Toon posts:

Wat is het beste alternatief om een oude geiser te vervangen

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 08:58
Graag kaap ik dit topic, voor een vergelijkbare vraag liever niet
- we hebben nu een gas geiser, maar deze heeft het gisteren begeven
- verbruik voor douchen etc is ca 0.5m3 / dag (iets ruime schatting obv totaal verbruik in zomer)
- verwarming staat hier volledig los van

De opties
- nieuwe gesloten gas geiser. Lijkt eenvoudig en relatief voordelig. We zullen voorlopig niet van het gas af zijn, dus vastrecht is niet doorslaggevend
- elektrische geiser. Lijkt me COP1, niet efficiënt en duur.
- boiler. In principe zelfde probleem als de elektrische geiser (verbruik) en nog (iets) extra voor het warm houden
- warmtepomp boiler. Lijkt me prima en duurzamer alternatief. Op internet lees Ik echter een voorbeeld van “slechts €650 ipv €2000 stroom tov gewone boiler”. De €650 stroom is meer dan ik nu aan had kwijt ben (180m3 x ~€1,50 =€270). Buffer zou praktisch gezien op vliering moeten (wat technisch nog gecontroleerd moet worden).
- zonne boiler. Lijkt me mooi, maar gezien de spoed opties moeilijker te overzien..

Nota bene: we zijn bezig met zonnepanelen, maar opbrengst is significant lager dan eigen verbruik. Dus geen overschot van wat we kwijt moeten.

Al met al lijkt het en gas geiser de eenvoudigste en voordeligste optie, of mis ik iets? Voorkeur voor duurzamer, maar €400 per jaar verschil vind ik veel.

[Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 10-02-2023 10:39]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20
Voor de warmteboiler moet je zelf even de som maken en niet wat bedragen van internet pakken. Stroomprijs en hoeveelheid waterverbruik zijn bij dat soort cijfers zijn meestal niet bekend.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:40
WPB is wel het duurzame alternatief, tenzij je echt heel kort doucht. Neem hoe lang je doucht, x 7 (aantal liters per minuut voor een standaard douchekop), en je hebt een schatting voor de grootte van je WPB. Zit je ver onder de minimuminhoud, dan staat je boiler vooral zichzelf warm te houden, en is zonde.

Hoe verwarm je nu? Geen combiketel dus?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34
Er zit een timer op een WPB, het dus altijd de optie als je alleen 's avonds aanwezig bent de WPB te laten verwarmen tussen 14.00u en 18.00u. Nadat je gedoucht hebt laten we zeggen rond 21.00u zal de boiler lauw blijven tot 14.00u de volgende dag. Dit werkt overigens alleen goed als je alleen woont weet ik uit ervaring :)

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 08:58
Dank allen, nog even mijn terugkoppeling!

De lijst met opties is snel korter geworden, en woensdag hebben we dank ook een warmtepompboiler (200l) besteld. Helaas niet op de gewenste plek (leverancier vindt balk op vliering van 18*7cm te dun voor ophangen van 150l boiler).

- nieuwe gesloten gas geiser. Lijkt eenvoudig en relatief voordelig. We zullen voorlopig niet van het gas af zijn, dus vastrecht is niet doorslaggevend ==> jullie feedback was duidelijk, maar aansluiting bleek ook moeilijker dan gedacht. Kan niet op huidige schoorsteen, waardoor de extra kosten ca EUR 1500-2000 zijn.
- boiler. In principe zelfde probleem als de elektrische geiser (verbruik) en nog (iets) extra voor het warm houden ==> dat deze nog worden aangeboden verbaast me, want nauwelijks voordeliger in aanschaf (zeker niet bij de dure leveranciers..), maar was wel de oplossing volgens het onderhoudsbedrijf van onze oude geiser
- warmtepomp boiler. Lijkt me prima en duurzamer alternatief. Op internet lees Ik echter een voorbeeld van “slechts €650 ipv €2000 stroom tov gewone boiler”. De €650 stroom is meer dan ik nu aan had kwijt ben (180m3 x ~€1,50 =€270). Buffer zou praktisch gezien op vliering moeten (wat technisch nog gecontroleerd moet worden). ==> dit is hem geworden, maar dan niet op vliering maar op zolder. Huidige locatie wasmachine. Iets minder fraai (voor het oog en geluid), maar we moeten wat

Overigens; we douchen nu met twee in de ochtend, en de kinderen (3) gaan 2x per week samen in bad. Ik verwacht echter dat er over een paar jaar 5 mensen in de ochtend douchen, en daar wilden we op voorbereid zijn.

Ga optimale flow qua opwarmen testen. Omdat de warmtepomp de lucht binnen aanzuigt (buiten met kou geen optie volgens leverancier en het is niet zo dat je huis er kouder van wordt.. yeah right, de warmte moet toch ergens vandaan komen...), de temperatuur op zolder redelijk constants is (~12 - 15 graden, badkamer is verder nog niet in gebruik) en de dynamische tarieven (nu) snachts lager zijn denk ik dat ik voorlopig probeer in te stellen dat hij vooral in de nacht opwarmt.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

toch maar een eigen topic, raakvlakken met het origineel Oude geiser vervangen blijken er niet veel te zijn.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee