Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 12:36
Ik heb luchtverwarming van Brink in m'n huis, werkt echt goed :9~ maar dus ook nog een geiser voor warm water uit de kraan en douche. Hij lijkt best oud (Bosch WR 250) want vind er op internet bijna niets meer over alleen wat handleidingen. Waar zal ik hem voor vervangen?

Ik vind het idee van een geiser prima. Ben niet echt veel thuis en heb geen gezin dus er hoeven niet meerdere warme water punten tegelijk aan. Verder heb ik 12 zonnepanelen, niet echt bijzonder veel dus ik denk dat ik die 2000 kWh sowieso wel op maak (ik woon er net dus weet het niet zeker eigenlijk). Is het nuttig om zoiets te vervangen naar elektrisch? En eventueel oog op de toekomst.... stel m'n luchtverwarming gaat stuk (is uit 2009) is dat iets om rekening mee te houden?

Volgens mij is de techniek van een geiser best simpel, dus is het zo dat deze nou zoveel onzuiniger is dan een nieuwe? Of zeggen jullie gewoon deze houden tot ie stuk gaat :P

Facts don't care about your feelings

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Elektrische boiler installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar een boiler houd toch altijd water warm? Dat verbruikt dan toch een stuk meer? Ik ben meestal alleen 's avonds thuis en gebruik dus helemaal niet zoveel warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

@YoshiBignose weet je je gasverbruik per maand? Dan kun je uitrekenen hoeveel het warm water je op jaarbasis kost en of het verstandig is voor je portemonnee.
Een boiler neemt ook meer ruimte in, en op=op. Mocht je een keer logees hebben die willen douchen, lullig als dan het water ineens “op” is.

Als je helemaal van het gas af kan dan scheelt dat wel een hoop geld aan vastrecht.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-11-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
YoshiBignose schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:26:
[...]

Maar een boiler houd toch altijd water warm? Dat verbruikt dan toch een stuk meer? Ik ben meestal alleen 's avonds thuis en gebruik dus helemaal niet zoveel warm water.
Je hebt toch zonnepanelen en gebruikt gas niet voor verwarming? Zou zeggen knal dat eruit en bespaar flink op netwerkkosten en vastrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-03 20:09
Er bestaan tegenwoordig ook "elektrische geisers" oftewel een elektrisch doorstroomtoestel.
Dat is exact hetzelfde principe als een gas gestookt doorstroomtoestel (geiser) maar dan zonder de rookgassen.
Het voordeel van een doorstroom toestel t.o.v. een boiler is dat je geen voorraad op temperatuur hoef te houden, dus het kost je minder energie bij weinig/kort gebruik.

Kies je voor een elektrisch doorstroomtoestel oef je maar twee dingen aan te passen.
1). Gat in je dak/gevel dichtmaken. 2).Elektrische aansluiting verzwaren (waarschijnlijk eigen groep).

Wil je er niet teveel geld aan uit geven is het één op één vervangen van een nieuw model geiser waarschijnlijk het goedkoopst.

Bij Warmteservice op de website kan je een paar elektrische doorstroom toestellen van bv MasterWatt vinden. Daar verkopen ze ook reguliere geisers, dan heb je een beetje een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:27:
@YoshiBignose weet je je gasverbruik per maand? Dan kun je uitrekenen hoeveel het warm water je op jaarbasis kost en of het verstandig is voor je portemonnee.
Een boiler neemt ook meer ruimte in, en op=op. Mocht je een keer logees hebben die willen douchen, lullig als dan het water ineens “op” is.

Als je helemaal van het gas af kan dan scheelt dat wel een hoop geld aan vastrecht.
Dat weet ik nog niet precies, ik woon er net. Ze hadden maar een termijn van €100 per maand (dat heeft m'n energieleverancier nu ook geschat) dus dat is niet veel. Komt natuurlijk deels door de zonnepanelen maar de luchtverwarming draait natuurlijk nog gewoon op gas (en het is een 130m2 vrijstaande woning).

Helemaal van het gas af lijkt me nog niet handig, maar ik begrijp dat je dus de luchtverwarming eigenlijk ook kan koppelen aan een (hybride) warmtepomp? Of is er tegenwoordig ook al een systeem dat ook meteen mijn geiser probleem oplost? Dus één apparaat voor luchtverwarming en warm water?
CyberMania schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:33:
[...]

Je hebt toch zonnepanelen en gebruikt gas niet voor verwarming? Zou zeggen knal dat eruit en bespaar flink op netwerkkosten en vastrecht.
Oh misschien was ik niet duidelijk maar ik heb gewoon luchtverwarming op gas. Met van die roosters in de vloer en wanden.

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 03-11-2021 08:49 ]

Pagina: 1