Toon posts:

Vloerverwarming beneden, radiatoren boven en TADO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marco_1968
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03 11:02
Beste klussers,

Sinds kort hebben wij op de gehele benedenverdieping vloerverwarming. In de rest van het huis hangen nog radiatoren. Als de thermostaat beneden in de huiskamer aanslaat staan de radiatoren in de rest van het huis te loeien. Voor de rest blijven ze koud, op zich een logisch verhaal met alleen een thermostaat in de huiskamer. Als ik de radiatoren boven dichtdraai omdat het anders veel te heet wordt, gebeurt het wel eens dat de CV in storing gaat omdat hij geen bypass heeft. (Dit is mij verteld door iemand die er verstand van heeft alleen ik begrijp het begrip 'bypass" in dit geval niet, kan iemand dit uitleggen??)

Nou is onze CV Combiketel dringend aan vervanging toe en omdat we in een huis wonen (opgeleverd rond 1960) wat volgens een warmtepompinstallateur nooit goed genoegd geïsoleerd zal kunnen worden willen we nu een nieuwe combiketel aanschaffen. Dat wordt waarschijnlijk een Intergas Xtreme 36 met een tweewegklep.

Ik wil daarbij gebruik gaan maken van een Tado draadloze thermostaat en de radiatoren gaan voorzien van Tado radiatorknoppen. Als ik het goed begrijp maakt de thermostaat dan draadloos verbinding met een bridge of sensor en kan ik de thermostaat hangen waar ik wil. (Klopt dit??)

Wat ik alleen niet helemaal doorzie is of het probleem van de radiatoren boven dan opgelost is...ik begrijp dat de tweewegklep bij de verdeler van de vloerverwarming dichtgaat zodra het beneden op temperatuur is zodat het systeem niet onnodig warmte van de CV ketel vraagt. Blijft het systeem echter wel warmte leveren aan de radiatoren zolang de ruimtes waar deze geïnstalleerd zijn nog niet op temperatuur zijn?

Voor de zekerheid een afbeelding van de verdeler van mijn vloerverwarming bijgevoegd.

Ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie, de plank heb misgeslagen of waardevolle tips.

Dank alvast!

Groet, Marco.

Beste antwoord (via marco_1968 op 17-02-2023 08:07)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Als er kans bestaat dat de ketel zijn water niet meer kan rondpompen (dat is zo, want thermostatische beveiliging op je verdeler en kranen op je radiatoren) dan heb je een bypass nodig, dat is een klep die je tussen aanvoer en retour zet en die open gaat als de druk oploopt, kost niet veel en is snel geplaatst.
Qua warmtepomp: check eens of je verdeler een regelventiel heeft (wellicht wel, chromen ring op linkerzijde verdeler), die is vaak nodig om in lagetemperatuurbedrijf te werken (net als vervangen thermostatische kraan door een kraan met grotere doorstroom).

Een bedenking qua zoneregeling: als de radiatoren boven de ruimte vlugger opwarmen dan de vloerverwarming beneden; dan is het eigenlijk niet nodig om de vloerverwarming uit te kunnen schakelen; hang je gewoon de tado thermostaat beneden. En ja, enige warmtevraag zet de ketel aan, dus ook van een radiator boven (en in dit voorbeeld zal beneden ook mee warmen). Kan je wat besparen op de zoneklep. Let wel, bypass is zeker nodig bij zoneregeling, die mag je niet wegbesparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:56
Tado: ja, je hebt een draadloze versie van de thermostaat die in verbinding staat met de bridge. De bridge zit vast aan je CV. Je kan ook extra losse temperatuur-sensors koppelen. Maar als je in de overige ruimten een radiatorknop hebt, zit je meestal al goed.

Of dit je huidige probleem van het uitslaan oplost, weet ik niet.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 08:31
Voor je een definitieve beslissing neemt over wel of niet een nieuwe ketel: neem even een kijkje in de algemene warmtepomp-topics hier op tweakers. Bv dit topic en dit topic. Er is in oude huizen veel meer mogelijk dan veel mensen, inclusief veel warmtepompinstallateurs, denken.

Wat is je gasverbruik? Als je dat in de Koevlaasformulie giet (gasverbruik*8/1650) krijg je al een indicatie van welk vermogen een warmtepomp nodig zou hebben om je huis warm te houden. Als je dan ook nog eens uitrekent wat het vermogen van je vloerverwarming+bestaande radiatoren is, en dat afzet tegen de nodige vermogen van de WP, dan krijg je een inschatting van of een WP in jouw situatie zin zou hebben of niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Als er kans bestaat dat de ketel zijn water niet meer kan rondpompen (dat is zo, want thermostatische beveiliging op je verdeler en kranen op je radiatoren) dan heb je een bypass nodig, dat is een klep die je tussen aanvoer en retour zet en die open gaat als de druk oploopt, kost niet veel en is snel geplaatst.
Qua warmtepomp: check eens of je verdeler een regelventiel heeft (wellicht wel, chromen ring op linkerzijde verdeler), die is vaak nodig om in lagetemperatuurbedrijf te werken (net als vervangen thermostatische kraan door een kraan met grotere doorstroom).

Een bedenking qua zoneregeling: als de radiatoren boven de ruimte vlugger opwarmen dan de vloerverwarming beneden; dan is het eigenlijk niet nodig om de vloerverwarming uit te kunnen schakelen; hang je gewoon de tado thermostaat beneden. En ja, enige warmtevraag zet de ketel aan, dus ook van een radiator boven (en in dit voorbeeld zal beneden ook mee warmen). Kan je wat besparen op de zoneklep. Let wel, bypass is zeker nodig bij zoneregeling, die mag je niet wegbesparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• marco_1968
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03 11:02
Dank voor de antwoorden...daar kan ik zeker verder mee! (y)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee