sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Installateur verkeerde inbouwdoos gebruikt?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 16:45
Mede tweakers,

Een vraagje…

Tot mijn schrik zag ik vanmiddag het resultaat van de schakelaars en stopcontacten in mijn nieuw gebouwde schuur.

De MDF dozen zijn super strak ingezaagd maar toch zijn de raampjes niet groot genoeg om het af te dekken. Ik schrok me rot.

Maar bij nader onderzoek lijkt de oorzaak in de doos te zitten. De MDF platen zitten er dus strak omheen maar zijn ook fors groter dan de metalen plaatjes van het werkelijke stopcontact.
De diameter van de doos is grofweg 80mm.

De wandopbouw is houten regelwerk (staanders) met daaroverheen 18 mm MDF platen als binnenwerking.

Kunnen jullie mij helpen waar het probleem zit en waar het dus is mis gegaan?

Alvast bedankt!!

Hieronder de foto waarop het probleem te zien is, en waaruit redelijk goed blijkt dat de MDF platen strak om de dozen zit. Zowel bovenaan als onderaan!! Specifiekere foto’s kan ik nog even maken later vandaag.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 16:59
Heb je ook een foto van de kale dozen, dus zonder schakelmateriaal erin?

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alsnog te ruim gezaagd, maar normaalgesproken zit dit in een muur die je dan kunt dichtsmeren. Hier moet nu ook wat aangeheeld worden, maar waarmee precies weet ik niet.
Misschien kun je iets smokkelen door beide stopcontacten iets naar onder te schuiven? Maar links lijk je sowieso een opening te houden dan.

[Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2023 18:58]

• Novadecasa
ron321 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:53:
Heb je ook een foto van de kale dozen, dus zonder schakelmateriaal erin?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat zijn inderdaad de verkeerde dozen voor dit schakelmateriaal.

[Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 09-02-2023 19:01]

• Novadecasa
Ernemmer schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:59:
En hoe weet ik/jij dat?
De installateur heeft dit zelf bepaald en geplaatst. Ik heb hier niets aan gedaan.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:14:
[...]

En hoe weet ik/jij dat?
De installateur heeft dit zelf bepaald en geplaatst. Ik heb hier niets aan gedaan.
Het feit dat het niet past geeft aan dat het niet goed is.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ernemmer schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:59:
Dit zijn gewoon prima dozen , standaard attema doosjes. Is gewoon te ruim gezaagd, niks meer niks minder.

Een andere inbouwdoos zoals van abb gaat hierin geen verschil maken.

• tuonier
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03 18:51
Acrylaat kit en klaar zie je niks van

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik snap alleen de keuze voor deze dozen niet, hollewanddozen was makkelijker geweest.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zet maar eens zo’n stopcontact op een kale doos dan zie je hoe weinig speling je hebt…

PVoutput

• Novadecasa
Galaxis schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Dit zijn gewoon prima dozen , standaard attema doosjes. Is gewoon te ruim gezaagd, niks meer niks minder.

Een andere inbouwdoos zoals van abb gaat hierin geen verschil maken.
Onzin.
Wat is er niet duidelijk aan dat ik zeg, het is strak gezaagd?
Er zit Max 1 mm speling tussen de doos en de plaat.
Niks meer niks minder.

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:47
Wel herkenbaar. Hebben wij ook hier in huis. Netjes afkitten zal al wel helpen om het wat netter eruit te laten zien.

• Galaxis
  • Nu online
Onzin ? Wat jij wilt. Ik plaats die attema dozen al 15 jaar beroepsmatig , is een gestandaardiseerde maat voor ons schakelmateriaal.

Succes !

• Novadecasa
Ernemmer schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:17:
[...]

Het feit dat het niet past geeft aan dat het niet goed is.
Dat snap ik haha, maar waaraan zie ik dat?

Er is een doos gebruikt met diameter 80. Had dat niet een kleinere doos moeten zijn?
De raampjes zijn ook 80 ( zoals altijd dacht ik)

• Novadecasa
Galaxis schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:22:
Onzin ? Wat jij wilt. Ik plaats die attema dozen al 15 jaar beroepsmatig , is een gestandaardiseerde maat voor ons schakelmateriaal.

Succes !
Ik zal straks een foto plaatsen van de speling. Die speling is er gewoon niet.
Als dat wel zo is kan ik het probleem wel zien.

Dan kan jij vast ook goed uitleggen waar de verschillende diameters voor dienen.

Update: hierbij een specifieke foto zodat je kan zien hoe strak dit zit. Hopelijk zo duidelijk genoeg.

[Voor 34% gewijzigd door Novadecasa op 09-02-2023 19:28]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10
Zou het kunnen dat er dozen voor Perilex stopcontacten zijn gebruikt?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bij nader inzien denk ik dat ik ongelijk heb; het zijn wel degelijk hollewanddozen; de HWD50. De voorkant van deze dozen zijn ook gewoon 76mm. Het zou dus moeten kunnen. Kwestie van goed boren en niet zagen dus :)

[Voor 112% gewijzigd door eamelink op 09-02-2023 19:44]

• Novadecasa
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:56:
Alsnog te ruim gezaagd, maar normaalgesproken zit dit in een muur die je dan kunt dichtsmeren. Hier moet nu ook wat aangeheeld worden, maar waarmee precies weet ik niet.
Misschien kun je iets smokkelen door beide stopcontacten iets naar onder te schuiven? Maar links lijk je sowieso een opening te houden dan.
Ik heb al proberen te schuiven met de raampjes maar nog sluit het niet. De diameter van de doos is 80 en die van de raampjes ook. Waardoor het nooit afdekt.
Nb: bovenstaande foto’s zijn van twee verschillende wcd’s wellicht daardoor wat verwarrend beeld.

• nllight
  • Laatst online: 30-03 22:06
Ze hebben geen dozenboor 76 gebruikt.
Maar gewoon gezaagd. Normaal boor je de gaten 7.2 cm uit elkaar zodat je aan de bovenkant geen rechte lijn heb. Daarom past het niet. @Galaxis heeft gewoon gelijk dit zijn prima dozen. De timmerman is hier de fout in gegaan

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik zou het eens voorleggen aan die installateur. Hij moet z'n fout herstellen.
Mocht dat allemaal lastig zijn, dan zou ik pas zelf gaan hannessen met kit en gips :P

[Voor 36% gewijzigd door Supreme op 09-02-2023 19:33]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

Felyrion

goodgoan!

Probleem is volgens mij dat deze zijn bedoeld voor stenen wanden, die worden aangesmeerd zodat de rand wegvalt.
Zoals je het nu hebt is het MDF er omheen gezaagd, terwijl het er eigenlijk achter zou moeten vallen (qua maat). De maat van de doos ansich is volgens mij wel goed, alleen werken die niet op de manier zoals je ze nu toepast.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je zou zoiets kunnen gebruiken (even naar beneden scrollen). https://www.customrvs.nl/rvs-interieur/wcd-afdekplaten/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:07
Alternatief, sommige merken hebben extra grote raampjes. Snap dat je dat liever niet hebt, maar het is iets.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.elektrototaal...e-inbouwdoos-centraaldoos

Hier staat wel duidelijk dat je 2 soorten hebt. Een voor in een normale muur en een voor een holle wand.
Maar gaat misschien meer om de bevestiging dan om de diameter.
Denk idd dat er met een gatenzaag gewerkt had moeten worden ipv een decoupeerzaag waardoor het gat veel te wijd is tussen beide dozen in.

[Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2023 19:38]

• Novadecasa
Brokencore schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:29:
Zou het kunnen dat er dozen voor Perilex stopcontacten zijn gebruikt?
Ik weet niet precies wat dat is. Maar als ik dat Google lijkt me dat niet voor de hand liggend bij een nieuwbouw woning met een schuur. Of zit ik mis?

• nllight
@Supreme de electriecien heeft hier zeker geen fout gemaakt. Dit zijn gewoon dozen 76mm van attenma. Het is gewoon verkeerd uit gezaagt. Ik weet het ook zeker ik ben zelf elektromonteur en dit komt wel vaker voor als je heen hollewandoos gebruikt die je achteraf zelf in in de wand boor. Dit is 100% de fout van waarschijnlijk de timmerman

• Novadecasa
nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:32:
Ze hebben geen dozenboor 76 gebruikt.
Maar gewoon gezaagd. Normaal boor je de gaten 7.2 cm uit elkaar zodat je aan de bovenkant geen rechte lijn heb. Daarom past het niet. @Galaxis heeft gewoon gelijk dit zijn prima dozen. De timmerman is hier de fout in gegaan
Maar een gat van 72 mm gaat niet passen met een doos van 80mm. Hoe zie je dat dan?

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Kun je een foto laten zien van de inbouwdozen in de wand zoals ze zitten zonder de WCD's erin? het blijft lastig inschatten hoe ze zitten zo.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:37:
@Supreme de electriecien heeft hier zeker geen fout gemaakt. Dit zijn gewoon dozen 76mm van attenma. Het is gewoon verkeerd uit gezaagt. Ik weet het ook zeker ik ben zelf elektromonteur en dit komt wel vaker voor als je heen hollewandoos gebruikt die je achteraf zelf in in de wand boor. Dit is 100% de fout van waarschijnlijk de timmerman
Mee eens. Je kan prima deze standaarddozen toepassen bij hollewandconstructie, maar dan moet je er wel rekening mee houden.

• nllight
@Novadecasa de dozen overlappen elkaar een beetje vandaar dat je 7.2 cm van het hart van het andere gat boor. Ik doe dit elke dag

• Galaxis
  • Nu online
eamelink schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:30:
Verkeerde dozen; dit zijn dozen om af te smeren. Hebben een zaagmaat van 80mm. Hier hoort een laagje gips tot op/over de rand van de doos te lopen en dan red je het.

Hollewanddozen hebben een zaagmaat van 76mm, en dan gaat het goed.

Bekijk maar eens een plaatje van een hollewanddoos; die zijn iets afgeplat.
exaxt! Dit zijn eigenlijk metsel dozen , hollewand doosjes was beter geweest. Desalniettemin kan dit ook gewoon netjes worden gemaakt met de huidige dozen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@Novadecasa Wie heeft er gezaagd?

• Novadecasa
nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:37:
Misschien begrijp ik het niet goed en kan je het uitleggen. maar dit is niet achteraf in de wand geboord. De mdf platen zijn er voor gezet en daar zijn de gaten in geboord voor de dozen. Die zijn 80 rond, dan moeten ze 80 geboord worden anders past de mdf plaat natuurlijk niet. Dan had de doos verder naar achteren gemoeten zodat die er deels achter valt toch?

• Novadecasa
nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:39:
@Novadecasa de dozen overlappen elkaar een beetje vandaar dat je 7.2 cm van het hart van het andere gat boor. Ik doe dit elke dag
Dat begrijp ik. Maar de hoogte blijft 80mm. Dat red je niet met een diameter van 72. Dan past de plaat niet.

• Novadecasa

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Dit ziet er wel wat vreemd uit trouwens. Op deze foto lijkt het alsof er twee ringen zichtbaar zijn. De voorste direct achter het metaal en dan nog iets wat dieper ligt. Die zie ik op je eerste foto niet terug. Of is dat vertekend?

• Novadecasa
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:38:
Kun je een foto laten zien van de inbouwdozen in de wand zoals ze zitten zonder de WCD's erin? het blijft lastig inschatten hoe ze zitten zo.
Probeer ik straks even te posten.

@ ALLEN: dank voor de vele reacties en opmerkingen

• nllight
@Novadecasa je boort met een gatzaag 76mm. Als je 2 dozen naast elkaar heb boor je dus met 76mm gatzaag 7.2 cm van elkaar.
Dit zijn geen perilex dozen. Een gewone wcd past daar niet op.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
Dit is te groot gezaagd. Ik heb dezelfde dozen gebruikt en er staat ook aan de achterzijde welke maat je moet gebruiken qua boormaat, Uit mijn hoofd 76mm

Ik heb overigens ook Gira schakelmateriaal en alles wordt gewoon netjes afgedekt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Novadecasa
nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:45:
@Novadecasa je boort met een gatzaag 76mm. Als je 2 dozen naast elkaar heb boor je dus met 76mm gatzaag 7.2 cm van elkaar.
Dit zijn geen perilex dozen. Een gewone wcd past daar niet op.
Ok duidelijk.
Maar de maat van de doos is 80mm. De doos moet door de plaat, of anders gezegd de plaat moet rondom om de dood heen. Dus moet er een gat van 80mm zijn. Ook in de hoogte.

P.s. het probleem zit voornamelijk in de hoogtes.
Ik zal vanavond eens nalopen hoevaak het in de breedte zich voordoet maar volgens mij is dat minimaal of niet.

• Novadecasa
Rainesh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:47:
Dit is te groot gezaagd. Ik heb dezelfde dozen gebruikt en er staat ook aan de achterzijde welke maat je moet gebruiken qua boormaat, Uit mijn hoofd 76mm

Ik heb overigens ook Gira schakelmateriaal en alles wordt gewoon netjes afgedekt.
En hoe krijg jij dan een doos van 80 door een gat van 76?
Dan zit de doos er vast achter, dan lijkt de doos te ver naar voren gesteld toch.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk niet dat de maat van de doos 80mm is, maar gewoon 76mm.

Dit zijn de specs: https://assets.attema.com...AN%208712259000374%29.pdf

• Novadecasa
Galaxis schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:39:
[...]
exaxt! Dit zijn eigenlijk metsel dozen , hollewand doosjes was beter geweest. Desalniettemin kan dit ook gewoon netjes worden gemaakt met de huidige dozen.
Kan je uitleggen waarom hollewand beter was geweest? Waar zit het verschil in.

• Galaxis
  • Nu online
Dit zijn eigenlijk verkeerde dozen. Dit zijn metseldozen.

Ze hadden gewoon 2x76mm moeten boren, de plaat voor de doosjes en dan met opvulringen werken tot je gelijk met de plaat zit. Die 80mm waar jij je zo blind op staart is buitenwerks .

Dus het kan wel netjes met deze dozen maar eigenlijk hadden ze hollewand dozen moeten gebruiken.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

nllight schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:45:
Dat gaat wel een beetje wringen bij vier of meer; want ze moeten 7,1 uit elkaar ;)

[Voor 8% gewijzigd door eamelink op 09-02-2023 19:52]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

eamelink schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:50:
Ik denk niet dat de maat van de doos 80mm is, maar gewoon 76mm.

Dit zijn de specs: https://assets.attema.com...AN%208712259000374%29.pdf
Maar dat zijn dus de holle wand dozen die eigenlijk gebruikt zouden moeten zijn.
Deze zitten er volgens mij in:

Waarbij gatzaag de zaag is voor in het beton... maar dat wordt later weer aangesmeerd, althans ik ga er vanuit dat dat de gedachtengang is. Met kleiner boren was het denk ik wel goed gegaan.

[Voor 10% gewijzigd door Felyrion op 09-02-2023 19:54]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, als je naar de foto’s kijkt lijken het de hollewanddozen te zijn die ik link (HWD50), en niet die van jouw plaatje :)

• Novadecasa
Galaxis schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:51:
Dit zijn eigenlijk verkeerde dozen. Dit zijn metseldozen.

Ze hadden gewoon 2x76mm moeten boren, de plaat voor de doosjes en dan met opvulringen werken tot je gelijk met de plaat zit. Die 80mm waar jij je zo blind op staart is buitenwerks .

Dus het kan wel netjes met deze dozen maar eigenlijk hadden ze hollewand dozen moeten gebruiken.
Die 80 is inderdaad buitenwerks.
Maar omdat de plaat er omheen moet is dat ook maatgevend.
Had de doos dan niet verder naar achteren gemoeten? Wat jij ook zegt, de plaat voor de doos. (Ruimte zat erachter namelijk).
Anders had je dit nooit passend gekregen lijkt mij.

• Rainesh
Ookal hadden hollewand dozen gebruikt moeten worden, maakt eigenlijk niet uit. De dozen zitten vast en de timmerman heeft de gaten verkeerd geboord,

• nllight
@eamelink daar heb je zeker gelijk in. Bij meerdere dozen. Bij 2 dozen houd ik echter altijd 7.2 aan. Dat gaat altijd goed.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:37
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Die 80 is inderdaad buitenwerks.
Maar omdat de plaat er omheen moet is dat ook maatgevend.
Had de doos dan niet verder naar achteren gemoeten? Wat jij ook zegt, de plaat voor de doos. (Ruimte zat erachter namelijk).
Anders had je dit nooit passend gekregen lijkt mij.
Je plaatst eerst de dozen en daarna doe je de plaat hout /gips op de wand. Je doos is 80 en je gat moet 76 zijn. Zodat je dus geen ruimte ziet als je je afwerk raam gemonteerd hebt.

• Novadecasa
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:53:
[...]

Met kleiner boren was het denk ik wel goed gegaan.
Ik wil het graag begrijpen, maar met een buitenwerkse maat van 80mm van de doos.
En de plaat moet er omheen, niet er overheen.

Dan gaat kleiner boren niet.

• Novadecasa
FrankSpin schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Je plaatst eerst de dozen en daarna doe je de plaat hout /gips op de wand. Je doos is 80 en je gat moet 76 zijn. Zodat je dus geen ruimte ziet als je je afwerk raam gemonteerd hebt.
Volgorde komt overeen zoals hier is gedaan.
Alleen een klein detail, het gat kan geen 76 zijn als e plaat er omheen moet. Niet er overheen.

• Rainesh
Daarnaast als je nu nog hollewand dozen zou gebruiken, dan gaat het alsnog niet goed omdat de huidige gaten veel te groot zijn. De dozen hebben dan geen houvast (klemmen kunnen zich niet vastgrijpen).

Ik snap uberhaupt niet waarom hij gewoon ovaal geboord heeft en niet 2x een rondje met een deel overlap (zoals het hoort).

Waarom moet de plaat er omheen en niet tegenaan?

[Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 09-02-2023 20:01]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:51:
[...]
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Als je metseldozen wilt gebruiken in een hollewand, is het in ieder geval niet handig om de instructies van de metseldoos te blijven volgen. Want die gaat uit van een (te) ruim gat, wat je daarna aansmeert / stuct.
En aangezien je dat met een houten wand niet van plan bent, is dat niet handig.
En een hollewand doos is er ook weer in diverse uitvoering en kan bijvb ook een voorziening hebben waarmee je hem aan/om het plaat materiaal rond het gat zelf klemt.

Ze zijn dus bedoeld voor een naadloze aansluiting op je plaatmateriaal, gezien de beperkte marges van het afdek/schakelmateriaal.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

eamelink schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:54:
Nou, als je naar de foto’s kijkt lijken het de hollewanddozen te zijn die ik link (HWD50), en niet die van jouw plaatje :)
Ah, je hebt gelijk, excuus. Ik miste de schroefzetting aan de zijkant, maar er zijn varianten met plastic clips, die zijn hier weggelaten of verwijderd. Ik zie nu dat de invoer ook aan de achterkant zit in plaats van in het midden. HWD50 inderdaad dan :)

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:10
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:45:
Dit ziet er wel wat vreemd uit trouwens. Op deze foto lijkt het alsof er twee ringen zichtbaar zijn. De voorste direct achter het metaal en dan nog iets wat dieper ligt. Die zie ik op je eerste foto niet terug. Of is dat vertekend?

[Afbeelding]

..
Bij inbouwdozen (niet hollewand) mag deze rand niet zichtbaar zijn, is dat wel, dan passen de ramen inderdaad niet.
Dit komt erg nauw kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Ik had in mijn eigen huis per ongelijk het stuc werk te ver weg gekrabt. Gelukkig kon ik dit makkelijk oplossen met knauf renoband

[Voor 12% gewijzigd door moxegy op 09-02-2023 20:05]

• Novadecasa
Rainesh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:00:

Waarom moet de plaat er omheen en niet tegenaan?
Omdat de doos zo ver naar voren is gemonteerd door de elektricien. Om de platen op het Regelwerk te kunnen bevestigen.
Als de doos verder naar achteren zat viel de plaat er overheen en had het gat kleiner dan de buitenwerkse maar van de doos gezaagd kunnen worden.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Het lijken dan dus inderdaad deze te zijn:

Waar ook bij vermeld staat dat de gatzaag 76mm hoort te zijn.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
En wat vindt de timmerman/installateur er zelf van? Zou het in zijn eigen huis ook zo afleveren?

• Novadecasa
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:38:
Hopelijk is het zo iets duidelijker.
Er zit inderdaad een ring tussen nu die kleiner is.

Tevens duidelijk hoe strak de plaat er omheen zit rondom.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Omdat de doos zo ver naar voren is gemonteerd door de elektricien. Om de platen op het Regelwerk te kunnen bevestigen.
Als de doos verder naar achteren zat viel de plaat er overheen en had het gat kleiner dan de buitenwerkse maar van de doos gezaagd kunnen worden.
Dit is dan achteraf gezien de fout geweest. Er was geen reden om de doos door de plaat heen te laten steken. Fout van de elektricien en de timmerman heeft dit niet gesignaleerd?

• Novadecasa
107mb schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:13:
En wat vindt de timmerman/installateur er zelf van? Zou het in zijn eigen huis ook zo afleveren?
Ik heb ze beiden nog niet gevraagd. Maar zijn twee verschillende, niet een persoon ;)
Dus eerst zelf maar goed begrijpen wat anders had gemoeten alvorens ik die vraag ga stellen ;)

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Hopelijk is het zo iets duidelijker.
Er zit inderdaad een ring tussen nu die kleiner is.

Tevens duidelijk hoe strak de plaat er omheen zit rondom.
Daar zit je issue dan. Dat ringetje wat er (ter ophoging?) zit zou de buitenmaat van je gat moeten zijn volgens mij.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:18:
[...]

Daar zit je issue dan. Dat ringetje wat er (ter ophoging?) zit zou de buitenmaat van je gat moeten zijn volgens mij.
Maar daar zou een HWD50 doos toch ook doorheen moeten passen (een gat van 76mm).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Xander schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Maar daar zou een HWD50 doos toch ook doorheen moeten passen (een gat van 76mm).
Nee, voor zover ik het nu kan bekijken zijn die juist bedoeld voor montage achter, niet door. Zie ook die invoerpijpjes die vast zitten. Met die doorvoer dozen die je van voren monteerd zitten die er ook niet zo aan.

Dat is UHW50

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:01
De dozen zijn tussen de “buiktuiten” vast geschroefd. Ik denk dat die schroeven te hard zijn aangedraaid. Hierdoor word de doos ovaal. En lijkt hij inderdaad 80mm ipv 76.
Als je de doos los zou schroeven zie je waarschijnlijk dat hij van nature 76mm is.

Komt neer op fout van beide 🙃.

Wat nu te doen. Plaat eraf. Dozen los. Vast maken zoals het hoort, of in ieder geval dat het niet vervormd.
Nieuwe plaat ervoor of deze herstellen.

Ga er maar niet vanuit dat de dozen bij jou ineens 4mm groter zijn dan bij de rest van de wereld. Dozen zijn goed, manier van monteren net niet…

[Voor 4% gewijzigd door milo-vs op 09-02-2023 20:24]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Hier is de montage handleiding, maakt één en ander wel helder:

https://assets.attema.com...andleiding%20HWD50(S).pdf

• Novadecasa
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:18:
[...]

Mag ik dan concluderen dat de doos naar achteren had gemoeten, zodat de plaat erover heen gekunt, het gat dan (pas) kleiner gezaagd kon worden en daarvoor de ring nodig is om tot vooraan de plaat weer gelijk uit te komen?

• Novadecasa
milo-vs schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:24:
De dozen zijn tussen de “buiktuiten” vast geschroefd. Ik denk dat die schroeven te hard zijn aangedraaid. Hierdoor word de doos ovaal. En lijkt hij inderdaad 80mm ipv 76.
Als je de doos los zou schroeven zie je waarschijnlijk dat hij van nature 76mm is.

Komt neer op fout van beide 🙃.

Wat nu te doen. Plaat eraf. Dozen los. Vast maken zoals het hoort, of in ieder geval dat het niet vervormd.
Nieuwe plaat ervoor of deze herstellen.

Ga er maar niet vanuit dat de dozen bij jou ineens 4mm groter zijn dan bij de rest van de wereld. Dozen zijn goed, manier van monteren net niet…
Heldere uitleg. Dank daarvoor.
Maar dan moet de plaat wel over de doos heen ipv de doos door de plaat. Toch?

• Xander
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Nee, voor zover ik het nu kan bekijken zijn die juist bedoeld voor montage achter, niet door. Zie ook die invoerpijpjes die vast zitten. Met die doorvoer dozen die je van voren monteerd zitten die er ook niet zo aan.

Die rode lipjes kun je gebruiken om tegen de achterwand van het plaatmateriaal vast te schroeven. De doos steekt dan toch echt door de plaat...
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Heldere uitleg. Dank daarvoor.
Maar dan moet de plaat wel over de doos heen ipv de doos door de plaat. Toch?
Nee, normaal moet je dit kunnen monteren met de doos door de plaat heen (voorzijde doos gelijk met voorzijde plaat is het mooiste, dan heb je ook geen opvulringem nodig).

• milo-vs
De plaat moet om de doos heen zitten. Het hele idee is dat alles wat elektra is in / tussen de doos en schakelmateriaal opgesloten zit.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Maar dan kan het niet kloppen dat de gemeten hoogte van de doos 80mm is zoals @Novadecasa aangaf. Als dat ook gewoon 76 is, dan moet alles gewoon passen met de juiste gatenboor.

• Novadecasa
milo-vs schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:28:
De plaat moet om de doos heen zitten. Het hele idee is dat alles wat elektra is in / tussen de doos en schakelmateriaal opgesloten zit.
Maar wat is dan de oorzaak?!? Want zo zit het nu. Maar het zit er superstatelijk omheen. Wat is er dan mis gegaan? De montage van de doos met dat scrhroefje wat m vervormd ofzo?
:? :?

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:10
Meet het gat eens op, dat zal waarschijnlijk een hoop duidelijkheid geven. :)

[Voor 9% gewijzigd door moxegy op 09-02-2023 20:35]

• Xander
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:31:
Maar dan kan het niet kloppen dat de gemeten hoogte van de doos 80mm is zoals @Novadecasa aangaf. Als dat ook gewoon 76 is, dan moet alles gewoon passen met de juiste gatenboor.
Ja, dat zou inderdaad moeten passen. 8)7

Dus of het is een goedkope Chinese namaak van een Attema doos, of het is een productiefout, of de doos is vervormd met montage, of het is toch niet zo superstak gezaagd?

Geen idee verder, maar deze doos op deze manier gebruiken, zou in theorie toch goed moeten komen.

Het zit ook wel lekker scheef gemonteerd allemaal.... Als iedereen zo superstrak werkt zou die schroef toch gewoon in het midden van het sleufgat moeten zitten om het waterpas te krijgen...

• milo-vs
@Novadecasa ja dat vermoed ik. Door boven en onder de doos vast te schroeven word de doos smaller maar ook hoger. Dus de hoogte past niet meer, en breedte kom je door speling net mee weg om te monteren.
Als je die schroeven losser maakt kom je gewoon weer op 76mm uit

@Felyrion jawel hoor, zie mijn eerdere bericht.

• Novadecasa
moxegy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:33:
Meet het gat eens op, dat zal waarschijnlijk een hoop duidelijkheid geven. :)
Ik zal dat morgen eens doen.
Maar links om of rechtsom is er op deze manier dus 0.0 marge buiten de doos. De doos is namelijk even groot als het raampje. (Beiden buitenwerks).

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 12:23
Nvm

[Voor 99% gewijzigd door M.l. op 09-02-2023 21:33]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 22:04
Enfin, er zal een oplossing moeten komen. Dichtsmeren met houtvuller? Evt eerst wat pur voor de vulling?

• Novadecasa
Zwartoog schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:47:
Enfin, er zal een oplossing moeten komen. Dichtsmeren met houtvuller? Evt eerst wat pur voor de vulling?
Met hout in elk geval lijkt mij ja.

Of alle wanden opnieuw met beplating (circa 80m2), als de oorzaak duidelijk wordt. Maar tot op heden snap ik het nog niet :-(

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:58
Doordat de dozen geschroefd zijn boven en onder trek je ze ovaal, ze zijn nu dus niet meer 76 hoog gok ik.

Makkelijkste is om met de frontjes eraf even de kier vol te spuiten met plamuur uit een tube, en dit dan met een plamuurmes af te messen.

Dan kun je de wand (evt gedeeltelijk) schilderen en de frontjes weer plaatsen.

[Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2023 22:17]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:19
Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb ze beiden nog niet gevraagd. Maar zijn twee verschillende, niet een persoon ;)
Dus eerst zelf maar goed begrijpen wat anders had gemoeten alvorens ik die vraag ga stellen ;)
Hoeft toch ook niet, nooit zon kier accepteren. Ze zorgen maar dat het achter de plaat past.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Novadecasa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:21:
[...]

Onzin.
Wat is er niet duidelijk aan dat ik zeg, het is strak gezaagd?
Er zit Max 1 mm speling tussen de doos en de plaat.
Niks meer niks minder.
Ik had hier ook datzelfde probleem in huis. Wel een stuk minder dan jij, maar met hele strakke/minieme afdekplaatjes zag ik soms toch nog een gaatje her-en-der...

Oplossing was afdekplaatjes die net een slag groter zijn Zoiets bijvoorbeeld:

• Japidoff
  • Laatst online: 09:06
Felyrion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Dat is UHW50
eeehm Nee, er hoort geen plaatmateriaal vóór de doos te zitten (tussen de doos en het schakelmateriaal)
in geval van een houten wand (ik las ergens MDF?) zou dat brandgevaar op kunnen leveren.

de keuze voor deze doos ipv het type wat in de voorzetwand gemonteerd wordt, word vaak gemaakt omdat nu de electricien zijn werk af kon maken zonder dat er een gezamelijk moment (of overleg) met de wandenzetter nodig was, anders zou hij de dozen aan de draden buis moeten laten bungelen en de wandenzetter zou dan de doos in de wand moeten monteren (niet zijn werk)

dit is een gevalletje slorgig boren, je hoort ook geen ovaal gat te zagen, maar gewoon 2 ronde op de juiste maat. dat maakt het geheel ook iets steviger... (ziet er uit als een stage-gatenzager)

en die ringen zijn opvulringen om er dus voor te zorgen dat al het installatiedraad word "omhuld" met kunstof van de doos (en opvulringen).

(ohw, lees nu dat @Xander ook al een soortgelijk verhaal had...)

gang is alles

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:08

CurlyMo

www.pilight.org

Zou je eens een foto recht van voren kunnen maken met al het schakelmateriaal eraf gehaald. Je laat nu telkens alleen de onderrand zien, maar gezien je foto's in deze reactie lijkt het alsof er rechts en boven de boel helemaal niet zo strak zit.
Novadecasa in "Installateur verkeerde inbouwdoos gebruikt?"

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• nllight
Op de foto waar de mdf panelen nog niet zijn geplaatst zie ik ook een enkele doos, voor een schakelaar waarschijnlijk. Past dat schakelmateriaal wel? Welk gatmaat hebben ze daar geboord. Heb je ook maar 1 dubbele wcd of zijn er meerdere? Dekken die wel af?

• Novadecasa
CurlyMo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:47:
Zou je eens een foto recht van voren kunnen maken met al het schakelmateriaal eraf gehaald. Je laat nu telkens alleen de onderrand zien, maar gezien je foto's in deze reactie lijkt het alsof er rechts en boven de boel helemaal niet zo strak zit.
Novadecasa in "Installateur verkeerde inbouwdoos gebruikt?"
Recht van voren zal ik maken. Maar door de belichting geeft het nu geen duidelijk beeld.

• Novadecasa
nllight schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:55:
Op de foto waar de mdf panelen nog niet zijn geplaatst zie ik ook een enkele doos, voor een schakelaar waarschijnlijk. Past dat schakelmateriaal wel? Welk gatmaat hebben ze daar geboord. Heb je ook maar 1 dubbele wcd of zijn er meerdere? Dekken die wel af?
Er zit voor 1700 euro elektra in, dus er zijn wel wat meer wcd’s en schakelaars in. Gatmaten zijn denk ik altijd pas gemaakt op de doos. Altijd Max 80mm schat ik in maar zal het nameten.

• nllight
Maar dekken die wel af? Is dit de enige die niet afdekt of allemaal?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Novadecasa schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:27:
Altijd Max 80mm schat ik in maar zal het nameten.
Lees je wel wat er allemaal geschreven wordt in dit topic?

Er wordt herhaaldelijk gesteld dat een inbouwdoos een maat heeft van 76mm. Jij blijft maar constant op 80mm hangen. Vreemd.

Bij een inbouwdoos zoals hierboven herhaaldelijk genoemd wordt zit aan de voorkant een flens. Deze moet OP het plaatmateriaal komen te liggen terwijl de rest van de doos in de wand verdwijnt. Om je een idee te geven van hoe zoiets er uit ziet of zou moeten werken, zie dit filmpje:

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:58
Het zijn geen hollewanddozen maar normale inboor dozen die gebruikt zijn.

Door het vastschroeven op het hout erachter zijn ze ovaal getrokken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12
FRANQ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:48:
Het zijn geen hollewanddozen maar normale inboor dozen die gebruikt zijn.

Door het vastschroeven op het hout erachter zijn ze ovaal getrokken.
Wat overigens direct op zou zijn gevallen als er een gatenzaag met de juiste diameter zou zijn gebruikt.

• Novadecasa
nllight schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:32:
Maar dekken die wel af? Is dit de enige die niet afdekt of allemaal?
Zeker niet de enige, foto’s zijn al van verschillenden.

• Novadecasa
sypie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Lees je wel wat er allemaal geschreven wordt in dit topic?

Er wordt herhaaldelijk gesteld dat een inbouwdoos een maat heeft van 76mm. Jij blijft maar constant op 80mm hangen. Vreemd.

Bij een inbouwdoos zoals hierboven herhaaldelijk genoemd wordt zit aan de voorkant een flens. Deze moet OP het plaatmateriaal komen te liggen terwijl de rest van de doos in de wand verdwijnt. Om je een idee te geven van hoe zoiets er uit ziet of zou moeten werken, zie dit filmpje:
[YouTube: Hollewanddoos UHW50 art.nr. 1081 | Attema]
Ja ik lees het zeker maar jullie hebben het met 76 over de theoretische maat. Ik over de maat in de praktijk situatie.
Wat is daar vreemd aan?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een fabrikant gaat niet van z'n specificaties afwijken, in dit geval zijn theorie en praktijk behoorlijk met elkaar in overeenstemming.

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44
Galaxis schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:22:

Succes !
Nou allicht leer ik hier ook nog iets, maar als je de juiste maat inbouwdozen (76mm ipv 80mm) gebruikt dan valt het raampje toch precies over de doos? Zonder dat je kit nodig hebt.
Ik heb mijn hele huis verbouwd en overal een kleinere maat doos gebruikt en nergens heb ik kit hoeven gebruiken om inbouwdozen af te werken.

*edit* ik had de rest van het topic moeten lezen, daar gaf je al antwoord op mijn vraag.

tldr; verkeerde dozen gebruikt, had 76mm moeten zijn. Dit is ook netjes af te werken.

[Voor 13% gewijzigd door Dexs op 10-02-2023 10:02]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FRANQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
Doordat de dozen geschroefd zijn boven en onder trek je ze ovaal, ze zijn nu dus niet meer 76 hoog gok ik.

[Afbeelding]

Makkelijkste is om met de frontjes eraf even de kier vol te spuiten met plamuur uit een tube, en dit dan met een plamuurmes af te messen.

Dan kun je de wand (evt gedeeltelijk) schilderen en de frontjes weer plaatsen.
Is dit inderdaad niet het probleem? Schroeven een beetje lossen?

• nllight
Niks vreemds aan. Maar het is nu wel duidelijk dat het de juiste dozen zijn. Misschien wat ovaal getrokken. Maar als de timmerman 76mm had geboord had dit inderdaad opgevallen. Dan had de timmerman zelf de schroefjes wat losser kunnen doen zodat de doos zijn normale vorm weer aan nam. Nu is hij met een decoupeerzaag te werk gegaan en heeft hij de mdf panelen gemonteerd. Dit is het resultaat. Een goede timmerman hoort te weten dat een electradozen voor wcd en ander schakelmateriaal 76mm is. Op enkele uitzonderingen nagelaten. Bijvoorbeeld perilex.

Of de timmerman had er geen zin in of hij dacht is niet mijn probleem. Nodig ze alle 2 uit dan kan je met elkaar tot een oplossing komen. Maar ik denk dat de elektricien zegt zo hoor je dit niet te zagen met een decoupeerzaag o.i.d
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee