Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:07
Heebas schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:54:
Wat mij opvalt na de update is dat de benzinemotor veel vaker (nodeloos?) aanschiet. Ik kan het rijbereik nu niet meer goed bepalen. Vanmorgen reed ik 80km/h op Cruise control. Na 15 km schiet automatisch de benzinemotor aan "wegens systeem prestaties". En na 10 km gaat hij volledig electrisch verder.

Zo rijd ik zelfs de kleine stukjes niet meer volledig elektrisch. Hebben meer mensen dit of is het misschien alleen mijn exemplaar. (2021)
Dit zou ik wel heel bijzonder vinden, naast een mindere range gaan we ook meer benzine verbruiken?….

Het zou deels in lijn kunnen liggen met het vermoedelijk geknepen vermogen van de elektro motor waardoor de drempel voor de ICE stuk lager ligt.

Met normaal rijden en volle accu heb ik nooit dat de ICE aan gaat, met relax rijden lukt dat niet eens.

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:22
Jknevel schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:27:
[...]

Dit zou ik wel heel bijzonder vinden, naast een mindere range gaan we ook meer benzine verbruiken?….

Het zou deels in lijn kunnen liggen met het vermoedelijk geknepen vermogen van de elektro motor waardoor de drempel voor de ICE stuk lager ligt.

Met normaal rijden en volle accu heb ik nooit dat de ICE aan gaat, met relax rijden lukt dat niet eens.
Met een volle accu en relax rijden kan de ICE aan gaan als je de L knop gebruikt, omdat er dan geen ruimte is om te regenereren. Pas met +/- 80 % accu heb je daar geen last van.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:44

Quad

Doof

NileZ_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:22:

Maar had ik dit geweten had ik (mogelijk) een andere keuze gemaakt 3 maand geleden.

Ik zeg mogelijk omdat ik de auto wel echt een aanwinst vind en echt heerlijk rijdt. Maar allemachtig hey..
Hier dus ook. Het ging op een gegeven moment tussen de Lynk&Co 01 en deze Kuga. De Kuga wist ik van de terugroepactie, maar niet wat de oplossing ging zijn. Nooit rekening gehouden dat ze de range wel eens zouden verminderen. Volgens mij kan je met de LC01 op deze manier zo 150% verder komen dan de Kuga. Dat scheelt veel.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• geeMc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
Quad schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:11:
[...]

Hier dus ook. Het ging op een gegeven moment tussen de Lynk&Co 01 en deze Kuga. De Kuga wist ik van de terugroepactie, maar niet wat de oplossing ging zijn. Nooit rekening gehouden dat ze de range wel eens zouden verminderen. Volgens mij kan je met de LC01 op deze manier zo 150% verder komen dan de Kuga. Dat scheelt veel.
Ligt uiteindelijk natuurlijk helemaal aan hoe je rijdt, maar ondanks dat ik mijn Kuga een geweldig fijne auto vind zou ik hem op dit moment aan niemand aanraden door het gezeik.

• blommetje92
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een kuga van april (denk ik) 2025 en ben eigenlijk best blij met de update. Sinds ik die heb gehad laad ik zo'n 11.5 kWh om hem volledig vol te krijgen. Als ik in m'n geschiedenis terug kijk, is dat ongeveer gelijk aan voor de update. De range in kilometers die hij aangeeft is wat verminderd, maar de schatting lijkt me meer realistisch dan voorheen. Al met al kan het dus wel goed gaan... Dat neemt niet weg dat het voor de anderen die wel bruikbare capaciteit verliezen erg vervelend is.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PimZ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:54:
[...]

Met een volle accu en relax rijden gaat de ICE aan als je de L knop gebruikt, omdat er dan geen ruimte is om te regenereren. Pas met +/- 80 % accu heb je daar geen last van.
Volgens mij gaf @Heebas aan dat hij op de cc reed, m.a.w. constant tempo. En in NL zijn er bar weinig hellingen waar die 'L' stand nuttig is... ;)
En dat hij voorheen dat probleem niet had.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
@blommetje92 Da's bijzonder. Dat jij aangeeft dat 'ie nog steeds evenveel laadt.

Ik hoop van harte dat dit bij iedereen uiteindelijk het geval zal zijn.
Want nu lees ik weer op het Duitse Kuga forum dat bij iemand de hoeveelheid kWh bij elke laadbeurt, na de 25SC4 update, weer toeneemt.

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 05-09-2026 17:13 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Weet je wat ik eigenlijk hoop?
Dat Ford (marketing/klantenservice?) mensen alhier en in andere fora wereldwijd meelezen en begrijpen dat de betalende (!) klanten hier niet blij mee zijn!

Ten eerste niet het hele verhaal vertellen wat de inmiddels beruchte 25SC4 update nu eigenlijk inhoudt.
Ten tweede dat de mist aan desinformatie c.q. het niet antwoorden op concrete vragen, de speculaties en gemor van de klanten alleen maar erger maakt.

Blijkbaar is de risicoanalyse die vooraf gemaakt is toch anders dan dat wij gehoopt hadden.
Kan me niet goed voorstellen dat de Ford pr/marketing mensen dit niet hebben voorzien... 8)7

Mooie Plaatjes   

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:02
[...]

Hier net zo inderdaad. Kijk ik vind het een fijne auto, en ben er (verder) heel tevreden over. Zegt een stuk meer dan de 13 in een dozijn L&C (ik stond voor dezelfde keuze) maar mocht het allemaal waar zijn dan is dat wel bedroevend hoor.

Er werd natuurlijk steeds gezegd dat Ford dit ging oplossen, hopelijk met een softwarematige oplossing en anders..

Nou dan verwacht ik inderdaad niet dat de oplossing wordt dat je botweg zorgt dat de accu permanent beperkt wordt en dat dat de nieuwe 100% wordt. En al helemaal niet dat je het vermogen beperkt om met trucjes de range nog wat te laten lijken en te zorgen voor minder wear and tear.

Toegegeven ik heb de update nog niet dus ik weet ook niet of dit aan de orde gaat zijn. Maar als gewone consument dit aan te tonen wordt natuurlijk lastig/onmogelijk.

Ik vermoed zomaar dat Ford op dat vlak hun huiswerk gedaan heeft. Of de bedrijfsjuristen in elk geval.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:47

thijsco19

KTM 990 SMT

blommetje92 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:00:
Ik heb een kuga van april (denk ik) 2025 en ben eigenlijk best blij met de update. Sinds ik die heb gehad laad ik zo'n 11.5 kWh om hem volledig vol te krijgen. Als ik in m'n geschiedenis terug kijk, is dat ongeveer gelijk aan voor de update. De range in kilometers die hij aangeeft is wat verminderd, maar de schatting lijkt me meer realistisch dan voorheen. Al met al kan het dus wel goed gaan... Dat neemt niet weg dat het voor de anderen die wel bruikbare capaciteit verliezen erg vervelend is.
Als het klopt dat je evenveel kan laden als voorheen, oftewel je geen negatieve veranderingen ervaart, is dat goed nieuws voor de personen die wel een negatieve verandering ervaart.
Dan zou de nieuwe software alleen de auto's met de slechte accupakketten limiteren.
Werkt in ons voordeel om te beargumenteren dat de auto's die dus gelimiteerd worden in aanmerking komen voor een accupakket reparatie dan wel vervanging.

Ja, mijn hoop is nog steeds dat uiteindelijk de accupakketten worden gerepareerd danwel worden vervangen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:02
Ik weet ook niet zo goed of het mogelijk is om de update te weigeren vooralsnog. De brief kwam lekker dramatisch over trouwens 😂.

Maar ik ben er vrij zeker van dat als hij naar de dealer gaat voor de eerder gemaakte afspraken dat er zomaar ineens een update wordt uitgevoerd.

Nog even los van wat de reactie zou zijn als je de update voorlopig weigert.

• Jknevel
PimZ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:54:
[...]

Met een volle accu en relax rijden gaat de ICE aan als je de L knop gebruikt, omdat er dan geen ruimte is om te regenereren. Pas met +/- 80 % accu heb je daar geen last van.
De L knop is niet voor “dagelijks” gebruik maar voor afdalingen (met caravan/aanhanger). Klopt die hij aan gaat want hij moet afremmen op de motor ipv elektro motor (vol)

Dus normaliter zou dat niet voorkomen en blijft mijn punt staan.

P.s. Ford geeft zelf ook aan niet voor dagelijks gebruik en kan verbruik verhogen.

• geeMc
  • Laatst online: 17:29
Jknevel schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:21:
[...]

De L knop is niet voor “dagelijks” gebruik maar voor afdalingen (met caravan/aanhanger). Klopt die hij aan gaat want hij moet afremmen op de motor ipv elektro motor (vol)

Dus normaliter zou dat niet voorkomen en blijft mijn punt staan.

P.s. Ford geeft zelf ook aan niet voor dagelijks gebruik en kan verbruik verhogen.
Hoe het mij werd uitgelegd bij de Ford dealer was dat de L-stand "Ford's beste manier voor PHEV's om de 'One-peal-breaking' na te bootsen" zou moeten zijn en zou het absoluut voor dagelijks gebruik moeten zijn.

• Heebas
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18:32
ehtweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:06:
[...]

Volgens mij gaf @Heebas aan dat hij op de cc reed, m.a.w. constant tempo. En in NL zijn er bar weinig hellingen waar die 'L' stand nuttig is... ;)
L gebruik ik inderdaad nooit. Maar, mijn vrouw zei laatst al dat ze de indruk had dat de Kuga weer "wat verder" kwam - ik vermoed dat ze niet doorhad dat dit speelt bij de auto - en dat dat precies de bedoeling is van deze setting.

Eerder reed ik gewoon eerst de accu leeg en dan pas kwam de ICE in beeld. Tenzij je een keer echt flink gas gaf inderdaad.

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:36
ehtweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:07
Want nu lees ik weer op het Duitse Kuga forum dat bij iemand de hoeveelheid kWh bij elke laadbeurt, na de 25SC4 update, weer toeneemt
Dat is wel bijzonder. Bij mij neemt het juist af. Gisteren ging er maar 7,7 in.

• Jknevel
geeMc schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:29:
[...]

Hoe het mij werd uitgelegd bij de Ford dealer was dat de L-stand "Ford's beste manier voor PHEV's om de 'One-peal-breaking' na te bootsen" zou moeten zijn en zou het absoluut voor dagelijks gebruik moeten zijn.
Je dealer verkoopt auto’s?….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YACDagYIzVklTL6t8HZXSSmnRTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H5h6aak2XwtFlRu3QM4b2lP.jpg?f=fotoalbum_large

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:22
ehtweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:06:
[...]

Beste ehtweak, ik reageer op een antwoord van JKnevel en met name op het laatste deel, waar niet wordt gesproken over cc. De werking van L hoef je mij niet uit te leggen, maar er zijn er genoeg die het niet weten. Vandaar mijn antwoord op het soms plotseling aangaan van de ICE.

Standaard heb ik Grade Assist (hellingassistentie) aanstaan, ook met caravan aan de haak. Hierdoor gaat het extra regenereren bergaf automatisch en hoef ik niet de kloten met die L-knop.

[ Voor 13% gewijzigd door PimZ op 05-09-2026 19:52 ]

• nognietbekend
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 22:08
The_Snip3r schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:33:
Mijn metingen vóór en ná de update. Ik kom ong. 18% lager uit. https://1drv.ms/b/c/dd14f93297d66f02/IQBBe26fy-pgTqBWU4A81EstAdEty4bltFLyZyEQnsW9sqE

Qua vermogen in ‘EV Nu’ kom ik op maximaal 106pk piek uit, met ‘volle’ accu. Helaas niet gemeten vóór de update.

[Afbeelding]
Net met OBD meegekeken, meer dan 106,8 zag ik niet bij volgas 0-100 km/u en EV-only met 100% accu. Dit komt overeen met iets van 250 A piekstroom, je ziet op dat moment de interne spanning zakken van 316 naar 290 wat wel logisch is als je het uiterste van de installatie vraagt.

NB Dit is zonder installatie van 25SC4, auto van 2021 met ~50.000 km gereden

• The_Snip3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:39
nognietbekend schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:16:
[...]

Net met OBD meegekeken, meer dan 106,8 zag ik niet bij volgas 0-100 km/u en EV-only met 100% accu. Dit komt overeen met iets van 250 A piekstroom, je ziet op dat moment de interne spanning zakken van 316 naar 290 wat wel logisch is als je het uiterste van de installatie vraagt.

NB Dit is zonder installatie van 25SC4, auto van 2021 met ~50.000 km gereden
(y) Dan lijkt het (piek)vermogen in ieder geval niet geknepen door de update

• nognietbekend
  • Laatst online: 22:08
/subtopic 25SC4/

Actuele status:
  1. 2019-2024 model: bruto EV capaciteit is 14,4 KwH, bruikbare capaciteit is 80%, ongeveer 11,2 KwH
    1. De ICE gaat aan zodra de capaciteit op ongeveer 20% zit, dan ga je over naar gecombineerd rijden. Rem je af dan daarna heel even elektrisch etc. Dit is het normale gedrag van de auto voor installatie 25C4
  2. Na installatie van 25SC4 is het vermogen van de elektromotor (106) niet afgeknepen
    1. in elk geval niet bij The_Snip3r + nognietbekend (model 2019-2024)
  3. Er zijn auto's waarvan de bruikbare EV-capaciteit kleiner lijkt na update 25SC4
    1. bijv The_Snip3r
    2. je zou verwachten dat het BMS na de update een foutje heeft geconstateerd
  4. Er zijn auto's waarvan de bruikbare EV-capaciteit hetzelfde lijkt na update 25SC4
    1. bijv Blommetje92
    2. je zou verwachten dat het BMS na de update geen fouten heeft geconstateerd
  5. Er zijn auto's in een misschien vreemde status
    1. bijv Heebas
    2. hier kan van alles aan de hand zijn maar voor mij geldt "1 = geen".
Het in het display van de auto aangegeven bereik varieert maar dat deed het altijd al, dit wordt berekend uit een gemiddelde over de laatste paar ritten. Het weer, verkeer, snelheid, gewicht van je rechtervoet en nog wat dingen hebben hier allemaal invloed op. Zelfde met de dagteller, totaalverbruik etc. Aan dit soort dingen valt weinig af te lezen helaas.

Het monitoren van laadsessies lijkt me de enige manier om te achterhalen of dit voor en na update anders is. Andere variabelen zijn net te variabel.

• Wippie1234
  • Niet online
[...]

Ik heb in beide auto’s proefgereden, maar vind de Lynk&co rijden als een vrachtwagen in vergelijking met de Kuga. Gevoelloos, lomp

• Andre-O
  • Laatst online: 23:43
The_Snip3r schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:51:
[...]

(y) Dan lijkt het (piek)vermogen in ieder geval niet geknepen door de update
Er staat toch dat deze auto de update niet heeft ontvangen?
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste