• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 17:02
Beste Tweakers,

Ik denk zal de vraag eens hier droppen kijken wat de ervaring is van vele hier op dit forum.

Situatie:
Mijn huidige situatie is al volgt. Mijn huis is +/- 170m2 groot en is een hoekwoning uit de jaren 70. Alles is na-geïsoleerd en verwarm nu alles met 7kwh airco unit in de woonkamer. Wanneer de kids boven aan het spelen zijn kan ik altijd nog de 5kwh Airco unit die boven staat aanzetten.

Echter ik merk soms met deze koude dagen dat wooncomfort mbt cv (gas) vs airco wat minder is en ben ik eigenlijk op zoek om mijn radiators een soort van basis temperatuur in het huis te krijgen.

Wat bedoel ik hiermee? Ongeacht of de airco nu aanstaat of niet wil ik proberen huis +/- 15 graden te krijgen 24x7 boven en onder.

Vele zullen zeggen kies voor een warmtepomp. Echter de aanschaf hiervan is naar mijn mening te hoog. Niet alleen voor de unit maar ook om bijvoorbeeld alle radiatoren te vervangen naar een LTV versie.

Nu kwam ik dit product tegen waarbij CV E doorstromer een mogelijke oplossing kan bieden. Deze heeft een lage aanschafwaarde en je hoeft hiervoor niet veel aan te passen aan de huidige situatie van je huis. Ik zou in eerste instantie alles kunnen verwarmen mbt gas. Wanneer alles op temperatuur is dat deze unit dan 24x7 aanstaat om een comfort temp te behouden van 15 graden.

Echter nu is mijn vraag of hier mensen zijn die hier ervaring mee heeft? Zoja wat voor versie/kw en energie vebruik hebben jullie hiermee?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In het kort: als je gevulde portemonnee je lief is, doe het niet. De verbruikskosten van een COP 1 verwarming liggen nogal hoog. Denk aan een goedkope printer; leuk, totdat je inkt moet kopen. ;)

Wise enough to play the fool

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:43
@teacher geeft de conclusie al kort en bondig. Deze vraag komt regelmatig in verschillende vormen terug op het forum. Kort gezegd: "there is no free lunch". Alle vormen van directe elektrische CV (Elektrische CV, doorstroomverwarmer, elektrische vloerverwarming, elektrische kachels etc.) hebben gemeen dat de aanschafprijs laag is en de gebruikosten enorm hoog zijn. Simpelweg omdat het rendement (dus COP) slecht is en centrale verwarming gewoon veel energie vraagt. (vele malen meer dan sanitair warm water en verbruik elektrische apparatuur in huis)

Er zijn uitzonderingen daar gelaten, zoals een kleine kamer verwarmen waar je vaak maar kort bent. Maar zelfs dan zijn infrarood panelen al snel superieur.

Enige voordeel van elektrisch verwarmen is dat je vrij makkelijk kan berekenen dat het je gigantisch veel kwijt ben aan verbruikskosten. Als je na het lezen van de comments nog twijfelt zou ik het sommetje eens maken als ik jou was. Resultaten kan je ter controle natuurlijk altijd posten :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:58
Killertjuh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:26:
Beste Tweakers,

Ik denk zal de vraag eens hier droppen kijken wat de ervaring is van vele hier op dit forum.

Situatie:
Mijn huidige situatie is al volgt. Mijn huis is +/- 170m2 groot en is een hoekwoning uit de jaren 70. Alles is na-geïsoleerd en verwarm nu alles met 7kwh airco unit in de woonkamer. Wanneer de kids boven aan het spelen zijn kan ik altijd nog de 5kwh Airco unit die boven staat aanzetten.

Echter ik merk soms met deze koude dagen dat wooncomfort mbt cv (gas) vs airco wat minder is en ben ik eigenlijk op zoek om mijn radiators een soort van basis temperatuur in het huis te krijgen.

Wat bedoel ik hiermee? Ongeacht of de airco nu aanstaat of niet wil ik proberen huis +/- 15 graden te krijgen 24x7 boven en onder.

Vele zullen zeggen kies voor een warmtepomp. Echter de aanschaf hiervan is naar mijn mening te hoog. Niet alleen voor de unit maar ook om bijvoorbeeld alle radiatoren te vervangen naar een LTV versie.

Nu kwam ik dit product tegen waarbij CV E doorstromer een mogelijke oplossing kan bieden. Deze heeft een lage aanschafwaarde en je hoeft hiervoor niet veel aan te passen aan de huidige situatie van je huis. Ik zou in eerste instantie alles kunnen verwarmen mbt gas. Wanneer alles op temperatuur is dat deze unit dan 24x7 aanstaat om een comfort temp te behouden van 15 graden.

[Afbeelding]

Echter nu is mijn vraag of hier mensen zijn die hier ervaring mee heeft? Zoja wat voor versie/kw en energie vebruik hebben jullie hiermee?
Ik heb dus zo'n doorstromer ook geinstalleerd met toen nog in het achterhoofd salderen etc.
De variant die ik heb is 3kW. Hij krijgt mijn huis uit de jaren '78 goed warm echter doet hij daar wel even over.
Het is een perfect systeem maar het vreet energie. Dat wist ik van te voren.
Ik heb inmiddels overal airco's hangen en verwarm daar inmiddels mee.
Het apparaat kostte destijds om en nabij de 300 euro en wat pijpwerk en sneetjes in je fikken omdat je het zelf doet.
Conclusie: Het werkt en misschien niet voor een heel woonhuis erg rendabel maar voor een vakantiehuisje is het ideaal. Ik heb mijn salderingstegoed bij mijn vorige energieleverancier geheel opgestookt in de winter met deze "pijp" en het was heerlijk warm!

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Killertjuh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:26:
Niet alleen voor de unit maar ook om bijvoorbeeld alle radiatoren te vervangen naar een LTV versie.
Dat hoeft vaak helemaal niet. Zeker niet als je daarnaast ook al een L/L warmtepomp hebt. Vaak kom je al een heel eind met oude radiatoren waar je een paar fans onderhangt. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al eens goed doorgelezen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
Wijze mannen boven deze post zeggen het al:
investering : Warmtepomp > gasketel > Elektrische doorstromer
onderhoud : warmtepomp ~= gasketel > Elektrische doorstromer
Verbruik : Elektrische doorstromer >>>>>> gasketel > warmtepomp

Het voorbeeld van @Klotsred staat en valt met saldering. En saldering staat op de tocht helaas.
Hij doet in feite wat een warmtepomp in ook doet mits je een extra verwarmingselement er in hebt zitten.
Bijverwarmen met COP1 als de warmtepomp 't niet meer trekt bij extreme kou. Dat is prima! Voor tien extreme koude dagen per jaar.

Dus je idee is goed, op één punt na. Je moet 't omdraaien. Verwarmen met je warmtepomp c.q. airco. En als die 't niet meer trekt, dan elektrisch of met gas bijverwarmen. Dat eigenlijk gewoon een hybride warmtepomp installatie.

@Klotsred ik ben even benieuwd, red je dat op 3x25A. d.w.z. èn de doorstromer en je warmtepomp aanspreken tegelijk en zelf ook nog een apparaat of twee kunnen gebruiken thuis?

Maar altijd zal er een verschil zitten in comfort tussen airco en andere warmtebronnen. Airco blaast geforceerd en zorgt dus voor een geforceerde luchtstroom. Dat ervaren de meeste als iets minder confortabel dan bijvoorbeeld vloerverwarming.

OF een CV-doorstromer (CVD) als bijverwarming rendabel is t.o.v. een ketel zou je moeten kunnen berekenen.
Hoeveel je bijverwarmd, wat dat kost met gas en met CVD.
hoeveel je bespaard op vastrecht en onderhoud met gasketel VS de hogere stookelektrakosten van de CVD.

• Klotsred
PROnline schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:53:
Wijze mannen boven deze post zeggen het al:
investering : Warmtepomp > gasketel > Elektrische doorstromer
onderhoud : warmtepomp ~= gasketel > Elektrische doorstromer
Verbruik : Elektrische doorstromer >>>>>> gasketel > warmtepomp

Het voorbeeld van @Klotsred staat en valt met saldering. En saldering staat op de tocht helaas.
Hij doet in feite wat een warmtepomp in ook doet mits je een extra verwarmingselement er in hebt zitten.
Bijverwarmen met COP1 als de warmtepomp 't niet meer trekt bij extreme kou. Dat is prima! Voor tien extreme koude dagen per jaar.

Dus je idee is goed, op één punt na. Je moet 't omdraaien. Verwarmen met je warmtepomp c.q. airco. En als die 't niet meer trekt, dan elektrisch of met gas bijverwarmen. Dat eigenlijk gewoon een hybride warmtepomp installatie.

@Klotsred ik ben even benieuwd, red je dat op 3x25A. d.w.z. èn de doorstromer en je warmtepomp aanspreken tegelijk en zelf ook nog een apparaat of twee kunnen gebruiken thuis?

Maar altijd zal er een verschil zitten in comfort tussen airco en andere warmtebronnen. Airco blaast geforceerd en zorgt dus voor een geforceerde luchtstroom. Dat ervaren de meeste als iets minder confortabel dan bijvoorbeeld vloerverwarming.

OF een CV-doorstromer (CVD) als bijverwarming rendabel is t.o.v. een ketel zou je moeten kunnen berekenen.
Hoeveel je bijverwarmd, wat dat kost met gas en met CVD.
hoeveel je bespaard op vastrecht en onderhoud met gasketel VS de hogere stookelektrakosten van de CVD.
Ik heb een 1x 35A aansluiting en met Domoticz kon met de nodige marge het een en ander naast elkaar draaien maar lang niet alles. Zodra er een grootverbruiker werd aangezet klikte de doorstromer uit en vice versa.

Ik moet eerlijk bekennen dat de CV Doorstromer niet meer aan geweest is nadat ik ben overgestapt op een Dynamisch contract. In een ander topic ben in ook al actief met een thuisbatterij van 15kWh en de andere 15kWh staat binnen nu en een paar weken op de trein uit China naar hier. Ik ben bezig met goedkoop inkopen en duur verkopen en de "pijp" is een mooi alternatief in geval dat mijn multisplit-airco storing heeft of het echt niet trekt met superkou. Als het mistig is staat ie vaak te defrosten en dat breekt je warmtecomfort.

Mocht de energieprijs ooit "echt" negatief worden in de zomer dan zet ik de pijp aan om te verdienen maar verder staat ie in rust.

• Killertjuh
Klotsred schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Ik heb een 1x 35A aansluiting en met Domoticz kon met de nodige marge het een en ander naast elkaar draaien maar lang niet alles. Zodra er een grootverbruiker werd aangezet klikte de doorstromer uit en vice versa.

Ik moet eerlijk bekennen dat de CV Doorstromer niet meer aan geweest is nadat ik ben overgestapt op een Dynamisch contract. In een ander topic ben in ook al actief met een thuisbatterij van 15kWh en de andere 15kWh staat binnen nu en een paar weken op de trein uit China naar hier. Ik ben bezig met goedkoop inkopen en duur verkopen en de "pijp" is een mooi alternatief in geval dat mijn multisplit-airco storing heeft of het echt niet trekt met superkou. Als het mistig is staat ie vaak te defrosten en dat breekt je warmtecomfort.

Mocht de energieprijs ooit "echt" negatief worden in de zomer dan zet ik de pijp aan om te verdienen maar verder staat ie in rust.
Thanks voor de fotos erg mooi aangesloten.
Weet je je verbruik nog van zoiets en hoeveel oppervlakte moest je verwarmen. Had je deze 24x7 aanstaan? Wanneer je huis warm is zal de verbruik ook minder worden toch. Deze fase zou ik eerst met gas kunnen doen.

Momenteel heb ik een airco die op deze dagen ongeveer 20kwh per dag verbruikt en dan zet ik al alle deuren open om de warmte overal te krijgen.

Maar dan heb ik het boven nog niet warm.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:42
Killertjuh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:44:
[...]

Weet je je verbruik nog van zoiets en hoeveel oppervlakte moest je verwarmen. Had je deze 24x7 aanstaan? Wanneer je huis warm is zal de verbruik ook minder worden toch. Deze fase zou ik eerst met gas kunnen doen.

Momenteel heb ik een airco die op deze dagen ongeveer 20kwh per dag verbruikt en dan zet ik al alle deuren open om de warmte overal te krijgen.

Als je nog gas hebt is dit helemaal een onzalig plan.

Het feit dat mensen dit een goed idee vinden’want salderen en overschot verbranden’ is trouwens een van de beste argumenten om het salderen af te schaffen.

• Klotsred
Killertjuh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:44:
[...]

Het verbruik is 3100 Watt continu ingesteld op 65 graden. Afklikken deed hij niet want hij was niet sneller dan het huis met afkoelen etc. Dus 3,1 kWh per uur. Er waren dagen voor de afloop van mijn contract dat er 65 kWh op de meter stond.bij verbruik.
Ik heb er alles mee warm gekregen behalve de slaapkamer in onderstaand rijtje want daar stoken we niet. Daar was hij wel een uurtje of 3 mee bezig maar dan bleef het ook zo. Je mist de power bij zo'n apparaat en daarvoor moet je naar een 3 fase pijp.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Voor een kleine €4000,- heb je al een 5kW monoblock warmtepomp, koppel die ipv die doorstromer aan je cv leiding en laat hem 24/7 je radiatoren verwarmen, ik houd er mijn hele hoekhuis mee op 20 graden 24/7 van 1 oktober tot einde stookseizoen. Kun je ook nog met een omweg €2700,- subsidie op krijgen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
Mooi topic ook om te bespreken dat verwarmen met airco's in veel woningen toch geen geweldige oplossing is.
Met koude dagen waarop de warmte niet meer gelijkmatig verdeelt door de woning zodat je de CV wilt bijschakelen blijft het een vorm van bijverwarming.
Hooguit in het tussenseizoen waarin het niet erg koud is kan het als hoofdverwarming dienen. Leuk om veel gas mee te besparen maar geen eindoplossing om helemaal van het gas af te komen. (hangt natuurlijk ook af van de isolatiegraad van je woning en hoeveel comfort je acceptabel vindt)

Zelfde ervaring hier, airco is fijn in het tussenseizoen maar rond het vriespunt worden de uithoeken van de BG te koud. Fijn van airco's is dat ze goedkoop zijn maar wanneer je er in iedere ruimte 1 en in grote ruimtes 2 moet hebben dan is het alsnog een dure oplossing in veel woningen.

[Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 10-02-2023 21:19]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:14
Op dit moment is 1 hybride warmtepomp + 1 airco is in veel gevallen de goedkoopste optie (d.w.z. als er niet al LTV verwarming aanwezig is, en deze ook niet heel makkelijk is te bereiken), zeker als je deze zelf kan installeren. Als er al meerdere airco's hangen helemaal. Met de hybride (die je niet op de gasketel hoeft aan te sluiten) verwarm je dan tot een graad of 0-5 het hele huis, die paar dagen dat het kouder is kan de airco(s) bijspringen. Nog iets voor warm water (afhankelijk van gebruik + ruimte, een warmtepompboiler, gewone boiler of doorstromer), en voor koken, en je bent ook van het gas af. In 15-20 jaar kan je dan het afgiftesysteem gaan aanpassen (vloerverwarming, LTV radiatoren) of verder isoleren om de volgende ronde met alleen een warmtepomp verder te gaan.

[Voor 17% gewijzigd door JBtL op 10-02-2023 21:26]

• Killertjuh
klump4u schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:35:
Voor een kleine €4000,- heb je al een 5kW monoblock warmtepomp, koppel die ipv die doorstromer aan je cv leiding en laat hem 24/7 je radiatoren verwarmen, ik houd er mijn hele hoekhuis mee op 20 graden 24/7 van 1 oktober tot einde stookseizoen. Kun je ook nog met een omweg €2700,- subsidie op krijgen.
Dit klinkt interessant. Heb je zelf ervaring hiermee welke versie / merk heb je mbt monoblock warmtepomp?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Killertjuh schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Dit klinkt interessant. Heb je zelf ervaring hiermee welke versie / merk heb je mbt monoblock warmtepomp?
Ja de Panasonic monoblock 5J, hier te koop, https://warmtepomp.myonli...-1-fase-incl-wifi-module/
Op Tweakers ook een thread over, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039982

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee