Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-07 12:01

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik woon samen met mijn vriendin (zijn erg gelukkig). Maar kunnen/hebben geen stap van trouwen of samenlevingscontract zetten. We weten dat dat financieel beter is, maar het gaat niet.

Ik heb een volledige baan en bezit ons koophuis, maar zij niet. We kunnen rondkomen met 1 salaris. Maar ook in deze tijden waar alles duur is hebben wij meer en meer moeite.

Kan iemand vertellen waar mijn vriendin recht op zou hebben qua inkomsten. Ze krijgt alleen zorgtoeslag tot nu toe. We willen niet dat zij een baan gaat zoeken, ze heeft erg moeite met werken om persoonlijke redenen.

Het is niet dat we de hand op willen houden volledig, maar ik heb het idee dat mijn vriendin meer recht heeft op gemeentegeld of iets dergelijks. Maar ik kan slecht door de systemen heen komen en belastingen is ook niet mijn expertise. Iemand met expertise hierin zou erg welkom zijn.

Graag hulp (en geen antwoord dat ze maar een baan moet zoeken, of trouwen of samenlevingscontract). Dank alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

Wom

Bij het gemeenteloket kun je uitleg krijgen over welke uitkeringen van toepassing zijn op jullie situatie. Neem even aan dat je in Nederland woonachtig bent?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02:50
Het gemeenteloket kan je (vriendin) goed helpen met het beantwoorden van vragen.

het Nibud heeft ook een hulpje: https://berekenuwrecht.nibud.nl/introductie#/panel/0

Maar er is natuurlijk van alles aan variabelen die je hier niet kan of wilt neerzetten, zoals reden van geen baan etc, die wel van invloed zijn op welke uitkering(en) en toeslag(en) ze kan krijgen. Voor goed advies dus naar de overheid.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

bij samenlevende volwassenen op 1 adres (registratie volgens BRP), lijkt het mij logisch dat het recht op subsidies, toeslagen, uitkering, gebaseerd is op het gezamenlijk inkomen. en kennelijk vervalt daarmee haar recht tot €0 uitkering.

maar deze redenatie is gebaseerd op boerenverstand, geen idee wat een jurist hierover zegt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47
Ik zie niet helemaal de link tussen trouwen/samenwonen en eventuele uitkeringen/toeslagen...

Maar, aangenomen dat het hier over Nederland gaat, je vriendin heeft waarschijnlijk nergens recht op, behalve zorgtoeslag. Want voor bijstand of iets dergelijks gaat het over het verzamelinkomen van jou en je partner, onafhankelijk van het wel of niet getrouwd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:41:
Hallo allemaal.

Ik woon samen met mijn vriendin (zijn erg gelukkig). Maar kunnen/hebben geen stap van trouwen of samenlevingscontract zetten. We weten dat dat financieel beter is, maar het gaat niet.

Ik heb een volledige baan en bezit ons koophuis, maar zij niet. We kunnen rondkomen met 1 salaris. Maar ook in deze tijden waar alles duur is hebben wij meer en meer moeite.

Kan iemand vertellen waar mijn vriendin recht op zou hebben qua inkomsten. Ze krijgt alleen zorgtoeslag tot nu toe. We willen niet dat zij een baan gaat zoeken, ze heeft erg moeite met werken om persoonlijke redenen.

Het is niet dat we de hand op willen houden volledig, maar ik heb het idee dat mijn vriendin meer recht heeft op gemeentegeld of iets dergelijks. Maar ik kan slecht door de systemen heen komen en belastingen is ook niet mijn expertise. Iemand met expertise hierin zou erg welkom zijn.

Graag hulp (en geen antwoord dat ze maar een baan moet zoeken, of trouwen of samenlevingscontract). Dank alvast.
Als jullie samenwonen (ingeschreven op zelfde adres) zijn jullie normaliter toeslag partner. Bij voldoende inkomen van jouw kant kan haar zorgtoeslag ook komen te vervallen. Lijkt me verstandig om dit uit te zoeken, anders kan je dit eind van het jaar opeens terug moeten betalen.
Even de de vragenlijst invullen op de belastingdienst "heb ik een toeslagpartner". Kan zijn dat de dat toch niet is, maar ligt aan of er kinderen zijn, hoe pensioen is geregeld etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 08-02-2023 10:52 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Zoveel helpende reacties al! :)

Ja, we wonen in Nederland.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

*knip* niet oordelen obv aannames aub

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:30 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Honesty

kattenneus!

Berekenjerecht.nl
Kan je precies kijken waar ze recht op heeft, zolang jullie samen wonen zal dat heel weinig zijn(volgend jaar of zelfs dit jaar is de aanrechtsubsidie ook al weg)
Als ze een eigen huis huurt(hoe dan) dan zal ze recht krijgen op uitkering, toeslagen. Als jullie op papier uit elkaar gaan en ze huurt een kamer bij je zal je ook denk ik moeten praten als brugman bij de gemeente om een uitkering aan te kunnen vragen.
Zijn eigenlijk meer vragen dan antwoorden

[ Voor 5% gewijzigd door Honesty op 08-02-2023 10:54 ]

Festina lente

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53

Dido

heforshe

Dus het uitgangspunt is dat je ropnd kunt komen en dus geen gemeenschapsgeld nodig hebt om te overleven.
Als ze arbeidsongeschikt is (en dat moet dan wel officieel vastgesteld worden!) zijn er wellicht mogelijkheden.
Als ze niet arbeidsongeschikt is zal ze moeten werken als ze geld wil. Voor niets gaat de zon op.
"Gemeentegeld" bestaat niet, het is gemeenschapsgeld. Dus geld van alle andere Nedelranders die belasting betalen.
Honesty schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:53:
Berekenjerecht.nl
Als jullie op papier uit elkaar gaan en ze huurt een kamer bij je zal je ook denk ik moeten praten als brugman bij de gemeente om een uitkering aan te kunnen vragen.
Je hebt "frauderen" gespeld als "praten als Brugman" ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 08-02-2023 10:56 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* Hou het eens vriendelijk

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
Jammer genoeg bitter weinig informatie betreffende het probleem.

Waarom krijgt ze een zorgtoeslag ?
Waarom kan ze niet werken ?
Waarom is trouwen of samenlevingscontract niet mogelijk ?
Uitstaande schulden ? Kinderen ?

Met dusdanig weinig informatie is er ook maar een heel sumier antwoord mogelijk.

*knip* fraude willen we niet

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hielko schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:46:
Ik zie niet helemaal de link tussen trouwen/samenwonen en eventuele uitkeringen/toeslagen...

Maar, aangenomen dat het hier over Nederland gaat, je vriendin heeft waarschijnlijk nergens recht op, behalve zorgtoeslag. Want voor bijstand of iets dergelijks gaat het over het verzamelinkomen van jou en je partner, onafhankelijk van het wel of niet getrouwd zijn.
BD:
U kunt in 2023 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 38.520 uitkomt. Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen niet meer dan € 48.224 zijn

Zorgtoeslag gaat dus ook niet werken wanneer TS voldoende verdient.

In Nederland heb je recht op WIA of Wajong indien je om medische redenen niet kunt werken. Als je dat niet hebt krijg je bijstand gebaseerd op gemeenteregels (regels == in hoeverre je inspanning moet leveren werk te vinden), maar ook alleen als je niet voldoende eigen geld hebt (of eigendom in de vorm van o.a. een woning) én als je niet een toeslagpartner hebt (dat is TS volgens mij wel).

Ik denk dat het raadzaam is voor de partner van @kujinshi om naar het gemeenteloket te gaan en te vragen wat er mogelijk is. Waarschijnlijk niets, maar mogelijk iets.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

En dan? Bijstand aanvragen? Dan mag TS ook niet meer bijdragen aan haar levensonderhoud (ten minste, dat mag wel, maar dan wordt zijn vriendin gekort op die bijstand (en terecht!)

Het lijkt me niet handig om TS te gaan adviseren om te gaan frauderen.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Check ook even of je nog wel recht hebt op die zorgtoeslag. Als jullie een gezamenlijke huishouding vormen en jij (veel) inkomen hebt, dan kan het zomaar zijn dat je dit allemaal moet gaan terugbetalen zodra dit duidelijk wordt bij de belastingdienst. Die afdelingen praten niet zo lekker met elkaar, dus ga er niet vanuit dat je met je aangifte inkomstenbelasting ook meteen geregeld hebt dat de afdeling toeslagen weet waar je nog recht op hebt.

Je geeft ook aan dat je geen geld hebt voor een samenlevingscontract. Dit hoeft niet duur te zijn, voor een paar honderd euro kun je zoiets al makkelijk regelen en dan heb je wel een aantal zekerheden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

*knip*

Dus ook in dit geval vraag ik me toch af of TS en z'n vriendin niet kunnen trouwen of gewoon niet willen trouwen, want voor kunnen is vaak wel een oplossing te bedenken. Hetzelfde met werken; is het niet kunnen werken of niet willen werken, want voor kunnen is een oplossing te bedenken.

Als de vriendin van TS niet kan werken dan kan ze dus worden afgekeurd en krijgt ze een uitkering. Als ze niet wil werken dan is dat prima, maar dan heeft ze dus ook zo goed als nergens recht op.

De kern van de vraag is of TS en z'n vriendin toeslagpartners worden en daarmee haar toeslagen/subsidies vervallen, maar dat had ook samengevat kunnen worden in een Google zoekopdracht 'samenwonen toeslagpartner' waarbij je op deze pagina van de belastingdienst uitkomt. Als je die invult zie je snel dat TS in dit geval geen toeslagpartner is/heeft.

Maar het lijkt me interessanter om te kijken wat de situatie van TS inhoudelijk is, en daar advies op te geven. TS komt immers naar een forum want Google leverde niet het gewenste resultaat op.

*knip*

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:33 . Reden: deels reactie op verwijderde post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Dido schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:59:
[...]

En dan? Bijstand aanvragen? Dan mag TS ook niet meer bijdragen aan haar levensonderhoud (ten minste, dat mag wel, maar dan wordt zijn vriendin gekort op die bijstand (en terecht!)

Ik denk net dat het dat is dat de TS wil :?
binnen de grenzen van de wet meer geld krijgen zonder iets extra ervoor te moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar als iemand echt ziek/ongeschikt is zijn daar duidelijke keuringen voor en dito financiele hulp, wellicht is dat geen vetpot. Ik neem aan dat de gemeente daarin voorlichting kan geven.

Als iemand objectief (door een instantie te bepalen) wel kan werken vind ik het ook niet zo aardig als de rest van de maatschappij dat moet sponsoren. Dan is het wmb of werken en wat meer geld, of het niet-werken zelf bekostigen.

offtopic:
als mensen ziek zijn of een ander goed verhaal hebben heb ik er echt geen moeite mee als ze tijdelijk of permanent financieel geholpen worden. Echt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 08-02-2023 15:33 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:38
jullie hoeven niet perse toeslagpartner te zijn:

Belastingdienst

Bent u niet getrouwd en hebt u geen geregistreerd partner? Dan kan iemand die op uw adres staat ingeschreven uw toeslagpartner zijn. Dit is het geval als voor u én deze persoon 1 van de volgende situaties geldt:
  1. U hebt samen een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
  2. U hebt samen een kind. Of u of de persoon die op uw adres staat ingeschreven, heeft een kind van de ander erkend.
  3. U én de persoon die op uw adres staat ingeschreven, zijn partners voor elkaars pensioenregeling.
  4. U hebt samen een koopwoning en woont daar allebei.
  5. U of de persoon die op uw adres staat ingeschreven heeft een kind dat jonger is dan 18 jaar én dit kind staat ingeschreven op uw adres. Is deze persoon een onderhuurder of een vluchteling uit Oekraïne? Dan bent u geen toeslagpartner van elkaar.
  6. U was vorig jaar al toeslagpartner van elkaar.
en als jullie geen toeslagpartners zijn heeft ze recht op toeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
Wolfp4ck schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
[...]

binnen de grenzen van de wet meer geld krijgen zonder iets extra ervoor te moeten doen.
Van een relatie fictief verbreken en dan huur gaan vragen is het echter maar de vraag of dit binnen de wet is, dit riekt immers enorm naar fraude (in Nederland in ieder geval, gezien je woord gebruik denk ik dat jij het over België had?)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik werk als inkomensconsulent voor een grote gemeente.

Je hebt als 2 volwassenen samenwonen voor een bijstandsuitkering in principe 2 opties:
- Of je 'woont samen'
- Of je bent 'kostendeler'

Jullie wonen waarschijnlijk samen volgens de participatiewet. Daarvoor wordt naar meerdere dingen gekeken, en die zijn wat vaag, maar je kunt er van uit gaan als jij tot nog toe alles hebt betaald, en het financieel dus 'een pot nat' is, dat jullie daar onder vallen.

Kostendelers moet je kort door de bocht denken; 2 mensen die hun eigen leven leiden, in principe niet voor elkaar zorgdragen, en financieel in principe alles gescheiden houden. Een 'huisgenoot' zeg maar.
Het inkomen van de een is dan niet relevant voor de uitkering van de ander.

m.i. kun je een bijstandsuitkering vergeten, uitgaande dat jullie boven de 'gehuwdennorm' zitten.

Als jullie samen toevallig een kind hebben zijn jullie ook per definitie 'samenwonend' voor de participatiewet.

Afhankelijk van het inkomen kun je recht hebben op energietoeslag of individuele inkomenstoeslag. Vaak geldt daarvoor een grens van 120% of meer van de bijstandsnorm, verschilt per gemeente.
Ook bijzondere bijstand kan soms mogelijk zijn, afhankelijk van welke kosten jullie maken en het inkomen.
Maar als het er dan op neer komt dat jullie te duur wonen, dan kan het ook zijn dat men zegt: ga maar verhuizen.

Mogelijk is er verder nog iets mogelijk met de belastingen, daarvoor is die nibud tool wel handig.

En nog even ter aanvulling: de belastindienst houdt andere definities aan van 'toeslagpartner', 'fiscaal partner', en wat voor de gemeente als 'samenwonen' telt. Dus het kan best zijn dat je voor de belastingdienst geen 'toeslagpartner' en/of 'fiscaal partner' bent, maar wel voor de gemeente in het kader van bijstandsuitkeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
[...]

Of juist niet, het is wel Tweakers. We zijn hier goed in helpen en juist ook in verder kijken dan het oppervlakte, want er worden zo vaak vage vragen met weinig informatie gesteld waar je tegen het XY-probleem aanloopt en de oplossing heel ergens anders ligt.

Dus ook in dit geval vraag ik me toch af of TS en z'n vriendin niet kunnen trouwen of gewoon niet willen trouwen, want voor kunnen is vaak wel een oplossing te bedenken. Hetzelfde met werken; is het niet kunnen werken of niet willen werken, want voor kunnen is een oplossing te bedenken.

Als de vriendin van TS niet kan werken dan kan ze dus worden afgekeurd en krijgt ze een uitkering. Als ze niet wil werken dan is dat prima, maar dan heeft ze dus ook zo goed als nergens recht op.

De kern van de vraag is of TS en z'n vriendin toeslagpartners worden en daarmee haar toeslagen/subsidies vervallen, maar dat had ook samengevat kunnen worden in een Google zoekopdracht 'samenwonen toeslagpartner' waarbij je op deze pagina van de belastingdienst uitkomt. Als je die invult zie je snel dat TS in dit geval geen toeslagpartner is/heeft.

Maar het lijkt me interessanter om te kijken wat de situatie van TS inhoudelijk is, en daar advies op te geven. TS komt immers naar een forum want Google leverde niet het gewenste resultaat op.

Dus Greatsword gedraagt zich niet als een eikel, Greatswoord toont interesse en kijkt nét iets verder dan de de vraag die aan het oppervlakte ligt ;)
Of je kiest er gewoon voor om al die dingen niet aan te vragen. Besef je je wel in welke molen je terechtkomt als je afgekeurd wil worden? Als mijn partner genoeg zou verdienen en we samen besluiten dat 1 inkomen wel genoeg is en ik niet kan werken, dan doen we dat lekker zonder daar instanties bij te betrekken, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
Kurkentrekker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Of je kiest er gewoon voor om al die dingen niet aan te vragen. Besef je je wel in welke molen je terechtkomt als je afgekeurd wil worden? Als mijn partner genoeg zou verdienen en we samen besluiten dat 1 inkomen wel genoeg is en ik niet kan werken, dan doen we dat lekker zonder daar instanties bij te betrekken, lijkt me.
Dat is dan uiteraard ook prima, echter lijkt TS simpelweg meer gemeenschapsgeld te willen voor zijn vriendin omdat ze schijnbaar niet wil of kan werken. En als je dat wil, zal je al snel wel door dat soort molens heeft willen om bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheid officieel te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wolfp4ck schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
Wat je beschreef valt heel snel buiten die grenzen.

Gratis geld vangen zonder er iets voor te hoeven doen is sowieso niet echt een feature van wat er over is van onze verzorgingsstaat, niettegenstaande de spookverhalen over jubelende uitkeringsprofiteurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

PheraX schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
jullie hoeven niet perse toeslagpartner te zijn:

Belastingdienst

Bent u niet getrouwd en hebt u geen geregistreerd partner? Dan kan iemand die op uw adres staat ingeschreven uw toeslagpartner zijn. Dit is het geval als voor u én deze persoon 1 van de volgende situaties geldt:
  2. U hebt samen een kind. Of u of de persoon die op uw adres staat ingeschreven, heeft een kind van de ander erkend.
  3. U én de persoon die op uw adres staat ingeschreven, zijn partners voor elkaars pensioenregeling.
  5. U of de persoon die op uw adres staat ingeschreven heeft een kind dat jonger is dan 18 jaar én dit kind staat ingeschreven op uw adres. Is deze persoon een onderhuurder of een vluchteling uit Oekraïne? Dan bent u geen toeslagpartner van elkaar.
en als jullie geen toeslagpartners zijn heeft ze recht op toeslagen
Punt 3 zal de TS misschien wel moeten bevestigen. Als de TS zijn vriendin heeft ingeschreven bij zijn pensioen via werkgever voor bijv. Een nabestaandenpensioen, dan is de TS en zijn partner wel toeslagpartner.

De toeslagregels zijn dan ook wel anders dan andere uitkeringsregels.

Ik denk dat het al redelijk ik samengevat:
Indien niet officieel gekeurd is je vriendin dus vrijwillig niet aan het werk. Daarmee vervallen de meeste uitkeringen dus ook, want bijstand gaat niet op als ze met de TS in 1 huis woont.
Daarmee is er niet veel meer recht op andere zaken dan dat ze nu al ontvangt.

Daarmee was het harde advies: Ga toch eens kijken wat je kunt doen aan betaald werk OF accepteer de huidige financiele situatie.

Edit: mijn browser krijgt onderstaande niet in kleine lettertjes, maar dat was wel de bedoeling:
Zelf heb ik wel moeite met mensen die gebruik maken van sociale voorzieningen of dat trachten te doen wat niet voor hen is bestemd. Ik ken iemand die bij de Belastingdienst werkt, maar officieel niet samenwoont zodat er meer kinderopvangtoeslag wordt uitgekeerd 8)7 . Dit is uiteraard niet hier van toepassing. De TS vraagt er nog recht is op andere zaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:39
Kijk goed waarom je vriendin niet voor een eigen inkomen kan zorgen.
Als ze (fysiek) niet kán werken, zou je naar uitkering voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschiktheid kunnen kijken, maar ik geef je niet heel veel kans. De criteria zijn enorm streng, zeker als je helemaal geen werk hebt. Een kleine baan geeft een betere uitgangspositie.
Als ze (juridisch) niet mág werken vanwege bijvoorbeeld vergunning, blijft werk waarvoor je geen vergunning nodig hebt, wel beschikbaar. Denk aan huishoudelijk werk, oppassen, klussen aan huis. Dat biedt misschien net het extra dat jullie nodig hebben.

Verder zou ik je willen adviseren om wel goed te kijken naar haar positie als er iets met jou gebeurt. Dan raakt ze niet alleen jou kwijt, maar ook het huis, pensioen etc. Juist als zij niet kan werken, is het belangrijk om dat goed met elkaar te regelen. Misschien kun je dat op een andere manier vastleggen dan trouwen/samenwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Dennism schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Van een relatie fictief verbreken en dan huur gaan vragen is het echter maar de vraag of dit binnen de wet is, dit riekt immers enorm naar fraude (in Nederland in ieder geval, gezien je woord gebruik denk ik dat jij het over België had?)
apart / samenwonen ... lijkt me nogal sterk meer naar roommate te gaan dan naar relatie.
België inderdaad, daarom dat ik mij ook niet teveel kan inlaten met hetgeen mogelijk is voor TS qua toeslagen en dergelijke.
Moest hij een Belg zijn had ik wellicht meer kunnen doen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:09:
Verder zou ik je willen adviseren om wel goed te kijken naar haar positie als er iets met jou gebeurt. Dan raakt ze niet alleen jou kwijt, maar ook het huis, pensioen etc. Juist als zij niet kan werken, is het belangrijk om dat goed met elkaar te regelen. Misschien kun je dat op een andere manier vastleggen dan trouwen/samenwonen.
Precies dit: zij is nu compleet van jou afhankelijk. Dat is geen gelijkwaardige positie in een relatie, en als er problemen komen in jullie relatie, zal de drempel voor haar om jou ergens op aan te spreken, of zelfs de relatie te beëindigen, veel hoger liggen. Ze moet dan immers zonder inkomsten op zoek naar nieuwe woonruimte (veel succes in deze markt!), en een uitkering aan gaan vragen die ze niet zomaar krijgt.

Het is absoluut in haar belang dat jullie een paar dingen vastleggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Kurkentrekker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:05:
Of je kiest er gewoon voor om al die dingen niet aan te vragen. Besef je je wel in welke molen je terechtkomt als je afgekeurd wil worden?
Prima, maar als de TS die keuze zou maken, dan was dit topic er niet geweest, denk ik.

Ik heb het gevoel dat er essentiele informatie ontbreekt die de TS niet deelt, en zonder die informatie komt het over alsof @kujinshi wel degelijk op zoek is naar gratis geld zonder moeite. Dat is misschien geen correcte conclusie, maar zonder verdere informatie dringt die zich wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Honesty

kattenneus!

Dido schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Als ze geen partners meer zijn dan zijn ze toch niet aan het frauderen, dan huurt zijn toevallig een kamer bij een ex.
Maar dan houdt inderdaad de relatie ook op.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Honesty schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Als ze geen partners meer zijn dan zijn ze toch niet aan het frauderen, dan huurt zijn toevallig een kamer bij een ex.
Relatie is voor toeslagen niet relevant. Samenlevingscontract, trouwen, kind hebben of verbonden zijn via pensioen wel.

Maar je mag je partner gewoon huur laten betalen, zolang je volgens de BD geen gezamenlijk inkomen hebt.

Hier relevante pagina van Nibud over je partner huur laten betalen

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 08-02-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijft wel de vraag welke subsidies je dan krijgt. Huursubsidie niet, want het is geen zelfstandige woonruimte als je een kamer verhuurd. (Om het nog niet te hebben dat anders iedereen wel dat stukje creatief boekhouden ging doen). Geen idee van bijstandsuitkering, maar die krijg je sowieso alleen als je wel probeert een baan te krijgen (oké, niet zo zwart-wit in de praktijk, maar dat is hoe het hoort), en gezien de vriendin van TS dat niet zal doen, komt ze daar ook niet voor in aanmerking lijkt mij.

En zo vermoed ik dat zonder fraude de conclusie toch al snel gaat zijn dat er geen andere subsidies zijn waar ze recht op heeft, tenzij ze dus arbeidsongeschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 13:15
True schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:58:
[...]

BD:
U kunt in 2023 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 38.520 uitkomt. Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen niet meer dan € 48.224 zijn

Zorgtoeslag gaat dus ook niet werken wanneer TS voldoende verdient.

In Nederland heb je recht op WIA of Wajong indien je om medische redenen niet kunt werken. Als je dat niet hebt krijg je bijstand gebaseerd op gemeenteregels (regels == in hoeverre je inspanning moet leveren werk te vinden), maar ook alleen als je niet voldoende eigen geld hebt (of eigendom in de vorm van o.a. een woning) én als je niet een toeslagpartner hebt (dat is TS volgens mij wel).

Ik denk dat het raadzaam is voor de partner van @kujinshi om naar het gemeenteloket te gaan en te vragen wat er mogelijk is. Waarschijnlijk niets, maar mogelijk iets.
Ze zijn geen toeslagpartners en ook geen financiële partners maar ze wonen wel samen op 1 adres. De TS geeft aan dat ze een relatie hebben, maar voor de belastingdienst zijn het gewoon 2 mensen die op 1 adres wonen.
Op het gebied van toeslagen stopt het daarom bij de zorgtoeslag. Die waarschijnlijk ook vervalt als ze een samenlevingscontract ondertekenen.

Het is misschien een idee om te kijken of je vriendin geen recht heeft op de Wajong of een ander soort uitkering.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
Heeft je partner uberhaupt wel een arbeidsverleden? Of nooit gewerkt? Want dan heb je geen recht op een UWV uitkering (WAJONG, WIA oid). Dus dan zou enkel bijstands uitkering over blijven. En het is mij niet duidelijk of partner echter arbeidsongeschikt is of zelf vind dat ze niet kan / wil werken. Ze zal eerst afgekeurd moeten worden alvorens aanspraak te kunnen maken. En als jij genoeg verdiend om een koophuis te financieren dan is mijn eerste gok dat jullie boven de inkomstengrens zitten, dus dan wordt die afgewezen.

Dus nee, wellicht wat zorgtoeslag maar dan houdt het ook ver op lijkt mij. En dat is mijn inziens ook gewoon terecht gezien de situatie.

[ Voor 0% gewijzigd door NACrat op 08-02-2023 13:36 . Reden: Verkeerde voorbeeld, WAJON niet afhankelijk van arbeidsverleden ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:09:
Kijk goed waarom je vriendin niet voor een eigen inkomen kan zorgen.
Als ze (juridisch) niet mág werken vanwege bijvoorbeeld vergunning, blijft werk waarvoor je geen vergunning nodig hebt, wel beschikbaar. Denk aan huishoudelijk werk, oppassen, klussen aan huis. Dat biedt misschien net het extra dat jullie nodig hebben.
Maar als je vergunningtechnisch niet mag werken in Nederland, mag je nog steeds niet zwart werken in Nederland. a) is het fraude, b) als de overheid hier achterkomt kun je zwaaien naar je vergunning op korte termijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Hier het zelfde. Ik ben sinds 11 december 2014 samen met mijn vrouw/vriendin. We zijn niet getrouwd en hebben geen contract of een samenlevingscontract en zijn geen geregistreerde partnerschap samen. We zijn geen fiscale partner samen. Voordeel is dat ons inkomensbelasting apart wordt gezien en als wij aangifte doen voor de belasting is dit apart van elkaar.

Ik weet dat mijn partner geen bijstand kreeg omdat ik fulltime aan het werk was en mijn salaris boven de grens uit kwam. Ze kreeg wel WW-uitkering daar had ze zelf voor gewerkt.

Wij krijgen ieder apart zorgtoeslag en momenteel werkt ze nog steeds fulltime. Ze woont bij mij samen op mijn adres.

Ik weet wel dat ik WW kreeg in 2015-2016 en daarna bijstand en beiden werkte toen niet en we kregen bijstand voor 2 personen uitbetaald.

Ik heb nu onbepaalde tijd contract van mijn werk en als ik zou stoppen nu krijg ik enkel WW en bijstand niet, omdat mijn vrouw/vriendin fulltime bezig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 08-02-2023 11:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo allemaal.

Je zou kunnen kijken of jullie recht hebben op energietoeslag. Weet verder niet of ze recht heeft op Wajong od, en als je deze weg niet wilt bewandelen zou ik het accepteren zoals het nu is.

Hier kun je meer info vinden mbt evt toeslagen
Check op welke toeslagen je recht hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Strider schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Ze zijn geen toeslagpartners en ook geen financiële partners maar ze wonen wel samen op 1 adres. De TS geeft aan dat ze een relatie hebben, maar voor de belastingdienst zijn het gewoon 2 mensen die op 1 adres wonen.
Op het gebied van toeslagen stopt het daarom bij de zorgtoeslag. Die waarschijnlijk ook vervalt als ze een samenlevingscontract ondertekenen.

Het is misschien een idee om te kijken of je vriendin geen recht heeft op de Wajong of een ander soort uitkering.
Gebaseerd op de informatie die TS geeft is het een aanname liggend aan of de partner van TS wel of niet aanspraak kan maken op het pensioen van TS. Dat lijkt hierin de enige onduidelijke factor te zijn gebaseerd op de gegeven informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Van der Berg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:
[..]
Ik heb nu onbepaalde tijd contract van mijn werk en als ik zou stoppen nu krijg ik enkel WW en bijstand niet, omdat mijn vrouw/vriendin fulltime bezig is.
WW krijg je niet als je stopt met werken, WW bouw je op en krijg je als je niet verwijtbaar ontslagen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
True schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Gebaseerd op de informatie die TS geeft is het aan aanname liggend aan of de partner van TS wel of niet aanspraak kan maken op het pensioen van TS. Dat lijkt hierin de enige onduidelijke factor te zijn gebaseerd op de gegeven informatie.
Dat hoor ik vaak. Omdat ik niet officieel getrouwd ben of een contract hebt. Mijn vrouw/vriendin heeft nergens recht op en ook niet bij overlijden en andersom heb ik ook geen recht. Alles gaat naar familie eerst. Pensioen krijgt je ook niet van elkaar

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Van der Berg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:58:
Alles gaat naar familie eerst. Pensioen krijgt je ook niet van elkaar
Partnerpensioen krijgt iemand als je dat bij je pensioenverzekeraar aangeeft. Hoef je niet voor te trouwen of wat dan ook. Jouw "je" klinkt generiek, maar het is absoluut niet "automatisch" geregeld of zo.
Honesty schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:22:
Ja, als de TS inderdaad zijn relatie ook echt beeindigt dan zijn er wel mogelijkheden binnen de wet. Maar ondanks de schaarste aan informatie die we krijgen heb ik nergens een aanknopingspunt gevonden om dit als valide optie te beschouwen. Als je de relatie beeindigt zijn er sowieso makkelijker opties :X

[ Voor 42% gewijzigd door Dido op 08-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
NACrat schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:32:
Heeft je partner uberhaupt wel een arbeidsverleden? Of nooit gewerkt? Want dan heb je geen recht op een UWV uitkering (WAJONG, WIA oid). Dus dan zou enkel bijstands uitkering over blijven. En het is mij niet duidelijk of partner echter arbeidsongeschikt is of zelf vind dat ze niet kan / wil werken. Ze zal eerst afgekeurd moeten worden alvorens aanspraak te kunnen maken. En als jij genoeg verdiend om een koophuis te financieren dan is mijn eerste gok dat jullie boven de inkomstengrens zitten, dus dan wordt die afgewezen.

Dus nee, wellicht wat zorgtoeslag maar dan houdt het ook ver op lijkt mij. En dat is mijn inziens ook gewoon terecht gezien de situatie.
WAJONG is een volksverzekering, daarvoor hoef je geen arbeidsverleden te hebben. WIA is wel een werknemersverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dido schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Partnerpensioen krijgt iemand als je dat bij je pensioenverzekeraar aangeeft. Hoef je niet voor te trouwen of wat dan ook. Jouw "je" klinkt generiek, maar het is absoluut niet "automatisch" geregeld of zo.
In de situatie van de TS is dit wel zo, ik ken vrijwel geen enkele grote pensioenverzekeraar die 'een random persoon' accepteert als partner, en in de situatie van TS (geen samenlevingscontract/trouwen etc) zal zo'n persoon ook simpel niet geaccepteerd worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

SinergyX schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:06:
In de situatie van de TS is dit wel zo, ik ken vrijwel geen enkele grote pensioenverzekeraar die 'een random persoon' accepteert als partner, en in de situatie van TS (geen samenlevingscontract/trouwen etc) zal zo'n persoon ook simpel niet geaccepteerd worden.
Ik heb indertijd ook gewoon mijn vriendin opgegeven als pensioenpartner, is nooit gevraagd naar enig bewijs van relatie. Maar dat zou best veranderd kunnen zijn in de afgelopen 23 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
[...]
Niet alleen financieel beter. Ook qua nalatenschap zit 't niet goed. Als je niks doet, heeft ze ook geen recht op (aanvullend) pensioen wat jij opbouwd. En in het geval dat jou wat overkomen zou, dan staat ze gelijk op straat. Want het huis gaat naar je erfgenamen.

Voor energietoeslag geld dezelfde vorm van "samenwonend" die @defusion al schetst voor bijstand.
En de norm daarvoor is Je inkomen is minder dan €1310,05 (alleenstaand) of €1871,50 (samenwonend) per maand.

Maar wat andere wijzen voor mij al gezegd hebben. Zonder inhoudelijke details over de situatie, is er geen zinnig woord over te zeggen waar je wel of niet recht op zou kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties. De link naar Nibud helpt, ik heb hem ingevuld. Alleen zorgtoeslag wordt gegeven waar je recht op heb, en die hebben we al lopen.

Maar die zegt na invullen dat mijn vriendin 40 euro zorgtoeslag krijgt voor 2023.

Op de rijksoverheidswebsite zorgtoeslag krijgt ze 154 euro omdat we geen toeslagpartners zijn. Ik denk dat Oveheidswebsite betrouwbaarder is dan Nibud?

Verder dat ik niet te specifieke details geef is, dat ik natuurlijk niet graag heb dat mijn buurman wellicht ook op Tweakers zit en mij geheel herkent hoe ik alles beschrijf. Financien leg je niet zomaar op straat.

Er wordt gezegd dat ik mischien op zoek ben naar gratis geld zonder moeite, ik zie het meer als als mijn vriendin ergens recht op heeft, zoals de zorgtoeslag, dan hoort ze dat te krijgen. Dat we niet de hand ophouden heb ik beschreven in de eerste post. Het gaat om waar ze recht op heeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Als je serieus bent in je relatie, en je hebt echt het beste voor met je vriendin...

"if you liked it then you should have put a ring on it"

Vraag die of ten huwelijk of regel iets voor moest er iets met jou gebeuren.
De dag dat jij onder een wagen loopt of een toeval krijgt heeft zij NIETS maar dan ook niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 13:32

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Wolfp4ck schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:28:
Als je serieus bent in je relatie, en je hebt echt het beste voor met je vriendin...

De dag dat jij onder een wagen loopt of een toeval krijgt heeft zij NIETS maar dan ook niets meer...
zo ver ik weet zijn er nog altijd "gratis" trouw dagen bij gemeentes, dus het hoeft ook niet veel te kosten. strootje om de vinger als ring ofzo

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:39
True schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Maar als je vergunningtechnisch niet mag werken in Nederland, mag je nog steeds niet zwart werken in Nederland. a) is het fraude, b) als de overheid hier achterkomt kun je zwaaien naar je vergunning op korte termijn. :|
Verwar je hier niet de werkvergunning met een verblijfsvergunning?
Ik doel hier op werkzaamheden binnen dienstverlening aan huis. Dat is niet hetzelfde als zwart werk. Het wordt pas zwart als je er zelf geen belasting over betaalt. Of dat überhaupt kan en of het nodig is, hangt van de omstandigheden af en van de inkomsten die je ermee verdient.
Maar ik bedoelde niet hier aan te zetten tot zwart werken, maar meer aan te geven dat er wat betreft kunnen/mogen werken een verschil is in mogelijkheden waar TS naar op zoek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Toke_gt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Verwar je hier niet de werkvergunning met een verblijfsvergunning?
[...]
als vriendin van TS een vluchteling is uit een AZC, dan Geen recht om te werken lijkt mij omdat daarmee ook andere rechten verworven worden zoals WW, WAO neem ik aan.
maar als zij met succes de procedure voor MVV (machtiging tot voorlopig verblijf) heeft doorlopen en document afgehaald, dan wèl recht om te werken vermoed ik.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-02-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 08:22

Je kan dit prima regelen zonder 'ring' maar met een testament, al dan niet met een samenlevingscontract. Sluit dan wel een (kruislingse!) levensverzekering af voor de rest van de hypotheek én erfbelasting, om te voorkomen dat hij/zij wel het huis erft maar er alsnog uit moet.

Pas als er kinderen komen wordt een huwelijk écht handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 21:37
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:21:
Bedankt voor de vele reacties. De link naar Nibud helpt, ik heb hem ingevuld. Alleen zorgtoeslag wordt gegeven waar je recht op heb, en die hebben we al lopen.

Maar die zegt na invullen dat mijn vriendin 40 euro zorgtoeslag krijgt voor 2023.

Op de rijksoverheidswebsite zorgtoeslag krijgt ze 154 euro omdat we geen toeslagpartners zijn. Ik denk dat Oveheidswebsite betrouwbaarder is dan Nibud?

Verder dat ik niet te specifieke details geef is, dat ik natuurlijk niet graag heb dat mijn buurman wellicht ook op Tweakers zit en mij geheel herkent hoe ik alles beschrijf. Financien leg je niet zomaar op straat.

Er wordt gezegd dat ik mischien op zoek ben naar gratis geld zonder moeite, ik zie het meer als als mijn vriendin ergens recht op heeft, zoals de zorgtoeslag, dan hoort ze dat te krijgen. Dat we niet de hand ophouden heb ik beschreven in de eerste post. Het gaat om waar ze recht op heeft.
Als je netjes binnen de mogelijkheden van de regels wil bekijken wat er mogelijk is, dan is het toch geen probleem dat de buurman het kan zien?
Neem aan dat de meesten hier ook wel advies willen geven over hoe het binnen deze regels te doen.
Gratis geld zou iedereen wel willen en zeker zonder daar voor te hoeven werken.
Als je echt niet kunt werken, door welke legitieme reden dan ook, dan heb je recht op je centen, anders niet.

Overigens ben je wel toeslagpartner op het moment dat je op hetzelfde adres samen woont. Wij hebben ook in deze situatie gezeten. We waren nog niet getrouwd/samenlevingscontract, maar bij bepaling van toeslagen werd mijn salaris wel opgeteld bij dat van mijn partner. Ik kreeg sowieso al niks meer, maar zij ging ook flink naar beneden met haar zorgtoeslag. Iets om rekening mee te houden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Christ1000 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:18:
Overigens ben je wel toeslagpartner op het moment dat je op hetzelfde adres samen woont. Wij hebben ook in deze situatie gezeten. We waren nog niet getrouwd/samenlevingscontract, maar bij bepaling van toeslagen werd mijn salaris wel opgeteld bij dat van mijn partner. Ik kreeg sowieso al niks meer, maar zij ging ook flink naar beneden met haar zorgtoeslag. Iets om rekening mee te houden..
Niet automatisch hoor, van de Belastingdienst;
Iemand die op uw adres staat ingeschreven

Overzicht situaties

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 08-02-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Christ1000, als ik de proefberekening op de overheidswebsite maak bij toeslagpartner wel of niet, wordt er alleen gevraagd of je een echtgenoot of geregistreerd partner hebt, of dat er nog andere mensen op dat adres wonen, wat niet zo is. We wonen er alleen beiden.

Dan is de uitkomst dat we geen toeslagpartner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14

LankHoar

Langharig tuig

kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:21:
Je hebt o.a. nog geen antwoord gegeven over de grondslag van het niet kunnen/willen werken. Dat lijkt me wel belangrijk voor een gedegen antwoord op je vraag. Zo'n antwoord hoeft niet gelijk door je buurman te herleiden zijn naar jullie, maar schept wel duidelijkheid voor de lezers hier. Nu heeft het snel de schijn van dat er wellicht geen goede grondslag voor het niet willen werken is, en je zoekt naar manieren om toch je inkomen te verrijken vanuit gemeenschapsgelden. Ik zou hier gewoon open kaart spelen als ik jou was :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:26:
Christ1000, als ik de proefberekening op de overheidswebsite maak bij toeslagpartner wel of niet, wordt er alleen gevraagd of je een echtgenoot of geregistreerd partner hebt, of dat er nog andere mensen op dat adres wonen, wat niet zo is. We wonen er alleen beiden.

interpreteer je de vraag wel goed?
optie A: echtgenoot, dan toeslagpartner
optie B: geregistreerd partner, dan toeslagpartner
optie C: samenwonend (andere mensen op adres dan A of B ), dan toeslagpartner
al het overige: geen toeslagpartner

dat is hoe ik hem lees en dan is het optie C ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

JJ Le Funk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Optie C klopt niet, samenwonend is juist geen toeslagpartner, tenzij je ook kinderen hebt of aan een van de andere voorwaarden voldoet.

Samenwonen op zich is geen bindende factor voor de belastingdienst, want huisgenoten wonen ook op hetzelfde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:26:

daar gaat het blijkbaar niet over pensioen en andere zaken.

https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

dan weet je het zeker

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 08-02-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
migchiell schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:04:
[...]

WAJONG is een volksverzekering, daarvoor hoef je geen arbeidsverleden te hebben. WIA is wel een werknemersverzekering.
Klopt, mijn fout. Dom voorbeeld van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
LankHoar schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Je hebt o.a. nog geen antwoord gegeven over de grondslag van het niet kunnen/willen werken. Dat lijkt me wel belangrijk voor een gedegen antwoord op je vraag. Zo'n antwoord hoeft niet gelijk door je buurman te herleiden zijn naar jullie, maar schept wel duidelijkheid voor de lezers hier. Nu heeft het snel de schijn van dat er wellicht geen goede grondslag voor het niet willen werken is, en je zoekt naar manieren om toch je inkomen te verrijken vanuit gemeenschapsgelden. Ik zou hier gewoon open kaart spelen als ik jou was :)
Maakt dat echt uit voor deze casus?

De vraag is namelijk simpel; welke subsidies/ondersteuning is er voor mensen die niet werken, geen fiscaal/toeslagpartner zijn maar worden onderhouden door een partner?

al vraag ik me wel af of dit (ondersteuning / haar kosten) niet onder giften valt en zodoende extra belast zou moeten worden, aangezien ze dan ook geen fiscaal partner zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 08-02-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Bij die optie C geeft de overheidswebsite al die keuzes weer van samen pensioen, samen kind etc. Waar we niet aan voldoen. Uiteindelijk na weer een 10 subvragen hetzelfde antwoord: Geen toeslagpartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

eric.1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Maakt dat echt uit voor deze casus?

De vraag is namelijk simpel; welke subsidies/ondersteuning is er voor mensen die niet werken maar worden onderhouden door een partner?

al vraag ik me wel af of dit (ondersteuning / haar kosten) niet onder giften valt en zodoende extra belast zou moeten worden, aangezien ze dan ook geen fiscaal partner zijn?
De vraag is wat lastiger. Er kunnen twee mensen op hetzelfde adres wonen (dezelfde voordeur hebben), die helemaal niets met elkaar van doen hebben. Geen relatie, geen onderhouden tussen beiden, helemaal niks, behalve dat ze beide dezelfde voordeur hebben. Dan heb je dus beide recht op alle mogelijk toeslagen, met uitzondering van huurtoeslag, want die is voor de woning, en niet voor het individu.

Het andere uiterste is getrouwd zijn en op 1 adres wonen. Dan geldt het gezamelijke inkomen en worden de twee bewoners als partners gezien. De inkomsten van persoon A + inkomsten van persoon B dienen als basis voor verdere berekeningen van toeslagen.

Ergens daartussen zit een vage grijze grens, maar ik denk dat een rechter ook zal vinden dat als twee mensen een relatie met elkaar hebben én op 1 adres wonen, het inkomen gezamelijk gezien kan worden.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 13:29
eric.1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:35:
De vraag is namelijk simpel; welke subsidies/ondersteuning is er voor mensen die niet werken, geen fiscaal/toeslagpartner zijn maar worden onderhouden door een partner?
Het "niet werken" deel, daar is het nogal relevant in hoeverre het "niet kunnen" is. Voor arbeidsongeschiktheid e.d. krijg je een stuk meer dan voor "niet willen".

Mijn vriendin heeft ook een periode niet gewerkt en aangezien wij wel toeslagenpartners zijn (kinderen, pensioen e.d.), ze niet arbeidsongeschikt is, en ons verzamelinkomen boven alle limiten zit voor toeslagen, blijft er dus eigenlijk niks over.

TS wil weten waar ze recht op hebben. In hoeverre zijn vriendin arbeidsongeschikt is, is van grote impact.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 08-02-2023 13:42 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
M2M schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:40:
[...]

De vraag is wat lastiger. Er kunnen twee mensen op hetzelfde adres wonen (dezelfde voordeur hebben), die helemaal niets met elkaar van doen hebben. Geen relatie, geen onderhouden tussen beiden, helemaal niks, behalve dat ze beide dezelfde voordeur hebben. Dan heb je dus beide recht op alle mogelijk toeslagen, met uitzondering van huurtoeslag, want die is voor de woning, en niet voor het individu.

Het andere uiterste is getrouwd zijn en op 1 adres wonen. Dan geldt het gezamelijke inkomen en worden de twee bewoners als partners gezien. De inkomsten van persoon A + inkomsten van persoon B dienen als basis voor verdere berekeningen van toeslagen.

Ergens daartussen zit een vage grijze grens, maar ik denk dat een rechter ook zal vinden dat als twee mensen een relatie met elkaar hebben én op 1 adres wonen, het inkomen gezamelijk gezien kan worden.
Dat laatste is dus een eigen interpretatie van de regels. En dat kan niet.. dus, nee.. zijn vriendin is geen toeslagpartner volgens de regels van de belastingdienst. Tenzij je nog wat hebt vastgelegd rondom eigenaarschap van de woning, maar in TS staat dat dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Het "niet werken" deel, daar is het nogal relevant in hoeverre het "niet kunnen" is. Voor arbeidsongeschiktheid e.d. krijg je een stuk meer dan voor "niet willen".

Mijn vriendin heeft ook een periode niet gewerkt en aangezien wij wel toeslagenpartners zijn (kinderen, pensioen e.d.), ze niet arbeidsongeschikt is, en ons verzamelinkomen boven alle limiten zit voor toeslagen, blijft er dus eigenlijk niks over.

TS wil weten waar ze recht op hebben. In hoeverre zijn vriendin arbeidsongeschikt is, is van grote impact.
Dat lijkt me duidelijk, maar niets duidt erop dat ze arbeidsongeschikt is. Alleen dat werken geen optie is. Met deze informatie is het niet zinnig om op een arbeidsongeschiktheidsuitkering te hinten.

Wel zou ik adviseren om, indien relevant, hier wat mee te doen - want mogelijk kan ze hier wel voor in aanmerking komen (geen idee wat de achterliggende reden is). Maar in de huidig beschreven situatie is deze insteek niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Montaner schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Dat laatste is dus een eigen interpretatie van de regels. En dat kan niet.. dus, nee.. zijn vriendin is geen toeslagpartner volgens de regels van de belastingdienst. Tenzij je nog wat hebt vastgelegd rondom eigenaarschap van de woning, maar in TS staat dat dit niet zo is.
Helemaal correct, of het eerlijk en redelijk is, is betwistbaar, maar volgens de overheid heeft de TS geen toeslagpartner. Zodra ze:
- notaris
- kind
- trouwen
- samenlevingscontract
enz

is het direct wel een toeslagpartner.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Eric, alles lezende denk ik ook niet dat er voor haar meer rechten zijn dan de zorgtoeslag.

[ Voor 7% gewijzigd door kujinshi op 08-02-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@kujinshi
Je bent inderdaad waarschijnlijk geen toeslagpartner, en waarschijnlijk ook geen fiscaal partner.
Dus wel recht op volledige zorgtoeslag, want jouw inkomen is niet relevant daarvoor.
Mochten jullie geboren zijn vóór 1963 echter ook geen AHK MVP voor je partner, want geen fiscaal partner.
Maar ga er even van uit dat jullie jonger zijn, dan is de AHK MVP sowieso afgeschaft per 2023.

Anders kan het nuttig zijn alsnog iets te regelen zodat jullie dat wel worden. AHK MVP is mogelijk meer dan de zorgtoeslag die ze dan (deels) misloopt.

Verder waarschijnlijk dus wel 'samenwonend' in het kader van de bijstand.

Wajong is in theorie nog mogelijk, maar dat wordt vrijwel nooit meer toegekend op latere leeftijd, en is afhankelijk van de problematiek bij je vriendin. 'persoonlijke redenen' is te vaag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
eric.1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:45:
Dat lijkt me duidelijk, maar niets duidt erop dat ze arbeidsongeschikt is.
Klopt, maar er is niks mis mee dat expliciet naar te vragen. Als de vriendin van TS gewoon niet wil werken, is dat verder iets tussen haar en TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:48:
Eric, alles lezende denk ik ook niet dat er voor haar meer rechten zijn dan de zorgtoeslag.
Maar de vraag die je blijft ontwijken is of ze niet kan of niet wil werken.

Dat je niet je hele privé op het internet wil gooien is prima, dat kunnen we wel respecteren, maar het is wel relevant om je een goed antwoord te kunnen geven.

Als ze écht niet kan werken zijn er namelijk altijd wel mogelijkheden. Als ze gewoon niet wil werken of werken niet praktisch is (zoals ik bijv. het enige inkomen ben omdat het niet praktisch/rendabel is als mijn vrouw gaat werken en de kinderen naar de opvang moeten) dan is dat ook helemaal prima, maar dan houdt het dus ook meteen op.

Zou toch wel fijn zijn als je dat in ieder geval kunt bevestigen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delblanco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 12:09
Er hoeft niks bevestigd te worden. Mensen delen wat ze willen delen en TS heeft al aangegevendat dit voor hem genoeg is te delen... Voor mijn gevoel is er genoeg gehint dat er voor een specifieker, passender antwoord meer details nodig zijn.

Blijven we doorvragen uit nieuwgierigheid, of om een (voor)oordeel te geven of om TS echt verder te helpen?

Indien het laatste, helpende ideeën kunnen we ook spuien zonder de specifieke details.
"Ik ken regeling x-y-z, mocht je vriendin vallen in categorie a-b-c dan kan je hier naar kijken."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Delblanco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:11:
Er hoeft niks bevestigd te worden. Mensen delen wat ze willen delen en TS heeft al aangegevendat dit voor hem genoeg is te delen... Voor mijn gevoel is er genoeg gehint dat er voor een specifieker, passender antwoord meer details nodig zijn.

Blijven we doorvragen uit nieuwgierigheid, of om een (voor)oordeel te geven of om TS echt verder te helpen?

Indien het laatste, helpende ideeën kunnen we ook spuien zonder de specifieke details.
"Ik ken regeling x-y-z, mocht je vriendin vallen in categorie a-b-c dan kan je hier naar kijken."
Blijkbaar heb jij precies de tegenovergestelde mening van de meeste mensen hier, want het lijkt mij echt totaal niet nuttig voor TS om allemaal willekeurige regelingen/subsidies op te gaan noemen waar z'n vriendin mogelijk recht op zou kunnen hebben.

En het is geen Viva forum hier, we helpen mensen graag direct naar een passend antwoord, daarvoor is nou eenmaal wat meer informatie nodig. Die mag heel oppervlakkig en onherkenbaar zijn, maar als we weten dat het bijv. om iets fysieks gaat dan zijn er vaak op gemeenteniveau ook weer opties voor hulp.

Als het uit eigen keuze is en de vraag alleen was of ze toeslagpartners zijn dan is dat ook helemaal prima, maar dan weten we dat graag want dan is dit topic dus mooi afgerond; toeslagpartner zijn ze niet volgens de website van de belastingdienst. Daar hoeven we dan geen 20 pagina's over door te discussiëren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:29:
[...]

En het is geen Viva forum hier, we helpen mensen graag direct naar een passend antwoord, daarvoor is nou eenmaal wat meer informatie nodig. Die mag heel oppervlakkig en onherkenbaar zijn, maar als we weten dat het bijv. om iets fysieks gaat dan zijn er vaak op gemeenteniveau ook weer opties voor hulp.
Tja, ik vind het vissen naar de reden van het niet werken van de vriendin juist een hoog Viva / Story gehalte hebben.

TS heeft zijn informatie al door informatie van de Belastingdienst / Nibud, zoals heir geadviseerd.

Enige wat openstaat is de reden van niet werken en daar blijven een aantal Tweakers maar op doorvragen.

Nou, daar kan ik makkelijk antwoord op geven:
-wil je niet: geen uitkering
-kan je niet: mogelijk wel een uitkering

Kan TS verder helemaal uitzoeken zonder ook maar enig 'advies' van de Tweakers hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 23:19

CeesKees

I rest my Kees

Zorgtoeslag wordt berekend en uitgekeerd per huishouden. Dus bij een alleenstaande wordt alleen gekeken naar diens eigen belastbaar inkomen. Maar bij een (echt)paar wordt gekeken naar het gezamenlijk inkomen. Een huishouden van twee partners krijgt samen ook maar één gezamenlijke zorgtoeslag.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Delblanco heeft een goede post. Het is inderdaad wat ik wil delen, daarop krijg ik uiteraard informatie. Op dingen die ik niet graag kwijt wil, is het duidelijk dat het moeilijker op die dingen advies te krijgen. Gelukkig is er zoveel gepost door iedereen, dat de opties me wel duidelijk zijn. Ik heb ook al wat gerichter zelf gezocht naar mogelijkheden, zoals die Nibud website etc.

De thread is denk ik eerst voor mij, dat ik er wat aan heb, daarna komt de rest van iedereen, dat die er ook info uit kan putten. Dan snap ik dat meer info meerwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Afhankelijk van wanneer de oorzaak begon van het niet kunnen werken zou je recht kunnen hebben op een Wajong-uitkering (oorzaak van voor je 18e) of een WIA-uitkering. Beide uitkeringen zijn onafhankelijk van het inkomen van de partner waarmee je samenwoont. Uiteraard moet je je daarvoor eerst melden bij het UWV, gekeurd worden etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 04-07 13:15

Ik denk dat kujinshi dit ook wel weet, maar op het moment dat zij fiscale partners worden gaat waarschijnlijk de zorgtoeslag vervallen of minder worden. Dat zou zomaar 12 maanden x 154 euro = € 1848,- op jaarbasis kunnen schelen.
Als ze ruim genoeg zaten was dit geen probleem, nu nemen ze gewoon het risico voor lief maar wel € 1848,- zorgtoeslag.
Mits inderdaad kujinshi zijn vriendin niet bij zijn pensioen heeft ingeschreven. Als hij dat wel heeft gedaan kunnen ze net zo goed gelijk een samenlevingscontract tekenen om haar zekerheid te geven bij overlijden, of zelfs haar uit het pensioen te plaatsen zodat zij de maximale zorgtoeslag gaat krijgen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Zoals andere hier ook al hebben gemeld. Als jij omvalt staat je vriendin op straat. Kijk ook naar de toekomst voor haar als je dat wilt.

15x330 SW38

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:43:
Delblanco heeft een goede post. Het is inderdaad wat ik wil delen, daarop krijg ik uiteraard informatie. Op dingen die ik niet graag kwijt wil, is het duidelijk dat het moeilijker op die dingen advies te krijgen. Gelukkig is er zoveel gepost door iedereen, dat de opties me wel duidelijk zijn. Ik heb ook al wat gerichter zelf gezocht naar mogelijkheden, zoals die Nibud website etc.

De thread is denk ik eerst voor mij, dat ik er wat aan heb, daarna komt de rest van iedereen, dat die er ook info uit kan putten. Dan snap ik dat meer info meerwaarde heeft.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je plaatst je vraag op een discussieforum, niet een vraag/antwoord forum. Voor een goede discussie is het wel nodig om meer details te delen.

Ik snap best dat je niet alle details wil delen, maar dan moet je je ook afvragen of deze plek wel de juiste is om je vraag te stellen of dat je niet beter naar je gemeente of buurthuis kunt gaan met je vraag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 12:45
Sommige Tweakers antwoorden 'to the best of their knowledge' op basis van de informatie die TS deelt.
Sommige Tweakers lijken (lijken...) te redeneren dat: "ALS je wilt dat ik je kloppende toepasselijke informatie en tips geef, DAN moet je over de brug komen met meer informatie".

TS geeft aan dat hij niet méér informatie kan/wil delen.
Dus de Tweakers die daarom/daardoor geen verdere/betere/toepasselijkere tips en adviezen kunnen geven, laten dit topic dan toch gewoon liggen?

Als je van mening bent dat TS te weinig info geeft om een goed advies te kunnen geven: Prima! Geef dan gewoon geen advies.
Als je van mening bent dat de OP van TS te summier/karig is en daardoor geen bestaansrecht zou mogen hebben hier, meld het dan bij een mod, dan mag die dat beslissen.
Maar nu worden ze naar mijn idee een beetje door elkaar gehaald.
Bartske schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Ik snap best dat je niet alle details wil delen, maar dan moet je je ook afvragen of deze plek wel de juiste is om je vraag te stellen of dat je niet beter naar je gemeente of buurthuis kunt gaan met je vraag.
Laat dat nou ook net een van de eerste adviezen zijn die hier gegeven is: voor een sluitend, kloppend en op jouw situatie toepasselijk antwoord ga je het beste naar de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:21
Cyriel85 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Als jullie samenwonen (ingeschreven op zelfde adres) zijn jullie normaliter toeslag partner.
Onjuist.
Wanneer je zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap samenwoont in een woning die geen gezamenlijk eigendom is en er geen minderjarige kinderen in het huishouden zijn, ben je in beginsel géén toeslagpartner.

En kan er dus behoud zijn van zorgtoeslag, als één partner een hoog inkomen heeft en de andere een laag/geen inkomen heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@kujinshi Volgens mij zeg ik hier weinig nieuws, maar misschien goed om de grote lijn nog even aan te geven. Qua inkomensondersteuning heb je een paar hoofdzaken:

- Toeslagen: loopt via de belastingdienst. Heeft te maken met wel of geen toeslagpartner. Jullie zijn geen toeslagpartner voor zover we weten, want dat ben je wanneer je door bepaalde zaken officieel aan elkaar gebonden bent (woning, kind, getrouwd) en dat is hier niet zo. Van de toeslagen is zorgtoeslag waarschijnlijk voor vriendin van toepassing.

- Werknemersverzekeringen: loopt via UWV. Vooral relevant als je vanuit werk komt, behalve als het gaat om arbeidsbeperking. Dat zou van toepassing kunnen zijn. Als vriendin niet kan werken om welke fysieke/psychologische reden dan ook dan zou je hier naar kunnen kijken. Echter dit is altijd wel gericht op reintegratie/richting normaal werk wanneer mogelijk.

- Inkomensondersteuning van gemeente (bijstand). Simpel gezegd, kun je krijgen als je anders niet rond kunt komen. Heeft dus ook te maken met je partner situatie. Jullie kunnen samen (ookal is het niet ruim) rondkomen dus dit is waarschijnlijk niet van toepassing. Er wordt ook gekeken naar vermogen. Een partner met een eigen huis is dan al snel een reden waarvoor je afvalt.

Mijn voorlopige conclusie net als anderen hier hebben getrokken is dus dat zij waarschijnlijk net niet in aanmerking komt voor ondersteuning. Maar het is de moeite waard om even te kijken wat je gemeente voor regelingen heeft. Soms is er toch ook ondersteuning voor bepaalde zaken ookal zit je net boven het minimum. Maar dat hangt vooral af van je gezamenlijk inkomen (met andere woorden jouw salaris) en goede kans dat je daar dan boven zit.

Conclusie lijkt dus, zolang je samen op hetzelfde adres woont zit je in deze situatie: voldoende inkomen volgens de richtlijnen, dus geen verdere aanspraak op hulp. Om dit te veranderen moet je of iets aan je officiële relatie veranderen (bv samenlevingscontract) of niet meer bij elkaar wonen, dan zou zij op zichzelf bijstand kunnen krijgen. Maar dat is het paard achter de wagen spannen lijkt mij. En puur voor de volledigheid, als jullie een kind zouden krijgen verandert dit alles dus ook.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
En dan nu een slotje erop na die perfecte samenvatting van @mddd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je plaatst je vraag op een discussieforum, niet een vraag/antwoord forum. Voor een goede discussie is het wel nodig om meer details te delen.
Vraag en aanbod op Tweakers is alleen verkopen van goederen. En met zoveel mensen op Tweakers is het niet makkelijk zomaar iemand te vinden die het antwoord weet. Dan kan je alleen maar de weg naar het forum bewandelen.

De thread is al specifiek naar mijn situatie, natuurlijk is het prima dat anderen ook hieraan wat hebben.

Maar het is raar dat om "de discussie" ik maar alles zou moeten delen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Je deelt wat kan, en daarop loopt de discussie/antwoorden. Er wordt heel veel goede info gegeven in allerlei richtingen, maar helaas ook een paar antwoorden die ik in de eerste post al verzocht liever niet te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Voor een goede discussie is het wel nodig om meer details te delen.
Als TS niet meer informatie wil delen dan hij hier deelt, dan is dat z'n goed recht. Dit soort zaken zijn gewoon persoonlijk en gevoelig. Het is niet aan jou of ons hem te vertellen dat hij meer moet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 23:23
Samenwonen maakt je nog geen toeslagenpartner. Daarvoor moet je óf kinderen hebben, óf een samenlevingscontract (of huwelijk/reg partner), óf haar aangemeld hebben bij een pensioenfonds. Als deze 3 zaken niet van toepassing zijn, zijn jullie geen toeslagenpartners en heeft ze gewoon recht op zorgtoeslag en eventuele andere toeslagen die van toepassing zijn. Jouw salaris speelt dan in ieder geval geen rol.

[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 08-02-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:57
Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Als TS niet meer informatie wil delen dan hij hier deelt, dan is dat z'n goed recht. Dit soort zaken zijn gewoon persoonlijk en gevoelig. Het is niet aan jou of ons hem te vertellen dat hij meer moet delen.
Feitelijk heeft Bartske gewoon gelijk.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Goed dat we hier nu een goede discussie over kunnen hebben :+ . Als je mijn berichtje 2 zinnen door had gelezen had je kunnen lezen dat ik dat ook echt wel snap en niet verwacht van hem (tegensteld aan veel mensen hier), maar vraag me dan af of je dit dan wel uberhaupt op een openbaar discussieforum wil zetten.
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Vraag en aanbod op Tweakers is alleen verkopen van goederen. En met zoveel mensen op Tweakers is het niet makkelijk zomaar iemand te vinden die het antwoord weet. Dan kan je alleen maar de weg naar het forum bewandelen.

De thread is al specifiek naar mijn situatie, natuurlijk is het prima dat anderen ook hieraan wat hebben.

Maar het is raar dat om "de discussie" ik maar alles zou moeten delen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Je deelt wat kan, en daarop loopt de discussie/antwoorden. Er wordt heel veel goede info gegeven in allerlei richtingen, maar helaas ook een paar antwoorden die ik in de eerste post al verzocht liever niet te doen.
Ik zeg ook helemaal niet dat je alles moet delen, maar dat het beter is alleen de discussie te voeren over de dingen die je wel volledig wil delen. Je hoeft ook niet voor een topic over belasting je volledige inkomen te delen, maar dan is een 'ballpark' figure wel handig voor een goede discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bartske schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:55:
maar vraag me dan af of je dit dan wel uberhaupt op een openbaar discussieforum wil zetten.
https://gathering.tweakers.net/forum/faq#createTopic

Quote: "Om te zorgen dat je bij een vraag zo goed mogelijk kunt worden geholpen"

Dat dit forum er alleen is voor 'discussies' is jouw interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Ivow85 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Onjuist.
Wanneer je zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap samenwoont in een woning die geen gezamenlijk eigendom is en er geen minderjarige kinderen in het huishouden zijn, ben je in beginsel géén toeslagpartner.

En kan er dus behoud zijn van zorgtoeslag, als één partner een hoog inkomen heeft en de andere een laag/geen inkomen heeft.
Mischien moet ik normaliter in vaak vervangen, maar als je de hele post leest ipv alleen de eerste zin geef ik ook aan dat er gevallen zijn dat het niet zo is...dus je hebt me zojuist op een punt gewezen wat er reeds staat, nuttig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
Hydra schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:14:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#createTopic

Quote: "Om te zorgen dat je bij een vraag zo goed mogelijk kunt worden geholpen"

Dat dit forum er alleen is voor 'discussies' is jouw interpretatie.
Als we op die tour gaan:

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#topicTypes
Discussietopic: /
Dit zijn de normale usertopics waarin je kunt reageren. Deze topics gaan over het algemeen niet over een specifieke vraag, maar zijn bedoeld als algemene discussie of voor het uitwisselen van ervaringen.
Zo staat dit topic in ieder geval aangemeld. En ook bij een vraagtopic staat dat je je probleem duidelijk moet uitleggen + aangeven wat je al geprobeerd hebt. Dat is hier ook niet gebeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 08-02-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22
Daffie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:04:
Sommige Tweakers antwoorden 'to the best of their knowledge' op basis van de informatie die TS deelt.
Sommige Tweakers lijken (lijken...) te redeneren dat: "ALS je wilt dat ik je kloppende toepasselijke informatie en tips geef, DAN moet je over de brug komen met meer informatie".

TS geeft aan dat hij niet méér informatie kan/wil delen.
Dus de Tweakers die daarom/daardoor geen verdere/betere/toepasselijkere tips en adviezen kunnen geven, laten dit topic dan toch gewoon liggen?

Als je van mening bent dat TS te weinig info geeft om een goed advies te kunnen geven: Prima! Geef dan gewoon geen advies.
Als je van mening bent dat de OP van TS te summier/karig is en daardoor geen bestaansrecht zou mogen hebben hier, meld het dan bij een mod, dan mag die dat beslissen.
Maar nu worden ze naar mijn idee een beetje door elkaar gehaald.

[...]

Laat dat nou ook net een van de eerste adviezen zijn die hier gegeven is: voor een sluitend, kloppend en op jouw situatie toepasselijk antwoord ga je het beste naar de gemeente.
Je hoeft niet alles te delen, maar als er sprake is van (chronische) ziekte dan kan zijn vriendin arbeidsongeschikt verklaard worden en dan gelden er andere regelingen dan als dat niet zo is. Dus het is wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

[...]
Dit is eigenlijk de kern van het hele verhaal. Ze heeft recht op toeslagen en die krijgt ze dus ook gewoon. Maar zodra het woordje "willen" in de reden om niet te werken voorkomt, dan ziet de overheid dat dus gewoon als "jouw keuze". Dat moet echt "kunnen" zijn, om iets verder te komen. Bijstand kun je vergeten, met een inkomen en een eigen huis, dus dan hou je niet heel veel meer over dan Wajong. Maar dat betekent dus dat je voor je 18e al arbeidsongeschikt bent, anders krijg je geen Wajong.

Via truucjes de bijstand in rollen, gaat hem ook niet worden waarschijnlijk. Dan zit je direct in een traject om je aan het werk te krijgen of om in ieder geval te gaan "participeren".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45

Theo

moederbord

Hallo allemaal.

Ik heb met vriendin een soortgelijke situatie. Ik bezit een koopwoning (en hypotheek), we wonen samen maar zonder enige vorm van contract. Ik verdien goed, maar zij niet.

In het kort, jouw vriendin heeft recht op zorgtoeslag gebaseerd op haar inkomen als 'alleenstaande'. Jullie zijn geen fiscale partners waardoor zij zorgtoeslag krijgt, en jij je hypotheekrenteaftrek.(en misschien ook zorgtoeslag, maar daar gaat het nu niet om)

Zij heeft geen recht op enige gemeentelijke regelingen omdat deze regelingen gaan op het inkomen van het huishouden.

Jij en vriendin:
- zijn geen fiscale partners voor de belastingdienst.
- Zorgtoeslag gaat per individu, gebaseerd op individueel inkomen.
- Delen wel een huishouden. Dus geen recht op huurtoeslag en gemeentebijstand
- Zijn geen erfgenamen voor het erfrecht (behalve wanneer je zelf bij de notaris een testament hebt aan laten passen)
- Zijn voor de erfbelasting dan wél weer partners (mits jullie meer dan 5 jaren samenwonen) waardoor jullie ruim 6 ton van elkaar kunnen erven zonder belasting (zij kan jouw woning dus erven zonder belasting)

Let wel op dat wanneer er kinderen in het spel zijn veel dingen kunnen veranderen. (o.a. haar zorgtoeslag verdwijnt wanneer jij het kind zal erkennen). Ook wanneer jullie trouwen of een notarieel contract afsluiten is haar zorgtoeslag weg omdat jullie dan toeslagpartners zijn.

Een aantal jaren had ik soortgelijk topic geopend over de zakelijke voor/nadelen van bepaalde samenlevingsvormen in mijn situatie. Ik denk dat dit topic voor jou ook handig is om door te nemen: Wel of geen samenlevingscontract aangaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 08-02-2023 19:01 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
CeesKees schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:36:
Zorgtoeslag wordt berekend en uitgekeerd per huishouden. Dus bij een alleenstaande wordt alleen gekeken naar diens eigen belastbaar inkomen. Maar bij een (echt)paar wordt gekeken naar het gezamenlijk inkomen. Een huishouden van twee partners krijgt samen ook maar één gezamenlijke zorgtoeslag.
Nee hoor, wij hebben geen gezamenlijk zorgtoeslag met mijn vrouw/vriendin ieder zijn eigen zorgtoeslag. Wij wonen al ruim 8 jaar samen bij mij thuis en ze staat ingeschreven op mijn adres (geen fiscale partner). Maar wij hebben ook niks op papier staan of géén contract of een samenlevingscontract en hebben geen geregistreerde partnerschap samen.

Ook inkomstenbelasting loonheffing is nu apart van elkaar en aangifte doen wij ook apart. Mijn collega die getrouwd is moet veel meer betalen.

Oh en bij scheiden als het officieel is, vergeten velen, dat de rechter kan bepalen dat de helft van je salaris naar je partner gaat. Ik ken iemand die heel boos is, helft van zijn salaris gaat naar zijn ex iedere maand automatisch en hij zegt dat ze al een vriend heeft, maar betaald nog steeds

[ Voor 28% gewijzigd door Van der Berg op 08-02-2023 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Relatie is voor toeslagen niet relevant. Samenlevingscontract, trouwen, kind hebben of verbonden zijn via pensioen wel.

Maar je mag je partner gewoon huur laten betalen, zolang je volgens de BD geen gezamenlijk inkomen hebt.

Hier relevante pagina van Nibud over je partner huur laten betalen
Ja, dat mag. Maar daar trekt de sociale dienst / gemeente / participatie wet niks van aan. Die stelt heel simpel: je kan geen puur zakelijke huurders-relatie met je ex-partner. Dus een kamer huren bij je ex is leuk, maar zelfs als dat echt 100% zo is, zal de gemeente / sociale dienst / participatie wet nog steeds uitgaan van een wederkerige zorgrelatie en is er geen recht op een participatie wet uitkering (bijstandsuitkering in de volksmond).

Wat betreft een arbeidsongeschiktheidsverzekering: daar heb je in basis 3 soorten in:
Wajong - voor mensen die vanaf hun 18e volledig en permanent arbeidsongeschikt zijn.
WIA - voor mensen die vanuit een arbeidsrelatie arbeidsongeschikt worden.
IOAZ/IOAW - ouderen die vanuit werkzaam zijn als zelfstandige arbeidsongeschikt worden.

Hier is van geen van drieën sprake en kun je dus gevoegelijk wel vergeten.

Wel kan een gemeente ondersteuning bieden als ze graag wil werken en wegens medische redenen een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Maar dat is dan meer in de vorm van begeleiding, bemiddeling of een korting op de arbeidskosten voor haar werkgever.

Huursubsidie krijg je ook niet, omdat dat al een jaar of 20 niet meer bestaat. Huurtoeslag ook niet, want geen zelfstandige woonruimte.
M2M schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Helemaal correct, of het eerlijk en redelijk is, is betwistbaar, maar volgens de overheid heeft de TS geen toeslagpartner. Zodra ze:
- notaris
- kind
- trouwen
- samenlevingscontract
enz

is het direct wel een toeslagpartner.
Correct. Zelfs met terugwerkende kracht voor het hele kalenderjaar. Als je op 31 december trouwt, mag je de hele zorgtoeslag van dat jaar terugbetalen.
CeesKees schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:36:
Incorrect. Svp geen incorrecte info geven. Daar heeft niemand wat aan.

Samenwonende partners kunnen onder voorwaarden 2 aparte zorgtoeslagen krijgen. Pas als er sprake is van aanvullende verbintenissen (kind, gezamenlijke woning, fiscaal partnerschap, samenlevingsovereenkomst, partners voor pensioen) krijgen ze samen zorgtoeslag.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 08-02-2023 19:17 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Niet reageren op een verwijderde reactie aub.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 08-02-2023 19:23 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Edit

[ Voor 95% gewijzigd door Greatsword op 08-02-2023 19:13 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De discussie over wat wel en niet de bedoeling van dit topic of het forum is, is in dít topic sowieso off-topic. Graag achterwege laten. Als je van mening bent dat een post niet ok is, alleen rapporteren graag, en verder negeren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
kujinshi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Bij die optie C geeft de overheidswebsite al die keuzes weer van samen pensioen, samen kind etc. Waar we niet aan voldoen. Uiteindelijk na weer een 10 subvragen hetzelfde antwoord: Geen toeslagpartner.
Ah, uit dit antwoord (waar wellicht veel overheen gelezen is) maak ik op dat zij niet is “bestaat” bij jouw pensioenvoorziening. Dat is nuttige info die je wellicht nog kan toevoegen aan je startpost. Want daarmee is het 100% zeker dat jullie géén toeslagpartners zijn, iets waar hier nu nutteloos veel over gediscussieerd wordt omdat mensen niet zeker wisten of er niet toch een pensioenkoppeling was.
Pagina: 1