Toon posts:

Hoe heb je je op de energie crisis voorbereid?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.352 views

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:46
Sinds de energie crisis en na het horen van bepaalde horror verhalen van vrienden ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de thermostaat / of hoeveel graden het is in tweaker huizen en welke maatregelen jullie genomen hebben.

Bij mezelf is er het een en ander veranderd sinds de gasprijs en electriciteitsprijzen in lage omloop rond de Aarde zijn gegaan.
Voorheen, stond de thermostaat op 20.4 graden en was het op onze bovenverdieping rond de 15 graden, soms werd hier electrisch bijverwarmd.
Toen de oorlog begon heb ik een aantal aanpassingen gedaan aan het huis,
1. Alle kit vervangen van alle ramen.
2. Temperatuur in de gasketel van 65 graden naar 35 graden gezet (enkel voor radiatoren)
3. thermostaat op 14 graden gezet.
4. Houtkachel geplaatst van 12kWh en rookkanaal in orde gebracht
5. Temperatuur in huis gemiddeld op de beneden verdieping rond de 24 graden en op de bovenverdieping 14 graden
6. Gasverbruik is volledig onderuit, met amper 5% verbruik tegen vorig jaar.
7. In totaal een 800 euro hout en bricks gekocht en nu nog ongeveer 45% resterend hiervan.
8. Zonnepanelen geplaatst en voor 2023 zitten er nog paar lucht/lucht airco's op het programma, vooral voor koeling beneden verdieping en eventueel bijverwarming bovenverdieping.
9. Telewerken eventjes uitgesteld tot in de zomer :*)

Hoe het leven zo drastisch is kunnen veranderen, maar door snelle actie en reactie van mijn vrouw en mezelf heb ik de indruk dat de investeringen die we uitgevoerd hebben (om en bij de 10.000 euro) zich nu al dubbel en dik aan het terugbetalen zijn.
Koppels en vrienden die het niet zagen aankomen zitten inmiddels onder 3 dekens in 14 graden naar tv te kijken.

Voor onszelf is een defacto warmtepomp met vloerverwarming geen oplossing, graniete prachtige vloer die ik nooit nog ga uitbreken.
En mega radiatoren plaatsen die effectief zijn op 50 graden ben ik geen fan van.
Ik vermoed dat ik alle radiatoren er op termijn zelf ga uitgooien.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:43
Hoe heb je op de energiecrisis gereageerd, bedoel je?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Binnenkort komen ze zonnepanelen leggen om mijn elektraverbruik af te dekken, maar aan mijn gasverbruik van 550m3 per jaar ga ik voorlopig niks doen. Hier is het heerlijk 20 graden overdag en als de zon ondergaat gaat ie naar de 21.

[Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2023 15:31]

• Wolfp4ck
reactie en voorbereiding

Ter info wij verbruikten 6000kwh en 1900m²
inmiddels 6.3kwh capaciteit op het dak en verbruik die gedeeld door 20 is gegaan voor gas.
Zonder enige reactie of voorbereiding zouden we rond de 1500 euro per maand aan energie moeten betalen.

[Voor 24% gewijzigd door Wolfp4ck op 07-02-2023 15:24]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier precies hetzelfde gedaan, alleen dan al tijdens de corona-crisis ivm thuiswerken. Dus de schuur voorzien van zonnepanelen en alle kamers een airco. De houtkachel zat er al in en zou eigenlijk weggaan, maar zal door de energiecrisis voorlopig wel blijven staan.
's morgens maken we het huis weer warm met de CV, daarna gaat ie uit en als er iemand thuis is gaat de airco aan en 's avonds gaat de houtkachel aan om het goed warm te houden.

Gas is van 1500m3 naar onder de 700 gegaan. Het elektraverbruik is licht gestegen naar +/- 5000kWh wat volledig wordt opgewekt met de zonnepanelen die ruim 6000kWh opwekken (salderen)

Samen met de kosten van het hout zijn we nu rond de 100 euro per maand kwijt aan energie. En ik verwacht eigenlijk dat dat uiteindelijk nog minder is omdat ik onder het geschatte verbruik (dat gebruikt is voor het voorschot) verwacht te blijven.

[removed]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:07
(jarig!)
Wat geld bij elkaar gesprokkeld, WP en PV geïnstalleerd. Nu gasloos huis uit '28 (vergeet voor het gemak de volledige renovatie met nodige aandacht voor isolatie enz.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:36
Toch fijn.. als je geld hebt dat je dan kan reageren op dergelijke tegenslagen.. half nederland heeft helaas die resources niet en zit nu in de kou en aldus TS is dit hun eigen schuld? Tenminste, zo leest het wel een beetje als ik de zin lees:
"Koppels en vrienden die het niet zagen aankomen zitten inmiddels onder 3 dekens in 14 graden naar tv te kijken."

Ik begrijp denk ik niet zo goed het doel van dit topic, als ik de TS zo lees voelt het een beetje als een 'show-off' topic.. het 'kijk-mij-nou-veel-geld-investeren-in-mijn-huis' en die andere sukkels zitten nu in de kou.
Klinkt mij niet heel tof eerlijk gezegd.

Wat ik ook niet begrijp is de zin:
'vrienden die het niet zagen aankomen'
Waar was jij toen om jouw 'vrienden' te adviseren? Want blijkbaar zag jij het wel aankomen??

Nogmaals, wellicht interpreteer ik het helemaal fout.. dan laat ik mij graag corrigeren.. maar ik snap het complete nut van dit topic niet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wolfp4ck schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:22:
reactie en voorbereiding

Ter info wij verbruikten 6000kwh en 1900m²
inmiddels 6.3kwh capaciteit op het dak en verbruik die gedeeld door 20 is gegaan voor gas.
Zonder enige reactie of voorbereiding zouden we rond de 1500 euro per maand aan energie moeten betalen.
Dan reken je wel met heel hoge tarieven als je met dat verbruik op 1500 per maand uit zou komen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:
Toch fijn.. als je geld hebt dat je dan kan reageren op dergelijke tegenslagen.. half nederland heeft helaas die resources niet en zit nu in de kou en aldus TS is dit hun eigen schuld? Tenminste, zo leest het wel een beetje als ik de zin lees:
"Koppels en vrienden die het niet zagen aankomen zitten inmiddels onder 3 dekens in 14 graden naar tv te kijken."
Het is natuurlijk ook een kwestie van vooruit kijken. Ik heb mijn zonnepanelen en airco's al voor deze crisis geinstalleerd omdat ik vanwege thuiswerken niet iedere keer het hele huis met de CV wilde warm stoken. Daarom ben ik overgestapt naar airco's met zonnepanelen om de kosten omlaag te krijgen. In de tussentijd heb ik dat hele systeem al terugverdiend.
Pak daarbij alle mogelijkheden die er zijn/waren om dit soort zaken te financieren en het is iets dat voor de meeste mensen zeker mogelijk was geweest.
Ik begrijp denk ik niet zo goed het doel van dit topic, als ik de TS zo lees voelt het een beetje als een 'show-off' topic.. het 'kijk-mij-nou-veel-geld-investeren-in-mijn-huis' en die andere sukkels zitten nu in de kou.
Dat is wat jij er van maakt. Ik lees dat iig. niet terug, en al helemaal niet in de benamingen die je hier toedicht alsof TS dat zo zou bedoelen.
[...]

Waar was jij toen om jouw 'vrienden' te adviseren? Want blijkbaar zag jij het wel aankomen??
Ik kan bij mij iig zeggen dat ik verschillende vrienden heb die precies hetzelfde hebben gedaan als ik. En daar zitten ook minima bij die via de gemeente een lening kregen waarvan de kosten lager waren dan de maandelijkse winst van de zonnepanelen.

En nu kon je zoiets natuurlijk niet echt 'aan zien komen', maar aan de andere kant vind ik het ook naief om net te doen of het echt onverwachts was. Het enige onverwachte was dat het door de oorlog opeens heel snel ging, maar dat de prijzen van elektra en zeker gas zouden gaan stijgen was wel al lang duidelijk
Nogmaals, wellicht interpreteer ik het helemaal fout.. dan laat ik mij graag corrigeren.. maar ik snap het complete nut van dit topic niet.
Laten zien wat je kunt doen/hebt gedaan om de kosten binnen de perken te houden (Een keer gaten en kieren dicht maken kan b.v. met heel weinig kosten al veel uitmaken. )En met de huidige energieprijzen (en de verwachting dat ze voorlopig nog wel hoog blijven) zijn veel investeringen ook zo terugverdiend.

[removed]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Wij hebben eigenlijk géén acties specifiek ten gevolge van de energiecrisis/oorlog uitgevoerd, waar we het afgelopen jaar mee bezig zijn geweest stond namelijk al in de planning voordat de oorlog begon. Wat we dus gedaan hebben (jaren '70 tussenwoning):

- HR++ glas in het hele huis
- zolderdak geïsoleerd
- centrale CO-2 gestuurde ventilatie met warmteterugwinning aangelegd

Daarmee hebben we, gecorrigeerd naar graaddagen, iets tussen de 20 en 25% gas bespaard. En het comfort flink verhoogd!

De thermostaat stond op 20 graden en dat staat hij nog steeds, om te kunnen zien wat we besparen met de maatregelen hebben we het stookgedrag bewust niet veranderd ten opzichte van het jaar ervoor. Nu scheelt het dat we vóór de energiecrisis nog een vast contract hebben afgesloten dat half januari 2022 in ging, we zitten nog op 96 ct per kuub ofzo tot januari 2025.

[Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 07-02-2023 16:08]

Mooi fout is niet lelijk

• Wolfp4ck
@DonJunior

Reden van het topic is zodat ik voor mijzelf weet wat ik nog vergeten ben en waarin ik nog zou kunnen besparen.
Opnieuw kitten van ramen kost niet ongelooflijk veel geld maar wel wat moeite :)
Vrienden die het niet gedaan hebben, hebben wel mijn waarschuwingen in de wind geslagen als ze dan liever 3 maal op reis gaan ipv iets te investeren in hun woning dan is dat inderdaad jammer genoeg hun probleem en heb ik er een klein beetje leedvermaak in :)

Ik ben er eerlijk gezegd ook wel trots op, dat we het zo goed voor elkaar gekregen hebben.
Nuja wij zijn niet op reis kunnen gaan vorig jaar en wellicht ook dit jaar niet... maar m'n quality of life zal niet dalen.

Alles draait om keuzes maken in het leven, en ik begrijp heus wel dat veel mensen die het niet breed hebben niet bij machte zijn om zo een zaken uit te voeren. Als ik spreek over die vrienden of koppels zijn het geen (zoals we het in het Vlaams noemen) sukkelaars.

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-03 16:06
Ik kan wel maatregelen nemen, echter investeer ik dan meer geld in mijn huurbaas dan in mijzelf..
Helaas.

Wel mooi om te lezen dat er simpele andere kleine tips zijn die ook al besparend werken!

• Wolfp4ck
in koude wintermaanden niet telewerken is er eentje van :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier puur geluk qua timing; 2 jaar geleden oud huis gekocht, in de tussentijd HR+++ glas geplaatst, spouwmuur isolatie. PV installatie van bijna 12kwp, en airco geplaatst, PV met het idee: dak vol, verdient zich altijd wel terug binnen de levensduur van de installatie, alle extra is mooi meegenomen, en airco vooral voor de zomers.
Maar met de ruime overcapaciteit PV en elektrisch verwarmmogelijkheden kwamen we met elektra netto op < 0 uit, en gas is bijna alleen nog warm water (CV héél beperkt).

Ik ben wel aan het denken; wat in de toekomst als de salderingsregeling eruit gaat?
Ik kijk erg uit naar lange termijn opslagmogelijkheden voor energie. Opwek is in principe ruim voldoende zo lang we niet aan een EV beginnen. En even afhankelijk van omzetverliezen van/naar het opslagmedium natuurlijk.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Energiecrisis is het pas als er geen energie meer is, ook al kan je het betalen.

Hoe ik mij heb voorbereid? Niet echt, bij een appartement kan je jezelf niet onafhankelijk maken.

Ik heb een paar bloempotten die ik op het fornuis kan zetten mocht de stroom het niet meer doen en het oncomfortabel worden, paar elektrische kacheltjes die ik in het stopcontact kan steken mocht er geen gas meer zijn, en een aantal kandelaars met (extra) kaarsen voor verlichting. Ik kook op gas, maar heb ook nog een los inductie-kookplaatje staan.

Ik heb ook nog 1 spirituspitje staan (fancy koffiemaker), eigenlijk zou ik bij de kringloop nog een fondueset moeten kopen, kan ik daar op koken (geen vertrouwen in die campingsets met een gasbus)

En verder heb ik altijd minimaal 15 liter water in flessen in huis, maar in een week drink ik dat ook zo'n beetje (na boodschappen doen zo'n 30 liter in huis)

[Voor 17% gewijzigd door Resistor op 07-02-2023 16:21]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:03
Wij kochten onze huidige woning in 2021 en dat was een klushuis. We moesten het volledig renoveren en dus ook isoleren. Dat hebben we gedaan en daarom hebben we nu een geïsoleerde betonvloer (RC3,7), triple glas in nieuwe kunststof kozijnen en 120mm steenwol tussen de houten verdiepingsvloeren (RC3). Daarbij een hybride warmtepomp en binnenkort zonnepanelen.

We hebben ook veel glas op de zonkant. Vandaag heeft de zon de woning al dermate opgewarmd dat waarschijnlijk pas vannacht de verwarming weer aan hoeft. In de zomer gaan we koelen met de warmtepomp en zetten we de schuifpui open zodat de temperatuur acceptabel blijft.

En de belangrijkste bespaar maatregel: de mazzel van een energiecontract die we op tijd afsloten. Daardoor hebben we nog gunstige tarieven tot eind 2024.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:25
Eigenlijk ben ik al jaaaaren bezig om minder afhankelijk te worden van markteffecten, en de grootste variabele/focus was altijd al de energierekening:
- Kachel zo'n 5 jaar geleden laten plaatsen toen de energiebelasting voor gas langzaam werd opgekrikt
- Isoleren
- HR+++ glas gezet
- EV, anderhalf jaar terug
- Zonnepanelen, eerste set in gang gezet toen de EV kwam.
- Tweede set panelen in december 2021 besteld toen bekend werd dat Rusland ging "oefenen"
- Derde set panelen in april 2022 laten komen, inmiddels 0-op-de-rekening bereikt
- Transportfiets aangeschaft om vervoerskosten naar beneden te krijgen

Ik blijf voorlopig nog even zitten op die paar kuub hout die ik heb liggen, just in case de gasprijs (nog meer) explodeert.
Afhankelijk van ontwikkeling van de kosten voor gas komt er dit jaar misschien een airco of WP.
Met de hoge warmtepomp prijzen op dit moment, en het gebrek aan financiële buffer, is het niet wijs om daar nu meteen alles op in te zetten. Mocht ik in de knel komen met verwarmen, dan is plan B mijn houtstapel, en plan C is de straalkachel.

Ik heb in december 2021 mijn ouders gepushed om nog een set zonnepanelen te leggen, en een airco aan te schaffen. Zijn ze nu erg blij mee :p

De proactieve acties van afgelopen anderhalf jaar zijn voor een groot deel dankzij de duiding die dit forum heeft gegeven aan de geopolitieke verhoudingen, en onze afhankelijkheid van Russische energie.

11.500Wp

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13
Energiecrisis? Ik heb mega overproductie op mijn 50 zonnepanelen en alles is hier electrisch dus zolang de salderingsregeling in stand blijft, is er voor mij geen crisis.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:16
Hier niks bijzonders gedaan. Was net overal glas en kozijnen vervangen voor de inval, maar daarna niet heel veel gedaan.thermostaat wat vaker op 19.5 Verbruik is denk ik zo’n 1500/1600 m3 per jaar. Was voor het glas zo’n 1800/1900

[Voor 8% gewijzigd door Johan Bogle op 07-02-2023 17:38]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:55
Ben naar een dynamische energieleverancier gegaan om minder te betalen, verder niets.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ruim 10 jaar geleden al dak geisoleerd en zonnepanelen gelegd (werd toen heel hard uitgelachen). 2 jaar geleden gevel extra geisoleerd en al het oude dubbel glas vervangen voor HR++ (werd weer uitgelachen). Beneden 55m2 gemiddeld 20 graden en 1e en 2e verdieping 19 graden en een voorschot van €85,- per maand (ik zag de ellende met sluiting Groningen al aankomen en heb nog een langjarig contract).

Verwarm met L/L vanwege klimaat maar kan met een goed ingeregelde CV met voldoende afgifte voor het geld net zo goed de HR Ketel laten branden. Verschilt weinig in kosten (3 tientjes per maand). Al 2 jaar op zoek naar een goede installateur voor L/W.

Houtkachel stook ik niet meer eigenlijk. Kocht 2 jaar geleden in voor €60,- per m3 maar prijzen van hout zijn ook niet leuk meer en je verziekt het milieu ermee.

• XelaRetak
Wolfp4ck schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:11:
in koude wintermaanden niet telewerken is er eentje van :)
Het verplaatsen van het energieverbuik is per saldo natuurlijk geen oplossing he :)

• MotorBeast
  • Nu online
XelaRetak schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:20:
[...]

Het verplaatsen van het energieverbuik is per saldo natuurlijk geen oplossing he :)
Dat is natuurlijk niet waar. Mijn buurvrouw gaat bewust meer naar de kinderen. Daar brandt de kachel toch en hoeft zij niet voor 1 persoon te stoken, maar zijn er meerdere in 1 ruimte die genieten van de verwarming. Haar huis is dus uren stookvrij. Zo ook met thuiswerken of met z'n allen op kantoor. Moet je natuurlijk niet te ver moeten reizen.

[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 18:24]

• XelaRetak
MotorBeast schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Mijn buurvrouw gaat bewust meer naar de kinderen. Daar brandt de kachel toch en hoeft zij niet voor 1 persoon te stoken, maar zijn er meerdere in 1 ruimte die genieten van de verwarming. Haar huis is dus uren stookvrij.
Als je mijn opmerking nog eens naleest zal je zien dat ik aangeef dat het verplaatsen van energieverbruik geen oplossing is. In jou verhaal wordt er geen energieverbruik verplaatst.

Bij telewerken is dat vaak een ander verhaal - je verplaatst de verwarming, koffiemachine, verlichting, stroom PC/laptop etc naar kantoor. De impact is afhankelijk van je werkomgeving, en tenzij je lopend/fietsend gaat ben je aan de verplaatsing ook nog aardig wat energie kwijt.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:26
Verwarming van 21 graden naar 20 graden en dat was het eigenlijk wel. En uiteraard omlaag als we de deur uitgaan. Zonnepanelen en airco hadden we al maar vergeet nog steeds om de airco te gebruiken om te verwarmen, heb deze meer gekocht om te koelen in de zomer.

We werken beide hard en we gaan niet in de kou zitten. Volgens mij is het nog allemaal wel te doen, ik heb iig geen horrorverhalen gehoord van mensen om mij heen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21
Voor/vanwege de huidige situatie niets gedaan qua aanpassing gedrag en ook geen extra/andere uitgaven.
Thermostaat staat doordeweeks van 07:00 tot 23:00 op 21 graden, in het weekend van 09:00 tot 23:00
Buiten die uren staat de thermostaat op 18 maar die wordt zelden gehaald.
Ik werk vier van de vijf dagen thuis en m'n vrouw werkt wisseldiensten in de zorg dus dat varieert nogal wanneer die thuis is.
Zonnepanelen liggen hier al een jaar of vijf, na salderen zitten we onder het prijsplafond. Gas zitten we net onder het prijs plafond.
Vorig jaar nieuwe CV ketel, die staat op 65 graden en twee van de drie verdiepingen hebben vloerverwarming.
Later dit jaar kunststof kozijnen met HR++ glas in het hele huis maar dat stond al op de planning.

Het huis warmt overigens wel snel op zodra de zon op de achterkant staat. Vanmorgen rond tien uur kwamen we boven de 21 graden uit en nu om half zeven is het wel gezakt maar nog steeds boven de 21. Gasverbruik voor vandaag is 4,96 m3 tot nu toe.

• MotorBeast
  • Nu online
XelaRetak schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Als je mijn opmerking nog eens naleest zal je zien dat ik aangeef dat het verplaatsen van energieverbruik geen oplossing is. In jou verhaal wordt er geen energieverbruik verplaatst.

Bij telewerken is dat vaak een ander verhaal - je verplaatst de verwarming, koffiemachine, verlichting, stroom PC/laptop etc naar kantoor. De impact is afhankelijk van je werkomgeving, en tenzij je lopend/fietsend gaat ben je aan de verplaatsing ook nog aardig wat energie kwijt.
Net als met thuiswerken of kantoor stook je toch niet meer thuis maar ben je onderdeel geworden van een unit die toch al verwarmt wordt. In beide gevallen wordt er energie bespaart. Verwarming. NB: ik schrijf toch ook, moet je niet te ver moeten reizen. Iedereen thuis werken EN een kantoor wordt warm gestookt is pure verspilling. Of allemaal thuis en kantoor niet verwarmen of omgekeerd. Beide slaat nergens op. En dat laatste gebeurd helaas continue. En weer on topic.

• MotorBeast
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:40:
Voor/vanwege de huidige situatie niets gedaan qua aanpassing gedrag en ook geen extra/andere uitgaven.
Thermostaat staat doordeweeks van 07:00 tot 23:00 op 21 graden, in het weekend van 09:00 tot 23:00
Buiten die uren staat de thermostaat op 18 maar die wordt zelden gehaald.
Ik werk vier van de vijf dagen thuis en m'n vrouw werkt wisseldiensten in de zorg dus dat varieert nogal wanneer die thuis is.
Zonnepanelen liggen hier al een jaar of vijf, na salderen zitten we onder het prijsplafond. Gas zitten we net onder het prijs plafond.
Vorig jaar nieuwe CV ketel, die staat op 65 graden en twee van de drie verdiepingen hebben vloerverwarming.
Later dit jaar kunststof kozijnen met HR++ glas in het hele huis maar dat stond al op de planning.

Het huis warmt overigens wel snel op zodra de zon op de achterkant staat. Vanmorgen rond tien uur kwamen we boven de 21 graden uit en nu om half zeven is het wel gezakt maar nog steeds boven de 21. Gasverbruik voor vandaag is 4,96 m3 tot nu toe.
Snel je aanvoer nog verder verlagen. Ik kan hier met dit weer met 30 graden aanvoer toe met radiatoren. Dan stook je pas echt HR. En nog minder verlagen. Kan je zeker met lagere aanvoer toe. Vloerverwarming is traag.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 18:47]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:57
Wolfp4ck schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:05:
@DonJunior
Alles draait om keuzes maken in het leven, en ik begrijp heus wel dat veel mensen die het niet breed hebben niet bij machte zijn om zo een zaken uit te voeren. Als ik spreek over die vrienden of koppels zijn het geen (zoals we het in het Vlaams noemen) sukkelaars.
Verklaart meteen een hoop. Nog voor ik dit las had ik al zo'n vermoeden.

Je kijkt teveel neer op anderen man.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DonJunior schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:37:

[...]

Half Nederland?

Je doet nu net of we hier in een derde wereld land zitten.

Ik ken persoonlijk echt niemand die het moeilijk heeft, ja het is allemaal wat duurder geworden maar hier in ieder geval geen concessies op levensstijl e.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MotorBeast
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Half Nederland?

Ik ken persoonlijk echt niemand die het moeilijk heeft, ja het is allemaal wat duurder geworden maar hier in ieder geval geen concessies op levensstijl e.d.
Half Nederland lijkt me ook overdreven maar vergeet niet dat de minima echt wel een probleem hebben met slecht geisoleerde huurhuizen, slechte verwarmingssystemen en energieprijzen die ze voor de forse verhoging al nauwelijks konden betalen. En dat zijn echt toch al snel een miljoen mensen.

Op Tweakers zitten toch vaak goed opgeleide mensen met een goede baan. Niet iedereen heeft zoveel geluk en kansen in het leven zoals jij en je vrienden.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-02-2023 19:42]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Orion84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Dan reken je wel met heel hoge tarieven als je met dat verbruik op 1500 per maand uit zou komen.
Ik kreeg in maart 2022 een voorstel van Greenchoice voor 700 pm bij soortgelijk verbruik. Daarna zijn de prijzen nog een paar keer over de kop gegaan.

Zelf heb ik met een oude deeplink nog een relatief gunstig (vond ik toen niet overigens) 4 jarig contract kunnen afsluiten op de dag van de inval. Verder ligt er sinds augustus ~11 kWp op het dak.

En de thermostaatcyclus een halve graad lager, dus van 21 naar 20,5 in de avond. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DonJunior
Greatsword schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Half Nederland?

Ah.. de welbekende "ik ken het niet.. dus dan bestaat het niet"

Ik heb zelf,l jaren in de bijstand geleefd, ken dus meer dan genoeg mensen die wél in de problemen zitten. Niet alleen mensen in de bijstand maar wat denk je van studenten en senioren met een karig pensioen.

• Wolfp4ck
DonJunior schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Ah.. de welbekende "ik ken het niet.. dus dan bestaat het niet"

Ik heb zelf,l jaren in de bijstand geleefd, ken dus meer dan genoeg mensen die wél in de problemen zitten. Niet alleen mensen in de bijstand maar wat denk je van studenten en senioren met een karig pensioen.
Ik ben in meer dan 20 jaar nog geen dag werkloos geweest, maw heb ik mee bijgedragen aan al die jaren dat jezelf en andere in bijstand hebben geleefd... Dat is graag gedaan!
Ik begrijp maar al te goed dat er altijd wel mensen zijn die pech hebben gehad en dergelijke.
*knip*, doet niet te zake

[Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2023 16:54]

• DonJunior
Wolfp4ck schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Ik ben in meer dan 20 jaar nog geen dag werkloos geweest, maw heb ik mee bijgedragen aan al die jaren dat jezelf en andere in bijstand hebben geleefd... Dat is graag gedaan!
*knip* dit helpt ontsporen, liever een TR

[Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2023 16:56]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Het is verrassend snel ontaard in afgeven op 'mensen die het minder hebben dan jij'.

Gesloten voor overleg.

Meer energiebespaartips:

Serieus elektriciteit besparen
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2023 21:04]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee