W10: Startknop en zoekbalk werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik kreeg van de week een laptop van de buurvrouw mee met als probleem dat de Startknop onder Windows 10 niet functioneert. Best wel onhandig als dat niet werkt. Maar ik heb al een hoop oplossingen geprobeerd die ik op internet tegenkwam, maar tot op heden blijft de startknop en de zoekbox niet werken. De Windowsknop op het toetsenbord in combinatie met de sneltoetsen (Win+R) werkt verder gewoon wel. Het is een Een laptop van Lenovo Thinkpad die vermoedelijk na een update dit probleem gaf.

Wat ik al geprobeerd heb is een malware scan wat niks opgeleverd heeft. De system file checker (sfc) via de commandline voor ene integriteitscheck, DISM in de commandline uitgevoerd, maar beiden boden ook geen soelaas. Daarna ben ik nog verder wezen turen naar de Powershell:
code:
1
“ Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”} “

Hiermee zou je dit alle app's pakketten van Windows opnieuw installeren. Maar dit liep uiteindelijk vast in een commandoscherm die geen activiteit meer gaf. Ik weet niet of dat normaal is? Maar helaas: Het werkt nog steeds niet.

En uiteindelijk duik je dieper het register in om in "Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" een sleutel aan te maken met de naam EnableXamlStartMenu. Maar dit werkt ook niet.

Dan ga je aan indexing denken (dan zou de startknop wel moeten werken, lijkt me?), en laat je de boel herindexeren. Maar ook dat levert niks iemand?

Iemand nog ideeën?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Beste antwoord (via AW_Bos op 09-02-2023 23:36)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11

Felyrion

goodgoan!

Recent bij ons ook één en ander aan kapotte startmenu's gezien. Dat had te maken met onderstaande:
nieuws: Microsoft bevestigt probleem waarbij startmenu in Windows niet meer w...

En zoals eerder gemeld: vaak zijn startmenu issues ook terug te voeren op het user profile. Nieuwe user lost regelmatig zoiets op.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

SFC /scannow

En probeer even met dism

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
prutser001 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:27:
SFC /scannow

En probeer even met dism
Wat ik al geprobeerd heb is een malware scan wat niks opgeleverd heeft. De system file checker (sfc) via de commandline voor ene integriteitscheck, DISM in de commandline uitgevoerd, maar beiden boden ook geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 22:27

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Recent hier een vergelijkbaar probleem gehad bij mijn werkgever (2 week geleden zo uit mijn hoofd), had uiteindelijk te maken met een windows update die de userprofielen dusdanig beschadigd had dat sommige functionaliteiten zoals de startknop niet langer functioneerde.

De oplossing hier was een backup van lokale bestanden. User account verwijderen en opnieuw optuigen.

Exacte details van hoe dit veroorzaakt is heb ik verder niet, dit is de uitleg die wij van onze IT/systeembeheer afdeling kregen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

al geüpdatet naar 22H2 ?
anders zou ik fresh install doen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Oh ja, de 22H2 update staat er ook op. Hij stond er ook al op toen ik hem kreeg.
Ik heb geen idee of het na deze update installatie is gebeurd of daarvoor?

Ik ga nog eens kijken of ik een nieuw account kan optuigen. En kijken wat dat oplevert..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Uit nieuwsgierigheid; Als je explorer.exe de nek om draait en daarna weer start, werkt het dan nog steeds niet?

Ik heb dit een keer ""opgelost"" voor een familielid met hetzelfde probleem door dat automatisch te laten gebeuren na een login:

Batchfile:
1
2
3
taskkill /im explorer.exe /f
ping NULL -n 1
explorer.exe

Had liever een verse installatie gedaan, maar dat had godsgruwelijk veel werk opgeleverd. :')

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2023 12:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11

Felyrion

goodgoan!

Recent bij ons ook één en ander aan kapotte startmenu's gezien. Dat had te maken met onderstaande:
nieuws: Microsoft bevestigt probleem waarbij startmenu in Windows niet meer w...

En zoals eerder gemeld: vaak zijn startmenu issues ook terug te voeren op het user profile. Nieuwe user lost regelmatig zoiets op.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:54
Misschien totale stomme opmerking, maar als je iets in trend van startallbback eens installeert?
Ik zelf heb ook een Thinkpad en gebruik dat programma dus en heb via lenovo en windows alle updates geïnstalleerd. maar hier werkt het dus wel gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewBlood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 18:18
https://call4cloud.nl/202...cross-the-8th-s-1-15-2-1/

Deze heb je nodig, zoals @Felyrion aangeeft. Deze is broken gegaan na een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb het profiel maar opnieuw aangemaakt. Dat was de truuk, en daarna alle zut maar overgekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik had laatst bij een kennis dat het startmenu compleet geminimaliseerd was. De startknop lichtte wel nog op als je erop klikte maar het startmenu kwam niet meer naar boven. Toen viel me op dat als de startknop licht was er boven zo'n dubbel pijltje kwam om iets te verbreden/versmallen, eens proberen om het startmenu te vergroten en tadaa, daar was het weer 7(8)7. Geprobeerd om het startmenu daarna nog eens compleet weg te krijgen maar het lukte maar tot een bepaalde hoogte maar het bleef zichtbaar.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:42:
Ik had laatst bij een kennis dat het startmenu compleet geminimaliseerd was. De startknop lichtte wel nog op als je erop klikte maar het startmenu kwam niet meer naar boven.
In Windows 95 was er een mogelijkheid om de stadsknop te verwijderen via SHIFT, de rechtermuis klik en op sluiten te drukken. Leuk om mensen te trollen. Met het herstarten van explorer.exe kwam die overigens weer terug O-)

Maar goed, het is opgelost en de buurvrouw heeft haar laptop weer terug. :*)

Pagina: 1