Yzord schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:33:
Het advies zal al een paar keer zijn gegeven, maar voor mij zou dit een duidelijke zaak zijn. Dat heet de prullenbak. We hebben hier te maken met een aantal feiten die buitenproportioneel zijn en dat is 1. de termijn waar we over praten en 2. de opgegeven boete die men je oplegt.
Er is geen enkele rechter op deze aardbol die meegaat met het verhaal van dit kantoor. Mijn tip aan je is ze volledig te blokkeren en je totaal niet, maar dan ook echt niet, druk te maken hier over.
Succes
Ik ben het met je eens, maar toch, stel die gaat wel naar de rechter, dan moet ik er wel iets mee. Ik heb echt geen zin hier geld aan uit te geven, maar ik moet mij wel iets voorbereiden.
Het is zo lastig dat ik weinig kan bewijzen. Het staat er niet en stond er ook niet. De pagina's hebben change dates van jaaaaren geleden, dat is wat ik heb. Ik kan niet terug in de tijd.
Nog steeds ga ik van redelijkheid en billijkheid uit van de rechter mocht het zo ver komen.
Dan zou ik gaan toegeven dat die foto er heeft gestaan en het af te kopen. Dat gaat wel echt tegen mijn principe in voor iets wat ik niet heb gedaan.
Ik heb ook overwogen om te zeggen: Hier, 100 euro en laat mij met rust. Ik heb echt genoeg andere dingen te doen. Maarja, dat is verdomde zonde van die 100 euro....
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:34:
Op mijn werk maken we gebruik van dergelijke IP diensten, als er een zogenaamde infringement gevonden is dan wordt er een mail verzonden met daarin een screenshot van de betreffende pagina incl. timestamp, de meta/exif data en een directe link naar de afbeelding.
In eerste instantie is het een takedown notice met optie tot kopen, pas bij niet reageren/blijven gebruiken van de afbeeldingen worden er vervolg stappen genomen.
Overigens zijn de bedragen die gevraagd worden gewoon markt conform (€150 tot €500 per afbeelding afhankelijk van resolutie en gebruik en aantal).
In dit geval is het gewoon schieten met hagel en hopen dat iemand er op ingaat, ik zou het gewoon negeren al helemaal als er geen enkele aanleiding is dat je daadwerkelijk een afbeelding in gebruik had.
Ik heb mij nog wat op Notice en Takedown ingelezen. Aangezien de eerste brieven naar de hoster zijn gegaan, had dat dan niet een Notice & Takedown verzoek moeten zijn ipv direct een infringement en geld eisen?
En het gaat hier om wel de bedragen die je noemt, maar men plust er vrolijk van alles bij.
Maar nogmaals: Ik heb een URL en een plaatje waar ze claimen dat die stond. That's it.
Ik snap je post niet helemaal?
Overigens had ik juist de URL tussen membersonly tags gezet, wil je dat ook doen?