Makelaar speelt kopers tegen elkaar uit

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Muldert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:22:
Het is een NVM makelaar, dit mag toch helemaal niet?
Het is al een paar keer genoemd maar je gaat er steeds niet op in:

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/biedlogboek/
Wie heeft recht op inzage in het biedlogboek?
Alle kandidaat-kopers, dat zijn kopers die een bod hebben uitgebracht

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
Real schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Het is al een paar keer genoemd maar je gaat er steeds niet op in:

https://www.nvm.nl/wonen/kopen/biedlogboek/

[...]

[...]
Omdat ik niet inzie wat ik daarmee opschiet. Dat zou bewijzen of er wel of geen andere bieder is, maar dat was mijn probleem helemaal niet.

Probleem is dat hij zégt dat er een andere bieder is, die toevallig hetzelfde zou bieden als ik, terwijl hij met had laten geloven dat we in onderhandeling waren.

Maar na wat visie hierboven gelezen te hebben, denk ik inderdaad - niet illegaal maar wel gewoon een listige aanpak. Nou, prima, maar denk niet de moeite van een klacht waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Het is mooi verwoord van hem, ja. Maar als de makelaar zegt 'Ik kan zakken naar €250.000,- k.k.' dan is dat toch gewoon een tegenbod?
zoals het beschreven is, lijkt het wel alsof de makelaar een bewust trucje toepast om _niet_ direkt op het bod te reageren...

Toen TS initieel 200K bood, wees men het bod af en gaf aan dat er een andere koper was.
Vervolgens nam de makelaar nogmaals contact op en gaf aan dat die eerdere koper 'afgesprongen' zou zijn (één dag later, wat bij mij al wat verdenking laat opkomen hoe 'betrouwbaar' die claim is dat er een koper was')
En bood toen dus aan om 'nogmaals een bod te doen' (omdat het eerste dus al afgewezen was)...
ofwel, de maklaar kan stellen dat het geen 'tegenbod' was, maar vooral: een uitnodiging weer een bod te doen.

Dit zijn imho vooral trucjes en ik zou verdenking hebben dat het allemaal maar verzonnen zal zijn, maar wel heel bewust binnen de marges (cq vluchtroutes en tussendoortjes) van de bestaande regelgeving.
(zelfs zo'n biedings-logboek kan best een beetje gemanipuleerd worden als die makelaar wat contacten heeft en in staat is mensen een 'bod'' te laten doen dat sowieso afgewezen zou worden of dan tussentijds weer teruggetrokken wordt)

Ikzelf zou niet eens nu durven te stellen dat de claim dat "de woning nu daadwerkelijk door een andere bieder gekocht is" klopt, maar dat er best een kans is dat ook deze koper over een paar dagen toch afgevallen zou blijken te zijn en de makelaar weer een poging doet TS te overhalen weer dat 275K bod te doen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
RM-rf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:43:
[...]

zoals het beschreven is, lijkt het wel alsof de makelaar een bewust trucje toepast om _niet_ direkt op het bod te reageren...

toen TS 200K bood wes men het bod af en gaf aan dat er een andere koper was....
vervolgens nam de makelaar nogmaals contact op en gaf aan dat die eerdere koper 'afgesprongen' zou zijn (één dag later, wat bij mij al wat verdenking laat opkomen hoe 'betrouwbaar'die claim is dat er een koper was')
en bood dus aan om 'nogmaals een bod te doen' (omdat het eerste dus al afgewezen was)...
ofwel, de maklaar kan stellen dat het geen 'tegenbod'was, maar vooral een uitnodiging weer een bod te doen.

dit zijn imho vooral trucjes en ik zou verdenking hebben dat het allemaal maar verzonnen zal zijn, maar wel heel bewust binnen de marges (cq vluchtroutes en tussendoortjes) van de bestaande regelgeving.
(zelfs zo'n biedings-logboek kan best een beetje gemanipuleerd worden als die makelaar wat contacten heeft en in staat is mensen een 'bod'' te laten doen dat sowieso afgewezen zou worden of dan tussentijds weer teruggetrokken wordt)

Ikzelf zou niet eens nu durven te stellen dat de claim dat "de woning nu daadwerkelijk door een andere bieder gekocht is" klopt, maar dat er best een kans is dat ook deze koper over een paar dagen toch afgevallen zou blijken te zijn en de makelaar weer een poging doet TS te overhalen weer dat 275K bod te doen
Dit is inderdaad waar ik nog deels rekening mee houd, we'll see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Omdat ik niet inzie wat ik daarmee opschiet. Dat zou bewijzen of er wel of geen andere bieder is, maar dat was mijn probleem helemaal niet.
In de basis, dat is wel je probleem.

Jij hebt geen onderhandeling, het is bod - nee, bod - nee, bod - nee. Basale voorwaarde van 'in onderhandeling zijn' is een bod met tegenbod, gesteld is dat 'beide partijen een actieve rol moeten innemen', 'nee' is geen actieve rol.

Dat iemand jou 'laat geloven' lijkt meer een percentie jouw kant te zijn, dan zijn daadwerkelijke woorden. Zullen ze bij 'bijzondere pandjes' andere woordkeuze/tactieken gebruiken? Binnen de regels absoluut, in de basis zelfs hun taak om zo'n hoog mogelijke prijs te vangen. Zelfs als een makelaar zegt 'ik zou kunnen zakken' (maw kan het voorstellen bij de verkopers), is dat nog steeds geen 'de koper is bereid te zakken', slechts dan kan je praten over een tegenbod.

Sjoemelen in biedlogboek is zo'n beetje het domste wat een NVM-lid kan doen, dat is boekhoudfraude voor een accountant niveau. Hoewel je zegt dat het een oud kantoor/pand is, zou het kunnen zijn dat deze niet eens van toepassing is (bedrijfspanden/woon-kantoor vallen hier niet onder zover ik weet).

En anders is het simpel, open kaart spelen met de makelaar. Vermoeden, onderbuik, wantrouwen, daar bouw je niets open, open op tafel leggen wat jij denkt, zal dan de enige route zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 06:12
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Dit is inderdaad waar ik nog deels rekening mee houd, we'll see.
Gewoon je poot stijf houden. Hielp mij iig wel met het bieden op een woning. Ik had het vermoeden dat er geen bod was dat beter was dan dat van ons. Vr pr was al verlaagd en verkopers moesten snel handelen.

Je moet er idd niet geheel emotioneel in staan en een houding hebben: dan koop ik wel wat anders voor de juiste prijs, geen haast.

In jouw segment zal dit nog wel meer gelden, veel minder kopers dus de verkopers hebben minder luxe om af te wachten (al weet ik niet wat hun situatie is)

Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RM-rf schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Toen TS initieel 200K bood, wees men het bod af en gaf aan dat er een andere koper was.
Vervolgens nam de makelaar nogmaals contact op en gaf aan dat die eerdere koper 'afgesprongen' zou zijn (één dag later, wat bij mij al wat verdenking laat opkomen hoe 'betrouwbaar' die claim is dat er een koper was')
En bood toen dus aan om 'nogmaals een bod te doen' (omdat het eerste dus al afgewezen was)...
ofwel, de maklaar kan stellen dat het geen 'tegenbod' was, maar vooral: een uitnodiging weer een bod te doen.

Dit zijn imho vooral trucjes en ik zou verdenking hebben dat het allemaal maar verzonnen zal zijn, maar wel heel bewust binnen de marges (cq vluchtroutes en tussendoortjes) van de bestaande regelgeving.

Daar moet je ook wel een beetje doorheen kijken natuurlijk. Een "nee, want" is gewoon effectief een "nee". Wat die "want" d.n precies is, dat is maar een kletsverhaaltje. Kan zijn dat het waar is, kan zijn dat het niet waar is. Doet er uiteindelijk ook niet toe, nee = nee. Geloof je de verkoper niet? Dan pas je je volgende bod daarop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:45
P.K. schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:54:
[...]

Is dat zo?
Uit het verhaal maak ik alleen op dat het de verkoper 2 biedingen van 250k heeft afgewezen en daarbij heeft gezegd dat 'ie minstens 275k wil.
Mag de makelaar het bod vertellen?

Nee, de makelaar mag jou niet concreet vertellen wat andere partijen hebben geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-07 22:46
mgizmo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Nee, de makelaar mag jou niet concreet vertellen wat andere partijen hebben geboden.
Dat is inderdaad wellicht een grijs gebied, maar jij begon over uitspelen. En daarvoor moet je met biedingen heen en weer gaan, met de intentie een hoger bod los te peuteren. Ik heb X, ga je hoger?

Uit het verhaal valt dat hier niet op te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
aparte topic. je wilt het huis zo graag dat je hier pagina's lang een eeuwige discussie uitvoert. maar je doet in de eerste instantie een 'troll-bod'?

wil jij dat pand echt? of heb je geroken dat je voor een dubbeltje op de 1e rang kan zitten? ik kom er niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muldert
Farabi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:34:
aparte topic. je wilt het huis zo graag dat je hier pagina's lang een eeuwige discussie uitvoert. maar je doet in de eerste instantie een 'troll-bod'?

wil jij dat pand echt? of heb je geroken dat je voor een dubbeltje op de 1e rang kan zitten? ik kom er niet uit.
Gaan we weer.

Huis van meerdere miljoenen dat een krot is en al lang te koop staat. Dan ga ik niet blind de vraagprijs bieden nee.

En als je dat wel doet prima, ik stuur je nog even berichtje wanneer mijn eigen huis in de verkoop staat want zulke kopers kan ik wel gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

mgizmo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Wij waren de verkoopmakelaar juist ontzettend dankbaar dat hij vertelde dat er al een bod boven de vraagprijs was. Daardoor konden wij er nog een mooi bedrag bovenop gooien en kregen we onze huidige woning.

En mondeling is weinig te bewijzen natuurlijk :) Zoiets zetten ze nooit op mail.

Let wel: we vonden de initiële vraagprijs eigenlijk te laag voor het huis, dus 10k erbij was eigenlijk alsnog peanuts :p (4 jaar geleden, Zeeuws-Vlaanderen. Andere situatie dan de omgeving van de TS waarschijnlijk).

Ons vorige huis (in België) werd verkocht op een openhuisdag waar welgeteld 25 mensen op af kwamen (verspreid over één ochtend). Dus die werden ook indirect opgehitst om maar zo snel mogelijk een hoog bod te doen. Als verkoper vonden we het een geweldige tactiek, maar als koper lijkt me het enorm stressvol om op zo'n manier een huis te moeten kopen.

We hebben dan ook een bod ver boven de waarde van het huis gekregen (staat van de woning was niet al te best).

Dus tl;dr: wat de makelaar doet is niet netjes, maar het is een beetje het type markt waar mensen hun emoties gebruikt worden om zoveel mogelijk geld te krijgen. Eigenlijk een markt als een ander dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 03-02-2023 11:43 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Muldert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Gaan we weer.

Huis van meerdere miljoenen dat een krot is en al lang te koop staat. Dan ga ik niet blind de vraagprijs bieden nee.

En als je dat wel doet prima, ik stuur je nog even berichtje wanneer mijn eigen huis in de verkoop staat want zulke kopers kan ik wel gebruiken!
ik probeer eigenlijk te achterhalen wat je met zo'n topic opschiet? je hebt onderbuikgevoelens over bepaalde dingen en je voelt onrecht. er gebeuren nu eenmaal dingen in de samenleving die niet ethisch zijn. dit soort problemen kom je ook tegen met het kopen van een keuken, auto, badkamer maar dan in een ander soort jasje.

dit soort onbegonnen discussies leiden tot eeuwenlange posts en pagina's zonder resultaat. je moet zelf de grens stellen tot waar je wil bieden zoals al eerder hier is gezegd. een klaag-topic doet hier weinig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 03-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:27
Ik heb niet hele topic gelezen, maar als je weet dat er een andere koper is.
Kan je ook na de overdracht van de sleutel hun bezoeken op het adres (als in de omgeving zie je snel wie er in trekt) waarop je geboden hebt en vragen hoe bij hun het biedingsproces ging. Samen sta je sterker in dit verhaal. Voor de andere koper is het mogelijk ook van belang als hun foute informatie is gegeven, waarvoor ze nu te veel hebben betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Erwinvz1 op 03-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Muldert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Gaan we weer.

Je kan, helaas, niet verwachten dat iedereen altijd iedere post leest in een topic met inmiddels meer dan 100 replies volgens mij. Misschien handig om de TS aan te passen met fictieve bedragen en een uitleg die wat het beter het werkelijke scenario schetsen. Flink onder de prijs bieden zal in het lagere segment immers een andere dynamiek toevoegen in het proces dan wanneer je op een al jaren te koop staand 'krot' zoals je het zelf zegt biedt met een vraagprijs van meerdere miljoenen.

De TS doet vermoeden dat je het eerste doet (waardoor je daar ook reacties op zal krijgen), terwijl je eigenlijk in de 2de situatie gezeten (hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:55:
Ik kan me niet voorstellen dat dit object representatief is voor Nederland, zoals eerder aangegeven;
monumentale bouwval, 2 eeuwen oud, in de zeer hoge sector, op een toplocatie.
Zou je de link toevallig willen delen, ben na het lezen van 't hele topic wel erg nieuwsgierig naar de woning 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muldert
iketot schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Zou je de link toevallig willen delen, ben na het lezen van 't hele topic wel erg nieuwsgierig naar de woning 8)
Als de financiering van de andere koper verloopt (en de koop daar definitief is) wil ik het wel delen. Tot die tijd houd ik hem even voor mezelf ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wil je dit huis: lap die 275K.
Wil je dit huis misschien: blijf bij 250K.

Done.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jeroenneman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:19:
Wil je dit huis: lap die 275K.
Wil je dit huis misschien: blijf bij 250K.

Done.
Topic niet gelezen begrijp ik?

De TS heeft nu al vaker aangegeven dat hij niet per se rouwig is om het mislopen want het was de hogere prijs niet waard.

Eigenlijk was de vraag: Speelt de makelaar potentiele kopers op een niet toegestane manier uit?
Waarop het antwoord lijkt te zijn: Het is listig gespeeld, maar de makelaar heeft geen biedingen van de ander gedeeld en alleen gezegd dat de verkopers niet akkoord zijn. En dat de verkoper bedrag X wil.

Dus dit is gewoon volgens de regels maar wel vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:45
Hann1BaL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:37:
[...]

Eigenlijk was de vraag: Speelt de makelaar potentiele kopers op een niet toegestane manier uit?
Waarop het antwoord lijkt te zijn: Het is listig gespeeld, maar de makelaar heeft geen biedingen van de ander gedeeld en alleen gezegd dat de verkopers niet akkoord zijn. En dat de verkoper bedrag X wil.

Dus dit is gewoon volgens de regels maar wel vies.
Niet gedeeld? “ belletje van de makelaar, kort door de bocht: 'een ander bod is ook 250.000”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:42
Allereerst, ik heb niet de hele discussie gelezen.
Ik ben als koper (vorig jaar) ook tegen elkaar opbieden aangelopen.

Uiteindelijk had ik het winnende bod rond de 30k boven de vraagprijs. Ik moet de verkoopmakelaar op zijn droge ogen erop geloven dat er een tegenpartij was.

Voel ik me er slecht om? Nee, totaal niet.
Ik wilde die woning ontzettend graag en ik ben nu gelukkiger dan ooit met mijn eigen woning.

Ik denk dat het daar in essentie om gaat. Wat vind jij het waard om ergens te wonen, los van wat de tegenpartijen bieden? Ik vond en vind het nog steeds waard om destijds die 30k over te bieden.

Als je bij een woning denkt ''mwah, matig'' en je bent er niet zo heel blij mee, dan zou ik zelf nog overwegen om even te huren tot ik wel een woning kan kopen waar ik blij van word. Het gaat om gelukkig kunnen wonen, in plaats van alleen kijken naar de knaken. :)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:51

Don Quijote

El Magnifico

Dit topic is echt een heerlijk sociaal experiment. TS stelt in de basis een simpele vraag. Mag de makelaar zeggen dat hij van een andere partij exact hetzelfde bod heeft. En dus kopers tegen elkaar uitspelen. Al het andere is bijzaak.

Vervolgens krijg je reacties van zelfhulpgoeroes die zichzelf trots op de schouder kloppend komen melden nooit iets voor de vraagprijs hebben gekocht doordat ze zo sterk kunnen onderbouwen waarom het huis voor minder moet worden verkocht. (Wat natuurlijk onzin is, en alleen enige waarde heeft wanneer je er geen andere biedingen zijn die significant hoger zijn dan die van jou). Mensen die zeggen dat je maar gewoon meer moet bieden als je het pand wil (was niet de vraag. TS heeft al aangegeven vrede te hebben met het mislopen), tot mensen die het asociaal vinden dat TS significant onder de vraagprijs heeft geboden (en dus eigen schuld dikke bult).

Hoe een simpele vraag kan leiden tot een soort van beerput van projectie en uiting van persoonlijke frustratie. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

Yucon

*broem*

Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Probleem is dat hij zégt dat er een andere bieder is, die toevallig hetzelfde zou bieden als ik, terwijl hij met had laten geloven dat we in onderhandeling waren.

Maar na wat visie hierboven gelezen te hebben, denk ik inderdaad - niet illegaal maar wel gewoon een listige aanpak. Nou, prima, maar denk niet de moeite van een klacht waard.
Wat ik niet uit het topic op kan maken maar waar ik wel benieuwd naar ben is wat je gevoel zou zijn als het verhaal van de makelaar blijkt te kloppen. Want ik begrijp toch goed dat een flink deel van je vervelende gevoel is dat je denkt dat er niet tegelijkertijd 250k geboden is, nietwaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Don Quijote schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:17:
Dit topic is echt een heerlijk sociaal experiment. TS stelt in de basis een simpele vraag. Mag de makelaar zeggen dat hij van een andere partij exact hetzelfde bod heeft. En dus kopers tegen elkaar uitspelen. Al het andere is bijzaak.

Vervolgens krijg je reacties van zelfhulpgoeroes die zichzelf trots op de schouder kloppend komen melden nooit iets voor de vraagprijs hebben gekocht doordat ze zo sterk kunnen onderbouwen waarom het huis voor minder moet worden verkocht. (Wat natuurlijk onzin is, en alleen enige waarde heeft wanneer je er geen andere biedingen zijn die significant hoger zijn dan die van jou). Mensen die zeggen dat je maar gewoon meer moet bieden als je het pand wil (was niet de vraag. TS heeft al aangegeven vrede te hebben met het mislopen), tot mensen die het asociaal vinden dat TS significant onder de vraagprijs heeft geboden (en dus eigen schuld dikke bult).

Hoe een simpele vraag kan leiden tot een soort van beerput van projectie en uiting van persoonlijke frustratie. Mooi.
Er is geen sprake van uitspelen. Beide biedingen zijn gewoon afgewezen en verkoper wil niet minder dan 275k. Uitspelen is andere bieders het hoogste bod doorgeven en hen de gelegenheid geven om boven dat bedrag te bieden.

Als de makelaar nou met het nieuwe bod van de andere partij naar TS was gestapt en had geprobeerd bij hem nog iets meer te krijgen, dan was het uitspelen geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:36

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 39993 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Er is geen sprake van uitspelen. Beide biedingen zijn gewoon afgewezen en verkoper wil niet minder dan 275k. Uitspelen is andere bieders het hoogste bod doorgeven en hen de gelegenheid geven om boven dat bedrag te bieden.

Als de makelaar nou met het nieuwe bod van de andere partij naar TS was gestapt en had geprobeerd bij hem nog iets meer te krijgen, dan was het uitspelen geweest
Dat is alleen waar als de verkopers het werkelijk niet voor minder dan 275 willen verkopen. En als dat zo is, had de makelaar helemaal niet hoeven vertellen dat iemand anders hetzelfde bod heeft.

Alleen vermelden dat er een ander bod was, dat ook niet geaccepteerd is, was dan voldoende geweest.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Muldert schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:04:
Niks mis mee! Lees de TS.

Probleem is uitspelen. Probleem is niet mijn bod weigeren, negeren, whatever.
Het gaat me niet om het huis, het gaat me erom dat de makelaar zegt dat er een ander bod even hoog is en dat 1 van ons met meer over de brug moet komen. Volgens mij mag dat niet.
Tja, of je nou te horen krijgt dat jouw bod te laag is, met eventueel de reden(en) of dat een ander een zelfde bod of meer doet, in beide gevallen weet je hetzelfde; met jouw huidige bod zul je niet de nieuwe eigenaar worden. Het ene bericht is echter wat explicieter dan het andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18

Ik denk niet dat de andere bieder exact hetzelfde bod heeft gedaan. Het kan natuurlijk wel, maar voor een makelaar is een bieding van €240.000 en €250.000 hetzelfde als de verkoper het niet accepteert. Om maar even in dezelfde fictieve waardes door te gaan.

En misschien kan de verkoper het ook niet accepteren. Ik ken intussen wel een aantal mensen die 6 maanden geleden een woning hebben gekocht en hun huis toen hebben laten taxeren voor een overbruggingshypotheek. De woning staat dan nog niet direct te koop, maar een paar maanden later. Misschien had de makelaar de woning getaxeerd op €290.000 en is er een overbruggingshypotheek van €260.000. Dan kun je geen bod van €250.000 accepteren want dan kom je zelf behoorlijk in de schulden te zitten. Risico voor de verkoper is wel dat de markt nog verder zakt en dat de woning erna zelfs moeilijk voor €250.000 verkocht kan worden.

Ik heb een collega die dus bij het bovenstaande verhaal de verkoper was. Hij heeft ook een paar “onderhandelingen” moeten laten gaan omdat ze veel te laag boden en hij dan in de problemen zou komen. Uiteindelijk heeft hij wel geluk gehad en bood er iemand boven de vraagprijs.

Maar inmiddels zijn de verkoopprijzen aan het zakken en hebben er dus een aantal nog wel in de piek gekocht, wat ze wel eens in de problemen kan brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 05-02-2023 09:52 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:14
Ik herken het gedrag wel. Een (verkoop)makelaar heeft als opdracht om er het maximale uit te slepen, als koper wil je minimaal betalen. Je kunt onderhandelen en gaan bieden, maar dat HOEFT niet, net als de verkoper niet hoeft te zakken in prijs.

Ik heb 1x een huis gekocht. Eerste huis was een pand op heel mooie lokatie, uitzicht over een rivier. Prijs leek acceptabel maar gezien de leeftijd moest het wel eerst bekeken worden. Kijkdag was niet simpel in te plannen en er was - volgens de makelaar - al een andere bieder in het spel (jaja, stond al een tijd te koop). Meteen van afgezien, geen zin in gedoe.

2e huis: lang te koop gestaan, vraagprijs was inmiddels in stappen 20% gedaald. Daar wel wezen kijken, advies gehad om vanwege de staat van onderhoud en kosten verbouwing 20% onder de laatste vraagprijs te bieden. Dat hebben we opgehoogd naar een optisch beter bedrag (xx9000 + 1000 is beter dan xx9000) en meteen aan gegeven naar we verder niet gingen bieden. Makelaar ging bijna over de rooie, belachelijk, het was al zover gezakt, dat kan ik niet aan de verkoper overbrengen, en ook "ik heb al een hoger bod gehad", aangegeven dat ie met het bod kon doen of laten wat ie wilde, volgende dag kantoormedewerker van makelaar aan telefoon dat we een huis gekocht hadden. Nooit spijt van gehad.

Deede de makelaar iets oneerbaars? In mijn optiek niet meer of minder dan een tweedehands autohandelaar. Buyer Beware, hij is de verkoper, als koper ben je baas over je eigen portemonnee, bied het bedrag dat je ervoor over hebt en wees bereid om ook weer weg te lopen. Je staat tegenover een professioneel manipulator, als je dat weet kun je erop acteren. Dat is wel moeilijk als je je emotioneel al aan de aankoop hebt verbonden: willen graag een huis, moeten verhuizen, angst om de aankoop mis te lopen. Schakel je eigen emoties uit.....

Het ergste was dat bij tekenen voorlopig koopcontract de makelaar zei: als je wilt kan ik het nu al voor 25.000 meer verkopen, ik heb een geinteresseerde. De rat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
DjoeC schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:57:
In mijn optiek niet meer of minder dan een tweedehands autohandelaar. Buyer Beware, hij is de verkoper, als koper ben je baas over je eigen portemonnee, bied het bedrag dat je ervoor over hebt en wees bereid om ook weer weg te lopen. Je staat tegenover een professioneel manipulator, als je dat weet kun je erop acteren. Dat is wel moeilijk als je je emotioneel al aan de aankoop hebt verbonden: willen graag een huis, moeten verhuizen, angst om de aankoop mis te lopen. Schakel je eigen emoties uit.....
Zo is dat. Ons laatste aangekochte huis stond al even te koop voor 440. Volgens de makelaar lagen er al twee biedingen van 420 maar ging de verkoper daar uit principe niet op in. Mochten we het willen hebben, moesten we echt 440 bieden. Oh ja, de dinsdag na het weekend stonden er -uiteraard- ook nog twee bezichtigingen gepland en werd er veel over gebeld, er was wel flinke interesse (huis stond al drie maanden te koop). Uiteindelijk hebben we 435 geboden en gekregen. Blijkbaar waren de principes van de verkoper ineens toch niet meer principes en konden de twee bezichtigingen van de week erna ook gelijk afgebeld worden. Het kan natuurlijk dat de makelaar gelijk had, maar je weet gewoon dat er een spelletje gespeeld wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:43

_Apache_

For life.

Er zijn maar weinig makelaars hun vak echt waard.

Zo hebben wij ook onze ervaring gehad.

- Uitgenodigd voor een bezichtiging, bleek een open huis te zijn. Stonden we daar met 10+ koppels. We moesten binnen 24u ons eindbod doorgeven, en er was geen technisch onderzoek gedaan noch mogelijk.
Makelaar 'vond dat maar onzin'
ik 'vond het geen onzin, want vlak bij het dak zat een scheur in het beton (zeker een cm of 50), en bij een uitbouw vond ik verdacht veel vochtvlekken. Als ik de grootste aankoop van mijn leven doe, moet ik wel het eea zeker weten.'
makelaar vond dat niet waar 'dus ik haar uitgenodigd om naar buiten te lopen, dan wijs ik het aan'
dat weigerde ze.

Makelaar werd daar geïrriteerd van, want er we stonden met 15+ man in de woonkamer. Het duurde een paar minuten totdat gezelschap - in het licht van de bovenstaande discussie - gehalveerd was.

==

Laat je door het gecowboy niet van de wijs brengen. De huizenmarkt is nog steeds oververhit, en het gaat om de aan(/ver)koop van je leven, dat moet goed zijn.
Het is gewoon lastig, je krijgt vaak de indruk dat de makelaar niet eerlijk tegen je is, maar je kan hem niet controleren vanwege gebrek aan transparantie.

==

idem met onze verkopende makelaar.. die had een nieuw informatie systeem die onderwater allemaal nuts bedrijven naar het nieuwe adres stuurde. Waar de makelaar zich niet bewust van was.

- ik had bij he topgeven van mijn gegevens express een tikfout gemaakt in de achternaam én
- voor digitaal verkeer gebruik ik de + truuk bij gmail. Dus als jouw email john.doe@gmail.com is, geef je als email john.doe+makelaar@gmail.com. Je kunt oneindig aantal 'aliasen' aanmaken zo.

We hadden amper de sleutels in de hand of de brieven lagen op de mat, met tikfout. :)

Een email komt gewoon binnen, en je ziet dat er als zender 'john.doe+makelaar@gmail.com' staan. En in de eerste maand een handvol emailtjes uit allerlei hoeken die dat email adres gebruiken.
Via het AP een model brief gestuurd, met de vraag welke bedrijven dit allemaal waren, en dat zij dit ongedaan maken en hier een bevestiging van geven met deadline over 8 weken. Dat er een officiele klacht gemeld gaat worden.
Elke 2 weken gebeld met de vraag wat de status is, werden ze vrij nerveus van, want ze moesten in gesprek met hun software leverancier. :X

[ Voor 53% gewijzigd door _Apache_ op 07-02-2023 09:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-07 17:28

offtopic:
Dit zie je in heel veel topics gebeuren hier op GoT.
TS stelt een (simpele) vraag, maar de reacties worden niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

ep667

It doesn't hurt to help

_Apache_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:59:
Laat je door het gecowboy niet van de wijs brengen. De huizenmarkt is nog steeds oververhit, en het gaat om de aan(/ver)koop van je leven, dat moet goed zijn.
Het is gewoon lastig, je krijgt vaak de indruk dat de makelaar niet eerlijk tegen je is, maar je kan hem niet controleren vanwege gebrek aan transparantie.
En dat laatste is denk ik precies waar het voor TS moeilijk wordt. Hij heeft het gevoel uitgespeeld te worden tegen een andere geïnteresseerde, maar er zit een ruim gebied tussen dat gevoel en daadwerkelijk uitgespeeld worden. Zoals @DutchKel al opmerkt: het hoeft bijvoorbeeld niet om exact hetzelfde bod te gaan.

Zoals ik het zei: makelaars balanceren altijd op het randje van wat juridisch is toegestaan. Zoals een makelaar die mij tijdens een bezichtiging vertelde dat de vraagprijs een miniumbedrag was (in 2014, mind you) terwijl ik van de buurvrouw van de verkoper wist dat die met 10k minder al heel tevreden was. Ze werken voor de verkoper en doen hun best een zo hoog mogelijk bedrag te krijgen en kleuren daarbij vaak net buiten de lijntjes. Als je een huis verkoopt, ben je daar gelukkig mee.

Ik ben hoe dan ook wel benieuwd wat er uit dat biedlogboek komt. Het zal me niet verbazen als de andere partij in dit verhaal wel de vraagprijs heeft betaald en dus wel in het verkooppraatje is getrapt. Maar zelfs dan lijkt het me heel moeilijk om te bewijzen dat de makelaar in juridische zin over de schreef is gegaan.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:36
Lastig inderdaad.... Beste werkt inderdaad het vooral proberen los te laten als (voor jou) een bepaalde grens qua prijs wordt overschreden.
Op dat moment leer je ook dat het misschien onzin was, of komt de verkopende partij toch terug, want gebluft...

Er komt binnenkort wel een logboek waar alle biedingen in gaan worden vastgelegd las ik. Waarschijnlijk om dit soort "spelletjes" (want dat zijn het natuurlijk) tegen te gaan... Of dat er echt komt, of gaat werken?! ... De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

2014 is nog uit de tijd dat er met een percentage gewerkt mocht worden door de makelaar. Alsin, dat ze x % van de verkoopprijs als prijs mochten opstrijken. Ergens rond 2017-2018 is dat naar een vast bedrag gezet. En is dat argument voor het jagen naar prijs verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
_Apache_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:11:
2014 is nog uit de tijd dat er met een percentage gewerkt mocht worden door de makelaar. Alsin, dat ze x % van de verkoopprijs als prijs mochten opstrijken. Ergens rond 2017-2018 is dat naar een vast bedrag gezet. En is dat argument voor het jagen naar prijs verlaagd.
Ik heb mijn woning in 2019 verkocht en mijn makelaar kreeg gewoon een bepaald percentage van de verkoopprijs. Dus ergens haal je wat dingen door elkaar. Misschien de duitse regels? Die zijn namelijk wel onlangs aangepast.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

DutchKel schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Ik heb mijn woning in 2019 verkocht en mijn makelaar kreeg gewoon een bepaald percentage van de verkoopprijs. Dus ergens haal je wat dingen door elkaar. Misschien de duitse regels? Die zijn namelijk wel onlangs aangepast.
Hmm.. nee, heb in 2018 een huis verkocht (en aangekocht) en makelaar vertelde heel stellig dat ze een vast bedrag moest rekenen want nieuwe wet en regelgeving. Haar argument was dat het voor haar ook niet zoveel uitmaakte of ze een klein rijtjeshuis of vrijstaande villa verkocht, er zat weinig verschil inzet vanaf de makelaar bekeken..

Hoe het precies zit weet ik niet, want niet mijn vakgebied, en we glijden offtopic, maar de ontwikkeling van percentage naar vast bedrag vind ik wel een goede zaak.
Mogelijk was het bedrijfsbeleid van dat makelaarskantoor dat ze niet meer obv courtage werkte.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 07-02-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

_Apache_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Hmm.. nee, heb in 2018 een huis verkocht (en aangekocht) en makelaar vertelde heel stellig dat ze een vast bedrag moest rekenen want nieuwe wet en regelgeving.
ben reuze benieuwd ernaar 'wélke' wet dat dan zou zijn (en vermoed dat het gewoon weer een typisch voorbeeld is dat je niet alles moet geloven wat zo'n makelaar je allemaal voor zaken op de mouw poogt te spelden).

DE overheid regelt best een aantal zaken, maar welke beloning een bepaalde dienstverlening vraagt en hoe deze dat vaststeld is géén zaak die de overheid als zaak ziet war ze van bovenhand zich in moet gaan mengen..
het is domweg een zaak tussen jou en je dienstverlener _hoe_ je de betaling van deze dienst regeltbeide zijn mogelijk, zowel een percentage van de verkoopprijs alswel een vast vooraf bepaald bedrag.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_Apache_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Hmm.. nee, heb in 2018 een huis verkocht (en aangekocht) en makelaar vertelde heel stellig dat ze een vast bedrag moest rekenen want nieuwe wet en regelgeving.
Lijkt mij onzin. Ik heb mijn huis in 2022 verkocht, en daar werd gewoon met een courtage percentage gerekend...

edit: volgens VEH mag het ook nog gewoon. https://www.eigenhuis.nl/...wat-kost-een-makelaar-452

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 07-02-2023 14:49 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1 2 Laatste