Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas01962
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 23:20
Op dit moment hebben mijn ouders een HR CV ketel van ongeveer 15-18 jaar oud. De kans dat deze ketel dus een keer stopt wordt dus steeds groter. Hierbij willen mijn ouders kijken naar een nieuwe CV. Hierbij heeft de aannemer voorgesteld om een collega een Remeha Tzerra CW5 te laten installeren. Volgens de aannemer is het namelijk zo dat de huidige door slijtage veel onzuiniger is geworden.

Verder willen mijn ouders wellicht een paar jaar later een Elga hybride warmtepomp bij laten installeren. Dit onder de veronderstelling dat gas nog nodig is.

Dit laatste heb ik overigens mijn twijfels bij aangezien het verwarmen met 1kwh van het huis redelijk onafhankelijk staat of deze kwh nou uit een warmtepomp komt of uit een kuub gas.

Hierbij dan ook een aantal vragen:

- Loont het financieel daadwerkelijk om de CV te vervangen? Of is het zo dat het verbruik gelijk blijft maar dat je stress vermijdt van een kapotte CV in de winter?
- Is het handig om eerst de nieuwe CV te laten installeren en een paar jaar later pas de hybride warmtepomp? Dit wegens dat de monteurs dus twee keer langs komen voor 2x installatiekosten etc vergeleken met in 1 keer een hybride warmtepomp + cv.
- Is het wellicht al mogelijk om in 1x over te stappen naar een volledige warmtepomp? Vooral qua financiele zorgen.

Wat feitjes:
- Op dit moment ongeveer 1700 m3 per jaar aan gas
- Koken op inductie. Dus buiten verwarming is er geen gasverbruik.
- Rijtjeshuis met bovenverdieping en zolder
- Mijn ouders wonen met zijn tweeën. Verder komen mijn zusje en ik nog wel eens langs in het weekend.
- Zonnepanelen op het dak
- 3 fasen met 25A al aanwezig voor de elektrische auto (EV6)
- Eind jaren 80 gebouwd. Grootste deel dubbelglas, woonkamer HR++. Dakisolatie niet geweldig. Vloerisolatie niet aanwezig (In Gouda is je kruipruimte een moeras, ik ga van de zomer kijken of EPS korrels kan als de kruipruimte enigszins droog is. Geef vooral advies als je daar iets van weet.)
- Vloerverwarming op de beneden verdieping, voor de rest vooral normale radiatoren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@thomas01962

Eind 80 in gouda, goverwelle?

In je gasverbruik zit ook sww voor de douche en waarschijnlijk de keuken, 1700 is best fors. Ik zou nooit later de warmtepomp kiezen maar gelijk doen anders kan je waarschijnlijk weer de cv vervangen.

Of alleen de cv, of de cv met wp, of alleen een wp, laatste kan prima met die eind jaren 80 huizen standaard bouw en vvw.
Alleen de cv win je niet veel mee, ga je waarschijnlijk niet eens merken aan de rekening.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Veel van de overwegingen uit andere hybride-topics zijn ook voor jouw ouders interessant, bijvoorbeeld Hybride of full electric in huis bj 1979? .
Misschien heb je daar wat aan.
Op het moment wordt er (IMO) met all-electric warmtepompen ruim geoffreerd, dus verwachtingsmanagement: alles laten doen is nu waarschijnlijk niet bijster interessant. Het helpt zeker wel dat je de vaste kosten van gas dan helemaal kwijt bent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 23:03
  • Een CV ketel wordt toch niet onzuiniger door slijtage? Er gaat hoogstens een ventilator, een stuk electronica of een klep kapot, maar die vervang je dan. Of je vervangt het hele ding als reparatie te duur wordt.
  • Als er buiten ruimte is voor een warmtepomp zou ik die hele CV ketel daardoor vervangen. Dat is de voordeligste oplossing op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas01962
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 23:20
@Rol-Co De woning staat in Goverwelle inderdaad.

De onderhoudsmonteur gaf vorig jaar al aan dat de CV eigenlijk al aan vervanging toe is. Dus dat betekent eigenlijk al dat het onderhouden van de CV eigenlijk te duur is.

Mijn vader wil heel graag de verwarming op gas behouden. Het is allemaal heel nieuw volgens hem en het elektriciteitsverbruik zou teveel stijgen. Wat natuurlijk niet klopt want warmtepompen bestaan al lang en de energiedrager heeft geen invloed op de energievraag.

Wel kan ik proberen om hem over te halen om in 1 keer over te gaan naar een hybride pomp (ipv eerst cv dan hybride pomp). Dan hoeven er niet twee keer installateurs te komen en twee offertes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thomas01962 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:16:
@Rol-Co De woning staat in Goverwelle inderdaad.

De onderhoudsmonteur gaf vorig jaar al aan dat de CV eigenlijk al aan vervanging toe is. Dus dat betekent eigenlijk al dat het onderhouden van de CV eigenlijk te duur is.
Cv monteurs keuren een cv al snel af hoor als ze een nieuwe denken te verkopen.
Mijn vader wil heel graag de verwarming op gas behouden. Het is allemaal heel nieuw volgens hem en het elektriciteitsverbruik zou teveel stijgen. Wat natuurlijk niet klopt want warmtepompen bestaan al lang en de energiedrager heeft geen invloed op de energievraag.
Nieuw? Warmtepomp techniek bestaat al even inderdaad, hij heeft gelijk wat het verbruik betreft op elektriciteit maar dat moet je zoveel mogelijk afvangen met zonnepanelen.
Wel kan ik proberen om hem over te halen om in 1 keer over te gaan naar een hybride pomp (ipv eerst cv dan hybride pomp). Dan hoeven er niet twee keer installateurs te komen en twee offertes etc.
Of ineens naar de warmtepomp :) doe ik al een jaar of 6 (in de goverwelle) met mijn standaard huis, de isolatie en alles is gewoon van 88. (Die overigens wel vloer isolatie heeft hoor, kijk maar eens goed in het kruipluik, alle huizen hier hebben dat)
Hij mag altijd langslopen als ie meer wilt weten over warmtepomp in de goverwelle. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 09:56
Geen vloerisolatie maar wel vloerverwarming?

Met welke temperatuur wordt het huis verwarmd? 50 graden test al gedaan?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:07
Een HR-ketel wordt normaal gesproken niet onzuiniger door slijtage. Als de ketel gewoon onderhouden wordt en er nergens iets lek is, dan zal een nieuwe ketel nauwelijks een gas besparing opleveren. Wel mogelijk wat elektriciteit, als de huidige ketel nog een onzuinige pomp heeft.

1700 kuub voor een rijtjeshuis (aan 2 kanten burenn?) vind ik zeer fors. Mijn ouders zijn intussen 'fulltime' thuis en blijven met hun jaren 70 tussenwoning onder de 1000m³. Onze 2/1 kap woning uit dezelfde bouwperiode zat rond de 1700 kuub met nog enkel glas op de bovenverdieping.

Raad ze eens aan om naar vloer- en dakisolatie te kijken. En HR++ of triple glas waar nu nog origineel glas in zit.

In principe kun je elk huis waarvan de woonkamer/keuken met vloerverwarming (als hoofdverwarming) verwarmd wordt redelijk straffeloos over gaan naar een warmtepomp. Door die vloer gaat water van hooguit 40 graden, en een warmtepomp kan dat probleemloos produceren.
Maar het is altijd beter om je warmtevraag met isolatie te beperken.
Bij een tussenwoning vormen de vloer + ramen + dak tussen de 80 en 90% van de buitenschil van de woning. Het gevel-oppervlak is beperkt en de gevelisolatie van die bouwperiode verbeteren is wat lastig. De spouw is als het goed is al vanaf de bouw gevuld met isolatie naar de normen van die tijd. Vervangen van ramen voor HR++(+) en aanbrengen van (extra) vloer en dakisolatie is meestal eenvoudiger.

Als er nu vloerverwarming ligt en echt geen enkele vorm van vloerisolatie, gaat er zomaar 30-40% van de warmte die de vloer in gepompt wordt naar de muizen en spinnen in de kruipruimte. Goede vloerisolatie kan een paar honderd kuub gas (of het equivalent daarvan aan elektriciteit voor een warmtepomp) besparen.

Focus niet direct op de warmtepomp, maar vooral op beperking van het warmteverlies. Ja, een warmtepomp zal het met de juiste installatie makkelijk zonder ondersteuning van een gasketel redden in zo'n jaren 80 tussenwoning. Maar het klinkt alsof je ouders daar nog niet 'klaar' voor zijn en dan is overtuigen om 10-25k te investeren voor de warmtepomp + aanpassingen installatie + wat extra isolatie waarschijnlijk een onbegonnen werk. Afhankelijk van de leeftijd van je ouders zullen ze het zelf wellicht ook niet meer meemaken dat hun wijk volledig van het gas af moet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Ivow85
In deze wijk staan zo'n beetje allemaal dezelfde type huizen, gebouwd tussen 87-89 met pur dakisolatie aan de buitenkant onder de pannen, pir vloerisolatie en spouw isolatie, glas is oorspronkelijk thermopane dubbelglas, aangezien ts zegt A++ glas is dat waarschijnlijk vervangen tijdens een aanbouw o.i.d wat veel gebeurd hier net als dakkapellen.

Cv is vrij summier dus is er vaak vvw als bijverwarming aangelegd maar het grootste probleem is dat de radiatoren aangesloten zitten met zwarte niet diffusie dichte kunststof slangen, deze systemen zitten vol met zwarte meuk en daardoor vast wat ongunstiger.
Mijn huis is de één na grootste versie hier in de wijk waar ts ook woont en we hadden 1300 m3 gas incl sww en koken, de buren komen ook allemaal rond die waarde, ts kookt er niet op.

Een cv kan wel onzuinig worden doordat de brander vervuild of de wisselaar vol met aanslag of troep zit, dan kost het meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

thomas01962 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:44:
Op dit moment hebben mijn ouders een HR CV ketel van ongeveer 15-18 jaar oud. De kans dat deze ketel dus een keer stopt wordt dus steeds groter. Hierbij willen mijn ouders kijken naar een nieuwe CV. Hierbij heeft de aannemer voorgesteld om een collega een Remeha Tzerra CW5 te laten installeren. Volgens de aannemer is het namelijk zo dat de huidige door slijtage veel onzuiniger is geworden.
Een CV ketel slijt wel, echter de slijtage is beperkt. Misschien praten we over maximaal 1-2% efficiëntie verlies. (Zit zelf in de >100kW ketels / klimaattechniek)
Een CV ketel mag je nu nog vervangen zonder hybride warmtepomp, maar in veel gevallen wilt full electric gewoon gaan.

Ik heb bijvoorbeeld een woning uit 1962 met alleen goede dakisolatie (Rc6) en HR++ glas, gaat perfect met een warmtepomp!

In hun situatie zou een 8 kW warmtepomp wel voldoende zijn. Welke temperatuur stoken ze overdag, heb je eventueel het gasverbruik op een hele koude dag?
Verder willen mijn ouders wellicht een paar jaar later een Elga hybride warmtepomp bij laten installeren. Dit onder de veronderstelling dat gas nog nodig is.
Zou de ketel bijvoorbeeld 10 jaar oud zijn dan had ik eventueel geadviseerd om een full electric warmtepomp in hybride aan te sluiten. Zodra je ouders er vertrouwen in hebben kan de ketel eruit en de boiler/warmtepompboiler erin.
Dit laatste heb ik overigens mijn twijfels bij aangezien het verwarmen met 1kwh van het huis redelijk onafhankelijk staat of deze kwh nou uit een warmtepomp komt of uit een kuub gas.
Klopt helemaal!
Hierbij dan ook een aantal vragen:

- Loont het financieel daadwerkelijk om de CV te vervangen? Of is het zo dat het verbruik gelijk blijft maar dat je stress vermijdt van een kapotte CV in de winter?
Hij zal iets efficiënter zijn, maar een warmtepomp is nog veel meer efficiënter.
- Is het handig om eerst de nieuwe CV te laten installeren en een paar jaar later pas de hybride warmtepomp? Dit wegens dat de monteurs dus twee keer langs komen voor 2x installatiekosten etc vergeleken met in 1 keer een hybride warmtepomp + cv.
Ik zou gewoon gelijk full electric gaan, in de meeste gevallen gaat dit prima, het geld wat je kwijt bent voor je CV ketel kun je ook je afgifte systeem (radiatoren/vloerverwarming) mee vergroten.
Laat je de gasmeter tijdelijk nog even zitten tot ze er vertrouwen in hebben.
- Is het wellicht al mogelijk om in 1x over te stappen naar een volledige warmtepomp? Vooral qua financiele zorgen.
Je kan in een keer overstappen als dit financieel gaat voor je ouders. Dan is het wel advies als je handig bent dit te doen voor je ouders… Installateurs vragen nu soms de hoofdprijs €18.000,-
Wat feitjes:
- Op dit moment ongeveer 1700 m3 per jaar aan gas
- Koken op inductie. Dus buiten verwarming is er geen gasverbruik.
- Rijtjeshuis met bovenverdieping en zolder
- Mijn ouders wonen met zijn tweeën. Verder komen mijn zusje en ik nog wel eens langs in het weekend.
- Zonnepanelen op het dak
- 3 fasen met 25A al aanwezig voor de elektrische auto (EV6)
- Eind jaren 80 gebouwd. Grootste deel dubbelglas, woonkamer HR++. Dakisolatie niet geweldig. Vloerisolatie niet aanwezig (In Gouda is je kruipruimte een moeras, ik ga van de zomer kijken of EPS korrels kan als de kruipruimte enigszins droog is. Geef vooral advies als je daar iets van weet.)
- Vloerverwarming op de beneden verdieping, voor de rest vooral normale radiatoren
Ik zie voor nu niet 1,2,3 een probleem, zeker niet met vloerverwarming, vaak moet alleen de vloerverwarming verdeler wel vervangen worden of indien het tyleen slangen bevat een TSA (wisselaar) tussen geplaatst worden.

Volgende gegevens zullen nog erg helpen:
- Foto’s vloerverwarming.
- Hoeveel m2 vloerverwarming?
- Afgifte per ruimte.
- Locatie warmtepomp buitenunit.
- Foto’s CV ketel merk/type.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 29-01-2023 19:15 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1