Toon posts:

Verschil in meetwaarden; DTSU666 vs netbeheerder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Berny2u
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-03 16:54
Ik had een vraagje over de powermeter DTSU666 die samen met mijn pv installatie werd gemonteerd.
Op zaterdag 28/01 om 10:00 heb ik de meter uitgelezen en ik bekom volgende waarden:"∑" (ik neem aan dat dit de som is van wat uit het net verbruikt wordt en wat terug geïnjecteerd wordt), gelijk aan 21,20 kWh."Imp" ik neem aan dat dit de geïmporteerde energie is, staat op 15,07 kWh."Exp" ik neem aan dat dit de geïnjecteerde energie is  die staat op 6,12 kWh.Indien ik nu de kwartierwaarden neem op de site van Fluvius voor de gemeten periode 23/01 (14:15 inbedrijfname) tot 28/01 10:00 dan zie ik dat:
De geregistreerde waarde door fluvius van de import is 13,922 kWh. Dit is 1,148 kWh verschil.
De geregistreerde waarde door fluvius van de export (injectie) is 4,917 kWh. Dit is 1,203 kWh verschil.
Is dit ergens een fout in de meter of te verklaren door het eigenverbruik ?

Nog wat verder gezocht over dit onderwerp en het volgende gevonden:
De meter DTSU666 heeft een nauwkeurigheidsklasse 1 voor wat betreft Ohmse belastingen (geen motoren of inductie/capacitieve belastingen).

En wat betreft de meter klassen vind ik:

Dus besluit; het verschil in injectie (20%) ligt niet aan de nauwkeurigheid van de meter. Ook al is hij niet MID gecertificeerd. :F

[Voor 41% gewijzigd door Berny2u op 12-02-2023 10:13]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus direct achter de Fluvius meter zit alleen een DTSU666?
Er is dus geen enkele consumptie die door de Fluviusmeter gaat?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Berny2u
Met Fluvius bedoel ik de meetwaarde die de digitale electriciteitsmeter online weergeeft. Na de meter zit er de meter DTSU666 om dan gekoppeld te worden met de uitgang van de inverter v/d zonnepanelen. Alles wat dus geïnjecteerd wordt in het net loopt eerst door de powermeter en dan door de digitale teller. Ik begrijp niet goed vanwaar het verschil komt.

[Voor 5% gewijzigd door Berny2u op 05-02-2023 09:27]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:31
Achter welke meter zitten je eigen verbruikers in huis?

• Berny2u
Achter de powermeter.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:48

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan je de standen ook op een fysieke meter checken?

• Berny2u
Ja de powermeter is een fysisch toestel waardoor de stroom loopt, die zou in principe te vertrouwen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-03 20:16
Is het verschil niet je eigen verbruik? Dit komt niet voorbij de meter, maar wel voorbij de zonnepaneel of huismeter

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
Berny2u schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:35:
Met Fluvius bedoel ik de meetwaarde die de digitale electriciteitsmeter online weergeeft. Na de meter zit er een REM beveiliging (hoofdzekering 40A) dan de meter DTSU666 om dan gekoppeld te worden met de uitgang van de inverter v/d zonnepanelen. Alles wat dus geïnjecteerd wordt in het net loopt eerst door de powermeter en dan door de digitale teller. Ik begrijp niet goed vanwaar het verschil komt.
Hoe bedoel je 'online' weergeeft? Die Fluvius meter heeft toch ook wel gewoon een scherm? Ik gok zomaar dat de afwijking in het online gedeelte zit, zit vaak een verschuiving van een paar uur in en dan klopt er al geen hout meer van het dagverbruik natuurlijk

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Berny2u
Hey Hesselbeertje
De Fluvius meter geeft de absolute waarde weer vanaf ingebruiksname, online kan ik dat echter voor een bepaalde periode bekijken.

• Berny2u
Het schema ziet er als volgt uit.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
Berny2u schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:20:
Hey Hesselbeertje
De Fluvius meter geeft de absolute waarde weer vanaf ingebruiksname, online kan ik dat echter voor een bepaalde periode bekijken.
Ja dat begrijp ik, maar ik doel erop dat de periodes online vaak niet precies kloppen. Een paar minuten verschuiving kan al flinke afwijking geven.

Lees ze nu eens beide fysiek af. En over 24 uur nog eens. Is er dan ook verschil?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Berny2u
Dapdodo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:30:
Is het verschil niet je eigen verbruik? Dit komt niet voorbij de meter, maar wel voorbij de zonnepaneel of huismeter
Je eigen verbruik van wat de zonnepanelen leveren wordt inderdaad niet gezien, maar als je kijkt naar het schema staan beide meters vlak na elkaar. Wat de ene ziet moet de andere zien. Blijf ik vreemd vinden... :?

• Berny2u
jeroen3 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
Achter welke meter zitten je eigen verbruikers in huis?
Na de powermeter, zie schema.

• Berny2u
Proton_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:35:
Dus direct achter de Fluvius meter zit alleen een DTSU666?
Er is dus geen enkele consumptie die door de Fluviusmeter gaat?
Beiden zitten na elkaar, ik heb een schema bijgevoegd. Wat door de ene loopt, gaat ook door de andere in beide richtingen. Vreemd :F

• Berny2u
hesselbeertje schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:29:
[...]
Ja dat begrijp ik, maar ik doel erop dat de periodes online vaak niet precies kloppen. Een paar minuten verschuiving kan al flinke afwijking geven.
Lees ze nu eens beide fysiek af. En over 24 uur nog eens. Is er dan ook verschil?
Na 19 uur werken krijg ik volgende verschillen:
Verschil digitale meter (1.8.2) = 2.074 , Power meter = 2.28. Volgens de powermeter 0.206 kWh meer afname.
Verschil digitale meter (2.8.2) = 0.446 , Power meter = 0.57. Volgens de powermeter 0.124 kWh meer injectie.

• Berny2u
De meter is ook correct aangesloten volgens de handleiding.

• Berny2u
septillion schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:56:
Kan je de standen ook op een fysieke meter checken?
Na 19 uur werken krijg ik volgende verschillen:
Verschil digitale meter (1.8.2) = 2.074 , Power meter = 2.28. Volgens de powermeter 0.206 kWh meer afname.
Verschil digitale meter (2.8.2) = 0.446 , Power meter = 0.57. Volgens de powermeter 0.124 kWh meer injectie
8)7

[Voor 40% gewijzigd door Berny2u op 05-02-2023 12:20]

• Berny2u
Het misterie is waarschijnlijk opgelost, het is het eigenverbruik van de powermeter.
Ik heb volgende gevonden in de Chinese documentatie:

Al hoewel de beschrijving beweert dat de meter een heel laag verbruik heeft tel ik maximaal 2x stroommeting= 5VA en éénmaal spanningsmeting = 8VA = 13 VA. Bij een Ohmse belasting komt dat ook neer op 13 Watt, wat ik heel veel vind. Gerekend over de 17 dagen dat de meter nu in gebruik is komt dit op 5 kWh. Dit ligt in de lijn van wat ik meet aan verschil tussen de meters.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb je er al eens aan gedacht dat de meter die je zelf hebt geplaatst mogelijks slecht gecalibreerd is? Voor zover ik kan zien op het internet is deze niet eens MID gecertificeerd. En als ik bijv. kijk naar het verschil tussen wat mijn omvormers rapporteren en de MID gecertificeerde meter er vlak achter voor de groenestroom certificaten, dan leer je heel snel wat een kleine afwijking kan betekenen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als de 13 W klopt, zou hij voelbaar lauw moeten worden. Het energieverbruik en de afmetingen zijn namelijk vergelijkbaar met die van een modem.

[Voor 96% gewijzigd door TBTL op 09-02-2023 19:00]

• Berny2u
Blokker_1999 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:41:
Heb je er al eens aan gedacht dat de meter die je zelf hebt geplaatst mogelijks slecht gecalibreerd is? Voor zover ik kan zien op het internet is deze niet eens MID gecertificeerd. En als ik bijv. kijk naar het verschil tussen wat mijn omvormers rapporteren en de MID gecertificeerde meter er vlak achter voor de groenestroom certificaten, dan leer je heel snel wat een kleine afwijking kan betekenen.
Hey Blokker_1999
Ik heb die meter niet zelf geplaatst, de PV installatie is aangekocht en geplaatst geweest door Gutami.
Hij voelt alleszinds niet warm aan. Een disipatie van 5 Watt zou je al kunnen voelen, ja het zal misschien dan wel eigen verbruik zijn én een meetfout. De specificaties beloven dat die nauwkeurig is. Ik zie dat er parameter bestaan om de spanning en stroomfactor te wijzigen maar ja, dat is wat delicaat. Ik klopnog eens aan bij de installateur.

• Berny2u
TBTL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:53:
Als de 13 W klopt, zou hij voelbaar lauw moeten worden. Het energieverbruik en de afmetingen zijn namelijk vergelijkbaar met die van een modem.
13 Watt klopt waarschijnlijk niet, er moet ook een meetfout een grote rol spelen. Hij voelt koel aan wat dus zeker onder de 5W moet liggen.

• Berny2u
Intussen is een software update gebeurd van de smart meter. Er is nog steeds een verschil maar is gereduceerd van 20%naar 11%.
Eigenaardigheid vastgesteld op de meter; er wordt een arbeidsfactor (cos Phi) weergegeven van 0.36. Wat eigenlijk niet mogelijk is. Die ligt normaal tussen 0.85 en 0.9. Een berekening van het geïnjecteerde en verbruikte vermogen met een verkeerde cos Phi levert natuurlijk een heel verkeerde waarde op.
Ik ga nog eens te rade bij de installateur.

• Berny2u
Weet er iemand of een digitale meter ook rekening houdt met de cos Phi om het aantal kWh te berekenen ?
Indien niet kan de stelling kloppen dat de smartmeter het reactief vermogen meet en de DM enkel het actief vermogen.
Dit verschilt een 11%. Dit komt dan overeen met een gemiddelde cos Phi van 0,9.
De inverter doet zijn best om spanning en stroom op het net synchroon te volgen met een gemiddelde fase veschuiving van 25,7 ° (cos Phi 0,9) en levert daarbij een reactief vermogen die 11% hoger ligt dan wat de DM aangeeft aan actief vermogen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:51
Berny2u schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:04:
"Imp" ik neem aan dat dit de geïmporteerde energie is, staat op 15,07 kWh."Exp" ik neem aan dat dit de geïnjecteerde energie is  die staat op 6,12 kWh.Indien ik nu de kwartierwaarden neem op de site van Fluvius voor de gemeten periode 23/01 (14:15 inbedrijfname) tot 28/01 10:00 dan zie ik dat:
De geregistreerde waarde door fluvius van de import is 13,922 kWh. Dit is 1,148 kWh verschil.
De geregistreerde waarde door fluvius van de export (injectie) is 4,917 kWh. Dit is 1,203 kWh verschil.
Is dit ergens een fout in de meter of te verklaren door het eigenverbruik ?
Kan het zijn dat de tussenmeter niet sommeert over de fasen, maar de meter van Fluvius wel?

Stel je levert 1 uur lang 1kW terug op fase 3 en neemt tegelijkertijd 1kW af op fase 1, dan zou het kunnen dat beide telwerken van de tussenmeter 1kWh registreren terwijl de meter van Fluvius gewoon stil staat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Berny2u schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:10:
Weet er iemand of een digitale meter ook rekening houdt met de cos Phi om het aantal kWh te berekenen ?
kWh is altijd actieve energie en de cos phi is het quotient van het actief en schijnbaar vermogen. Anders zouden de eenheden kVARh voor reactieve energie en kVAh voor schijnbare energie zijn. Ik heb een Schneider iEM3155 en de actieve energie komt op een halve procent overeen met de DM (zowel im- als export). De DM meet enkel actieve energie, de Schneider ook reactieve en schijnbare maar dat is niet zo belangrijk in huishoudelijke toepassingen.

[Voor 5% gewijzigd door SenH op 19-02-2023 19:19]

• Berny2u
Xander schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Kan het zijn dat de tussenmeter niet sommeert over de fasen, maar de meter van Fluvius wel?

Stel je levert 1 uur lang 1kW terug op fase 3 en neemt tegelijkertijd 1kW af op fase 1, dan zou het kunnen dat beide telwerken van de tussenmeter 1kWh registreren terwijl de meter van Fluvius gewoon stil staat.
Ja het moet zoiets zijn of ook misschien een ander type van vermogen dat hij meet (reactief). De stroom wordt gemeten door 2 fases, ik veronderstel dat hij de derde fase kan berekenen.

• Berny2u
SenH schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:51:
[...]

kWh is altijd actieve energie en de cos phi is het quotient van het actief en schijnbaar vermogen. Anders zouden de eenheden kVARh voor reactieve energie en kVAh voor schijnbare energie zijn. Ik heb een Schneider iEM3155 en de actieve energie komt op een halve procent overeen met de DM (zowel im- als export). De DM meet enkel actieve energie, de Schneider ook reactieve en schijnbare maar dat is niet zo belangrijk in huishoudelijke toepassingen.
Ja, het is 10% verschil. Dat is wat veel voor cos Phi. Mijn neef heeft dezelfde meter en het verschil is daar 1%
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee