Toon posts:

2 fase inductie op 1x40a aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 16:51
In een ander topic werd eenzelfde vraag gesteld waar ik al de nodige informatie uit heb opgedaan.

Ik wil graag een 2 fase inductie kookplaat aansluiten in mijn keuken waar nu een gaskookplaat zit.

Mijn meterkast is (volgens mij) niet voorzien van een 2 fase keukengroep dus ik verondersteld dat deze moet worden uitgebreid? Dien ik daarvoor deze fornuisgroep aan te schaffen?

Zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden?
Moet ik altijd een nieuwe draad van de meterkast naar de keuken laten trekken? Of kan hiervoor ook iets bestaands gebruikt worden?

(de vorige bewoners hebben nummertjes geplakt maar geen briefje achtergelaten waarmee de nummers corresponderen :( )

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
Ja, er moeten nieuwe draden naar de keuken.

Een normale groep is 3 draden (fase, nul en aarde), een kookgroep 5 draden (2x fase, 2x nul en aarde). Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.

Als je geluk hebt ligt er een loze 19mm buis naar de keuken. Dat ligt aan het bouwjaar van het huis. Anders is door de kruipruimte (als je die hebt) de makkelijkste manier.

Die gelinkte fornuisgroep automaat is een standaard onderdeel. De oranje aardlekschakelaar heeft 3 groepen. Daar mag de kookgroep bij op (met 6mm2 draad in de groepenkast).

Welk type kookplaat wil je plaatsen? Heeft deze een 2L2N aansluitschema?

• [911]
Dank je! Dat is al heel verhelderend
Ricko1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:52:
Een normale groep is 3 draden (fase, nul en aarde), een kookgroep 5 draden (2x fase, 2x nul en aarde). Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.

Als je geluk hebt ligt er een loze 19mm buis naar de keuken. Dat ligt aan het bouwjaar van het huis. Anders is door de kruipruimte (als je die hebt) de makkelijkste manier.
Het bouwjaar van het appartement is 2009/2010. Er zit helaas geen kruipruimte onder.
Die gelinkte fornuisgroep automaat is een standaard onderdeel. De oranje aardlekschakelaar heeft 3 groepen. Daar mag de kookgroep bij op (met 6mm2 draad in de groepenkast).

Welk type kookplaat wil je plaatsen? Heeft deze een 2L2N aansluitschema?
Ik heb nog geen specifieke kookplaat in gedachten. Zit er meer verschil in dan de draden die anders lopen in de perilex stekker?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44

Even een domme vraag van mijn kant, waarom moet het 6mm2 zijn, is 4mm2 niet voldoende?

Aah, ik zie het al 40A aansluiting

[Voor 4% gewijzigd door akatar op 27-01-2023 19:48]

• [911]
Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.
Is dit de binnen- of buitenmaat?

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:21
Ik zou een Eaton automaat pakken.

Volgens mij passen deze en deze kamrail in combinatie met je groepen en aardlekschakelaar.
(misschien even bellen en navragen) Moet je wel alles opnieuw aansluiten. Wel even kijken of de de bedrading van je groepen lang genoeg is. Dubbel weg gaan op de hoofdschakelaar (twinnhuls) en dan 6mm naar iedere aardlekschakelaar.

Opnieuw coderen en zelf even een nieuw lijstje maken :)

Het is trouwens 1 fase (2x dezelfde) hier veel info en nog meer linkjes ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Is dit de binnen- of buitenmaat?
Dat is de buitenmaat.
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:

Het bouwjaar van het appartement is 2009/2010. Er zit helaas geen kruipruimte onder.
Dan wordt het al lastiger. Ik weet niet precies wanneer de verplichting voor een loze leiding is ingevoerd.
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb nog geen specifieke kookplaat in gedachten. Zit er meer verschil in dan de draden die anders lopen in de perilex stekker?
Een kookgroep (fornuisgroep) heeft een maximaal vermogen van 7,4kW (2x 3680W). Dit is voldoende voor de meeste 4 pits inductiekookplaten.

Als je naar 5 pits of iets speciaals wil is de kookplaat meestal 11kW. Dan moet er een 3 fasen (krachtstroom) groep in. In jouw geval betekent dit dat dan de netbeheerder de aansluiting moet verzwaren van 1x40A (9,2kW naar 3x25A (17,3kW). Daar zit momenteel een wachttijd van maanden op. Ik heb het bij Enexis voor mijn ouders voor de kerst aangevraagd en ze komen half februari (mogelijk anders bij jou, Indicatie bij mijn aanvraag was mei :/ )

[Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 28-01-2023 10:52]

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:21
Ricko1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:47:
Als je naar 5 pits of iets speciaals wil is de kookplaat meestal 11kW. Dan moet er een 3 fasen (krachtstroom) groep in. In jouw geval betekent dit dat dan de netbeheerder de aansluiting moet verzwaren van 1x40A (9,2kW naar 3x25A (17,3kW). Daar zit momenteel een wachttijd van maanden op. Ik heb het bij Enexis voor mijn ouders voor de kerst aangevraagd en ze komen half februari (mogelijk anders bij jou, Indicatie bij mijn aanvraag was mei :/ )
Er zijn wel luxe kookplaten die op 2x16A werken. Bv deze 7400w 5 zones waarvan 2 te combineren naar 1

Dus als je de juiste kookplaat koopt, kan het gewoon op je huidige aansluiting
(mits je de draad/kabel er kan krijgen)
Loze buis zou standaard moeten zijn.......Helaas worden ze toch niet altijd gelegd/of bij een verbouwing ergens anders voor gebruikt.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee