2 fase inductie op 1x40a aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 14:58
In een ander topic werd eenzelfde vraag gesteld waar ik al de nodige informatie uit heb opgedaan.

Ik wil graag een 2 fase inductie kookplaat aansluiten in mijn keuken waar nu een gaskookplaat zit.

Mijn meterkast is (volgens mij) niet voorzien van een 2 fase keukengroep dus ik verondersteld dat deze moet worden uitgebreid? Dien ik daarvoor deze fornuisgroep aan te schaffen?

Zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden?
Moet ik altijd een nieuwe draad van de meterkast naar de keuken laten trekken? Of kan hiervoor ook iets bestaands gebruikt worden?

(de vorige bewoners hebben nummertjes geplakt maar geen briefje achtergelaten waarmee de nummers corresponderen :( )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ4G9N6RbtG8JORax0S-g4lw7RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVxUjKZHfSZixWCs5QdgTEJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeIKZOxZsMxyAgsR3yRR09WjVMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzyD4thpCUNf12Q4Q6lMQG0F.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:16
Ja, er moeten nieuwe draden naar de keuken.

Een normale groep is 3 draden (fase, nul en aarde), een kookgroep 5 draden (2x fase, 2x nul en aarde). Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.

Als je geluk hebt ligt er een loze 19mm buis naar de keuken. Dat ligt aan het bouwjaar van het huis. Anders is door de kruipruimte (als je die hebt) de makkelijkste manier.

Die gelinkte fornuisgroep automaat is een standaard onderdeel. De oranje aardlekschakelaar heeft 3 groepen. Daar mag de kookgroep bij op (met 6mm2 draad in de groepenkast).

Welk type kookplaat wil je plaatsen? Heeft deze een 2L2N aansluitschema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Dank je! Dat is al heel verhelderend
Ricko1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:52:
Een normale groep is 3 draden (fase, nul en aarde), een kookgroep 5 draden (2x fase, 2x nul en aarde). Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.

Als je geluk hebt ligt er een loze 19mm buis naar de keuken. Dat ligt aan het bouwjaar van het huis. Anders is door de kruipruimte (als je die hebt) de makkelijkste manier.
Het bouwjaar van het appartement is 2009/2010. Er zit helaas geen kruipruimte onder.
Die gelinkte fornuisgroep automaat is een standaard onderdeel. De oranje aardlekschakelaar heeft 3 groepen. Daar mag de kookgroep bij op (met 6mm2 draad in de groepenkast).

Welk type kookplaat wil je plaatsen? Heeft deze een 2L2N aansluitschema?
Ik heb nog geen specifieke kookplaat in gedachten. Zit er meer verschil in dan de draden die anders lopen in de perilex stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:49

Even een domme vraag van mijn kant, waarom moet het 6mm2 zijn, is 4mm2 niet voldoende?

Aah, ik zie het al 40A aansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door akatar op 27-01-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Dat past niet in een standaard 16mm2 buis maar moet in minimaal een 19mm buis.
Is dit de binnen- of buitenmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Ik zou een Eaton automaat pakken.

Volgens mij passen deze en deze kamrail in combinatie met je groepen en aardlekschakelaar.
(misschien even bellen en navragen) Moet je wel alles opnieuw aansluiten. Wel even kijken of de de bedrading van je groepen lang genoeg is. Dubbel weg gaan op de hoofdschakelaar (twinnhuls) en dan 6mm naar iedere aardlekschakelaar.

Opnieuw coderen en zelf even een nieuw lijstje maken :)

Het is trouwens 1 fase (2x dezelfde) hier veel info en nog meer linkjes ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:16
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Is dit de binnen- of buitenmaat?
Dat is de buitenmaat.
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:

Het bouwjaar van het appartement is 2009/2010. Er zit helaas geen kruipruimte onder.
Dan wordt het al lastiger. Ik weet niet precies wanneer de verplichting voor een loze leiding is ingevoerd.
[911] schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb nog geen specifieke kookplaat in gedachten. Zit er meer verschil in dan de draden die anders lopen in de perilex stekker?
Een kookgroep (fornuisgroep) heeft een maximaal vermogen van 7,4kW (2x 3680W). Dit is voldoende voor de meeste 4 pits inductiekookplaten.

Als je naar 5 pits of iets speciaals wil is de kookplaat meestal 11kW. Dan moet er een 3 fasen (krachtstroom) groep in. In jouw geval betekent dit dat dan de netbeheerder de aansluiting moet verzwaren van 1x40A (9,2kW naar 3x25A (17,3kW). Daar zit momenteel een wachttijd van maanden op. Ik heb het bij Enexis voor mijn ouders voor de kerst aangevraagd en ze komen half februari (mogelijk anders bij jou, Indicatie bij mijn aanvraag was mei :/ )

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 28-01-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Ricko1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:47:
Als je naar 5 pits of iets speciaals wil is de kookplaat meestal 11kW. Dan moet er een 3 fasen (krachtstroom) groep in. In jouw geval betekent dit dat dan de netbeheerder de aansluiting moet verzwaren van 1x40A (9,2kW naar 3x25A (17,3kW). Daar zit momenteel een wachttijd van maanden op. Ik heb het bij Enexis voor mijn ouders voor de kerst aangevraagd en ze komen half februari (mogelijk anders bij jou, Indicatie bij mijn aanvraag was mei :/ )
Er zijn wel luxe kookplaten die op 2x16A werken. Bv deze 7400w 5 zones waarvan 2 te combineren naar 1

Dus als je de juiste kookplaat koopt, kan het gewoon op je huidige aansluiting
(mits je de draad/kabel er kan krijgen)
Loze buis zou standaard moeten zijn.......Helaas worden ze toch niet altijd gelegd/of bij een verbouwing ergens anders voor gebruikt.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden.
Er ligt inderdaad een loze leiding van 19mm naar de keuken _/-\o_ Dat is een hele opluchting.
DeHollander schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:35:
Ik zou een Eaton automaat pakken.

Volgens mij passen deze en deze kamrail in combinatie met je groepen en aardlekschakelaar.
(misschien even bellen en navragen) Moet je wel alles opnieuw aansluiten. Wel even kijken of de de bedrading van je groepen lang genoeg is. Dubbel weg gaan op de hoofdschakelaar (twinnhuls) en dan 6mm naar iedere aardlekschakelaar.
Ik heb volgens mij inderdaad een nieuwe kamrail nodig. Ik zal ze morgen even bellen welke ik nodig heb.

Dit is de groepenkast van binnen (ik had de stroom er wel even af kunnen halen maar daar had ik geen zin in :) ). Is de bedrading van de groepen lang genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_PWEsTCdFyp5IDPVX8Vg9U5hvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtMEzcfKyNlFTaWBs4pi97vq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het overigens niet alleen aansluiten maar doe het voorwerk wel grotendeels alleen.

Dit is nu mijn shopping list: (is dit correct zo?)

- VD nuldraad 30 meter (2 x 12 meter gebruik ik)
- VD fasedraad 30 meter (2 x 12 meter gebruik ik)
- Aardedraad (1 x 12 meter gebruik ik)
- Fornuisgroep
- Perilex inbouwdoos
- Stopcontact inbouw
- Kamrail (over bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Shopping list lijkt me redelijk OK.

*maar* die blauwe bedrading van de rechter aardlek naar de drie groepen rechts zou ik in ieder geval ff opnieuw doen want die staat net wat te strak voor het mooi. En het lijkt alsof daar VD draad toegepast is. In ben eigenlijk altijd flexibele draad (met andereindhulzen) tegengekomen in meter- en schakelkasten.

En voor het mooi zou ik die binnenkomende vier aders het liefst via een vierpolige hoofdschakelaar in een mooi blokje zoals https://www.elektramat.nl...-aansluitingen-lgy410028/ monteren, want a. ik zou geen losse draden willen en b. dan is het netter afmonteren.

Moet je je voorstellen dat iemand eens besluit om die andere twee anders van je voeding onder spanning te zetten. Dan moet je maar hopen dat die losse draden niets raken :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
StevenK schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:50:
Shopping list lijkt me redelijk OK.

*maar* die blauwe bedrading van de rechter aardlek naar de drie groepen rechts zou ik in ieder geval ff opnieuw doen want die staat net wat te strak voor het mooi. En het lijkt alsof daar VD draad toegepast is. In ben eigenlijk altijd flexibele draad (met andereindhulzen) tegengekomen in meter- en schakelkasten.

En voor het mooi zou ik die binnenkomende vier aders het liefst via een vierpolige hoofdschakelaar in een mooi blokje zoals https://www.elektramat.nl...-aansluitingen-lgy410028/ monteren, want a. ik zou geen losse draden willen en b. dan is het netter afmonteren.

Moet je je voorstellen dat iemand eens besluit om die andere twee anders van je voeding onder spanning te zetten. Dan moet je maar hopen dat die losse draden niets raken :(
Ik zou idd die strakke vds 6mm2 ook even aanpassen. Dan gelijk de 2 aardlekschakelaars rechtstreeks voeden vanaf de hoofdschakelaar dus zonder die blokjes er tussen. En dan die 2 losse draden van de voeding ieder op 1 z`n blokje zetten.

Als ik me niet vergis heb je deze nodig:
kamrail 1
kamrial 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Dat was me nog niet opgevallen. Zit er inderdaad een beetje erg strak in. Thanks!

DeHollander schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:59:
[...]

Ik zou idd die strakke vds 6mm2 ook even aanpassen. Dan gelijk de 2 aardlekschakelaars rechtstreeks voeden vanaf de hoofdschakelaar dus zonder die blokjes er tussen. En dan die 2 losse draden van de voeding ieder op 1 z`n blokje zetten.
Voor deze twee comments heb ik even iets meer info voor nodig ben ik bang voor. Bedoel je de grijze en zwarte draad middenonderin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
[911] schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:13:
[...]

Dat was me nog niet opgevallen. Zit er inderdaad een beetje erg strak in. Thanks!

[...]

[...]

Voor deze twee comments heb ik even iets meer info voor nodig ben ik bang voor. Bedoel je de grijze en zwarte draad middenonderin?
Yep.. Er komt een 3-fase kabel je meterkast in, maar die grijze en zwarte liggen los.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 11:21
[911] schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:33:
Dit is nu mijn shopping list: (is dit correct zo?)

- VD nuldraad 30 meter (2 x 12 meter gebruik ik)
- VD fasedraad 30 meter (2 x 12 meter gebruik ik)
- Aardedraad (1 x 12 meter gebruik ik)
- Fornuisgroep
- Perilex inbouwdoos
- Stopcontact inbouw
- Kamrail (over bellen)
Kan me vergissen, maar er ontbreken nu 2 draden? Benodigd = 2x fase, 2x nul en aarde, dus je mist nog 1x fase en 1x nul (grijs + zwart)

Edit: ik zie er nu pas "2x" achter staan, je gebruikt dus 2x blauw 2x bruin en aarde

[ Voor 4% gewijzigd door Fidelity op 03-04-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Fasedraad is helaas niet per meter te verkrijgen dus dan wordt het 50 meter voor de fase en nuldraad.

Dit wordt de uiteindelijke shoppingcard. Ze adviseren om vanaf de rechter aardlek een twin aansluitdraad te gebruiken. 1 gaat in waar 'ie nu ook in zit en de andere in de fornuisgroep. Dan heb ik meteen het te strakke draad opgelost.

Daarnaast adviseren ze een 2 voudige doorverbinder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hFf3nz7nR-S2pb9E3g4oSKY_Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WGMuPjNwhHgWW9ODxRzQb9A5.png?f=fotoalbum_large

Zo zou het dan moeten worden:
(het zwarte draad heb ik voor de zichtbaarheid geel getekend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BTRyesLpd0DU2vISF43b-BMlfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av4seZM2s5cumiZASWO27yPQ.jpg?f=fotoalbum_large
StevenK schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:29:
[...]

Yep.. Er komt een 3-fase kabel je meterkast in, maar die grijze en zwarte liggen los.
Alleen geen idee hoe dit aan te sluiten? Ik denk dat ik dit dan maar gewoon laat zoals het nu zit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
M`n post niet gelezen :?

-Kamrail onder de automaten vervangen door 5polige (linkjes in m`n vorige post)

Optie 1:
-vds 6mm2 van de rechter aardlekschakelaar naar de groepen vervangen door langere.
-vds 6,mm2 van hoofdschakelaar naar de twee aardleks vervangen door langere.

Optie twee:
-kamrail onder de aardeks verwijderen
-rechter aardlekschakelaar naast je hoofdschakelaar zetten, dan is de afgaande bedrading lang genoeg.
-aardleks opnieuw voeden met die twin 6mm2 uit je lijstje (twin huls in de hoofdschakelaar)

In beide gevallen komen de twee blokjes onder in je kast vrij:
-De grijze draad vastzetten op het linker blokje
-De zwarte draad vastzetten op het rechter blokje.
(idd die midden onderin, ze zitten er al bijna in ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
[911] schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:33:
Er ligt inderdaad een loze leiding van 19mm naar de keuken _/-\o_ Dat is een hele opluchting.
Hoe eindigt die leiding ik de keuken nu dan? Meestal als er een loze leiding ligt voor een kookplaat eindigt deze al in een Perilex inbouwdoos, maar die doos wil je zo te zien nog meebestellen. Heb je dan ook een dozenboor om het gat in de muur te boren?
[911] schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:53:
Dit wordt de uiteindelijke shoppingcard. Ze adviseren om vanaf de rechter aardlek een twin aansluitdraad te gebruiken. 1 gaat in waar 'ie nu ook in zit en de andere in de fornuisgroep. Dan heb ik meteen het te strakke draad opgelost.

Daarnaast adviseren ze een 2 voudige doorverbinder
Ik zou de kamrails die @DeHollander linkt bestellen:
Dus 5-voudige kamrails om de bestaande 4-voudige te vervangen. Dat is netter de 4-voudige houden en daar een 2-voudige naast gebruiken.

Je kunt de draden vanaf de aardlekschakelaar onder iedere van de 5 automaten aansluiten, dus verschuif ze meteen een beetje naar links en het staat niet meer strak.
DeHollander schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:35:
Hier zou ik niet aan gaan beginnen. Hij wil een kookgroep toevoegen, niet de hele kast opnieuw opbouwen.
DeHollander schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:59:
Dan gelijk de 2 aardlekschakelaars rechtstreeks voeden vanaf de hoofdschakelaar dus zonder die blokjes er tussen.
Ook hier zou ik niet aan gaan beginnen. Hij wil een kookgroep toevoegen, niet de hele kast opnieuw opbouwen. Je kunt tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars prima verdelen met die blokjes, daar zijn ze voor bedoeld. Met een toekomstige uitbreiding is het misschien alleen maar fijn dat het nu al via die blokjes is aangesloten. Mooi vanaf blijven.
En dan die 2 losse draden van de voeding ieder op 1 z`n blokje zetten.
Die 2 losse draden zou ik inderdaad wel afwerken. Ik neem aan dat ze spanningsloos zijn. @[911] Waar komt deze kabel vandaan? Heb je een eigen meter van de netbeheerder of krijg je elektriciteit vanuit een centrale verdeelkast van het appartementencomplex ofzo?

Ik zou links onderin de kast zo'n extra blokje klikken en daar de 2 losse draden op vastzetten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Nu teruglezende nadat we het hebben uitgevoerd vallen de kwartjes wat meer op z'n plek.
Xander schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:46:
[...]

Hoe eindigt die leiding ik de keuken nu dan? Meestal als er een loze leiding ligt voor een kookplaat eindigt deze al in een Perilex inbouwdoos, maar die doos wil je zo te zien nog meebestellen. Heb je dan ook een dozenboor om het gat in de muur te boren?
Ik zat op kantoor en wist niet zeker of die reeds was aangesloten en of het gemakkelijk was om 'm erin te plaatsen. Ik dacht, ik bestel 'm gewoon en zie wel of ik 'm nodig ga hebben.
[...]
Ik zou de kamrails die @DeHollander linkt bestellen:

[...]

Dus 5-voudige kamrails om de bestaande 4-voudige te vervangen. Dat is netter de 4-voudige houden en daar een 2-voudige naast gebruiken.

Je kunt de draden vanaf de aardlekschakelaar onder iedere van de 5 automaten aansluiten, dus verschuif ze meteen een beetje naar links en het staat niet meer strak.
Achteraf gezien was dat misschien zo'n gekke oplossing niet. Ik moet wel zeggen dat ik hier totaal niet in thuis ben maar er wel veel van heb geleerd! Uiteindelijk hebben we het aangesloten zoals Elektramat het aanraadde.
[...]
Hier zou ik niet aan gaan beginnen. Hij wil een kookgroep toevoegen, niet de hele kast opnieuw opbouwen.
Dit hebben we inderdaad ook niet gedaan.
[...]
Die 2 losse draden zou ik inderdaad wel afwerken. Ik neem aan dat ze spanningsloos zijn. @[911] Waar komt deze kabel vandaan? Heb je een eigen meter van de netbeheerder of krijg je elektriciteit vanuit een centrale verdeelkast van het appartementencomplex ofzo?

Ik zou links onderin de kast zo'n extra blokje klikken en daar de 2 losse draden op vastzetten.
Ik had de bestelling al geplaatst dus het op een andere manier opgelost met een lasdop. Dat gaat ook gewoon toch? Al kan ik me voorstellen dat het iets minder netjes is.
Pagina: 1