Vraag

• Mr_ZaFa
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-01 11:29
Recentelijk verhuisd naar een woning die volledig van het gas is. De woningbouwvereniging geeft aan dat er hier 2 fasen aanwezig is. Voor elektrisch koken is er een perilex stekker. Verder dan dit reikt mijn kennis niet, totdat ik een fornuis besluit te bestellen.

Al snel kom ik termen tegen als 1, 2 en 3 fasen. Vervolgens lees ik hier en daar dat er maar 1 of 3 fasen bestaan. Met name de netbeheerder heeft het op de website enkel over 1 of 3 fasen. Na telefonisch contact met de netbeheerder blijkt dus mijn aansluiting 1 fase 40A te zijn. In de groepenkast is een aparte kookgroep.

Vraag: is het mogelijk om een inductiefornuis aan te sluiten als ik al een stekker heb of moet (ervan uitgaand dat de wbv de nodige aanpassingen heeft gedaan) of is het niet zo simpel en moet er meer gebeuren? Welke aanpassingen zijn eventueel nodig?

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:51
Even terug naar het begin.

Je hoofd aansluiting is 1 of 3 fasen
1x40A of 3x25A

Dat is dus je maximale aansluit waarde naar het net.

In je eigen groepenkast heb je met andere indelingen te maken.

Zo zijn automaten 16A. Op 1 groep kan je dus geen apparaat aansluiten ie meer dan 16A trekt. Hiervoor heb je krachtgroepen bv een kookgroep.

Afhankelijk van je kookplaat heeft deze 1,2 of 3 fasen. Dat betekend dat je een groep hebt met meerdere fasen van 16A naar 1 apparaat (je kookplaat).

Zo heb je ook aparte groepen die op maar 1 apparaat aangesloten is bv je wasmachine je droger, electrische oven. Gezien deze apparaten tegen de 16A aan stroom kunnen trekken.

[Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 30-12-2022 13:28]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31
Je hebt waarschijnlijk een fornuisgroep, goed voor een kookplaat van 7 kW op 230V met 32A.
De railautomaat hiervan is 2 modules breed, dus dat kan verwarring "fases" opleveren af en toe.

Bestel er gewoon montage bij, want kookplaten komen zonder stekker.

[Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2022 13:31]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Een perilex op een 1x40A is gewoon een dubbele 16a groep. Dat wordt ook heel vaak een 2 fase genoemd.

Je kan daar gewoon een 7,4kW kookplaat aanhangen, want 2x 16a 230v = 7.360 watt

Je hebt waarschijnlijk dit in je meterkast zitten:

Waar dan bij staat: Kookgroep

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Mr_ZaFa
RaZ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:31:
Een perilex op een 1x40A is gewoon een dubbele 16a groep. Dat wordt ook heel vaak een 2 fase genoemd.

Je kan daar gewoon een 7,4kW kookplaat aanhangen, want 2x 16a 230v = 7.360 watt

Je hebt waarschijnlijk dit in je meterkast zitten:
[Afbeelding]

Waar dan bij staat: Kookgroep
Wordt al wat duidelijker.

Zo ziet het eruit:

Wat zijn de opties als ik toch naar 3 fasen wil? Is het aan te sluiten op huidige stekker of is daar een aanpassing voor nodig?

• Mr_ZaFa
jeroen3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:28:
Je hebt waarschijnlijk een fornuisgroep, goed voor een kookplaat van 7 kW op 230V met 32A.
De railautomaat hiervan is 2 modules breed, dus dat kan verwarring "fases" opleveren af en toe.

Bestel er gewoon montage bij, want kookplaten komen zonder stekker.
Ja best verwarrend voor een leek. Ja sowieso montage, bedankt voor de tip.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe wordt je woning verwarmd?

Daarnaast lijkt je kookgroep niet achter een aardlekschakelaar te zitten. Als er een perilex contactdoos in de keuken zit dan hoort dit we geloof ik.

[Voor 73% gewijzigd door bartvl op 30-12-2022 13:53]

Life is not about specs, it is about joy!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Mr_ZaFa schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:47:
[...]

Wordt al wat duidelijker.

Zo ziet het eruit:

[Afbeelding]

Wat zijn de opties als ik toch naar 3 fasen wil? Is het aan te sluiten op huidige stekker of is daar een aanpassing voor nodig?
Links boven in zit je kookgroep automaat. 2P+2N en daar kan je gewoon een 7,4kW kookplaat aanhangen.

Ombouwen naar 3x25a kan, kost je wel wat stuivers, maar als je geen 11,1kW kookplaat of fornuis wil gebruiken voldoet dit prima.

Maar.. een 1x40a huisansluiting is duurder aan netbeheerkosten dan een 1x35a of een 3x25a. En dat kan je gewoon even controlere bij de netbeheerder die je hebt. Wellicht is downgraden naar een 1x35a (en dus goedkoper) ook een optie.

* RaZ heeft een 1x35a aansluiting en altijd ook gehad, en de hoofdzekering is er nog nooit uitgeklapt ;)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Fijn, zo'n ongelabelde kast! *O* De automaat linksboven lijkt een dubbele, dus 2x16A*230V=7360W.

Je maakt dan aan je kookplaat een perilex-stekker die overeenkomt met het aansluitschema.

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mr_ZaFa schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:47:
[...]
Je hebt al een 3 fasen hoofdschakelaar (dat ding rechtsonder). Dat is een voorwaarde voor je netbeheerder om je hoofdaansluiting te veranderen naar 3 fasen.

Verder zal je fornuisgroep vervangen moeten worden door een krachtgroep. Idealiter meteen met aardlekbeveiliging erin, dus zo'n ding.

Verder is het een kwestie van de bestaande groepen netjes over 3 fasen verdelen, maar dat is wellicht al gedaan op de hoofdschakelaar.
RaZ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:54:
Maar.. een 1x40a huisansluiting is duurder aan netbeheerkosten dan een 1x35a of een 3x25a. En dat kan je gewoon even controlere bij de netbeheerder die je hebt. Wellicht is downgraden naar een 1x35a (en dus goedkoper) ook een optie.
Voor zover ik weet valt bij elke netbeheerder 1x 40A gewoon in hetzelfde tarief als 1x 25 t/m 35A en 3x 25A. Zie bijvoorbeeld Liander. Maar ik laat me graag corrigeren. Volgens mij heb je bij 1x 40A een automaat, 1x 35A is een smeltzekering, maar beide binnen dezelfde tariefsgroep.

[Voor 30% gewijzigd door Gizz op 30-12-2022 14:12]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Gizz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:06:
[...]

Voor zover ik weet valt bij elke netbeheerder 1x 40A gewoon in hetzelfde tarief als 1x 25 t/m 35A en 3x 25A. Zie bijvoorbeeld Liander. Maar ik laat me graag corrigeren. Volgens mij heb je bij 1x 40A een automaat, 1x 35A is een smeltzekering, maar beide binnen dezelfde tariefsgroep.
Ik zit bij Stedin, en ik check het nu, die hebben niet eens een 1x40a (althans, staat er niet bij voor 2023)

Grote kans dat het gewoon een 1x35A ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1x35 is smelt hoofdzekering en 1x40 is automaat. Kosten zijn absoluut gelijk.

Raar dat de kast aardlek automaten heeft, maar de kookgroep slechts een normale dubbele automaat is. Mocht ooit geloof ik, maar zou ik niet willen.

Over naar 3 fase heeft voor nu geen meerwaarde

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 21:36
Alleen overgaan naar 3 fase als je dat ook daadwerkelijk nodig hebt

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Mr_ZaFa
bartvl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:51:
Hoe wordt je woning verwarmd?

Daarnaast lijkt je kookgroep niet achter een aardlekschakelaar te zitten. Als er een perilex contactdoos in de keuken zit dan hoort dit we geloof ik.
Stadswarmte

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah duidelijk, dan heeft dat geen impact op je elektraverbruik.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee