Lucht/lucht warmtepomp om te koelen en bijverwarmen

Pagina: 1
Acties:

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25
Beste medetweakers,

Graag jullie advies betreft het laten installeren van een airco. Vragen helemaal onderaan.
Afgelopen paar zomers waren veel te warm voor mij en onze hond. M'n partner gaat er prima op maar er komt een kindje en ik wil dat hij/zij geenszins bij het slapen gehinderd wordt.
Mijn originele planning betreft verduurzaming is van de baan geveegd door vrouwlief. Wel ga ik lekker met gasverbruik en heb ik 3 zonnepanelen op een fietsoverkapping geïntegreerd.

Doel:
- Koelen: scherpte van de warmste dagen eraf halen. 24 graden met lagere RH is voldoende.
- Verwarmen: tussenseizoen en 's winters overdag gasverbruik peak-shaven.
- Verduurzamen (elektriciteit + COP3/4 is gunstiger dan gas in de ketel verbranden)
- Max €2.000

Huishouden:
2 volwassenen
1 kind verwacht in maart
1 hond die in de woonkamer vertoeft
Bijna altijd iemand thuis
30 binnenplanten waarvan 5 tropisch

Woning:
Benedenwoning bouwjaar '50 (toch nog een jaar ouder dan ik dacht)
71m² / 193m³
1 vrije groep in de meterkast
Voorgevel zon 09:00 – 14:00
Achtertuin zon13:00 - 19:30 (zomer) en 16:00-17:00 (winter)
Ventilatie type C

Stookgedrag met huidige CV op gas:
19 overdag
17,5 nachtverlaging 21:30 - 08:00

Warmteverlies:
Huidige waterzijdige inregeling van de radiatoren en cv ketel op 50/40/10. Hiermee krijgen wij het tot -7 prettig warm.
Woonkamer 2kWh
keuken 0,4 kWh
hal 0,4 kWh
Slaapkamer klein 0,6 kWh (grenst aan koud portiek)
Slaapkamer groot 0,5 kWh
Badkamer 0,5 kWh

Mijn planning:
CV op 17 graden voor basislast verwarmen.
Maart en oktober volledig op lucht verwarmen.
November t/m februari 's nachts ketel overdag airco

Offerte ontvangen
€1.900 voor levering en plaatsing van 3,5 kW
MHI SRK/SRC35ZS-W
Inclusief isolatie, afwerking goten, leidingen door kruipruimte en
De buitenunit zal 90% droog staan vanwege het balkon van bovenburen

Vragen:
1 Krijg ik de luchtstroom naar de voorzijde van de woonkamer als de binnenunit naast de inbouwkast hangt?
2 Kan ik de andere ruimtes meeververwarmen/meekoelen met de deur open en de unit direct daarop gericht?
3 Is deze 3,5 voldoende voor mijn doelen?
4 Heeft de installatie van een airco invloed op de woningwaarde?
5 De unit staat naast een schutting, de gevel en een bovenhangend balkon. Heeft dit nog invloed op de geluidsproductie?
6 Mijn bovenburen slapen recht boven de unit. Kan ik dan 's nachts op het laagste modulatiebereik koelen zonder dat het aanslaan een luide start veroorzaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnDAL5qxZZF3nySHIAZkxoykl6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PS4CGwtLBcQ8Hgy5078xDRKI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 26-01-2023 13:41 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Arcticsilver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 12:21
GudZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:39:
Beste medetweakers,

Graag jullie advies betreft het laten installeren van een airco. Vragen helemaal onderaan.
Afgelopen paar zomers waren veel te warm voor mij en onze hond. M'n partner gaat er prima op maar er komt een kindje en ik wil dat hij/zij geenszins bij het slapen gehinderd wordt.
Mijn originele planning betreft verduurzaming is van de baan geveegd door vrouwlief. Wel ga ik lekker met gasverbruik en heb ik 3 zonnepanelen op een fietsoverkapping geïntegreerd.

Doel:
- Koelen: scherpte van de warmste dagen eraf halen. 24 graden met lagere RH is voldoende.
- Verwarmen: tussenseizoen en 's winters overdag gasverbruik peak-shaven.
- Verduurzamen (elektriciteit + COP3/4 is gunstiger dan gas in de ketel verbranden)
- Max €2.000

Huishouden:
2 volwassenen
1 kind verwacht in maart
1 hond die in de woonkamer vertoeft
Bijna altijd iemand thuis
30 binnenplanten waarvan 5 tropisch

Woning:
Benedenwoning bouwjaar '50 (toch nog een jaar ouder dan ik dacht)
71m² / 193m³
1 vrije groep in de meterkast
Voorgevel zon 09:00 – 14:00
Achtertuin zon13:00 - 19:30 (zomer) en 16:00-17:00 (winter)
Ventilatie type C

Stookgedrag met huidige CV op gas:
19 overdag
17,5 nachtverlaging 21:30 - 08:00

Warmteverlies:
Huidige waterzijdige inregeling van de radiatoren en cv ketel op 50/40/10. Hiermee krijgen wij het tot -7 prettig warm.
Woonkamer 2kWh
keuken 0,4 kWh
hal 0,4 kWh
Slaapkamer klein 0,6 kWh (grenst aan koud portiek)
Slaapkamer groot 0,5 kWh
Badkamer 0,5 kWh

Mijn planning:
CV op 17 graden voor basislast verwarmen.
Maart en oktober volledig op lucht verwarmen.
November t/m februari 's nachts ketel overdag airco

Offerte ontvangen
€1.900 voor levering en plaatsing van 3,5 kW
MHI SRK/SRC35ZS-W
Inclusief isolatie, afwerking goten, leidingen door kruipruimte en
De buitenunit zal 90% droog staan vanwege het balkon van bovenburen

Vragen:
1 Krijg ik de luchtstroom naar de voorzijde van de woonkamer als de binnenunit naast de inbouwkast hangt?
2 Kan ik de andere ruimtes meeververwarmen/meekoelen met de deur open en de unit direct daarop gericht?
3 Is deze 3,5 voldoende voor mijn doelen?
4 Heeft de installatie van een airco invloed op de woningwaarde?
5 De unit staat naast een schutting, de gevel en een bovenhangend balkon. Heeft dit nog invloed op de geluidsproductie?
6 Mijn bovenburen slapen recht boven de unit. Kan ik dan 's nachts op het laagste modulatiebereik koelen zonder dat het aanslaan een luide start veroorzaakt?
ik heb zelf 2x 3,5KW MHI airco's en ze bevallen prima in een woning van ca 90m2 woonoppervlak verdeeld over 2 woonlagen. beneden in de woonkamer hebben we een binnenunit en 1 op de slaapkamer. achteraf had ik beneden wel een 5kw willen ophangen. 3,5kw is nét voldoende om bij temperaturen rond vriespunt de boel op temperatuur te houden zonder verhoging van de fanspeed. bij mij staan ze op het platte dak van de keuken op grote rubber blokken en toch nog resonantie door het platte dak naar binnen. akoestische ontkoppeling is dus echt wel een dingetje waar je goed aandacht aan moet geven.
de binnenunit voor de beneden verdieping hangt ongeveer recht onder de buitenunits en blaast uit richting voorgevel, bij een setpoint van 25graden krijgen we het ongeveer 22 graden in de woonkamer, achter in de bijkeuken thv rookgas afvoer van de CV hebben we het dan nog rond de 19 graden. bij ons staat de thermostaat van de CV ook op 17 graden en slaat hij amper nog aan. deze thermostaat hebben we verhuisd naar de bijkeuken, radiatoren in woonkamer, hal, en slaapkamers staan dicht.

de airco beneden staat eigenlijk 24/7 aan op vaste temperatuur, de airco boven draait alleen naar behoefte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kasKlmaazsanTrp7RBWAGZGJURg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptuqqlcff9XutP3LvkkyBoau.jpg?f=fotoalbum_large

de stroom voor de 2 airco's wekken we zelf op, houd in de winter rekening met een stroomverbruik van ca. 500-600 wh/ p.st. voor verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43nBOhduOLR_Xy00npmwvpIDemU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfpGDj4t3NUhGoW2prD1souq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Swx6-Aw_utLaAAfTigXrk2ja6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T1qh5Y3omBGQYf2qVf65bRi.jpg?f=fotoalbum_large

van onze woning uit 1928 hebben we de volgende maatregelen doorgevoerd qua isolatie
- 5,5cm EPS in spouwmuur
- alle ramen v.v. HR++ óf (figuurglas) v.v. 5mm polycarbonaat voorzetruiten
- vloer begane grond na-geisoleerd met +/- 40cm grijze eps parels
- platte dak uitbouw bij vervangen dakbedekking v.v. 5cm afschot isolatie
- schuine dak van binnenuit v.v. 12cm PIR platen

hopelijk heb je hiermee een beetje een idee wat je kunt verwachten

• GudZ
Beste allemaal,

Ik ben vergeten de plattegrond bij te voegen die ik lokaal heb opgeslagen. Zodra ik weer achter de pc zit komt die als edit bij m'n post.

@renzo4000 @GermanPivo @Arcticsilver plattegrond toegevoegd.

Bedankt voor jullie reacties. De unit zal niet aan de gevel hangen maar komt op het terras te staan. Ik ben nog redelijk flexibel waar deze komt te staan. Ik heb een foto ingevoegd, kan op positie A,B,C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKEvGNG6xEtqbIpEDaznZec_LZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wZfs3R9eEAPEdwdPLKsGXGXM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door GudZ op 26-01-2023 13:49 ]

• Arcticsilver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 12:21
GudZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:22:
Beste allemaal,

Ik ben vergeten de plattegrond bij te voegen die ik lokaal heb opgeslagen. Zodra ik weer achter de pc zit komt die als edit bij m'n post.

@renzo4000 @GermanPivo @Arcticsilver plattegrond toegevoegd.

Bedankt voor jullie reacties. De unit zal niet aan de gevel hangen maar komt op het terras te staan. Ik ben nog redelijk flexibel waar deze komt te staan. Ik heb een foto ingevoegd, kan op positie A,B,C

[Afbeelding]
tsja, dan zou ik voor b of c gaan, want netter af te werken imo. Waarbij mijn voorkeur naar B gaat. dus ventilator naar achteren.
mij is verteld dat met kortere slangen dus minder kans op verliezen ontstaat. maar B of C hangt ervan af wat je voor de rest op je terras hebt staan en of je er ook zit.
bedenk wel dat een buitenunit ook condens kan lekken, dus mooiste is om er een aantal straatstenen uit te wippen zodat condens kan infiltreren in de grond.

qua warmteverdeling wordt het wel een uitdaging om de warmte in de keuken en de voorste slaapkamer te krijgen. dan moet een luchtstroom én een behoorlijke weg afleggen en rare bochten maken. de lamellen zijn richtbaar omhoog/omlaag en links/rechts dus om de inbouwkast heen sturen lijkt me nog niet het grootste probleem. zou wel proberen iets ruimte te houden tussen kast en binnenunit, dus niet strak ernaast.

met een klein kind op komst zou ik ervoor kiezen om de thermostaat uit de woonkamer te verwijderen en in de hal te plaatsen, dan met thermostaatknoppen te temperatuur op de slaapkamers en keuken regelen. mocht het dan te koud worden springt te cv bij. een kind met blauwe lippen in het wiegje gaat de vrouw niet leuk vinden O-)

overigens zie ik dat voor verwarmen met airco een 45watt per m3 aangehouden wordt. uitgaande van jullie woninginhoud zou je op thermisch ~8600 watt verwarmingscapaciteit nodig zijn. mijn huis is maar iets groter en draait op 2x 3,5KW, zou dus een maatje groter gaan bijgaand specsheet van de SRK binnendelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCuWlQHIfD5g9d4E_pB3HFo3F-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UALiu3YH5bK9ggdVuEhYGKcG.jpg?f=user_large

• GudZ
Begin mei wordt de airco geïnstalleerd.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Ik dacht aan:
Max 30% aanbetalen;
Leidingwerk niet geknikt;
Tape om isolatie buiten en kruipruimte vanwege vogels en ongedierte;
Waterpas binnen en buitenunit;
Afstand buitenunit gevel;
Condensafvoer controleren op lekkage;
Koel- en verwarmfunctie testen;
Geluid- en trillingen testen.

Omdat de leidingen door de kruipruimte gaan en daarna weer iets omhoog moeten naar de buitenunit dacht ik:

Optie 1
De condensafvoer lager door de fundering te laten voeren
Deze laten druppen op een ingegraven tegel die van het huis wegloopt.
Het gat aanstorten met grind zodat ook de buitenunit hierop kan afvoeren en ik er goed bij kan.
Daarboven hangt een balkon dus het regent niet in.

Optie 2
Afvoer verlengen naar midden van het huis en aansluiten op centrale riolering. Dat is wel 8m aan leiding en ik weet niet of dat zo'n succes wordt door de kruipruimte heen. Ik wil ook nog gaan isoleren en knap door de kruipruimte komen.

Moet helemaal van links naar rechts door het midden van de ruimte waarschijnlijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8IbH4cAEKA2Csnhcf42QpDJLDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH79jlbHX1xQq1UCuFNnuPpz.jpg?f=fotoalbum_large

• GudZ
Hi,

MHI SRK35SZ-W is vandaag geplaatst.
WAF is hoog en dat had ik niet verwacht. Ze is blij, vindt het niet lelijk en was prettig verrast door het weinige geluid in de tuin en aangename warmte.

Uiteindelijk zijn we niet door de kruipruimte gegaan. Dit was sneller, beter en hierdoor is er minder goot. Installateur had helaas die WiFi Unit vergeten en die stuurt hij na zodat ik hem erin kan zetten.

Bedankt voor de adviezen. Op naar de besparingen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoE_28EqXMLy1cDPosLsjwJr7sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNL1o8vtrtQ2ZD0ic4XLi2zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyj15HJ4ETF-sxdv6cRSkYSRVjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrjZsVcwaQbUZOhvdJbrNECg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hglUtnGDEYQp0wlZBLdOMrQQuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMdOw0oJUtR1lAJSFW5V62Co.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29JeCD6oQt0eryN1F4rbkCo3KBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjAb0PQrSWdFcjAOEuKoi1Ap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIrdptD15qMM8k8wM3JazXdIL0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlhiJWVLQuFNnGzQV8soFeXx.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1