• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 08:00
Nieuwe huiseigenaar van een hoekhuis uit 1998, op pad naar (gedeeltelijk) gasloos! Ik kom van een jaren 30 appartement af.
Isolatie
- Afgelopen jaar dubbelglas vervangen voor HR++
- Afgelopen jaar bodem isolatie (parel bolletjes in de kruipruimte), maar als het vriest is de woonkamer vloer nog steeds ijskoud - sloffen waren de beste investering van 2022!
- Nieuwe isolatie strips bij de buitendeuren en de vestibule deur (sindsdien echt veel minder kou trek)
Historisch gasverbruik
- 650 m³/jaar verwarming
- 500 m³/jaar douchen (3p)
- Totaal: ~1150 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- Begane grond 3 moderne ltv jaga convectorradiatoren en een convectorput uit de bouw (de afgelopen dagen 20 graden test met CV op 50, 45 en 40 graden; Op 50 graden is het beneden aangenaam, dus bij lagere aanvoer temperaturen dan 50 moeten er booster ventilatoren op denk ik, wat denken jullie?)
- Eerste etage type 11, 20 en 21 radiatoren (moeten vervangen worden bij lager dan 50 graden aanvoer)
SWW:
- plek voor boiler: Ja op zolder is er ruim plek voor boiler en warmtepomp in het CV/washok. Op de dakkapel kan een buiten unit.
- 3 mensen douchen + af en toe in bad, denk ik 300 liter nodig?
- DWTW aanwezig? Nee alleen mechanische ventilatie C
Wie gaat het installeren?
Als er een buiten unit nodig is ga ik zeker uitbesteden. (hoogtevrees)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, met prio: zuinig, goedkoop/terugverdientijd, verkrijgbaar uiterlijke installatie september 203, stil

Omdat mijn CV ketel uit 2016 komt, en ik verwacht dat ik voor lagere toevoer dan 50 graden nog meer radiator investeringen moet doen, zit ik te denken aan eerst een hybride warmtepomp van rond de 4 kWh.

Uitdaging is nu eentje vinden.. Advies?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-02 23:37
@jeroen84 Meer vermogen hangen en geen hybride. Boven moet toch toereikend zijn aan vermogen? Ik kan hier na test bij -8 met 40/45 graden toe en houdt het boven met soortgelijke radiatoren makkelijk op 18/19 graden.

En een buitenunit op je dakkapel. Niet doen. Resonantie en onhandig bij service en problemen.

Is je huidige systeem waterzijdig ingeregeld? Kan een totaal ander beeld geven met je aanvoer temp.

[Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2023 21:19]

• jeroen84
MotorBeast schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:16:
@jeroen84 Meer vermogen hangen en geen hybride. Boven moet toch toereikend zijn aan vermogen. Ik kan hier na test bij -8 met 40/45 graden toe en houdt het boven met soortgelijke radiatoren makkelijk op 18/19 graden.
De CV op 40 graden kreeg mijn woonkamer anders niet op 20 graden. Dan lijkt mij dat jij een andere isolatie/warmte afgifte situatie hebt, of is mijn CV test niet vergelijkbaar?
MotorBeast schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:16:
@jeroen84En een buitenunit op je dakkapel. Niet doen. Resonantie en onhandig bij service en problemen.
Er staat nu ook een L/L airco buitenunit omdat de oude bewoners graag sliepen in de zolderkamer, vandaar dat ik dacht het kan er best naast?

• MotorBeast
jeroen84 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:20:
[...]

De CV op 40 graden kreeg mijn woonkamer anders niet op 20 graden. Dan lijkt mij dat jij een andere isolatie/warmte afgifte situatie hebt, of is mijn CV test niet vergelijkbaar?

[...]

Er staat nu ook een L/L airco buitenunit omdat de oude bewoners graag sliepen in de zolderkamer, vandaar dat ik dacht het kan er best naast?
Ik heb een huis uit 1978 nageisoleerd. Maar wel goed ingeregelde HR Ketel systeem. En .....voldoende afgifte beneden.

Ik zou never nooit een unit op dak zetten. Gewicht, resosantie, service ...... stormschade. Ik heb L/L en die staan solide op de grond. Nooit problemen. NB: wil naar L/W.

[Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2023 21:23]

• jeroen84
MotorBeast schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:21:
[...] En .....voldoende afgifte beneden.
Ja daarom denk ik nu aan eerste hybride, zodat ik nu nog geen boosters nodig heb.

• MotorBeast
jeroen84 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Ja daarom denk ik nu aan eerste hybride, zodat ik nu nog geen boosters nodig heb.
Boosters zijn goedkoper dan een nieuwe ketel en weg vastrecht. Gas wordt nooit meer goedkoop. Ik ben hybride met L/L en dat zijn dure kuubs voor SWW en heeeeeeeeeeeeeel soms CV stoken.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:29
jeroen84 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:09:
Historisch gasverbruik
- 650 m³/jaar verwarming
- 500 m³/jaar douchen (3p)
- Totaal: ~1150 m³/jaar
Weet je dit zeker? Want dat is bizar veel voor SWW. En je geeft geen details over de grootte van de woning, maar de kuubs voor verwarming lijken juist aan de lage kant.

Eigen topic is een goed idee, en dan even een linkje in dit topic.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zie topicwarning in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10, bij deze een eigen topic :)

@jeroen84 met DWTW werd een douche-warmtewisselaar bedoeld. Die zorgt voor circa 30% langer douchen en 30% sneller opwarmen.

Een 4 kW hybride warmtepomp is te klein om 1150 m³ te vervangen, dus dat is geen stap richting gasloos, wat volgens je TS je doel is.

En ook met een te kleine hybride wordt het goedkoper stoken met betere afgifte, dus afgifte verbeteren (radiatoren vergroten of boosten) is altijd zinvol. Zelfs met alleen een gasketel heb je er wat aan, al is de winst dan beperkt.

Een buitenunit in de tuin is stiller (in ieder geval binnen :) ), goedkoper plaatsen en voor iedereen fijner. Als je een kruipruimte hebt is het met leidingwerk vaak wel goed te doen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee