Vaatwasser knop defect (verborgen gebrek)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 07:15
Goedemorgen!

Binnenkort staat de overdracht van onze huidige woning gepland. Nu is het zo dat de startknop van onze vaatwasser (BJ2007) niet zo lekker werkt. Je moet met een mesje of een ander dun voorwerp tussen het paneel en de unit komen wil je hem kunnen starten. Dit was ook al zo tijdens de verkoop en het bezichtigen. Hij werkt dus overigens nog wel (best knap voor zo'n oud apparaat).

Echter ontstond er toch enige twijfel of dit niet onder een verborgen gebreken valt en daarom een probleem kan vormen voor de kopers. Naar mijn inziens werkt de vaatwasser gewoon, alleen is het aanzetten wat omslachtiger dan gewenst. Wij hebben er mee leren leven en het kost hooguit drie seconden extra om het knopje te vinden.

De Makelaar vindt dat we het al moeten zeggen, maar ik denk dat je het dan juist groter maakt dan dat het is.
Wat denken jullie?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:08
Je kon het zien tijdens de bezichtiging, dus verborgen lijkt me niet...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Had je er wel bij verteld hoe oud het ding is ergens? Want in dat geval kan de koper ook zelf wel bedenken dat hij lang en breed is afgeschreven en dus aan vervanging toe is.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Tijdens een bezichtiging ga je niet alle apparatuur op functionaliteit testen, maar een vaatwasser van 16 jaar is ook wel een beetje aan vervanging toe. Maak er niet zo'n punt van en meld het gewoon bij de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
bonzz.netninja schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:56:
Had je er wel bij verteld hoe oud het ding is ergens? Want in dat geval kan de koper ook zelf wel bedenken dat hij lang en breed is afgeschreven en dus aan vervanging toe is.
In de tekst staat dat de keuken en inbouwapparatuur uit 2007 komen, alleen de oven is uit 2013. Wat ons betreft is al het apparatuur wel aan vervanging toe, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 27-05 14:27
Is dit bij het bezichtigen en/of de verkoop ook gemeld? Zo niet, dan kan ik de kopers wel begrijpen als ze voor de verrassing komen te staan.

Als er aangegeven is dat de vaatwasser niet meer met de knop aan te zetten is, maar met een speciale manier wel, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verplaats je in de koper, wat zou jij ervan vinden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

M3lvinG schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:57:
[...]

In de tekst staat dat de keuken en inbouwapparatuur uit 2007 komen, alleen de oven is uit 2013. Wat ons betreft is al het apparatuur wel aan vervanging toe, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Dus de vaatwasser is 16 jaar oud. Dat ding is al jaren afgeschreven en de kopers weten dat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
Heb je het aangegeven tijdens de bezichtiging? Dan is het geen verborgen gebrek (meer). Overigens valt een vaatwasser volgens mij niet in een categorie die je onder 'verborgen gebreken' kan scharen als ik mij niet vergis... verborgen gebreken hebben met fundamentele gebreken aan het huis te maken, dus constructie en onderhoud etc. CV valt er wel onder, maar keukenapparatuur volgens mij niet. Tevens zijn de kosten voor het vervangen van een vaatwasser ook zo laag dat men daar doorgaans geen probleem van zal maken ook gezien de leeftijd van het apparaat, het moet raar lopen wil dit de verkoop van het huis in de weg staan.

Ook grote kans dat de nieuwe eigenaren het weinig kan schelen, als de keuken al zo oud is als je zegt dan zal men wss een nieuwe keuken plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 27-05 22:44
nvm.

[ Voor 94% gewijzigd door De_Bastaard op 25-01-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 27-05 14:27
Het gaat meer om het principe, vanuit het perspectief van de kopers.

De verkoper/makelaar vertelde ons gebreken aan ons huidige huis, maar wij hebben aangegeven te gaan verbouwen en het heel fijn vonden om te weten wat de huidige gebreken zijn, zodat wij deze ook mee konden nemen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Je had het om te beginnen al moeten vermelden op de lijst waarop expliciet gevraagd wordt naar gebreken.

Best next alternative is het nu melden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2023 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, meldingsplicht van de verkoper.

Hoe zou ik het aanvliegen? Vragen of ze de keuken gaan slopen. Als het antwoord ja is, dan is het makkelijk. Is het antwoord nee, dan kan je een kleine geste doen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

Rukapul schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:03:
Je had het om te beginnen al moeten vermelden op de lijst waarop expliciet gevraagd wordt naar gebreken.

Best next alternative is het nu melden.
Vind ik ook; dit is toch geen verborgen gebrek? Het is niet de bedoeling dat je zaken bewust voor de kopers verbergt. Het idee is dat het "verborgen gebrek" ook bij de verkoper niet bekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het gemeld hebt is er niks aan de hand, als je dat niet gedaan hebt zou ik als koper voor reparatie proberen te gaan. Ja, het is inderdaad oud en kan elk moment stuk zijn, maar dat betekend niet dat je het kapot mag opleveren. Zo duur zal het toch niet zijn?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Dus de vaatwasser is 16 jaar oud. Dat ding is al jaren afgeschreven en de kopers weten dat.
En juist daarom, waarom zou je het niet melden?

De economische waarde van de vaatwasser is 0, zeker als er duidelijk is aangegeven dat de vaatwasser uit 2007 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Napo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:10:
[...]

En juist daarom, waarom zou je het niet melden?

De economische waarde van de vaatwasser is 0, zeker als er duidelijk is aangegeven dat de vaatwasser uit 2007 komt.
Nou nee, niet zo zwart wit. Maar ik vind wel dat je ook niet veel mag verwachten als koper van een 16 jaar oude keuken (apparatuur), dat is ook niet redelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Meld het gewoon, plak een postit op het ding met "let op: Aanzetten doe je zus en zo, werkt prima!"

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Uit oogpunt van fatsoen gewoon melden natuurlijk. Wat zou jij vinden als je jouw eigen huis zou kopen en je komt dit tegen. Dan had je het ook fijn gevonden als het aangegeven was lijkt me..

Niet te groot maken maar het doorgeven dat zo'n oude vaatwasser gelukkig nog werkt maar wel met een speciale gebruiksaanwijzing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 23:08
Post-it manier van @SmurfLink is de perfecte methode

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:17:
Meld het gewoon, plak een postit op het ding met "let op: Aanzetten doe je zus en zo, werkt prima!"
Dit valt toch niet onder de definitie van prima werking.
Je moet met een mesje of een ander dun voorwerp tussen het paneel en de unit komen wil je hem kunnen
starten.
Naast het ongemak is het natuurlijk onveilig om met een mes te gaan pielen in een electrisch apparaat op plekken waar dat niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

M3lvinG schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:54:
Goedemorgen!

Binnenkort staat de overdracht van onze huidige woning gepland. Nu is het zo dat de startknop van onze vaatwasser (BJ2007) niet zo lekker werkt. Je moet met een mesje of een ander dun voorwerp tussen het paneel en de unit komen wil je hem kunnen starten. Dit was ook al zo tijdens de verkoop en het bezichtigen. Hij werkt dus overigens nog wel (best knap voor zo'n oud apparaat).

[..]

Wat denken jullie?
Verborgen was het dus niet, want je hebt het al geconstateerd.

En wat ik zou doen, vrij eenvoudig: Een nieuwe kopen, zal energie zuiniger zijn, en wellicht gaat ie ook zo rond de ±15 jaar mee. Beetje spijkers op laag water zoeken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26

paQ

RaZ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Verborgen was het dus niet, want je hebt het al geconstateerd.

En wat ik zou doen, vrij eenvoudig: Een nieuwe kopen, zal energie zuiniger zijn, en wellicht gaat ie ook zo rond de ±15 jaar mee. Beetje spijkers op laag water zoeken.
Lees de TS nog eens

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Misschien kan @Señor Sjon de titel even aanpassen: de TS is de verkoper.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat verandert mijn standpunt en advies niet ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
M3lvinG schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:54:
De Makelaar vindt dat we het al moeten zeggen, maar ik denk dat je het dan juist groter maakt dan dat het is.
Wat denken jullie?
Waar ben je bang voor?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53

dragonhaertt

@_'.'

Tijdens de bezichtiging heb je soms maar een half uur om alles te bekijken. Het lijkt me niet realistisch dat de koper dit had kunnen zien.
Je had dit ook netjes even kunnen vermelden op de vaatwasser of in de vragenlijst.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Rensjuh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:55:
Je kon het zien tijdens de bezichtiging, dus verborgen lijkt me niet...
Even mezelf quoten.

Ik zie nu trouwens dat jij de verkoper bent i.p.v. koper.
Het is niet verborgen, maar het lijkt me wel dat je dit gewoon (had) moeten melden.

Wij hadden bij de verkoop van ons huis een slot wat niet lekker werkte van de achterdeur.
Huis te koop gezet en dit er bij vermeld, toch zat het niet lekker en alsnog maar een slotenmaker laten komen om het te fixen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
teacher schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:09:

Hoe zou ik het aanvliegen? Vragen of ze de keuken gaan slopen. Als het antwoord ja is, dan is het makkelijk. Is het antwoord nee, dan kan je een kleine geste doen.
Precies! Er zijn weinig mensen die een woning kopen en de keuken van 16 jaar laten zitten. Grote kans dat die er direct uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:06
Gewoon lekker melden en demonstreren bij de bezichtiging, want inderdaad:

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 25-01-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij moet je bij de verkoop ook altijd een lijst invullen waar je eventuele gebreken op moet vermelden. Dit valt daar zeker wel onder lijkt mij. Zou het dan ook alsnog melden, als de koper scherp is zal die iets van een kleine tegemoetkoming eisen (100.- eur ofzo). Achteraf wil je dat gezeur sowieso niet want dat is het helemaal een hoop gesteggel.

Desnoods haal je 100.- van de verkoopprijs af, als het koopcontract nog opgesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:54
Een nieuwe kopen lijkt me wat overdreven.

Maar ik zou het wel melden. En ik had het sowieso al gewoon op de vragenlijst ingevuld. Vind het een beetje flauw om het erop te gooien dat het bij de bezichting al te zien zou zijn en ze er dus zelf achter konden komen. Ik weet niet of jij ieder apparaat aan en uit zet tijdens een bezichtiging? Ik niet in ieder geval.

Als kopende partij zou ik (zeker gezien de leeftijd) er dan ook weer geen zaak van maken.

Mijn mening: ik zou het gewoon melden, maar als je het niet doet lijkt het me sterk dat er een zaak van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Dit valt toch niet onder de definitie van prima werking.

[...]

Naast het ongemak is het natuurlijk onveilig om met een mes te gaan pielen in een electrisch apparaat op plekken waar dat niet hoort.
Het is mild ongemak maar het is niet of het ding stuk is. Dus wat mij betreft werkt het prima, je moet alleen weten hoe je 'm aanzet. En dát moet de verkoper dus wel melden. Anders krijgt hij de kopers achter z'n broek aan dat de vaatwasser stuk is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hier trouwens een topic over een koper waarbij de vaatwasser was verdwenen op de dag van de overdracht 'omdat deze kapot was gegaan tussen bezichtiging en overdracht'.

Vaatwasser defect voor overdracht

Het is maar waar je zin in hebt, een hoop gezeik om een kapot knopje wat je niet wilde melden. Ik begrijp wel dat je makelaar vindt dat je het moet melden want die ziet de bui al hangen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Het is mild ongemak maar het is niet of het ding stuk is. Dus wat mij betreft werkt het prima, je moet alleen weten hoe je 'm aanzet. En dát moet de verkoper dus wel melden. Anders krijgt hij de kopers achter z'n broek aan dat de vaatwasser stuk is.
Als iets niet werkt volgens zoals het bedoeld is, dat is hier duidelijk het geval, dan is het gewoon defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26

paQ

RaZ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Dat verandert mijn standpunt en advies niet ;)
Waarom zou je in hemelsnaam een nieuwe vaatwasser kopen voor de overdracht :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19

D4NG3R

kiwi

:)

Een korte vraag stellen als 'Goh werkt alle apparatuur nog naar behoren?' (en daar als verkoper ook eerlijk antwoord op geven. :+ ) is volgens mij niet uit den boze vanuit het onderzoeksplicht die de koper heeft.

Maaruhm, dit klinkt als een probleem wat met de juiste schroevendraaier, wat WD40 en een uurtje werk prima is op te lossen? :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

paQ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam een nieuwe vaatwasser kopen voor de overdracht :S
Dat is mijn advies voor de koper ;) Kan de TS gewoon doorgeven, hell, druk hem/haar/hun 2 briefjes van 50 in de handen, en lekker laten waaien :P

Nieuwe vaatwasser gaat wellicht weer 15 jaar mee, energiezuiniger,misschien ook wel stiller, en gerantie.

Prima deal toch ? :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Wolly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Precies.... met een "prima" werking heeft dit niets te maken. Het werkt met veel moeite nog, maar daar lijkt alles mee gezegd.

Maar het is een beetje een grijs gebied. Je moet bij de overdracht gewoon de spullen in werkende conditie overdragen tenzij eerder gemeld/afgesproken. Deze is op het randje, de leeftijd van de vaatwasser heeft er weinig mee te maken... zeker niet als het gebrek al vanaf het verkoopmoment aanwezig was.

En nee, dit valt niet zomaar onder onderzoeksplicht. Het is onredelijk te verwachten dat een koper alle apparaten gaat testen. Maar als de koper ook niet heeft gevraagd of alles werkt zoals het uit de fabriek kwam dan is er bij die onderzoeksplicht wel wat fout gegaan.

Eigenlijk zou je als koper gewoon een standaardlijstje met een paar van dit soort vragen moeten hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Met een mes ergens in pielen om het aan de gang te krijgen is geen normale werking. Ook als men gaat verbouwen, het is wel fijn om de eerste periode tot de nieuwe keuken een werkende vaatwasser te hebben.

@CirclDigital Dat is er ook. Je hebt een lijst waarin gevraagd wordt naar bekende gebreken.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2023 10:11 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

In dit topic is een vergelijkbare zaak met vergelijkbare elementen tot in den treure besproken

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-01-2023 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 17-05 23:08
Onderzoeksplicht geldt niet voor zaken die onder normaal gebruik vallen. Een koper hoeft dus niet alle apparatuur 1 voor 1 te controleren op alle eigenschappen die nodig zjn voor normaal gebruik. Als er geen aanleiding is of twijfel is mag een koper er vanuit gaan dat alles nog werkt en dat normaal gebruik gewoon mogelijk is. Als verkoper ben jij verplicht om gebreken te melden en dit weeg zwaarder dan de onderzoeksplicht van een koper.

Daarbij geldt als vuistregel dat het nalaten van eigen onderzoek in het algemeen niet aan de koper zal kunnen worden tegengeworpen door een verkoper die zijn mededelingsplicht heeft geschonden, door te zwijgen waar hij had behoren te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:20
Vertel het de kopers en afgaande op hun reactie bied je aan een nieuwe vaatwasser te plaatsen, een vergoeding te geven of in het mooiste geval niets omdat ze zelf aangeven het toch al willen te vervangen.

Wat is een vaatwasser op de waarschijnlijke overwaarde die je krijgt...
Niet te moeilijk doen/denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 17:12
Mijn persoonlijke mening strookt in deze waarschijnlijk niet met de eventuele juridische afhandeling, maar ik zou dit als verkopende partij nog even proberen op te lossen voordat de kopers het huis krijgen (daadwerkelijk oplossen of meedelen voor overdracht).

Er is mijn ogen als koper niet vervelender er direct na overdracht achter te komen dat zaken niet goed functioneren. Of ik ben als koper al op de hoogte, kan het meecalculeren, of ik verwacht een normaal werkend apparaat (binnen het ouderdomsvakje natuurlijk).

Mijn advies: los het nu linksom of rechtsom op, dan weet je ook dat je er later geen gezeur meer over krijgt.

Ooit collega geadviseerd om een kookplaat die de dag na overdracht defect leek te zijn, toch snel een goede overeenstemming te bereiken. Zowel koper als verkoper stonden er redelijk in, kosten gedeeld, snel afgehandeld en heeft waarschijnlijk een hoop kopzorgen gescheeld voor die paar relatieve euro's.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• M3lvinG
Thanks allemaal voor jullie meningen en advies. Ik ga het delen met de kopers en wacht hun reactie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:03
M3lvinG schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:46:
Thanks allemaal voor jullie meningen en advies. Ik ga het delen met de kopers en wacht hun reactie af.
Goedzo. Als het apparaat prima werkt zal het ook wel geen problemen geven. Maar als je niks had gezegd en de kopers er achter kwamen dat de vaatwasser niet werkt op het moment van ingebruikname, krijg je toch een hele vervelende situatie. Wat zou je er van vinden als je dan pas te horen krijgt: 'oh ja, even met een mesje ertussen pielen en dan start hij wel'. Hoe komt dat over?

Van tevoren melden dat het wel werkt mits je het zo doet is vele male beter. Ze gaan er toch wel achter komen.

En dan mensen die roepen dat je van een 15 jaar oude vaatwasser mag verwachten dat hij niet meer goed werkt: dan mag je ook net zo goed verwachten dat de gebreken van het apparaat inmiddels bekend zijn. Had dan in de advertentie 'met defecte vaatwasser' gezet ipv 'keuken met vaatwasser'. Niks aan de hand wat mij betreft als je het van tevoren even meldt. Maar achteraf kun je niet zeggen: 'ja wat dacht je? hij is 15 jaar oud'. Daar heb ik als koper geen boodschap meer aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wish
  • Laatst online: 21:43

Wish

ingwell

Het is domweg geen verborgen gebrek zoals wordt bedoeld in het circus van huizen kopen en verkopen. Dat gaat:
A) niet over witgoed, maar wat er fundamenteel mis kan zijn met het huis en
B ) het is niet verborgen (het witgoed is niet afgesloten voor zicht door de verkoper.

https://www.nn.nl/Wonen/Zo-pak-je-verborgen-gebreken-aan.htm

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Om het e.e.a. in perspectief te plaatsen: ik heb onlangs een prima Bosch vaatwasser van 5 jaar oud voor €125 via Marktplaats verkocht. In dat licht hebben we het in dit topic over een niet noemenswaardig gebrek.

Maar zoals anderen ook al aangaven is het wel netjes om het alsnog te melden zodat de kopers iig weten hoe 'ie aan gaat en dat 'ie dus niet onbruikbaar is. Al is het alleen maar omdat de nieuwe bewoners de vaatwasser nog een tijdje kunnen gebruiken totdat ze een nieuwe kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:38
Managelorian schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:11:
Om het e.e.a. in perspectief te plaatsen: ik heb onlangs een prima Bosch vaatwasser van 5 jaar oud voor €125 via Marktplaats verkocht. In dat licht hebben we het in dit topic over een niet noemenswaardig gebrek.

Maar zoals anderen ook al aangaven is het wel netjes om het alsnog te melden zodat de kopers iig weten hoe 'ie aan gaat en dat 'ie dus niet onbruikbaar is. Al is het alleen maar omdat de nieuwe bewoners de vaatwasser nog een tijdje kunnen gebruiken totdat ze een nieuwe kopen.
Precies om die reden zou ik als @M3lvinG gewoon een inbouwvaatwasser van Marktplaats halen en erin zetten.

Gebreken die niet bekend waren bij het sluiten van de overeenkomst, hoeft de koper ook geen rekening mee te houden. Als TS gewoon bij de verkoop had gemeld dat de vaatwasser niet goed werkte, was de koper daarvan op de hoogte geweest.
Bij mijn eigen huis gaven de verkopers bijvoorbeeld duidelijk aan dat de magnetronfunctie van de inbouw-combi niet meer werkte. Daar kan je dan rekening mee houden in je bod (en dat doet precies niks, maar het is gewoon netjes gemeld). In beginsel heeft koper een keuken met oude maar probleemloos werkende apparatuur gekocht, gaat dat 1 dag na overdracht stuk, dan heeft de koper pech, gaat het 1 dag voor de overdracht stuk, dan heeft de verkoper pech.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
teacher schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:09:

Dit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:57
Dit gaat niet zozeer om regeltjes, maar eerder om fatsoen normen/omgangsvormen. Wat is het bezwaar om als mensen onder elkaar het netjes te melden bij de kopers. Vermoedelijk zullen ze het ter kennisgeving aan nemen en daarmee klaar.

Ze betalen zeker op dit moment een vermoedelijk flinke prijs voor het huis, waarin de prijs van een vaatwasser in het niet valt. De kans dat men moeilijk gaat doen als je het netjes meld is klein. Groter is de irritatie als je er na oplevering zelf achter komt dat er een aantal dingen behoorlijk houtje touwtje zijn. Dan hadden ze misschien toch hun eigen 15 jaar oude inbouwvaatwasser nog meegenomen bijvoorbeeld.

Dus leg het voor en geef ze de keuze of je hem laat staan of dat je hem dan toch afvoert voor ze. Je wilt vast later nog wel een keer langs om post op te halen die ondanks de verhuisservice toch gewoon bij hun blijft komen. Een tevreden koper is voor jezelf ook fijner dan een koper die een raar gevoel er bij heeft. Als hij blijft staan, dan laat je dat ideale knopjes uitpeur mesje gewoon voor ze achter als grappig gebaar.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 26-01-2023 08:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Ik zie mensen ook aanraden om een nieuwe vaatwasser te plaatsen, maar dat is helemaal niet zo'n goed advies.

Toen wij ons huis gekocht hadden, hadden we nog wat lopen babbelen met onze aankoopmakelaar.
Die gaf aan dat dat niet zomaar is toegestaan.
Je tekent het koopcontract op basis van wat er tijdens het tekenen aanwezig was (waarvan besproken / bekend was dat het zou blijven).
Als je iets gaat veranderen zou je dit onder de noemer contractbreuk kunnen gooien.
Je mag niet zomaar iets veranderen / aanpassen na het tekenen van het contract aangezien je dan de situatie wijzigt en het niet meer is waar de kopers voor getekend hebben.

Vervangen zou je dan altijd in overleg met de koper moeten doen en ook vastleggen dat dit zo besproken is om gezeik te voorkomen op de dag van overdracht.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 20:56

kevin33

Welkom in Utopia.

Toen wij vorig jaar ons huis kochten, kregen wij na ondertekening bericht van de verkoper dat de boiler in storing schoot. Omdat wij voornemens waren om dat toch te vervangen, was het voor ons prima.

Persoonlijk zou ik altijd de kopers informeren, maar je zou ook een reparateur kunnen laten langskomen.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:57
Als je overlegt met de kopers, dan maak je geen onnodige kosten. Stel je voor dat jij de printplaat laat vervangen voor dat knopje en 5 minuten na de overdracht staat de machine buiten. Dan houd je dat geld voor reparatie en voorrijdkosten liever in je zak, of maakt met een deel hiervan een gebaar naar de kopers.

Mijn vriendin wilde bijvoorbeeld nooit een vaatwasser. In ons nieuwe huis hoorde er een oud beestje bij. Daarmee ca. 4 weken gewassen tot ik hem ontkalkte en de bodem (die vast hing aan de kalk) er onderuit viel. Dat was geen probleem, want na 4 weken ervaring wilde mijn vriendin opeens toch ook wel een vaatwasser. Dus zelfs een van 15 jaar kan nog heel fijn zijn om nog even te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:31
Gewoon open kaart spelen met de kopers… je moet er waarschijnlijk nog wel eens langs om post op te halen en dan kun je beter gewoon kunnen aanbellen…

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Gewoon melden. Is echt geen probleem.
Bij de verkoop van mijn huis een paar jaar geleden, ging de oven kapot na het tekenen en voor de overdracht. Magnetron functie deed het nog wel. Deed niemand moeilijk over. Apparaat was 8 jaar oud.
(En misschien ook wel omdat er nog een 2e over was).

Jouw vaatwasser is 16 jaar oud. Zelfs de keuken is 16 jaar oud, dus financieel waarschijnlijk een waarde van 0 euro. (Tenminste, toen wij ons nieuwe huis kochten, was de keuken 20 jaar oud en de waarde was toen 0 euro, ook al was deze in zeer goede staat en kon makkelijk nog 20 jaar mee).

[ Voor 4% gewijzigd door tilburgs82 op 25-01-2023 16:06 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 14:57
SmurfLink schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:17:
Voornamelijk dit, als je er zelf aan gewend bent, prima. Je zegt alleen dat je er met een mesje in moet pielen. Ik zou denken 'hij is kapot' als ik hem als koper aan wil gebruiken en dat mooi vervelend vinden als ik hem de eerste keer aan moet zetten als hij vol zit.

Tegen de tijd dat ik bij de makelaar zou klagen en die zegt "Oh ja, daar hadden ze wat over gezegd" heb ik het al met de hand af gewassen.

Verder vind ik het ook een beetje raar om hier een topic over te maken om te vragen of je in de problemen kan komen, er zit een verschil tussen juridisch en moreel. Zeker bij een vaatwasser die toch waarde 0 heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Joe28965 op 25-01-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 21:37

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Rensjuh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:49:
Ik zie mensen ook aanraden om een nieuwe vaatwasser te plaatsen, maar dat is helemaal niet zo'n goed advies.

Toen wij ons huis gekocht hadden, hadden we nog wat lopen babbelen met onze aankoopmakelaar.
Die gaf aan dat dat niet zomaar is toegestaan.
Je tekent het koopcontract op basis van wat er tijdens het tekenen aanwezig was (waarvan besproken / bekend was dat het zou blijven).
Als je iets gaat veranderen zou je dit onder de noemer contractbreuk kunnen gooien.
Je mag niet zomaar iets veranderen / aanpassen na het tekenen van het contract aangezien je dan de situatie wijzigt en het niet meer is waar de kopers voor getekend hebben.

Vervangen zou je dan altijd in overleg met de koper moeten doen en ook vastleggen dat dit zo besproken is om gezeik te voorkomen op de dag van overdracht.
Op zichzelf juist dat moet worden geleverd wat is verkocht, zonder wijzigingen. Maar ik zie niet in dat iemand gaat zeiken dat ie een kapotte vaatwasser heeft gekocht en in plaats daarvan een werkende heeft gekregen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rostares schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:50:
Volgens mij moet je bij de verkoop ook altijd een lijst invullen waar je eventuele gebreken op moet vermelden. Dit valt daar zeker wel onder lijkt mij. Zou het dan ook alsnog melden, als de koper scherp is zal die iets van een kleine tegemoetkoming eisen (100.- eur ofzo). Achteraf wil je dat gezeur sowieso niet want dat is het helemaal een hoop gesteggel.

Desnoods haal je 100.- van de verkoopprijs af, als het koopcontract nog opgesteld moet worden.
Wat kost een vaatwasser tegenwoordig? <800 euro? Gedeeld door 16 jaar is hoogstens vijf tientjes. En die zou ik als verkoper enkel betalen om van het gezeik af te zijn. ik zou het niet eens melden en als de koper bij je terug komt een paar tientjes geven.

Toen ik mijn vorige huis verkocht was er ook zoiets kleins in de keuken. De koper deed net of het de grootste ramp was die kon gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Thijsmans schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Op zichzelf juist dat moet worden geleverd wat is verkocht, zonder wijzigingen. Maar ik zie niet in dat iemand gaat zeiken dat ie een kapotte vaatwasser heeft gekocht en in plaats daarvan een werkende heeft gekregen :P
Daar zou ik ook niet van uit gaan, maar zou het sowieso wel even overleggen en op papier zetten zodat er tijdens/na overdracht niet over gezeken zal worden.
Je weet maar nooit, zul je zien dat je net die ene treft die iets zoekt om over te zeiken...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:50
De TS heeft het al gedaan, maar het enige juiste is gewoon melden. Als je dat niet doet is het achteraf gezeik. Als je het wel doet is er niks aan de hand.

De vaatwasser is exact in dezelfde staat als tijdens de bezichtiging. Het was de koper niet opgevallen dat deze lastig aan gaat, maar TS meldt het netjes voor overdracht. Nu kan de koper proberen opnieuw te onderhandelen over de prijs. Maar de economische waarde is 0 en de vervangingswaarde is misschien 50 euro. Dus je kan dan als koper uit fatsoen een paar tientjes geven. Of niet als je daar geen zin in hebt. Gaat de koper het dan laten afketsen op 0,01% van de verkoopprijs? Juridisch heeft koper weinig te winnen op dat moment. Als je het niet meldt valt het nog steeds niet onder de juridische definitie van een verborgen gebrek, maar heeft de koper toch meer reden om moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
bonzz.netninja schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Inderdaad, wat is de restwaarde van zo'n oude dubbel afgeschreven vaatwasser? Zelfs als je vaatwasser van 4 jaar oud zou hebben met dit gebrek, dan zegt de winkel en fabrikant ook dat de reparatie voor je eigen kosten is. Wellicht is er een Repair Cafe in de buurt waar ze eens advies kunnen vragen, mochten ze geldgebrek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 12:06
Gewoon eerlijk melden, zoals TS heeft gedaan intussen.
Ik las het hier al eerder, maar in zulke situaties gewoon even nagaan hoe je het zelf zou vinden als je in de schoenen van de koper zou staan.
Dat gezegd hebbende... Een vaatwasser die het na 16 jaar nog "prima" doet op 1 knopje na... Ik zou er voor tekenen. Zie dat nog maar eens te vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

t14wo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Precies! Er zijn weinig mensen die een woning kopen en de keuken van 16 jaar laten zitten. Grote kans dat die er direct uitgaat.
Net zo'n grote kans dat de kopers dat volgend jaar willen doen, omdat dat financieel beter uitkomt met de rest van de plannen en alles volgens de verkoper gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 10:57
Heb dit in het verleden ook mee gemaakt met een koopwoning. Deur van de vaatwasser was krom (zichtbaar dus). en gevraagd aan de oud bewoners dat op te lossen. Zij hebben echter de goedkoopste van de goedkoopste vaatwasser erin gezet. Persoonlijk had ik liever geld terug dan dat zij het nog eens fixen.

en 16 jaar voor een keuken? Die kan nog prima 9 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nldls schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:17:
Heb dit in het verleden ook mee gemaakt met een koopwoning. Deur van de vaatwasser was krom (zichtbaar dus). en gevraagd aan de oud bewoners dat op te lossen. Zij hebben echter de goedkoopste van de goedkoopste vaatwasser erin gezet. Persoonlijk had ik liever geld terug dan dat zij het nog eens fixen.

Dat laatste ligt helemaal aan de herkomst van de keuken. In 2010 een huis met keuken uit 2004 gekocht, ruim 6 jaar oud dus pas. Die was in 2020 (toen we het huis weer verkochten) toch wel slecht hoor. Was gewoon een budget keuken die ze er in 2004 ingezet hadden. Functioneerde allemaal wel, maar het oogde gewoon moe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:12
Wish schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
Het is domweg geen verborgen gebrek zoals wordt bedoeld in het circus van huizen kopen en verkopen. Dat gaat:
A) niet over witgoed, maar wat er fundamenteel mis kan zijn met het huis en
B ) het is niet verborgen (het witgoed is niet afgesloten voor zicht door de verkoper.

https://www.nn.nl/Wonen/Zo-pak-je-verborgen-gebreken-aan.htm
Toch is er ergens hier een heel topic over een afzuigkap filter wat niet aanwezig was.
En dat wel een verborgen gebrek was.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2059136/0

Dus de enige veilige manier om je huis te verkopen is casco, gewoon alles eruit tot op het beton/hout en dan verkopen. :X

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 26-01-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09

Yucon

*broem*

Moet dat knopje niet gewoon gesmeerd worden? Dat verhaal over het mesje is wat vaag, maar het klinkt alsof er iets stroef gaat en een duwtje nodig heeft om te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

nldls schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:17:

De keuken misschien, de apparatuur niet. Volgens de consumentenbond wordt een vaatwasser bijv. gemm. 11.5 jaar oud (https://www.consumentenbo.../vaatwassers-goede-merken)

Dit ding is gewoon bejaard, gaar en de kopers wisten dat als ze hadden gelezen dat de keuken en apparatuur 16 jaar oud was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:38
Je koopt een huis. Dat zal in deze tijd wel een berg geld kosten. In dat huis staat een oude vaatwasser. Als ik de koper zou zijn zou ik me daar niet echt druk om maken. Oude defecte vaatwasser weg en een nieuwe plaatsen. wat kost zo een ding tegenwoordig? En die zijn stiller, zuiniger enz enz enz.
Als het nu zo was dat je ergens een lekkage zou hebben door een lekkende vaatwasser o.i.d dan zou ik dat wel erger vinden. Min vriendin zou waarschijnlijk niet eens wat in de vaatwasser willen zetten omdat die "vies en oud" is.
Ik wist trouwens niet dat dergelijk zaken ook al onder een verborgen gebrek kunnen vallen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Klik even op onderstaande link. Scheelt een hoop gez**k

https://www.coolblue.nl/vaatwassers

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Sparkiee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:31:
...
Ik wist trouwens niet dat dergelijk zaken ook al onder een verborgen gebrek kunnen vallen.
Dat is ook te gek voor woorden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sparkiee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:31:
Je koopt een huis. Dat zal in deze tijd wel een berg geld kosten. In dat huis staat een oude vaatwasser. Als ik de koper zou zijn zou ik me daar niet echt druk om maken. Oude defecte vaatwasser weg en een nieuwe plaatsen. wat kost zo een ding tegenwoordig? En die zijn stiller, zuiniger enz enz enz.
Als het nu zo was dat je ergens een lekkage zou hebben door een lekkende vaatwasser o.i.d dan zou ik dat wel erger vinden. Min vriendin zou waarschijnlijk niet eens wat in de vaatwasser willen zetten omdat die "vies en oud" is.
Als verkoper lever je ook een lijstje aan met bekende gebreken aan apparatuur en installaties. Als je het daar beschrijft, dan zit je redelijk OK. Dan koopt de koper een 16 jaar oude vaatwasser met een bekend gebrek. Dat wordt op zijn minst heel lastig, om daar dan nog iets uit te slepen als koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:26
Wolly schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:56:
Hier trouwens een topic over een koper waarbij de vaatwasser was verdwenen op de dag van de overdracht 'omdat deze kapot was gegaan tussen bezichtiging en overdracht'.

Het is maar waar je zin in hebt, een hoop gezeik om een kapot knopje wat je niet wilde melden. Ik begrijp wel dat je makelaar vindt dat je het moet melden want die ziet de bui al hangen natuurlijk.
Ik was al bang dat mijn verhaal hieraan gelinkt zal worden.

Maar situatie is in mijn beleving niet te vergelijken. Daarnaast vind ik het vreemd waarom je als verkoper dingen bewust wil achterhouden. Zet het gewoon op de lijst… wees transparant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jboy1991 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Ik was al bang dat mijn verhaal hieraan gelinkt zal worden.

Maar situatie is in mijn beleving niet te vergelijken. Daarnaast vind ik het vreemd waarom je als verkoper dingen bewust wil achterhouden. Zet het gewoon op de lijst… wees transparant
Het is ook niet altijd dat de verkoper het bewust verzwijgt, maar er niet eens aan denkt. Zeker iets waar je aan gewend bent geraakt.

Maar goed. Gewoon zeggen dat vaatwasser het doet maar wel een handeling nodig heeft om aan te gaan en c'est ca. Kopers die hier een halszaak van maken kun je missen als kiespijn. Want die vinden als zij er eenmaal wonen nog veel meer dingetjes die hen niet aan staan. En dan begint het echte gedonder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:59
Ik denk dat er geen koper is die een vaatwasser waarvan het knopje niet lekker werkt, daarom het huis laat schieten of 10.000 euro minder bied.

Door open kaart te spelen win je ook vertrouwen. "Het huis is in goede staat, alle apparatuur werkt feilloos, behalve het knopje van de vaatwasser. Die werkt nog wel, maar je moet even dit doen".

Daarmee zeg je meteen dat de rest goed werkt, en de koper ziet dat als eerlijkheid en dat geeft vertrouwen en een goed gevoel.

Niet-melden en er dan achter komen (tijdens bezichtiging of later) geeft een gevoel van "wat zou er nog meer mis zijn".

Dus ja, gewoon melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik snap echt niet waarom je een compleet afgeschreven vaatwasser, die het nog doet maar wel wat mankementen heeft, zou willen vervangen ten gunste van de kopers zodat ze hun wasje kunnen doen?

De boel is bezichtigd, je hebt netjes verteld dat de boel 16 jaar oud is en dan is het wel klaar. Sowieso, waar ligt de grens dan? Knopje is niet helemaal lekker, je moet net iets harder trekken dan normaal aan een lipje? Kastje moet een extra duwtje krijgen om goed dicht te krijgen? Je kan niet verwachten dat spullen na 16 jaar nog helemaal top zijn. Dat is ook helemaal niet redelijk.

Niet neemt weg dat je niks te verliezen hebt door het ff te melden

[ Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-01-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
bonzz.netninja schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:32:
Ik snap echt niet waarom je een compleet afgeschreven vaatwasser, die het nog doet maar wel wat mankementen heeft, zou willen vervangen ten gunste van de kopers zodat ze hun wasje kunnen doen?

De boel is bezichtigd, je hebt netjes verteld dat de boel 16 jaar oud is en dan is het wel klaar. Sowieso, waar ligt de grens dan? Knopje is niet helemaal lekker, je moet net iets harder trekken dan normaal aan een lipje? Kastje moet een extra duwtje krijgen om goed dicht te krijgen? Je kan niet verwachten dat spullen na 16 jaar nog helemaal top zijn. Dat is ook helemaal niet redelijk.

Niet neemt weg dat je niks te verliezen hebt door het ff te melden
Het punt dat je het niet normaal kan bedienen is dat punt. En als je het frontje deels los moet halen (de knop zelf doet niets meer) is dat niet meer wat je normaal kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Het punt dat je het niet normaal kan bedienen is dat punt. En als je het frontje deels los moet halen (de knop zelf doet niets meer) is dat niet meer wat je normaal kan verwachten.
Het is niet abnormaal dat een vaatwasser van 16 jaar oud dergelijke kuren heeft ;)

Maar goed, we praten hier al langer over die vaatwasser, dan dat hele ding waard is. Ik ben benieuwd naar de reactie van de kopers op de mededeling van @M3lvinG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Roenie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:44:
[...]
Het is niet abnormaal dat een vaatwasser van 16 jaar oud dergelijke kuren heeft ;)

Maar goed, we praten hier al langer over die vaatwasser, dan dat hele ding waard is. Ik ben benieuwd naar de reactie van de kopers op de mededeling van @M3lvinG.
Eens :+ maar een vaatwasser die nog in de keuken zit verwacht ik van dat die werkt, zonder dat ik een mes tussen het frontpaneel moet steken om hem aan te zetten O-)

Natuurlijk kan je verwachten dat die vervangen moet worden. Maar ik zou dat toch graag vooraf weten, ipv dat je de sleutel krijgt, verhuist, en dat je vaatwasser meteen niet werkt en dan te horen krijgt "ff met een mesje tussen het frontpaneel pielen, dan gaat die wel aan"

Als je een huis koopt verwacht je dat het in ieder geval normaal werkt. En als dat niet zo is dat dat gemeld is. Want dan kan je er wat voor halen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik zeg het niet dagelijks, maar de makelaar heeft gelijk: gewoon melden.

Dit zijn echt heel irritante verrassingen achteraf als koper, terwijl als je het vooraf weet denk je, och ja dat ding was toch oud, kijken of hij het nog even doet en anders nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Grappig hoe er meteen alweer over 'verborgen gebrek' wordt gesproken.

Volgens mij (tenzij er ondertussen iets veranderd is) moet een huis volledig werkend/functionerend opgeleverd worden. Uitgezonderd de gebreken gemeld door de verkopers die niet hersteld zouden worden.
Tijdens de inspectie voor de overdracht kunnen de kopers controleren of alles werkt.
Denk daarbij aan schakelaars, stopcontacten, meterkast (aardlekschakelaars), cv-ketel, wc's, kranen, afvoeren, oven, koelkast, vaatwasser, sloten, etc. etc.

Tijdens de bezichtiging kun je niet alles controleren en als verkoper kun je je bij die zaken niet verstoppen achter 'je kon het zien', als je als verkoper het wist, had het op de lijst moeten staan, wist je het niet, kan het ook kapot gegaan zijn na de bezichtiging.
Ook na het tekenen van het koopcontract moet je de woning onderhouden en ligt het risico bij de verkopers, pas na de overdracht ligt dat bij de kopers.

Ik had iemand die een inbouw koelkast op pikte via marktplaats, de volgende dag zou het huis overgedragen worden en de koelkast had het begeven.
https://www.funda.nl/meer...oor-de-sleuteloverdracht/
Tot de sleuteloverdracht moet je alles werkend houden.

Zorg ervoor dat je dit soort dingen vóór de overdracht afhandelt!
Zit je bij de notaris, dan ben je als verkoper in gebreke en ben je niet meer 'in control'. Als de kopers dan een monteur laten langskomen om een knopje van €0,50 op jouw kosten te laten vervangen, van een apparaat dat niks meer waard is.... pech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:06
Als koper zou ik het ook enorm vervelend vinden als de verkoper er last minute zelf maar een nieuwe vaatwasser erin zet, zoals sommigen hier suggesteren. Speel dan open kaart zodat ik mijn eigen vaatwasser die aansluit bij mijn wensen kan kopen ipv dat ik van de verkoper de goedkoopste indeshit krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16
Nadat wij ons huis verkocht hadden (maar er nog zelf woonden) ging onze stoomoven stuk... Niet helemaal hetzelfde als dit verhaal, maar we hadden wel het huis verkocht met een werkende stoomoven.

De stoomoven deed het pas als je het waterreservoir er 10x had ingedaan. Contact opgenomen met de kopers en gevraagd wat ze met de keuken gingen doen, voordat ik hem voor 'niks' ging repareren. Uiteindelijk bleek dat ze keuken hadden verkocht aan een opkoper, uiteraard als net werkende stoomoven :D
Dus toen maar (zelf) gerepareerd.

Ik vind het niet meer dan logisch om je huis af te leveren zoals je het hebt verkocht (en in geval van dit topic met goed werkende startknop, omdat niet is vermeld dat deze niet goed werkt). Als de koper het gelijk gaat vervangen heb je geluk, zo niet dan zou ik kijken of je het zelf kan repareren of iemand kent die dat zou kunnen. Ja, het is een 16 jaar oude vaatwasser en kan elk moment kapot gegaan. Helaas voor de verkoper is dat gebeurt toen het nog in zijn bezit was. Risico van het vak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Laatst online: 27-05 09:12
Ik zal wel te simpel denken, maar meldt het bij de kopers en geef ze een paar honderd euro terug als compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
friggler schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:05:
Ik zal wel te simpel denken, maar meldt het bij de kopers en geef ze een paar honderd euro terug als compensatie.
Hoe bereken je een dergelijk bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Toch is er ergens hier een heel topic over een afzuigkap filter wat niet aanwezig was.
En dat wel een verborgen gebrek was.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2059136/0

Dus de enige veilige manier om je huis te verkopen is casco, gewoon alles eruit tot op het beton/hout en dan verkopen. :X
Nah je bent redelijk veilig zolang je maar niet van een Tweaker een huis koopt.

Oké, eerlijk is eerlijk, gelukkig zijn de plusjes uiteindelijk wel in de meerderheid naar degene gegaan die zeggen dat je het gewoon moet melden. Maar alsnog zijn er ook veel plusjes naar de reactie dat het niet een verborgengebrek is, gezien de koper elk knopje van alle inbouwapparatuur zelf had kunnen testen tijdens de bezichtiging.

En mag ik een eerlijk antwoord: Wie hier test alle inbouwapparatuur bij een bezichtiging? (En in de loop der jaren heb ik nog wel wat andere mijn inziens behoorlijk extreme eisen gezien wat je zou moeten doen tijdens een bezichtiging. Laten we het erop houden dat je moest beginnen met een multimeter mee te nemen).

Oftewel nee, als je gewoon fatsoenlijk bent is de enige veilige methode om je huis te verkopen, eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Kijken naar hoeveel je kwijt bent aan een vergelijkbare vaatwasser van 16 jaar oud met werkend knopje op marktplaats. Maar goed, uiteindelijk moet je het gewoon in goed overleg doen. Het kan zijn dat diegene die hem kopen gewoon poot stijf houden, en eisen dat jij het met werkende vaatwasser oplevert, of ze zeggen dat toch als eerst die keuken eruit gaat, dus bedankt voor het melden, maar het is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Kijken naar hoeveel je kwijt bent aan een vergelijkbare vaatwasser van 16 jaar oud met werkend knopje op marktplaats. Maar goed, uiteindelijk moet je het gewoon in goed overleg doen. Het kan zijn dat diegene die hem kopen gewoon poot stijf houden, en eisen dat jij het met werkende vaatwasser oplevert, of ze zeggen dat toch als eerst die keuken eruit gaat, dus bedankt voor het melden, maar het is prima.
Die paar honderd euro die @friggler oppert lijkt me in dat geval wat aan de hoge kant 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:51
Inbouw vaatwasser van merk als Bosch kost vanaf 450-500 euro. Geef de kopers 250 euro en het hele gedoe is op een uiterst nette manier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Melden natuurlijk. Zou me er niet eens lekker bij voelen als ik dit niet deed…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Roenie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Simpel, bel even een winkel van Expert in de buurt, of EP. Die hebben vaak wel een eigen witgoedmonteur voor ze werken. Vraag offerte op voor reparatie van die knop en bied dat aan als compensatie of laat het repareren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Simpel, bel even een winkel van Expert in de buurt, of EP. Die hebben vaak wel een eigen witgoedmonteur voor ze werken. Vraag offerte op voor reparatie van die knop en bied dat aan als compensatie of laat het repareren.
De vraag was meer retorisch bedoeld om aan te geven dat een paar honderd euro voor een 16 jaar oude vaatwasser die @friggler oppert best veel geld is ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 22:51
Ongelooflijk, 4 pagina's over een defect knopje van een vaatwasser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:09:
Je moet iets als je op je vrije zaterdag niets beters te doen hebt _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
ramrodwillem schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:09:
Dat komt omdat de terrm "verborgen gebrek" er bij staat. Dan duiken alle tweakers op hun stokpaardjes van de rechtbijstandsverzekering en wat de kantonrechter er van zou denken... :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Laatst online: 27-05 09:12
Roenie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:07:
[...]
De vraag was meer retorisch bedoeld om aan te geven dat een paar honderd euro voor een 16 jaar oude vaatwasser die @friggler oppert best veel geld is ;)
Waarom moeilijk doen over een paar honderd euro op dit soort verkoopbedragen? Als de koper daarmee een tevreden gevoel overhoudt, dan is het toch helemaal prima? Ik begrijp ook wel dat die vaatwasser dat niet waard is, maar er is meer in het leven dan alleen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
friggler schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Waarom moeilijk doen over een paar honderd euro op dit soort verkoopbedragen? Als de koper daarmee een tevreden gevoel overhoudt, dan is het toch helemaal prima? Ik begrijp ook wel dat die vaatwasser dat niet waard is, maar er is meer in het leven dan alleen geld.
Waarom moeilijk doen als koper over die paar honderd euro bij dit soort aankoopbedragen ;)

Zoals ik eerder schreef heb ik zoiets aan de ahnd gehad en het met een klein bedrag afgekocht. De koper wilde liever een heel nieuw apparaat, maar dan is iemand op geld aan het azen en wereldvreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:01
Wees gewoon eerlijk, geef het een mooie draai voor 'een handige klusser' is dit op te lossen; of zoiets in dergelijk.

Kans is dat ze die apparaten een klein tijd gebruiken of dat ze direct vervangen wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door ilaurensnl op 28-01-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
Onze magnetron had een maand voor oplevering een knopje dat een soort half defect was gegaan, je kon hem niet meer indrukken maar moest een beetje van boven erop drukken. Werkte nog wel.

Heb ik aan de koper gemeld en deze heeft mij bedankt. Het geeft koper denk ik juist een stukje vertrouwen als je elk wissewasje opgeeft hoe klein ook. Bij ons heeft het niet negatief uitgepakt. Oven was trouwens van 2010 ofzo dus ook wel economisch total loss (ondanks bosch / goed merk)
Pagina: 1 2 Laatste