Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twearof
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
Not sure of dit het juiste draadje is, hoor het graag als het ergens anders moet.

Ik ben een werkende student, met een zware nadruk op werkende. Ik ben recentelijk begonnen bij een nieuwe werkgever. Ik reis naar mijn werk met mijn eigen ov-kaart. Ik heb, vanwege mijn studie ernaast, nog een studentenreisproduct.

Ik wil graag mijn woon-werkverkeer declareren in kilometers. Dit is afgewezen door mijn baas omdat ik reis met het ov en alleen daadwerkelijk gemaakte kosten zou mogen declareren in geval van ov. Op alle andere manieren van reizen zou ik wel in aanmerking komen voor declaraties in kilometers.

Ik heb twee vragen. Dit is een regeling waar ik nooit eerder van heb gehoord en waar ik nooit eerder tegenaan ben gelopen in mijn loopbaan. Bij al mijn oude werkgevers kon ik mijn kilometers declareren, of ik nou varend, vliegend of met het ov kwam.

Zijn er anderen die ooit met zo'n soort regeling te maken hebben gehad?

Vraag twee is hoe verstandig het is om hier een groot discussiepunt van te maken. Ik ben heel erg gematst bij de salarisonderhandelingen waardoor ik van onder modaal bij mijn vorige werkgever, naar ruim boven modaal ben gegaan bij mijn nieuwe. Daarnaast zit ik ook in mijn proeftijd en ben ik bang dat ik de indruk wek dat het enige dat mij motiveert geld is.

Dat gezegd hebbende zou het kunnen declareren in kilometers me toch bijna 250 euro netto per maand opleveren.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bij deze een eigen topic. Het feedback topic is voor ideeën, tips of aanmerkingen op de moderatie.

Staat er iets over in het arbeidsovereenkomst? En anders is de daadwerkelijke kosten met het OV vergoeden toch een heel redelijke regeling.

Dat je als student korting hebt op het OV zou je in dit geval nu vergoeding schelen, maar dan nog komt de redelijkheid erbij kijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

Bij ons is dit op dezelfde manier geregeld. Dit is ook netjes vastgelegd in de (stage-)overeenkomst tussen bedrijf en student. Wat heb je afgesproken?

Voor het beeld: ik heb hier nog nooit iemand over horen klagen bij ons. (tientallen afstudeerders verder ondertussen). Zelf vind ik het heel redelijk. Zij klaarblijkelijk ook.
Pick your battles.

[ Voor 39% gewijzigd door Roozzz op 24-01-2023 21:40 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Niet ongebruikelijk hoor, reiskostenvergoeding is in beginsel precies dat: vergoeding van de kosten die je maakt voor je woon-werkverkeer. Niet een extra salarisonderdeel.

Dat jij nu geen kosten maakt voor je reizen is dus een mooie meevaller voor je werkgever. Je zou nog kunnen vragen om een paar euro per dag voor gebruik van je ov-kaart te vragen, zoals NS doet met geld-terug-bij-vertraging.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20
twearof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:16:
Not sure of dit het juiste draadje is, hoor het graag als het ergens anders moet.

Ik ben een werkende student, met een zware nadruk op werkende. Ik ben recentelijk begonnen bij een nieuwe werkgever. Ik reis naar mijn werk met mijn eigen ov-kaart. Ik heb, vanwege mijn studie ernaast, nog een studentenreisproduct.

Ik wil graag mijn woon-werkverkeer declareren in kilometers. Dit is afgewezen door mijn baas omdat ik reis met het ov en alleen daadwerkelijk gemaakte kosten zou mogen declareren in geval van ov. Op alle andere manieren van reizen zou ik wel in aanmerking komen voor declaraties in kilometers.

Ik heb twee vragen. Dit is een regeling waar ik nooit eerder van heb gehoord en waar ik nooit eerder tegenaan ben gelopen in mijn loopbaan. Bij al mijn oude werkgevers kon ik mijn kilometers declareren, of ik nou varend, vliegend of met het ov kwam.

Vraag twee is hoe verstandig het is om hier een groot discussiepunt van te maken. Ik ben heel erg gematst bij de salarisonderhandelingen waardoor ik van onder modaal bij mijn vorige werkgever, naar ruim boven modaal ben gegaan bij mijn nieuwe. Daarnaast zit ik ook in mijn proeftijd en ben ik bang dat ik de indruk wek dat het enige dat mij motiveert geld is.

Dat gezegd hebbende zou het kunnen declareren in kilometers me toch bijna 250 euro netto per maand opleveren.

Wat zouden jullie doen?
Je reist gratis op kosten van de overheid en je wilt graag de reiskosten zelf opstrijken van je werkgever?

Interessante gedachtegang. :)

Niet perse heel redelijk en integer toch?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Het staat in de wet zo dat de werkgever belastingvrij 21 cent per km mag vergoeden, of de daadwerkelijk gemaakte kosten als de reis met het OV was.

Ook zonder studenten OV is het openbaar vervoer veel goedkoper dan die 21ct per km. Dus heel veel werkgevers vergoeden alleen je daadwerkelijke kosten als je met het OV komt.

Wat je nog wel kan proberen is aangeven dat het studenten OV helemaal niet gratis is. Het is onderdeel van je prestatiebeurs. Als je met je studie stopt moet je €325 per maand terugbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 27-06-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twearof
RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:41:
Het staat in de wet zo dat de werkgever belastingvrij 21 cent per km mag vergoeden, of de daadwerkelijk gemaakte kosten als de reis met het OV was.

Ook zonder studenten OV is het openbaar vervoer veel goedkoper dan die 21ct per km. Dus heel veel werkgevers vergoeden alleen je daadwerkelijke kosten als je met het OV komt.

Wat je nog wel kan proberen is aangeven dat het studenten OV helemaal niet gratis is. Het is onderdeel van je prestatiebeurs. Als je met je studie stopt moet je €325 per maand terugbetalen.
@ goedkopere ov:
Als ik geen studentenreisproduct zou hebben of andere kortingsproducten, zou mijn reis met het ov 30% meer kosten dan het mijn bedrijf zou kosten om me uit te betalen in kilometers.

@ studentenreisproduct is niet gratis:
Dit is een héél goed punt, dit neem ik mee als ik besluit erover in discussie te willen gaan. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twearof
fps schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:52:
Ik zou er zeker geen discussiepunt van maken. Bij al mijn werkgevers ben ik gewend om de gemaakte kosten voor het ov vergoed te krijgen óf om een kilometervergoeding te krijgen met een eigen vervoersmiddel. Ik vind dat best een redelijke regeling.

Het geld terug bij vertraging mocht ik overigens vaak in eigen zak steken. Werkgevers vonden dat te veel gedoe om te verwerken.
Voor de duidelijkheid, ik reis niet met een zakelijke ov-kaart. Ik reis met mijn eigen ov-kaart waar mijn werkgever me helemaal niks voor betaalt. Op dit moment draagt mijn werkgever 0 cent bij aan mijn woon-werkverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RocketKoen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:41:

Werkgevers die vanuit een budget voor mobiliteit werken zullen zich daar niet druk over maken.
Daar is het puur een bruto/netto truuk.

Werkgevers die niks geven voor mobiliteit, maar wel extra de km vergoeding doen zullen idd kniepen, omdat het hun wel ‘geld’ kost.

Die laatste suggestie over echte kosten van het studenten ov is idd wel slim en een goed argument 👍

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 21:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
twearof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik reis niet met een zakelijke ov-kaart. Ik reis met mijn eigen ov-kaart waar mijn werkgever me helemaal niks voor betaalt. Op dit moment draagt mijn werkgever 0 cent bij aan mijn woon-werkverkeer.
En hoeveel reken jij elke maand af voor jouw eigen ov-kaart?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twearof
jugger naut schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:56:
[...]

En hoeveel reken jij elke maand af voor jouw eigen ov-kaart?
325€ per maand dat kwijt wordt gescholden als ik mijn studie haal, thx voor de reminder RocketKoen :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Raar van de werkgever. Zou hem niet uit moeten maken hoe jij reist. Maargoed, is uiteindelijk aan hem om te kiezen wat hij wil vergoeden en aan jou om er over te onderhandelen.

Eventueel zou je kunnen vragen om een deel brutosalaris in te ruilen voor netto reiskostenvergoeding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twearof
tweakduke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:33:
Bij deze een eigen topic. Het feedback topic is voor ideeën, tips of aanmerkingen op de moderatie.

Staat er iets over in het arbeidsovereenkomst? En anders is de daadwerkelijke kosten met het OV vergoeden toch een heel redelijke regeling.

Dat je als student korting hebt op het OV zou je in dit geval nu vergoeding schelen, maar dan nog komt de redelijkheid erbij kijken.
De arbeidsvoorwaarden geven aan dat als een medewerker gebruik maakt van het ov, er losse kaartjes op basis van 2e klasse reizen gedeclareerd mogen worden. Als je geen gebruik maakt van het ov, krijg je een kilometervergoeding.

Het lijkt erop dat dit heel veel gewoner is dan ik dacht. Het is voor mij de eerste keer dat ik het tegenkom bij een handvol werkgevers, variërend van kleine bedrijven naar zeer grote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:48
Ik had dat jaren geleden tijdens mijn stage ook, stond gewoon in de stage-overeenkomst dat ze er vanuit gingen dat ik gebruik zou maken van mijn studentenreisproduct om op kantoor te komen.

Bij echt werk had ik wel altijd de keuze tussen OV declareren (2e klas) of kilometervergoeding, dus apart dat jij die keuze niet hebt. Zelf koos ik altijd voor OV declareren omdat mijn OV kosten hoger waren dan de kilometervergoeding, maar kon wel altijd aangeven van de kilometervergoeding gebruik te maken. Je kan natuurlijk altijd zeggen dat je niet meer met het OV komt en daarom kilometervergoeding wilt, of na je proeftijd rechtsbijstand/vakbond een boze brief laten schrijven dat je kilometervergoeding wilt hebben, maar de vraag is hoe dat gaat zijn voor de verhoudingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

twearof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:09:
[...]

De arbeidsvoorwaarden geven aan dat als een medewerker gebruik maakt van het ov, er losse kaartjes op basis van 2e klasse reizen gedeclareerd mogen worden. Als je geen gebruik maakt van het ov, krijg je een kilometervergoeding.

Het lijkt erop dat dit heel veel gewoner is dan ik dacht. Het is voor mij de eerste keer dat ik het tegenkom bij een handvol werkgevers, variërend van kleine bedrijven naar zeer grote.
Als je het zo verwoord, dan ben je het dus wel overeengekomen. Bij ons was het (in het verleden) iets anders verwoord:
- de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer bedraagt 0,19 euro per kilometer
- de medewerker die gebruik maakt van het OV mag de daadwerkelijke kosten declareren

Stond dus nergens dat je de daadwerkelijke kosten moest declareren als je het OV pakte. Dat mocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twearof
t14wo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Je reist gratis op kosten van de overheid en je wilt graag de reiskosten zelf opstrijken van je werkgever?

Interessante gedachtegang. :)

Niet perse heel redelijk en integer toch?
Als onderdeel van de pechgeneratie ga ik me niet zo heel snel schuldig voelen over hoe ik mijn ov-kaart gebruik, sorry. Ik had er veel meer profijt aan gehad om wel een basisbeurs te hebben en geen ov-kaart, mijn studieschuld is echt om van te huilen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twearof
Transportman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:12:
Ik had dat jaren geleden tijdens mijn stage ook, stond gewoon in de stage-overeenkomst dat ze er vanuit gingen dat ik gebruik zou maken van mijn studentenreisproduct om op kantoor te komen.

Bij echt werk had ik wel altijd de keuze tussen OV declareren (2e klas) of kilometervergoeding, dus apart dat jij die keuze niet hebt. Zelf koos ik altijd voor OV declareren omdat mijn OV kosten hoger waren dan de kilometervergoeding, maar kon wel altijd aangeven van de kilometervergoeding gebruik te maken. Je kan natuurlijk altijd zeggen dat je niet meer met het OV komt en daarom kilometervergoeding wilt, of na je proeftijd rechtsbijstand/vakbond een boze brief laten schrijven dat je kilometervergoeding wilt hebben, maar de vraag is hoe dat gaat zijn voor de verhoudingen.
Ik heb altijd echt werk gehad, nooit stage gedaan. Heb inderdaad altijd de keuze gehad tussen daadwerkelijke kosten en kilometervergoedingen, behalve bij deze werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 27-06-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twearof
fps schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Daar ging ik inderdaad al vanuit, maar ook dan zou ik er geen discussiepunt van maken. Er zijn nu geen gemaakte kosten, dus het aantonen hiervan is niet mogelijk bij de werkgever. Ik vermoed dat een werkgever de bonnetjes bij een controle van de Belastingdienst moet kunnen tonen?

Kan de ov-kaart tegenwoordig nog worden omgezet van week naar weekend? Dan kan je doordeweeks declareren bij jouw werkgever en in het weekend reis je gratis met je kaart.
Zou absoluut kunnen. Ik heb elk weekend een lange retourreis waar ik op dit moment 40% korting op krijg. Ik ga het bespreekbaar maken bij mijn werkgever om het over te zetten naar een weekendproduct. Bedankt voor het advies. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:39
Een andere insteek hier, misschien kan je gebruik maken van de ‘aftrek reiskosten’ in de inkomstenbelasting? Je werkgever moet dan wel iets tekenen, maar hij hoeft niet te betalen. Even googlen voor meer info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jugger naut
twearof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]

325€ per maand dat kwijt wordt gescholden als ik mijn studie haal, thx voor de reminder RocketKoen :D.
325?

Volgens mij is het 120,96.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:59
Dit klopt. Dit is als student ook te zien bij je bij- en afschrijvingen op DUO. Bij mij is dit voor 2022 maandelijks 104,42 euro. Dit is een standaardbedrag en voor iedereen hetzelfde, want qua kosten reis ik misschien voor de helft van dat bedrag gemiddeld.

Als je binnen 10 jaar een diploma haalt, wordt het kwijtgescholden en is het een gift. Zo niet, doordat je bijv. stopt en geen diploma behaalt, betaal je het terug als schuld.

Die 120 euro is een mooi bedrag, maar wel een wezenlijk verschil met de genoemde 325 euro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Ik zou niet op een studenten-OV reizen voor deze werkgever overigens. Gewoon losse vol tarief kaartjes declareren, zoals afgesproken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

En waarom zou je dat doen? Als je de studenten OV toch al hebt én je kan het gebruiken voor tijdens deze reizen, dan ga je toch je werkgever niet met extra kosten opzadelen?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:24
fps schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Daar ging ik inderdaad al vanuit, maar ook dan zou ik er geen discussiepunt van maken. Er zijn nu geen gemaakte kosten, dus het aantonen hiervan is niet mogelijk bij de werkgever. Ik vermoed dat een werkgever de bonnetjes bij een controle van de Belastingdienst moet kunnen tonen?
En aan de accountant, tegenover een geldstroom moet iets op papier staan dat die geldstroom rechtvaardigt. Kunt niet gewoon geld weggeven, dat vind de accountant niet leuk. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iamerwin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:19:
[...]

En aan de accountant, tegenover een geldstroom moet iets op papier staan dat die geldstroom rechtvaardigt. Kunt niet gewoon geld weggeven, dat vind de accountant niet leuk. :)
Niet voor kilometers woon-werk. Heb nog nooit bonnetjes van de benzine en het onderhoud van bijvoorbeeld mijn fiets en scooter in hoeven leveren. Heb ook geen foto's hoeven maken van kilometerstanden voor ritregistratie ofzo.... Aanwezigheid op kantoor werd ook niet vastgelegd.

Ik heb zelfs een poos bij een bedrijf gewerkt waar ik een vaste reiskostenvergoeding per maand kreeg. Dat was eigenlijk gewoon een heel klein stukje voor mijn kosten (fiets + scooter) en de rest was gewoon extra salaris. En aan het eind van het jaar berekenden ze hoeveel je onbelast vergoed had kunnen krijgen op kilometers en kreeg je de mogelijkheid om de ruimte die je nog had bruto -> netto uit te laten keren. Maarja, wel elke dag 24 km (12 enkele reis) fietsen of met de scooter. Scooter verbruikte daar overigens iets meer dan een halve liter benzine voor. Dus zelfs daar hield ik geld aan over, maar de fiets was natuurlijk financieel een betere keuze.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-01-2023 07:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

leejoow schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:08:
En waarom zou je dat doen? Als je de studenten OV toch al hebt én je kan het gebruiken voor tijdens deze reizen, dan ga je toch je werkgever niet met extra kosten opzadelen?
Omdat een studenten-OV niet bedoeld is als overheidssubsidie voor de werkgever van TS. Dat gebruik moet ook gewoon betaald worden door ons allemaal. No free rides.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
leejoow schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:08:
Waarom niet? De OV jaarkaart is bedoeld om gratis op school/stage te komen, niet om gratis naar je werk te kunnen gaan..

De werkgever kan natuurlijk altijd reiskostenvergoeding aanbieden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt besef ik me nu: worden de ritjes door de NS doorbelast? Als dat zo is, dan hebben jullie uiteraard helemaal gelijk.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:13

Prx

leejoow schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:37:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt besef ik me nu: worden de ritjes door de NS doorbelast? Als dat zo is, dan hebben jullie uiteraard helemaal gelijk.
Lump sum door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Haal een tweede OV kaart en gebruik die voor je werk, declareer je kosten, klaar?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

President schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Waarom niet? De OV jaarkaart is bedoeld om gratis op school/stage te komen, niet om gratis naar je werk te kunnen gaan..

De werkgever kan natuurlijk altijd reiskostenvergoeding aanbieden :-)
Hoe verklaar je dan het bestaan van het weekend-OV?

Dat je hem gebruikt voor onderwijs is geen vereiste voor het recht op studenten-OV, enkel dat je voltijds studeert. Het OV-product is een "perk" die bij het studeren hoort. Of je daarmee nou elke werkdag drie keer heen en weer reist van Groningen naar Limburg, of dat je elke weekenddag vijf keer naar je oma gaat, moet je zelf weten.

Verder: als kaartjes kopen voor het OV 30% duurder is dan de kilometervergoeding, moet je kijken naar een Altijd Voordeel of Maandtraject (tenminste, vanaf een dag of 2-3 per week afhankelijk van je reis).

Ten slotte: als je al gratis reist en bovenmodaal verdient als student, moet je niet gaan vragen om extra geld waar je geen recht op hebt.

Je hébt geen reiskosten, dus je krijgt precies dat vergoed.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2023 07:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SmurfLink schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:51:
Haal een tweede OV kaart en gebruik die voor je werk, declareer je kosten, klaar?
Ligt aan de afstand. Je kunt ook een fiets ergens op een handige plek neerzetten op fietsafstand van de zaak en voortaan de laatste meters met de fiets doen. "Ik kom niet meer met het OV." Werkgever heeft ook geen enkel recht om te weten hoe jij precies reist, want dat doe je in eigen tijd. Al pak je een taxi of laat je je elke dag door een vriend brengen en halen. Niet zijn zaken. Is de discussie in 1 keer klaar. Is natuurlijk niet heel geloofwaardig als TS 130 km verderop woont.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:54:
[...]

[...]
Je vraagt behoorlijk naar de bekende weg, maar goed. Dat is voor studenten die op kamers gaan wonen (niet zelfstandige woonruimte) en in het weekend naar hun familie ver weg gaan. Niet als "leuk extraatje" voor inhalige werkgevers.

De regels voor reiskostenvergoeding zijn dermate flexibel, dat je er in bepaalde situaties geld aan over kunt houden zonder dat je iets verkeerd doet. Ik reis tegenwoordig nog maar heel weinig naar kantoor, dus voor mij boeit het allemaal niet zo. Maar toen ik vaak naar kantoor ging, declareerde ik echt geen OV kosten hoor. De vaste kilometervergoeding kwam voor mij marginaal beter uit en was administratief veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
SmurfLink schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:51:
Ik denk dat het wel duidelijk is dat TS een manier zoekt om wat extra centen te verdienen, daar helpt dit niet bij.

Overigens wat is hier nou het nut van? Je werkgever is geld kwijt aan reiskosten en het verwerken van bonnetjes. En jij bent tijd kwijt aan het opsturen van bonnetjes. Resultaat? Niks..

De enige oplossing is dat je een KM vergoeding krijgt. Bij mij is dat bijvoorbeeld 0,21 euro per km op basis van de kortste route via de ANWB routeplanner zonder verkeer meegerekend.

[ Voor 15% gewijzigd door jugger naut op 25-01-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Om naar je ouders (je huis) te reizen in het weekend, en weer terug naar je studie (je kamer).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

jugger naut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Ik denk dat het wel duidelijk is dat TS een manier zoekt om wat extra centen te verdienen, daar helpt dit niet bij.

Overigens wat is hier nou het nut van? Je werkgever is geld kwijt aan reiskosten en het verwerken van bonnetjes. En jij bent tijd kwijt aan het opsturen van bonnetjes. Resultaat? Niks..
Resultaat dat wij als samenleving niet opdraaien voor de reiskosten die de werkgever van TS hoort te dragen. We willen hem - hoe minimaal dat tegenwoordig ook nog mag zijn - helpen bij het mogelijk maken van een studie, niet zijn werkgever subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Je vraagt behoorlijk naar de bekende weg, maar goed. Dat is voor studenten die op kamers gaan wonen (niet zelfstandige woonruimte) en in het weekend naar hun familie ver weg gaan. Niet als "leuk extraatje" voor inhalige werkgevers.

De regels voor reiskostenvergoeding zijn dermate flexibel, dat je er in bepaalde situaties geld aan over kunt houden zonder dat je iets verkeerd doet. Ik reis tegenwoordig nog maar heel weinig naar kantoor, dus voor mij boeit het allemaal niet zo. Maar toen ik vaak naar kantoor ging, declareerde ik echt geen OV kosten hoor. De vaste kilometervergoeding kwam voor mij marginaal beter uit en was administratief veel handiger.
Ik reageer op de incorrecte claim dat het studentenreisproduct enkel bestaat om van je woning naar je opleiding of stage te reizen.

Voor wat betreft de rest, mee eens hoor, maar ook:
Als je minimaal 128 dagen per jaar naar een vaste werkplek reist, mag de werkgever je voor het hele jaar een vaste onbelaste reiskostenvergoeding verstrekken, ook als je een deel van de tijd thuis werkt.
Je werkgever mag kiezen of die de daadwerkelijk gemaakte OV-kosten vergoed, of een vergoeding betaalt per kilometer. Hoe die kilometers worden berekend (kortste route over de weg, daadwerkelijk gemaakte reizen, al dan niet gewerkte dagen), mogen ze voor zover ik weet zelf weten.

Kilometervergoeding is in dat opzicht ook een "perk". Een fiets onderhouden kost geen 19/21/22 cent per kilometer, dus daar kun je er netto ook op vooruitgaan.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2023 08:09 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

dragonhaertt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Om naar je ouders (je huis) te reizen in het weekend, en weer terug naar je studie (je kamer).
Zie hierboven. Ik vraag niet wat je ermee kunt, ik vraag (indirect) of die zelfverzonnen definitie kan worden onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:48
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Resultaat dat wij als samenleving niet opdraaien voor de reiskosten die de werkgever van TS hoort te dragen. We willen hem - hoe minimaal dat tegenwoordig ook nog mag zijn - helpen bij het mogelijk maken van een studie, niet zijn werkgever subsidiëren.
Maar TS heeft een bovenmidaal inkomen, dat hebben doorsnee studenten niet, dus "helpen bij het mogelijk maken van een studie" lijkt me in dit geval ook niet helemaal van toepassing.

Daarmee wel ik niet zeggen dat het niet krom is dat werkgever in dit geval moeilijk doet, maar laten we niet doen alsof TS zielig is en geholpen moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Transportman op 25-01-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34

D4NG3R

kiwi

:)

Een OV chipkaart voor je studie is in beginsel een lening, deze wordt pas kwijtgescholden als je binnen X aantal jaar je studie haalt. In de eerste plaats maak/loop je risico op kosten. Waarom zou daar geen vergoeding aan moeten hangen? De baas heeft wel de lusten, maar niet de lasten.

@twearof val je onder een CAO?

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2023 10:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:07:
Een OV chipkaart voor je studie is in beginsel een lening, deze wordt pas kwijtgescholden als je binnen X aantal jaar je studie haalt. Er wordt gedaan alsof de TS dubbel wil innen, ik zie hier eerder een werkgever welke geen zin heeft om te betalen ook niet in het weekend, wanneer de TS dus, ongeacht of z'n studie (op tijd) wordt behaald of niet, kosten maakt.

Doordeweeks zou ik er niet over gaan zitten klagen, maar de (60%) kosten in het weekend mogen best een vergoeding tegenover staan.

@twearof val je onder een CAO?
De werkgever staat in z'n recht om alleen de daadwerkelijk gemaakte reiskosten per OV te willen vergoeden, en als die er niet zijn, is de vergoeding nul.

Dat terugbetalen is een valide punt, maar als TS bang is voor kosten achteraf als die diens studie niet afmaakt, dan is het heel simpel (zoals ook al door anderen aangegeven hier): zet het studentenreisproduct stop, en neem een maandtrajectabonnement.

Dan worden die kosten vergoed door de werkgever, loopt TS geen risico op kosten, en gaat die er netto niks op vooruit noch achteruit, afgezien van het verlies van het recht op gratis reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ah, ik had de eerdere reactie van de TS verkeerd gelezen, dat is dus wat hij overweeg te doen. :Y
twearof schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Zou absoluut kunnen. Ik heb elk weekend een lange retourreis waar ik op dit moment 40% korting op krijg. Ik ga het bespreekbaar maken bij mijn werkgever om het over te zetten naar een weekendproduct. Bedankt voor het advies. _/-\o_
Ik las deze zonder context van het bericht waar op gereageerd werd en dacht dat de TS daar voor werk nog een rit maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:19:
Ah, ik had de eerdere reactie van de TS verkeerd gelezen, dat is dus wat hij overweeg te doen. :Y

[...]

Ik las deze zonder context van het bericht waar op gereageerd werd en dacht dat de TS daar voor werk nog een rit maakte.
Ik snap alleen niet wat TS dan denkt te winnen.

Doordeweeks houdt die daarmee recht op 40% korting, dus hij zal dan 60% vergoed (moeten) krijgen met een uitdraai van de gemaakte reizen.

Als die vervolgens besluit om de studie niet te voltooien, blijft de boete staan en zal er € 100+ per maand moeten worden terugbetaald. Er komt dan nog steeds netto geen geld de kant van TS op, maar het risico blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:31
Ik weet natuurlijk niet hoe haalbaar het is en hoe betrouwbaar het OV bij TS is, maar ik zou gewoon zeggen dat ik met de auto kom. Wat gaat de werkgever doen, bij een parkeerplaats staan en alle auto's tellen? En anders geef je aan dat je soms met de auto, soms met OV komt. Blijf je ondertussen lekker gewoon met OV komen.

Ik snap best dat een werkgever die een stage aanbiedt ervan uit gaat dat een stagiare een studenten-OV heeft, echter haal ik hier nergens uit dat TS een stage heeft maar werkt naast zijn studie. Wat trouwens zijn goed recht is, mensen zitten soms in andere financiele situaties en willen niet maximaal lenen om rond te kunnen komen.

Maar sorry hoor, dit soort werkgevers wat dan zegt: "Maar je kunt toch gebruik maken van een studenten OV die hier niet voor bedoelt is!" vind ik maar drie keer niks. Je hoort als werkgever je zaakjes gewoon op orde te hebben. Als je een reisvergoeding aanbiedt moet je die ook gewoon betalen. Ik heb zelf een auto van de zaak waar backoffice bij ons soms moeilijk doet over een vervangende auto voor een dag bij een grotere beurt of reparatie. Dan vragen ze altijd of ik niet op een andere manier thuis kan komen zodat ze niet hoeven betalen voor een leenauto voor een dag. Dan geef ik aan dat ik om 9 uur vanuit de autogarage naar huis kan lopen, wat me een uurtje of 2 duurt tijdens een gewone werkdag? Dan is die discussie ook snel klaar. Ik ga nog wat mijn ouders of vrienden even vragen 30km op eigen kosten te rijden zodat mijn werkgever wat goedkoper uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Transportman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Maar TS heeft een bovenmidaal inkomen, dat hebben doorsnee studenten niet, dus "helpen bij het mogelijk maken van een studie" lijkt me in dit geval ook niet helemaal van toepassing.

Daarmee wel ik niet zeggen dat het niet krom is dat werkgever in dit geval moeilijk doet, maar laten we niet doen alsof TS zielig is en geholpen moet worden.
Ik ken twee miljonairs met een Wajong uitkering. Dat zijn de regels en daar hebben ze dus gewoon recht op. Iedereen heeft binnen dezelfde voorwaarden recht op wat we vroeger "studiefinanciering" noemden, ook TS. Op een gegeven moment voldoet TS niet meer aan de voorwaarden en dan houdt het, net als bij iedereen, gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Dat terugbetalen is een valide punt, maar als TS bang is voor kosten achteraf als die diens studie niet afmaakt, dan is het heel simpel (zoals ook al door anderen aangegeven hier): zet het studentenreisproduct stop, en neem een maandtrajectabonnement.

Dan worden die kosten vergoed door de werkgever, loopt TS geen risico op kosten, en gaat die er netto niks op vooruit noch achteruit, afgezien van het verlies van het recht op gratis reizen.
Als je al begint met het afsluiten van een maandtraject of een kortingsproduct, stem dat wel af met de werkgever. Ja, het is voordelig voor de werkgever maar dan moeten ze die kosten wel willen dragen en niet dat je achteraf die kosten niet kan declareren want "geen onderdeel van de ritprijs"

Het achteraf declareren van OV-kosten is suboptimaal maar prima te regelen, vanuit een werknemer zou ik me zo min mogelijk binden aan betaalde kortingsproducten. Wil de werkgever dat dan kunnen ze dat faciliteren met een NS-businesscard of een ander zakelijk OV-product (reisbalans, XXImo, MobilityMIxx, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Ik reageer op de incorrecte claim dat het studentenreisproduct enkel bestaat om van je woning naar je opleiding of stage te reizen.

[...]
Ik zou enkel inderdaad vervangen door hoofdzakelijk. Want dat is natuurlijk wel het grote doel. In principe:
- neem je een weekproduct als je niet op kamers woont en dus bijna elke werkdag het OV nodig hebt om op je studie of stage te komen.
- neem je een weekendproduct als je op kamers woont en daardoor elke werkdag op de fiets naar je studie kunt (of met 34% korting een mini-stukje met de bus als je zou willen). Dan kun je rond en in het weekend met het OV naar je familie en vrienden ver weg.

En als student betaal je hiervoor echt een matsprijsje: iets meer dan 100 per maand. Die moet je gewoon betalen, maar je mag het wegstrepen tegen een gift als je op tijd je diploma haalt. Het is dus hoe dan ook niet "gratis". Het is een soort van uitgestelde betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Napo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Als je al begint met het afsluiten van een maandtraject of een kortingsproduct, stem dat wel af met de werkgever. Ja, het is voordelig voor de werkgever maar dan moeten ze die kosten wel willen dragen en niet dat je achteraf die kosten niet kan declareren want "geen onderdeel van de ritprijs"

Het achteraf declareren van OV-kosten is suboptimaal maar prima te regelen, vanuit een werknemer zou ik me zo min mogelijk binden aan betaalde kortingsproducten. Wil de werkgever dat dan kunnen ze dat faciliteren met een NS-businesscard of een ander zakelijk OV-product (reisbalans, XXImo, MobilityMIxx, etc)
Heb al heel wat regelingen gehad. Nu heb ik dus zo'n zakelijke OV kaart van een mobility provider.
Maar ik heb ook een poos op een privé kaart met kortingsabonnement gereisd. Kreeg dat kortingsabonnement gewoon 100% vergoed. Win-win. Was voor mij beter dan die zakelijke kaart die ik nu heb (maar dat is elders gecompenseerd). Ze betalen voor mij nu overigens wel meer dan voorheen, maar in het grote geheel zie je dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Heb al heel wat regelingen gehad. Nu heb ik dus zo'n zakelijke OV kaart van een mobility provider.
Maar ik heb ook een poos op een privé kaart met kortingsabonnement gereisd. Kreeg dat kortingsabonnement gewoon 100% vergoed. Win-win. Was voor mij beter dan die zakelijke kaart die ik nu heb (maar dat is elders gecompenseerd). Ze betalen voor mij nu overigens wel meer dan voorheen, maar in het grote geheel zie je dat niet.
Ligt een beetje aan de werkgever, één werkgever meegemaakt die niet zo happig was op het kortingsproduct zelfs als je liet zien wat het voordeel zou zijn voor de werkgever (door dat soort geneuzel overigens er ook niet lang gebleven :+). Daarom, zekere voor het onzekere, vooraf afstemmen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18

Theo

moederbord

Het is een onkostenvergoeding, dus een vergoeding van de kosten die jezelf maakt.

Reis je met de auto dan maak je kosten (brandstof, slijtage, enz). Gezien dit extreem afhankelijk is van je auto (Ferrari of Fiat) mag de werkgever 19 (of 21 cent) belastingvrij uitkeren per kilometer als kostenvergoeding. Een bijzonder geval is wanneer je met de fiets (of lopend, of ander eigen vervoer) gaat; dit wordt fiscaal gepromoot waardoor je dan ook van de belastingvrijstelling gebruik mag maken.
Maar het is aan de werkgever om te bepalen of deze een km-vergoeding uitkeert aan het personeel; er zijn zat werkgevers die helemaal geen km vergoeding geven (bijv omdat ze in het hartje van de stad zitten, geen parkeerplekken hebben en het OV promoten)

Ga je met de trein dan kun je de kosten die je maakt 100% declareren door middel van je abonnementskosten of losse kaartjes, mits de werkgever dit uieteraard doet.

Maar in de basis geldt het dat het om een onkostenvergoeding gaat. Jij maakt kosten, en deze kun je (deels) terugkrijgen. Dus met dat gedachtegoed is de vraag aan @twearof : Welke daadwerkelijke kosten maak je? De 'jamaar mij OVjaarkaart kan 300 euro kosten wanneer ik 'm moet terugbetalen' is geen antwoord. Welke aantoonbare kosten maak jij per werkdag waarvoor jij graag een vergoeding wil zien, en hoe kun jij deze exacte kosten bewijzen?

Het lullige is namelijk dat wanneer jij jouw kosten niet kan bewijzen de werkgever jou geen kostenvergoeding kan geven. Dan wordt die 250 euro die je noemt plots loon, en mag de werkgever belastingen en premies betalen over dat bedrag.

De vraag is dan dus ook: Voor welke daadwerkelijke kosten heb je een(reis)kostenvergoeding nodig?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:13
[...]

Dat je hem gebruikt voor onderwijs is geen vereiste voor het recht op studenten-OV, enkel dat je voltijds studeert. Het OV-product is een "perk" die bij het studeren hoort. Of je daarmee nou elke werkdag drie keer heen en weer reist van Groningen naar Limburg, of dat je elke weekenddag vijf keer naar je oma gaat, moet je zelf weten.

Verder: als kaartjes kopen voor het OV 30% duurder is dan de kilometervergoeding, moet je kijken naar een Altijd Voordeel of Maandtraject (tenminste, vanaf een dag of 2-3 per week afhankelijk van je reis).

Ten slotte: als je al gratis reist en bovenmodaal verdient als student, moet je niet gaan vragen om extra geld waar je geen recht op hebt.

Je hébt geen reiskosten, dus je krijgt precies dat vergoed.
Je weet er weinig vanaf maar weet het met veel zekerheid te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04 15:44
Is het niet gewoon een simpele kwestie van tegen je werkgever zeggen dat je een NS business card nodig hebt voor woon-werk ipv kilometervergoeding. Deze zetten ze dan op naam van de zaak zodat ze gelijk de facturen krijgen waardoor er ook geen declaratie meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:44
omdat ik reis met het ov en alleen daadwerkelijk gemaakte kosten zou mogen declareren in geval van ov.

(..)

Wat zouden jullie doen?
Nou, toen ik studeerde kostte mijn OV product ongeveer 90 EUR per halve maand, dus pro-rato (kilometers voor school / kilometers voor werk) doorberekenen. Je hebt tenslotte nog geen diploma dus je moet dit vooralsnog betalen. Tenzij je onder een ander stelsel valt waarin OV echt gratis is dan bereken je niks door.

Het bewijs van de kosten kan je bij DUO downloaden bij 'schulden' of 'schuldopbouw' of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 25-01-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Harry Nak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Je weet er weinig vanaf maar weet het met veel zekerheid te brengen.
Ik heb inderdaad best wat ervaring met Duo, het Openbaar Vervoer, kilometervergoeding en ook nog combinaties daarvan. Heb je misschien een inhoudelijke reactie waarin je aangeeft wat er aan de mijne niet klopt, of wil je gewoon flamen?
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Ik zou enkel inderdaad vervangen door hoofdzakelijk. Want dat is natuurlijk wel het grote doel.
Ik zeg wat ik bedoel. Nergens (voor zover ik kan vinden) staat gedefinieerd dat je je studentenreisproduct enkel of hoofdzakelijk gebruikt moet worden om naar je studieplek te reizen.
En als student betaal je hiervoor echt een matsprijsje: iets meer dan 100 per maand. Die moet je gewoon betalen, maar je mag het wegstrepen tegen een gift als je op tijd je diploma haalt. Het is dus hoe dan ook niet "gratis". Het is een soort van uitgestelde betaling.
Met je laatste zin snij je iets interessants aan. Kan de voorlopige lening voor je reisproduct worden opgevoerd als reiskosten? En dan ook volledig? En wat als je vervolgens een diploma haalt? Dan heb je achteraf geen kosten gehad, maar daar wel vergoeding voor gekregen. Moet je daar dan ook ineens belasting over betalen?

[ Voor 53% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Theo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:16:
Het is een onkostenvergoeding, dus een vergoeding van de kosten die jezelf maakt.

[...]

Het lullige is namelijk dat wanneer jij jouw kosten niet kan bewijzen de werkgever jou geen kostenvergoeding kan geven. Dan wordt die 250 euro die je noemt plots loon, en mag de werkgever belastingen en premies betalen over dat bedrag.

[...]
Dat is dus een misverstand. Dat hoeft helemaal niet. Dat moet alleen, als je gemaakte OV kosten volledig wil declareren. Voor de normale kilometervergoeding hoef je helemaal niets te bewijzen. Afstand woon-werk en aantal dagen op kantoor is dan genoeg. Daarom declareerde ik in een eerdere regeling ook stelselmatig kilometers in plaats van OV kosten. Dat was voor mij veel makkelijker. Gewoon 1 Excelletje, paar datumpjes aanpassen en wat copy-paste, klaar. OV kosten declareren vanaf een prive kaart is helemaal niet fijn. Eerst inloggen bij NS. Dan naar je transacties navigeren. Vervolgens alle transacties aanvinken die je wil declareren. Dan een PDF laten genereren.... En dan ben je er 1 vergeten. KAK, helemaal opnieuw.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Ik heb inderdaad best wat ervaring met Duo, het Openbaar Vervoer, kilometervergoeding en ook nog combinaties daarvan. Heb je misschien een inhoudelijke reactie waarin je aangeeft wat er aan de mijne niet klopt, of wil je gewoon flamen?

[...]

Ik zeg wat ik bedoel. Nergens (voor zover ik kan vinden) staat gedefinieerd dat je je studentenreisproduct enkel of hoofdzakelijk gebruikt moet worden om naar je studieplek te reizen.

[...]

Met je laatste zin snij je iets interessants aan. Kan de voorlopige lening voor je reisproduct worden opgevoerd als reiskosten? En dan ook volledig? En wat als je vervolgens een diploma haalt? Dan heb je achteraf geen kosten gehad, maar daar wel vergoeding voor gekregen. Moet je daar dan ook ineens belasting over betalen?
Jawel, je hebt gewoon kosten gehad. Dat je vervolgens van "iemand" een gift krijgt waarmee je de rekening kan betalen, doet daar niet aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:29
Bij ons krijg je 0,21 euro per kilometer, of je lopend, kruipend, met de auto, met de helikopter of met het OV komt maakt daarin niets uit. Wettelijk gezien echter mag de werkgever als je met het OV komt kiezen tussen het vergoeden van de daadwerkelijke kosten of de standaard 0,21 euro per kilometer. Bij jou is er blijkbaar gekozen voor de daadwerkelijke kosten. In dat geval moet je de kosten ook kunnen bewijzen met een bonnetje, factuur of iets dergelijks omdat het anders als loon gezien kan worden zoals @Theo ook al aangaf. Zeker ook omdat (voor mij althans) de kosten voor het OV wel eens hoger kunnen zijn dan 0,21 euro per kilometer.
Dat kan jij op dit moment niet, dus krijg je ook niets. Daarin zal de werkgever sterk staan, dat van die daadwerkelijke kosten zal ongetwijfeld omschreven staan in een CAO/bedrijfshandboek of wat dan ook. De enige manier is om te vragen of ze een uitzondering voor jou willen maken en de kilometers willen vergoeden, want daarvoor hoef je zoals eerder aangegeven niks te bewijzen. Kans lijkt me alleen niet groot dat een bedrijf voor 1 werknemer een uitzondering gaat maken, maar daar kan ik verder niet over oordelen.

Vergeet ook niet (en dit punt heb ik nog niet voorbij zien komen in het topic) dat de wet het alleen heeft over de maximale onbelaste vergoeding die een werkgever mag geven aan reiskosten, maar dat het NIET verplicht is om iets te geven. 0 euro reiskostenvergoeding per maand uitkeren is gewoon correct wettelijk gezien.

Je kan overigens wel reisaftrek toepassen bij je belastingaangifte, óók als je met studenten-OV reist: https://www.belastingdien...saftrek_openbaar_vervoer/

Verder vraag ik me af of je überhaupt recht hebt op een studenten-OV? In mijn studententijd mocht je maximaal iets van 10k per jaar bijverdienen naast je studiefinanciering, anders verloor je je recht daarop. Is die bijverdiengrens inmiddels verdwenen dat je nog steeds je studenten-OV hebt terwijl je bovenmodaal verdient?

[ Voor 17% gewijzigd door Vld1989 op 25-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vld1989 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:41:
Bij ons krijg je 0,21 euro per kilometer, of je lopend, kruipend, met de auto, met de helikopter of met het OV komt maakt daarin niets uit. Wettelijk gezien echter mag de werkgever als je met het OV komt kiezen tussen het vergoeden van de daadwerkelijke kosten of de standaard 0,21 euro per kilometer. Bij jou is er blijkbaar gekozen voor de daadwerkelijke kosten. In dat geval moet je de kosten ook kunnen bewijzen met een bonnetje, factuur of iets dergelijks omdat het anders als loon gezien kan worden zoals @Theo ook al aangaf. Zeker ook omdat (voor mij althans) de kosten voor het OV wel eens hoger kunnen zijn dan 0,21 euro per kilometer.
Dat kan jij op dit moment niet, dus krijg je ook niets. Daarin zal de werkgever sterk staan, dat van die daadwerkelijke kosten zal ongetwijfeld omschreven staan in een CAO/bedrijfshandboek of wat dan ook. De enige manier is om te vragen of ze een uitzondering voor jou willen maken en de kilometers willen vergoeden, want daarvoor hoef je zoals eerder aangegeven niks te bewijzen. Kans lijkt me alleen niet groot dat een bedrijf voor 1 werknemer een uitzondering gaat maken, maar daar kan ik verder niet over oordelen.

Vergeet ook niet (en dit punt heb ik nog niet voorbij zien komen in het topic) dat de wet het alleen heeft over de maximale onbelaste vergoeding die een werkgever mag geven aan reiskosten, maar dat het NIET verplicht is om iets te geven. 0 euro reiskostenvergoeding per maand uitkeren is gewoon correct wettelijk gezien.

Je kan overigens wel reisaftrek toepassen bij je belastingaangifte, óók als je met studenten-OV reist: https://www.belastingdien...saftrek_openbaar_vervoer/

Verder vraag ik me af of je überhaupt recht hebt op een studenten-OV? In mijn studententijd mocht je maximaal iets van 10k per jaar bijverdienen naast je studiefinanciering, anders verloor je je recht daarop. Is die bijverdiengrens inmiddels verdwenen dat je nog steeds je studenten-OV hebt terwijl je bovenmodaal verdient?
Dat is vanuit de werkgever gezien helemaal correct. Maar het gaat voorbij aan 1 heel basaal feit: werkgever heeft totaal geen boodschap aan hoe jij naar je werk komt. Dat ligt in de privé sfeer en dat hoef je hem niet eens te vertellen. In theorie kan ik vanaf vandaag weer met mijn privé OV kaart gaan reizen en bij onze mobility provider weer kilometers gaan declareren. Hoe ik naar kantoor kom, is mijn probleem. Als werkgever wil dat ik in de trein ga zitten en OV kosten ga declareren, dan ben ik daar onder werktijd prima toe bereid. Wie weet heb ik wel een kennis met een lease-auto die vlakbij werkt en rij ik 3x per week met hem mee.... Of wie weet heb ik ooit de Oudejaarsloterij gewonnen en laat ik mijn chauffeur me heel discreet 2 straten verderop afzetten.... Je kunt het zo gek niet bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Dit is een regeling waar ik nooit eerder van heb gehoord en waar ik nooit eerder tegenaan ben gelopen in mijn loopbaan. Bij al mijn oude werkgevers kon ik mijn kilometers declareren, of ik nou varend, vliegend of met het ov kwam.
Ik weet niet hoe lang jouw loopbaan al is, maar de combinatie "student" en "loopbaan" geeft me intuitief hetzelfde gevoel als een een zesjarig kind dat dat zegt dat ze "al haar hele leven" iets gewend is.
Ik vermoed een meerderheid van werkend Nederland.
Vraag twee is hoe verstandig het is om hier een groot discussiepunt van te maken.
Heel in het kort: niet.
Ja, maar het zijn geen onkosten die je maakt. Je reiskosten worden door mij betaald via je studentenreisproduct, en je wilt ze dan ook nog eens via je werkgever krijgen? Waarvan een deel dan ook weer door mij betaald wordt gezien het belastingvoordeel/
Wat zouden jullie doen?
Zorgen dat die studie op tijd is afgerond zodat ik dat reisproduct niet hoef terug te betalen, en hopen / zorgen dat ik tegen de tijd dat ik geen studentenreisproduct meer heb een redelijke mobiliteitsvergoeding heb bij de werkgever waar ik dan zit zodat ik daadwerkelijke kosten niet (helemaal) zelf hoef te dragen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus:
  1. Heeft TS reiskostenvergoeding in diens contract of CAO staan? Nee? Nergens recht op.
  2. Wel reiskostenvergoeding? Dan mag de werkgever kiezen wat 'ie doet:
    1. Kilometervergoeding
      • Maximaal 21 cent per km onbelast (2023)
    2. Periodiek vast bedrag
      • Mits minimaal 60% op kantoor wordt gewerkt (regeling sinds 2022)
    3. Óf de daadwerkelijk gemaakte OV-kosten.
We zijn nu aan het inzoomen op 2.3. Dan rijzen (pun intended) de volgende vragen:
  1. Mag een studentenreisproduct worden gebruikt om naar werk te reizen? Voor zover ik kan vinden: ja, daar zit geen enkele beperking op.
  2. Hoe mag een werkgever bepalen hoe jij naar je werk komt (dat wil zeggen: voor welke vergoeding ze kiezen)?
  3. Geldt "de studieschuld die je per maand opbouwt door het actief hebben van je reisproduct" als OV-kosten met betrekking tot bovengenoemde reiskostenvergoeding bij een werkgever?
  4. Indien 3 ja:
    1. Mag je deze kosten dan ook volledig opvoeren richting de werkgever, of gedeeltelijk? Hoe bepaal je die ratio?
    2. Hoe zit het dan met kwijtschelding? Wat als je na een paar jaar bent afgestudeerd en het reisproduct gratis blijkt, heb je dan niet onterecht belastingvrije vergoeding genoten?
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Jawel, je hebt gewoon kosten gehad. Dat je vervolgens van "iemand" een gift krijgt waarmee je de rekening kan betalen, doet daar niet aan af.
Jij zegt hier op mijn vraag 3 hier heel makkelijk "ja", maar daarvoor zou ik wel onderbouwing willen zien.

Het is een schuld die je richting de overheid opbouwt door het tijdens je studie actief hebben van je reisproduct, ongeacht of en waarvoor je die gebruikt. Dat je dit product vervolgens inzet om op je bijbaan te komen, is je eigen probleem, en ik zie niet in waarom die werkgever dat zou moeten vergoeden.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 26-01-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De hele discussie komt dus neer op het feit dat:

- De werkgever wel de lusten heeft, maar niet de lasten van een vergoeding.
- De TS nu nog geen lusten noch lasten heeft, maar dat wel kan krijgen.

Tegenover risico's staan doorgaan vergoedingen. Als ik zou besluiten stand-by diensten te draaien heb ik het risico dat ik 's avonds gebeld wordt. Maar ook als ik dat niet wordt krijg ik betaald.

Onderhandel daar naar.

Het belangrijkste feit blijft wel: Tenzij er iets over in je contract/CAO staat, heb je geen enkel recht op reiskostenvergoeding.

[ Voor 112% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:36
Bij ons mag je als werknemer kiezen hoe je je OV kosten vergoed krijgt, dus daadwerkelijke kosten of 0,21 euro/km kilometervergoeding. Er staat expliciet zelfs dat je de voordelige keuze mag maken. Dus ik heb daluren abonnement genomen en declareer de kosten via de 0,21 euro/km kilometervergoeding wat voor mij voordelig is.

Ik krijg wel een vaste mobiliteitsvergoeding, dus alles wat ik over houd wordt bruto-netto uitgekeerd, dus voor de werkgever maakt het financieel niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:29
Ik lees trouwens dat er ook een discussie is over "de studentenkaart is niet bedoeld om naar je werk te gaan". Ik heb tijdens mijn studie een bijbaan gehad bij een bedrijf waar ik auto's door het hele land heen moest vervoeren, tussen de ritten door ging je met het OV naar de klanten toe. Het bedrijf nam alleen maar studenten aan, omdat die OV-stukken dan gratis waren. Zonder studenten-OV kwam je er gewoonweg niet in.
Ik heb er gewerkt van oktober 2009 tot januari 2014, toen ging ik met mijn eerste "grotemensenbaan" beginnen, maar vandaag de dag is het businessmodel nog exact hetzelfde, dus zo'n groot probleem zal dat allemaal wel niet zijn :+
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Dat is vanuit de werkgever gezien helemaal correct. Maar het gaat voorbij aan 1 heel basaal feit: werkgever heeft totaal geen boodschap aan hoe jij naar je werk komt. Dat ligt in de privé sfeer en dat hoef je hem niet eens te vertellen. In theorie kan ik vanaf vandaag weer met mijn privé OV kaart gaan reizen en bij onze mobility provider weer kilometers gaan declareren. Hoe ik naar kantoor kom, is mijn probleem. Als werkgever wil dat ik in de trein ga zitten en OV kosten ga declareren, dan ben ik daar onder werktijd prima toe bereid. Wie weet heb ik wel een kennis met een lease-auto die vlakbij werkt en rij ik 3x per week met hem mee.... Of wie weet heb ik ooit de Oudejaarsloterij gewonnen en laat ik mijn chauffeur me heel discreet 2 straten verderop afzetten.... Je kunt het zo gek niet bedenken.
Daar heb jij natuurlijk ook een goed punt ja, dat is niet te controleren. Ik praatte inderdaad gezien vanuit de werkgever en hoe ik vanuit professioneel oogpunt (ik ben financial controller) om dien te gaan met declaraties en dat soort zaken. En dan is het heel eenvoudig: geen bonnetje is geen uitbetaling. Dat wel uitbetalen is niet te verkopen aan auditors. Tenzij het gaat om een kilometervergoeding dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Vld1989 op 25-01-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:20
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Als je relatie met je werkgever zodanig is dat je dat soort dingen gaat bedenken, dan zou ik je niet graag als werknemer hebben. En als werknemer zou ik dit soort dingen niet eens willen bedenken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
n.m.

[ Voor 99% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 25-01-2023 11:20 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

n.m. :P

[ Voor 98% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Misschien heb je punt 1 gemist?
Yup.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klaaas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Als je relatie met je werkgever zodanig is dat je dat soort dingen gaat bedenken, dan zou ik je niet graag als werknemer hebben. En als werknemer zou ik dit soort dingen niet eens willen bedenken.
Waarom? Ik zeg toch niet dat ik dat doe? Ik ben er gewoon uitgekomen met mijn werkgever en daarom doe ik dat dus niet. Ik gebruik gewoon mijn zakelijke kaart.

Eerder declareerde ik dus kilometers vanwege het gemak. Daar ben ik niet rijk van geworden ofzo. Je winst zit vooral in reizen per fiets of scooter. OV is helemaal niet zo goedkoop.

Die uitzondering voor OV in de regelgeving is er om mensen belastingvrij een HOGERE vergoeding te kunnen geven dan die nu 0,21 euro per kilometer, zodat een eventuele duurdere reis met het OV aantrekkelijker wordt. Niet om mensen uit te kunnen sluiten van de normale regeling als dat de werkgever beter uitkomt.

Maar als je echt geld wil verdienen, dan moet je gewoon gaan carpoolen en dat zelf organiseren. 4 man in een auto, 0,84 euro per kilometer. Bij mijn vorige werkgever hadden we een collega die dat deed. Die waren met z'n 3-en en ze moesten allemaal naar dezelfde plaats voor werk. Was best een forse afstand. De eerste week reed A, de tweede week reed B en de derde week reed C. Ieder mag gewoon zijn kilometers declareren als reiskosten. Die hielden dus alle 3 wat geld over aan het reizen per auto.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Hier staat het wel prima uitgelegd; met de kanttekening dat dit een uitleg is van welk deel onbelast vergoed mag worden.

Je mag natuurlijk veel meer ontvangen, maar dat is fiscaal gezien dan gewoon brutoloon.

En dat brengt me ook op het volgende: kun je niet brutoloon uitruilen voor een netto kilometervergoeding? Dit staat los van of je naar werk reist met OV of niet. (Let op dat uitruil ook impact heeft op je sociaal verzekeringsloon en pensioenopbouw).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Waarom? Ik zeg toch niet dat ik dat doe? Ik ben er gewoon uitgekomen met mijn werkgever en daarom doe ik dat dus niet. Ik gebruik gewoon mijn zakelijke kaart.

Eerder declareerde ik dus kilometers vanwege het gemak. Daar ben ik niet rijk van geworden ofzo. Je winst zit vooral in reizen per fiets of scooter. OV is helemaal niet zo goedkoop.

Die uitzondering voor OV in de regelgeving is er om mensen belastingvrij een HOGERE vergoeding te kunnen geven dan die nu 0,21 euro per kilometer, zodat een eventuele duurdere reis met het OV aantrekkelijker wordt. Niet om mensen uit te kunnen sluiten van de normale regeling als dat de werkgever beter uitkomt.

Maar als je echt geld wil verdienen, dan moet je gewoon gaan carpoolen en dat zelf organiseren. 4 man in een auto, 0,84 euro per kilometer. Bij mijn vorige werkgever hadden we een collega die dat deed. Die waren met z'n 3-en en ze moesten allemaal naar dezelfde plaats voor werk. Was best een forse afstand. De eerste week reed A, de tweede week reed B en de derde week reed C. Ieder mag gewoon zijn kilometers declareren als reiskosten. Die hielden dus alle 3 wat geld over aan het reizen per auto.
Ik doelde er vooral op dat je redeneert vanuit het standpunt dat de werkgever niets te maken heeft met hoe je naar het werk komt. Ik ga ervan uit dat TS jong is (want student) en dan schets ik liever hoe een gezonde relatie tussen werkgever en werknemer er uit ziet. En dat is m.i. dat je over dit soort dingen gewoon open bent. TS maakt geen kosten, maar wil wel graag een tegemoetkoming in die (niet gemaakte) kosten ontvangen van werkgever. Ik zou zeggen: verzamel argumenten om het gesprek aan te gaan met je werkgever en doe je best. Niet geschoten is altijd mis. Maar ga niet liegen tegen je werkgever of dingen verzwijgen. Eerlijk duurt het langst.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JanHenk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:54:
https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Hier staat het wel prima uitgelegd; met de kanttekening dat dit een uitleg is van welk deel onbelast vergoed mag worden.

Je mag natuurlijk veel meer ontvangen, maar dat is fiscaal gezien dan gewoon brutoloon.

En dat brengt me ook op het volgende: kun je niet brutoloon uitruilen voor een netto kilometervergoeding? Dit staat los van of je naar werk reist met OV of niet. (Let op dat uitruil ook impact heeft op je sociaal verzekeringsloon en pensioenopbouw).
Ja, dat kan. Mijn vorige werkgever bood dat ook altijd aan aan mensen die nog ruimte hadden voor onbelaste vergoeding. Mocht je kiezen: lager bruto loon en het verschil werd dan netto uitgekeerd als vergoeding. Kreeg je elk jaar netjes een berekening van met de vraag of je dat wilde (en inderdaad, het heeft wel effect op je bruto loon, dus ook op pensioen en dergelijke).

Mijn carpoolende collega (de kilometervreter) kon daarvan op vakantie, zo slecht viel de regeling voor hem uit. Er was een maximum aan de reiskostenvergoeding per maand, omdat men wilde stimuleren dat mensen die 200 kilometer verderop woonden dan maar gingen verhuizen. :) Ik woonde vlakbij en kon eigenlijk bijna niets uitruilen. Deed het elk jaar wel, maar dat ging om tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik weet natuurlijk wel dat het (fiscaal) kan, maar je moet het a. willen en b. je werkgever moet meewerken. Het woordje "kan" was hier wellicht een verkeerde woordkeuze.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

klaaas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik doelde er vooral op dat je redeneert vanuit het standpunt dat de werkgever niets te maken heeft met hoe je naar het werk komt. Ik ga ervan uit dat TS jong is (want student) en dan schets ik liever hoe een gezonde relatie tussen werkgever en werknemer er uit ziet. En dat is m.i. dat je over dit soort dingen gewoon open bent. TS maakt geen kosten, maar wil wel graag een tegemoetkoming in die (niet gemaakte) kosten ontvangen van werkgever. Ik zou zeggen: verzamel argumenten om het gesprek aan te gaan met je werkgever en doe je best. Niet geschoten is altijd mis. Maar ga niet liegen tegen je werkgever of dingen verzwijgen. Eerlijk duurt het langst.
Dit is dus helemaal geen gezonde verhouding. :) Werk is iets zakelijks. Jouw werkgever gaat zijn klanten ook niet vertellen hoe hij aan zijn spullen komt en wat hem dat zoal kost qua inkoop.

TS heeft die OV studentenkaart, dus als er iemand voordeel uit dat ding kan halen dan is dat TS. Werkgever heeft "geen kaart", dus die heeft dat voordeel niet. Dan kun je daar onderling afspraken over maken in ieders voordeel, maar als je daar niet uitkomt dan zou ik dus die reizen niet op mijn OV studentenkaart doen.

Het is dan aan werkgever: 100% van de OV-kosten vol tarief dragen, of TS een bepaalde vergoeding geven voor het gebruik van zijn OV studentenkaart. Dat laatste gaat echt de goedkoopste optie zijn voor werkgever. Op dit moment wil werkgever vooral graag als enige profiteren van iets wat niet eens van hem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Dit is dus helemaal geen gezonde verhouding. :)

TS heeft die OV studentenkaart, dus als er iemand voordeel uit dat ding kan halen dan is dat TS. Werkgever heeft "geen kaart", dus die heeft dat voordeel niet. Dan kun je daar onderling afspraken over maken in ieders voordeel, maar als je daar niet uitkomt dan zou ik dus die reizen niet op mijn OV studentenkaart doen.

Het is dan aan werkgever: 100% van de OV-kosten vol tarief dragen, of TS een bepaalde vergoeding geven voor het gebruik van zijn OV studentenkaart. Dat laatste gaat echt de goedkoopste optie zijn voor werkgever. Op dit moment wil werkgever vooral graag als enige profiteren van iets wat niet eens van hem is.
Dus jouw houding is: als ik niet profiteer dan profiteert niemand? Wat je voorstelt is een (lichte) vorm van chantage. Lekker gezonde relatie.

[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 25-01-2023 12:35 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

klaaas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Dus jouw houding is: als ik niet profiteer dan profiteert niemand? Wat je voorstelt is een (lichte) vorm van chantage. Lekker gezonde relatie.
Hoezo chantage? Die volg ik niet. We vervangen OV studentenkaart voor de beeldvorming even door een OV jaarkaart die TS uit eigen zak betaalt. Leg mij dan nu eens uit, waarom werkgever daar dan kostenloos gebruik van kan maken. TS heeft die kaart immers al en betaalt daar zelf voor. Dat is hier niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
Wat een discussie wat nergens over gaat.

Ja, het risico bestaat dat TS moet gaan terugbetalen aan DUO als de studie niet afgemaakt wordt binnen 10 jaar. Is dit het probleem van de werkgever? Nee. Verplicht de werkgever TS om die studie te volgen en een studenten OV te hebben? Nee? Waarom moet dan de werkgever (gedeeltelijk) mee betalen aan het opbouwen aan een schuld die mogelijk in zijn geheel kwijtgescholden wordt? En als die kwijt gescholden wordt, gaat TS dan de vergoeding terugbetalen?

Het is super simpel: werkgever heeft de mogelijkheid GEMAAKTE kosten te vergoeden. Gemaakte kosten TS: 0.

Als TS 10000x met de studenten OV naar werk gaat en TS zijn studie niet afmaakt zal het terug te betalen bedrag EXACT het zelfde zijn als wanneer TS 0x met de studenten OV reist en een business card of auto gebruikt.

Zoals ik het zie zijn er 2 mogelijkheden:
1. TS wilt extra geld ontvangen waar geen recht op is (km vergoeding terwijl TS gratis met de trein reist)
2. TS wilt er voor zorgen dat de werkgever meer geld kwijt is aan TS zonder dat TS hier netto op vooruit gaat (stoppen/wijzigen van studenten OV en gemaakte kosten gaan declareren)

Bij punt 1, tuurlijk willen we allemaal meer geld, maar alleen als je er recht op hebt. Dat heb jij niet @twearof. Bij punt 2 ben je gewoon een slechte werknemer en is zo'n houding niet bevorderlijk voor je carrière.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:44:
[...]
2. TS wilt er voor zorgen dat de werkgever meer geld kwijt is aan TS zonder dat TS hier netto op vooruit gaat (stoppen/wijzigen van studenten OV en gemaakte kosten gaan declareren)

Bij punt 1, tuurlijk willen we allemaal meer geld, maar alleen als je er recht op hebt. Dat heb jij niet @twearof. Bij punt 2 ben je gewoon een slechte werknemer en is zo'n houding niet bevorderlijk voor je carrière.
Dus als de TS besluit om elk weekend z'n ouders op te zoeken en daar zijn OV-kaart op aan te passen is hij een slechte werknemer? Wat een onzin.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
fsfikke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Dus als de TS besluit om elk weekend z'n ouders op te zoeken en daar zijn OV-kaart op aan te passen is hij een slechte werknemer? Wat een onzin.
Nee, maar dan past TS dit met een valide reden aan. Maar dat is niet het sentiment dat ik krijg wanneer ik de berichten van TS lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat een discussie wat nergens over gaat.

Ja, het risico bestaat dat TS moet gaan terugbetalen aan DUO als de studie niet afgemaakt wordt binnen 10 jaar. Is dit het probleem van de werkgever? Nee. Verplicht de werkgever TS om die studie te volgen en een studenten OV te hebben? Nee? Waarom moet dan de werkgever (gedeeltelijk) mee betalen aan het opbouwen aan een schuld die mogelijk in zijn geheel kwijtgescholden wordt? En als die kwijt gescholden wordt, gaat TS dan de vergoeding terugbetalen?

Het is super simpel: werkgever heeft de mogelijkheid GEMAAKTE kosten te vergoeden. Gemaakte kosten TS: 0.

Als TS 10000x met de studenten OV naar werk gaat en TS zijn studie niet afmaakt zal het terug te betalen bedrag EXACT het zelfde zijn als wanneer TS 0x met de studenten OV reist en een business card of auto gebruikt.

Zoals ik het zie zijn er 2 mogelijkheden:
1. TS wilt extra geld ontvangen waar geen recht op is (km vergoeding terwijl TS gratis met de trein reist)

Nogmaals: het voordeel van de OV studentenkaart behoort TS toe, niet de werkgever. De werkgever heeft geen kaart en geen enkel recht om daar gebruik van te maken. Die wil gewoon een "free ride".

Verder praat je teveel vanuit een bepaalde "angst" voor een werkgever. Dat is niet goed, zeker niet in deze tijd. Als het goed is, heeft je werkgever jou aangenomen om kwaliteiten en niet om het bezit van een OV studentenkaart waar hij van kan profiteren. Je bereikt eigenlijk als werknemer vooral meer, als je jezelf een beetje over die angst heen kunt zetten. Voor niets gaat de zon op, ook voor de werkgever van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Nee, maar dan past TS dit met een valide reden aan. Maar dat is niet het sentiment dat ik krijg wanneer ik de berichten van TS lees.
Het is simpelweg de opportunity cost van het beschikbaar stellen van zijn OV kaart waar niks tegenover staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:24
[...]

Waarom bespreken met je werkgever?
Het is toch jouw OV kaart?
Als het jou beter uitkomt dat het een weekendkaart is dan zet je hem toch gewoon om en zeg je tegen je werkgever "Hey, ik heb nu een weekend kaart, mag ik ff vangen?"...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Nogmaals: het voordeel van de OV studentenkaart behoort TS toe, niet de werkgever. De werkgever heeft geen kaart en geen enkel recht om daar gebruik van te maken. Die wil gewoon een "free ride".

Verder praat je teveel vanuit een bepaalde "angst" voor een werkgever. Dat is niet goed, zeker niet in deze tijd. Als het goed is, heeft je werkgever jou aangenomen om kwaliteiten en niet om het bezit van een OV studentenkaart waar hij van kan profiteren. Je bereikt eigenlijk als werknemer vooral meer, als je jezelf een beetje over die angst heen kunt zetten. Voor niets gaat de zon op, ook voor de werkgever van TS.
Het heeft niks te maken met angst, maar met goed werknemerschap, net zoals je goed werkgeverschap verwacht van de werkgever. Waarom zou de werkgever moeten betalen voor kosten die niet hoeven te bestaan? De TS verliest absoluut niks met het gebruiken van de studenten OV. Wanneer je dan tegen de werkgever zegt "Ja maar die wil ik niet voor werk gebruiken dus ga maar betalen" getuigt dat niet van goed werknemerschap en moet je niet raar opkijken als je contract niet verlengd wordt.
fsfikke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Het is simpelweg de opportunity cost van het beschikbaar stellen van zijn OV kaart waar niks tegenover staat.
Waarom moet er iets tegenover staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Omdat het hem iets kost natuurlijk. In dit geval zijn weekendreizen waar hij 60% van betaalt omdat hij voor een week-OV heeft gekozen om een goede werknemer te zijn.
Opportunity cost
Opportunity cost is the value of what you lose when choosing between two or more options. Every choice has trade-offs, and opportunity cost is the potential benefits you'll miss out on by choosing one direction over another.

Waarom zou de werkgever moeten betalen voor kosten die niet hoeven te bestaan?
Deze werkgever betaalt mensen die met de auto naar hun werk gaan ook maar een fractie van de kosten, toont ook geen geweldig werkgeverschap of niet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
fsfikke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:59:

Deze werkgever betaalt mensen die met de auto naar hun werk gaan ook maar een fractie van de kosten, toont ook geen geweldig werkgeverschap of niet ;)
De overheid stelt dat 0,21 cent per km onbelast vergoed mag worden. De werkgever staat het altijd vrij om meer te vergoeden, maar dat is dan loon en zal je als werknemer moeten onderhandelen. Daarnaast, 21 cent per km is voor bijna alle moderne auto's volledig kosten dekkend (althans, voordat de benzine zo absurd duur werd).

Daarnaast heeft dit verder niks te maken met TS en zijn vraag.

[ Voor 59% gewijzigd door Hatsjoe op 25-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Het heeft niks te maken met angst, maar met goed werknemerschap, net zoals je goed werkgeverschap verwacht van de werkgever. Waarom zou de werkgever moeten betalen voor kosten die niet hoeven te bestaan? De TS verliest absoluut niks met het gebruiken van de studenten OV. Wanneer je dan tegen de werkgever zegt "Ja maar die wil ik niet voor werk gebruiken dus ga maar betalen" getuigt dat niet van goed werknemerschap en moet je niet raar opkijken als je contract niet verlengd wordt.

[...]

Het getuigt dan zeker wel van goed werkgeverschap om je werknemers die het OV gebruiken uit te sluiten van de normale reiskostenvergoeding voor iedere andere manier van vervoer, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Ik denk dat je hier met een goede werkgever gewoon uit moet kunnen komen. Misschien interpreteer ik de woorden van de TS verkeerd, maar blijkbaar zit er bij werkgever geen beweging. Maar daarvoor moet je je dus wel uit durven te spreken, want anders gaat het niet gebeuren. Dan proberen ze gewoon die paar euro besparing te pakken over jouw rug. Dan gaat je manager er met de veer vandoor, want die heeft gesneden in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Wanneer TS de studenten OV omzet van weekdagen naar weekend omdat TS de OV kaart in het weekend wilt gebruiken, dan is dat compleet valide en moet TS dat zeker doen. In dat geval zou de werkgever de gemaakte OV kosten om op werk te komen moeten vergoeden.

Zolang TS zijn OV niet omzet naar weekend dan hoeft de werkgever niks te betalen, het is immers een bewuste keuze. TS zal dus moeten berekenen wat voordeliger is. In het weekend gratis en doordeweeks 60% korting op de niet werk gerelateerde reizen, of doordeweeks gratis en in het weekend 60% korting.

Wanneer TS de OV enkel omzet naar weekend, vervolgens niet gebruikt in het weekend, maar nu wel de werkgever voor kosten laat opdraaien die er niet hadden hoeven te zijn, dan is TS een slechte werknemer.
Ik denk dat jij echt geen idee hebt wat een "slechte werknemer" precies is, als ik heel eerlijk moet zijn. Je beoordeelt een werknemer niet op zijn reiskostenvergoeding, doorgaans. :) Ik ben liever een "lastige" goede werknemer, want dan komt het waarde oordeel in ieder geval nog van de klanten. En daar gaat het natuurlijk om, resultaten. Dit soort regelringetjes zijn bijzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Hoezo chantage? Die volg ik niet. We vervangen OV studentenkaart voor de beeldvorming even door een OV jaarkaart die TS uit eigen zak betaalt. Leg mij dan nu eens uit, waarom werkgever daar dan kostenloos gebruik van kan maken. TS heeft die kaart immers al en betaalt daar zelf voor. Dat is hier niet anders.
Jij stelt voor dat TS, als hij geen vergoeding krijgt voor het gebruik van zijn OV kaart, een betaalde OV kaart neemt om zodoende recht te hebben op de reiskostenvergoeding van de werkgever. Werkgever zou dan goedkoper uit zijn door wel een vergoeding te geven voor het gebruik van de OV kaart en is wellicht genegen dat dan te doen. De betaalde OV kaart gebruik je dus als dwangmiddel om je doel te bereiken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
[...]

De overheid stelt dat 0,21 cent per km onbelast vergoed mag worden. De werkgever staat het altijd vrij om meer te vergoeden, maar dat is dan loon en zal je als werknemer moeten onderhandelen. Daarnaast, 21 cent per km is voor bijna alle moderne auto's volledig kosten dekkend (althans, voordat de benzine zo absurd duur werd).

Daarnaast heeft dit verder niks te maken met TS en zijn vraag.
Ik weet niet hoe jij de kosten berekend voor de gemiddelde auto, maar 21 cent is voor de meeste auto’s helemaal niet kostendekkend. De ANWB heeft daar wel een rekentool voor :)

Maar het gaat om de mogen: Ze mogen het uitkeren, maar tenzij het in je contract staat of in je CAO als je die hebt: is reiskostenvergoeding geen recht.

Je maakt geen kosten en krijgt geen vergoeding. Het advies om maar te dreigen met een betaalde OV kaart is mijn inziens een zwaktebod.

Tegelijkertijd zou ik mij er als werkgever ook niet te druk om maken en zou ik snel kiezen voor declaratie door de medewerkers op basis van kms, omdat het je niet uit maakt. OV of niet. Echter doet de werkgever dat niet.
Accepteren en weer doorgaan of een andere werkgever zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even los van het hele kostenplaatje 'nu', de TS stelt vanuit privésfeer iets beschikbaar aan de werkgever, waarom zou daar geen vergoeding tegenover mogen staan?

Ik heb bij m'n baas ook aangegeven dat als ik mijn privételefoon voor werk gerelateerde zaken zou moeten gebruiken dat hij mee mag betalen aan m'n abonnement, ondanks dat ik geen datalimiet heb. Wel de lusten maar niet de lasten, zo werkt dat niet.

De TS hoeft nu geen cent te declareren, evenmin moet de werkgever die bedragen betalen. Wel de lusten voor de werkgever, niet de lasten. Voor de TS is er geen lust, maar wel een reëel risico op last.

De situatie is wat breder dan het 'nu', risico's kan je niet zomaar negeren. Maar daarvoor kan je dus aan tafel gaan zitten. ;)

Echter zoals al een aantal keer is aangegeven: Tenzij er iets over in het contract / CAO staat heeft de TS geen enkel recht op een vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:56

Rmg

100% van de daadwerkelijk gemaakte OV kosten vergoeden OF een kilometervergoeding (of leaseuto) is tegenwoordig vrij normaal.

Het moedigt aan om met het OV te gaan en is voordeliger dan een eigen auto rijden met 21cnt onbelast.

Wat zouden jullie doen?
Jij zit in de lastige situatie dat je door je studentenOV je geen OV kosten maakt. In ieder geval niet in de zin dat je per woon-werk rit kosten maakt.

Ik ben van mening dat je 'recht' hebt op een vergoeding, dat jij een studentenov hebt hoeft naar mijn mening niet een voordeeltje voor het bedrijf te zijn, maar ik snap ook dat het lastig is om speciaal voor jouw geval een aparte persoonlijke regeling op te zetten.

Optie 1 is de kilometers te declareren alsof je met de auto gaat, als WG zou ik dan wel eisen dat de "autokilometers" opgegeven worden en niet de spoorkilometers. Even aannemende dat weg-kilometers korter zijn

Optie 2 is een reisproduct voor je werk te nemen, heb jij alleen geen financieel voordeel van, misschien kan je wel je ov-kaart omzetten naar weekend... geen idee of dat voordeel voor je oplevert

Optie 3 is een een aparte regeling regelen met je werkgever, maar dan zit je wel met "wat als je OV studentenproduct stopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Even los van het hele kostenplaatje 'nu', de TS stelt vanuit privésfeer iets beschikbaar aan de werkgever, waarom zou daar geen vergoeding tegenover mogen staan?
Omdat het puur een monetaire vergoeding is voor gemaakte kosten, en de gemaakte kosten zijn 0? Als TS hypothetisch in het gebouw naast zijn werk woont, hoeft zijn werk ook geen woon-werk-verkeer-kosten te maken, omdat TS geen kosten hiervoor maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
[...]

Ik heb bij m'n baas ook aangegeven dat als ik mijn privételefoon voor werk gerelateerde zaken zou moeten gebruiken dat hij mee mag betalen aan m'n abonnement, ondanks dat ik geen datalimiet heb. Wel de lusten maar niet de lasten, zo werkt dat niet.

De TS hoeft nu geen cent te declareren, evenmin moet de werkgever die bedragen betalen. Wel de lusten voor de werkgever, niet de lasten. Voor de TS is er geen lust, maar wel een reëel risico op last.

De situatie is wat breder dan het 'nu', risico's kan je niet zomaar negeren. Maar daarvoor kan je dus aan tafel gaan zitten. ;)

Echter zoals al een aantal keer is aangegeven: Tenzij er iets over in het contract / CAO staat heeft de TS geen enkel recht op een vergoeding.
Het is niet vergelijkbaar met een telefoon of andere voorwerpen die de werkgever verwacht dat jij beschikbaar stelt. En wat betreft die telefoon, het is dan heel normaal om een zakelijke telefoon te krijgen.

Welke risico's heb je het over die TS loopt? En welke reële lasten? Die zijn er niet.

Het recht is er inderdaad niet, en wat ik niet snap is dat er blijkbaar wel veel mensen in dit topic van mening zijn dat de werkgever mee dient te betalen, ook al is er geen wettelijke grondslag voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hatsjoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Welke risico's heb je het over die TS loopt? En welke reële lasten? Die zijn er niet.
Hoe vaak wil je nog negeren wat de TS schreef :? :
[...]

Ik had ook eerder al de definitie van opportunity cost gepost: https://www.google.com/search?q=opportunity+cost

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kruimel0 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Omdat het puur een monetaire vergoeding is voor gemaakte kosten, en de gemaakte kosten zijn 0? Als TS hypothetisch in het gebouw naast zijn werk woont, hoeft zijn werk ook geen woon-werk-verkeer-kosten te maken, omdat TS geen kosten hiervoor maakt.
Lees de rest dan ook even:
De kosten zijn nu wellicht €0, evenals wellicht met terugwerkende kracht €96 voor elke 2 weken dat er genoten is van studenten OV [onder werktijd].

Aangenomen dat de werkgever normaliter wel met een vergoeding over de boeg komt, geld dat daar net zo. Alleen gaan die je echt niet met terugwerkende kracht alsnog van een OV vergoeding voorzien. ;)

Aan tafel zitten kan altijd, iets krijgen / recht hebben op is een 2e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:57

DataGhost

iPL dev

Je kan er heel moeilijk over gaan doen, maar TS gaat in weekends (tegen kosten die door niemand vergoed worden behalve TS zelf) naar familie, en kan doordeweeks 100% OV-kostenvergoeding krijgen van de werkgever. Ik zie verder geen andere doordeweekse OV-reizen in dit topic genoemd dus dan lijkt het me gewoon logisch om het studenten-OV om te zetten naar weekend om zo de kosten van het naar familie gaan te drukken. Is direct al het gezeik over, toch? Voor het bedrijf maakt dat in principe ook niks uit aangezien die kennelijk standaardprocedure hebben deze kosten te vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Lees de rest dan ook even:

[...]

De kosten zijn nu wellicht €0, evenals wellicht met terugwerkende kracht €96 voor elke 2 weken dat er genoten is van studenten OV [onder werktijd].

Aangenomen dat de werkgever normaliter wel met een vergoeding over de boeg komt, geld dat daar net zo. Alleen gaan die je echt niet met terugwerkende kracht alsnog van een OV vergoeding voorzien. ;)

Aan tafel zitten kan altijd, iets krijgen / recht hebben op is een 2e.
Het reisproduct afnemen is een keuze. Het selecteren van het weekreisproduct is een keuze. Het weekreisproduct inzetten om op het werk te komen (wat niet is "beschikbaar stellen aan de werkgever") is een keuze. De studie op tijd afmaken en de schuld voor het reisproduct kwijtgescholden krijgen is een keuze.

TS heeft een heleboel keuzes, maar wil gewoon geld vangen voor iets wat hem potentieel niets kost. Is daar recht op? Dat hangt volgens mij af van het antwoord op mijn eerdere vragen, namelijk:
Geldt "de studieschuld die je per maand opbouwt door het actief hebben van je reisproduct" als OV-kosten met betrekking tot bovengenoemde reiskostenvergoeding bij een werkgever?
En zo ja:
• Mag je deze kosten dan ook volledig opvoeren richting de werkgever, of gedeeltelijk? Hoe bepaal je die ratio?
• Hoe zit het dan met kwijtschelding? Wat als je na een paar jaar bent afgestudeerd en het reisproduct gratis blijkt, heb je dan niet onterecht belastingvrije vergoeding genoten?
De eenvoudigste oplossing is al een paar keer gegeven: om kosten vergoed te krijgen, moet je kosten maken. Dus kies voor een weekend-OV om gratis naar je vriendin te reizen, en reis doordeweeks lekker op saldo tegen 40% korting. Dien dan maandelijks een overzicht van je reizen in, dan zou je die kosten terug moeten krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2023 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
[...]
Als ik mijn auto, waarmee ik naar het werk ga, niet all-risk verzeker, loop ik het risico dat ik hem op een ritje naar/van naar het werk total-loss rijdt. Moet een werkgever dat risico ook financieel afdekken?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:23
Ja, ik zit in een vergelijkbaar scenario. Ik kan voor mijn werk gratis reizen, er komt verder geen geld bij kijken. Het enige wat ik 'lullig' vond was dat collega's veelal een vast bedrag per maand krijgen voor hun reiskosten met de auto, die niet zijn veranderd sinds iedereen tijdens corona is gaan thuiswerken. Netto levert mijn collega's dat een hoop op. Zij hebben daar ook niks van gemeld omdat ze het zagen als een thuiswerkvergoeding. Ik heb die vergoeding dus niet. Mijn werkgever let er niet op, of weet het wel en doet er niks mee. Ik ga het verder ook niet vertellen omdat ik bang ben dat mijn werkgever mijn collega's minder geld gaat geven. Het is niet dat ik ze het niet gun zegmaar :P
Pagina: 1 2 Laatste