Solaredge beginnersvragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
Hoi mede Tweakers.

Ik ben reeds actief op diverse andere topics op Tweakers maar heb nu toch een vraag over zonnepanelen.

Situatie:
Ik heb een Solaredge systeem. Omvormer (SE3500H) met 11 panelen (355wp) mét optimizers. Liggen volledig zuid op de voorzijde van het huis(dak). Systeem werkt top! Zie nooit een afgevlakte parabool etc. Dus we zijn blij.

Wens:
We hebben een nieuwe schuur aan de zijkant van het huis. 45 bitumen dak. Hierop zou ik graag een 2e Solaredge systeem willen leggen. (In totaal 5 panelen). Helemaal los dus van de bestaande 11.
Ik dacht:
Omvormer: Solaredge SE-2200H
5 panelen (merk nog te bepalen) ca. 420 wp
5 optimizers Solaredge S440

Vraag:
De verkopende partij van de optimizers verteld mij nu dat dit mogelijk niet gaat werken. EN ik zou graag jullie mening hierover horen. Ik snap niet goed waarom niet! Hij heeft het over een te kort aan uitgang spanning bij gebruik van 5 optimizers. (Dit zouden er in zijn beleving minimaal 8 moeten zijn (bij 1-fase))

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen óf hij hierin gelijk heeft. Heb ik té simpel gedacht in deze? Zie ik iets over het hoofd?

Ik had gedacht dat ik de omvormer een hoeveel (in dit geval 5x 420 wp) aanbied. Deze overschrijd in deze niet de max capaciteit van de omvormer. En de optimizers zorgen er voor dat, wanneer 1 van de 5 panelen bijvoorbeeld in een streep schaduw komt, de rest nog z'n werk zo goed mogelijk blijft doen.

Hopelijk willen jullie me helpen met dit vraagstuk.
Aansluiten richting de meterkast gebeurd verder keurig via een eigen kabel (ononderbroken) etc. Gelijk zoals de 1e set ook is aangesloten.
Ter aanvulling (weet niet of het meer gebeurd - denk van wel) maar ik heb een 3 fase meterkast (3x25A) Waarvan ik 1 fase op het huis gebruik heb (incl. de bestaande zonnepanelen), 1 fase gebruik ik voor de laadrobot en 1 fase gebruik ik (nog) niet. Deze laatste zou ik dus dedicated kunnen gebruiken voor de 2e set zonnepanelen. (Natuurlijk netjes met alle beveiligingen er tussen).

Ik hoop nogmaals dat iemand me iig kan vertellen óf mijn plan m.b.t. de samenstelling van de 2e set gaat werken óf moet ik richting 8 panelen oid? Of kan de combi niet (omvormer + optimizers (welke ik nu op het oog heb).

Dank voor al jullie hulp.

m.v.g. Yves

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

1. Je hebt een eigen topic.
2. Jouw installateur heeft gelijk.
3. Je denkt inderdaad te simpel ;)
Leesvoer: Het grote SolarEdge topic

Iets meer uitleg: een solaredge omvormer werkt op een vast voltage (400 volt voor de 1 fase) en dat voltage wordt gemaakt door de optimizers. Er zijn twee soorten optimizers: 60V en 80V optimizers, Met 5 optimizers die maximaal 60V kunnen maken (zoals de s440) kom je aan 300V. Niet genoeg voor de omvormer en die gaat niet opstarten.

Je hebt 2 oplossingen:
1 s500b optimizers, die kunnen 80V maken (dit is suboptimale oplossing) en 5x80V is 400v, maar je hebt geen marge of schaduwmanagement, dus eigenlijk wil je dit niet.
2 meer panelen, minimaal 8, of 6 met s500b optimizers (dit is de betere oplossing)

Die panelen wil je overigens allemaal im dezelfde richting leggen, dus geen kleine groepjes hier en daar.

Kan je nu niet meer panelen kwijt, dan kan je zoeken naar een se2000m compact omvormer, of afstappen van solaredge en voor een stringomvormer (kleine solis oid), of een paar hoymiles micro omvormers gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 24-01-2023 21:48 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54
Waarom de keuze voor solaredge ? Als je geen schaduw val hebt zal ik gewoon gaan voor simpele string omvormer van goodwe etc. Die zullen waarschijnlijk eerder starten met energie leveren ook vergeleken met een SE systeem vanwege de lagere opstart spanning. ( solaredge verwacht 400V bij 1F of 750V bij 3F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
teacher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:39:
1. Je hebt een eigen topic.
2. Jouw installateur heeft gelijk.
3. Je denkt inderdaad te simpel ;)
Leesvoer: Het grote SolarEdge topic

Iets meer uitleg: een solaredge omvormer werkt op een vast voltage (400 volt voor de 1 fase) en dat voltage wordt gemaakt door de optimizers. Er zijn twee soorten optimizers: 60V en 80V optimizers, Met 5 optimizers die maximaal 60V kunnen maken (zoals de s440) kom je aan 300V. Niet genoeg voor de omvormer en die gaat niet opstarten.

Je hebt 2 oplossingen:
1 s500b optimizers, die kunnen 80V maken (dit is suboptimale oplossing) en 5x80V is 400v, maar je hebt geen marge of schaduwmanagement, dus eigenlijk wil je dit niet.
2 meer panelen, minimaal 8, of 6 met s500b optimizers (dit is de betere oplossing)

Die panelen wil je overigens allemaal im dezelfde richting leggen, dus geen kleine groepjes hier en daar.

Kan je nu niet meer panelen kwijt, dan kan je zoeken naar een se2000m compact omvormer, of afstappen van solaredge en voor een stringomvormer (kleine solis oid), of een paar hoymiles micro omvormers gaan.
Dank voor de snelle reactie. Ik heb dit allemaal nooit zo geweten. (Dus ik leer weer). Vraag me dan wel af hoe dit bij m'n huidige systeem in elkaar zit. Maar ik ga wel proberen te achterhalen welke optimizers ik dan heb in m'n huidige systeem. (Kan ik dat ergens achterhalen? - Ik was ingelogd in zowel de app als in de omvormer maar kon het niet zo snel vinden).

Overigens een opmerking:
Nu ik dit weet kijk ik naar de datasheet van die S500b optimizer. Daar spreekt men van een minimale string van 6. Is het dan zo dat de omvormer met 5 optimizers gewoon niet aan gaat? Moet je je aan die 6 houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De kans is inderdaad dat hij niet aan gaat met 5x s500b

En als hij aan gaat draait het systeem als met een 1997 string omvormer: het slechtste paneel bepaald de opbrengst van alle panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik quote mezelf even:
s500b optimizers, die kunnen 80V maken (dit is suboptimale oplossing) en 5x80V is 400v, maar je hebt geen marge of schaduwmanagement, dus eigenlijk wil je dit niet.
Normaalgesproken heb je bij solaredge een handje volts "over", zodat -mocht er een paneel schaduw krijgen- de andere optimizers het voltage verhogen. Met 5 optimizers die maximaal uitsturen (80V) heb je geen enkele marge en als het even tegen zit kom je net ff wat tekort en start de boel alsnog niet op. En als je niet al je panelen dezelfde kant op legt ben je ook klaar. Hoe ga je ze neerleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 24-01-2023 20:12 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
teacher schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:11:
Ik quote mezelf even:

[...]

Normaalgesproken heb je bij solaredge een handje volts "over", zodat -mocht er een paneel schaduw krijgen- de andere optimizers het voltage verhogen. Met 5 optimizers die maximaal uitsturen (80V) heb je geen enkele marge en als het even tegen zit kom je net ff wat tekort en start de boel alsnog niet op. En als je niet al je panelen dezelfde kant op legt ben je ook klaar. Hoe ga je ze neerleggen?
OK. Plan is dan toch om naar 6 panelen te gaan met 6x de S500b optimizer. (Ze liggen allemaal naast elkaar in portrait) op het dak van de schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54
DrDeJe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:32:

OK. Plan is dan toch om naar 6 panelen te gaan met 6x de S500b optimizer. (Ze liggen allemaal naast elkaar in portrait) op het dak van de schuur)
heb je last van schaduw ? Nee, dan zou ik gewoon een passende string omvormer nemen.
Niet teveel blijven haken bij 1 merk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27

hamsteg

Species 5618

Ga werken met micro-omvormers ipv een grote omvormer, volgens mij ben je dan van alle problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Goedemiddag,

Weet niet óf het gebruikelijk is maar van mij mag dit draadje gesloten worden hoor.
Ik heb idd kort geleden besloten van het hele plan af te zien en voor 6 panelen met Enphase micro's te gaan.
Weet alleen nog niet of het verstandig is om voor IQ7A's te gaan of voor de goedkopere IQ7+'en. Hopelijk gaat het me lukken erachter te komen wat daar nou precies het grote verschil tussen is. (Wil overigens 6 panelen van ca. 420wp gaan gebruiken).

Dank allemaal voor jullie reacties en antwoorden.

Ik leer weer een hoop.

Pagina: 1