Buffervat warmtepomp + zonneboiler: Thermostaat / pomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 17:55
Ik heb een buffervat van 1000 liter waar de warmtepomp (Panasonic) en de zonneboiler over moeten gaan lopen. De warmtepomp loopt nu direct op het circuit, waar de buffertank aan moeten worden toegevoegd.
Nu heeft Panasonic 2 opties voor het tussenvoegen van een buffervat op de schema's in de instructies:
1: Met een pomp achter het buffervat
2: Zonder pomp, maar met een driewegklep.

Nu ben ik bang dat met de zonneboiler de temperatuur te warm kan worden voor het circuit, dus ik zou dat willen regelen met een thermostaat (De vloerverwarmingsgroep is helemaal aan de andere kant van de woning en de aanvoer loopt ook door de vloer).
Daarnaast vraag ik me af of ik echt 3 pompen nodig heb in mijn woning: de vloerverwarmingsgroep heeft een pomp en de warmtepomp ook.

Daarnaast heb ik gezocht naar een thermische mengklep, maar ik kan geen klep vinden die in de buurt komt van de 1,5" van het buffervat of de 32mm vanuit de warmtepomp.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Velen zijn je voorgegaan.

Het vat is leuk voor SWW en moet dus jaarrond heet zijn.

Als je lage stookkosten wil, zal je de verwarming op weersafhankelijk willen hebben en dus het vat niet voor verwarming kunnen gebruiken.

Die combinatie lukt alleen met driewegklep.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Thanks!
Ik wil inderdaad de verwarming weersafhankelijk maken, de COP neemt sterk af (lucht water pomp) dus ik hoop dat ik dat met het buffer wat beter kan inregelen.

Met driewegklep om het circuit af te sluiten als de temperatuur te hoog wordt klinkt logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien heb je ook iets aan de overwegingen hier genoemd:
HT Warmtepomp icm zonneboiler

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

warmtepomp gewoon los laten van de tank. je levert alleen maar efficientie in met zo'n enorme tank. het nut van zonneboilers voor verwarming is ook beperkt. in de winter als je juist de warmte nodig hebt doet het niks en zit de warmtepomp voor jan joker 1000 liter water warm te houden.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 22:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
flippy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:27:
warmtepomp gewoon los laten van de tank. je levert alleen maar efficientie in met zo'n enorme tank. het nut van zonneboilers voor verwarming is ook beperkt. in de winter als je juist de warmte nodig hebt doet het niks en zit de warmtepomp voor jan joker 1000 liter water warm te houden.
Daar twijfel ik dus over. COP was afgelopen nacht nog geen 2, overdag net boven de 4.
Het doet niet niks, maar is een soort batterij die je op het warmste moment van de dag zoveel mogelijk voorverwarmt. Het vat staat op een plek waar warmte gewenst is, dus eventueel warmteverlies komt in een ruimte waar dit gewenst is.
Ik heb voor tapwater naverwarming, dus wil het vat eigenlijk niet boven de 45 graden laten komen, om dan terug te kunnen laten lopen naar 30-35 graden. Tapwater kan dan van 35 naar 65 graden (naar gelang de temperatuur in de warmtebuffer) worden gebracht.

Maar wellicht (waarschijnlijk) is het allemaal veel te optimistisch gedacht inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

supertheiz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Daar twijfel ik dus over. COP was afgelopen nacht nog geen 2, overdag net boven de 4.
Het doet niet niks, maar is een soort batterij die je op het warmste moment van de dag zoveel mogelijk voorverwarmt. Het vat staat op een plek waar warmte gewenst is, dus eventueel warmteverlies komt in een ruimte waar dit gewenst is.
Ik heb voor tapwater naverwarming, dus wil het vat eigenlijk niet boven de 45 graden laten komen, om dan terug te kunnen laten lopen naar 30-35 graden. Tapwater kan dan van 35 naar 65 graden (naar gelang de temperatuur in de warmtebuffer) worden gebracht.

Maar wellicht (waarschijnlijk) is het allemaal veel te optimistisch gedacht inderdaad...
tenzij je dat vat als ornament in de woonkamer hebt staan heb je er niet veel aan. de watertemperatuur moet ook kunstmatig erg hoog zijn wil je enigsinds nuttige warmte opslaan. 1000L is niet veel als je op efficientie temperaturen zit. en in de winter doen je collectoren gewoon niks in die tank als je het nodig hebt. in de zomer is het leuk om 1000 liter aan 65+ graden water te hebben maar dan heb je er bar weing aan als het 25 graden is buiten.

en COP over de tank zal altijd lager zijn dan gewoon direct in je afgiftesysteem gaan.

puur uit economisch oogpunt levert het meer op/kost het minder als je het hele collectorsysteem en tank weghaalt (en verkoopt) en vervangt voor een stapel zonnepanelen en nog maximaal salderen zolang het kan en later een thuisaccu erbij pakken als dat economisch nut gaat hebben over 5+ jaar. onder de streep is dat de manier om je energiekosten omlaag te krijgen op de korte/lange termijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
flippy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:08:
[...]

tenzij je dat vat als ornament in de woonkamer hebt staan heb je er niet veel aan. de watertemperatuur moet ook kunstmatig erg hoog zijn wil je enigsinds nuttige warmte opslaan. 1000L is niet veel als je op efficientie temperaturen zit. en in de winter doen je collectoren gewoon niks in die tank als je het nodig hebt. in de zomer is het leuk om 1000 liter aan 65+ graden water te hebben maar dan heb je er bar weing aan als het 25 graden is buiten.

en COP over de tank zal altijd lager zijn dan gewoon direct in je afgiftesysteem gaan.

puur uit economisch oogpunt levert het meer op/kost het minder als je het hele collectorsysteem en tank weghaalt (en verkoopt) en vervangt voor een stapel zonnepanelen en nog maximaal salderen zolang het kan en later een thuisaccu erbij pakken als dat economisch nut gaat hebben over 5+ jaar. onder de streep is dat de manier om je energiekosten omlaag te krijgen op de korte/lange termijn.
De hele situatie:
We zijn een jaar of 7 geleden in een boerderij getrokken die helemaal gerenoveerd moest worden. We wilden een houtkachel aanlsuiten aan het buffervat, met zonneboiler voor de warmere maanden.
De houtkachel zou komen in de ruimte die als laatste aan de beurt was, en tegen die tijd was de subsidie afgeschaft en de discussie veranderd naar een mogelijk toekomstig verbod.
We hebben een accumulerende kachel aangeschaft en die staat op koudere dagen aan en dat werkt eigenlijk prima. Nadeel van een kachel met een watermantel is dat deze vrijwel alle warmte aan het water afgeeft en niet aan de ruimte waar hij staat.
Dus we hadden al het buffervat, de zonneboiler, de warmtepomp (die bedoeld was als back-up), eigenlijk alles behalve de eerder genoemde kachel. Waarbij zonneboiler en buffervat nog niet waren aangesloten, maar wel klaar liggen.
Daarnaast hadden we een electrische boiler (200l) die afgelopen weekend de geest gaf, dus ik heb ineens haast alles alnog aan te sluiten. De boiler gebruikte overigens meer stroom als de warmtepomp.

Al met al hebben we wel hele grote stappen gemaakt: Toen we er kwamen wonen was er een gasverbruik van bijna 35.000m3 gas per jaar. Nu zit ik op ongeveer 4.00KWh per jaar (warmtepomp) + 5m3 hout (bijna helemaal van eigen erf).

Het boilervat staat in een open zijruimte naast de badkamer, dus geen ornament in de woonkamer maar wel nuttig te gebruiken. Deze ruimte staat niet in verbinding met de ruimte met de kachel, dus is geheel afhankelijk van de warmtepomp op dit moment.

Al met al dus vooral reageren geweest op regelgeving en daarop proberen aan te passen, en al met al ook een gigantische investering geweest die ik nooit meer terug ga verdienen realistisch gezien. Dus er zit maar 1 ding op: Vooruit en er het beste van maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

even voor de goede orde: op welke temperaturen draait je vloer momenteel en welke temperatuur maakt de warmtepomp momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
flippy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:46:
even voor de goede orde: op welke temperaturen draait je vloer momenteel en welke temperatuur maakt de warmtepomp momenteel?
37 graden temperatuur warmtepomp.
Vloer staat op 30 graden (met een tado regelaar die het circuit uit zet als de kamer > 20 graden is), badkamer is iets warmer die wordt niet geregeld.

Het is een beganegrond oppervlak van ongeveer 220 m2, met een verdieping van ongeveer 150m2, gebouw is uit 1890. Dus een groot, oud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Ik heb nu op elke aansluiting die direct op het warmtevat zit, een kraan. Als ik dan onderhoud moet doen hoef ik niet het hele vat leeg te laten lopen.
Volgende project wordt een 3-weg klep ertussen zetten en aansluiten, de buizen aansluiten en alles inleren. Eens kijken of ik de Resoc op het internet kan laten praten, of op een andere manier kan automatiseren.
Pagina: 1