Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10 19:31
Graag zou ik mijn CV vervangen door een WP zoals hieronder beschreven, om de maandelijkste kosten te beperken. Om mijn ideeën te verifiëren zou ik graag gebruik maken van de kennis en expertise op tweakers.net op dit gebied.
De woning
Bouwjaar is 1920's, maar in 90-er jaren is er een flink stuk aan gezet, volgens de toen geldende bouwstandaarden.
Woonoppervlak: 2 woonlagen van 70m2
Type woning: vrijstaand met zadeldak.
Isolatie: middelmatig. Dubbelglas rondom, geïsoleerde vloer beneden en folie in het dak.
Energieverbruik: 1400m3 gas en 4000kWh stroom per jaar.
Sinds 1 juni jl. 10 zonnepanelen zuid, 6 west, 6 noord en 14 oost, totaal goed voor een verwachte opbrengst van 12.000kWh per jaar.
Verwarming incl tapwater: CV ketel uit 2016, 25kW.
Afgifte systeem: beneden 1 ruimte, 6 radiatoren en 60% vloerverwarming. Boven in elke ruimte (5) 1 of 2 radiatoren, 7 in totaal.
Thermostaat: Tado ruimtethermostaat incl regelbare thermostaatknoppen op elke radiator, vloerverwarming is gestuurd met een separate pomp (doet nu altijd mee).
Het probleem
De woning is middelmatig geïsoleerd, getuige het gasverbruik. Goed isoleren (buitenmuurisolatie ivm binnenruimte, dakisolatie en nieuwe kozijnen+geisoleerde ramen) kost naar verwachting 50-60k en zal het gasverbruik wel verminderen, maar niet wegnemen.
Het doel
De energiekosten (incl investeringen) minimaliseren middels een toekomstbestendige oplossing.
De oplossing
Daikin Altherma H HT 3 warmtepomp voor de verwarming. Dit is een monoblock L/W warmtepomp met een maximum afgifte temperatuur van 70 graden. Het warme water gaat eerst door een 300L tapwater buffervat, daarna door een 1000L buffervat voor het verwarmingswater. Dit tweede buffervat dient als thermische batterij, voor wanneer de saldering afgebouwd wordt. De binnenunit vervangt de CV ketel en pompt het water door de radiatoren en vloerverwarming (temperatuur wordt gereduceerd op de verdeler middels een thermostaatknop). Tevens wordt op het tapwater buffervat 7 zonnecollectoren van het type HR Solar Maxis aangesloten. Er wordt wel een bypass aangelegd met driewegklep om het tapwater buffervat te passeren wanneer het huis in de zomer gekoeld moet worden. Het warm tapwater wordt dan volledig verzorgd door de zonnecollectoren. Er zijn 3 pompen: 1 om het water van de monoblock naar de vaten te pompen en terug, 1 voor de zonnecollectoren en 1 in de binnenunit voor het verwarmingssysteem.

Dit alles zorgt voor minimale onnodige aanpassingen aan het huis in vergelijking met andere oplossingen.
-De binnenunit komt in de plaats van de CV-ketel, dus kan direct op het leidingwerk aangesloten worden.
-De buitenunit komt daar in de buurt, de leidingen kunnen eenvoudig langs buiten getrokken worden. Met goede isolatie moet dat geen probleem zijn.
-De buffervaten komen in de aangebouwde schuur, de afstand tot de WP-binnenunit is slechts 2-3 meter.
-De zonnecollectoren komen op een schuin dak op het zuiden(carport) naast de buitenunit.
Goed isoleren staat ook in de planning, maar zal vanwege de kosten op middellange termijn plaatsvinden.
Kosten
HT WP: 5.3k
HR Solar systeem: 6.6k
Buffervat 1000L: 1.5k
Installatie en overige materialen: 2k (ik heb mijn connecties).
Totaal: 15.5k Hier is al €3900 subsidie voor de WP en €3700 voor de ZB vanaf gehaald.
HT warmtepomp
Ik heb de Daikin Altherma H HT3 14 kW op het oog, zie onderstaande link voor de specs:
Link: Daikin Altherma H HT 3 Wandmodel
Ik lees veel negatieve berichten over de HT warmtepomp op dit forum, dit heeft vooral te maken met de geringe voordelen bij dubbele aanschafprijs tov de LT warmtepompen. Bij Daikin is het prijsverschil echter erg klein(zeg €500), wat gelijk het grootste nadeel wegneemt. Verder zie ik als voordeel dat er geen elektrische naverwarming van het tapwaterval nodig is ivm legionella bestrijding, en een HT pomp biedt ook extra zekerheid bij koude dagen. Metingen met Tado en Homewizard hebben mij geleerd dat het benodigde vermogen om de woning van 12 naar 20 graden te stoken in 12 uur 12kW is, dus een 14kW WP zal voldoende zijn. Het plan is om aankomende winter meer metingen te doen, om te verifiëren of 14kW genoeg is (ze verkopen ook 16 en 18kW). Door het kleine verschil in kosten zie ik geen voordeel voor de LT warmtepomp, aangezien de HT net zo goed als LT kan functioneren bij gegeven omstandigheden, dit zal 90% van de tijd het geval zijn. De Daikin lijkt mij een prima product, als er mensen zijn met andere ervaringen dan hoor ik die heel graag.
Situatieschets
Hierbij een beeld van de verwachtte prestaties van het systeem per seizoen.
Winter (nov-feb)
De warmtepomp doet het meeste werk. De meeste dagen fungeert hij als MT WP met een temperatuur van 50-60 graden. Hiermee worden beide boilervaten verwarmt. De zonneboiler kan iets bijdragen aan voorverwarmen van koud leidingwater onderin de tapwaterboiler, maar dit is beperkt. Op een enkele koude dag met temperaturen onder het vriespunt wordt het potentieel van de WP meer benut en kan er nog steeds lekker warm water afgegeven worden. Hierdoor wordt hij wel inefficiënt, de COP zakt naar 1.5. Overige dagen verwacht ik COP 2-2.5.
Lente (mrt-mei)
Op zonnige dagen verwarmen de zonnecollectoren het tapwatervat 300L. Het glycol uit de zonnecollectoren kan 100+ graden worden, het overschot aan warmte wordt door het WP circuit in het 1000L buffervat gestoken. Hierdoor kan de WP het grootste deel van de tijd als LT warmtepomp fungeren, met een hoge COP (4). Op de minder zonnige dagen moet de WP wat meer aan de bak.
Zomer (jun-aug)
Na een transitieperiode waarbij geen verwarming/koeling nodig is, gaat de driewegklep voor het tapwaterreservoir om als de warme dagen aanbreken. De WP gaat nu 18 graden water afgeven aan het 1000L vat, indirect aan het afgiftesysteem. De 300L boiler wordt op temperatuur gehouden door de zonnecollectoren.
Herfst (sep-okt)
Idem lente, alleen zal de WP wat meer moeten werken ivm minder opbrengst zonnecollectoren.
Voordelen
-Van het gas af: 1400m3 x €1,50 + €250 vastrecht = €2350 per jaar kostenbesparing.
-Zoals op het terugverdientopic te lezen is, wordt er momenteel grof geld geboden voor teruggeveerde stroom. Dit gaat echter vaak samen met hoge tarieven voor gas. Alleen zonder gasaansluiting kun je een dergelijk contract wel afsluiten en hier ook voordeel bij hebben. Van mijn 8MWh overproductie per jaar van de zonnepanelen zal allicht een deel overschieten om tegen een aantrekkelijk tarief terug te leveren, vooral zolang de saldering nog substantieel is.
Nadelen
Hoog stroomverbruik in de winter, te compenseren met overproductie zonnepanelen. Ik kan er verder geen bedenken, input gevraagd ;)
Toekomst
Verder isoleren en/of aanschaffen thuisbatterij, afhankelijk van de kosten/baten, om het stroomverbruik omlaag te brengen als we niet meer mogen salderen. Ook moet er ventilatie met WTW aangebracht worden, de benedenverdieping is momenteel niet mechanisch geventileerd.

Het algemene advies is altijd om eerst te isoleren, maar dan gaan bovengenoemde voordelen niet op. Bovendien worden de kosten voor het gas slechts gereduceerd, niet weggenomen. Zoals genoemd zijn de kosten ook erg hoog voor verdere isolatie, vandaar deze volgorde.

Ik ben erg geïnteresseerd in ervaringen met de Daikin HT warmtepomp. Ik ben ook benieuwd welke hiaten jullie in het ontwerp zien en als er denkfouten in zitten, dan hoor ik die heel graag! Adhv reacties zal ik de top-post updaten. Alvast bedankt voor de feedback!

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het belangrijkste bezwaar tegen HT is niet de aanschafprijs (dat valt wel mee), maar de fundamenteel lagere efficiëntie.
Hierdoor is het vaak over 10 jaar bezien interessanter om te investeren in betere afgifte dan het gebruiken van heter water en/of isoleren.
Je zonnepanelen staan hier helemaal los van :)

Een HT warmtepomp is dus absoluut niet doelmatig voor het gestelde doel.

14 kW is ook wat fors om 1400 m³ te vervangen. De helft zou voldoen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• leonardvg
Het belangrijkste bezwaar tegen HT is niet de aanschafprijs (dat valt wel mee), maar de fundamenteel lagere efficiëntie.
Hierdoor is het vaak over 10 jaar bezien interessanter om te investeren in betere afgifte dan het gebruiken van heter water en/of isoleren.
Je zonnepanelen staan hier helemaal los van :)

Een HT warmtepomp is dus absoluut niet doelmatig voor het gestelde doel.

14 kW is ook wat fors om 1400 m³ te vervangen. De helft zou voldoen.
Puur technisch bezien kan ik geen fundamenteel lagere efficiëntie vaststellen voor de HT variant. Deze Daikin heeft een SCOP van 4,57/3,63 voor 35/55 graden, de LT WPs uit het middensegment gaan hier niet significant overheen. De LT en HT hebben immers ook gewoon hetzelfde werkingsprincipe. Ik heb begin juli een bezoek gepland staan aan een Daikin experience center, daar hoop ik ook eea te weten te komen over de verschillen tussen LT en HT.

Wel is het zo dat er meer verliezen zijn in een HT systeem door de hogere deltaT met buiten. WPs hebben echter ook niet het eeuwige leven, ik zie de HT dan ook als tussenstap. Heb ik 15 jaar in isolatie en afgiftesysteem verder te verbeteren en kan er daarna wellicht een LT in.

Let wel, 14kW is het maximaal vermogen, dit hoop ik nooit nodig te hebben, maar het zal er wel bij in de buurt komen. Mijn cv van 25kW moet ongeveer 40% van de tijd werken als het goed koud is, dus dan zou een WP 10kW nodig hebben bij 24u/dag bedrijf, dus de helft gaat zeker niet genoeg zijn. Mijn andere berekeningen komen ook tussen 10 en 14 kW uit. Mocht de WP nog niet besteld/binnen zijn voor de koude dagen aanbreken, wil ik nog wat extra testen doen om de warmtevraag beter te bepalen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies, het besparen op de rekening valt vies tegen als je al snel 55 graden nodig hebt :)
Je hebt gelijk dat op 35 graden de performance vergelijkbaar is (mijn eigen warmtepomp kan ook 75 graden water maken maar komt niet boven de 30).
Het is niet de warmtepomp zelf, maar de hoge temperatuur die je moet vermijden.

Probeer voor jezelf even het financiële plaatje helder te krijgen: stookkosten op LT, stookkosten op de huidige temperaturen met HT warmtepomp en stookkosten op gas.
Welk budget geeft dat in 10 jaar om de afgifte te verbeteren?

Ik hoop dat je huidige ketel ook moduleert (dat doen ze ook bij aan/uit sturing) en dus niet standaard op 25 kW werkt :)
Heb je gasverbruik per dag? Dat vertelt meer. Je 40% cijfer vertelt wel dat je watertemperatuur flink te hoog staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• leonardvg
Natuurlijk heb je gelijk dat een lage temperatuur gunstig is voor het energieverbruik, wat je immers niet in je huis stopt aan energie, hoef je ook niet te betalen. Isoleren en afgiftesysteem optimaliseren staan ook op de lijst om te gebeuren, maar als ik dat nu ga doen, heb ik geen geld meer over voor een warmtepomp. Alle quick fixes op dit gebied zijn al gedaan, om verder te gaan zou veel geld kosten. Stookkosten gaan dan wel wat naar beneden, maar lang niet zo voordelig als helemaal van het gas af. Kosten wegen niet op tegen de baten zeg maar.

Kostenplaatje:
Stookkosten LT: gratis, overproductie zonnepanelen en salderen.
Stookkosten HT: ook gratis, zelfde reden.
Stookkosten gas: 1400m3 x €1,48 = €2072 per jaar.

Teruggeleverde zonnestroom levert me nu maar 5ct per kWh op, da's weinig. Zodra ik van het gas af ben, kan ik ook overstappen naar een leverancier met goede teruglevertarieven. Vervolgens is het plan om het eigen stroomverbruik te minimaliseren door isoleren etc. De HT warmtepomp kan dan als LT gaan draaien, volgens de info die ik nu heb is dat net zo zuinig als een LT warmtepomp.

• Proton_

Proton_

Team Welles

leonardvg schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:40:
Kostenplaatje:
Stookkosten LT: gratis, overproductie zonnepanelen en salderen.
Stookkosten HT: ook gratis, zelfde reden.
Dat is jezelf voor de gek houden :)
Je bent daarin niet alleen, maar zelfs met de €0.05/kWh van hier beneden maakt het wat uit.
Stookkosten gas: 1400m3 x €1,48 = €2072 per jaar.
+vastrecht+belastingverhoging volgend jaar
Teruggeleverde zonnestroom levert me nu maar 5ct per kWh op, da's weinig. Zodra ik van het gas af ben, kan ik ook overstappen naar een leverancier met goede teruglevertarieven. Vervolgens is het plan om het eigen stroomverbruik te minimaliseren door isoleren etc. De HT warmtepomp kan dan als LT gaan draaien, volgens de info die ik nu heb is dat net zo zuinig als een LT warmtepomp.
Dat klinkt al beter :)
Je plan in de eerste post klonk als 'ik laat een HT warmtepomp met cop2 een 1000 liter tank heet maken en meng dat terug naar 28 graden om in de vloer te stoppen' wat natuurlijk waanzin is. Dan kan je er beter een tweede wp naast zetten voor alleen de vloer (cop5).

Je rekent nu €60k voor isolatie waarmee je huis 30?% zuiniger wordt.
Hoeveel kost het om de afgifte te verbeteren voor 30% betere COP? Dat geeft immers dezelfde besparing op de rekening.

Je weet al van het bestaan van gunstige teruglevertarieven, dat scheelt al een hoop uitleggen.
Dan kan je ook uitrekenen dat als je al een warmtepomp voor SWW hebt, hetzelfde oppervlak in PV in tien jaar meer opbrengt dan wat een gratis collector je geeft - nog los van de pomp- glycol- ontluchter- en overdrukissues die je compleet wegontwerpt.
Ook na salderen blijft elektriciteit waardevoller dan lauw water.

• leonardvg
Een bijkomend voordeel van hoge temperatuur in het buffervat is de batterijfunctie, dan wil je zoveel mogelijk temperatuurverschil met je verwarmingswater.

Ok, dan is het sommetje als volgt:
1400m3 gas is ongeveer 14.000kWh. Bij verwarmen naar 35gr is dat met een SCOP van 4.7 gelijk aan 3000kWh. Bij verwarmen naar 55gr zakt de SCOP volgens de datasheet naar 3,6 dus wordt het verbruik 3900kWh. Een verschil van 900kWh dus. Met een teruglevertarief van €0,50 per kWh is dat een verschil van €450 per jaar. Da’s inderdaad niet nix, maar voordat je dan die 50-60k terugverdiend hebt, ben je letterlijk 100 jaar verder. Als de omstandigheden qua salderend ed veranderen, verandert het sommetje, maar op dit moment wordt ik er nog niet echt warm van. Bedankt voor de aanvulling mbt de kosten voor gas, dat is wat mij betreft wel een significante besparing. Dit overtuigt me er eigenlijk alleen maar meer van om eerst van het gas af te gaan, en daarbij hogere stroom’kosten’ te accepteren. Daarna stroomkosten verminderen door genoemde maatregelen. Radiatorfans kunnen ook een goede oplossing zijn, maar ik weet niet hoe zich dat verhoudt tov isolatie.

Nog even over de zonneboiler. Met al 36 PV panelen op het dak lijkt het me niet zinvol om er nog meer bij te leggen (zonder btw teruggave) Het glycol uit een zonneboiler is verre van lauw, de stagnatietemperatuur is pas 210gr. Deze temperatuur wordt natuurlijk zelden tot nooit gehaald, maar het wordt wel warm als de zon schijnt. In ieder geval warmer dan leidingwater, dus ook in de winter helpt het altijd wat. We hebben net besproken dat je een WP op lage temperatuur moet laten draaien voor het mooie, dus dit leek mij een perfecte mogelijkheid om aan warm (tap)water te komen. Heb je slechte ervaringen met zonneboilers/collectoren?

• Proton_

Proton_

Team Welles

De €60k was de schattig voor isoleren - ik ken je huis niet, maar afgifte verbeteren zou wel eens veel goedkoper kunnen zijn.
Zie Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) en nog meer vloerverwarming is natuurlijk ook heel fijn met een warmtepomp.
Die maatregelen zou je naast isoleren kunnen houden.

Voor de zinnigheid van de zonneboiler kan je de geschatte opbrengst in GJ of kWh omrekenen naar wat die warmte kost met een warmtepomp - met de lagere COP die daarbij hoort inderdaad.
Zelfs met subsidie kost die setup €4400, dat kan je ook in 4 kWp panelen stoppen, waar je 3500 kWh ~€500-2000? per jaar mee opwekt (mits dakruimte etc het toelaat). En dan hoef je geen kuub water kwijt, al zit het SWW vat denk ik ook in dat bedrag? Die heb je hoe dan ook nodig.

Mijn vader had lang een setup (hij is nu verhuisd) met 4 HRSolar vlakkeplaatcollectoren, 2m³ buffervat, 22 kW Vigas houtvergasser en een bejaarde Nefit HRTurbo gasketel. Het werkte wel mooi, maar niet echt onderhoudsvrij. In tien jaar was elke pomp wel een keer vervangen, een keer een issue met een sensor op het dak en natuurlijk een driewegklep die af en toe een storing had. Natuurlijk een N=1, meer ervaringen van enthousiastelingen vind je in Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2 .

Je plan gaat prima werken hoor, ik zet alleen vraagtekens bij de doelmatigheid :)

• leonardvg
@Proton_
Bedankt voor de tips en vraagtekens, dat houdt ons scherp;) Met de afgifte ga ik in een later stadium zeker aan de gang, ik denk aan bijvoorbeeld radiatorventilatoren.

Zonnecollectoren hebben volgens de folder een opbrengst van 500kWh per m2 per jaar, dat is 2x zoveel als een hedendaags zonnepaneel. Het voordeel van overproductie met zonnepanelen zou ook wel eens drastisch af kunnen nemen als het stroommeter nog voller wordt, dus daar ben ik voorzichtig mee. In de zonneboiler zit wat minder onzekerheid. Maar bedankt voor de opmerking, daardoor heb ik de situatie heroverwogen.

Vandaag nog een aantal leveranciers gesproken voor de zonneboiler en warmtepomp. De bevindingen:

ZB
1. Ik vroeg me af hoe alles samen zou moeten gaan werken qua aansturing, maar dit is kinderlijk eenvoudig. De zb heeft een eigen regelaar met pomp, die wordt aangezet als het op het dak 5 graden warmer is dan in het vat. Automatisch wordt dus alle beschikbare warmte van het dak in het vat gestopt. De WP krijgt een eigen sensor in het vat, hier kun je een warmwaterschema aan koppelen, met bloktijden enz.
2. De regeling heeft een affakkel/vakantiemodus, dan gaat de pomp omgekeerd werken, om zoveel mogelijk warmte aan het dak af te geven.
3. Geen leveringsproblemen, de enige beperking is de installateur.
4. Ik weet nog niet hoe ik de driewegklep ga aansturen om het SWW vat te bypassen. Dit is nodig igv koeling bijvoorbeeld. Misschien wordt dit gewoon een handmatige schakelaar die 2x per jaar om moet, advies wordt gewaardeerd.

WP:
1. Ik heb de vraag uitstaan of de HT WP zuiver als WP die 70 graden haalt, of dat ie dat doet met x Kw bijverwarming, nog geen antwoord.
2. Ook ben ik er nog niet achter wat het verschil is tussen 14/16/18kW, ik vermoed de maat van het verwarmingselement.. (COP=1)
3. Daikin schijnt niet samen te werken met Solaredge, om extra te verwarmen/koelen als de zon schijnt.
4. Het buffervat voor verwarmingswater is essentieel in een opstelling met HT monoblock en een oud afgiftesysteem, al hoeft het geen 1000L te zijn. Dit heeft te maken met de leidingdiameters en de druk in het systeem. Ze konden het me niet exact uitleggen, maar het lijkt erop dat de druk in het afgiftesysteem hoger moet zijn om nog een goede stroomsnelheid te halen. Anders is het vermogen vh systeem ontoereikend om het huis warm te krijgen. Ook voorkomt een buffervat pendelgedrag van de WP grotendeels.

• Proton_

Proton_

Team Welles

leonardvg schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 06:19:
@Proton_
Bedankt voor de tips en vraagtekens, dat houdt ons scherp;) Met de afgifte ga ik in een later stadium zeker aan de gang, ik denk aan bijvoorbeeld radiatorventilatoren.

Zonnecollectoren hebben volgens de folder een opbrengst van 500kWh per m2 per jaar, dat is 2x zoveel als een hedendaags zonnepaneel.
Je hebt hoe dan ook een warmtepomp aan de boiler, en ook met SWW haalt die beter dan COP2.
Voor de warmte-opbrengst is het dus om het even/in het voordeel van PV.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:10
leonardvg schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:23:
Let wel, 14kW is het maximaal vermogen, dit hoop ik nooit nodig te hebben, maar het zal er wel bij in de buurt komen. Mijn cv van 25kW moet ongeveer 40% van de tijd werken als het goed koud is, dus dan zou een WP 10kW nodig hebben bij 24u/dag bedrijf, dus de helft gaat zeker niet genoeg zijn. Mijn andere berekeningen komen ook tussen 10 en 14 kW uit. Mocht de WP nog niet besteld/binnen zijn voor de koude dagen aanbreken, wil ik nog wat extra testen doen om de warmtevraag beter te bepalen.
Deze begrijp ik niet helemaal. De cv ketel staat 40% van de tijd te draaien, dat staat niet gelijk aan 40% van het verwarmingsvermogen aanspreken lijkt me. Het kan best zijn dat ie 10% op vol vermogen staat te draaien, 10% op 60% van het vermogen en 20% op 30% van het vermogen. Dan kom je al op heel andere cijfers uit.

Verder geef je aan dat je 12kW nodig hebt om de woning van 12 naar 20 graden te stoken. Met een warmtepomp moet je dat juist niet doen, maar de boel op temperatuur houden. Zo draait ie efficiënter. Daarom komen er bij de andere berekeningen voor het vermogen van de WP lagere vermogens uit. Zo veel vermogen heb je namelijk niet nodig om je woning op temperatuur te houden.

Ik zou het simpel houden. Een 7 of 8kW LT warmtepomp met Smart Grid functie en een klein buffervaatje voor hydraulische scheiding. Dan kun je middels elektrische elementen je boiler op temperatuur houden wanneer de zon schijnt en heb je die extra zonnecollectoren niet nodig. Bovendien heb je dan meteen gemak van je overschot aan kWh's. Die 1000 liter buffer zou ik ook weg laten, nergens voor nodig.

Zo'n 1000 liter buffervat is alleen handig als je er ook een houtkachel op aan wil sluiten. Een klein buffervaatje heb je wel nodig gezien er nogal wat dicht kan lopen in je installatie en je voldoende inhoud moet garanderen voor defrosts.

• leonardvg
@Proton_
Op dit moment maakt het inderdaad niet veel uit of je PV legt of collectoren, maar dat kan in de toekomst wel veranderen (denk aan beleid rond salderen, terugleverlimitaties, te volle stroomnet ed). Met een zonnecollector ben je daar veel minder van afhankelijk. Een beetje diversificatie is altijd goed. Verder heb je 60% van je warmwater per jaar bijna gratis en je hebt ook niet het geluid van de warmtepomp in de zomer. Al met al heeft de zonneboiler dus nog steeds mijn voorkeur.

@Insert12
Die 40% was een ruwe schatting, gebaseerd op de info uit de Tado. Tado maar onderscheid in 3 niveaus, als je dat op een hoop veegt kom je op ongeveer 40% vollast, maar het kan ook 30 of 50% zijn. Om het nauwkeuriger te bepalen zou ik komende winter beter het gasverbruik in de gaten moeten houden. Opwarmen van 12 naar 20 doe je inderdaad normaal gesproken niet, maar de test gaf mij wel het vertrouwen dat 14 kW voldoende is met het huidige afgiftesysteem. Bovendien beginnen de HT wp’s van Daikin boj 14kW, dus dan is de keuze snel gemaakt😉

Ik ben niet zo’n fan van verwarmen met elektrische elementen (COP 1). Dan liever een WP die met een COP van 2 staat te draaien. Een buffervat heb je inderdaad toch nodig, dus doe dan maar een grote. Ik kan m kwijt en hij fungeert dan ook direct als thermische batterij.

Sommige keuzes lijken op zichzelf bezien misschien niet 100% de beste keuze, maar ik probeer ook alvast wat vooruit te denken. De kans is heel groot dat we binnen 5 jaar elektrisch gaan rijden en mogelijk een thuisaccu aanschaffen. Daarom wil ik het stroomgebruik beperken (zonnecollectoren) zodat de thuisaccu niet immens (duur) hoeft te zijn en er ook nog wat overblijft om de auto op te laden.

Pagina: 1