Graag zou ik mijn CV vervangen door een WP zoals hieronder beschreven, om de maandelijkste kosten te beperken. Om mijn ideeën te verifiëren zou ik graag gebruik maken van de kennis en expertise op tweakers.net op dit gebied.
Woonoppervlak: 2 woonlagen van 70m2
Type woning: vrijstaand met zadeldak.
Isolatie: middelmatig. Dubbelglas rondom, geïsoleerde vloer beneden en folie in het dak.
Energieverbruik: 1400m3 gas en 4000kWh stroom per jaar.
Sinds 1 juni jl. 10 zonnepanelen zuid, 6 west, 6 noord en 14 oost, totaal goed voor een verwachte opbrengst van 12.000kWh per jaar.
Verwarming incl tapwater: CV ketel uit 2016, 25kW.
Afgifte systeem: beneden 1 ruimte, 6 radiatoren en 60% vloerverwarming. Boven in elke ruimte (5) 1 of 2 radiatoren, 7 in totaal.
Thermostaat: Tado ruimtethermostaat incl regelbare thermostaatknoppen op elke radiator, vloerverwarming is gestuurd met een separate pomp (doet nu altijd mee).
Dit alles zorgt voor minimale onnodige aanpassingen aan het huis in vergelijking met andere oplossingen.
-De binnenunit komt in de plaats van de CV-ketel, dus kan direct op het leidingwerk aangesloten worden.
-De buitenunit komt daar in de buurt, de leidingen kunnen eenvoudig langs buiten getrokken worden. Met goede isolatie moet dat geen probleem zijn.
-De buffervaten komen in de aangebouwde schuur, de afstand tot de WP-binnenunit is slechts 2-3 meter.
-De zonnecollectoren komen op een schuin dak op het zuiden(carport) naast de buitenunit.
Goed isoleren staat ook in de planning, maar zal vanwege de kosten op middellange termijn plaatsvinden.
HR Solar systeem: 6.6k
Buffervat 1000L: 1.5k
Installatie en overige materialen: 2k (ik heb mijn connecties).
Totaal: 15.5k Hier is al €3900 subsidie voor de WP en €3700 voor de ZB vanaf gehaald.
Link: Daikin Altherma H HT 3 Wandmodel
Ik lees veel negatieve berichten over de HT warmtepomp op dit forum, dit heeft vooral te maken met de geringe voordelen bij dubbele aanschafprijs tov de LT warmtepompen. Bij Daikin is het prijsverschil echter erg klein(zeg €500), wat gelijk het grootste nadeel wegneemt. Verder zie ik als voordeel dat er geen elektrische naverwarming van het tapwaterval nodig is ivm legionella bestrijding, en een HT pomp biedt ook extra zekerheid bij koude dagen. Metingen met Tado en Homewizard hebben mij geleerd dat het benodigde vermogen om de woning van 12 naar 20 graden te stoken in 12 uur 12kW is, dus een 14kW WP zal voldoende zijn. Het plan is om aankomende winter meer metingen te doen, om te verifiëren of 14kW genoeg is (ze verkopen ook 16 en 18kW). Door het kleine verschil in kosten zie ik geen voordeel voor de LT warmtepomp, aangezien de HT net zo goed als LT kan functioneren bij gegeven omstandigheden, dit zal 90% van de tijd het geval zijn. De Daikin lijkt mij een prima product, als er mensen zijn met andere ervaringen dan hoor ik die heel graag.
-Zoals op het terugverdientopic te lezen is, wordt er momenteel grof geld geboden voor teruggeveerde stroom. Dit gaat echter vaak samen met hoge tarieven voor gas. Alleen zonder gasaansluiting kun je een dergelijk contract wel afsluiten en hier ook voordeel bij hebben. Van mijn 8MWh overproductie per jaar van de zonnepanelen zal allicht een deel overschieten om tegen een aantrekkelijk tarief terug te leveren, vooral zolang de saldering nog substantieel is.
Het algemene advies is altijd om eerst te isoleren, maar dan gaan bovengenoemde voordelen niet op. Bovendien worden de kosten voor het gas slechts gereduceerd, niet weggenomen. Zoals genoemd zijn de kosten ook erg hoog voor verdere isolatie, vandaar deze volgorde.
Ik ben erg geïnteresseerd in ervaringen met de Daikin HT warmtepomp. Ik ben ook benieuwd welke hiaten jullie in het ontwerp zien en als er denkfouten in zitten, dan hoor ik die heel graag! Adhv reacties zal ik de top-post updaten. Alvast bedankt voor de feedback!
De woning
Bouwjaar is 1920's, maar in 90-er jaren is er een flink stuk aan gezet, volgens de toen geldende bouwstandaarden.Woonoppervlak: 2 woonlagen van 70m2
Type woning: vrijstaand met zadeldak.
Isolatie: middelmatig. Dubbelglas rondom, geïsoleerde vloer beneden en folie in het dak.
Energieverbruik: 1400m3 gas en 4000kWh stroom per jaar.
Sinds 1 juni jl. 10 zonnepanelen zuid, 6 west, 6 noord en 14 oost, totaal goed voor een verwachte opbrengst van 12.000kWh per jaar.
Verwarming incl tapwater: CV ketel uit 2016, 25kW.
Afgifte systeem: beneden 1 ruimte, 6 radiatoren en 60% vloerverwarming. Boven in elke ruimte (5) 1 of 2 radiatoren, 7 in totaal.
Thermostaat: Tado ruimtethermostaat incl regelbare thermostaatknoppen op elke radiator, vloerverwarming is gestuurd met een separate pomp (doet nu altijd mee).
Het probleem
De woning is middelmatig geïsoleerd, getuige het gasverbruik. Goed isoleren (buitenmuurisolatie ivm binnenruimte, dakisolatie en nieuwe kozijnen+geisoleerde ramen) kost naar verwachting 50-60k en zal het gasverbruik wel verminderen, maar niet wegnemen.Het doel
De energiekosten (incl investeringen) minimaliseren middels een toekomstbestendige oplossing.De oplossing
Daikin Altherma H HT 3 warmtepomp voor de verwarming. Dit is een monoblock L/W warmtepomp met een maximum afgifte temperatuur van 70 graden. Het warme water gaat eerst door een 300L tapwater buffervat, daarna door een 1000L buffervat voor het verwarmingswater. Dit tweede buffervat dient als thermische batterij, voor wanneer de saldering afgebouwd wordt. De binnenunit vervangt de CV ketel en pompt het water door de radiatoren en vloerverwarming (temperatuur wordt gereduceerd op de verdeler middels een thermostaatknop). Tevens wordt op het tapwater buffervat 7 zonnecollectoren van het type HR Solar Maxis aangesloten. Er wordt wel een bypass aangelegd met driewegklep om het tapwater buffervat te passeren wanneer het huis in de zomer gekoeld moet worden. Het warm tapwater wordt dan volledig verzorgd door de zonnecollectoren. Er zijn 3 pompen: 1 om het water van de monoblock naar de vaten te pompen en terug, 1 voor de zonnecollectoren en 1 in de binnenunit voor het verwarmingssysteem.Dit alles zorgt voor minimale onnodige aanpassingen aan het huis in vergelijking met andere oplossingen.
-De binnenunit komt in de plaats van de CV-ketel, dus kan direct op het leidingwerk aangesloten worden.
-De buitenunit komt daar in de buurt, de leidingen kunnen eenvoudig langs buiten getrokken worden. Met goede isolatie moet dat geen probleem zijn.
-De buffervaten komen in de aangebouwde schuur, de afstand tot de WP-binnenunit is slechts 2-3 meter.
-De zonnecollectoren komen op een schuin dak op het zuiden(carport) naast de buitenunit.
Goed isoleren staat ook in de planning, maar zal vanwege de kosten op middellange termijn plaatsvinden.
Kosten
HT WP: 5.3kHR Solar systeem: 6.6k
Buffervat 1000L: 1.5k
Installatie en overige materialen: 2k (ik heb mijn connecties).
Totaal: 15.5k Hier is al €3900 subsidie voor de WP en €3700 voor de ZB vanaf gehaald.
HT warmtepomp
Ik heb de Daikin Altherma H HT3 14 kW op het oog, zie onderstaande link voor de specs:Link: Daikin Altherma H HT 3 Wandmodel
Ik lees veel negatieve berichten over de HT warmtepomp op dit forum, dit heeft vooral te maken met de geringe voordelen bij dubbele aanschafprijs tov de LT warmtepompen. Bij Daikin is het prijsverschil echter erg klein(zeg €500), wat gelijk het grootste nadeel wegneemt. Verder zie ik als voordeel dat er geen elektrische naverwarming van het tapwaterval nodig is ivm legionella bestrijding, en een HT pomp biedt ook extra zekerheid bij koude dagen. Metingen met Tado en Homewizard hebben mij geleerd dat het benodigde vermogen om de woning van 12 naar 20 graden te stoken in 12 uur 12kW is, dus een 14kW WP zal voldoende zijn. Het plan is om aankomende winter meer metingen te doen, om te verifiëren of 14kW genoeg is (ze verkopen ook 16 en 18kW). Door het kleine verschil in kosten zie ik geen voordeel voor de LT warmtepomp, aangezien de HT net zo goed als LT kan functioneren bij gegeven omstandigheden, dit zal 90% van de tijd het geval zijn. De Daikin lijkt mij een prima product, als er mensen zijn met andere ervaringen dan hoor ik die heel graag.
Situatieschets
Hierbij een beeld van de verwachtte prestaties van het systeem per seizoen.Winter (nov-feb)
De warmtepomp doet het meeste werk. De meeste dagen fungeert hij als MT WP met een temperatuur van 50-60 graden. Hiermee worden beide boilervaten verwarmt. De zonneboiler kan iets bijdragen aan voorverwarmen van koud leidingwater onderin de tapwaterboiler, maar dit is beperkt. Op een enkele koude dag met temperaturen onder het vriespunt wordt het potentieel van de WP meer benut en kan er nog steeds lekker warm water afgegeven worden. Hierdoor wordt hij wel inefficiënt, de COP zakt naar 1.5. Overige dagen verwacht ik COP 2-2.5.Lente (mrt-mei)
Op zonnige dagen verwarmen de zonnecollectoren het tapwatervat 300L. Het glycol uit de zonnecollectoren kan 100+ graden worden, het overschot aan warmte wordt door het WP circuit in het 1000L buffervat gestoken. Hierdoor kan de WP het grootste deel van de tijd als LT warmtepomp fungeren, met een hoge COP (4). Op de minder zonnige dagen moet de WP wat meer aan de bak.Zomer (jun-aug)
Na een transitieperiode waarbij geen verwarming/koeling nodig is, gaat de driewegklep voor het tapwaterreservoir om als de warme dagen aanbreken. De WP gaat nu 18 graden water afgeven aan het 1000L vat, indirect aan het afgiftesysteem. De 300L boiler wordt op temperatuur gehouden door de zonnecollectoren.Herfst (sep-okt)
Idem lente, alleen zal de WP wat meer moeten werken ivm minder opbrengst zonnecollectoren.Voordelen
-Van het gas af: 1400m3 x €1,50 + €250 vastrecht = €2350 per jaar kostenbesparing.-Zoals op het terugverdientopic te lezen is, wordt er momenteel grof geld geboden voor teruggeveerde stroom. Dit gaat echter vaak samen met hoge tarieven voor gas. Alleen zonder gasaansluiting kun je een dergelijk contract wel afsluiten en hier ook voordeel bij hebben. Van mijn 8MWh overproductie per jaar van de zonnepanelen zal allicht een deel overschieten om tegen een aantrekkelijk tarief terug te leveren, vooral zolang de saldering nog substantieel is.
Nadelen
Hoog stroomverbruik in de winter, te compenseren met overproductie zonnepanelen. Ik kan er verder geen bedenken, input gevraagdToekomst
Verder isoleren en/of aanschaffen thuisbatterij, afhankelijk van de kosten/baten, om het stroomverbruik omlaag te brengen als we niet meer mogen salderen. Ook moet er ventilatie met WTW aangebracht worden, de benedenverdieping is momenteel niet mechanisch geventileerd.Het algemene advies is altijd om eerst te isoleren, maar dan gaan bovengenoemde voordelen niet op. Bovendien worden de kosten voor het gas slechts gereduceerd, niet weggenomen. Zoals genoemd zijn de kosten ook erg hoog voor verdere isolatie, vandaar deze volgorde.
Ik ben erg geïnteresseerd in ervaringen met de Daikin HT warmtepomp. Ik ben ook benieuwd welke hiaten jullie in het ontwerp zien en als er denkfouten in zitten, dan hoor ik die heel graag! Adhv reacties zal ik de top-post updaten. Alvast bedankt voor de feedback!
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW