Toon posts:

Verwarmen van schuur/mancave

Pagina: 1
Acties:

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 23:11
Hi Tweakers,

Ik ben bezig een mancave te realiseren in een nieuwe zelfgebouwde schuur die matig tot goed geïsoleerd is. In het mancave gedeelte zit overal ca. 10 cm glaswol (dak, wanden, en vloer) op 1 halfsteense muur na dat ca. 20 % van het wandoppervlak betreft. Deze is bewust zo gelaten. Ik wil deze ruimte graag elektrisch kunnen verwarmen. Gezien verwarmen sporadisch noodzakelijk is moet het niet té duur zijn in aanschaf, en als we verwarmen moet het snel merkbaar zijn, maar willen we ook best een uurtje of 2-3 van te voren de verwarming aanzetten.

De opties die ik al overwogen heb:
- Houtkachel, leuk, maar waarschijn (veel) te veel vermogen en vrij prijzig incl. kachelpijp etc.
- Terrasverwarmers, tot nu toe de beste optie maar veel is korte golf en daarmee verwarmt het de ruimte niet?
- Airco, erg duur voor sporadisch gebruik
- Werkplaatsverwarming, echter maken die vrij veel herrie door de luchtverplaatsing
- Elektrisch convector kacheltje

Beste optie lijkt een terrasverwarmer omdat we die ook kunnen ophangen aan het plafond. Echter twijfel ik enorm over de effecitviteit ervan. Het doel is namelijk om de ruimte óók op te warmen. De vraag is of mijn twijfel terecht is? Zijn er nog andere opties?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17
Waarom geen infrarood boven je zit plek ?

• _Piwi_
BCC schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:02:
Waarom geen infrarood boven je zit plek ?
Dit was inderdaad ook nog een overwogen optie. Voor bij de zitplaats zou je ook prima uitkunnen met zo'n convector kacheltje. maar we willen graag "de hut" ook verwarmen voor als er meer mensen zijn. Dan wil je het wel iets warmer dan 10 graden hebben.

Misschien goed om te vermelden, het gaat om ca. 20 m2 met goothoogte 2,5 meter, en een nokhoogte van 5 meter voor ca. 15 m2 van de totale oppervlakte. We hebben het dus om ca. 70m3 wat we willen verwarmen.

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
Wij hebben voor onze schuur gekozen voor een ''goedkope'' Haier airco die we zelf geinstalleerd hebben, en in bedrijf hebben laten stellen door een installateur. totaal waren we voor minder dan 650 euro klaar. De voornaamste reden hiervoor was omdat we de schuur continu op temperatuur wilden houden (16 graden) en ook snel wilden laten opwarmen, en het verschil in stroomverbruik tov een conventionele kachel was binnen enkele jaren wel terugverdiend.

probleem met alles op brandstof is dat je een goede ventilatie moet hebben. en ze vaak vrij veel lawaai maken. Als dit geen probleem is zou je eens kunnen kijken naar camper diesel heaters op amazon, dat is ook een vrij goedkope manier van verwarmen (maar lawaai, en uitlaatgassen)

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Pelletkachel?

Het pelletkachel topic

[Voor 67% gewijzigd door souljah1h op 23-01-2023 15:05]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Goed om in je berekening qua kosten ook 't verbruik mee te nemen, dan is die aanschafprijs van een airco misschien wat hoger, maar betaalt die zich weer uit in verbruik tov een electrische kachel. Dan is het dus vooral de vraag hoeveel ruimte wil je verwamen voor welke tijd? Dan kan je berekenen wat dat in verbruik kost. Dan kan zo'n terrasverwarmer leuk zijn qua kosten in de aanschaf, maar best prijzig in verbruik.

|>

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:25
Ik heb (had) een vergelijkbare situatie, schuur/werkplaats is redelijk koud en het verwarmen met een elektrische kachel is gewoon veel te duur,

Met dank aan de informatie van @MarkV6 in een ander topic, heb ik een (Chinese, uit EU warehouse) diesel heater besteld. Vandaag binnen gekregen en binnen een half uur is de schuur (c.a. 6x5 meter, niet geïsoleerd) opgewarmd tot een aangename temperatuur (16 graden).

Misschien een optie voor je.

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@_Piwi_ ik zou voor een ge-isoleerde pijp naar buiten gaan, iets wat op een pelletkachel en/of dieselheater past. en dus ook een lucht aanzuig van buiten, in de zomer kan je die eventueel vervangen voor een airco?

De energie verbruik van die 2 mits elektrisch gestuurd, afhankelijk van de brandstof is rendabeler dan volledig elektrisch (1:1)

+ zowel een pellet als dieselheater als je zoekt hebben "upgrades" die je ruimte efficienter laten verwarmen,

leest meer dan reageert

• _Piwi_
Gamer dénis schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:01:
Wij hebben voor onze schuur gekozen voor een ''goedkope'' Haier airco die we zelf geinstalleerd hebben, en in bedrijf hebben laten stellen door een installateur. totaal waren we voor minder dan 650 euro klaar. De voornaamste reden hiervoor was omdat we de schuur continu op temperatuur wilden houden (16 graden) en ook snel wilden laten opwarmen, en het verschil in stroomverbruik tov een conventionele kachel was binnen enkele jaren wel terugverdiend.
Benieuwd waar je die dan vandaan hebt want ik vind niets <1000 euro incl. inbedrijfstelling.

Pelletkachel lijkt mij ook geen goedkope oplosisng of zoek zijn er minder dure oplossingen? Ik zie dat zo'n kachel minstens 1000 EUR kost.

[Voor 9% gewijzigd door _Piwi_ op 24-01-2023 10:03]

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
_Piwi_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Benieuwd waar je die dan vandaan hebt want ik vind niets <1000 euro incl. inbedrijfstelling.

Pelletkachel lijkt mij ook geen goedkope oplosisng of zoek zijn er minder dure oplossingen? Ik zie dat zo'n kachel minstens 1000 EUR kost.
Airco bestellen in het buitenland

Heb hem besteld in spanje, voor 475 incl verzending, +/- 70 euro voor leidinggoot, en leidingen,, en 100 euro voor inbedrjfname door een installateur.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:31

M2M

medicijnman

Een terrasverwarmer kun je niet "binnen" gebruiken. Dat ding stookt alle beschikbare zuurstof uit de ruimte op en met een beetje pech genereert het ook nog wat CO.

-_-

• mr_evil08
  • Laatst online: 21:29
Convectorkachel is daarvoor geschikt(mits niet te groot), IR panelen niet aan beginnen want dat is zeer oncomfortabel wanneer de omgeving erg koud is, gebruik je een convectorkachel weinig dan zijn ze wel zuinig.

Een warmtepomp ofwel airco is daarvoor niet geschikt om maar kort per dag te gebruiken.
Kun je geen cv leidingen aanleggen daar naar toe?

Over hoe grote schuur praten wij eigenlijk?
@vso Een dieselheater is echt niet meer goedkoop.

(en wanneer het echt koud is (vorst) gewoon kiezen om de schuur niet te gebruiken? we praten over een paar dagen in het jaar).

[Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 10:23]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:54
Eventueel een petroleumkacheltje? Een vriend van mij gebruikt deze in zijn schuur. Dat wil wel goed. Het stinkt niet. Tenminste de tijd dat ik er was niet. Ik zit nog met een schuur te twijfelen aan zo'n kachel, oliradiator (daar hoor je verschillende verhalen over) of toch iets van een airco achtig iets.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:16:
Over hoe grote schuur praten wij eigenlijk?
lijkt me de meest relevante vraag :+
Convectorkachel is daarvoor geschikt(mits niet te groot), IR panelen niet aan beginnen want dat is zeer oncomfortabel wanneer de omgeving erg koud is, gebruik je een convectorkachel weinig dan zijn ze wel zuinig.

Een warmtepomp ofwel airco is daarvoor niet geschikt om maar kort per dag te gebruiken.
Kun je geen cv leidingen aanleggen daar naar toe?

@vso Een dieselheater is echt niet meer goedkoop.

(en wanneer het echt koud is (vorst) gewoon kiezen om de schuur niet te gebruiken? we praten over een paar dagen in het jaar).
een CV ??? lol is ook een optie, niet gebruiken wanneer "koud" hmmmm isoleren heeft wel een reden gehad denk ik.

Goedkoop versus goed is meestal niet hetzelfde, elke keuze heeft voor/nadelen.

Diesel/pellet zijn te voeden met "buitenlucht" direct een nadeel van @RonnieKo 's optie petroleum kachel die verbrand ze zuurstof binnen in de kamer. Gas producteerd waterdamp ook niet erg gewenst.

@RonnieKo ik gebruik een petroleum kachel op goedkope(re) brandstof die ruik je echt beter dan de 30,- duurdere clima brandstof ..

De brandstof heeft wel nadelen, of je nu 20L petroleum jerrycan's, diesel of pellets gebruikt opslag is wel handig.

maar belangrijkste = elke vorm van vuur wil je voeden met lucht van buiten + rook afvoer en niet vanuit de ruimte vanwege geur & koolmonoxide oid ..

leest meer dan reageert

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Als je maar voor korte tijd en ook snel de schuur warm wil hebben dan is een moderne oliekachel, zoals de Qlima/Zibro laserkachels, naar mijn mening de beste oplossing.
Met de huidige stroomprijs is het ook nog eens een stuk goedkoper dan een elektrich kacheltje. 1 liter olie kost €3,60 (Firelux van de Hornbach) en levert ca. 9 kWu warmte.
Je moet alleen wel wat ventileren want het geeft ook vocht en er moet zuurstoftoevoer zijn.

[Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 24-01-2023 10:51]

Soms ben ik bijna gelukkig

• mr_evil08
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
[...]

lijkt me de meest relevante vraag :+

[...]

een CV ??? lol is ook een optie, niet gebruiken wanneer "koud" hmmmm isoleren heeft wel een reden gehad denk ik.

Goedkoop versus goed is meestal niet hetzelfde, elke keuze heeft voor/nadelen.
Ruimtes ondanks goed geisolleerd maar weinig gebruikt kunnen alsnog stevig afkoelen, isolatie werkt alleen als je daarbinnen ook verwarmd, een thermonskan met koud water wordt ook niet vanzelf warm.

Wanneer je huis dichtbij staat en een CV leiding heen kan trekken is dat een goede optie, een radiator kun je ook sluiten bij afwezigheid(wel vorstbeveiliging). :+

CV betekend niet altijd overal verplicht moeten verwarmen.
(Je kan ook zoneregeling toepassen dan komt er een klep tussen en heeft de schuur een eigen thermonstaat).

[Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 10:57]

• _Piwi_
M2M schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:12:
Een terrasverwarmer kun je niet "binnen" gebruiken. Dat ding stookt alle beschikbare zuurstof uit de ruimte op en met een beetje pech genereert het ook nog wat CO.
Terrasverwarmer doel ik op die elektrische dingen, niet die dingen op gas ;)
Gamer dénis schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Heb hem besteld in spanje, voor 475 incl verzending, +/- 70 euro voor leidinggoot, en leidingen,, en 100 euro voor inbedrjfname door een installateur.
Ga mij eens inlezen!
RonnieKo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
Eventueel een petroleumkacheltje? Een vriend van mij gebruikt deze in zijn schuur. Dat wil wel goed. Het stinkt niet. Tenminste de tijd dat ik er was niet. Ik zit nog met een schuur te twijfelen aan zo'n kachel, oliradiator (daar hoor je verschillende verhalen over) of toch iets van een airco achtig iets.
Ook een oplossing. Ik ga die ook eens verder onderzoeken.
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
Diesel/pellet zijn te voeden met "buitenlucht" direct een nadeel van @RonnieKo 's optie petroleum kachel die verbrand ze zuurstof binnen in de kamer. Gas producteerd waterdamp ook niet erg gewenst.
Zeker iets om mee te nemen. Het is niet perfect luchtdicht, maar er is afdichting aanwezig waardoor er niet veel natuurlijke verversing is.
JukeboxBill schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:46:
Als je maar voor korte tijd en ook snel de schuur warm wil hebben dan is een moderne oliekachel, zoals de Qlima/Zibro laserkachels, naar mijn mening de beste oplossing.
Met de huidige stroomprijs is het ook nog eens een stuk goedkoper dan een elektrich kacheltje. 1 liter olie kost €3,60 (Firelux van de Hornbach) en levert ca. 9 kWu warmte.
Je moet alleen wel wat ventileren want het geeft ook vocht en er moet zuurstoftoevoer zijn.
Zal daar ook eens naar kijken
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Wanneer je huis dichtbij staat en een CV leiding heen kan trekken is dat een goede optie, een radiator kun je ook sluiten bij afwezigheid(wel vorstbeveiliging). :+

(Je kan ook zoneregeling toepassen dan komt er een klep tussen en heeft de schuur een eigen thermonstaat).
Schuur staat 50 meter van de CV aansluiting dus dat is geen optie. Tevens is alles verwarmd in huis met vloerverwarming en WP op max temperatuur van 30 graden TA. Dat gaat weinig effect hebben ;)

Ik heb weer een hoop input om mij over in te lezen waarvoor dank.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:53:

Afgezien dat een schuur meestal x meter van je huis bevind en CV wellicht niet de meest optimale keuze is.
immers per meter leiding verlies je nog al wat graden vanaf zolder (?) & mogelijk 3 verdiepingen naar schuur.
hoewel je bv 7 meter ernaar toe+ 3 meter in de mancave ? heb je 10m toegevoegd met makkelijk 2 graad verlies naar je retour (eerder veel meer verlies dan minder)

Hiermee beinvloed je het verbruik van je huis denk ik enorm .. niet handig voorstel

Sinds wanneer heeft isoleren een zelf heating eigenschap (je thermoskan? ) laten we erop houden dat het een remmende functie heeft. .

leest meer dan reageert

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 20:41

Hari-Bo

F5 addict

Ik gebruik in mijn garage (6,5 x 7,5 mtr) een diesel heater, deze stuur ik met HA aan en zorgt ervoor dat de temperatuur minimaal 15 graden is wat voor mij voldoende is in een werkomgeving.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Piwi_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:16:
Zeker iets om mee te nemen. Het is niet perfect luchtdicht, maar er is afdichting aanwezig waardoor er niet veel natuurlijke verversing is.
ik zou zoiezo onder en boven (kruislings tegenover gesteld aan elkaar) al dan niet geforceerde inblaas/afzuiging zonder optie om "af te sluiten" wellicht wel een filter gaas oid er wel bij. iets wat men vaak niet meeneemt.

"natuurlijke" ventilatie of geforceerd kan wel zorgen dat je minder hoeft te koelen (zwoele nachten) of verwarmen .. te lage luchtvochtigheid (moeilijk warm stoken) of te hoog (warmte snel weg) zijn beide niet wenselijk . ongeacht welke vorm van verwarming je toe gaat passen.

Als je daar bv 2 uur gaat zitten "werken" is alleen al je aanwezigheid voldoende om de luchtvochtigheid te verhogen.

leest meer dan reageert

• _Piwi_
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:30:
[...]

ik zou zoiezo onder en boven (kruislings tegenover gesteld aan elkaar) al dan niet geforceerde inblaas/afzuiging zonder optie om "af te sluiten" wellicht wel een filter gaas oid er wel bij. iets wat men vaak niet meeneemt.
Daar waren we ook al over aan het denken, want er is nu eigenlijk geen ventilatie meer op wat natuurlijke ventilatie vanuit de garage na ;) Maar dat heb ik nog snel achteraf gedaan als het nodig is.

• mr_evil08
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Als je daar bv 2 uur gaat zitten "werken" is alleen al je aanwezigheid voldoende om de luchtvochtigheid te verhogen.
Met de benen wijdt tegenover je partner verstaat men niet onder "werken".
Luchtvochtigheid doet niks tenzij je met 2 tot 3 personen aanwezig bent, in algemeen stijgt de PPM fors sneller dan vochtigheid bij slecht ventileren.

Oude woningen zijn vaak vochtig bij beter geisolleerd speelt dat niet.
Ventilatie doe je vooral voor gassen zoals radon, fijnstof en PPM etc, en bij niet goed geisolleerde zaken voor de luchtvochtigheid.

Goed geisolleerd ruimte,s zijn standaard te droog ondanks minimaal ventilatie.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 12:26]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Piwi_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Daar waren we ook al over aan het denken, want er is nu eigenlijk geen ventilatie meer op wat natuurlijke ventilatie vanuit de garage na ;) Maar dat heb ik nog snel achteraf gedaan als het nodig is.
hmm dat is niet het meest wenselijke .. je wilt iets in zomer/winter stand.. (wel altijd "open") maar bv niet te hard afzuigen in de winter anders zuig je alle warmte weg .. en gaan mensen die roosters alsnog dichtproppen. Zomers wil je standje "orkaan" als het buiten koeler is

betreft ventilatie zou ik naar badkamer oplossingen kijken gezien ze redelijk in formaat overeen kunnen komen vermoed ik.

Maar wil je ons (lezers) een beetje helpen ? het is wel leuk als je beetje inzicht geeft naar welke optie(s) je betreft verwarming neigt ipv in spanning te laten zitten.

@mr_evil08 je kan verbannen naar mancave worden wegens nicotine verslaving, of dat je gassen produceert die niet naar roosjes en eenhoorntjes ruikt. over een afstand (50m voor TS) natte kleding/schoenen is ook een optie.
Anyhow ventilatie is een must, hoeveel je ventileert kan je wellicht met het juiste middel nog tweaken.

leest meer dan reageert

• BlazeMuis
Hari-Bo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:26:
Ik gebruik in mijn garage (6,5 x 7,5 mtr) een diesel heater, deze stuur ik met HA aan en zorgt ervoor dat de temperatuur minimaal 15 graden is wat voor mij voldoende is in een werkomgeving.

[Afbeelding]
Zoals ik ook al eerder heb gezegd in dit topic, dit is echt ideaal. Bij mij verbruikt het c.a. 200ml diesel per uur om de schuur op ~17-18 graden te houden. In het begin even hoog zetten (kost mij ongeveer 150-200ml voor een half uur) en 20-30 minuten later is het 17-18 graden, daarna pruttelt het lekker door op 200ml/uur.

Ik heb de mijne ook aangesloten op een auto accu met een lader er aan, als de stroom uitvalt heb ik nog voor ~24 uur verwarming, dus dan verhuizen we naar de schuur :+

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hari-Bo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:26:

[Afbeelding]
Waar koop je zon ding dat ie direct handig in HA te hangen is? Of gewoon aan/uit schakelen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BlazeMuis schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:41:
[...]
Zoals ik ook al eerder heb gezegd in dit topic, dit is echt ideaal. Bij mij verbruikt het c.a. 200ml diesel per uur om de schuur op ~17-18 graden te houden. In het begin even hoog zetten (kost mij ongeveer 150-200ml voor een half uur) en 20-30 minuten later is het 17-18 graden, daarna pruttelt het lekker door op 200ml/uur.

Ik heb de mijne ook aangesloten op een auto accu met een lader er aan, als de stroom uitvalt heb ik nog voor ~24 uur verwarming, dus dan verhuizen we naar de schuur :+
hmmm intressant

petroleum kachel (https://www.qlima.nl/asso...randstofkachels/r4224stc/ bijvoorbeeld) zit volgens documentatie op 250ml per uur ..

per liter diesel
* 2,- (40cent per 200ml per uur )
petroleum
* 2.65 per liter = 0,67 euro per 250ml per uur ) (BE 53,- 20L )
tot
* 4,25 per liter = 1,07 euro per 250ml per uur) (NL 85,- clima C1 20L)

Pellets zijn minder efficient ik kan met bv een 2 liter maatbeker 5+ uur doen (pellet smoker) tot 30 min en je begin is altijd high burn rate. 2kg is ongeveer gelijk aan 1m3 gas wat weer ongeveer gelijk is aan 8kwh warmte wat je eruit kan halen.

Petroleum zou niet mijn voorkeur hebben, ik gebruik het nu om bij te verwarmen gezien ik de schoorsteen dicht heb gemaakt (iets met PV en schoorsteen) de goedkope zooi ruik je meer.
de 300,- petroleum kachel kreeg ik inclusief brandstof gratis aangeboden aantal jaar terug. vandaar de ervaring..

als ik kan kiezen zou ik voor diesel gaan als de ruimte het toestaat ..

leest meer dan reageert

• BlazeMuis
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:38:
[...]

hmmm intressant

per liter diesel
* 2,- (40cent per 200ml per uur )

als ik kan kiezen zou ik voor diesel gaan als de ruimte het toestaat ..
Diesel kost op dit moment €1.74/liter bij de Tango. Dus dan komt je uit op €0.348 :P Goedkoopste optie.

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08
Ons tuinhuis heeft vergelijkbare afmetingen (4x6 meter), en daar hebben we ook na lang zoeken gekozen voor een lucht/lucht monoblock warmtepomp.
In de winter staat die op 16 graden (laagste) en hartje zomer kan hij ook nog koelen waardoor het tuinhuis dan ook als slaapplek voor gasten gebruikt kan worden.

Kosten voor het apparaat zijn tussen de 1100 en 1400 euro (afhankelijk van merk), maar er zijn wel 2 flink grote gaten nodig in de muur.

• Mafbal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:11
hier al jaren gebruik van petroleumkachel van Zibro (tegenwoordig Qlima geloof ik).

ruik je nauwelijks (bij gebruik van de wat duurdere petroleum. Die van de belgische benzinepomp van 1 euro de liter ruikt inderdaad). En zelfs de goedkopere is op zo'n grote ruimte echt geen probleem qua reuk...na 5 minuten is de aansteeklucht weg en brandt het gewoon lekker door.

Na 10 minuten is de ruimte (5x6 en 3 meter hoog) rond de 20 graden en blijft prima zo...minimaal verbruik. ik doe ruim 3 maanden met 20 liter en gebruik die ruimte zeker 4 a 5 keer per week. Ook als het buiten sneeuwt :)

• _Piwi_
Bij voorkeur ga ik voor een apparaat wat verplaatsbaar is, dan kan ik deze ook gebruiken voor in de garage, tenzij een vaste oplossing een stuk goedkoper is of veel voordeel biedt. De airco is mij ook vanuit spanje nog te duur, dan moet ik minstens voor een 3,5 KW variant gaan en dat gaat alsnog incl. montage 1000 EUR kosten. Die valt dus af.

Niet in volgorde van interesse maar wel de oplossingen i.c.m. wat aanvullende vragen voor de ervaringsdeskundigen ;)

Diesel heater
Voordeel dat deze verplaatsbaar is en veel capaciteit heeft.
Vragen:
- Hoe werk je veilig met uitlaatgassen als je binnen wilt verwarmen?
- Hoeveel herrie maakt zo'n ding?
- Is het altijd vol gas of kan deze ook rustig zijn werk doen om de ruimte op temperatuur te houden?

Petroliumkachel
Voordeel dat deze ook weer verplaatsbaar is en geen verbinding naar buiten behoeft
Vragen:
- Hoeveel vermogen is nodig? Hoe snel is zo'n kachel? Kun je dit vergelijken met de KW van een gasverwarmer?

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:30
De prijs voor de brandstof oplossingen is maar nauwelijks goedkoper dan elektra COP1. Met infrarood kun je gericht verwarmen.
Voor zowel petroleum als diesel moet je goed ventileren waardoor je veel warmte weer verliest.
Er zijn camper diesel verwarmers die de verbrandingslucht gescheiden aan en afvoeren.

Hoeveel uur per jaar wil je in de ruimte verblijven?

[Voor 20% gewijzigd door Noshi op 24-01-2023 15:14]

• _Piwi_
Noshi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:10:
De prijs voor de brandstof oplossingen is maar nauwelijks goedkoper dan elektra COP1.
Voor zowel petroleum als diesel moet je goed ventileren waardoor je veel warmte weer verliest.

Hoeveel uur per jaar wil je in de ruimte verblijven?
Daar raak je ansich wel een goed punt want in de koudere maanden wordt de ruimte waarschijnlijk niet zo heel veel gebruikt. Eigenlijk alleen als er een goede aanleiding is, bijvoorbeeld een feestje of een avondje vrienden, maar dat is zeker niet elke week het geval. Aanvullend wil ik natuurlijk ook de garage verwarmen, dus er is wel een win-win als er een oplossing is die snel de ruimtes kan verwarmen. Een airco zal niet snel terugverdiend worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee