Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
had de tierlist ook bekeken, maar daar geven ze een speculatieve indicatie. Weet niet zo goed waarom met een budget van 1000 euro we een A list voeding moeten nemen..martyw schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:40:
[...]
De vraag bij deze hoogstens mid tier DeepCool voeding is: heb je 750 Watt nodig voor deze built (antwoord: neen), of koop je liever de iets minder vermogende maar top tier full modular be quiet! Pure Power 11 550W FM voeding voor ongeveer evenveel euros?
Op de site van deepcool zie ik 5 jaar staan voor deze series, maar tweakers, webshops e.d. geven 3 jaar aan.Hackus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Deepcool is nu niet echt een merk waar iemand een voeding van koopt, ook maar 3j garantie. Heb de review niet gelezen btw
https://uk.deepcool.com/support/Base/index.shtml?id=Warranty
Wellicht geen goed idee idd om een onbekend merk te nemen. Persoonlijk vind ik Deepcool wel een mooi merk, die qua prijs / kwaliteit aardig hoog ligt met kasten/koelers e.d.
Goed dat je dit aangeeft, dit kan men dan overwegen om te gebruiken. Ikzelf vind een goede voeding de basis voor een systeem, in de praktijk is het vaak dat men nog €60-70 over heeft voor. 😉Rem_NL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:49:
[...]
Op de site van deepcool zie ik 5 jaar staan voor deze series, maar tweakers, webshops e.d. geven 3 jaar aan.
https://uk.deepcool.com/support/Base/index.shtml?id=Warranty
Wellicht geen goed idee idd om een onbekend merk te nemen. Persoonlijk vind ik Deepcool wel een mooi merk, die qua prijs / kwaliteit aardig hoog ligt met kasten/koelers e.d.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En dan kom je er gelijk weer achter waarom je jaren geleden gestopt bent met BBGs maken. Want er is geen steek veranderd. We roepen een budget, en we zullen dat budget volkrijgen ook!
Want Mainstream gaming is nog steeds 1080p60. En om daarvoor 1000 euro stuk te slaan...? Dat moet toch wel wat goedkoper kunnen!
En dan met een kwartiertje wat bij elkaar zoeken kwam ik op zoiets uit:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 4600G Boxed | € 103,93 | € 103,93 |
1 | Moederborden | ASRock B550M PG Riptide | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Videokaarten | ASRock Intel Arc A770 Phantom Gaming D 8GB OC | € 369,- | € 369,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) | € 40,16 | € 40,16 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT | € 36,99 | € 36,99 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 750 Bronze - V2 230V | € 65,- | € 65,- |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 53,84 | € 53,84 |
Totaal | € 788,82 |
210 Euro onder budget, waar ik mijzelf als doel stelde om onder de 800 te komen.
En ja! Een intel ARC A770 er in. De prestaties in moderne games zijn gewoon goed te noemen. De driver is het grootste probleem en die wordt steeds beter. Zou ik hem dan zelf kopen? Nou nee, dat nog niet direct, want eerst zien, dan geloven. Toch is wat ze to nu toe laten zien zeer positief te noemen
Heb je geen zin in dat gezeur is uitvoering: ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB wel een alternatief. Ben je 50 tientjes duurder uit, wat nog steeds 160 Euro onder budget is.
Vind jij de keuze voor de CPU veel te last gen? Dan knal je er toch een uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed in wat nog steeds 130 tot 180 Euro onder budget zal zijn.
Me Dunkt dat je op dit systeem meer dan prima 1080p60 kan gamen op high settings al dan niet op ultra!
En nee, er zit geen losse koeler bij en ja dat maakt mogelijk meer herrie. Dat zijn upgrades waarvoor je kan kiezen om wel of niet toe te passen. Net als RGB. Ik geef er geen ene reet om.
Het gaat erom wat de basis is. En dat wordt nog steeds anno 2023 vergeten.
Dus aan jullie nu de uitdaging, laat maar zien dat het flink beter kan voor heel veel minder.
Hoe dan ook, je zou voor iets van 500 Euro klaar kunnen zijn dan ja. En tegen de tijd dat de APU niet meer voldoet, gooi je er alsnog een losse GPU in. Waar je dan wel moet de voeding rekening moet houden.
Dat is prima, als je inderdaad je PC koopt om alleen in 2023 op 60fps te kunnen spelen, en daarna genoegen neemt met minder. Maar de insteek van de BBG is wel anders, omdat je op termijn juist geld kunt besparen door nu een solide CPU te kiezen, om later alleen maar een GPU upgrade te hoeven doen. Een andere kan zijn voor een modern platform kiezen wat nog goed te upgraden valt (AM4 valt daar niet onder).
Het hangt er dus maar net vanaf met wat voor gedachte je het systeem koopt en waar je genoegen mee neemt. Waar we echter op proberen te letten is dat het systeem wel iets langer dan slechts 1 jaar voldoet aan de gestelde doorsnede. Op die manier kan goedkoop namelijk duurkoop zijn.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Maar op 1080o heb je toch helemaal geen 5600(G) nodig, dat kan een 12100f ook prima. En een 6600 (XT) is ook gewoon helemaal prima voor 1080p.Lednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:40:
Want Mainstream gaming is nog steeds 1080p60. En om daarvoor 1000 euro stuk te slaan...? Dat moet toch wel wat goedkoper kunnen!
Oh kijk nou, de september BBG!
review: Desktop Best Buy Guide - September 2022
We hebben nou eenmaal verschillende BBG's voor verschillende budgetten. Om nou voor elk budget 'oh 1080p60 is gewoon prima voor de meeste mensen, geef maar het minimale uit en zet een een APU in' te zeggen is nogal reducttief imo.
Mainstream= HoofdstromingLednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:54:
Dat zou zomaar kunnen. De APU van AMD was altijd prima te noemen. Geen idee hoe dit zich tegenwoordig verhoudt. Mogelijk zou je dan wat moeten spelen met ander en meer RAM. De PSU kan dan een stuk minder zwaar, wat dan weer naar RAM zou kunnen. Denk dat je maximaal op medium settings dan uitkomt voor 1080p60.
Hoe dan ook, je zou voor iets van 500 Euro klaar kunnen zijn dan ja. En tegen de tijd dat de APU niet meer voldoet, gooi je er alsnog een losse GPU in. Waar je dan wel moet de voeding rekening moet houden.
Dus lijkt mij waar veel mensen op gamen, Dat is in mijn ogen 1440p. Het is geen basis gamesysteem in deze BBG
@Razortek F heeft geen iGPU
Het was @Hackus die stelde dat de APU van de 5600G al voldoende zou zijn. En ja, dat zou kunnen geen idee!
Punt is en blijft dat mainstream gaming 1080p60 ís. Niet of dat voldoende is de voor de meeste mensen. Nee, de meeste mensen gamen op 1080p60. Steam survey van December 2022 geeft aan dat ~65% op 1080 zit en ~12% op 1440P. Dus nee, 1440p is verre van mainstream.
@Razortek De 6600 Xt heb ik naar gekeken, scheelt je zo weer 50 tientjes. Alleen, wat voor mij wel meespeelde is dat de A770 nu al vaker beter presteert dan 6600. En met oog op de toekomst vond ik dat nu wel de investering waard.
En vertel mij maar waarom mijn systeem (dus met losse GPU) niet de komende jaren mee zou kunnen gaan. De reden intel ARC is kut accepteer ik niet, want dat heb ik al benoemd.
In jouw gedachtegang zei ik. Steeds meer mensen gaan naar 1440p, dus is dat meer MainstreamLednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:12:
Mensen blijven we wel even goed lezen? Ik stel nergens zet er maar een APU in! Nergens! Ik heb er een Intel ARC A770 in gedaan.
Het was @Hackus die stelde dat de APU van de 5600G al voldoende zou zijn. En ja, dat zou kunnen geen idee!
Punt is en blijft dat mainstream gaming 1080p60 ís. Niet of dat voldoende is de voor de meeste mensen. Nee, de meeste mensen gamen op 1080p60. Steam survey van December 2022 geeft aan dat ~65% op 1080 zit en ~12% op 1440P. Dus nee, 1440p is verre van mainstream.
@Razortek De 6600 Xt heb ik naar gekeken, scheelt je zo weer 50 tientjes. Alleen, wat voor mij wel meespeelde is dat de A770 nu al vaker beter presteert dan 6600. En met oog op de toekomst vond ik dat nu wel de investering waard.
En vertel mij maar waarom mijn systeem (dus met losse GPU) niet de komende jaren mee zou kunnen gaan. De reden intel ARC is kut accepteer ik niet, want dat heb ik al benoemd.
edit: Lijkt me beter dat je een eigen topic aanmaakt om gericht advies te krijgen op jouw wensen
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 30-01-2023 11:16 ]
Dit is persoonlijk dus N=1. Alleen mijn huidige CPU was ook niet meer te upgraden binnen het platform. Dat ding is nu 9 jaar oud en ik heb welgeteld nul keer gedacht: "Wat vervelend dat ik de CPU niet meer kan upgraden omdat het platform aan het einde zat". Echt niet één keer. Sterker, ik denk dat mijn CPUtje heus nog wel ff mee kan, als ik de GPU upgrade. Zou de kosten mooi kunnen spreiden. Maar dit is iets teveel off topic.Blaat schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:59:
@Lednov Een andere kan zijn voor een modern platform kiezen wat nog goed te upgraden valt (AM4 valt daar niet onder).
Dat een platform EoL is zou mijn inziens niet uit mogen maken, zeker niet voor een mainstream PC.
Overigens kan je er altijd nog een snellere CPU in zetten van een zelfde generatie.
En dat is dus gewoon niet waar. Diezelfde steam survey laat een daling zien van 0.46% op 1080P gaming. En een stijging op 1440p van, hou je vast! 0.46% Nou is dit een beetje liegen met statistiek omdat niet een op een vergelijkbaar.Hackus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:14:
[...]In jouw gedachtegang zei ik. Steeds meer mensen gaan naar 1440p, dus is dat meer Mainstream
Alleen als er nog steeds 5,5 keer meer op 1080 gegamed wordt, is 1440p gewoon niet mainstream.
Waarom zou ik mijn eigen topic aan moeten maken?
Ik zwengel hier een discussie aan omdat ik absoluut niet eens ben met wat er tot nog toe gepresenteerd is voor de BBG. Dat ik toevallig in de markt ben, dat zal wel.
De meesten die 1080-p gamen, hebben of basic systeem of spelen op hoge fps.Lednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:24:
[...]
En dat is dus gewoon niet waar. Diezelfde steam survey laat een daling zien van 0.46% op 1080P gaming. En een stijging op 1440p van, hou je vast! 0.46% Nou is dit een beetje liegen met statistiek omdat niet een op een vergelijkbaar.
Alleen als er nog steeds 5,5 keer meer op 1080 gegamed wordt, is 1440p gewoon niet mainstream.
Waarom zou ik mijn eigen topic aan moeten maken?
Ik zwengel hier een discussie aan omdat ik absoluut niet eens ben met wat er tot nog toe gepresenteerd is voor de BBG. Dat ik toevallig in de markt ben, dat zal wel.
Je gekozen voeding is ook geen 80,- waard, en 750w is ook niet nodig, de cpu en mb verbruiken geen 500W
Waar haal je dat vandaan dat de 'meeste' gamen op een basic systeem. of hoge FPS? Diezelfde steam survey laat zien dat de meeste systemen een 6 core CPU hebben... Dat noem ik toch niet direct 'basis'.Hackus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:28:
[...]
De meesten die 1080-p gamen, hebben of basic systeem of spelen op hoge fps.
En de Intel ARC A770? die moet je ook nog van prik voorzien...Je gekozen voeding is ook geen 80,- waard, en 750w is ook niet nodig, de cpu en mb verbruiken geen 500W
Die heeft spikes van 260wLednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Waar haal je dat vandaan dat de 'meeste' gamen op een basic systeem. of hoge FPS? Diezelfde steam survey laat zien dat de meeste systemen een 6 core CPU hebben... Dat noem ik toch niet direct 'basis'.
[...]
En de Intel ARC A770? die moet je ook nog van prik voorzien...
Gaming BBGs worden over het algemeen opgesteld met een sterke Gaming prioriteit, wat zou kunnen betekenen dat je voor het zelfde geld iets kan bouwen wat beter is voor videobewerking. Als je zulke specifieke eisen hebt, is het misschien verstandiger om een eigen topic aan te maken hier.TeslaFever schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:27:
Ik heb weinig kennis van de huidige componenten. Vandaar dat ik de controle vraag hier nog even stel. Zou de mainstream gaming desktop voldoende zijn om videos te bewerken van max 1080p resolutie?! Lijkt mij wel, maar toch even de controle vraag.
Deze kaart kaart is momenteel bij precies 1 webshop te koop volgens Pricewatch, de ASRock Intel Arc A770 Phantom Gaming D 8GB OC is beter verkrijgbaar. Naast de driverproblemen is het idle stroomgebruik hoog, en gebruikt hij meer stroom dan zijn directe concurrenten in gaming (recensie).Lednov schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Waar haal je dat vandaan dat de 'meeste' gamen op een basic systeem. of hoge FPS? Diezelfde steam survey laat zien dat de meeste systemen een 6 core CPU hebben... Dat noem ik toch niet direct 'basis'.
[...]
En de Intel ARC A770? die moet je ook nog van prik voorzien...
Als je wilt besparen op de GPU zou ik een Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G adviseren, die kost ongeveer evenveel, presteert even goed, en is een prima 1080p kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 30-01-2023 11:55 ]
Ik zou er dan RTX3060 12GB in zetten en 32GB RAMTeslaFever schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:27:
Ik heb weinig kennis van de huidige componenten. Vandaar dat ik de controle vraag hier nog even stel. Zou de mainstream gaming desktop voldoende zijn om videos te bewerken van max 1080p resolutie?! Lijkt mij wel, maar toch even de controle vraag.
Ik ben het hiermee eens, gezien voor videobewerking AMD een beetje achterloopt op Nvidia.Hackus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Ik zou er dan RTX3060 12GB in zetten en 32GB RAM
Maar dat is niet echt relevant in deze topic. @TeslaFever ik denk dat je beter een eigen topic aanmaakt zodat je advies kunt krijgen dat op maat is voor je budget en noden.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Daar bedoel ik mee, dit is toch meer een build waarmee je comfortabel de nieuwste games op 1440p max settings kan spelen?
Dat is precies wat ik met een nieuwe build voor ogen heb, maar wat ik me afvraag, hoe toekomstbestendig is deze build dan als dit als mainstream bestempeld wordt?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Nieuwste games op 1440p max settings is een beetje een lastig concept.Franko P. schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:54:
Hoe mainstream is de build in de startpost?
Daar bedoel ik mee, dit is toch meer een build waarmee je comfortabel de nieuwste games op 1440p max settings kan spelen?
Dat is precies wat ik met een nieuwe build voor ogen heb, maar wat ik me afvraag, hoe toekomstbestendig is deze build dan als dit als mainstream bestempeld wordt?
In volksmond begint "1440p max settings" steeds meer 120 fps+ te betekenen, daar ga je nu toch echt wel moeite mee hebben met een 6750XT.
Je kan het beste kijken hoe een 6750XT performed in de spellen waar jij om geeft (en noteren welke fps je target
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Als ik kijk in de steam survey van december: 64% op 1080p en 11 % op 1440p.Hackus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:03:
[...]
Mainstream= Hoofdstroming
Dus lijkt mij waar veel mensen op gamen, Dat is in mijn ogen 1440p. Het is geen basis gamesysteem in deze BBG
Dus 1080p is wel waar mensen nu op zitten, met veel voorsprong.
Dat gezegd zijnde, ook BBGs mikkend op 1080p passeren hier de revue dus ik heb helemaal geen probleem met de 1440p waar hier op gemikt wordt.
Dat kan nu (eindelijk) terug met een budget waar de gemiddelde gebruiker mee kan leven (+-1000) dankzij de scherpe prijs/fps van de 67x0 XT. Misschien goed aan te geven dat die 1080p144(*) of 1440p60(*) gaat opleveren. Weten mensen wat ze mogen verwachten ifv hun monitor.
Overigens zou het niet mis zijn ook een 3060Ti als GPU-optie te hebben, voor mensen met een G-Sync scherm of nood aan NVidia-features. Prijs is ook mooi gedaald, bv uitvoering: Inno3D GeForce RTX 3060 TI TWIN X2 LHR
(*) niet in élk spel bij élke setting, en zonder raytracing. Wel gemiddeld, voor high/very high settings.
[ Voor 4% gewijzigd door belgianmadcow op 01-02-2023 23:47 . Reden: that dead horse was beaten already ]
1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 174,84 | € 174,84 |
1 | Moederborden | ASRock H610M-HDV | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G | € 424,- | € 424,- |
1 | Behuizingen | Aerocool Wave (4x 120mm RGB fans) | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 77,- | € 77,- |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 10 | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 59,89 | € 59,89 |
Totaal | € 970,33 |
Volgens Tweakers eigen review is deze SSD een goede koop, ja kijkend naar de prijs is de Samsung 970 slechts een beetje duurder maar als je verder kijkt zie je dat die al snel op de €100 zit, terwijl de WD bij aardig wat winkels onder de €75 blijft.
review: Goedkope 1TB-ssd's - Al vanaf 50 euro een ssd van 1TB
De voeding, is deze slecht of acceptabel? We hebben economisch betere tijden gekend in het land der voedingen en volgens mij zal deze voeding echt niet zo snel kapot gaan.
Voor het geheugen heb ik 32GiB genomen, ik heb mezelf hier er al over uitgelaten waarom.
De videokaart is een stapje lager dan die in de ts, maar ook goedkoper.
De kast moet meer gezien worden als; je kunt voor €60 ook wel wat krijgen.
Voor de cpu heb ik de vorige generatie gepakt, de 12400F is een stuk goedkoper dan de 13400F.
En dan het moederbord. Tja, je kunt voor een B660 gaan, maar hebben de meeste mensen dat wel nodig?
Afijn, een goedkopere variatie van het systeem in de ts dus.
Brainfart; Stel je zet dit systeem tegenover een €1270 kostend systeem wat betere onderdelen heeft. Hoeveel beter zal dat presteren? En dan kijk je, wat als je die €300 nou bij dit systeem optelt en puur in de videokaart steekt; dan zit je op een 3070 Ti of 6800 XT. Hoe verhoudt zich dat tot het systeem met betere onderdelen?
En ik zeg maar zo; het vervangen van een moederbord, processor, behuizing of voeding (of een combinatie van die) is nog altijd goedkoper dan het vervangen van de videokaart (helaas, dat was 10 jaar geleden nog niet altijd het geval).
[ Voor 7% gewijzigd door NitroX infinity op 02-02-2023 00:57 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Bijvoorbeeld:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 149,- | € 149,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 104,- | € 104,- |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB | € 409,- | € 409,- |
1 | Behuizingen | Zalman S2 TG | € 53,55 | € 53,55 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 83,33 | € 83,33 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 81,24 | € 81,24 |
Totaal | € 969,91 |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 203,05 | € 203,05 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB | € 409,- | € 409,- |
1 | Behuizingen | Antec NX230 | € 44,- | € 44,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master H412R | € 23,90 | € 23,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 77,- | € 77,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2021) Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | Patriot Memory P210 1TB | € 49,90 | € 49,90 |
Totaal | € 995,75 |
Wat jij wilLievenD schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:08:
@WiLLoW_TieN Je doet nu wel een aantal concessies om die 5700X in het budget te krijgen. Zo is je SSD veel trager, mijn Samsung 840 Evo 250 GB uit 2014 is al sneller dan de Patriot P210.
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 203,05 | € 203,05 |
1 | Moederborden | ASRock B550M-HDV | € 83,01 | € 83,01 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 75,- | € 75,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2021) Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
Totaal | € 987,75 |
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ik zou er alleen geen budget voeding in zettenNitroX infinity schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:42:
@LievenD Ik heb voor dat Intel systeem gekozen zodat het makkelijk te vergelijken is met het systeem in de ts. Uiteraard zou je ook een Zen3 opstelling kunnen doen.
[ Voor 98% gewijzigd door MicroWhale op 02-02-2023 21:19 ]
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Interessant systeem. Die kast had ik nog niet op m'n radar, even een review opzoeken. Soort mesh en drie fans erbij, niet slecht. Maar wegens beperkt leverbaar denk ik niet dat dat in BBG past?LievenD schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:59:
@NitroX infinity: Wat maakt dat Intel-systeem beter dan een AMD systeem met B550-moederbord?
Bijvoorbeeld:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600 Boxed € 149,- € 149,- 1 Moederborden Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) € 104,- € 104,- 1 Videokaarten ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB € 409,- € 409,- 1 Behuizingen Zalman S2 TG € 53,55 € 53,55 1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 € 29,90 € 29,90 1 Geheugen intern G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK € 83,33 € 83,33 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 550W FM € 81,24 € 81,24 1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 59,89 € 59,89 Totaal € 969,91
Ik zou er persoonlijk de uitvoering: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 inzetten - ja dat is 35-40 euro erbij, maar als je vergelijkt: sneller LAN, snellere m.2, betere audio, geïntegreerd I/O, dat is toch veel voor het geld. En last but not least: betere VRM. In dit systeem een tweedehandse 5800X3D zetten is toch een fijn idee binnen x jaar
Waarom niet deze ( voor later ook evt een 5800X3D ) ; uitvoering: Gigabyte B550 Gaming X V2 ?belgianmadcow schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:10:
[...]
Interessant systeem. Die kast had ik nog niet op m'n radar, even een review opzoeken. Soort mesh en drie fans erbij, niet slecht. Maar wegens beperkt leverbaar denk ik niet dat dat in BBG past?
Ik zou er persoonlijk de uitvoering: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 inzetten - ja dat is 35-40 euro erbij, maar als je vergelijkt: sneller LAN, snellere m.2, betere audio, geïntegreerd I/O, dat is toch veel voor het geld. En last but not least: betere VRM. In dit systeem een tweedehandse 5800X3D zetten is toch een fijn idee binnen x jaar
Ja, kan wel natuurlijk. Maar je ziet ook waar het verschil in zit. Onder andere in VRM (en audio en LAN).WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:34:
[...]
Waarom niet deze ( voor later ook evt een 5800X3D ) ; uitvoering: Gigabyte B550 Gaming X V2 ?
Dit:
van hier.Twee modellen springen er in negatieve zin uit, met temperaturen rond de 75 graden. Het gaat om de ASRock B550 Pro4 en de Gigabyte B550 Gaming X, niet geheel toevallig de twee borden met losse mosfets in plaats van powerstages. Begrijp ons niet verkeerd, voor een middenklassesysteem met pak 'm beet een Ryzen 5 3600 zullen ze prima voldoen, maar voor een Ryzen 9 zijn ze eigenlijk niet bedacht, zeker niet als je ook wil gaan overklokken om het maximale uit je chip te persen.
Die ik linkte is de V2 maakt dat dan niks uit ?belgianmadcow schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:39:
[...]
Ja, kan wel natuurlijk. Maar je ziet ook waar het verschil in zit. Onder andere in VRM (en audio en LAN).
Dit:
[...]
van hier.
Goed punt, maar als ik vergelijk zie ik enkel update zonder CPU als nieuwigheid voor de V2, en geen verschil in de VRM. Dat gezegd zijnde, dat is gewoon een bruikbaar bord hé.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Die ik linkte is de V2 maakt dat dan niks uit ?
De Aorus elite is hier heel lang de go-to geweest, maar is wel aardig aan de prijs gegaan, van 100 naar 150 euro op een half jaar (wtf). Daar zit precies wat daling op, en dan vind ik (maar dat is persoonlijk) dat bord de kleine meerprijs wel waard.
Zoals internetsnelheid evolueert, ik zou toch niet graag tegen de grens van m'n LAN-poort aanlopen. Ik begrijp dat dat in NL bv al vrij frequent gebeurt. In het landelijke West-Vlaanderen waar ik uithang, is het nog niet voor morgen, maar binnen 5 jaar? Denk het wel.
Ik kom geen enkele review tegen dat moderne games op 1080p60 laat draaien. Uitzonderingen zijn GTAV en CS:GO en een clone ervan, Valorant. GTAV doet op normal settings rond de 60, en de andere twee knallen over de 100 op low.Blaat schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:59:
@Lednov een 4600G (~Ryzen 3600) zit op dit moment al op wat in de wat nieuwere games wordt gezien als "het minimum" om 60fps te halen.
Elke andere game tikt maximaal de 40FPS aan, de meeste zitten rond de 30. En sommige komen nauwelijks over de 20 heen. Alles op low settings in1080p.
Nou was het totaal niet mijn voorstel om op de iGPU/APU te gamen, dit wil ik toch wel gezegd hebben. Want het klopt van geen kanten.
En we zijn nu een paar dagen verder. Ondertussen vult het topic zich met systemen die het budget lekker opvullen. En de enige (serieuze) kritiek die ik heb gekregen op mijn systeem is bovenstaande, hoog stroomverbruik.martyw schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:46:
[...]
Naast de driverproblemen is het idle stroomgebruik hoog, en gebruikt hij meer stroom dan zijn directe concurrenten in gaming (recensie).
Als je wilt besparen op de GPU zou ik een Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G adviseren, die kost ongeveer evenveel, presteert even goed, en is een prima 1080p kaart.
Dank voor de feedback MartyW.
Ook was er nog een dingetje over dat AM4 EoL is. En dat klopt, AM5 is de opvolger. Dat gebruikt DDR5 RAM, wat momenteel be-lache-lijk duur is. Ja, er zijn MoBos te koop die AM5 ondersteunen met DDR4, alleen dan kan je net zo goed weer terug naar AM4. heel veel goedkoper wordt het er namelijk niet mee....
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 135,74 | € 135,74 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G | € 360,- | € 360,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) | € 40,16 | € 40,16 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT | € 36,99 | € 36,99 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 650 Bronze - V2 230V | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 53,84 | € 53,84 |
Totaal | € 801,62 |
Met de aanbevelingen kom ik op bovenstaand lijstje, nog steeds 200 euro ONDER budget. Je kan dan nog een losse CPU koeler eventueel overwegen. En een wat fatsoenlijkere kast, want ik geef ook wel toe, dat de kast ook maar een kast is omdat het ergens in moet. Al met al zal je dan op 850 Euro uit komen totaal, wat nog steeds 150 euro onder budget is.
Voeding is wat minder zwaar, en zal wellicht voor dit systeem nog wat minder zwaar kunnen. Alleen ik ga er van uit dat in de toekomst de GPU vervangen zal worden. En de huidige trend is toch dat ze meer nodig hebben aan stroom dan minder. Nu iets zwaarder scheelt je extra kosten doordat je niet een nieuwe PSU hoeft aan te schaffen en voorkomt dat, als je pech hebt, de hele kabelboom moet vervangen.
Ik daag jullie nog steeds uit om eens echt kritisch naar jullie systemen te kijken. Want mainstream is en blijft op het moment toch nog echt 1080p60.
Wat is precies de reden dat je voor een CPU met APU blijft gaan? De 5600 (zonder G) is gewoon sneller (meer cache, onder andere) . Dat is niet alleen nu relevant, maar vooral ook later. Veel mensen willen namelijk niet over 2 jaar weer een nieuwe PC kopen. 2666 RAM icm Ryzen (en al helemaal die APU) is ook echt niet meer van deze tijd, dat scheelt zo iets van 10% tov 3200.Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Ik kom geen enkele review tegen dat moderne games op 1080p60 laat draaien. Uitzonderingen zijn GTAV en CS:GO en een clone ervan, Valorant. GTAV doet op normal settings rond de 60, en de andere twee knallen over de 100 op low.
Elke andere game tikt maximaal de 40FPS aan, de meeste zitten rond de 30. En sommige komen nauwelijks over de 20 heen. Alles op low settings in1080p.
Nou was het totaal niet mijn voorstel om op de iGPU/APU te gamen, dit wil ik toch wel gezegd hebben. Want het klopt van geen kanten.
[...]
En we zijn nu een paar dagen verder. Ondertussen vult het topic zich met systemen die het budget lekker opvullen. En de enige (serieuze) kritiek die ik heb gekregen op mijn systeem is bovenstaande, hoog stroomverbruik.
Dank voor de feedback MartyW.
Ook was er nog een dingetje over dat AM4 EoL is. En dat klopt, AM5 is de opvolger. Dat gebruikt DDR5 RAM, wat momenteel be-lache-lijk duur is. Ja, er zijn MoBos te koop die AM5 ondersteunen met DDR4, alleen dan kan je net zo goed weer terug naar AM4. heel veel goedkoper wordt het er namelijk niet mee....
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600G Boxed € 135,74 € 135,74 1 Moederborden ASRock B550M PG Riptide € 119,90 € 119,90 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G € 360,- € 360,- 1 Behuizingen Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) € 40,16 € 40,16 1 Geheugen intern G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT € 36,99 € 36,99 1 Voedingen Cooler Master MWE 650 Bronze - V2 230V € 54,99 € 54,99 1 Solid state drives Kingston NV2 1TB € 53,84 € 53,84 Totaal € 801,62
Met de aanbevelingen kom ik op bovenstaand lijstje, nog steeds 200 euro ONDER budget. Je kan dan nog een losse CPU koeler eventueel overwegen. En een wat fatsoenlijkere kast, want ik geef ook wel toe, dat de kast ook maar een kast is omdat het ergens in moet. Al met al zal je dan op 850 Euro uit komen totaal, wat nog steeds 150 euro onder budget is.
Voeding is wat minder zwaar, en zal wellicht voor dit systeem nog wat minder zwaar kunnen. Alleen ik ga er van uit dat in de toekomst de GPU vervangen zal worden. En de huidige trend is toch dat ze meer nodig hebben aan stroom dan minder. Nu iets zwaarder scheelt je extra kosten doordat je niet een nieuwe PSU hoeft aan te schaffen en voorkomt dat, als je pech hebt, de hele kabelboom moet vervangen.
Ik daag jullie nog steeds uit om eens echt kritisch naar jullie systemen te kijken. Want mainstream is en blijft op het moment toch nog echt 1080p60.
Mijn voornaamste kritiek is echter: je bent te laat met deze build. Het idee van de BBGs is (volgens mij) een ideale build rond ieder budget. Dit is het budget van een paar maanden terug, daar had ie prima gepast. Rond dit budget is er gewoon meer beschikbaar, zodat je bijvoorbeeld wel keuzen kan maken voor een betere PSU, mooiere kast, of sterkere videokaart.
Als mensen met 800 genoeg hebben, kunnen ze simpelweg de BBG van September bekijken.
Pardon? Er zijn helemaal geen AM5 borden die DDR4 ondersteunen. Alleen Intel doet dat op hun huidige platform.Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
[...]
...Ja, er zijn MoBos te koop die AM5 ondersteunen met DDR4, ...
[...]
AM5 is enkel geschikt voor DDR5, de laatste generatie Intels werkt met een geschikt moederbord op DDR4 of DDR5Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
Over je keuzes:Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600G Boxed € 135,74 € 135,74 1 Moederborden ASRock B550M PG Riptide € 119,90 € 119,90 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G € 360,- € 360,- 1 Behuizingen Cooler Master Elite 342 (zonder voeding) € 40,16 € 40,16 1 Geheugen intern G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT € 36,99 € 36,99 1 Voedingen Cooler Master MWE 650 Bronze - V2 230V € 54,99 € 54,99 1 Solid state drives Kingston NV2 1TB € 53,84 € 53,84 Totaal € 801,62
- De CPU kan nog wat goedkoper, de versie zonder iGPU presteert even goed (AMD Ryzen 5 5500)
- Iets sneller geheugen presteert veel beter voor luttele euros meer (G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS)
- De SSD is niet de juiste keus als het weinig mag kosten (zie recent artikel waarom, neem dan de Lexar NM620 1TB)
- De voeding is suboptimaal (neem liever de be quiet! Pure Power 11 550W FM)
[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 03-02-2023 11:34 ]
En dat betekent dan automatisch dat het budget maar op moet? Ik heb tot een jaar of zeven geleden mee gedaan met BBGs samenstellen en ik hamerde tot vervelens toe op het feit dat je éérst het gebruiksdoel moet vast stellen en daarop een budget.
Nu is voor dit systeem een budget vast gesteld van 1000 euro. In plaats van te kijken hoe je goedkoper veel meer bang voor je buck gaat halen. Móét en zál met alle geweld het budget opgemaakt worden. Dat is niet 'Best Buy'! Dat is gewoon een mandje onderdelen bij elkaar vegen net zolang je aan de max zit. Best Buy is wat op dit moment je voor je knaak de best knal geeft. Dan kan je best wat meer toekomst gericht kijken. Alleen meer dan een jaar is onzinnig op ruimte overlaten voor GPU upgrade na.
Whoops! je hebt gelijk, X670 Z690.... easy mistake to make, inderdaad, alleen Intel heeft ondersteuning voor DDR4.NitroX infinity schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:19:
[...]
Pardon? Er zijn helemaal geen AM5 borden die DDR4 ondersteunen. Alleen Intel doet dat op hun huidige platform.
AMD verwart ons, de Ryzen 5 5600 is een wat teruggeschroefde Ryzen 5 5600X, de Ryzen 5 5600G is gebaseerd op een slechter presterend en ouder ontwerp met een GPU erin, de Ryzen 5 5500 is min of meer dezelfde oude chip zonder GPU.Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:29:
Oh! da's mijn fout, ik dacht de G versies zonder APU waren. Want de non G versie is duurder dan de G versie...?
[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 03-02-2023 11:41 ]
Ja juist, volkomen logischmartyw schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:31:
[...]
AMD verwart ons, de Ryzen 5 5600 is een wat teruggeschroefde Ryzen 5 5600X, de Ryzen 5 5600G is gebaseerd op een slechter presterend en ouder ontwerp met een GPU erin, de Ryzen 5 5500 is dezelfde oude chip zonder GPU.

aangepast:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5500 Boxed | € 99,65 | € 99,65 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G | € 360,- | € 360,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 39,86 | € 39,86 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 81,24 | € 81,24 |
1 | Solid state drives | Lexar NM620 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
Totaal | € 794,60 |
met een andere, wat leukere kast.
Niet per se ouder ontwerp, de 5600G is gewoon een 5600H mobile processormartyw schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:31:
[...]
AMD verwart ons, de Ryzen 5 5600 is een wat teruggeschroefde Ryzen 5 5600X, de Ryzen 5 5600G is gebaseerd op een slechter presterend en ouder ontwerp met een GPU erin, de Ryzen 5 5500 is min of meer dezelfde oude chip zonder GPU.
Ja - ik was een beetje slordigThomg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:45:
[...]
Niet per se ouder ontwerp, de 5600G is gewoon een 5600H mobile processor
Net miste ik nog als bezuiniging het iets goedkopere moederbord: Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)Lednov schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Ja juist, volkomen logisch![]()
aangepast:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5500 Boxed € 99,65 € 99,65 1 Moederborden ASRock B550M PG Riptide € 119,90 € 119,90 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX 6650 XT Gaming OC 8G € 360,- € 360,- 1 Behuizingen Antec NX230 € 44,- € 44,- 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS € 39,86 € 39,86 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 550W FM € 81,24 € 81,24 1 Solid state drives Lexar NM620 1TB € 49,95 € 49,95 Totaal € 794,60
met een andere, wat leukere kast.
[ Voor 101% gewijzigd door martyw op 03-02-2023 14:46 ]
YouTube: Core i5-13400 vs. Ryzen 7 5700X, CPU & GPU Scaling Benchmark
Edit: YouTube: Intel i5-13400F CPU Review & Benchmarks vs. AMD R7 5700X, 7600, & More
Key takes:
- 5700X is zeer vergelijkbaar met de 13400 als niet marginaal sneller. Prijs is doorslaggevend.
- 13400 is nauwelijks een upgrade tov de 12400 voor gaming, voor productiviteit wat meer (maar ga dan door naar de 13500 voor +4 E cores)
- 5600 is nog steeds onwijs goede bang for the buck
- DDR5 icm 13400 is een slecht idee voor value
Mijn mening: Niemandsland. Niet aan te raden voor budget builds. 5700X bied betere value in games en vergelijkbare value in productiviteit. Alleen overwegen als je alleen spellen speelt die beter performen op Intel en niet achter lopen op AMD.
YouTube: Core i5-13500 Review & Benchmarks, Intel's New $250 Mid-Range Weapon
Key takes:
- DDR5 bied meerwaarde, maar is moeilijk te verkopen als de 7600 en/of 5800X3D + DDR4 het outperformen in games
- 13500 is iets sneller dan de 5800X (die weer iets sneller is dan de 5700X) voor een stevige meerprijs
- 13500 igpu is competent voor non-gaming, maar voegt weinig toe in games.
- Poor value tov 5700X, beter af om door te gaan naar de 13600KF, 7600 of 5800X3D als je meer performance wilt.
Mijn mening: Schappelijke optie voor een budget workstation mits de E-cores benut worden.
Aangezien dit topic over Mainstream Gaming gaat zou ik dus alleen kijken naar de 5600 en 5700X. De 5500 vind ik een tough sell blijven omdat de lagere cache vooral zeer doet in 1% lows daar heb je geen high-end GPU voor nodig.
Als de 5800X3D niet bestond zou je ook nog wat kunnen zeggen over upgrade mogelijkheid, maarja, deze bestaat. Dus als beiden een upgrade mogelijkheid hebben streept het elkaar weg.
[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 12-02-2023 10:41 ]
Nu via HardwareUnboxed duidelijk is geworden dat zelfs met een RTX4090 op 1080p, die 13400 niet sneller is dan de 5700X en het verschil met de 5600 wegvalt met een mindere videokaart, gaan we weer voor AMD. De 5600 is een van de weinige goed geprijsde processoren en het lijkt erop dat er de laatste tijd heel wat B550 moederborden zijn binnengekomen.
Vervolgens kies ik voor de RX6650XT omdat je hier rond de €50 meer lijkt te betalen voor 20% sneller dan de RX6600. 20% sneller is de RX6750XT en dat is al snel €100+ meer. Waar je helaas mee zit is dat zoveel duurder is geworden, maar niet noodzakelijk beter. Eigenlijk is de vooruitgang in de afgelopen drie jaar gewoon slecht geweest. Daarom neig ik er ook naar om vooral te kijken naar waar je kan besparen in plaats van het budget op te maken. Want elk stapje sneller is disproportioneel veel duurder.
Daarom heb ik twee voor nu twee opties. De eerste is iets meer luxueus met een 2TB SSD, 32GB RAM, beter moederbord etc om gebruik te maken van de op het moment erg lage geheugenprijzen. De tweede is uitgekleed voor een lagere prijs. Voor beiden valt iets te zeggen lijkt me.
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 143,17 | € 143,17 |
1 | Moederborden | MSI B550 Gaming Gen3 | € 119,- | € 119,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 6650 XT | € 347,44 | € 347,44 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 83,33 | € 83,33 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 114,69 | € 114,69 |
Totaal | € 980,38 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 104,- | € 104,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 6650 XT | € 347,44 | € 347,44 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 82,90 | € 82,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions BlackFrore | € 16,30 | € 16,30 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 48,99 | € 48,99 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V | € 59,95 | € 59,95 |
Totaal | € 862,64 |
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Is de Pure Base 600 niet een betere keus ten opzichte van de 500? Die lijkt wat meer knopjes op de voorkant te hebben in ieder geval.
Ik zou bij die tweede optie er een 6700 XT in donderen. Kost maar zo'n €100 meer maar dan heb je wel 12GiB geheugen en betere prestaties wat voor 144Hz of 1440p wel fijn is.
Dat kan, maar dan ga je als snel weer meer betalen voor iets dat niet strikt noodzakelijk is. En zo kom je ook dichterbij betere behuizingen die rond de €100 zitten.NitroX infinity schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:32:
@DaniëlWW2;
Is de Pure Base 600 niet een betere keus ten opzichte van de 500? Die lijkt wat meer knopjes op de voorkant te hebben in ieder geval.
Het punt is juist dat ik het systeem goedkoper maak omdat elke stap sneller qua videokaarten boven de RX6650XT, gewoon veel te duur is voor de prestaties die je ervoor terugkrijgt. Verder valt het behoorlijk tegen als je goed gaat kijken naar beschikbare RX6700XT modellen. Kan je net zo goed de RX6750XT nemen.Ik zou bij die tweede optie er een 6700 XT in donderen. Kost maar zo'n €100 meer maar dan heb je wel 12GiB geheugen en betere prestaties wat voor 144Hz of 1440p wel fijn is.
Uiteindelijk zit ik ook met het probleem dat ik voor beiden zo mijn bezwaren heb. RX6750XT is iets van 30% sneller dan een RX6650XT op 1440p, maar ook procentueel ongeveer zoveel duurder. En beiden zijn niet nu ook niet zo aantrekkelijk meer omdat het de oude generatie is. Ik stuiter ook nog wel eens tussen die twee en op het moment neig ik meer naar de RX6650XT.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat elke videokaart boven de RX 6650 XT veel te duur is voor wat je ervoor terug krijgt, klopt niet.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:46:
[...]
Het punt is juist dat ik het systeem goedkoper maak omdat elke stap sneller qua videokaarten boven de RX6650XT, gewoon veel te duur is voor de prestaties die je ervoor terugkrijgt. Verder valt het behoorlijk tegen als je goed gaat kijken naar beschikbare RX6700XT modellen. Kan je net zo goed de RX6750XT nemen.
Zie onderstaande tabel met de huidige prijs en het aantal FPS/euro op 1440p ultra.
(uit de videokaart BBG van mei 2022)
Noot: de RX 6650 XT staat niet in de BBG, maar sowieso is die niet meer dan 5% sneller dan de RX 6600 XT.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yChzsTECVIQ7VGx1THvbZh8u.png?f=user_large)
Zoals je kunt zien is er quasi geen verschil, je krijgt voor elke € ongeveer 0,20 FPS. Daarbij maakt het niet uit welke kaart je neemt. De enige die het een (klein) beetje slechter doet, is de RX 6750 XT, terwijl die ook al af te raden is omdat het stroomverbruik veel hoger is. Bovendien moet je met die kaart eerder concessies doen op de andere onderdelen omdat die nu eenmaal het duurst is.
Maar als je extra prestaties wilt, zie ik geen reden om voor de RX 6650 XT te kiezen ipv de RX 6700 XT.
Edit: Dit wordt bevestigd door de nieuwe videokaart BBG, nu krijg je enkel met de RX 6600 en de RX 6700 XT voor elke euro nog 0,20 FPS. Gezien de RX 6600 wat te licht is voor 1440p, is de RX 6700 XT dus de logische keuze.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Kr5I5o4ex0yxtflxNUzVReME.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door LievenD op 06-02-2023 18:42 . Reden: nieuwe videokaart BBG ]
Nu staan ze plotsklaps 380 😔
Dan wordt het verschil met een 420 kostende 6700 xt wel heel klein. Die z'n VRAM vind ik ook n groot argument.
Van 6750 terug naar 6650 ?
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 203,45 | € 203,45 |
1 | Moederborden | ASRock B550M-HDV | € 83,01 | € 83,01 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master V650 Gold -V2 White Edition | € 89,90 | € 89,90 |
Totaal | € 990,05 |
Huidige status: review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in februari 2023
De 6700XT heeft een de beste prijs-kwaliteitverhouding van alle GPUs op 1440p op dit moment. Dus als je die in je budget kunt passen is dat best een goede keuze.
Absoluut de hoogste FPS in dit budget? -> Ja
1 | Moederborden | ASRock A520M-HDV | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800 | € 603,- | € 603,- |
1 | Behuizingen | Aerocool Wave (1x 120mm fan) | € 39,79 | € 39,79 |
1 | Ventilatoren | Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm | € 5,48 | € 5,48 |
1 | Voedingen | Gamdias KRATOS P1-650G | € 57,90 | € 57,90 |
Totaal | € 1.036,09 |
Sorry maar ik kon het niet laten.
Ik vind het stiekem wel een leuk idee; klopt wel dat ie sneller is. Voeding is wel beetje sketch, en de GPU past volgens mij niet in de kast, maar verder is ie wel het snelsteRem_NL schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:30:
Verstandig? -> Nee
Absoluut de hoogste FPS in dit budget? -> Ja
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600 Boxed € 143,17 € 143,17 1 Moederborden ASRock A520M-HDV € 59,90 € 59,90 1 Videokaarten Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800 € 603,- € 603,- 1 Behuizingen Aerocool Wave (1x 120mm fan) € 39,79 € 39,79 1 Ventilatoren Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm € 5,48 € 5,48 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS € 76,90 € 76,90 1 Voedingen Gamdias KRATOS P1-650G € 57,90 € 57,90 1 Solid state drives Lexar NM620 1TB € 49,95 € 49,95 Totaal € 1.036,09
Sorry maar ik kon het niet laten.
nu piest ie presasRazortek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:35:
[...]
Ik vind het stiekem wel een leuk idee; klopt wel dat ie sneller is. Voeding is wel beetje sketch, en de GPU past volgens mij niet in de kast, maar verder is ie wel het snelste
1 | Moederborden | ASRock A520M-HDV | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800 | € 603,- | € 603,- |
1 | Behuizingen | Aerocool Delta, 12cm black fan, acrylic side panel | € 43,79 | € 43,79 |
1 | Ventilatoren | Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm | € 5,48 | € 5,48 |
1 | Voedingen | Gamdias KRATOS P1-650G | € 57,90 | € 57,90 |
Totaal | € 1.040,09 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT | € 439,- | € 439,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent White TG Clear | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 83,89 | € 83,89 |
Totaal | € 1.021,65 |
Volgens mij geen gekke keuzes, maar onderdelen die wellicht nog wat toelichting behoeven:
- Moederbord: De DS3H dreigt op te raken en de Gaming X is as we speak zelfs goedkoper. Zelfs als dat tegen de tijd dat de BBG verschijnt niet meer zo is, heeft hij nog als voordeel dat het tweede M.2-slot vier i.p.v. twee lanes heeft.
- RX 6700 XT Hellhound: Net wat luxere koeler dan de echte instappers, en goed verkrijgbaar bij een grote Nederlandse shop. Veel van de goedkoopste 6700 XT's hangen qua verkrijgbaarheid op enkele (buitenlandse) winkels, of raken wss op voordat de BBG uitkomt doordat er geen verdere aanvoer meer wordt verwacht.
- Kast: De Pop Silent heeft in principe onze voorkeur (was ook de aanbeveling in de recente behuizingen BBG), met in elk geval de BQ Pure Base 500 als alternatief mocht de verkrijgbaarheid verslechteren. Veel echt goedkope kasten hebben ofwel een beroerde bouwkwaliteit (materiaalgebruik of bv. fans die op Molex zitten en dus uitsluitend op 12V kunnen draaien), ofwel zijn zeer beperkt verkrijgbaar.
We zien weer dat de Gaming X naar de 120 euro gaat, dit maakt het, imo, een tough sell vergeleken met producten voor dezelfde prijs. Zeker als je wireless kan krijgen.
uitvoering: ASUS Prime B550M-A WiFi II
uitvoering: MSI B550M PRO-VDH WIFI
uitvoering: Gigabyte B550M DS3H AC (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)
Hier is de ASUS wel by far het meest luxe, de MSI en Gigabyte komen met een antieke AC3168. Niet dat het een erg groot probleem is, dit is waarschijnlijk voldoende voor vrijwel iedereen.
Mochten we uiteindelijk voor een M-ATX mobo gaan zou ik ook een M-ATX kast halen.
Hier moeten we op het laatste moment kijken wat er leverbaar en wat meer vooraad heeft dan 1 webshop.
Met een Micro-ATX-kast ontzeg je jezelf natuurlijk ook van de mogelijkheid om bij een toekomstige upgrade voor ATX te kiezen. Gezien de afnemende populariteit van MATX zou ik dat liever niet doen.
Nadeel is dat je die er dan wel weer los bij moet kopen, ziet er ook niet zo "netjes" weggewerkt uit ook. Een vergelijkbare oplossing gaat zeker ook 20 euro of meer kosten, dus dan is de afweging vooral of je een all-in-one oplossing prefereert of het zelf wilt doen. Zelf neig ik dan eerder naar een all-in-one oplossing, maar begrijpelijk als niet iedereen er zo over denkt.Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:11:
@Thomg Hmm, die Prime is letterlijk pas sinds vandaag te koop voor die prijs zo te zien. De vraag is inderdaad hoe tijdbestendig dat is. Het lijkt me sowieso een goed idee om een wifi-optie te geven, maar dan is een losse, moderne WiFi 6-adapter al gauw een betere keuze dan zo'n lullig 433Mbit/s-adaptertje denk ik.
Met een Micro-ATX-kast ontzeg je jezelf natuurlijk ook van de mogelijkheid om bij een toekomstige upgrade voor ATX te kiezen. Gezien de afnemende populariteit van MATX zou ik dat liever niet doen.
Die Prime klopt ook wel, de prijzen fluctueren gewoon erg hard, het is erg lastig om een goed advies te geven omdat de "meh" moederborden altijd voor dezelfde prijs gaan, maar de "betere" value planken rouleren continu in en uit met prijsdrops en weer verhogingen. We zien nu ook dat maar 1 winkel het voor die prijs heeft, dus wie weet dat het over een paar dagen weer weg is.
Mbt M-ATX en ATX, daar kan ik mezelf niet echt in vinden. M-ATX populariteit afnemende? M-ATX is en blijft de value koning. Zeker nu extra PCI-E sloten steeds vaker overbodig lijken te zijn zie ik het punt van ATX niet echt. Het enige relevante waar je misschien op in boet zijn M.2 sloten, maar dan hebben we het over 2 a 3 tegenover 3 a 4. Vind ik zelf niet echt een probleem.
Waar ik dan weer wel meer op wil letten is dat de videokaart dan niet heel dicht op de voeding zit. Het liefst wil je de voeding dan niet vlak eronder hebben, dus bijv. de AP201
uitvoering: ASUS Prime AP201 Zwart
IM-1 pocket
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
Maar deze hebben weer weinig RGB en geen glazen zijpaneel wat voor sommigen af kan knappen.
280X misschien
uitvoering: Corsair Crystal 280X Wit
Maar die is wat ouder.
FARA H1M Pro is een hybride oplossing.
uitvoering: Silverstone FARA H1M PRO
PSU op de bodem, maar honeycomb mesh zodat GPU altijd kan zuigen.
Anders nog de MasterBox TD300
uitvoering: Cooler Master MasterBox TD300 Mesh
Of MB311L
uitvoering: Cooler Master MasterBox MB311L ARGB (met ARGB controller)
[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 08-02-2023 11:50 ]
Ikzelf heb een uitvoering: Gelid Solutions BlackFrore op m'n 5500 zitten.
92mm koelers zou ik liever niet er op zetten (hoewel ik een roundup van nieuwere 92mm's wel zou kunnen waarderen; AG200/AG300, BlackFrore, Pure Rock Slim 2, iets van Arctic, misschien een Zalman, H410R, Thermalright... Ik droom verderNitroX infinity schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:27:
@Razortek Die Gelid is niet goed beschikbaar, slechts kleine aantallen bij de winkels en niets bij de leveranciers. Volgens de site van Paradigit komt die pas weer over 68 dagen bij de leverancier.
Ikzelf heb een uitvoering: Gelid Solutions BlackFrore op m'n 5500 zitten.
Qua moederbordkeuze, de prestatie-impact daarvan valt sowieso te verwaarlozen natuurlijk, dus hoewel ik nu wel echt moet kiezen welk bord we inbouwen kunnen we altijd nog een of meerdere andere aanbevelingen doen in het artikel.
@Razortek Mwah, waarom zou je een koeler waarvan we uit onze tests weten dat 'ie goed is inruilen voor iets waarvan dat een vraagteken is? Zeker als die niet/amper goedkoper is.
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H | € 103,70 | € 103,70 |
1 | Videokaarten | Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter | € 419,- | € 419,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 90,35 | € 90,35 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,49 | € 74,49 |
1 | Voedingen | Cooler Master V550 Gold-V2 | € 105,90 | € 105,90 |
Totaal | € 1.026,40 |
Dat is echt zowat exact dezelfde build ja... Wat is dan nog het nut van een heel systeem in elkaar zetten?Hackus schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:00:
Zou dan wel de BBG van December verwijderen....
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600 Boxed € 143,17 € 143,17 1 Moederborden Gigabyte B550M DS3H € 103,70 € 103,70 1 Videokaarten Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter € 419,- € 419,- 1 Behuizingen Cooler Master NR400 (without ODD) € 90,35 € 90,35 1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 € 29,90 € 29,90 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS € 74,49 € 74,49 1 Voedingen Cooler Master V550 Gold-V2 € 105,90 € 105,90 1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 59,89 € 59,89 Totaal € 1.026,40
@Tomas Hochstenbach Juist hierom; elke keer precies dezelfde componenten in een build zetten lijkt me niet heel interessant? Wat afwisseling hier en daar, juist ook omdat de BBG-systemen nu getest en vergeleken worden
Als je een paar dingen vervangt door wat "vergelijkbare" componenten ben je nu wel wat goedkoper uit, vooral het geheugen, de opslag en de voeding kunnen goedkoper.
Meer een BBG update editie
Overigens zagen we dit wel al een beetje aankomen toen we het Desktop BBG 2.0-concept introduceerden:
Het andere advies in deze BBG (de workstation PC) is wel helemaal nieuw natuurlijkOok moeten we in de praktijk even kijken hoe zinnig het is om voor elke nieuwe BBG een compleet nieuw systeem te bouwen - als het advies amper verschilt ten opzichte van twee maanden ervoor, zouden we er met een kleine upgrade al zijn.
So far zou ik alleen de kast aanpassen van die 3, dus dat.
Workstation is wel een lastige, zodat we in dat draadje kunnen zien lopen de definities van "workstation" flink uiteen, dus niet iedere workstation is hetzelfde...
Natuurlijk kunnen we trouwens ook voor M-ATX in ATX kast gaan... Eh...
[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 08-02-2023 12:42 ]
Een 10 jaar geleden zou je zeggen dat niemand meer mATX nodig had, en ITX meer dan zat was. Alleen de videokaarten zijn flink in formaat toegenomen. Een kaart dat 3 slots dik is, is normaal. En niet alleen dik, In mijn ITX kastje (deze) Past het al niet meer, ook al zou het qua lengte net aan kunnen.Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:00:
@Thomg Ik ben het met je inhoudelijke argumenten voor MATX boven ATX eens hoor, maar de verkoopcijfers zeggen de laatste jaren wat anders, en fabrikanten reageren daarop door hun aanbod steeds verder in te krimpen. Je zou zeggen dat tegenwoordig niemand meer echt ATX nodig heeft, maar toch koopt iedereen het, en ik denk niet dat we dat punt moeten proberen te maken over de rug van een argeloze BBG-koper. Als die over een paar jaar amper tot geen keuze in mobo's heeft, zit 'ie met de gebakken peren.
Qua moederbordkeuze, de prestatie-impact daarvan valt sowieso te verwaarlozen natuurlijk, dus hoewel ik nu wel echt moet kiezen welk bord we inbouwen kunnen we altijd nog een of meerdere andere aanbevelingen doen in het artikel.
@Razortek Mwah, waarom zou je een koeler waarvan we uit onze tests weten dat 'ie goed is inruilen voor iets waarvan dat een vraagteken is? Zeker als die niet/amper goedkoper is.
En de enige upgrade die ik zinnig vind, is de GPU op termijn. (CPU vervangen gebeurt bijna niet meer, want nauwelijks de moeite). Je hebt dus ruimte nodig en dan is mATX het absolute minimum geworden. En dat is al krap aan het worden.
Het is dus bittere noodzaak.
Noot: je Gigabyte kaart is alweer twee tientjes duurder geworden...
Keuze CPU ben ik verder het mee eens, de 5600 geeft gewoon momenteel de hardste knal voor je knaak. De videokaart? ehh not so much...
want:
Het zijn nou precies dit soort opmerkingen wat ik nou bedoel. 'Kost maar 100 euro meer'. Met als argument twee keer iets wat niet mainstream gaming is! 144hz en 1440 zijn dat gewoon (nog) niet. Ik heb dit nu al meermaals aangekaart.NitroX infinity schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:32:
@DaniëlWW2;
Ik zou bij die tweede optie er een 6700 XT in donderen. Kost maar zo'n €100 meer maar dan heb je wel 12GiB geheugen en betere prestaties wat voor 144Hz of 1440p wel fijn is.
De eigen T.Net BBG voor GPUs geeft het zelfs letterlijk aan in de allereerste tabel! Ik zou dan dus zeggen in de BBG dat wanneer iemand 1080p60 gamed, de véél goedkopere 6600 series meer dan voldoet. En dan als optie de 6700 serie noemen.
En dan kom ik hierop uit:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 139,- | € 139,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6 | € 259,- | € 259,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 39,86 | € 39,86 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 83,89 | € 83,89 |
1 | Solid state drives | Lexar NM620 1TB | € 44,90 | € 44,90 |
Totaal | € 730,55 |
Onder de 750Euro anno 2023 voor een mainstream gaming PC! Als je opteert voor 32 GB ram, dan zou je op 765 euro uit komen.
Een (goedkoper) mATX bordje in een ruimere ATX kast blijft ook een optie natuurlijk; zoveel extra features brengt een ATX bord tegenwoordig niet meer: SLI/Xfire is dood, enige wat je misschien wint is een extra M.2 slot.Lednov schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Een 10 jaar geleden zou je zeggen dat niemand meer mATX nodig had, en ITX meer dan zat was. Alleen de videokaarten zijn flink in formaat toegenomen. Een kaart dat 3 slots dik is, is normaal. En niet alleen dik, In mijn ITX kastje (deze) Past het al niet meer, ook al zou het qua lengte net aan kunnen.
Qua mainstream verhaal: 1080p60 mag dan wel veel gebruikt zijn, maar 1080p144 of 1440p60 levert (imo) een veel betere spelervaring op. Dat 1080p60 veel gebruikt wordt betekend niet dat dat voor altijd het streven zou moeten zijn; ik mag hopen dat de meerderheid over 10 jaar niet nogsteeds op 1080p60 zit.
1080p basic/budget voor bepaald bedrag
1440p mainstream voor bepaald budget etc. als er BBG zich overlappen, zou ik die van eerder verwijderen en tenminste verwijzing maken naar nieuwe BBG
Mainstream gaming is natuurlijk niet wat de afgelopen 5 of 10 jaar mainstream is geweest. Het is wat komend en de komende jaren mainstream zal worden/zijn in Nederland. Ik verwacht dat dat 1440p/144Hz schermen worden maar dat die niet gehaald zal worden in elk spel met ultra settings.Lednov schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Het zijn nou precies dit soort opmerkingen wat ik nou bedoel. 'Kost maar 100 euro meer'. Met als argument twee keer iets wat niet mainstream gaming is! 144hz en 1440 zijn dat gewoon (nog) niet. Ik heb dit nu al meermaals aangekaart.
De eigen T.Net BBG voor GPUs geeft het zelfs letterlijk aan in de allereerste tabel! Ik zou dan dus zeggen in de BBG dat wanneer iemand 1080p60 gamed, de véél goedkopere 6600 series meer dan voldoet. En dan als optie de 6700 serie noemen.
En dan kom ik hierop uit:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600 Boxed € 139,- € 139,- 1 Moederborden ASRock B550M PG Riptide € 119,90 € 119,90 1 Videokaarten Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6 € 259,- € 259,- 1 Behuizingen Antec NX230 € 44,- € 44,- 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS € 39,86 € 39,86 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 550W FM € 83,89 € 83,89 1 Solid state drives Lexar NM620 1TB € 44,90 € 44,90 Totaal € 730,55
Onder de 750Euro anno 2023 voor een mainstream gaming PC! Als je opteert voor 32 GB ram, dan zou je op 765 euro uit komen.
Verder vind ik jouw idee wel interessant maar zou ik dat een goedkoopst aan te raden gaming PC noemen. Mainstream vind ik daar niet aan gelijk staan.
Ik heb een coolermaster 1000w voeding, 2 ssd's die ik opnieuw kan gebruiken en eventueel m'n behuizing (midi tower met nu een ATX bord en voeding erin). Ik wil wat nieuws bouwen en ook een NVME schijf erin en toch een normale HDD van minimaal 4 of 6tb.
GPU moet een 3060ti of een 3070 worden.
M'n budget is rond de 1500 euro. Iemand die me een beetje de goede kant op kan sturen? Wil het liefst bij Intel en Nvidia blijven. Toen ik m'n vorige systeem eerst bouwde zat er een ati radeon 5750 in geloof ik. Die heb ik 3 x moeten omruilen ivm artifacts en toen de laatste keer toen ik een nieuwe kreeg gelijk verkocht en een GTX 570 gekocht dus ben een beetje huiverig met AMD op het moment.
Wil er iig Hogwarts legacy en RDR2 op gaan spelen op 1080p/1440p maar als er wat samengesteld kan worden voor die prijs waar ik ook op 4k mee uit te voeten kan dan is dat ook prima. Goed excuus om een nieuwe monitor aan te schaffen dan.
Bedenk me net dat dit hier misschien niet thuis hoort. Als het weg moet dan maak ik een eigen topic aan. Kan dit hier niet verwijderen zie ik.
[ Voor 19% gewijzigd door mike30 op 10-02-2023 20:51 ]
Dit is nou exact de definitie van mainstream! Het is iets wat door de massa, het gros wordt gebruikt. Daarvan kunnen jij, ik en anderen wel van vinden dat het anders is/moet zijn. Dat maakt niet dat het ook zo is.Razortek schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:24:
[...]
Qua mainstream verhaal: 1080p60 mag dan wel veel gebruikt zijn, [knip] Dat 1080p60 veel gebruikt wordt betekend niet dat dat voor altijd het streven zou moeten zijn; ik mag hopen dat de meerderheid over 10 jaar niet nogsteeds op 1 080p60 zit.
Ik heb geen idee wat de resolutie is over 10 jaar. Het kan best dat voor heel veel mensen 1080p60 meer dan voldoende is. 1440 blijft denk ik niche. Zeker nu eindelijk 4K een doorbraak maakt. De consoles kunnen al 4K aan en de kaarten die 4K fatsoenlijk aan kunnen zijn er in de smaken Radeon 7900XT(X) en RTX 4090 Ti. Dat die kaarten momenteel schreeuwend duur zijn, dat is een ander verhaal.
En het kan al helemaal niet zo zijn zoals @Hackus stelt dat de ene keer mainstream wat anders is dan de andere keer. Het is gewoon een vast gegeven.
Dat wil niet zeggen dat het niet verandert, zie hierboven. Alleen op het moment is mainstream 1080p60.
En dan komen we op wat @Guus... zegt. Een BBG kan je niet maken op wat de toekomst gaat bieden. Tegen die tijd dat 1440p/4K daadwerkelijk mainstream is, heb je gewoon al veel betere alternatieven. Een BBG maak je op wat momenteel de Best Buy is. Een moment opname. Je kan een beetje in de toekomst kijken alleen langer dan een jaar is gewoon onzinnig.
Enige wat ik zou doen is ruimte overlaten voor een midlife GPU upgrade.
En nogmaals, dat er een budget is, maakt nog niet dat het per se op moet. Iedereen kan een mandje onderdelen bij elkaar vegen, dat maakt het nog niet best buy....
Als iemand een PC koopt en een beeldscherm zoekt, dan is de aanbeveling toch altijd wel om een 1440p scherm te pakken gezien hoe verticaal-georiënteerd het huidige webdesign is.
1080p is de resolutie van voorkeur voor de gamer die framerate boven alles kiest maar wel de hardware heeft om 144fps+ te doen, maar dat was nu net wat niet als mainstream wordt gezien.
De meerprijs voor 144hz is overigens zo hoog ook niet meer op 1080p, je kan 60hz daar tegenwoordig haast als casual-only zien. Niet dat je dat moet halen, maar alleen al voor adaptive sync zou ik ieder 60hz scherm afraden. Ook voor mainstream gamers. Dus wat dat betreft kan ik me er wel in vinden als de baseline voor mainstream gaming, dus voor iemand die echt aan gaming geïnteresseerd is, op 1080p/144 of 1440p/60 wordt gezet. Eens met @Razortek dus.
En ja, ik ken de Steam surveys waar 1080p de grootste groep vormt. Echter ontbreekt daar de context wat betreft refresh rate. Wat je wel af kan leiden is dat er erg veel laptops zijn vertegenwoordigd, die mogelijk het beeld verder vertekenen.
De keuze voor een 6600 vind ik desondanks een goede. Simpelweg omdat deze kaart een erg goede prijs/prestatie verhouding biedt. Maar het is voor mij eerder de budget keuze dan een mainstream keuze. Nu zeker als XT nog afdoende. Op den duur heb je met een 6700 meer plezier. De non-XT is helaas wat te zeldzaam in de aanbieding voor een vaste plek, maar als je hem voor ~320 kan scoren een super deal. De 6700XT is de volgende logische stap omhoog. En alles langzamer dan een 6600 is dan ook weer weggegooid geld.
Lastige tijden om een eenduidig advies te geven wanneer mijn persoonlijke advies eigenlijk is om een aanbieding mee te pakken.
wanneer is ooit 1200p de norm geweest? Ik weet dat mensen waren die er bij zweren, alleen de norm....?? bijlange na niet.Cid Highwind schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:47:
Maar zit de massa dan nog steeds op 1080p, een resolutie die 10 jaar geleden al aanvoelde als het kijken door een brievenbus omdat eigenlijk 1200p de norm was op PC?
[knip]
Voor de prijs hoef je het niet te laten, Een beetje courant model monitor doet tegenwoordig meer dan 60Hz, je moet echt op een houtje zitten bijten wil je per se iets goedkopers willen. En of je dan er verstandig aandoet om een GamePC aan te schafffen....De meerprijs voor 144hz is overigens zo hoog ook niet meer op 1080p, je kan 60hz daar tegenwoordig haast als casual-only zien. Niet dat je dat moet halen, maar alleen al voor adaptive sync zou ik ieder 60hz scherm afraden. Ook voor mainstream gamers. Dus wat dat betreft kan ik me er wel in vinden als de baseline voor mainstream gaming, dus voor iemand die echt aan gaming geïnteresseerd is, op 1080p/144 of 1440p/60 wordt gezet. Eens met @Razortek dus.
Alleen dat het scherm het aankan maakt nog niet dat mensen het ook gebruiken. Free en G sync bestaat niet voor niets, om maar te zwijgen over Vsync.
Wat nu gebeurt is een projectie van wat jullie willen zien. Niet wat de realiteit is. "ik zit op 1440p en dus moet dat maar de standaard gaan worden". Ja, leuk zo werkt het niet, we zijn D66 niet...
qua Refreshrate ben ik het met je eens, dat haal je niet uit de survey. Het is alleen wel zo dat in 2022 je een behoorlijk oude bak moet hebben staan die níét 1080p60 haalt in games, desnoods op low. Ik haal in Cyberpunk 2077, wat nou niet een best geoptimaliseerde game is, op low want oude bak, net aan 60 op 1080p. Death stranding deed het best aardig op 1440p met (ik meen medium) settings 60 haalde ik wel.En ja, ik ken de Steam surveys waar 1080p de grootste groep vormt. Echter ontbreekt daar de context wat betreft refresh rate. Wat je wel af kan leiden is dat er erg veel laptops zijn vertegenwoordigd, die mogelijk het beeld verder vertekenen.
Dus ja, iemand die 1080p Gamed, moet toch wel minstens 60 FPS halen. Alleen 144 FPS is weer een andere stap. voor velen niet interessant tenzij er veel GS;GO en dergelijke gespeeld wordt. En die spelen liever op lage settings om ook nog dat allerlaatste FPSje eruit te persen. Dat is pas niet representatief.
En daarom moet je kijken naar wat nu, op dit moment de hardste knal voor je knaak geeft. Niet naar de toekomst, niet wat je mogelijk meer plezier geeft over twee jaar. Het gaat om het nu. Wat is nu, op dit moment de Best Buy. En dat is niet de 6700XT voor 1080p. (overigens, prijsversschil tussen 6700 en 6700XT was iets van 2-4 tientjes, ja weetje, da's dan niet meer de moeite, neem dan gelijk de XT versie).De keuze voor een 6600 vind ik desondanks een goede. Simpelweg omdat deze kaart een erg goede prijs/prestatie verhouding biedt. Maar het is voor mij eerder de budget keuze dan een mainstream keuze. Nu zeker als XT nog afdoende. Op den duur heb je met een 6700 meer plezier. De non-XT is helaas wat te zeldzaam in de aanbieding voor een vaste plek, maar als je hem voor ~320 kan scoren een super deal. De 6700XT is de volgende logische stap omhoog. En alles langzamer dan een 6600 is dan ook weer weggegooid geld.
Lastige tijden om een eenduidig advies te geven wanneer mijn persoonlijke advies eigenlijk is om een aanbieding mee te pakken.
Want dat nog niemand heeft gezegd 'wacht ff op de 7600 kaarten van AMD' verbaasd me, waarschijnlijk omdat ie nog niet zijn aangekondigd. Stel nou dat die op 2 maart uitkomen en op 1 maart moet de boel gepubliceerd worden, zeg ik ook, wacht dan nog ff. Alleen als ie pas in juli ofzo uitkomt, dan zien we dan wel weer.
In feite is een BBG samenstellen heel simpel: Met welk doel wordt een BBG opgesteld. Wat hebben we daar minimaal voor nodig. Wat is momenteel de beste prijs/prestatie. Is een de meerprijs van een duurder model te verdedigen.
En zoals je ziet, heb ik nog niet eens benoemd wat het budget is, want dat is in feite niet relevant. Want als het budget was vast gesteld op1500 of zelfs 2000 euro, had iedereen hier het voor elkaar gekregen omdat budget he-le-maal op te vullen. En dat hadden we dan 'Best Buy' genoemd.
uitvoering: AOC Q27G2E/BK Rood, Zwart
1080p BBG(waar 1080p dan snel boven 120hz is)
1440p BBG
Kun je nog indelen in SFF of normaal.
Voor 1080p60 heb je geen 6700XT voor nodig, dat kan al met RTX3050 ( ~50fps in RDR2)
edit: laten we eerst de definitie vaststellen. Ik ga voor Mainstream E1000,- BBG
[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 11-02-2023 12:56 ]
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Even tussendoor: Knal voor knaak, nice
Ik denk dat voor een best buy guide, het goed is om gewoon de grote variaties die PC gaming biedt in ogenschouw te nemen, in plaats van aan te nemen dat "mainstream" op 1080p zit. Al zou ik hier best wel eens een poll onder Tweakers voor zouden willen zien
Verder volledig met je eens dat voor de gamers die dus op 1080p zitten en die tot 144hz gaming, niet minimaal op, dan kan je inderdaad het geld wel sparen en vormt de 6600 echt een mooie kaart. Maar voor de mainstream gamers die op 2560x1440 gamen, of overwegen hier in niet al te lange tijd op over te stappen, lijkt me de aanbeveling tenminste het noemen wel waard. Hetzelfde geldt als het budget er simpelweg wel is, omdat het niet per sé een slechte upgrade is waarmee je je qua knal voor knaak in de voet schiet. Zoals bij sommige upgrades wel het geval is.
Wat die 6700 non-XT betreft. Het gat is, met aanbiedingen soms eerder 4 tot 6 tientjes. Dan heb je het dus over 10-15%. Deze kaart is wat dat betreft het noemen waard, in sommige gevallen omdat het een gulden middenweg vormt, tegen een acceptabel verbruik, in andere gevallen als waarschuwing omdat hij soms tussen de XT modellen wordt gepropt en je dus bekocht wordt. Let dus op het VRAM
antwoord:
Here's a good mainstream game PC setup for around €1000:
CPU: Intel Core i5-10600K or AMD Ryzen 5 5600X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060 or AMD Radeon RX 6700 XT
Motherboard: ASUS ROG Strix Z590-E or MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi
Memory: 16GB DDR4 RAM (3000 MHz or higher)
Storage: 500GB NVMe SSD
Power Supply: 650W 80+ Gold certified
Case: Phanteks Enthoo Pro or Corsair Obsidian 500D RGB SE
This setup should provide good performance for most mainstream games and allow for some future upgrades. Keep in mind that prices for these components can vary based on availability and demand, so you may need to adjust your budget accordingly.
Bovenstaande is wellicht te verklaren vanwege het antwoord op de vraag wanneer de database voor het laatst is geupdate:
My training data has a knowledge cutoff of 2021, which means the information I have is current up until that year. However, I am an AI language model developed by OpenAI, and I am constantly learning and improving. That being said, it's always a good idea to double-check any information I provide with more recent and reliable sources to ensure its accuracy and relevance.
[ Voor 24% gewijzigd door pinotgrigio1 op 13-02-2023 10:10 ]
Je ziet hier helaas waarom licht outdated advies al rap waardeloos word bij een BBG. Sowieso zal hier nooit een goede build uitkomen omdat ze vooral geënt zijn op de Amerikaanse markt en weinig verstand hebben van wat goed value is en wat niet in Europa (NL).
Het advies destijds was wel OK, de Z590 is vreemd, 650W is overkill en 6700XT en 3060 zo beschrijven geeft het idee dat ze vergelijkbaar zijn (6700XT ~= 3060Ti).
Misschien dat Microsoft's bing chatbot wat relevantere data geeft omdat deze wel up-to-date is en dingen mag opzoeken, maar ik denk dat ook hier geen goed resultaat uitkomt

Wilde eigenlijk niet boven de 750 euro uitkomen maar wil er wel weer een aantal jaar mee vooruit kunnen
( ook al game ik echt heel weinig) Daarom nog niks gekocht want zit er toch boven

Heb nu 2 lijstjes samengesteld, ook oa door dit topic door te nemen.
Denk dat beide opties eigenlijk al overkill zijn voor mij huidige doel aangezien ik game op een oude 1920x1080 monitor heb en misschien wel gewoon op de TV ( plasma van 10 jaar oud) ga gamen.
- Hogwarts Legacy ( de reden dat ik naar een nieuwe pc wil)
- Anno 1800
- Planet coaster
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 139,- | € 139,- |
1 | Moederborden | ASRock B550M Steel Legend | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Videokaarten | XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600 | € 279,- | € 279,- |
1 | Behuizingen | Sharkoon REV220 | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,49 | € 74,49 |
1 | Voedingen | Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650 watt | € 69,90 | € 69,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 829,99 |
Mocht ik wel iets meer budget er voor over hebben dan zou het deze worden :
WIl dan wel het betere moederbord en snellere proccesor.
Voor de BBG zou hier nog ( om onder de 1000 uit te komen)
de RGB RAM terug naar gewone en ook de lexar SSD geplaatst kunnen worden.
Maar als ik dan toch bezig ben vond ik dit wel kunnen voor dat kleine beetje meerprijs
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 139,- | € 139,- |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB | € 369,- | € 369,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212X | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32 | € 89,99 | € 89,99 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 59,60 | € 59,60 |
Totaal | € 1.026,38 |
De reden voor deze kast is omdat waar ik hem plaats ik het wel ideaal vind dat alle kabels bij elkaar komen "in" de kast en dan gesleeved uit 1 gat bovenaan komt.

Heb ook wel naar 2e hands gekeken, maar als het prijsverschil met een nieuwe GPU maar 30 euro is voor een 1 jaar oude 2e hands kaart dan is me dat verschil te weinig.
[ Voor 7% gewijzigd door harley op 13-02-2023 15:02 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
dit topic is meer bedoeld om met elkaar in discussie te gaan over een goede build. als je feedback wilt op je eigen build kun je beter een eigen topic aanmaken.harley schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:42:
Ben zelf ook aan het kijken voor nieuwe "game" pc.
Wilde eigenlijk niet boven de 750 euro uitkomen maar wil er wel weer een aantal jaar mee vooruit kunnen
( ook al game ik echt heel weinig) Daarom nog niks gekocht want zit er toch boven![]()
Heb nu 2 lijstjes samengesteld, ook oa door dit topic door te nemen.
Denk dat beide opties eigenlijk al overkill zijn voor mij huidige doel aangezien ik game op een oude 1920x1080 monitor heb en misschien wel gewoon op de TV ( plasma van 10 jaar oud) ga gamen.Optie 1 iets lager budget
- Hogwarts Legacy ( de reden dat ik naar een nieuwe pc wil)
- Anno 1800
- Planet coaster
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 5600 Boxed € 139,- € 139,- 1 Moederborden ASRock B550M Steel Legend € 124,90 € 124,90 1 Videokaarten XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 6600 € 279,- € 279,- 1 Behuizingen Sharkoon REV220 € 67,90 € 67,90 1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 € 29,90 € 29,90 1 Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS € 74,49 € 74,49 1 Voedingen Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650 watt € 69,90 € 69,90 1 Solid state drives Lexar NM620 1TB € 44,90 € 44,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 829,99
Mocht ik wel iets meer budget er voor over hebben dan zou het deze worden :
WIl dan wel het betere moederbord en snellere proccesor.
Voor de BBG zou hier nog ( om onder de 1000 uit te komen)
de RGB RAM terug naar gewone en ook de lexar SSD geplaatst kunnen worden.
Maar als ik dan toch bezig ben vond ik dit wel kunnen voor dat kleine beetje meerprijs
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 5800X Boxed € 199,- € 199,- 1 Moederborden Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 € 139,- € 139,- 1 Videokaarten Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB € 369,- € 369,- 1 Behuizingen Sharkoon REV220 € 67,90 € 67,90 1 Processorkoeling Cooler Master Hyper 212X € 31,99 € 31,99 1 Geheugen intern Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32 € 89,99 € 89,99 1 Voedingen Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650 watt € 69,90 € 69,90 1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 59,60 € 59,60 Totaal € 1.026,38
De reden voor deze kast is omdat waar ik hem plaats ik het wel ideaal vind dat alle kabels bij elkaar komen "in" de kast en dan gesleeved uit 1 gat bovenaan komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb ook wel naar 2e hands gekeken, maar als het prijsverschil met een nieuwe GPU maar 30 euro is voor een 1 jaar oude 2e hands kaart dan is me dat verschil te weinig.
There eent no place like home
Ik verbaas me erover waarom de RTX3060 niet echt naar voren kwam. Na wat reviews blijkt dat vooral de radeons met wat oudere games niet zo goed meekomen.
Heb net toch maar de knoop doorgehakt en de volgende build besteld
En als je de extra FAN eraf laat zit je precies binnen de 1000 euro, ik wil die op de koeler zetten zodat er allemaal dezelfde fans in de kast zitten.
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | ASRock B550M Steel Legend | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB | € 369,- | € 369,- |
1 | Ventilatoren | Sharkoon Shark Blades PWM RGB Fan, 120mm | € 9,99 | € 9,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32 | € 89,99 | € 89,99 |
Totaal | € 1.005,48 |
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
De 3060 kwam niet naarvoren omdat hij duurder en langzamer is dan een 6650 XT, en daarom in de ogen van veel Tweakers niet echt bestaansrecht heeft.harley schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:03:
Was meer om ook een gooi te doen naar wat binnen 1000 euro mogelijk was.
Ik verbaas me erover waarom de RTX3060 niet echt naar voren kwam. Na wat reviews blijkt dat vooral de radeons met wat oudere games niet zo goed meekomen.
Zie ook: review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in februari 2023
[ Voor 18% gewijzigd door Razortek op 13-02-2023 18:10 ]
RTX3060 8GB Vanaf 339,-
6650XT 8GB vanaf € 329,-
Maar voor 3 tientjes meer heb ik nu een 3060 met 12GB
De RTX 3060 8GB is nog eens een heel stuk langzamer dan de 3060 12GB, dus dat is nooit echt een goede deal. (zie ook: https://www.techspot.com/review/2581-nvidia-rtx-3060-8gb/ )harley schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:12:
bij 8 GB zie ik vergelijkbare prijzen
RTX3060 8GB Vanaf 339,-
6650XT 8GB vanaf € 329,-
Maar voor 3 tientjes meer heb ik nu een 3060 met 12GB
Je hebt nu dus 3 tientjes meer betaald voor een langzamere GPU; niet echt wat voor velen onder een 'Best Buy Guide' valt.
[ Voor 6% gewijzigd door Razortek op 13-02-2023 18:16 ]
De 6650 op een of andere manier telkens niet gezien ofzo. (tunnelvisie denk ik)
Ik ga kijken of mijn bestelling nog kan aanpassen naar de uitvoering: ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition
thanks!Cid Highwind schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:04:
@Lednov [knip]
Even tussendoor: Knal voor knaak, nice
De grote variaties? probeer eens een BBG te maken voor een 'workstation'. Mij zie je daar niet, want dat is schier onmogelijk. Al jaren wordt er om een WS BBG gevraagd, en als je dan vraagt: "wat wil je zien"?" krijg je 100 verschillende antwoorden. Nee, 'we' hebben het best makkelijk met game PCtjes...Ik denk dat voor een best buy guide, het goed is om gewoon de grote variaties die PC gaming biedt in ogenschouw te nemen, in plaats van aan te nemen dat "mainstream" op 1080p zit. Al zou ik hier best wel eens een poll onder Tweakers voor zouden willen zien
Een poll onder tweakers... Tja, heb ik ook aan gedacht. Alleen hoe representatief is dat dan? krijgen we dan 1440P/4K omdat er een kleine groep voorop loopt? Of juist een oververtegenwoordiging van 1080P omdat lang niet elke tweakert een gamert is.
[/quote]
Dat er budget is, zou niet leidend moeten zijn. meer een richtlijn. Zou kan je er ook overheen gaan, als dat goed te verdedigen is. Stel je hebt GPU X en GPU Y. GPU Y is flink duurder dan X. Y geeft niet alleen meer FPS, wat je zou mogen verwachten gezien de prijs. Het is ook een stuk energiezuiniger. Dan is het dus goed te verdedigen om toch voor GPU Y te gaan, ook al zou dat het budget overschrijden.Verder volledig met je eens dat voor de gamers die dus op 1080p zitten en die tot 144hz gaming, niet minimaal op, dan kan je inderdaad het geld wel sparen en vormt de 6600 echt een mooie kaart. Maar voor de mainstream gamers die op 2560x1440 gamen, of overwegen hier in niet al te lange tijd op over te stappen, lijkt me de aanbeveling tenminste het noemen wel waard. Hetzelfde geldt als het budget er simpelweg wel is, omdat het niet per sé een slechte upgrade is waarmee je je qua knal voor knaak in de voet schiet. Zoals bij sommige upgrades wel het geval is.
Dat is de balans die je moet zoeken. Een mandje onderdelen bij elkaar vegen is precies dat, een mandje onderdelen bij elkaar vegen. En dat kan iedereen.
Het punt met aanbiedingen is, je kan er geen BBG opmaken, zelfde als met tweedehands. Je weet gewoon niet wat er dan speelt als een BBG uitkomt.Wat die 6700 non-XT betreft. Het gat is, met aanbiedingen soms eerder 4 tot 6 tientjes. Dan heb je het dus over 10-15%. Deze kaart is wat dat betreft het noemen waard, in sommige gevallen omdat het een gulden middenweg vormt, tegen een acceptabel verbruik, in andere gevallen als waarschuwing omdat hij soms tussen de XT modellen wordt gepropt en je dus bekocht wordt. Let dus op het VRAM
Als je een goede aanbieding ziet, moet je daar zeker voor gaan. 100%. En dus ook tweedeh(k)an(d)s, iemand kan een kaart hebben gekocht die niet voor hem geschikt is, en dus weer verkoopt. Kan je wat tientjes schelen. Hoe wil ik de markt vrij duur vind (terzijde, ik vind dat alles in tweedehands aan de prijs is, auto's motoren, je kan beter nieuw kopen, want gat is gewoon klein [/offtopic]
Ja duh, tuurlijk presteert de 6600 minder dan de 3060, laatst genoemde is 100 euro duurder en dus in een geheel andere klasse.harley schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:19:
Moet eerlijk bekennen dat ik diverse reviews van de kaarten had bekeken maar dat was of de 6600 of de 6700XT, die laatste vond ik te duur de 6600 viel me vaak net iets tegen tov de 3060.
De 6650 op een of andere manier telkens niet gezien ofzo. (tunnelvisie denk ik)
Ik ga kijken of mijn bestelling nog kan aanpassen naar de uitvoering: ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition
en je leest nog steeds niet goed want;
Eentje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:44:
[...]
dit topic is meer bedoeld om met elkaar in discussie te gaan over een goede build. als je feedback wilt op je eigen build kun je beter een eigen topic aanmaken.
En aangezien de build inmiddels in elkaar zit gooi ik hier een slotje opEentje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:44:
[...]
dit topic is meer bedoeld om met elkaar in discussie te gaan over een goede build. als je feedback wilt op je eigen build kun je beter een eigen topic aanmaken.
[ Voor 12% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 14-02-2023 12:08 ]
Dit topic is gesloten.