Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ok dan...aangezien hier veel kennis aanwezig is zonder commerciële motieven wil ik ook kijken of de 'hive mind' hier een ei over kan leggen. Ik zit nl met een dillema. De situatie is als volgt:

Woning op de 20ste verdieping in Rotterdam, voorzien van stadsverwarming. De woning is goed geïsoleerd en (merk ik nu) erg warm. Ik heb geheel overbodig toen ik hier kwam wonen 3 jaar geleden in mijn onschuld alle radiatoren in het huis voorzien van Tado thermostaatknoppen. Dit dus om elke dag weer te constateren dat elke ruimte in de woning nooit onder de 20C komt... Behalve de woonkamer en keuken, die naast elkaar liggen op de kopse kant van het (hoek)appartement. De woonkamer is de enige ruimte waar we de afgelopen 3 jaar af en toe de verwarming eventjes aan zetten. En dan alleen als echt koude wind hard op die kant van het huis waait. We hebben aan die kant panoramaramen van vloer tot plafond, en hoewel super hp isolerend dubbel glas, straalt er toch op die momenten koude vanaf. En dan doe ik een uurtje die radiatoren (van die lage dingen) aan en is de boel weer lekker op temperatuur.

Nou denken wij erover om de overige radiatoren in het huis te verwijderen omdat ze alleen maar voor de sier zijn. Ze zijn nog nooit aan geweest, dus kun je ze net zo goed weghalen en die ruimte voor iets anders gebruiken. Alleen de woonkamer misschien niet. Maar misschien toch wel en dan vloerverwarming doen, en dan meteen nieuw laminaat in het hele huis laten leggen, zodat de gaten in de vloer van de oude radiatoren meteen weggewerkt is. Het huidige laminaat is nog van de vorige bewoners en is op zuch wel aan vervanging toe.
Nouja, dan doe je toch gewoon vloerverwarming? Ja, dat is heel simpel gezegd, en dat zou ik zo gedaan hebben. Ware het niet dat de vorige bewoners ons met een probleem hebben opgezadeld door een of andere tegelvloer ONDER het laminaat te hebben geplaatst. Ze hadden dus eerst die tegels en hebben zich later bedacht en daar dus gewoon laminaat overheen gepleurd (alle deuren een paar cm in laten korten).
Leuk, maar als ik over die tegelvloer vloerverwarming ga aanleggen, wat ik sowieso niet door het hele huis zou willen, want er is in de andere ruimtes nu effectief ook geen verwarming, dus niet nodig, komt de woonkamer omhoog, óf moet ik sleuven vrezen in die tegels. Ik moet al hoesten als ik aan de stof denk die dat gaat opleveren. En ze kunnen dat wel met zo'n stofzuiger doen, maar of dat goed werkt en of dat spul op 20 hoog gebruikt kan worden weet ik ook niet.

Dus dacht ik aan elektrische vloerverwarming. Ik lees hier dat het met klem wordt afgeraden, maar ik zit dus met al die beperkingen. Het is in principe alleen voor de woonkamer (30m2), en misschien de keuken (11m2). Eigenlijk praat je in onze situatie over een vorm van bijverwarming, want echt alleen in de winter op hele koude dagen gaat ie even aan. Nooit de hele dag of hele avond. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Of een bedrijf aanbevelen die onze situatie kan komen bekijken en daar een gedegen advies over geven? Sorry voor het hele epistel, maar de situatie is alles behalve standaard denk ik.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb je even afgesplitst van Vloerverwarming, klassiek of elektrisch., want je geval is niet echt vergelijkbaar :)

Heb je een idee van je GJ verbruik voor ruimteverwarming?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In veel appartementen mag je niet in de vloer fresen. Ik zeg het maar even.
(Kijk maar in het huishoudelijk reglement van je VvE)

[ Voor 26% gewijzigd door MedionAkoya op 20-01-2023 12:11 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
Wordt het niet heel ernstig warm dan in de zomer?

Lees: Airco... indien mogelijk... die je dan af en toe kan inzetten als bijverwarming?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 19-01-2023 18:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Teer je nu niet op de warmte van je onderburen? Heb je dan niet ineens een probleem als dat leeg staat of bewoond wordt door iemand die niet van warmte houdt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou eerder gewoon een duo splitje ophangen met een unit aan weerzijden van het appartement. goedkoper in aanschaf en gebruik. zoizo 5x zo goedkoop minder duur qua energieverbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 19-01-2023 18:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:19
In jouw geval zou ik een airco ophangen en die hele vloerverwarming vergeten want comfort ga je niet krijgen daarmee als de temperatuurverschil heel weinig is want je vloer straalt dan niet.

(zie je ook veel in passieve huizen dat de vloerverwarming helemaal niet meer straalt en aanvoelt als een kille vloer).

Is een airco geen optie dan een elektrische luchtverwarming.
Bij vloerverwarming dient de ondervloer geisoleerd te worden anders krijgen jouw buren een heleboel warmte.

(In appartementen wordt vrijwel altijd een droogbouw vloerverwarming gelegd, nooit infrezen), bij de overloop kan ook een drempel een kleine hoogteverschil is niet erg en er kan nog wel een stuk van de deuren af.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2023 19:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ronald schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:59:

Lees: Airco... indien mogelijk... die je dan af en toe kan inzetten als bijverwarming?
Een airco kan je gerust gebruiken als hoofdverwarming, het is gewoon een warmtepomp die efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
@mr_evil08 in het algemeen ja, maar hier is de hoofdverwarming de onderbuur ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mphilipp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:21:

óf moet ik sleuven vrezen in die tegels
MedionAkoya schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:58:
Hij zou toch gaan vrezen? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MedionAkoya schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:58:
Ik zou alleen in de tegelvloer frezen, niet in de betonnen vloer. Als die tegels er niet lagen, had ik het gewoon op de 'normale' manier kunnen doen, maar in mijn geval ligt er een tegelvloer en daaroverheen laminaat.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:59:

Het is inderdaad best warm in de zomer, maar ik vind het nog te harden. Probleem met airco is dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om dat een beetje normaal te plaatsen. We mogen niets aan de gevel hangen. Sowieso niet waar de glazenwassers met hun liftje langs moeten, en ik kan ook niet zomaar een gat bikken in de muur waar er geen raam zit en daar een ac unit aan gaan hangen. Mag gewoon niet.

We hebben als bewoners eea uitgezocht en er is eigenlijk alleen een hele dure oplossing (>€4000 alleen voor de slaapkamer al) waarbij er alsnog een of andere leiding door het huis moet. Gaat 'm niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:01:
Teer je nu niet op de warmte van je onderburen? Heb je dan niet ineens een probleem als dat leeg staat of bewoond wordt door iemand die niet van warmte houdt?
Ik zit op 20, dus er zijn een paar lagen onder mij die stoken, en leegstand bestaat niet in Rotterdam :+

Het is misschien niet eens de warmte van de onderburen, maar het feit dat de zon van opkomst tot een uur of 3 in de middag op onze kant schijnt. Ook al is het winter, als je achter dubbel glas zit, is het gewoon warm. We kunnen ook op onze loggia (inpandig balkon) de pui open zetten op een redelijk zachte dag in de herfst zit je dan heerlijk in het zonnetje te genieten. Net als in een serre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

mphilipp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:50:
[...]

Het is inderdaad best warm in de zomer, maar ik vind het nog te harden. Probleem met airco is dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om dat een beetje normaal te plaatsen. We mogen niets aan de gevel hangen. Sowieso niet waar de glazenwassers met hun liftje langs moeten, en ik kan ook niet zomaar een gat bikken in de muur waar er geen raam zit en daar een ac unit aan gaan hangen. Mag gewoon niet.

We hebben als bewoners eea uitgezocht en er is eigenlijk alleen een hele dure oplossing (>€4000 alleen voor de slaapkamer al) waarbij er alsnog een of andere leiding door het huis moet. Gaat 'm niet worden.
Heb je een balkon? Hier in een jaren 60 flat heeft iemand een AC op balkon opgehangen aan een muur (van balkon). 8)7

een voorbeeld (dit is een voorbeeld van internet) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5EM9X2d8CsE0ljdZhBuklEQzAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPbj8N2AmCTcgNJGVLBEuRdY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 19-01-2023 23:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:00:
Bij vloerverwarming dient de ondervloer geisoleerd te worden anders krijgen jouw buren een heleboel warmte.

(In appartementen wordt vrijwel altijd een droogbouw vloerverwarming gelegd, nooit infrezen), bij de overloop kan ook een drempel een kleine hoogteverschil is niet erg en er kan nog wel een stuk van de deuren af.
Warmte stijgt toch op?
Dat infrezen is alleen een theoretische optie omdat er al een tegelvloer ligt en ik de boel niet nóg hoger wil maken. Of alle tegels voor de woonkamer eruit bikken... :X Ben benieuwd hoeveel werk dat is en hoeveel t-zooi dat gaat geven. Weet niet of ik zin heb in die stofzooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
MedionAkoya schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:54:
[...]
Heb je een balkon? Hier in een jaren 60 flat heeft iemand een AC op balkon opgehangen aan een muur (van balkon). 8)7
Nee, alleen een loggia, dus een inpandig balkon met een schuifpui om de boel open te gooien. Maar een ac of warmtepomp buiten plaatsen is niet mogelijk/toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35

CR1992

Thor

Infrarood panelen voor wand of plafond is eventueel een oplossing

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:10
Ik zou het zelf nooit in sommige kamers iedere vorm van verwarming verwijderen, in verband met de verkoopbaarheid van je appartement. Voor jou is de restwarmte van andere appartementen en instraling misschien genoeg, maar het probleem is dat jouw potentiële koper 1) dat ook moet vinden en 2) jou moet geloven over welke temperatuur haalbaar is.

Ik zou zelf in ieder geval nooit een appartement kopen waar je geen verwarming hebt in sommige ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Tegelvloer verwijderen en droogopbouw vloerverwarming systeem plaatsen met hoogte gelijk aan de oude tegelvloer.

Dat zou ik overigens door het gehele appartement doen, zodat alle ruimtes verwarming behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
leonbong schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:28:
Tegelvloer verwijderen en droogopbouw vloerverwarming systeem plaatsen met hoogte gelijk aan de oude tegelvloer.

Dat zou ik overigens door het gehele appartement doen, zodat alle ruimtes verwarming behouden.
Ja, dat zie ik dus niet zo zitten. Tegels verwijderen geeft gewoon een enorme pestzooi en daar heb ik echt geen zin in. En - zo zeggen ook de andere bewoners - verwarming in de andere ruimtes (in de appartementen aan deze kant in ieder geval - is echt onzin. Ze staan gewoon nooit aan. En dan écht nooit. Ook niet een keer een uurtje ofzo. Gewoon nooit. Alleen woonkamer doe ik wel eens aan. En dan ook maar eventjes.

Er zijn meer mensen die de overige radiatoren hebben weggehaald. Overigens zou ik ze alleen weghalen en de leidingen afdoppen. Het gaatje zou ik dan niet dichtstorten oid, maar gewoon de vloer er overheen leggen. Als iemand echt 25C wil in zijn flat, moet ie maar nieuwe radiatoren aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ik denk dat je ernstig overschat hoe veel puinzooi je krijgt bij het verwijderen van de tegels. Tegenwoordig liggen tegels meestal met lijm en zijn ze relatief eenvoudig te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56
leonbong schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:28:

Ik heb nog geen droogbouw systeem gezien met een opbouwhoogte gelijk aan een tegeldikte. Dat kan ook helemaal niet. Je komt altijd (incl nieuwe vloerafwerking) 2-3 cm omhoog.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Je hebt droogopbouw systemen vanaf 12mm dikte. Dus dat valt heel erg mee.

Nu weet ik niet wat er nu ligt maar een keramische vloertegel begint bij 8mm maar 10-12 is gangbaar.
3-5mm lijm erbij totaal dikte 13 tot 17mm.
Natuursteen is dikker.

Voor de totale vloer incl laminaat dikte is dus een vrijwel gelijke dikte toch wel haalbaar. Misschien een twee mm verschil.

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 20-01-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

De tegels die ik in badkamer en hal heb verwijderd gingen er vrij gemakkelijk uit. Zolang er maar tegellijm is gebruikt en niet cement.

Als jij wel zou willen laten frezen dan moet het hele huis sowieso leeg. Als het huis leeg is dan is het eruit bikken van de tegels niet zo heel veel werk. Het meeste werk is denk ik het afvoeren van de rommel omdat je op de 20e verdieping zit.

Als het huis al leeg is dan moet het wel gek gaan wil je met twee man in 1 dag de klus niet af hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Managelorian op 20-01-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Waarom zou je zo veel geld en tijd verspillen aan vloerverwarming die je zelden tot nooit aanzet. Omdat het er mooier uitziet? Heb je enig idee wat de kosten van een dergelijk systeem zijn?

Je moet de huidige cv installatie ontkoppelen en verwijderen. Vloer verwijderen. Frezen in de vloer lijkt mij geen optie, dus een dekvloer storten of een droogbouwsysteem aanleggen. Daarna moet je nog alles aansluiten op de CV.
Hou rekening met €80-150 per m/2, afhankelijk van de gekozen vloerverwarming. Dit kan goedkoper als je veel zelf doet en een goedkoper afwerkvloer neemt maar het blijft een flinke investering voor iets dat je amper gaat gebruiken. En onderschat niet hoeveel puin je hiermee maakt.

Elektrische vloerverwarming is aanzienlijk goedkoper en de investering in een nat systeem ga je met jouw verbruik nooit terugverdienen. Ik zou de radiatoren dan alleen wel laten hangen (of verwijderen en buizen afdoppen zodat ze bij verkoop terug kunnen). Hier zullen veel mensen het niet mee eens zijn verwacht ik.

Een airco die ook kan verwarmen zou ook mijn keuze zijn. Allicht kan de unit op het dak staan en het kabelwerk via een bestaande leiding terug naar jouw appartement? Er zijn vaak wel opties.
mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:37:
Er zijn meer mensen die de overige radiatoren hebben weggehaald. Overigens zou ik ze alleen weghalen en de leidingen afdoppen. Het gaatje zou ik dan niet dichtstorten oid, maar gewoon de vloer er overheen leggen. Als iemand echt 25C wil in zijn flat, moet ie maar nieuwe radiatoren aanleggen.
Als je de leiding gelijk met de vloer afzaagt en afdopt kan je er niks meer mee. Het is onmogelijk een koppeling te maken als er geen leiding meer is. Dan moet er een stuk uit de vloer uitgebikt worden, een flink stuk zelfs want knelkoppelingen mogen niet uit het zicht (dus ook niet ingestort worden) en het gereedschap om het juist te doen is best groot.

[ Voor 29% gewijzigd door Dexs op 20-01-2023 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het zo zeldzaam is dat je wat warmte nodig hebt, en de andere opties zo lastig zijn, waarom dan niet gewoon een simpel oliekacheltje? Denk je niet te ver door? Makkelijk uit het zicht te plaatsen als je het niet nodig hebt en klaar ben je. :)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZr3mG98EvWO/550x690.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Dexs schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:28:
Waarom zou je zo veel geld en tijd verspillen aan vloerverwarming die je zelden tot nooit aanzet. Omdat het er mooier uitziet? Heb je enig idee wat de kosten van een dergelijk systeem zijn?
Precies... het klinkt redelijk onzinnig om in een appartement dat je amper verwarmt zaken aan je verwarmingssysteem te gaan aanpassen als alles gewoon goed werkt. Alsof zo'n radiator veel praktische ruimte inneemt. En je hele vloer slopen en dan nog ruimte kwijt zijn aan een verdeler.

Of iets echt onzinnigs als electrische vloerverwarming als enige verwarming... Iemand die dat doet maakt zijn appartement gewoon onverkoopbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
CirclDigital schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:08:

Of iets echt onzinnigs als electrische vloerverwarming als enige verwarming... Iemand die dat doet maakt zijn appartement gewoon onverkoopbaar.
Ik ken een aantal praktijksituaties waar het als bijverwarming prima werkt. Als je even kort wil verwarmen is elektrische vloerverwarming best handig. Het is snel warm en warme voeten geven ook een gevoel dat het warm is. Voor 30m2 weet ik alleen niet of dat praktisch is. In mijn badkamer werkt het prima, maar daar ligt een 2kWh verwarming voor ±6m2 en dat vind ik net genoeg.

Een kennis heeft elektrische vloerverwarming in de woonkamer en heeft het 'sochtends 1 uur aan zodat zijn huis warm voelt (terwijl het dat niet is) voor hij naar werk gaat. In de avond avonds verwarmt hij met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Dexs schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:28:
Nee, maar ik wilde kijken of er meer opties waren dan ik zo zelf al kon zien. Zoals gezegd is AC gewoon niet te doen. Dat gaat heel veel geld kosten en ik ben dan natuurlijk niet de enige die zo'n unit op het dak zou willen (vooropgesteld dat het haalbaar is). Er zijn 88 woningen in deze flat; dan komt het dak wel vol te staan...

De enige optie die ik haalbaar acht is onder het laminaat elektrische vloerverwarming leggen. Dan zouden we van die radiatoren in de woonkamer af zijn. Meer dan dat wil ik gewoon niet. Niet de tegels wegbikken en ook niet infrezen. Dat geeft gewoon veel teveel rommel en stofbende. Persoonlijk staan die radiatoren juist in de woonkamer mij niet zoveel in de weg, maar mijn vriendin wil het eigenlijk wel graag. Ik zou er in principe niets op tegen hebben, als het haalbaar is, niet teveel gedoe geeft en de kosten binnen de perken blijven.
Als die elektrische vloerverwarming (dat hele dunne foliespul) uiteindelijk toch niet de moeite waard blijkt, ga ik er niet aan beginnen.

Alleen als het een 'koud' huis was waar we dagelijks zouden moeten stoken, zou het een haalbare/rendabele optie zijn om zeg maar traditionele vloerverwarming aan te leggen. Er zijn buren die het ook gedaan hebben, maar die hadden dus niet die tegelvloer liggen als hindernis. Dan is het een eitje natuulijk. Maar zoals het nu is, zie ik er geen gat in.

Dus ik heb mijn doel bereikt: uit alle suggesties en antwoorden (en ook de vragen!) heb ik opgemaakt dat het niet de moeite waard is. Als het enige doel is die radiatoren uit de woonkamer weg krijgen, en je moet daarvoor erg veel geld uitgeven en een megabende maken, vind ik het best zo. Bedankt iedereen voor het meedenken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
CirclDigital schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Je kent de situatie niet. Verwarming in de andere ruimtes dan woonkamer en keuken is echt 100% overbodig. Maar goed, mijn huis, mijn keuzes.

Ik ben er ondertussen wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Dexs schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:21:
[...]
Ik ken een aantal praktijksituaties waar het als bijverwarming prima werkt. Als je even kort wil verwarmen is elektrische vloerverwarming best handig. Het is snel warm en warme voeten geven ook een gevoel dat het warm is. Voor 30m2 weet ik alleen niet of dat praktisch is. In mijn badkamer werkt het prima, maar daar ligt een 2kWh verwarming voor ±6m2 en dat vind ik net genoeg.

Een kennis heeft elektrische vloerverwarming in de woonkamer en heeft het 'sochtends 1 uur aan zodat zijn huis warm voelt (terwijl het dat niet is) voor hij naar werk gaat. In de avond avonds verwarmt hij met gas.
Ok, dat is dus min of meer mijn situatie. Maar voor die 30m2 ben je wel iets van €2500 kwijt zo te zien. Ik zag op de site van Magnum Heating wat opties, en ik zou dan naar iemand moeten gaan die dat spul plaatst voor een advies. Maar zoals ik al zei is het inderdaad wat mij betreft een beetje onzin om zoveel geld uit te geven terwijl de huidige situatie momenteel in principe voldoet. Het zou echt om het estethische aspect van die radiatioren in de woonkamer gaan. Zonder die (lage) radiatoren heb je een onbelemmerd zicht door de panorama ramen.

Hier hebben we het over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A3pbtDcdBh_A9wR6204qjBf_Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWNIVTPdmqg0BIn3ZlTVj89p.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts op de foto zie je nog een stukje van de eettafel en daarnaast is er nóg zo'n raam. In het midden de schuifpui. Verderop in het huis hebben we nog een loggia met ook zo'n schuifpui en allemaal panoramaramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
Dat is echt een enorme convector. Heb je enig idee hoeveel watt dat is? Ik denk veel te veel. Dan snap ik wel dat je huis in 30 min warm is.

Dat zou je ook kunnen vervangen voor iets eleganters, bijvoorbeeld: https://www.jaga.nl/producten/mini-vrijstaand/

Ik zou hem niet in het rood nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Je kent de situatie niet. Verwarming in de andere ruimtes dan woonkamer en keuken is echt 100% overbodig. Maar goed, mijn huis, mijn keuzes.
Natuurlijk jouw keuze... maar als je advies vraagt dan krijg je dat.

En hoe je het ook probeert te draaien electrische vloerverwarming als enige verwarming is gewoon de domste keuze die je kan maken. En al helemaal als je nu al een goed werkend verwarmingssysteem hebt.

En ik schat zo -€25k van de toekomstige verkoopprijs als je het gaat doen. Als er al mensen zoiets willen kopen, je bent niet eens meer conform welk bouwbesluit dan ook als je de verwarming uit andere ruimtes sloopt zonder alternatief. Juridisch ook wel een dingetje.

En iedereen heeft recht op zijn eigen fouten natuurlijk.

Edit: je hebt blijkbaar het licht ook gezien.....

[ Voor 21% gewijzigd door CirclDigital op 20-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mphilipp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:57:
[...]

Warmte stijgt toch op?
Dat infrezen is alleen een theoretische optie omdat er al een tegelvloer ligt en ik de boel niet nóg hoger wil maken. Of alle tegels voor de woonkamer eruit bikken... :X Ben benieuwd hoeveel werk dat is en hoeveel t-zooi dat gaat geven. Weet niet of ik zin heb in die stofzooi...
Convectiewarmte stijgt op, vloerverwarming is stralingswarmte dat alle kanten op gaat en uiteindelijk wordt het wel convectiewarmte in de ruimte dat klopt.

Droogbouw vloerverwarming leg je zo op tegels/plavuizen, de isolerende onderlaag vangt de gaten wel op.
Hier heb ik ook plavuizen het kraakt of piept niet maar dan moet je het wel zwevend aanleggen en niet de profielen strak tegen elkaar doen, enige nadeel dat droogbouw vloerverwarming kent je kan alleen laminaat er zo op gooien (brede planken minstens 8mm voorkeur 10mm) anders zul je eerst fermacelplaten erop moeten leggen waardoor je een flink stuk hoger uitkomt.

Voor een appartement is dit geschikt gezien de zeer lage warmtelast.
https://www.warp-systems....rverwarming-speetherm-15/

Je kan de tegels eruit bikken maar geeft je amper 3mm winst wat de moeite niet waard is.
En mag je daarna met egaline aan de slag om de zaak weer recht te krijgen.

Van de binnendeuren is simpel iets af te halen maak je daar maar niet druk om.

Droogbouw vloerverwarming aanleggen is hetzelfde als laminaat aanleggen het stelt niks voor.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
CirclDigital schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Natuurlijk jouw keuze... maar als je advies vraagt dan krijg je dat.

En hoe je het ook probeert te draaien electrische vloerverwarming als enige verwarming is gewoon de domste keuze die je kan maken. En al helemaal als je nu al een goed werkend verwarmingssysteem hebt.

En ik schat zo -€25k van de toekomstige verkoopprijs als je het gaat doen. Als er al mensen zoiets willen kopen, je bent niet eens meer conform welk bouwbesluit dan ook als je de verwarming uit andere ruimtes sloopt zonder alternatief. Juridisch ook wel een dingetje.

En iedereen heeft recht op zijn eigen fouten natuurlijk.

Edit: je hebt blijkbaar het licht ook gezien.....
Het bouwbesluit zegt niets hoe er verwarmd dient te worden, een electro wandkachel zonder stekker zou ook al kunnen voldoen, je ziet het veel in nieuwbouw de badkamer heeft alleen een electrische handdoekradiator.

Electrice vloerverwarming wordt ook gezien als volwaardig verwarming, is het slim nee daar ben ik het met je eens.

Voor verkoop van het huis gaan nieuwe kopers het huis op afkraken en van de prijs afpraten klopt.
Edit: Juridisch is het geen dingetje als je het zwart op wit vermeld.

Voor veel mensen is het geen dingetje als er geen verwarming aanwezig is op de slaapkamers, het is alleen een onderhandel punt op de prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 11:13

ericplan

5180 Wp PV

mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Ok, dat is dus min of meer mijn situatie. Maar voor die 30m2 ben je wel iets van €2500 kwijt zo te zien. Ik zag op de site van Magnum Heating wat opties, en ik zou dan naar iemand moeten gaan die dat spul plaatst voor een advies. Maar zoals ik al zei is het inderdaad wat mij betreft een beetje onzin om zoveel geld uit te geven terwijl de huidige situatie momenteel in principe voldoet. Het zou echt om het estethische aspect van die radiatioren in de woonkamer gaan. Zonder die (lage) radiatoren heb je een onbelemmerd zicht door de panorama ramen.

Hier hebben we het over:
[Afbeelding]

Rechts op de foto zie je nog een stukje van de eettafel en daarnaast is er nóg zo'n raam. In het midden de schuifpui. Verderop in het huis hebben we nog een loggia met ook zo'n schuifpui en allemaal panoramaramen.
Waarom geen verticale radiator links naast het raam?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
ericplan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Wat zou je in die situatie doen met het leidingwerk zonder dat de vloer vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Je hebt ook nog plintverwarming(nee niet die lawaai ventilators).

Voorbeeld, deze kan ook op CV maar ook electrisch.
https://www.zimmo.be/blog...uren-en-toch-lekker-warm/

https://heatanddesign.nl/...irt%20plintverwarming.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:18:
[...]
Voor veel mensen is het geen dingetje als er geen verwarming aanwezig is op de slaapkamers, het is alleen een onderhandel punt op de prijs.
Dacht dat het wel duidelijk was dat als je je verwarming uit al je kamers sloopt buiten je woonkamer dat je dan bij verkoop een probleem kan (en waarschijnlijk gaat) hebben..... en juist daar is een bouwbesluit voor bedoeld. Expliciet melden dat je kamers niet te verwarmen zijn zal ook een leuke worden.

En kopers bepalen dat graag zelf. Daarom is het gewoon een verplichting om kamers te kunnen verwarmen. Je gehele huis heeft immers een woonfunctie, een slaapkamer is wellicht ook ergens anders voor te gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 20-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
CirclDigital schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Dacht dat het wel duidelijk was dat als je je verwarming uit al je kamers sloopt buiten je woonkamer dat je dan bij verkoop een probleem gaat hebben.....

En kopers bepalen dat graag zelf. Daarom is het gewoon een verplichting om kamers te kunnen verwarmen. Je gehele huis heeft immers een woonfunctie, een slaapkamer is wellicht ook ergens anders voor te gebruiken?
Nee hoor als je dat vermeld is het geen verborgen verbrek, het is geen verplichting.

Het is een prijsonderhandelingspunt, de woning waarde daalt en niet meer dan dat. anders zou je ook nooit een bouwval kunnen verkopen omdat er een muur uit ligt in de woning bijvoorbeeld, deze woningen worden ook gewoon verkocht.

Zolang jij maar specificeert bij de verkoop waar verwarmd kan worden en waar niet kan de koper jouw juridisch niet op pakken.

Je kan een huis ook verkopen met kapotte CV ketel bijvoorbeeld als je dat op papier laat zetten, huis is gewoon verkoopbaar.

Waar jij op doelt is als je niet duidelijk op papier laat zetten dan creëer je de verwachting dat de koper vanuit kan gaan dat er verwarmd kan worden gezien woningen van x bouwjaar het standaard hebben, dan heb je juridisch een probleem.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dexs schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Wat zou je in die situatie doen met het leidingwerk zonder dat de vloer vervangen moet worden?
Klein koofje over de vloer. Het gaat de ts om het uitzicht. Tussen de snoerenbende valt zo’n koofje nauwelijks op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Die radiatoren uit de rest van de woning verwijderen leek mij een goede optie, als de mogelijkheid bestaat om ze makkelijk weer terug te plaatsen. Als blijkt dat dat niet zo is, ga ik het ook niet doen. Hoewel het echt niet nodig is, kan ik mij voorstellen dat aspirant kopers dat anders zien. Dat zij na een jaartje ook wel door hebben dat de verwarming echt niet aan hoeft is een ander verhaal. Toen ik hier in kwam hadden een aantal radiatoren convectoren niet eens een knop om ze aan te zetten.

Op zich wel jammer, want ze zitten eigenlijk alleen maar in de weg. En een kleinere plaatsen is alleen in de woonkamer een leuke oplossing. In mijn kantoor lost het niets op, want ik moet mijn buro ergens anders neerzetten omdat ie op de plek waar de convector staat niet pas en bijna een meter van de muur af moet staan. En in de logeerkamer hadden we zonder die rotdingen het bed ook dichter bij de muur kunnen schuiven. Maar het is niet anders. Tenminste...niet zonder ingrijpende verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Je kan hem afdoppen maar dient hem dan goed droog te maken van binnen zodat die niet gaat roesten, dat droog maken gaat heel lastig worden.

Als ik in jouw situatie zat en de foto zo zie had ik hem afgekoppeld en in de berging gezet, wat een ontzettend onhandig plek zeg waar die geplaatst is.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:06:
Je kan hem afdoppen maar dient hem dan goed droog te maken van binnen zodat die niet gaat roesten, dat droog maken gaat heel lastig worden.
Hmmm....ook weer iets om over na te denken. Ik denk eigenlijk dat afkoppelen misschien niet eens nodig is. Ze staan ingesteld op een hele lage temp dus gaan nooit aan. Volgens mij gaat er dan ook geen warm water heen.
Als ik in jouw situatie zat en de foto zo zie had ik hem afgekoppeld en in de berging gezet, wat een ontzettend onhandig plek zeg waar die geplaatst is.
Ja, maar dat ding op de foto is nu juist de enige die moet blijven (met zijn maatje aan de rechterkant van de eettafel). Maar ik denk dat ik er gewoon zo'n low-profile exemplaar voor neerzet, dan valt ie meteen minder op en we hebben alsnog verwarming in de kamer. Bij de rest van de ruimtes kunnen ze wat mij betreft weg. Misschien kan het op een manier waardoor het nog steeds mogelijk blijft om ze terug te plaatsen, maar dat betekent dat de leidingen boven de vloer uit moeten blijven steken. Kijken of dat een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
btw: dit zijn de actuele temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDdu5s2JIceIlitZskVLXbSXx3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vBuo1BbZLNG2huGM0Oww3g46.png?f=fotoalbum_large
Woonkamer staat nu een klein beetje aan en de rest staat gewoon ingesteld op een lage temp zodat ze in de praktijk nooit aan gaan.
Het is nu iets warmer in de logeerkamer en kantoor omdat ik het raam op de aangrenzende loggia dicht had gedaan omdat de wind daar recht op stond en dan wordt het wat frisser in huis. Op deze hoogte waait het eigenlijk heel vaak, en de wind draait ook dikwijls, dus soms is het een beetje managen welk raam open staat of welke op een heel klein kiertje kan. Maar eigenlijk staan de ramen in de keuken en de loggie vrijwel altijd open. Alleen op erg koude dagen in de winter is een van de 2 dicht, dan wel op een heel klein kiertje. En zelfs dán kom je (buiten de woonkamer/keuken) nooit onder de 20C in de rest van het huis.
Wat ook helpt is dat op de gangen op de verdieping de buizen van de stadsverwarming lopen en soms is het op de gang warmer als in de woningen. Dat zal ook wel een factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Dat is een goede. Zou inderdaad kunnen, alleen heeft de convector aan de andere kant zijn wateraansluiting aan de linkerkant zitten. Als die rechts had gezeten, zou je links en rechts zo'n verticale neer kunnen zetten. Nooit bij stilgestaan dat zoiets ook nog bestaat. Maar je moet het dan aan beide kanten hetzelfde hebben en rechts wordt dat dan een dingetje. Jammer. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Dat is een goede. Zou inderdaad kunnen, alleen heeft de convector aan de andere kant zijn wateraansluiting aan de linkerkant zitten. Als die rechts had gezeten, zou je links en rechts zo'n verticale neer kunnen zetten. Nooit bij stilgestaan dat zoiets ook nog bestaat. Maar je moet het dan aan beide kanten hetzelfde hebben en rechts wordt dat dan een dingetje. Jammer. Goede tip!
Misschien is één verticale genoeg? Je geeft aan dat er weinig warmtevraag is. Gewoon beginnen met de linker. Andere convector nog even laten zitten voor de zekerheid en pas afkoppelen als het met eentje werkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Hmmm....ook weer iets om over na te denken. Ik denk eigenlijk dat afkoppelen misschien niet eens nodig is. Ze staan ingesteld op een hele lage temp dus gaan nooit aan. Volgens mij gaat er dan ook geen warm water heen.

[...]

Ja, maar dat ding op de foto is nu juist de enige die moet blijven (met zijn maatje aan de rechterkant van de eettafel). Maar ik denk dat ik er gewoon zo'n low-profile exemplaar voor neerzet, dan valt ie meteen minder op en we hebben alsnog verwarming in de kamer. Bij de rest van de ruimtes kunnen ze wat mij betreft weg. Misschien kan het op een manier waardoor het nog steeds mogelijk blijft om ze terug te plaatsen, maar dat betekent dat de leidingen boven de vloer uit moeten blijven steken. Kijken of dat een issue is.
Afdoppen is voor je CV installatie die wil je na ontkoppelen van radiatoren wel weer op waterdruk hebben.
Voor warm tapwater bijvoorbeeld maar ook omdat je zo geen risico loop op roest in je CV(wel ontluchten natuurlijk).

Pagina: 1