Toon posts:

Vloer- wand- of plafond verwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
De situatie:

Ik heb een nieuwbouw woning uit 2020. Op zolder heb ik destijds geen vloer verwarming laten aanleggen (dom) en inmiddels is het tijd om wat kamers te gaan maken op de zolder. Er is sprake van een plat dak, dus de zolder bestaat uit volwaardige kamers.

Op de zolder wil ik tweetal kamers maken, wat ik echter heb ervaren is dat het in de zomer behoorlijk warm kan worden op de zolder, daarnaast merk ik ook dat in de winter de zolder een stuk minder warm wordt dan de rest van het huis, en het lijkt ook dat de slaapkamers worden "meegetrokken" door dit effect. Als het in de woonkamer 19.5 is, dan is het al gauw 18.8 op de slaapkamers. In principe is dat voor de slaapkamers geen probleem, maar in 2022 is thuiswerken een groot deel van ons leven en daarom wil ik, vooral voor de zomer, de mogelijkheid hebben om meer klimaat controle te hebben over de zolder.

Belangrijk om te vermelden, door de opbouw van de vloer het geen optie is om in de bestaande situatie buizen in te vrezen.

Er zijn denk ik 4 opties:

- beton gieten en vervolgens buizen invrezen. Ik denk dat dit een prima optie is, wat ik alleen begrijp is dat de vloer de vloer dan zo'n 5 cm omhoog zou moeten. Niet ideaal.

- een oplossing zoals: https://www.droogbouw-vloerverwarming.nl/
best een mooie oplossing. ik weet alleen niet hoe goed de koppeling is tussen de vloer en de die droogbouw platen. het cement op die etage is echt belabberd gelegd. Ik weet niet wat de marge is voor dit systeem qua hoogte verschillen.

- wand vewarming
Dit zou wel redelijk ideaal zijn, met name omdat ik al muren moet gaan maken, het is goed geisoleerd dus ik verwacht dat je de ruimte echt wel warm krijgt hiermee. Een systeem als dit is natuurlijk ideaal als je wilt koelen en verwarmen doordat de convectie altijd langs de muren komt.

- plafond verwarming.
Het bovenstaande systeem zou je ook kunnen gebruiken voor het plafond. Dat zal perfect zijn voor koelen, niet zo perfect voor verwarmen.

Nu de vraag(en):

- heeft iemand ervaring met deze systemen en heeft die tips/adviezen?

bonus:

Op dit moment is er dus vvw op de begane grond en tussen verdieping. Je merkt dat de begane grond vooral gekoeld wordt door de koeling van de tussenverdieping. Ons doel is om door op de zolder vloer/wand/plafond koeling toe te voegen, we de tussen verdieping beter kunnen beheersen qua klimaat. Het meest ideale geval is dus dat er vvw wordt toegevoegd op de zolder want dan komt er direct een koelend oppervlak boven de tussenverdieping.

Echter, warmte stijgt, dus als er plafond koeling wordt toegevoegd aan de zolder, kan ik me niet voorstellen dat de zolder veel kouder kan zijn dan de tussenverdieping.

Heeft iemand hier zicht op? Mijn technische achtergrond vertelt me dat het gewoon niet kan, maar ik kan het niet hard maken. En de vrouw thuis wil dat ik advies in win van mensen die er verstand van hebben. :+

edit:

Ik ben sowieso al van plan om een verlaagd plafond toe te voegen. Plafond koeling/verwarming zou dus best een goede oplossing zijn, omdat ik dan ipv gipsplaten die eerder genoemde platen zou kunnen gebruiken

[Voor 3% gewijzigd door LittleKiller op 18-01-2023 20:40]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Neem ook de lucht/lucht warmtepomp mee in je overweging.

• LittleKiller
Uszka schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:25:
Neem ook de lucht/lucht warmtepomp mee in je overweging.
Ik heb een warmtepomp. Ik wil eigenlijk geen dubbel systeem, daarnaast heeft het systeem nog wel genoeg capaciteit over.

Lucht/lucht werkt goed hoor, maar het geeft wel droge lucht, lawaai. Het zal in iedere ruimte moeten.

Ik wil graag m'n bestaande systeem uitbreiden, niet dingen toevoegen.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:59
Wij hebben juist op zolder bewust gekozen voor een lucht/lucht systeem vanwege de snelheid van verwarmen en de koelmogelijkheid. Koelen met vloerverwarming red het nooit bij een airco. Enfin wat vragen en/of opmerkingen:

1. Heb je regelmaat in het thuiswerken en kun je daarop anticiperen door je trage systeem (vloerverwarming met lage temp) daarop te laten draaien? Hier duurt het toch al gauw een halve dag om 1 graag bij te warmen in de woonkamer. We stoken daarom continu.

2. Of wil je dan de slaapkamers altijd meeverwarmen met de rest van het huis of scheiden met kleppen en een extra thermostaat? Dit betekent een extra verbruik en mogelijk complexiteit van je huidige systeem.

3. De capaciteit die je warmtepomp over heeft moet ook naar zolder gebracht kunnen worden. Welke leidingen lopen daar naar toe om je manier van verwarmen op aan te sluiten?

Heb je trouwens al eens gekeken naar het warp systeem? Ik lees goede verhalen en heb dit nog altijd in mijn achterhoofd voor de badkamer verbouwing.

[Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 18-01-2023 20:43]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03

Wuursj

want worst is al bezet

Een droogsysteem lijkt me hier prima als je met die paar centimeter kan leven. Kijk ook hoe dat aansluit bij je trap. Een laatste tree die net een paar CM hoger is dan de vorige kan een struikelblokje worden.
Er is een topic waarin een hoop systemen besproken worden. Ik ben zelf voor ingefreesd fermacell gegaan (25mm) maar er zijn een hoop mogelijkheden met al hun voor en nadelen.

Er is nog een 5e optie die wellicht de minste impact heeft:
Per kamer een LT radiator die gewoon mee kan draaien op je huidig systeem.

Lucht/lucht (1 buitenunit met 2 binnenunits in mijn geval) zag ik zelf ook niet zitten, ik vind dat persoonlijk geen aangename warmte. Maar voor koeling wel een stuk effectiever. En niet eens heel veel duurder dan vloerverwarming met nieuwe afwerkvloer etc. Een extra systeem zag ik bij mijn keuze niet echt als een nadeel, redundantie is ook juist prettig in geval van storing oid.

[Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 18-01-2023 20:44]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• LittleKiller
Bo0bz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:41:
Wij hebben juist op zolder bewust gekozen voor een lucht/lucht systeem vanwege de snelheid van verwarmen en de koelmogelijkheid. Koelen met vloerverwarming red het nooit bij een airco. Enfin wat vragen en/of opmerkingen:

1. Heb je regelmaat in het thuiswerken en kun je daarop anticiperen door je trage systeem (vloerverwarming met lage temp) daarop te laten draaien? Hier duurt het toch al gauw een halve dag om 1 graag bij te warmen in de woonkamer. We stoken daarom continu.
thuiswerken is eigenlijk dagelijks in het geval van m'n vriendin. Mijn kantoor is ook m'n game hol. Daarom staat het systeem eigenlijk altijd te draaien.
2. Of wil je dan de slaapkamers altijd meeverwarmen met de rest van het huis of scheiden met kleppen en een extra thermostaat? Dit betekent een extra verbruik en mogelijk complexiteit van je huidige systeem.
Dit is nog wel een puntje. Maar deze vraag gaat vooral om of mensen specifiek ervaring hebben met deze systemen. Ik ben me bewust van de impact op sturen van kleppen etc
3. De capaciteit die je warmtepomp over heeft moet ook naar zolder gebracht kunnen worden. Welke leidingen lopen daar naar toe om je manier van verwarmen op aan te sluiten?
M'n warmtepomp staat op het dak, het buffervat op zolder. Dus ik hoef het systeem alleen maar met de hoogte van het plafond te verlengen :)
Heb je trouwens al eens gekeken naar het warp systeem? Ik lees goede verhalen en heb dit nog altijd in mijn achterhoofd voor de badkamer verbouwing.
dit is pas een lekkere tip. bedankt!

• LittleKiller
Wuursj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:41:
Een droogsysteem lijkt me hier prima als je met die paar centimeter kan leven. Kijk ook hoe dat aansluit bij je trap. Een laatste tree die net een paar CM hoger is dan de vorige kan een struikelblokje worden.
Er is een topic waarin een hoop systemen besproken worden. Ik ben zelf voor ingefreesd fermacell gegaan (25mm) maar er zijn een hoop mogelijkheden met al hun voor en nadelen.
goede tip!
Er is nog een 5e optie die wellicht de minste impact heeft:
Per kamer een LT radiator die gewoon mee kan draaien op je huidig systeem.
Ik was net zo blij dat ik geen enkele radiator meer heb
Lucht/lucht (1 buitenunit met 2 binnenunits in mijn geval) zag ik zelf ook niet zitten, ik vind dat persoonlijk geen aangename warmte. Maar voor koeling wel een stuk effectiever. En niet eens heel veel duurder dan vloerverwarming met nieuwe afwerkvloer etc. Een extra systeem zag ik bij mijn keuze niet echt als een nadeel, redundantie is ook juist prettig in geval van storing oid.
hmmm. goed om mee te nemen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee