Offens1490 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:17:
[...]
Sluipverbruik ben ik mee eens.
Probleem bij goederen meer factoren speelt tenzij je alleen kijkt naar verbruik.
Apparatuur gaat tegenwoordig x jaar mee (vergeleken met apparatuur van vroeger)
Is het niet zo dat een meerprijs voor zuiniger apparaat dan ook prijstechnisch langer mee moet gaan om de prijs te rechtvaardigen?
Budget buiten beschouwing laten.
Noem ff voorbeeld wasmachine 500A+ en 1000A+++ euro
Die van 500 mag in principe na 5 jaar stuk gaan koop je dan weer van 500 euro(waarschijnlijk weer iets zuiniger)
De wasmachine van 1000 moet minimaal 10 jaar meegaan.
Ter info wij hebben verbruik van 3800kwh alles gaat gewoon aan als het vol is.2onder 1 kap jong gezin jaren 70.
Ik ga ervan uit dat een duurdere machine wel iets langer meegaat, sowieso vanwege conformiteit.
Aan de andere kant kijk ik naar het energiegebruik als de ene machine 500 kWh verbruikt en de andere 600 kWh is dat met het oude tarief €25,- nu zelfs €40,- en laten we eerlijk wezen elektra is te goedkoop geweest.
Als je dan rekent over een levensduur van gemiddeld 8 jaar zou je in de eerste optie €200,- verschil kunnen maken bij aanschaf.
De tweede optie is zelfs €320,-.
Maar het investeren in de langere termijn doet "pijn" in de portemonnee en de energierekening spreiden we uit per maand een dat merken we niet zo.
Waarbij je er wel vanuit kan gaan dat een kwalitatief merk met een energie efficiëntie uitvoering kwalitatief dusdanig in orde is dat ze makkelijk 8 jaar behalen.
Mijn Miele/aeg apparatuur welke ik heb aangeschaft tijdens de uitbreiding van het gezin draaien nog steeds een hebben hun meerprijs al terug verdient.
Nu vervangen is nog niet winstgevend omdat de apparatuur niet veel zuiniger is geworden enkel de koelkast is +/- 3 jaar geleden vervangen met een leeftijd van 12 jaar omdat deze energie zoop en nu een variant met inverter pomp en betere isolatie
Femme schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Ik lees opmerkingen van deze strekking heel vaak. Een accu ga je niet gebruiken enkel om zelfconsumptie van opgewekte energie te verhogen. Om de investering terug te verdienen zul je dynamische energieprijzen willen benutten. Die prijzen hebben doorgaans een piek in de ochtend en de avond. 's Nachts kan heel goedkoop zijn afhankelijk van het aanbod van windenergie. Idem voor de middag als er veel PV-opwek.
Als je een accu gebruikt om de import op de duurste momenten van de dag te vermijden (of zelfs terug te leveren, maar of dat lucratief is hangt af van de hoogte van de energiebelastingen) heb je geen enorm grote accu nodig. Je gaat er ook voor zorgen dat je EV op gunstige momenten wordt opgeladen en dat een warmtepomp niet op momenten met piekprijzen aan het verwarmen is. Een thuisaccu gebruiken om energie op te slaan die je vervolgens weer in een ander ding stopt dat zelf al energie kan opslaan (een EV, buffervat of de constructie van je woning) is niet handig.
Ik ken de argumenten, blijft alleen dan de vraag als er een "miljoen" thuis accu's zijn gaat dat niet de spotprijs beïnvloeden doordat de accu's altijd op het gunstigste moment gaan opladen/terugleveren.
Waarmee eigenlijk het voordeel teniet gedaan wordt en de Roi onhaalbaar.
Enkel pv systemen welke geïntegreerde accu hebben zullen dan baat hebben bij opladen bij eigen overcapaciteit wanneer kWh goedkoop is en terug leveren in de avond ochtend wanneer deze duur is en in de nacht eigen verbruik af te vangen.
Nu zal dat enkel werken bij een dynamisch energiecontract dus wat gebeurt er dan in de winter als de opbrengst en factor x is van de overige jaargetijden.
Accretion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:44:
[...]
Ach de prijs van stroom is vooral omhoog gegaan door de prijs van gas.
Een jaar terug, toen er ook massaal al zonnepanelen lagen, was er nog niets aan de hand.
Het is niet zo dat de productie van stroom duurder wordt omdat er nu alternatieven zijn.
Gasturbine draaien voornamelijk in de winter en ja dat maakt stroom enorm duur.
Aangezien we steeds meer elektrisch gaan verwarmen verleggen we het probleem.
Waarom moeten mensen met gas cv/warmtenet €3000,- betalen en iemand met zonnepanelen en warmtepompen €0,-
Energie is niet gratis.
Waar je opwekt en direct verbruikt is gratis alles wat over het net gaat kost geld en afhankelijk van verschillende invloeden meer of minder.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:33:
[...]
Hij gaat bij ons wel degelijk een behoorlijke besparing opleveren als er niet gesaldeerd mag worden. Van 30% eigen verbruik naar 80% eigen verbruik is nogal wat.
Met een accu zouden wij 's zomers op 100% eigen verbruik zitten, ipv nog geen 20%. In de winter is ons eigenverbruik sowieso al veel hoger.
Stel dat we op een dag 20kWh verbruiken, waarvan 10kWh overdag (als de zon dus schijnt) en 10kWh 's morgens en 's avonds als de zon niet schijnt, en 50kWh produceren. Met salderen zouden we dan 30kWh terugkrijgen. Zonder salderen, en zonder accu, zouden we 10kWh mogen betalen tegen 100% plus belastingen, BTW en extra opslagen, en krijgen we 40kWh terug tegen (positief geval) 80%. Dat is dus 20% minder plus alle belastingen, BTW en extra opslagen.
Met accu zouden we 0 extra betalen en 30kWh terug leveren.
Juist in de zomer is zo'n accu de moeite waard, in de winter niet, want dan leveren we toch al bijna niets terug. Want in de zomer gaan onze panelen pas rond 11 uur echt "aan", en na 8 uur leveren ze bijna niets meer op. En ik sta in de zomer niet pas om 11 uur op om rond 8 uur weer naar bed te gaan (want dat zou jou opmerking over sluipverbruik impliceren). Ons grootste verbruik vind plaats tussen 7 en 10 's avonds, want dan leven wij.
*alle cijfers zijn indicaties, geen zin om de exacte waardes te gaan berekenen.
Als je op een zonnige zomerdag al problemen hebt met het verbruik is het tijd om eventuele installaties te finetunen op de opwektijden van de pv
Het enige wat ik kan bedenken is dat je een boiler/wp hebt deze kunnen prima tijdens zon uren verwarmd worden dan hou je enkel een stukje tv/computer/verlichting over.
Enige wat interessant zou zijn is de opgeslagen accu capaciteit te verkopen in de avond.
Maar dan komen we op bovenstaande als meerdere accu's "aanbieders" dit gaan doen zal de prijs normaliseren en minder snel terug verdienen.
Pv verbruik direct verbruiken is eigenlijk de enige manier om daadwerkelijk te profiteren ervan €6000/7000 voor een instap accu ga je nooit terug verdienen op de levensduur.
Je zegt het grootste verbruik in de avond te hebben stel dat dat 3 kWh is tegen 80 cent a een jaar dan is dat een uitsparing van €876,- in het meest optimale geval.
Nou doe dat x 10 jaar en je hebt je "investering" van een thuis accu eruit.
En ik ga er niet vanuit dat de prijs van een kWh blijft stijgen zie deze eerder dalen richting 35/40 cent en dan zou je nooit een roi halen op een thuisaccu.
Enkel als je zou gaan handelen via dynamische contracten maar dat zou ook kunnen betekenen dat je op piek momenten vele malen meer dan de gemiddelde prijs betaald.
De cellen zijn na 10 jaar misschien wel gehalveerd en een inverter is 10/15 jaar ook wel een keer versleten.