Overcapaciteit zonnepanelen gebruiken voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:11

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe kan ik het best mijn overcapaciteit van ongeveer 5000kwh gebruiken om mijn vloerverwarming te ondersteunen? Kan dat uberhaupt?

Ik zou dit graag willen doen door mijn huidige gas-CV ketel elektrisch te ondersteunen. Ik vindt veel info over elektrische boilers maar deze zijn duur en veelal bedoeld om juist tapwater te verwarmen. Ook zijn er genoeg soorten warmtepompen, ventilatiepompen en hybrides maar ook weer vaak met de focus op tapwater.

Nu valt mij oog op een doorstroomverwarmer. Ik weet het: niet duurzaam want 1kwh erin is minder dan 1kwh aan warmte eruit. (~95%) Maar wel goedkoop, makkelijk te installeren en ik kan het zelf aan of uitzetten naar gelang de stroomconsumptie. (0 op de meter)

Er zijn vast mensen met een soortgelijke situatie. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Mijn situatie
  • Wij verbruiken zo'n 800m3 gas per jaar (ATAG HR ketel)
  • Hiervan is tegen de 700m3 voor vloerverwarming, de rest tapwater
  • Wij koken op inductie
  • Balans type C van Oxy-green (alleen afzuig) aanwezig
  • Huis (2-onder1 kap) is 9 jaar oud en goed geïsoleerd
  • 90m2 vloerverwarming
  • Totaal 9000+WP zonnepanelen
  • Minus verbruik houden wij rond de 5000kw aan stroomoverschot over

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
5kW monoblock warmtepomp halen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FloydRaalte het standaardsommetje 1 m³ gas = 8 a 9 kWh.
5000 kWh overproductie levert je minimaal €500 op, maar met een gunstig contract tot €3500.
De overproductie komt uit de zomer en dat opmaken in de winter heeft na salderen niet veel zin.
Je kunt er met COP1 ook niet gasloos mee worden, want voor het vervangen van 700 m³ is meer dan 6000 kWh nodig.

Dus is de enige zinvolle optie om gasloos te gaan met warmtepompen :)
Dan heb je aan 1500 kWh genoeg.
En in de huidige markt lijkt dat alleen voorspelbaar en betaalbaar te doen met DIY.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Als je maar 800 kuub gas gebruikt zo ik het gas er gewoon uit gooien.

Dat kun je prima opvangen met een (monoblock) warmtepomp. Scheelt je meteen de jaarlijkse kosten voor de gasaansluiting, ketelonderhoud en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:17:
@FloydRaalte het standaardsommetje 1 m³ gas = 8 a 9 kWh.
5000 kWh overproductie levert je minimaal €500 op, maar met een gunstig contract tot €3500.
De overproductie komt uit de zomer en dat opmaken in de winter heeft na salderen niet veel zin.
Je kunt er met COP1 ook niet gasloos mee worden, want voor het vervangen van 700 m³ is meer dan 6000 kWh nodig.

Dus is de enige zinvolle optie om gasloos te gaan met warmtepompen :)
Dan heb je aan 1500 kWh genoeg.
En in de huidige markt lijkt dat alleen voorspelbaar en betaalbaar te doen met DIY.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bedankt voor je antwoord. Hoe kom je aan die 3500 euro als ik vragen mag, klinkt wel erg veel. Mijn overproductie zou mij ongeveer 840 euro moeten opleveren met het huidige terglevertarief van Vattenfall (16,8 cent)

Maar samenvattend zeg je dit:
700m3 voor vloerverwarming kost me nu ~1000 euro met het huidige prijsplafond (1,45 per kub)
Terugleveren levert 840 euro op. Dan is het niet de moeite waard om daar iets mee te doen, mits je compleet gasloos gaat.

Ik ben zelf nog wat huiverig tegenover het idee om gasloos te gaan. Dat komt omdat ik niet helemaal begrijp hoe dit gaat werken als we geen saldering meer hebben. Daarnaast ben je er met een monoblock nog niet toch? Je hebt dan nog een boiler nodig met tapwater en CV spiraal. Best een flinke investering en de vraag is wanneer je dit geherinstalleerd krijgt. Ik ben best handig maar dat gaat me net te ver.

Overigens had ik de onderstaande CV doorstroomverwarmer in gedachten vanaf zo'n 330 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J10FDfPnKCn3L7xuHQicM10spIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzMwX5NuBnCsijeRBBVWdN6A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
Waarom wil je dit? Financieel gaat het je niks opleveren en voor de CO2 uitstoot gaat het ook niks uitmaken.

Kijk ook eens hier als je motief financieel is:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Installeer een warmtepomp, monobloc.

Maar als je met dit buitgewoon onzalige idee verder wil: in principe zou je gewoon met een electrisch element van +- 3 kW ergens ingebouwd in je vloerverwarming circuit al bijna klaar zijn. Ik zou niet die doorstroom heaters doen, onnodig duur die zijn voor tapwater. De uitdaging is om 100% zeker te zijn dat het water niet meer dan 40C gaat worden op de uitstroom van de heater. In princiepe als je met 15-20 liter/minuut water door die heater jaagt dan hoef je daar niet direct bang voor te zijn, maar je moet zorgen dat hij dus ten alle tijden gaat afslaan bij 35-40C zodra de boel lekker op temperatuur is. Je moet ook beveiligen voor een situatie waarbij de pomp niet draait en de heater wel bij staat. Let wel, als de pomp niet draait detecteer je ook niet dat de boel aan het oververhitten is bij die heater. Het zijn gewoon inherent linke apparaten zulke elementen. Een dergelijke heater ziet er uit als een element in een frituurpan en kan je voor +- 100 euro kopen. Koop er 1 met een instelbare thermostaat (ik vraag me of die zo laag in range gaan tot 40C, meestal zijn ze bedoeld voor sanitair water tanks die tot 60-80C gaan). Hoe ga je de pomp sturen ? Waar zit de pomp ? Er zitten best wat haken en ogen aan. Die heater zal ik ook +- 20-30 cm lang zijn, dus je zal hem toch weer in een vat moeten stoppen :X 8)7 Technisch als je het goed uitwerkt zou het theoretisch mogelijk zijn.

Maar doe jezelf een lol en installeer gewoon een monobloc. Of koop voor 1250 euro een E-CV ketel :+ :+ 8)7 dan zitten daar al die beveiligingen etc. al in mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
Ja dat kan ik heb deze.
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Het is oorspronkelijk een 3kw model, maar je kan ervoor kiezen om intern 2 elementen niet aan te sluiten dan heb je gewoon een 1kw model.

Ik zelf gebruik hem handmatig door gewoon stekker erin of eruit, dus zonder ruimte thermonstaat, er hangt een eigen CV pomp aan die alleen de vloerverwarming voed en niet de rest van CV.

Bedenk wel dat 1kw niks voorstelt, ik heb hier ook het 2e element bij aan, letop als je het 3e element erbij aan wil hebben je moet opletten of de infra in huis het wel aan kan(ja oorspronkelijk kun je tot 3680 watt gaan maar de praktijk is wel eens anders als je niet zeker weet dat het wel correct is aangesloten.

Bedenk wel dat saldering op termijn versobert wordt dan zijn deze elementen niet meer rendabel.

Bedenk wel dat je niet klaar bent met alleen dit element en er ook CV aanpassingen dient te gebeuren, reken dus maar bijna het dubbele aan prijs, kniekoppeling hier, CV pompje daar, klepje hier etc etc.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2023 09:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@FloydRaalte een monoblock installeren is ongeveer even moeilijk als een wasmachine: water en stroom :)
Het is wel meer werk, natuurlijk, maar niet moeilijker.
Vergeleken met een gasketel kan er minder mis gaan (geen explosiegevaarlijk gas aansluiten, geen hoge temperaturen, geen rookgasafvoer etc).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
Proton_ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:54:
@FloydRaalte een monoblock installeren is ongeveer even moeilijk als een wasmachine: water en stroom :)
Het is wel meer werk, natuurlijk, maar niet moeilijker.
Vergeleken met een gasketel kan er minder mis gaan (geen explosiegevaarlijk gas aansluiten, geen hoge temperaturen, geen rookgasafvoer etc).
Maar een monoblock ophangen is andere koek, vaak een steiger/hoogwerker nodig en met 2 man zeker als je geen ervaring hebt, het zijn zware krengen die buitenunits en bij installatiefouten zoals niet niet stevig waterpas hangen kun je onbelans krijgen waardoor de boel eerder kapot kan gaan.

(Een beetje installateur hangt dat ding op met een ladder en op de schouder dragen maar dan ben je wel ervaren en getrained kwa kracht).

(maar goed kan bij een wasmachine ook door de transportbouten er niet uit halen etc maar daar merk je vlot dat die gaat wandelen door het huis dat er iets fout is gegaan).

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2023 10:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 ophangen doe je dan ook alleen als het echt niet anders kan, ik neem aan dat er bij een 1/2kapper wel ergens plek is. Ook beter voor condensafvoer.
Bij mij werd hij met de kooiaap direct naast de opstelplek neergezet en met 2 man zonder gereedschap op de dempers gezet. Dat was een grotere unit dan @FloydRaalte nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@FloydRaalte COP1 is maatschappelijk echt ongewenst. Zeker in het stookseizoen zullen we nog jaren en jaren geen seconde zonder fossiele centrales draaien, dus elk onnodig gebruik van jouw zonnestroom maakt dat anderen voor hun koelkast (om iets nuttigs te noemen als voorbeeld) niet jouw zonnestroom gebruiken maar de gascentrale.
Dat geeft 2x het gasverbruik als dat jij gewoon de CV gebruikt had.

Buiten dat je zonder salderen niet kan rekenen met een derving van €0,168 maar afname kosten van heel veel hoger.

Doorstromer moet je echt heel snel vergeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:29:
@FloydRaalte COP1 is maatschappelijk echt ongewenst. Zeker in het stookseizoen zullen we nog jaren en jaren geen seconde zonder fossiele centrales draaien, dus elk onnodig gebruik van jouw zonnestroom maakt dat anderen voor hun koelkast (om iets nuttigs te noemen als voorbeeld) niet jouw zonnestroom gebruiken maar de gascentrale.
Dat geeft 2x het gasverbruik als dat jij gewoon de CV gebruikt had.

Buiten dat je zonder salderen niet kan rekenen met een derving van €0,168 maar afname kosten van heel veel hoger.

Doorstromer moet je echt heel snel vergeten.
Gezien deze en andere reacties laat ik die doorstromer even voor wat het is. Ik moet mij maar eens gaan verdiepen in een 5/6kw mono block. Kun je met een monoblock naast CV verwarming ook je tapwater verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
WP heeft onvoldoende vermogen om direct te douchen. Voor een pisstraal zit je al aan 11-13kW

Maar een monoblock kan wel een boiler verwarmen waar je uit doucht (stortdouche kan ook, wel snel leeg)

Pagina: 1