Warmtepompboiler atlantic werkt niet goed

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Ja er loopt de achterkant een doorzichtige slang door de afvoer heen

Oké dus met een groene dop zit op de juiste plaats en met de rode dop niet

Deze zit er ook tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EDmrrh-4d11rWG1NYGjX7CpQP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATWx3NzfMhxvWX6wnSeyXfRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2GgFAQgdhP9KHt-umFL8j4a6Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYuYIZ1MF8MOxYsMQEWKxz99.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H13yj4Dhnw_UL06kp5F-UmgbtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QmU3lIX5ubaqVfhPijbtnZK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie 2 termen door elkaar, de inlaatcombinatie en de overstort zijn dezelfde dingen.
De rode van 3 bar zorgt dat er veel warm water wegloopt, die moet er zeker tussen uit en zo'n ding hoort helemaal niet in een tapwater circuit dus een dikke blunder van de monteur.
Zonder deze is de verticale afvoerbuis overbodig.

Die van 8 bar op de koude inlaat is goed, die loost nu uiteraard niet omdat de rode dat veel eerder doet.

Wat de lucht betreft hangt het van de ruimte af, in de handleiding staat een minimaal volume vermeld omdat de wpb de ruimte anders te ver afkoelt en onrendabel (te lang) werkt of zelfs er mee stopt.
Grenst deze ruimte aan een andere verwarmde ruimte dan heb je daar verlies van warmte.

Een mogelijkheid is de koude lucht afvoer van de wpb naar buiten brengen, vraag je dan wel af waar hij de verse lucht vandaan gaat halen.
Deze wpb verplaatst minstens 300m3 lucht per uur dus dat gaat hard.

Ik weet niet of je op een andere manier nog warm water hebt maar je kan de wpb beter niet gebruiken als het water wegloopt.

De rode kraantjes zijn voor een cv, er staat denk ik geen KIWA keur op want dan zou de hendel blauw zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-01-2023 13:13 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Speedy-Andre Kan jij zien of de diëlektrische koppeling wel is gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:12:

Die van 8 bar op de koude inlaat is goed, die loost nu uiteraard niet omdat de rode dat veel eerder doet.
officieel geeft Atlantic aan dat dit een 7 bar overdrukventiel moet zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:14:
Ja, die zit er wel op dus er gaat nog wel een klein beetje goed hier bij die gediplomeerde installateur :')

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:14:
Ja, die zit erop.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

DanTm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Het is op het randje, de boiler kan wel 8 bar hebben volgens de handleiding.
Hier zit al 5 jaar 8 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marleenwest18
Hij staat achterin de garage die is zo 25 m2 en staat zo 10-15 cm van de muur af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:
Hij staat achterin de garage die is zo 25 m2 en staat zo 10-15 cm van de muur af
Het hangt van je verbruik af of dat lang goed gaat, het is wel beter als hij geen vrieslucht van buiten aanzuigt.
Hang een thermometer op om het te volgen, misschien zo'n draadloze met display zodat je er niet heen hoeft.
Eventueel is extra isolatie om de boiler heen een idee om wat minder warmte te verliezen (noppen folie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:12:
Ik zie 2 termen door elkaar, de inlaatcombinatie en de overstort zijn dezelfde dingen.
De rode van 3 bar zorgt dat er veel warm water wegloopt, die moet er zeker tussen uit en zo'n ding hoort helemaal niet in een tapwater circuit dus een dikke blunder van de monteur.
Zonder deze is de verticale afvoerbuis overbodig.

Wat de lucht betreft hangt het van de ruimte af, in de handleiding staat een minimaal volume vermeld omdat de wpb de ruimte anders te ver afkoelt en onrendabel (te lang) werkt of zelfs er mee stopt.
Grenst deze ruimte aan een andere verwarmde ruimte dan heb je daar verlies van warmte.

Een mogelijkheid is de koude lucht afvoer van de wpb naar buiten brengen, vraag je dan wel af waar hij de verse lucht vandaan gaat halen.
Deze wpb verplaatst minstens 300m3 lucht per uur dus dat gaat hard.

Ik weet niet of je op een andere manier nog warm water hebt maar je kan de wpb beter niet gebruiken als het water wegloopt.

De rode kraantjes zijn voor een cv, er staat denk ik geen KIWA keur op want dan zou de hendel blauw zijn.
Toch wordt volgens mij bij cv ketels meestal de benaming overstort/Prescor gebruikt bij mijn weten en op boilers inlaat combinatie. De functie is inderdaad gelijk, ware het niet dat de inlaatcombinatie is voorzien van een afsluiter om de watertoevoer af te sluiten en dat heeft de overstort niet. Vandaar mogelijk de naam inlaat COMBINATIE ?

Maar goed, hij hoort daar sowieso niet en zorgt waarschijnlijk voor een doorloop van water met alle mogelijke gevolgen.

Dit oplossen en kijken wat er dan gebeurd lijkt me het handigst. Dan kan ook gezien worden of aan en afvoer van lucht wel nodig is of niet. (En of de boiler dan uberhaupt weer normaal gaat werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De inlaatcombinatie heeft een terugslagklep, dat moet om geen 'vuil' water terug de waterleiding in te krijgen.
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken :)
Het gaat om de eventuele afgifte van metalen aan het drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
De monteur heeft gereageerd geeft aan als hij de 3 bar overstort weg haalt hij dan te veel druk krijgt en ontploft .. dit lijkt mijn toch niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
De monteur heeft gereageerd geeft aan als hij de 3 bar overstort weg haalt hij dan te veel druk krijgt en ontploft .. dit lijkt mijn toch niet het geval...
Nee dat is zeker niet het geval, Die 3 bar overdrukventielen zijn bedoeld voor verwarmingsinstallaties, niet voor drinkwater, heb je niet ook een hoger waterverbruik sinds de installatie is opgeleverd?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ik heb dit nog niet nagekeken maar ik ben er wel heel bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fijne vakman, de inlaatcombinatie loost vanaf 8 bar dus er 'ontploft' niets.
Ik ben benieuwd of hij dit ook met gewone boilers zo doet, afgezien van het feit dat zo'n overstort niet geschikt is voor drinkwater (geen KIWA keurmerk).
Vraag aan zijn baas een kundiger monteur, tenzij hij zelf de baas is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
Wat een prutser, daarvoor zit de inlaatcombinatie op de inlaat. Snapt ie nou zelf niet dat een overdukventiel van 3 bar altijd open blijft staan dar waar de systeemdruk 3.5 - 4 bar is? Lijkt me beter dat je zijn leidinggevende spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
De inlaatcombinatie heeft een terugslagklep, dat moet om geen 'vuil' water terug de waterleiding in te krijgen.
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken :)
Inderdaad, ook terugslagklep, mogelijk ook nog om te voorkomen dat warm water terug kan de warmwaterleiding in (Legionella)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36
DanTm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Maar ze leveren er zelf een 8bar exemplaar bij.(wel een heel prul ding trouwens.)

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:42:
Ik heb dit nog niet nagekeken maar ik ben er wel heel bang voor
Stand noteren of foto nemen en na een uurtje nog eens kijken, wel geen water gebruiken dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Gereset en helaas hoor je hem nog steeds niet aanzuigen.

Dit staat er in beeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmlAlORw3EVMwKM4EkWlvejjZB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzUxKiWBSvGTPciVHEjYeHEv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een prutser die monteur. ik zou beginnen met alleen nog zaken doen met zijn chef en zoizo duidelijk maken dat ze heel rap iemand anders sturen om het goed te maken. en dan niet over 2~3 weken of zo maar deze week uiterlijk.

de kosten voor de waterrekening kan je zoizo gaan verhalen op dat bedrijf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
De tijd staat op s'ochtends.
Staan de bedrijfstijden op permanent 24 uur.
Bij menu --modus op manueel zetten.

Staat nu op manueel ec.

Of hulpelement uitschakelen en dan met boost zou die aan moeten gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door redbullwaning op 16-01-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat resetten werkt niet altijd wat timers betreft, ik kan het niet uitleggen maar ik ervaar dat wel :P
Als de tijd op 21:xx staat met het startscherm in beeld even een minuut de stekker eruit.
Geen garantie dat het werkt maar ik heb zo mijn timer goed gekregen met mijn V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

flippy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:33:

de kosten voor de waterrekening kan je zoizo gaan verhalen op dat bedrijf.
De stroomrekening tikt harder aan, 11kWh per dag wat <2kWh kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
[...]

De stroomrekening tikt harder aan, 11kWh per dag wat <2kWh kan zijn ;)
laag instappen. als ze akkoord gaan met water komt stroom er nog bij. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 16:29
Ongeloofelijk, kunnen we die man niet terug laten komen en een tweakers knokploeg meetup doen met pek en veren >:) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ja dat is het tijdstip ik zal deze nog aanpassen hij staat op 24 uur bij bedrijfstijden
Klopt hij staat nu op manueel met eco stand moet de eco stand eraf?

En moet ik dan op boost drukken ?

Hulpelement dat is de electriche ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Marleenwest18 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:45:
Ja dat is het tijdstip ik zal deze nog aanpassen hij staat op 24 uur bij bedrijfstijden
Klopt hij staat nu op manueel met eco stand moet de eco stand eraf?
ja om te kijken of die aanslaat

En moet ik dan op boost drukken ?
ja

Hulpelement dat is de electriche ondersteuning?
ja
En wat @Speedy-Andre al aangaf de stroom even erafhalen.(paar minutjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ja gisteren is er een uitgebreide mail naar bedrijf gegaan.

En na telefoon gesprek met de monteur vertelde hij mijn dat hij contact had gezocht met atlantic zelf en dat hun aangeven dat het correct was gedaan.Ik heb zelf natuurlijk ook contact opgenomen en dit is wat ik terug kreeg

[16-1 17:54] MARLLY: In dit geval lijkt het erop dat bij opwarming de warmte direct verloren gaat via de overstort in het warmwater circuit (rood)
[16-1 17:54] MARLLY: Het kan zijn dat de boiler hierop reageert door het elektrisch element in te schakelen. Nomaliter hoort deze veiligheidsgroep alleen de koudwater toevoer te zitten
[16-1 17:54] MARLLY: we adviseren u dit aan te passen.

Dit terug gekoppeld en krijg je dit als reactie

Het zal niks uitmaken maar geen probleem ik zal het einde van de week verwijderen. Want hij is er niet zeker over.

Als ik eerlijk ben is er geen vertrouwen meer en benauwd het mijn op moment dat hij zegt dat hij gaat verwijderen dit omdat ik denk dat hij onvoldoende kennis heeft en totaal niet weet hoe hij dit moet oplossen .. ik ben zelf een vrouw van 32 en dit is ook niet mijn vak en toen hij geïnstalleerd was ik heel blij eindelijk weer warm water we zaten al 4 weken zonder en (met 3 kinderen is dat lastig )omdat de 1e week dat we waren oververhuisd de cv het niet meer deed loodgieter laten komen en de cv zou niet meer gaan werken dus toen toch doorgezet om voor de warmtepomp boiler te gaan. En nu blijkt dat het allemaal niet goed is gegaan en doe ik al dagen bijna geen oog dicht meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Is er niet een Tweaker in de buurt die even kan meedenken. Welke regio staat de boiler?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ik woon in Purmerend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:16
Marleen,

ik ben Joep en heb een installatie achtergrond....ik wil je wel helpen maar ik heb geen kunde met warmteboilers, maar wel van de installatie hardware.
Als er een tweaker is die mij kan loodsen wil ik je wel helpen....
Laat het mij weten

Zit zelf in Monnickendam.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwoon Joep op 17-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het sleutelwerk aan leidingen lukt hem nog wel, dankzij dat rode kraantje hoeft hij maar een klein stuk te doen.
Ik zou voor hij komt wel kijken of de wpboiler gaat verwarmen want dat is zeker hun verantwoordelijkheid.
Je kan hem zelf uit doen met de 'vakantie' stand als hij te veel water loost.
Koelt het water af dan daalt de druk en loost hij niet meer.

Het lastige is dat ze de leverancier zijn en blijven, garantie op de werking van het geheel ligt bij hen.
Blijkbaar vragen ze nog wel iets aan de fabrikant doch interpreteren ze dat verkeerd, dat beetje goodwill kan je beter benutten dan de deur dichtgooien.

In de 2 topics die al sinds 2017 over alle soorten wpb's gaan heb ik nog geen enkele keer een overstort op de warme aansluiting gezien, dat is echt niet normaal :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:
Het sleutelwerk aan leidingen lukt hem nog wel, dankzij dat rode kraantje hoeft hij maar een klein stuk te doen.
Ik zou voor hij komt wel kijken of de wpboiler gaat verwarmen want dat is zeker hun verantwoordelijkheid.
Je kan hem zelf uit doen met de 'vakantie' stand als hij te veel water loost.
Koelt het water af dan daalt de druk en loost hij niet meer.

Het lastige is dat ze de leverancier zijn en blijven, garantie op de werking van het geheel ligt bij hen.
Blijkbaar vragen ze nog wel iets aan de fabrikant doch interpreteren ze dat verkeerd, dat beetje goodwill kan je beter benutten dan de deur dichtgooien.

In de 2 topics die al sinds 2017 over alle soorten wpb's gaan heb ik nog geen enkele keer een overstort op de warme aansluiting gezien, dat is echt niet normaal :F
Afgaande op de volgende tekst van TO denk ik dat ze zelf de boiler elders heeft gekocht, en de installatie heeft uitbesteed. Lijkt erop dat het niet levering en installatie door 1 bedrijf is.

"Ik heb de monteur een bericht gestuurd en gevraagd hoe dit zit helaas kon hij mijn geen antwoord er opgeven want hij wist niet hoe dit precies zat enkel dat hij hem goed heeft geïnstalleerd en dat ik het bedrijf moest benaderen waar ik hem had aangeschaft. Deze heb ik aantal vragen gesteld en filmpje gestuurd maar nog geen antwoord gehad"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Da's waar dan blijft de montage voor een enorm bedrag staan, ze hoefden hem zelfs niet te vervoeren |:(
Voor dat geld mogen ze nog wel 10x terugkomen.

Is er trouwens ISDE subsidie (€725) aangevraagd, dat zou de pijn nog een beetje verzachten.
Je hebt nu immers alles, factuur van de wpb en een van de installatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marleenwest18
Klopt ik heb de warmtepomp besteld bij aircodruten en instaltie bij uwbouwbedrijf
1900 voor de pomp Inc verzending en 1750 voor de instalatie Inc materiaal wat er is aangebracht dat zou namelijk rond de 400 euro zijn

Ik heb de subsidie aangevraagd en gisteren uitgekeerd gehad ( dat is dan idd een verlichting)

Ik heb gedaan wat jullie adviseerde en zoals het er naar uit ziet doet hij het ( kon wel dansje doen van blijdschap)

Dit was mijn nooit gelukt zonder jullie hulp !
Heel erg bedankt voor advies en uitleg hoe ik hem moest programeren.

Nu moet hij nog correct worden aangesloten want water blijft helaas maar stromen ongeacht welke modus hij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI3k0z0CYFIv9SrzKZcNtDMxDP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucrVvCG1asAuJ7AyErekH4Fw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dan lijkt het erop dat het goed komt als die CV overstort ertussen uit is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Cv overstort dat 3 bar ding bij het warm water moet eruit. Moet er dan nog wat anders tussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:41
Die overstort moet gewoon vervangen worden door een 90Graden bocht en dan ben je klaar.

Als tussen oplossing zou je de overstort kunnen afcappen met blindstopje.

https://www.gamma.nl/asso...dop-messing-1-2/p/B589479

De 1/2 of 3/4 variant lastig te zeggen vanaf de foto. Maar gok 1/2 omdat het 15 mm koper lijkt te zijn.

heb je iets van een steeksleutel / bahco in huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:00
Wat fijn dat de warmtepompboiler weer werkt! Helemaal top.

Ik vind wel, en zo te lezen velen met mij, dat ze schandalig (boevig gewoon) veel geld in rekening hebben gebracht voor de montage. Ik heb zelf vorige jaar een 'gewone' boiler laten aansluiten. Het aansluiten daarvan kostte mij toen €300 ex.

Voor dat geld moeten ze dit netjes oplossen en mogen ze er absoluut niets voor in rekening brengen. Let daar op!!!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gelukkig is er niets met de wpb zelf aan de hand behalve de instelling :)
Je zou idd tijdelijk het koper buisje dat in de pijp zit los kunnen schroeven en een afsluit moer in de plaats zetten, dan loost hij niet meer maar nog wel aan de koude kant wat goed is.
Hij blijft hoe dan ook veel te lang draaien door dat lozen want hij bereikt zijn temperatuur niet.
Een lagere temperatuur instellen geeft iets minder verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:17
Fijn dat ie nu goed ingesteld is. Laat die knakkers van "uwbouwbedrijf" de boel aub voor NOP goed fiksen, en probeer er zelfs nog een creditfactuur uit te halen wegens slecht geleverd werk. En als alles rond is, wel een eerlijke (negatieve) review op Google plaatsen, zodat andere mensen gewaarschuwd zijn voor deze prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-06 23:59
Voor de grap even gekeken op de site van het installatie bedrijf, om te kijken of het wel hun core bussines is, ze schrijven:

Bij warmtepompsystemen is het essentieel dat de componenten optimaal op elkaar worden afgestemd. Daarbij moet de installatie deskundig worden ingeregeld. De experts bij Uwbouwbedrijf zijn hiervoor opgeleid en hebben een ruime ervaring. Wij garanderen daarom ook een optimale werking van het systeem.

Say no more.

Aan het locatieadres is te zien dat het vermoedelijk een eenpitter is die een grotere indruk wil wekken.
Persoonlijk vindt ik het wel een risico om op internet te kopen en er dan los een installateur bij te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ja we wilde de pomp eerst bij hem kopen maar was niet te leveren en zou nog aantal maanden gaan duren dus dit was zijn advies om hem ergens anders te kopen. Hij wordt ook ingehuurd door diverse bedrijven en ik ging eigelijk er vanuit dat alles goed zou verlopen.
Hij had bedrijfskleding aan van optiklima en ook stonden er gegevens van optiklima op de factuur dit bedrijf heb ik dan ook gesproken en wat er is gebeurt. Hij werd redelijk vaak ingehuurd en werkte hij had samen met iemand van opti klima om de klus uit te voeren.

Hun waren verbaast van zijn acties en zijn niet gecharmeerd van zijn acties dat hij in hun bedrijfskleding loopt en factuur stuurt met hun gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Nomind schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:50:
Voor de grap even gekeken op de site van het installatie bedrijf, om te kijken of het wel hun core bussines is, ze schrijven:

Bij warmtepompsystemen is het essentieel dat de componenten optimaal op elkaar worden afgestemd. Daarbij moet de installatie deskundig worden ingeregeld. De experts bij Uwbouwbedrijf zijn hiervoor opgeleid en hebben een ruime ervaring. Wij garanderen daarom ook een optimale werking van het systeem.

Say no more.

Aan het locatieadres is te zien dat het vermoedelijk een eenpitter is die een grotere indruk wil wekken.
Persoonlijk vindt ik het wel een risico om op internet te kopen en er dan los een installateur bij te zoeken.
Precies, had het ook al even bekeken. Is gewoon een woonadres. Lijkt meer een ZPP'er inderdaad die zich groter voor wil doen door te spreken over "ons team van specialisten" e.d.

Hiermee wil ik niet zeggen dat er wat mis is met ZZP'ers overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 17-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stokertje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Hiermee wil ik niet zeggen dat er wat mis is met ZZP'ers overigens.
Het verklaart wel die achterlijk hoge prijs, ik had zelf verder gezocht ondanks dat ze in de buurt zitten.
Hun galerij laat nauwelijks klussen met sanitair of (wp)boliers zien, een dure les helaas.
Wat me meevalt is dat ze tenminste nog tijd vrijmaken als er iets niet goed gaat, voor hetzelfde geld zeggen ze geen tijd te hebben en zit je helemaal klem en kan je elders nog eens gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Inderdaad vrijwel niks in de galerij wat installatiewerk betreft, meeste is bouwwerkzaamheden.

Laten we hopen voor TO dat de boiler goed werkt als de overstort verwijderd is, dan kan ze dat hoofdstuk afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 18:39
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
Hier nogmaals even een keer extra verder op inhaken om dit dan ook meteen als probleem van deze installatie aan te kaarten.
Gezien de rest van het prutswerk hier kan ik me niet voorstellen dat het met die kogelkranen wel goed gegaan is, dus daarom even de aanname met waarschuwing:

Dergelijke kogelkranen met rode (vlinder) hendels zijn over het algemeen NIET TOEGESTAAN om te gebruiken in drinkwaterinstallaties!

Een professionele installateur hoort deze dus al helemaal niet te gebruiken in drinkwaterleidingen. Die zijn alleen voor CV leidingen bedoeld.

De afgifte van metalen die Speedy-Andre noemt zou een van de redenen kunnen zijn, maar meestal gaat het hier echter om Legionella bacteriegroei wat in deze kranen kan optreden.
Check daarom óók eerst of er een drinkwater-keurmerk op de kranen staat:
KIWA is in NLD verplicht voor dergelijke installaties, maar DVGW zou ook al acceptabel zijn (de Duitse tegenhanger van KIWA).
Als die er niet op staan, dan mag je aannemen dat deze kranen dus niet toegestaan zijn. Nog meer prutswerk dus.

(kogel)kranen met drinkwaterkeurmerk hebben meestal een blauwe of groene hendel of vleugel.
(dan zijn ze beter te herkennen)

Hoe zit het dan met die legionellagroei?
Uit een random beschrijving van een wél goedgekeurde kogelkraankraan op internet:
"Door een extra boring in de kogel wordt de voorkomen dat zich rond de kogel stilstaand water kan ophopen met daarbij het risico op bacteriegroei."
Ik heb er eens ergens een animatiefilmpje over gezien op Youtube, over de werking van dat extra boorgat, maar kan ik nu natuurlijk niet meer vinden.

EDIT: Filmpje teruggevonden:
YouTube: Ball valves for drinking water and anti legionnaire's disease

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 17-01-2023 17:29 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Het is makkelijk praten van achter een scherm, maar €1700 voor een dergelijke installatie is absurd. Het is niet veel meer dan een snoer met stekker, een paar stukjes koper, een inlaat combinatie en het bijgeleverde stuk slang eraan voor condens.

Die 3 Bar overstort moet eruit, compleet verkeerd product.

De 8 Bar inlaat combi zou ik liever 6 voor zien, maar soit.

De goedkope kogelkranen moeten eruit en vervangen door goedgekeurde.

De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert. Zeker voor €1700 mogen ze 2 mooie geïsoleerde dakdoorvoeren plaatsen.

Willen ze dat niet? Laat ze maar €1250 terugbetalen zodat je er een vakbekwame installateur het werk kunt laten afmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 18-01-2023 15:02 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ja het komt er eigelijk op neer dat ik er werk van moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Ligt eraan hoeveel leiding ze hebben moeten plaatsen.
Vanaf de schuur helemaal naar huis of lag dat er allemaal al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Koud water lag er al warm water vanuit de keuken dat is 4.5 meter en dan sta je in de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Marleenwest18 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:23:
Ja het komt er eigelijk op neer dat ik er werk van moet maken?
Ja

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gieliovd520 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
Het is makkelijk praten van achter een scherm, maar €1700 voor een dergelijke installatie is absurd. Het is niet veel meer dan een snoer met stekker, een paar stukjes koper, een inlaat combinatie en het bijgeleverde stuk slang eraan voor condens.

Die 3 Bar overstort moet eruit, compleet verkeerd product.

De 8 Bar inlaat combi zou ik liever 6 voor zien, maar soit.

De goedkope kogelkranen moeten eruit en vervangen door goedgekeurde.

De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert. Zeker voor €1700 mogen ze 2 mooie geïsoleerde dakdoorvoeren plaatsen.

Willen ze dat niet? Laat ze maar €1250 terugbetalen zodat je er een vakbekwame installateur het werk kunt laten afmaken.
Je kan denk ik niet alle werkuren terugvragen, eerst zien of ze de boel zodanig willen corrigeren dat het op vakkundig werk gaat lijken (3 bar ding en afvoer weg, 2 rode kraantjes vervangen voor KIWA gekeurd).
De afwerking in de keuken hebben we niet gezien, als daar alles in zicht zit zou ik dat afkeuren.

Een flink bedrag eraf lijkt me wel redelijk, ik zou hier hooguit een stage vergoeding voor geven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Gieliovd520 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert.
Hangt er wel een beetje vanaf hoe lang hij draait en hoe geïsoleerd de garage is. Bij mij is de garage altijd warmer dan buiten.
Ik heb hem op zolder staan (zonder aan en afvoer) ipv garage en de temp daling bij draaien is daar niet erg hoog en na korte tijd weer op nivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
jobr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Hangt er wel een beetje vanaf hoe lang hij draait en hoe geïsoleerd de garage is. Bij mij is de garage altijd warmer dan buiten.
Ik heb hem op zolder staan (zonder aan en afvoer) ipv garage en de temp daling bij draaien is daar niet erg hoog en na korte tijd weer op nivo.
Denk ook dat het wel meevalt inderdaad, paar graden temperatuur verlaging. Zou wel kunnen overwegen de koude uitblaas iets te verlengen naar verderop in de garage zodat er wat meer vermenging optreed en de boiler niet meteen weer zijn koude uitgeblazen lucht aanzuigt.

[ Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 18-01-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat gaat natuurlijk niet, je bent akkoord gegaan met de prijs en oplevering dus je hebt geen recht op geld terug.

Als ze nu nog die overstort weghalen is het weer prima in orde en kan je ook niet meer spreken van een gebrekkige installatie.

Vergelijk het met slotenmakers die 900 euro rekenen voor het openen van een slot. Volkomen legaal maar wel verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Intussen is overstort ventiel weg gehaald en vervangen door een kopere bocht zoals aangegeven !

Ik was even aan kijken naar de kogelkraan en dit is de gene die hij gebruikt hebt iemand in de groep gaf aan dat er ook rode kogelkranen zijn met kiwa keur merk of dvgw. Hier zit neem ik aan geen keurmerk op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92rWgGRK-_byfBFXdT9Tc5uoeM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhrC25OkufiyxAEVAoOjE2ZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvU0e0n8H_CWN4lF-DULorkJDEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12o2FZRTBNrt5hQ8gAlQjn5N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxzaOfwt-brgHhITmpwQD8zEaK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rv60F5cta2D9FCbgOxGLLrar.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
@Marleenwest18 is het inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Helaas niet alles en hebben ondertussen werk van gemaakt omdat meneer van alles verteld wat niet waar is en daar ben ik goed klaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:11:
Helaas niet alles en hebben ondertussen werk van gemaakt omdat meneer van alles verteld wat niet waar is en daar ben ik goed klaar mee
Jeetje, dat kan ik me voorstellen.

Begrijp ook niet dat hij zo raar doet over die overstort van 3 bar. Iemand met het juiste technische inzicht had meteen al begrepen dat je dat ding niet moet plaatsen op een waterleiding met een druk van MEER dan 3 bar..
Dat vind ik het vreemde aan het verhaal.

Vraag me af of het een ander verhaal geweest zou zijn als een man de opdrachtgever was geweest en hem hierover opbelde. Ben bang dat er nu mogelijk gedacht wordt “Tuurlijk mevrouwtje” wat weet die er nu van…

Maar je zegt “niet alles”, hebben ze dan wel wat gedaan, en is die 3 bar overstort nu wel weg dan en functioneert de boiler nu normaal?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ik kreeg bericht van flippy dat hij wilde komen kijken wat er niet goed was aan de instalatie hij heeft de overstort weg gehaald en vervangen door een kopere bocht en aanpassen van de steker want dat was ook niet in orde dit was zeer fijn en zeer dankbaar voor de hulp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:02:
Intussen is overstort ventiel weg gehaald en vervangen door een kopere bocht zoals aangegeven !

Ik was even aan kijken naar de kogelkraan en dit is de gene die hij gebruikt hebt iemand in de groep gaf aan dat er ook rode kogelkranen zijn met kiwa keur merk of dvgw. Hier zit neem ik aan geen keurmerk op

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er een gevonden :)

https://www.bonfix.nl/nl/...genheid-en-vlinder-hendel

Afbeeldingslocatie: https://www.bonfix.nl/cache/thumbs/tn_285x285_ds0_Filled_255-255-255_userfiles_pim-assets_stopkranen-in-kogeluitvoering_325-met-aftapgelegenheid-en-vlinder-hendel-1.jpg

Deze had ik verwacht van een bedrijf met verstand van zaken:

https://www.bonfix.nl/nl/.../322/met-aftapgelegenheid

Afbeeldingslocatie: https://www.bonfix.nl/cache/thumbs/tn_285x285_ds0_Filled_255-255-255_userfiles_pim-assets_stopkranen-in-kogeluitvoering_322-met-aftapgelegenheid-1.png

De aftap aansluiting opzij uitgezonderd, die is niet nodig maar zit niet in de weg als hij is gesloten.
Wel shit dat hij toezegt de overstort te verwijderen en dat niet doet, nu blijft zijn wanprestatie (meerdere) staan en heb je een punt denk ik om op z'n minst de schade te verhalen (weken lang niet kunnen gebruiken, water verlies, hoog stroom verbruik en onverantwoord materiaal gemonteerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:37:
Ik kreeg bericht van flippy dat hij wilde komen kijken wat er niet goed was aan de instalatie hij heeft de overstort weg gehaald en vervangen door een kopere bocht en aanpassen van de steker want dat was ook niet in orde dit was zeer fijn en zeer dankbaar voor de hulp !
Das heel fijn, kudoos voor @flippy !! Fijn dat er zo via het forum een oplossing is gekomen, al had die prutser het natuurlijk gewoon moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Ja de vraag of dan wel goed had gebeurt... als je blijft volhouden dat je instaltie deugd terwijl meerdere mensen zeggen van niet Inc atlantic dan versta je vak gewoon niet of dan probeer je de boel te bedonderen

Ja topper is het ! @flippy

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overstort is er nu uit, alleen de CV inlaat is er nog. die moet nog vervangen worden voor een echte met terugslagklep. maar daar moet de tank voor leeg dus dat is een onderneming voor iemand anders.

meteen boiler aangepast naar een 270L versie (voor meer douchkopjes in het scherm :+ ) en minium instelbare temperatuur verlaagt naar 40. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We konden niet alles goed zien op de foto's, dus ook nog een halfbakken inlaat brol :/
Het lijkt me steeds onwaarschijnlijker dat er voor €400 materiaal is gebruikt, of dat moet in het meerlagen buis gebeuren zitten dat per stuk is ingekocht (koppelingen her en der).

De V3 heeft geen instelling voor 200 of 270l, althans niet op een 200l model.
Een lagere temperatuur kan handig zijn als je het vat niet leeg tapt, dat geeft minder verlies en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
@flippy Ben nou wel even benieuwd wat er met de stekker was?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jim423 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:23:
@flippy Ben nou wel even benieuwd wat er met de stekker was?
Isolatie stuk ingesneden zodat alleen de draden door het te kleine gat van de stekker kunnen en daarna een halve rol tape erover. En natuurlijk de goedkoopste stekker uit de bak van de gamma.

Gat groter gemakt zodat kabel doorloopt tot in de stekker en aderhulzen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:33
flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:31:
overstort is er nu uit, alleen de CV inlaat is er nog. die moet nog vervangen worden voor een echte met terugslagklep. maar daar moet de tank voor leeg dus dat is een onderneming voor iemand anders.

meteen boiler aangepast naar een 270L versie (voor meer douchkopjes in het scherm :+ ) en minium instelbare temperatuur verlaagt naar 40. O-)
Naar 270 liter aangepast?? een stuk verhoogd of zo? hoe? en waarom?
40 graden, ik kan die instelling in mijn V4 niet vinden, ook niet in dat geheime menu voor de installateur.

Ik ga trouwens mijn eigen deze zomer verplaatsen en gelijk met PIR van 6 cm extra isoleren, de isolatie waarde wordt dan minimaal verdubbeld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Naar 270 liter aangepast?? een stuk verhoogd of zo? hoe? en waarom?
40 graden, ik kan die instelling in mijn V4 niet vinden, ook niet in dat geheime menu voor de installateur.

Ik ga trouwens mijn eigen deze zomer verplaatsen en gelijk met PIR van 6 cm extra isoleren, de isolatie waarde wordt dan minimaal verdubbeld.
270L zit in fabrieksmenu net als minimum temperatuur. en voordeel is simpelweg meer douchekopjes op het scherm. daar kan je ook het merk van de machine aanpassen als je die drang hebt...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-01-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Helaas zijn we twee weken verder en zijn mails over en weer gegaan maar het is om te janken wat hij allemaal zegt leugens wat er voorbij komen en zo onprofessioneel.

- overstort ( wat verwijderd is )
- de twee kogel kranen
- lucht afvoer naar buiten moet

Beste man geeft aan dat het allemaal niet waar blijkt te wezen en dat er een rapport moeten laten opmaken

Iemand een idee bij wie we dit kunnen laten doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Heb je die discussies via de telefoon of email?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marleenwest18
Alles is via de mail en de WhatsApp we 1x gebeld dit was in begin toen een overstort er nog zat maar ik kan mijn verhaal niet doen hij laat mijn niet uitpraten en vervolgens gaf die ook aan dat ik andere dingen had gezegd in gesprek wat ik nog nooit had benoemd toen besloot ik niet meer contact te hebben via de de telefoon en eigelijk alleen via de mail zodat ik alles zwart op wit heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Iemand nog ideeën wat ik beste kan doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18
Marleenwest18 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:21:
Iemand nog ideeën wat ik beste kan doen
Neem je verlies en bel een goede installateur om de boel te fixen. Die vorige gaat het niet oplossen en wil je toch eigenlijk ook niet meer over de vloer lijkt me.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
Gisteren mijn Atlantic Explorer V4 200L aangesloten. Was erg blij met dit topic en de foto's van Marleenwest18 aangezien de mijne na een tijdje niets meer leek te doen en het naar verbrand kunststof rook in de ruimte, dus ik kneep m nogal.

Nadat ik instelling van binnen/binnen naar buiten/buiten veranderde heeft ie in circa 7 uur het water opgewarmd tot 62 graden.

De geur die ik rook was (neem ik aan) "nieuwigheid".

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleenwest18
Aziona

Probleem is verholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:33
Ik meende dat mijn Atlantic regelmatig een storing had omdat er niet meer werd verwarmd...het bleek dat als de stroom op die groep er even af is geweest de storing zich voor deed, ik moet dan de tijdklok opnieuw instellen, maar verder werkt de wpb nog wel :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
Ja, neem van wel. Hij stond eerst op Binnen/binnen en ik heb de indruk dat ie dan niks doet als het te koud is in de kamer. Zou dat kunnen? Nadat ik m op Buiten/buiten heb gezet doet ie het wel gewoon.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickLelie
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 10:35
@Marleenwest18
Hoi Marleen, blij dat je problemen opgelost zijn.
Ik heb ook zo'n atlantic laten installeren.
Wat zijn de instellingen nu die jij gebruikt ?
Zou je daar even een overzichtje van kunnen geven ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickLelie
Hoi,
blijkbaar zijn er veel tweakers met verlof want ik krijg weinig reactie 8)

Zoals gezegd heb ik ook een atlantic v4 en sukkel ik wat met de optimale configuratie.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de opstelling nogal eigenzinnig is aangezien er ook nog een zonneboiler in het spel is en om het helemaal af te ronden een doorstromer op gas ;-)

Even de opstelling verduidelijken
koud water -> zonneboiler -> warmtepompboiler -> doorstromer -> aftappunten warm water.

Op het moment dat de temp van de warmtepompboiler 5° lager is als de zonneboiler, slaat er een circulatiepomp aan. Het warm water (wat op dat moment kouder is als de zonneboiler) van de wp gaat dan naar de koud water invoer van de ZB. In de zomer (behalve nu met dit rotweer) kan de ZB zo volledig instaan voor de warmwaterproductie.

Momenteel staat de WB ingesteld op 55° en begint hij maar te verwarmen om 18:00 indien het nog nodig is dan. Er staat ook een legionella cyclus actief maar die heb ik nog niet weten opslaan. Iemand een idee waarom ?

Hier neemt iedereen 's morgens een douche en deze setup zorgt ervoor dat er dan voldoende warm water is.

Nu, dit werkt (tot nog toe) goed in de zomer, maar wat zou de meest optimale setting zijn in de winter.
De ZB doet dan niet zo veel meer (behalve het water een beetje voorverwarmen op goede dagen).
Iemand die hier wat duiding aan kan geven ?

• PatrickLelie
flippy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:45:
[...]

270L zit in fabrieksmenu net als minimum temperatuur. en voordeel is simpelweg meer douchekopjes op het scherm. daar kan je ook het merk van de machine aanpassen als je die drang hebt...
@flippy zou je me dat aub verder kunnen verduidelijken ?
Ik zit ook met zo'n WPB .
De hoeveelheid water kan je niet veranderen, dat blijft 200L, dus wat gebeurt er dan echt als je in het fabrieksmenu die aanpassing doet ?
Gaat hij het water extra verwarmen ?
Gaat hij meer en sneller verwarmen ?

AUB graag wat verdere uitleg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PatrickLelie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:45:
[...]

@flippy zou je me dat aub verder kunnen verduidelijken ?
Ik zit ook met zo'n WPB .
De hoeveelheid water kan je niet veranderen, dat blijft 200L, dus wat gebeurt er dan echt als je in het fabrieksmenu die aanpassing doet ?
Gaat hij het water extra verwarmen ?
Gaat hij meer en sneller verwarmen ?

AUB graag wat verdere uitleg
Je krijgt meer douchekopjes in het scherm.

Thats it.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Apart dat zulke vragen in een topic als deze terecht komen, blijkbaar door de titel met Atlantic erin :)

Er is een algemeen topic waar Atlantic veel voor komt aangezien het begon met dat merk:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Het aantal douches geeft eigenlijk de ingestelde temperatuur weer, hoe warmer je hem instelt (als hij op manueel staat) hoe meer water je kan tappen en hoe meer douches je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 09:34
Ik heb enkel een inlaatcombinatie op me 270 liter.
Deze is 8 bar. En nog elke 2 weken komt er een emmer water uit. Kwa condens vanaf slang warmtepomp 1 emmer per week (was noodopstelling, vandaar weet ik het)

Maar op je warme leiding hoeft nieteens een inlaatcombinatie. Staat ook niet in de manuel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:17

de Peer

under peer review

BjornKoster1989 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:31:
Ik heb enkel een inlaatcombinatie op me 270 liter.
Deze is 8 bar. En nog elke 2 weken komt er een emmer water uit.
Dat klinkt goed. Dan werkt alles toch naar behoren?

Alleen op koud idd. De warme leiding is geen inlaat maar uitlaat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ik draai al 4 jar met de Atlanta explorer V3 model (voorloper van V4)

Enkel Inlaatcombinatie 8 bar op koudwaterleiding. Rest doet i zelf en hoef je niks aan te sluiten.

Hier 0 problemen met de Atlanta Explorer. Top ding.

Was toen 1100€ in de aanschaf en subsudi was ook nog 1100€, dus kon niet beter.
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Dat klinkt goed. Dan werkt alles toch naar behoren?

Alleen op koud idd. De warme leiding is geen inlaat maar uitlaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BjornKoster1989 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:41:
Ik draai al 4 jar met de Atlanta explorer V3 model (voorloper van V4)

Enkel Inlaatcombinatie 8 bar op koudwaterleiding. Rest doet i zelf en hoef je niks aan te sluiten.

Hier 0 problemen met de Atlanta Explorer. Top ding.

Was toen 1100€ in de aanschaf en subsudi was ook nog 1100€, dus kon niet beter.

[...]
Ik al 5 jaar. Ook de V3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@BjornKoster1989 @de Peer Ooit iets aan onderhoud gedaan en zoja, wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:36:
Nee helemaal niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Nee, toevallig eergister bouwstof er eens uitgehaald en de lamellen stof eraf gehaald. Verder niks. Volgens mij kan je er niet meer aan doen ook.
Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:36:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Ja was mooie koop he. Subsudi evenveel als aankoop. Besteld in belgie en zelf geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
BjornKoster1989 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:10:
Ja was mooie koop he. Subsudi evenveel als aankoop. Besteld in belgie en zelf geinstalleerd.

[...]
Waar heb je hem gekocht? Als ik nu kijk naar de prijzen raak ik hier in België precies niet onder de 17-1800 euro (en ja, inflatie, maar een verschil van zo'n 50% vind ik precies wel veel ;) )

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

betaplayer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Waar heb je hem gekocht? Als ik nu kijk naar de prijzen raak ik hier in België precies niet onder de 17-1800 euro (en ja, inflatie, maar een verschil van zo'n 50% vind ik precies wel veel ;) )
De prijzen zijn idd meer dan 50 procent gestegen. Ik heb hem ook voor 1100 euro gekocht bij esanico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
Esanico, maar wat “de peer” zegt, prijzen zijn laatste jaren enorm gestegen. De markt springt er gewoon op in, weet dat alles duurder wordt, dus verhogen hun prijzen.
betaplayer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1502
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-01 12:46
Hallo iedereen,

We hebben onlangs een Atlantic Explorer V4 Cozy Thermodyn aangeschaft in combinatie met een Vaillant ecoTEC+ VC25 gasketel. De persoon die dit systeem heeft geleverd, heeft ons een utopie verkocht door te beloven dat dit perfect zou werken met onze zonnepanelen, enzovoort. Helaas blijkt dat deze persoon ons flink heeft misleid, vooral wat betreft de installatie van beide toestellen.

We hebben inmiddels een nieuwe loodgieter ingeschakeld, die al 70% van het werk opnieuw heeft gedaan. Echter, hij stuit nu op een probleem met de installatie van beide toestellen. Er zijn twijfels over de compatibiliteit tussen de toestellen, omdat:

De vloerverwarming enkel is aangesloten op de gasketel en niet op de warmtepompboiler.
De warmtepompboiler elektronisch niet verbonden is met de gasketel, waardoor de toestellen niet met elkaar kunnen communiceren.
We hebben contact opgenomen met Atlantic, maar zij willen ons niet verder helpen. Zij stellen dat het de verantwoordelijkheid van de loodgieter is om de toestellen correct te installeren.

We zitten nu al vier maanden zonder gebruiksmogelijkheid van onze woning, omdat het systeem niet gekeurd kan worden. Is er iemand die ons hierbij kan helpen? We zouden dit enorm waarderen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35QltFsSO4VcSLtsrVNF-bWY68w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13a7zJsLR8leTrQSWSVXN01h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-06 23:59
@Sa1502 Wat een toestand! Ik kan je helaas op technisch vlak niet helpen.
Voor een goede respons kan je het beste een eigen topic maken.
Doorborduren op een oud topic is niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa1502
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-01 12:46
Excuses hiervoor, zal een topic maken bedankt voor de typ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
@Sa1502 Dit klopt, er is geen koppeling tussen beide toestellen. De ketel doet dus verwarming en de Atlantic tapwater. Het is dus zaak om de blauwe aansluiting op de Atlantic via een inlaatcombinatie 6-bar aan te sluiten op het koude drinkwater. En de rode aansluiting gaat naar alle tappunten + douche/bad. De andere 3 aansluitingen blijven ongebruikt. Als de de Atlantic laat verwarmen wanneer de zon schijnt (bijvoorbeeld tussen 11.00u-17.00u) via de ingebouwde timer zal deze automatisch zonne-energie gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 2 Laatste