Vraag

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-03 08:36
Ik heb een aantal dringende vragen ik zal de situatie even kort uitleggen

Wij hebben in november een warmtepomp boiler aangeschaft van atlantic type v4. Geïnstalleerd in de garage geen luchttoevoer en afvoer naar buiten dit was allemaal niet nodig volgens de monteur de eerste 3 weken werkte alles naar behoren je hoorde hem aanzuigen en de warmtepomp deed het en waar nodig ondersteuning door de elektra.

Nu stond ik 3 weken geleden in de garage het viel mijn op dat ik de boiler niet meer hoorde aanzuigen en is het vanaf dat moment stil. Toen ik keek in de energie verbruik gaf hij aan dat hij al dagen lang volledig electriche ondersteunt en lijkt wel of hij geen ondersteuning krijgt van de warmtepomp ( tenminste dat is wat ik denkt zien bij het verbruik en besparing )

Ik heb de monteur een bericht gestuurd en gevraagd hoe dit zit helaas kon hij mijn geen antwoord er opgeven want hij wist niet hoe dit precies zat enkel dat hij hem goed heeft geïnstalleerd en dat ik het bedrijf moest benaderen waar ik hem had aangeschaft. Deze heb ik aantal vragen gesteld en filmpje gestuurd maar nog geen antwoord gehad

Nu is er ook een afvoer geplaats en hoor ik hem de gehele dag water water afvoeren ( je hoort het water echt stromen wat door de pijp loopt nu heb ik wel wat filmpjes gezien van de instalatie van andere mensen en ik zie bij niemand zo een buis zitten

Mijn vragen zijn als volgt

- is het de bedoeling dat hij de gehele dag stil is en geen lucht meer aanzuigd ( hoe zit dit precies)

- hoeveel kw gebruikt hij op dagen als deze ? Als ik hem uitlees gebruikt hij op eco stand nij ons bijna 20 kw per dag is dat normaal

- kan iemand mijn vertellen of de pomp correct is aangesloten ( ik snap dat dit moeilijk te zien is) maar valt er iets op wat niet correct is?

- is het rendement hoger als er een lucht afvoer en toevoer loopt naar buiten ( volgens de monteur niet nodig ) wat is jullie mening

Groetjes marleen

Alle reacties

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 12:02
Wat doet dat overstortventiel op de warmwaterleiding daar? Lijkt me niet helemaal juist. Is er een Inlaatcombinatie op de koudwaterleiding aangesloten?

20kw op één dag is echt megaveel. Hier 3-4kW met een legionellarun op één dag met een 200liter WPB.

En de WPB hoort sowieso lucht aan te zuigen als de doeltemperatuur onder de ingestelde setpoint komt.

En de COP (lees: het rendement) gaat waarschijnlijk wel omhoog als je naar Buiten gaat afblazen en binnen aanzuigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• hfa
Noot: als het echt een overstortventiel is kan ik me voorstellen dat er nu (kostbaar) warmwater wordt geloosd. Voelt de afvoerpijp toevallig ook warm? Dan weet je zeker dat dit NIET de bedoeling is ;)

• Marleenwest18
Bedankt voor de reactie

Ja klopt de afvoer pijp voelt warm aan als hij water er doorheen loopt

• hfa
Noot2: zelf ben ik niet thuis in de Atlantic WPB, maar check sowieso de instellingen of de WPB wel de juiste stand staat. Bij onze LG WPB kun je bijvoorbeeld voor auto, warmtepomp of turbo kiezen. Die laatste stand schakelt ook het element altijd in met dito elektriciteitsverbruik...

• hfa
Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:19:
Bedankt voor de reactie

Ja klopt de afvoer pijp voelt warm aan als hij water er doorheen loopt
Check. Dat overstortventiel hoort daar niet. Daarmee blijft de WPB continu vermogen vragen omdat warmwater wegloopt en er dus 'warmtevraag' is én de boiler dus weer warmwater gaat maken. Wat nog wel bijzonder is, is dat dit dan zonder warmtepomp gebeurt...

Laat een installateur komen met (meer) verstand van dit soort zaken en de installatiehandleiding volgen :+

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:48

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

De bovenste inlaatcombinatie is idd apart, geheel overbodig zelfs en dan ben je die rare pijp daar ook kwijt.
Kan je die verbruiks info eens over de laatste maand laten zien?
Verder kan je de instellingen nalopen, met name wat de warmtepomp betreft, een tijdschema als dat is ingesteld en nog wat meer over de 'hulp verwarming' (het element).

Als er 20kWh op een dag is verbruikt met alleen het element dat 1800W vraagt dan werkt het element 11 uur per dag, bizar veel of je moet erg veel water tappen.
Dat zou ook het water dat de afvoer in gaat kunnen verklaren als de wpb lang achtereen verwarmt.
Normaal staat er een temperatuur in beeld, zowel de gewenste (midden) als de huidige (rechts onder).
Ik zie trouwens een koffertje op het display, dat is de 'afwezig' instelling als je hem niet gebruikt.
Is dat om te voorkomen dat hij blijft verwarmen?

Die installateur snapt er blijkbaar weinig van en ik vermoed dat hij (of de eigenaar) foutief in de menu's heeft gerommeld of juist helemaal niet.
Er staat in de menu's een Eco stand die de warmtepomp voorrang kan geven.
In het installateurs menu staat hoeveel uur de warmtepomp vanaf het begin heeft gewerkt en je kan eventueel kijken of er foutmeldingen zijn.
Misschien woont een Tweaker met een Atlantic wpb in de buurt, dat zoekt wat makkelijker :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Marleenwest18
Bedankt voor de informatie

Ja het is eigelijk te gek voor woorden
werkt voor een verduurzamings bedrijf en sluit elke dag dit soort pompen aan en airco's we hebben 1700 euro betaald voor de instalatie en een factuur ook gehad zoals het hoorde

• hfa
Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:45:
Bedankt voor de informatie

Ja het is eigelijk te gek voor woorden
werkt voor een verduurzamings bedrijf en sluit elke dag dit soort pompen aan en airco's we hebben 1700 euro betaald voor de instalatie en een factuur ook gehad zoals het hoorde
Bijzonder. 1700 euro bovenop de aanschafprijs van de WPB? De beste persoon kan in ieder geval wel rekenen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

hfa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Bijzonder. 1700 euro bovenop de aanschafprijs van de WPB? De beste persoon kan in ieder geval wel rekenen.
Dat wil ik ook wel verdienen voor 1 dagje (broddel)werk, waar kan ik tekenen? :+
Niet normaal als je ziet hoe weinig materiaal er is gebruikt, zelfs geen lucht doorvoer of wat dan ook :z

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
Het staat duidelijk op de display;
de warmtepompfunctie is in de laatste 7 dagen niet gebruikt en je warmwater wordt in zijn geheel door een verwarmingselement gestookt, onzuinig en duur dus.

Geen idee waarom, fiets eens door de instellingen zou ik zeggen en kijk of je daar iets opvalt.
Je moet er eerst voor zorgen dat het warmtepompgedeelte weer gaat draaien.
Manier van aansluiten en of het ding wel goed geplaatst is in een garage zonder directe buitenaf-/aanvoer is iets waar ik daarna pas naar zou kijken.

• Marleenwest18
Ja hij had tegen ons verteld dat alleen de materiaal kosten wat hij heeft gebruikt al ruim 450 euro was ik was wel verbaasd ik dacht dat is wel erg prijzig maar goed hé je gaat er vanuit dat iemand eerlijk is.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:56
Ik zou als eerste de instellingen eens gaan nalopen. Dat hij nu alleen op het element werkt kost een bak aan energie en €€€€.

Ook is een dakdoorvoer eigenlijk wel nodig. Ik heb de mijne ook in de garage staan en deed in het begin aanvoer en uitblaas ook in dezelfde ruimte gebruiken.

Na 1 jaar de uitblaas via dakdoorvoer gedaan en werkt al jaren perfect nu.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Marleenwest18
Dit is wat ik kan vinden in de instellingen op het moment

staat idd op dit moment op vakantie modus omdat hij blijft verwarmen en ontiegelijk veel energie trekt

• Marleenwest18

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Je hebt nog een menu met meer instelllingen.

Daar kom je door vanaf beginscherm menuknop indrukken en tegelijk wieltje met de klok mee indraaien.

Dan instellingen---geavanc.modus

Daar staat nood-modus x
Kijk eens of die niet aan staat.

Daar kun je het electrische element ook helemaal uitschakelen.

Vanuit daar is er nog een menu via een handeling, maar daar zal ik niet zomaar in gaan.

[Voor 49% gewijzigd door redbullwaning op 15-01-2023 22:18]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dat je hem overdag niet (meer) hoort kan kloppen, hij werkt van 22u tot 6 uur zoals hij nu staat.
Best ongunstig want dat is het koudste (en vochtigste) deel van de dag.
Dat neemt niet weg dat hij de warmtepomp niet zou moeten gebruiken, het is al weken warm genoeg.

Als je de cursor op de 22 (uur) zet dan kan je met de draaiknop de tijd instellen naar bijv. 8 uur, de 2e tijd gaat dan vanzelf op 8 uur later staan.
Eventueel kan je nog een tijd blok erbij zetten, hij wil minimaal 8 uur op een dag zien.

Maar eerst verder kijken waarom hij de warmtepomp niet gebruikt, dat is belangrijker dan wanneer hij werkt.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:43: enkel dat hij hem goed heeft geïnstalleerd
dat heeft ie niet gedaan. hij heeft de INLAATcombinatie op de UITLAAT van de tank gemonteerd.

en de instellingen klopt zo te zien helemaal niks van, snachts lopen ipv overdag om maar 1 ding te noemen. vakantiemodus moet natuurlijk al helemaal niet en de pijpen op binnen-binnen is verre van optimaal.

door de instellingen momenteel word hij eigenlijk geforceerd om alleen op het element te draaien. dat moet anders.

[Voor 15% gewijzigd door flippy op 15-01-2023 23:01]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Marleenwest18
Hoe kan ik hem op dit moment het beste instellen

• flippy
  • Niet online

flippy

Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:03:
dat is al gezegd, vakantiestand uit, alleen overdag aanzetten. ventilator op buiten-buiten en de temperatuur niet te hoog. begin maar eens met 50 graden. om de boel te forceren kan je ook het noodelement uitzetten. dan forceer je dat hij de compressor moet gebruiken.

in de tussentijd kan je die prutser terughalen en hem >kostenloos< de inlaatcombinatie op de juiste plek monteren.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 15-01-2023 23:07]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:03:
Begin bij het installateurs menu zoals @redbullwaning aangeeft, laat maar weten wat daar is ingesteld.

• Marleenwest18
Oké dan ga ik hier morgen mee aan de gang op dit moment heb ik (nachtdienst anders had ik het gelijk al gedaan) ik zal van alles is een foto maken zodat ik kan laten zien wat daar is ingesteld en dan hem juist programeren ook hier maak ik dan even foto's van.

Ik heb ook contact gezocht met de instalateur en mijn verhaal gedaan en dat hij niet goed is geïnstalleerd en dat het overstortventiel daar niet hoort. Echter komt er weinig zinnigs uit behalve dat hij aangeeft het ventil nooit geplaatst te hebben en als ik het zeg dat hij hem weg haalt. Wat moet je nou met zo reactie..

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:11

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Download de installatiemanual,
https://atlanticclimate.n...n-gebruikshandleiding.pdf
Lees eens vanaf pag 81. Controleer de aansluitingen. Loop de menu's eens door.

Graag betere foto's van hoe het aangesloten is bij de blauwe inlaat (onderkant) en de rode uitlaat (bovenkant) en details/typenummers van de gebruikte onderdelen.

Wordt de wamtepompboiler gebruikt voor SWW/warm water/douchen of warm je er een jacuzzi mee op?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Marleenwest18

• redbullwaning
@Marleenwest18

Je kan de electrische steunweerstand wel deactiveren dan weet je zeker dat die niet gebruikt wordt.

Nu wachten tot 10 uur of die aangaat.

Is die timer nodig?

[Voor 6% gewijzigd door redbullwaning op 16-01-2023 09:38]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• Marleenwest18
Nu was ik bij dat menu en op moment dat ik daarop klikte begon hij aan te zuigen toen ging naar afbeelding twee en hij stopte met aanzuigen ... nog keer naar dezelfde modus terug gegaan maar helaas hij zuigt niet meer aan

• Marleenwest18
Dit geeft hij aan na alle instellingen hebben gewijzigd

• Marleenwest18
Welke timer bedoel je ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De bedrijfstijden, zijn die nodig?
En je zou hem eens kunnen resetten en opnieuw in kunnen stellen.

Zijn de in- uitgangen voor lucht nog vrij?

En laat hem aansluiten zoals het hoort, en met kanalen naar buiten.

[Voor 81% gewijzigd door teacher op 16-01-2023 09:51]

Wise enough to play the fool

• redbullwaning
Bedrijfstijden.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56
Ga weer terug naar je instellingen voor bedrijfstijden en zet dit op permanent, 24 uur.
ik zou ook direct de hulpverwarming (electrische steunweerstand) uitzetten.

De boiler gaat nu alleen op de warmtepomp draaien, gestuurd door de temp van het water en niet op vastgestelde tijden. Het opwarmen duurt langer maar kost je beduidend minder energie.

Wanneer de monteur de boel conform installatie handleiding heeft hersteld kun je altijd nog de hulpverwarming aan zetten en evt. een schema instellen.

• Marleenwest18
Op 24 uur gezet en hulpverwarmimg is uit. Moet hij dan ook direct de aanzuigen ?

Dit geeft nu nog aan ondanks de wijzigingen ik neem aan dat hier nog wat in veranderd moet worden ?

• redbullwaning
Normaal wel.

Beter zet hem even naar fabrieksinstellingen. Dan zal die meteen aan moeten gaan.
Hulpverwarming zet je dan weer uit.
Hij kan 62 graden op de compressor doen.

Die bedrijfstijden willen wel eens raar doen.

[Voor 21% gewijzigd door redbullwaning op 16-01-2023 10:23]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:17:
Op 24 uur gezet en hulpverwarmimg is uit. Moet hij dan ook direct de aanzuigen ?

Dit geeft nu nog aan ondanks de wijzigingen ik neem aan dat hier nog wat in veranderd moet worden ?

[Afbeelding]
Systeem status zegt iets over het huidige moment, niet over instellingen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

De Atlantics zijn een beetje apart wat reageren op instellingen betreft, haal de stekker er een minuutje uit als hij het begin scherm met de douches aangeeft, hopelijk start ie daarna dan wel.
Met de timer geef je aan wanneer hij mag werken, de blauwe balkjes dus.
Heb je geen voorkeur (ivm het geluid) dan is 24u prima zonder elektrisch element.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:26:
De Atlantics zijn een beetje apart wat reageren op instellingen betreft, haal de stekker er een minuutje uit als hij het begin scherm met de douches aangeeft, hopelijk start ie daarna dan wel.
Met de timer geef je aan wanneer hij mag werken, de blauwe balkjes dus.
Heb je geen voorkeur (ivm het geluid) dan is 24u prima zonder elektrisch element.
Ik weet niet wat de ingesteld doeltemperatuur is, maar in principe start hij pas als hij daar 5 graden onder zit.

Bij mij staat hij bijvoorbeeld ingesteld op 50 graden, maar start hij pas bij 45 graden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ik weet niet wat de ingesteld doeltemperatuur is, maar in principe start hij pas als hij daar 5 graden onder zit.

Bij mij staat hij bijvoorbeeld ingesteld op 50 graden, maar start hij pas bij 45 graden.
Ik zie 54 graden ingesteld op de laatste plaatjes en actueel 9 graden :P
Die gaat wel een paar uur lopen vandaag.

• Japiooo
  • Laatst online: 11:56
Marleenwest18 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:45:
Aan de installatiemethodiek te zien is dit een CV monteur.

• Marleenwest18
Oké als ik zo weer thuis ben ga ik dat uitproberen ik ben benieuwd.

Mail opgesteld naar bedrijf waar de monteur werkzaam is en bericht naar hem persoonlijk maar daar reageerd hij niet op.

• flippy
  • Niet online

flippy

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:38:
Oké als ik zo weer thuis ben ga ik dat uitproberen ik ben benieuwd.

Mail opgesteld naar bedrijf waar de monteur werkzaam is en bericht naar hem persoonlijk maar daar reageerd hij niet op.
Daarom moet je ook niet naar hem/haar persoonlijk mailen maar naar de persoon die hem aanstuurt. Als dat niet werkt kan je beginnen met een ingebrekestelling.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-01-2023 10:46]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Wees bij een ingebrekestelling duidelijk over wat er wel en niet goed ging.

De monteur begon al met het niet geplaatst hebben van de 2e inlaatcombinatie aan de warme kant 8)7
Het apparaat heeft blijkbaar een paar weken goed gewerkt gezien de 35% warmtepomp gebruik.
Ik denk wel met element erbij want er is verder niets ingesteld omdat de monteur er weinig van weet.

Hoe de timer in de nachturen erin is gekomen snap ik niet maar het maakt wel duidelijk waarom hij overdag niet meer werd gehoord.
De ruimte waar hij staat lijkt me vrij klein, als hij die koud blaast gaat ie mogelijk met de automatische stand het element vaker gebruiken maar niet 11 uur per dag (tenzij er toevallig een legionella run is geweest).

Het lozen van warm water kan natuurlijk niet, daardoor zal hij langer draaien dan nodig en dat is wel het eerste wat aangepast moet worden.
Dit is een monteur die de nodige bijscholing moet hebben, da's wel duidelijk :z

• Marleenwest18
De kosten waren voor de materiaal 450 euro als jullie de foto's zo zien komt dat denken jullie overeen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:38:
De kosten waren voor de materiaal 450 euro als jullie de foto's zo zien komt dat denken jullie overeen?
Ik vind het wel veel, ik kan niet alles zien maar de inlaatcombinaties kunnen tot €50 elk kosten.
Bochtjes en koper zijn vrij duur maar een pvc afvoerpijp kost niks.
Misschien zijn de koppelingen voor de witte kunststof leiding duur zoals ik bij de bouwmarkt zie en die witte leiding kan duur zijn (tot €10 per meter als je nergens op let).

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-03 21:45
Dat ding op de warme kant is volgens mij geen inlaatcombinatie maar een overstortventiel voor cv ketel. Een cv ketel overstort heeft meestal een openingsdruk van 3 bar, en een inlaatcombinatie iets van 8 bar volgens mij.

De waterdruk op het waterleidingnet zit volgens mij boven de 3 bar waardoor dat overstortventiel waarschijnlijk continu doorlaat en de boiler dus continu koud water toegevoerd krijgt.

Blijft je watermeter lopen als je als je geen waterverbruik in huis hebt?

Die 3 bar overstort moet daar weg.

Bovenop het rode dopje, staat daar een drukwaarde vemeld in Bar of kPa ?

Zit er aan de koude kant van de boiler wel een inlaatcombinatie?
Dat is echt het probleem hoor denk ik. Zou het installatiebedrijf zeggen dat ze een cv overstor 3 bar hebben geplaatst in plaats van een inlaatcombinatie 8 bar en dat er daardoor continu water wegstroomt.

[Voor 26% gewijzigd door Stokertje op 16-01-2023 12:29]

• Marleenwest18
Er staat op het rode dopje 3 bar

• Stokertje
Dat is echt het probleem hoor denk ik. Zou het installatiebedrijf zeggen dat ze een cv overstort 3 bar hebben geplaatst in plaats van een inlaatcombinatie 8 bar en dat er daardoor continu water wegstroomt.

Kan je een foto plaatsen van de inlaat van de boiler? De blauwe aansluiting. Zit daar ook iets?

[Voor 12% gewijzigd door Stokertje op 16-01-2023 12:30]

• redbullwaning
Heeft die soms een keer heel lang gedraaid.

Ik dacht dat er een max draaitijd opzat maar dat weet ik niet zeker.

[Voor 3% gewijzigd door redbullwaning op 16-01-2023 12:58]

• Marleenwest18
Ik ben een opsomming aan maken wat mis mee is iemand nog een vulling

- Het lozen van warm water kan natuurlijk niet, daardoor zal hij langer draaien dan nodig

- overstortventiel op de warmwaterleiding moet weg

- INLAATcombinatie op de UITLAAT van de tank gemonteerd.

-  cv overstor 3 bar hebben geplaatst in plaats van een inlaatcombinatie 8 bar en dat er daardoor continu water wegstroomt.

• Marleenwest18
Dit is de koude kant

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:37:
Ik ben een opsomming aan maken wat mis mee is iemand nog een vulling

- Het lozen van warm water kan natuurlijk niet, daardoor zal hij langer draaien dan nodig KLOPT

- overstortventiel op de warmwaterleiding moet weg Klopt

- INLAATcombinatie op de UITLAAT van de tank gemonteerd. Overstort cv ketel op uitlaat van tank gemonteerd, moet weg

-  cv overstor 3 bar hebben geplaatst in plaats van een inlaatcombinatie 8 bar en dat er daardoor continu water wegstroomt.
Op de koude kant lijkt wel een inlaatcombinatie te zitten, staat daar een druk op 1 van de doppen? Waarschijnlijk op de groene dop, de zwarte is om de koud water toevoer af te sluiten.8 bar?

[Voor 5% gewijzigd door Stokertje op 16-01-2023 12:44]

• Marleenwest18
Ja er staat 8 bar op

• Stokertje
Dan zou ik ze vragen de 3 bar overstort weg te laten halen, en dan de boiler resetten/even van de spanning af, en dan weer kijken wat er gebeurd.

Een leidinggevende van deze monteur zou zeker moeten begrijpen dat een cv overstort van 3 bar in het waterleidingnet een probleem is omdat de druk in het waterleidingnet hoger is dan 3 bar.

Er zit dus een inlaatcombinatie aan de koude kant. Heb de handleiding van de Atlantic niet gelezen, maar dat is wel de normale manier van boiler aansluiten.

[Voor 19% gewijzigd door Stokertje op 16-01-2023 12:55]

• Wolly
  • Niet online
- INLAATcombinatie op de UITLAAT van de tank gemonteerd.
Nee, inlaat moet op de koude kant. Lijkt er al te zitten, dat is die ene met groene dop.

Let wel op, die met die groene dop moet wel op de rioolafvoer zijn aangesloten.

Kan je ook nog even kijken of er een soort tuinslang uit de wpb komt, dat is de condensafvoer en die moet ook op het riool.
Overstort cv ketel op uitlaat van tank gemonteerd, moet weg
Exact.

[Voor 30% gewijzigd door Wolly op 16-01-2023 13:05]

• Marleenwest18
Ja er loopt de achterkant een doorzichtige slang door de afvoer heen

Oké dus met een groene dop zit op de juiste plaats en met de rode dop niet

Deze zit er ook tussen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Ik zie 2 termen door elkaar, de inlaatcombinatie en de overstort zijn dezelfde dingen.
De rode van 3 bar zorgt dat er veel warm water wegloopt, die moet er zeker tussen uit en zo'n ding hoort helemaal niet in een tapwater circuit dus een dikke blunder van de monteur.
Zonder deze is de verticale afvoerbuis overbodig.

Die van 8 bar op de koude inlaat is goed, die loost nu uiteraard niet omdat de rode dat veel eerder doet.

Wat de lucht betreft hangt het van de ruimte af, in de handleiding staat een minimaal volume vermeld omdat de wpb de ruimte anders te ver afkoelt en onrendabel (te lang) werkt of zelfs er mee stopt.
Grenst deze ruimte aan een andere verwarmde ruimte dan heb je daar verlies van warmte.

Een mogelijkheid is de koude lucht afvoer van de wpb naar buiten brengen, vraag je dan wel af waar hij de verse lucht vandaan gaat halen.
Deze wpb verplaatst minstens 300m3 lucht per uur dus dat gaat hard.

Ik weet niet of je op een andere manier nog warm water hebt maar je kan de wpb beter niet gebruiken als het water wegloopt.

De rode kraantjes zijn voor een cv, er staat denk ik geen KIWA keur op want dan zou de hendel blauw zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-01-2023 13:13]

• Wolly
  • Niet online
@Speedy-Andre Kan jij zien of de diëlektrische koppeling wel is gemonteerd?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:12:

Die van 8 bar op de koude inlaat is goed, die loost nu uiteraard niet omdat de rode dat veel eerder doet.
officieel geeft Atlantic aan dat dit een 7 bar overdrukventiel moet zijn

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:14:
Ja, die zit er wel op dus er gaat nog wel een klein beetje goed hier bij die gediplomeerde installateur :')

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:45

CurlyMo

www.pilight.org

Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:14:
Ja, die zit erop.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

DanTm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Het is op het randje, de boiler kan wel 8 bar hebben volgens de handleiding.
Hier zit al 5 jaar 8 bar.

• Marleenwest18
Hij staat achterin de garage die is zo 25 m2 en staat zo 10-15 cm van de muur af

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:22:
Hij staat achterin de garage die is zo 25 m2 en staat zo 10-15 cm van de muur af
Het hangt van je verbruik af of dat lang goed gaat, het is wel beter als hij geen vrieslucht van buiten aanzuigt.
Hang een thermometer op om het te volgen, misschien zo'n draadloze met display zodat je er niet heen hoeft.
Eventueel is extra isolatie om de boiler heen een idee om wat minder warmte te verliezen (noppen folie).

• Stokertje
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:12:
Ik zie 2 termen door elkaar, de inlaatcombinatie en de overstort zijn dezelfde dingen.
De rode van 3 bar zorgt dat er veel warm water wegloopt, die moet er zeker tussen uit en zo'n ding hoort helemaal niet in een tapwater circuit dus een dikke blunder van de monteur.
Zonder deze is de verticale afvoerbuis overbodig.

Wat de lucht betreft hangt het van de ruimte af, in de handleiding staat een minimaal volume vermeld omdat de wpb de ruimte anders te ver afkoelt en onrendabel (te lang) werkt of zelfs er mee stopt.
Grenst deze ruimte aan een andere verwarmde ruimte dan heb je daar verlies van warmte.

Een mogelijkheid is de koude lucht afvoer van de wpb naar buiten brengen, vraag je dan wel af waar hij de verse lucht vandaan gaat halen.
Deze wpb verplaatst minstens 300m3 lucht per uur dus dat gaat hard.

Ik weet niet of je op een andere manier nog warm water hebt maar je kan de wpb beter niet gebruiken als het water wegloopt.

De rode kraantjes zijn voor een cv, er staat denk ik geen KIWA keur op want dan zou de hendel blauw zijn.
Toch wordt volgens mij bij cv ketels meestal de benaming overstort/Prescor gebruikt bij mijn weten en op boilers inlaat combinatie. De functie is inderdaad gelijk, ware het niet dat de inlaatcombinatie is voorzien van een afsluiter om de watertoevoer af te sluiten en dat heeft de overstort niet. Vandaar mogelijk de naam inlaat COMBINATIE ?

Maar goed, hij hoort daar sowieso niet en zorgt waarschijnlijk voor een doorloop van water met alle mogelijke gevolgen.

Dit oplossen en kijken wat er dan gebeurd lijkt me het handigst. Dan kan ook gezien worden of aan en afvoer van lucht wel nodig is of niet. (En of de boiler dan uberhaupt weer normaal gaat werken)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

De inlaatcombinatie heeft een terugslagklep, dat moet om geen 'vuil' water terug de waterleiding in te krijgen.
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken :)
Het gaat om de eventuele afgifte van metalen aan het drinkwater.

• Marleenwest18
De monteur heeft gereageerd geeft aan als hij de 3 bar overstort weg haalt hij dan te veel druk krijgt en ontploft .. dit lijkt mijn toch niet het geval...

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
De monteur heeft gereageerd geeft aan als hij de 3 bar overstort weg haalt hij dan te veel druk krijgt en ontploft .. dit lijkt mijn toch niet het geval...
Nee dat is zeker niet het geval, Die 3 bar overdrukventielen zijn bedoeld voor verwarmingsinstallaties, niet voor drinkwater, heb je niet ook een hoger waterverbruik sinds de installatie is opgeleverd?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Marleenwest18
Ik heb dit nog niet nagekeken maar ik ben er wel heel bang voor

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Fijne vakman, de inlaatcombinatie loost vanaf 8 bar dus er 'ontploft' niets.
Ik ben benieuwd of hij dit ook met gewone boilers zo doet, afgezien van het feit dat zo'n overstort niet geschikt is voor drinkwater (geen KIWA keurmerk).
Vraag aan zijn baas een kundiger monteur, tenzij hij zelf de baas is :')

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:35:
Wat een prutser, daarvoor zit de inlaatcombinatie op de inlaat. Snapt ie nou zelf niet dat een overdukventiel van 3 bar altijd open blijft staan dar waar de systeemdruk 3.5 - 4 bar is? Lijkt me beter dat je zijn leidinggevende spreekt.

• Stokertje
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
De inlaatcombinatie heeft een terugslagklep, dat moet om geen 'vuil' water terug de waterleiding in te krijgen.
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken :)
Het gaat om de eventuele afgifte van metalen aan het drinkwater.
Inderdaad, ook terugslagklep, mogelijk ook nog om te voorkomen dat warm water terug kan de warmwaterleiding in (Legionella)

• redbullwaning
DanTm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Maar ze leveren er zelf een 8bar exemplaar bij.(wel een heel prul ding trouwens.)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Marleenwest18 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:42:
Ik heb dit nog niet nagekeken maar ik ben er wel heel bang voor
Stand noteren of foto nemen en na een uurtje nog eens kijken, wel geen water gebruiken dan.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Marleenwest18
Gereset en helaas hoor je hem nog steeds niet aanzuigen.

Dit staat er in beeld

• flippy
  • Niet online

flippy

wat een prutser die monteur. ik zou beginnen met alleen nog zaken doen met zijn chef en zoizo duidelijk maken dat ze heel rap iemand anders sturen om het goed te maken. en dan niet over 2~3 weken of zo maar deze week uiterlijk.

de kosten voor de waterrekening kan je zoizo gaan verhalen op dat bedrijf.

• redbullwaning
De tijd staat op s'ochtends.
Staan de bedrijfstijden op permanent 24 uur.
Bij menu --modus op manueel zetten.

Staat nu op manueel ec.

Of hulpelement uitschakelen en dan met boost zou die aan moeten gaan.

[Voor 30% gewijzigd door redbullwaning op 16-01-2023 21:25]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dat resetten werkt niet altijd wat timers betreft, ik kan het niet uitleggen maar ik ervaar dat wel :P
Als de tijd op 21:xx staat met het startscherm in beeld even een minuut de stekker eruit.
Geen garantie dat het werkt maar ik heb zo mijn timer goed gekregen met mijn V3.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

flippy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:33:

de kosten voor de waterrekening kan je zoizo gaan verhalen op dat bedrijf.
De stroomrekening tikt harder aan, 11kWh per dag wat <2kWh kan zijn ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
[...]

De stroomrekening tikt harder aan, 11kWh per dag wat <2kWh kan zijn ;)
laag instappen. als ze akkoord gaan met water komt stroom er nog bij. ;)

• Lollercopter
  • Laatst online: 00:18
Ongeloofelijk, kunnen we die man niet terug laten komen en een tweakers knokploeg meetup doen met pek en veren >:) :')

• Marleenwest18
Ja dat is het tijdstip ik zal deze nog aanpassen hij staat op 24 uur bij bedrijfstijden
Klopt hij staat nu op manueel met eco stand moet de eco stand eraf?

En moet ik dan op boost drukken ?

Hulpelement dat is de electriche ondersteuning?

• redbullwaning
Marleenwest18 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:45:
Ja dat is het tijdstip ik zal deze nog aanpassen hij staat op 24 uur bij bedrijfstijden
Klopt hij staat nu op manueel met eco stand moet de eco stand eraf?
ja om te kijken of die aanslaat

En moet ik dan op boost drukken ?
ja

Hulpelement dat is de electriche ondersteuning?
ja
En wat @Speedy-Andre al aangaf de stroom even erafhalen.(paar minutjes)

• Marleenwest18
Ja gisteren is er een uitgebreide mail naar bedrijf gegaan.

En na telefoon gesprek met de monteur vertelde hij mijn dat hij contact had gezocht met atlantic zelf en dat hun aangeven dat het correct was gedaan.Ik heb zelf natuurlijk ook contact opgenomen en dit is wat ik terug kreeg

[16-1 17:54] MARLLY: In dit geval lijkt het erop dat bij opwarming de warmte direct verloren gaat via de overstort in het warmwater circuit (rood)
[16-1 17:54] MARLLY: Het kan zijn dat de boiler hierop reageert door het elektrisch element in te schakelen. Nomaliter hoort deze veiligheidsgroep alleen de koudwater toevoer te zitten
[16-1 17:54] MARLLY: we adviseren u dit aan te passen.

Dit terug gekoppeld en krijg je dit als reactie

Het zal niks uitmaken maar geen probleem ik zal het einde van de week verwijderen. Want hij is er niet zeker over.

Als ik eerlijk ben is er geen vertrouwen meer en benauwd het mijn op moment dat hij zegt dat hij gaat verwijderen dit omdat ik denk dat hij onvoldoende kennis heeft en totaal niet weet hoe hij dit moet oplossen .. ik ben zelf een vrouw van 32 en dit is ook niet mijn vak en toen hij geïnstalleerd was ik heel blij eindelijk weer warm water we zaten al 4 weken zonder en (met 3 kinderen is dat lastig )omdat de 1e week dat we waren oververhuisd de cv het niet meer deed loodgieter laten komen en de cv zou niet meer gaan werken dus toen toch doorgezet om voor de warmtepomp boiler te gaan. En nu blijkt dat het allemaal niet goed is gegaan en doe ik al dagen bijna geen oog dicht meer

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Is er niet een Tweaker in de buurt die even kan meedenken. Welke regio staat de boiler?

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Marleenwest18
Ik woon in Purmerend

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:34
Marleen,

ik ben Joep en heb een installatie achtergrond....ik wil je wel helpen maar ik heb geen kunde met warmteboilers, maar wel van de installatie hardware.
Als er een tweaker is die mij kan loodsen wil ik je wel helpen....
Laat het mij weten

Zit zelf in Monnickendam.

[Voor 5% gewijzigd door Gwoon Joep op 17-01-2023 11:16]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Het sleutelwerk aan leidingen lukt hem nog wel, dankzij dat rode kraantje hoeft hij maar een klein stuk te doen.
Ik zou voor hij komt wel kijken of de wpboiler gaat verwarmen want dat is zeker hun verantwoordelijkheid.
Je kan hem zelf uit doen met de 'vakantie' stand als hij te veel water loost.
Koelt het water af dan daalt de druk en loost hij niet meer.

Het lastige is dat ze de leverancier zijn en blijven, garantie op de werking van het geheel ligt bij hen.
Blijkbaar vragen ze nog wel iets aan de fabrikant doch interpreteren ze dat verkeerd, dat beetje goodwill kan je beter benutten dan de deur dichtgooien.

In de 2 topics die al sinds 2017 over alle soorten wpb's gaan heb ik nog geen enkele keer een overstort op de warme aansluiting gezien, dat is echt niet normaal :F

• Stokertje
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:
Het sleutelwerk aan leidingen lukt hem nog wel, dankzij dat rode kraantje hoeft hij maar een klein stuk te doen.
Ik zou voor hij komt wel kijken of de wpboiler gaat verwarmen want dat is zeker hun verantwoordelijkheid.
Je kan hem zelf uit doen met de 'vakantie' stand als hij te veel water loost.
Koelt het water af dan daalt de druk en loost hij niet meer.

Het lastige is dat ze de leverancier zijn en blijven, garantie op de werking van het geheel ligt bij hen.
Blijkbaar vragen ze nog wel iets aan de fabrikant doch interpreteren ze dat verkeerd, dat beetje goodwill kan je beter benutten dan de deur dichtgooien.

In de 2 topics die al sinds 2017 over alle soorten wpb's gaan heb ik nog geen enkele keer een overstort op de warme aansluiting gezien, dat is echt niet normaal :F
Afgaande op de volgende tekst van TO denk ik dat ze zelf de boiler elders heeft gekocht, en de installatie heeft uitbesteed. Lijkt erop dat het niet levering en installatie door 1 bedrijf is.

"Ik heb de monteur een bericht gestuurd en gevraagd hoe dit zit helaas kon hij mijn geen antwoord er opgeven want hij wist niet hoe dit precies zat enkel dat hij hem goed heeft geïnstalleerd en dat ik het bedrijf moest benaderen waar ik hem had aangeschaft. Deze heb ik aantal vragen gesteld en filmpje gestuurd maar nog geen antwoord gehad"

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Da's waar dan blijft de montage voor een enorm bedrag staan, ze hoefden hem zelfs niet te vervoeren |:(
Voor dat geld mogen ze nog wel 10x terugkomen.

Is er trouwens ISDE subsidie (€725) aangevraagd, dat zou de pijn nog een beetje verzachten.
Je hebt nu immers alles, factuur van de wpb en een van de installatie.

• Marleenwest18
Klopt ik heb de warmtepomp besteld bij aircodruten en instaltie bij uwbouwbedrijf
1900 voor de pomp Inc verzending en 1750 voor de instalatie Inc materiaal wat er is aangebracht dat zou namelijk rond de 400 euro zijn

Ik heb de subsidie aangevraagd en gisteren uitgekeerd gehad ( dat is dan idd een verlichting)

Ik heb gedaan wat jullie adviseerde en zoals het er naar uit ziet doet hij het ( kon wel dansje doen van blijdschap)

Dit was mijn nooit gelukt zonder jullie hulp !
Heel erg bedankt voor advies en uitleg hoe ik hem moest programeren.

Nu moet hij nog correct worden aangesloten want water blijft helaas maar stromen ongeacht welke modus hij staat.

• Stokertje
Dan lijkt het erop dat het goed komt als die CV overstort ertussen uit is!

• Marleenwest18
Cv overstort dat 3 bar ding bij het warm water moet eruit. Moet er dan nog wat anders tussen ?

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:06
Die overstort moet gewoon vervangen worden door een 90Graden bocht en dan ben je klaar.

Als tussen oplossing zou je de overstort kunnen afcappen met blindstopje.

https://www.gamma.nl/asso...dop-messing-1-2/p/B589479

De 1/2 of 3/4 variant lastig te zeggen vanaf de foto. Maar gok 1/2 omdat het 15 mm koper lijkt te zijn.

heb je iets van een steeksleutel / bahco in huis ?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:35

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Wat fijn dat de warmtepompboiler weer werkt! Helemaal top.

Ik vind wel, en zo te lezen velen met mij, dat ze schandalig (boevig gewoon) veel geld in rekening hebben gebracht voor de montage. Ik heb zelf vorige jaar een 'gewone' boiler laten aansluiten. Het aansluiten daarvan kostte mij toen €300 ex.

Voor dat geld moeten ze dit netjes oplossen en mogen ze er absoluut niets voor in rekening brengen. Let daar op!!!

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Gelukkig is er niets met de wpb zelf aan de hand behalve de instelling :)
Je zou idd tijdelijk het koper buisje dat in de pijp zit los kunnen schroeven en een afsluit moer in de plaats zetten, dan loost hij niet meer maar nog wel aan de koude kant wat goed is.
Hij blijft hoe dan ook veel te lang draaien door dat lozen want hij bereikt zijn temperatuur niet.
Een lagere temperatuur instellen geeft iets minder verlies.

• olafmol
  • Laatst online: 12:11
Fijn dat ie nu goed ingesteld is. Laat die knakkers van "uwbouwbedrijf" de boel aub voor NOP goed fiksen, en probeer er zelfs nog een creditfactuur uit te halen wegens slecht geleverd werk. En als alles rond is, wel een eerlijke (negatieve) review op Google plaatsen, zodat andere mensen gewaarschuwd zijn voor deze prutsers.

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-03 23:12
Voor de grap even gekeken op de site van het installatie bedrijf, om te kijken of het wel hun core bussines is, ze schrijven:

Bij warmtepompsystemen is het essentieel dat de componenten optimaal op elkaar worden afgestemd. Daarbij moet de installatie deskundig worden ingeregeld. De experts bij Uwbouwbedrijf zijn hiervoor opgeleid en hebben een ruime ervaring. Wij garanderen daarom ook een optimale werking van het systeem.

Say no more.

Aan het locatieadres is te zien dat het vermoedelijk een eenpitter is die een grotere indruk wil wekken.
Persoonlijk vindt ik het wel een risico om op internet te kopen en er dan los een installateur bij te zoeken.

• Marleenwest18
Ja we wilde de pomp eerst bij hem kopen maar was niet te leveren en zou nog aantal maanden gaan duren dus dit was zijn advies om hem ergens anders te kopen. Hij wordt ook ingehuurd door diverse bedrijven en ik ging eigelijk er vanuit dat alles goed zou verlopen.
Hij had bedrijfskleding aan van optiklima en ook stonden er gegevens van optiklima op de factuur dit bedrijf heb ik dan ook gesproken en wat er is gebeurt. Hij werd redelijk vaak ingehuurd en werkte hij had samen met iemand van opti klima om de klus uit te voeren.

Hun waren verbaast van zijn acties en zijn niet gecharmeerd van zijn acties dat hij in hun bedrijfskleding loopt en factuur stuurt met hun gegevens

• Stokertje
Nomind schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:50:
Voor de grap even gekeken op de site van het installatie bedrijf, om te kijken of het wel hun core bussines is, ze schrijven:

Bij warmtepompsystemen is het essentieel dat de componenten optimaal op elkaar worden afgestemd. Daarbij moet de installatie deskundig worden ingeregeld. De experts bij Uwbouwbedrijf zijn hiervoor opgeleid en hebben een ruime ervaring. Wij garanderen daarom ook een optimale werking van het systeem.

Say no more.

Aan het locatieadres is te zien dat het vermoedelijk een eenpitter is die een grotere indruk wil wekken.
Persoonlijk vindt ik het wel een risico om op internet te kopen en er dan los een installateur bij te zoeken.
Precies, had het ook al even bekeken. Is gewoon een woonadres. Lijkt meer een ZPP'er inderdaad die zich groter voor wil doen door te spreken over "ons team van specialisten" e.d.

Hiermee wil ik niet zeggen dat er wat mis is met ZZP'ers overigens.

[Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 17-01-2023 16:10]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Stokertje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Hiermee wil ik niet zeggen dat er wat mis is met ZZP'ers overigens.
Het verklaart wel die achterlijk hoge prijs, ik had zelf verder gezocht ondanks dat ze in de buurt zitten.
Hun galerij laat nauwelijks klussen met sanitair of (wp)boliers zien, een dure les helaas.
Wat me meevalt is dat ze tenminste nog tijd vrijmaken als er iets niet goed gaat, voor hetzelfde geld zeggen ze geen tijd te hebben en zit je helemaal klem en kan je elders nog eens gaan betalen.

• Stokertje
Inderdaad vrijwel niks in de galerij wat installatiewerk betreft, meeste is bouwwerkzaamheden.

Laten we hopen voor TO dat de boiler goed werkt als de overstort verwijderd is, dan kan ze dat hoofdstuk afsluiten.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee