• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken :)
Het gaat om de eventuele afgifte van metalen aan het drinkwater.
Hier nogmaals even een keer extra verder op inhaken om dit dan ook meteen als probleem van deze installatie aan te kaarten.
Gezien de rest van het prutswerk hier kan ik me niet voorstellen dat het met die kogelkranen wel goed gegaan is, dus daarom even de aanname met waarschuwing:

Dergelijke kogelkranen met rode (vlinder) hendels zijn over het algemeen NIET TOEGESTAAN om te gebruiken in drinkwaterinstallaties!

Een professionele installateur hoort deze dus al helemaal niet te gebruiken in drinkwaterleidingen. Die zijn alleen voor CV leidingen bedoeld.

De afgifte van metalen die Speedy-Andre noemt zou een van de redenen kunnen zijn, maar meestal gaat het hier echter om Legionella bacteriegroei wat in deze kranen kan optreden.
Check daarom óók eerst of er een drinkwater-keurmerk op de kranen staat:
KIWA is in NLD verplicht voor dergelijke installaties, maar DVGW zou ook al acceptabel zijn (de Duitse tegenhanger van KIWA).
Als die er niet op staan, dan mag je aannemen dat deze kranen dus niet toegestaan zijn. Nog meer prutswerk dus.

(kogel)kranen met drinkwaterkeurmerk hebben meestal een blauwe of groene hendel of vleugel.
(dan zijn ze beter te herkennen)

Hoe zit het dan met die legionellagroei?
Uit een random beschrijving van een wél goedgekeurde kogelkraankraan op internet:
"Door een extra boring in de kogel wordt de voorkomen dat zich rond de kogel stilstaand water kan ophopen met daarbij het risico op bacteriegroei."
Ik heb er eens ergens een animatiefilmpje over gezien op Youtube, over de werking van dat extra boorgat, maar kan ik nu natuurlijk niet meer vinden.

EDIT: Filmpje teruggevonden:
YouTube: Ball valves for drinking water and anti legionnaire's disease

[Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 17-01-2023 17:29]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Het is makkelijk praten van achter een scherm, maar €1700 voor een dergelijke installatie is absurd. Het is niet veel meer dan een snoer met stekker, een paar stukjes koper, een inlaat combinatie en het bijgeleverde stuk slang eraan voor condens.

Die 3 Bar overstort moet eruit, compleet verkeerd product.

De 8 Bar inlaat combi zou ik liever 6 voor zien, maar soit.

De goedkope kogelkranen moeten eruit en vervangen door goedgekeurde.

De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert. Zeker voor €1700 mogen ze 2 mooie geïsoleerde dakdoorvoeren plaatsen.

Willen ze dat niet? Laat ze maar €1250 terugbetalen zodat je er een vakbekwame installateur het werk kunt laten afmaken.

[Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 18-01-2023 15:02]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Marleenwest18
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-03 08:36
Ja het komt er eigelijk op neer dat ik er werk van moet maken?

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
Ligt eraan hoeveel leiding ze hebben moeten plaatsen.
Vanaf de schuur helemaal naar huis of lag dat er allemaal al.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• Marleenwest18
Koud water lag er al warm water vanuit de keuken dat is 4.5 meter en dan sta je in de garage

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Marleenwest18 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:23:
Ja het komt er eigelijk op neer dat ik er werk van moet maken?
Ja

Wise enough to play the fool

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 23:31

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Gieliovd520 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
Het is makkelijk praten van achter een scherm, maar €1700 voor een dergelijke installatie is absurd. Het is niet veel meer dan een snoer met stekker, een paar stukjes koper, een inlaat combinatie en het bijgeleverde stuk slang eraan voor condens.

Die 3 Bar overstort moet eruit, compleet verkeerd product.

De 8 Bar inlaat combi zou ik liever 6 voor zien, maar soit.

De goedkope kogelkranen moeten eruit en vervangen door goedgekeurde.

De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert. Zeker voor €1700 mogen ze 2 mooie geïsoleerde dakdoorvoeren plaatsen.

Willen ze dat niet? Laat ze maar €1250 terugbetalen zodat je er een vakbekwame installateur het werk kunt laten afmaken.
Je kan denk ik niet alle werkuren terugvragen, eerst zien of ze de boel zodanig willen corrigeren dat het op vakkundig werk gaat lijken (3 bar ding en afvoer weg, 2 rode kraantjes vervangen voor KIWA gekeurd).
De afwerking in de keuken hebben we niet gezien, als daar alles in zicht zit zou ik dat afkeuren.

Een flink bedrag eraf lijkt me wel redelijk, ik zou hier hooguit een stage vergoeding voor geven >:)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
Gieliovd520 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
De plaatsing in de garage zonder aan/afvoer is een overweging. Ik denk dat het beter zou zijn tenminste de afvoer naar buiten te doen omdat het anders wel koud wordt in de garage en zijn eigen koude lucht aanzuigen de prestaties verslechtert.
Hangt er wel een beetje vanaf hoe lang hij draait en hoe geïsoleerd de garage is. Bij mij is de garage altijd warmer dan buiten.
Ik heb hem op zolder staan (zonder aan en afvoer) ipv garage en de temp daling bij draaien is daar niet erg hoog en na korte tijd weer op nivo.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48
jobr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Hangt er wel een beetje vanaf hoe lang hij draait en hoe geïsoleerd de garage is. Bij mij is de garage altijd warmer dan buiten.
Ik heb hem op zolder staan (zonder aan en afvoer) ipv garage en de temp daling bij draaien is daar niet erg hoog en na korte tijd weer op nivo.
Denk ook dat het wel meevalt inderdaad, paar graden temperatuur verlaging. Zou wel kunnen overwegen de koude uitblaas iets te verlengen naar verderop in de garage zodat er wat meer vermenging optreed en de boiler niet meteen weer zijn koude uitgeblazen lucht aanzuigt.

[Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 18-01-2023 19:07]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat gaat natuurlijk niet, je bent akkoord gegaan met de prijs en oplevering dus je hebt geen recht op geld terug.

Als ze nu nog die overstort weghalen is het weer prima in orde en kan je ook niet meer spreken van een gebrekkige installatie.

Vergelijk het met slotenmakers die 900 euro rekenen voor het openen van een slot. Volkomen legaal maar wel verwerpelijk.

• Marleenwest18
Intussen is overstort ventiel weg gehaald en vervangen door een kopere bocht zoals aangegeven !

Ik was even aan kijken naar de kogelkraan en dit is de gene die hij gebruikt hebt iemand in de groep gaf aan dat er ook rode kogelkranen zijn met kiwa keur merk of dvgw. Hier zit neem ik aan geen keurmerk op

• Stokertje
@Marleenwest18 is het inmiddels opgelost?

• Marleenwest18
Helaas niet alles en hebben ondertussen werk van gemaakt omdat meneer van alles verteld wat niet waar is en daar ben ik goed klaar mee

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:11:
Helaas niet alles en hebben ondertussen werk van gemaakt omdat meneer van alles verteld wat niet waar is en daar ben ik goed klaar mee
Jeetje, dat kan ik me voorstellen.

Begrijp ook niet dat hij zo raar doet over die overstort van 3 bar. Iemand met het juiste technische inzicht had meteen al begrepen dat je dat ding niet moet plaatsen op een waterleiding met een druk van MEER dan 3 bar..
Dat vind ik het vreemde aan het verhaal.

Vraag me af of het een ander verhaal geweest zou zijn als een man de opdrachtgever was geweest en hem hierover opbelde. Ben bang dat er nu mogelijk gedacht wordt “Tuurlijk mevrouwtje” wat weet die er nu van…

Maar je zegt “niet alles”, hebben ze dan wel wat gedaan, en is die 3 bar overstort nu wel weg dan en functioneert de boiler nu normaal?

• Marleenwest18
Ik kreeg bericht van flippy dat hij wilde komen kijken wat er niet goed was aan de instalatie hij heeft de overstort weg gehaald en vervangen door een kopere bocht en aanpassen van de steker want dat was ook niet in orde dit was zeer fijn en zeer dankbaar voor de hulp !

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:02:
Intussen is overstort ventiel weg gehaald en vervangen door een kopere bocht zoals aangegeven !

Ik was even aan kijken naar de kogelkraan en dit is de gene die hij gebruikt hebt iemand in de groep gaf aan dat er ook rode kogelkranen zijn met kiwa keur merk of dvgw. Hier zit neem ik aan geen keurmerk op

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er een gevonden :)

https://www.bonfix.nl/nl/...genheid-en-vlinder-hendel

Deze had ik verwacht van een bedrijf met verstand van zaken:

https://www.bonfix.nl/nl/.../322/met-aftapgelegenheid

De aftap aansluiting opzij uitgezonderd, die is niet nodig maar zit niet in de weg als hij is gesloten.
Wel shit dat hij toezegt de overstort te verwijderen en dat niet doet, nu blijft zijn wanprestatie (meerdere) staan en heb je een punt denk ik om op z'n minst de schade te verhalen (weken lang niet kunnen gebruiken, water verlies, hoog stroom verbruik en onverantwoord materiaal gemonteerd).

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Stokertje
Marleenwest18 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:37:
Ik kreeg bericht van flippy dat hij wilde komen kijken wat er niet goed was aan de instalatie hij heeft de overstort weg gehaald en vervangen door een kopere bocht en aanpassen van de steker want dat was ook niet in orde dit was zeer fijn en zeer dankbaar voor de hulp !
Das heel fijn, kudoos voor @flippy !! Fijn dat er zo via het forum een oplossing is gekomen, al had die prutser het natuurlijk gewoon moeten oplossen.

• Marleenwest18
Ja de vraag of dan wel goed had gebeurt... als je blijft volhouden dat je instaltie deugd terwijl meerdere mensen zeggen van niet Inc atlantic dan versta je vak gewoon niet of dan probeer je de boel te bedonderen

Ja topper is het ! @flippy

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

overstort is er nu uit, alleen de CV inlaat is er nog. die moet nog vervangen worden voor een echte met terugslagklep. maar daar moet de tank voor leeg dus dat is een onderneming voor iemand anders.

meteen boiler aangepast naar een 270L versie (voor meer douchkopjes in het scherm :+ ) en minium instelbare temperatuur verlaagt naar 40. O-)

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 20:31]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

We konden niet alles goed zien op de foto's, dus ook nog een halfbakken inlaat brol :/
Het lijkt me steeds onwaarschijnlijker dat er voor €400 materiaal is gebruikt, of dat moet in het meerlagen buis gebeuren zitten dat per stuk is ingekocht (koppelingen her en der).

De V3 heeft geen instelling voor 200 of 270l, althans niet op een 200l model.
Een lagere temperatuur kan handig zijn als je het vat niet leeg tapt, dat geeft minder verlies en verbruik.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
@flippy Ben nou wel even benieuwd wat er met de stekker was?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• flippy
  • Niet online

flippy

Jim423 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:23:
@flippy Ben nou wel even benieuwd wat er met de stekker was?
Isolatie stuk ingesneden zodat alleen de draden door het te kleine gat van de stekker kunnen en daarna een halve rol tape erover. En natuurlijk de goedkoopste stekker uit de bak van de gamma.

Gat groter gemakt zodat kabel doorloopt tot in de stekker en aderhulzen gebruikt.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:31:
overstort is er nu uit, alleen de CV inlaat is er nog. die moet nog vervangen worden voor een echte met terugslagklep. maar daar moet de tank voor leeg dus dat is een onderneming voor iemand anders.

meteen boiler aangepast naar een 270L versie (voor meer douchkopjes in het scherm :+ ) en minium instelbare temperatuur verlaagt naar 40. O-)
Naar 270 liter aangepast?? een stuk verhoogd of zo? hoe? en waarom?
40 graden, ik kan die instelling in mijn V4 niet vinden, ook niet in dat geheime menu voor de installateur.

Ik ga trouwens mijn eigen deze zomer verplaatsen en gelijk met PIR van 6 cm extra isoleren, de isolatie waarde wordt dan minimaal verdubbeld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Naar 270 liter aangepast?? een stuk verhoogd of zo? hoe? en waarom?
40 graden, ik kan die instelling in mijn V4 niet vinden, ook niet in dat geheime menu voor de installateur.

Ik ga trouwens mijn eigen deze zomer verplaatsen en gelijk met PIR van 6 cm extra isoleren, de isolatie waarde wordt dan minimaal verdubbeld.
270L zit in fabrieksmenu net als minimum temperatuur. en voordeel is simpelweg meer douchekopjes op het scherm. daar kan je ook het merk van de machine aanpassen als je die drang hebt...

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-01-2023 20:45]

• Marleenwest18
Helaas zijn we twee weken verder en zijn mails over en weer gegaan maar het is om te janken wat hij allemaal zegt leugens wat er voorbij komen en zo onprofessioneel.

- overstort ( wat verwijderd is )
- de twee kogel kranen
- lucht afvoer naar buiten moet

Beste man geeft aan dat het allemaal niet waar blijkt te wezen en dat er een rapport moeten laten opmaken

Iemand een idee bij wie we dit kunnen laten doen ?

• flippy
  • Niet online

flippy

Heb je die discussies via de telefoon of email?

• Marleenwest18
Alles is via de mail en de WhatsApp we 1x gebeld dit was in begin toen een overstort er nog zat maar ik kan mijn verhaal niet doen hij laat mijn niet uitpraten en vervolgens gaf die ook aan dat ik andere dingen had gezegd in gesprek wat ik nog nooit had benoemd toen besloot ik niet meer contact te hebben via de de telefoon en eigelijk alleen via de mail zodat ik alles zwart op wit heb

• Marleenwest18
Iemand nog ideeën wat ik beste kan doen

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 21:32
Marleenwest18 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:21:
Iemand nog ideeën wat ik beste kan doen
Neem je verlies en bel een goede installateur om de boel te fixen. Die vorige gaat het niet oplossen en wil je toch eigenlijk ook niet meer over de vloer lijkt me.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Gisteren mijn Atlantic Explorer V4 200L aangesloten. Was erg blij met dit topic en de foto's van Marleenwest18 aangezien de mijne na een tijdje niets meer leek te doen en het naar verbrand kunststof rook in de ruimte, dus ik kneep m nogal.

Nadat ik instelling van binnen/binnen naar buiten/buiten veranderde heeft ie in circa 7 uur het water opgewarmd tot 62 graden.

De geur die ik rook was (neem ik aan) "nieuwigheid".

• Marleenwest18
Aziona

Probleem is verholpen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
Ik meende dat mijn Atlantic regelmatig een storing had omdat er niet meer werd verwarmd...het bleek dat als de stroom op die groep er even af is geweest de storing zich voor deed, ik moet dan de tijdklok opnieuw instellen, maar verder werkt de wpb nog wel :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24
Ja, neem van wel. Hij stond eerst op Binnen/binnen en ik heb de indruk dat ie dan niks doet als het te koud is in de kamer. Zou dat kunnen? Nadat ik m op Buiten/buiten heb gezet doet ie het wel gewoon.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee