Hier nogmaals even een keer extra verder op inhaken om dit dan ook meteen als probleem van deze installatie aan te kaarten.Speedy-Andre schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:42:
Dan de kraantjes met de rode handgreep, lijkt me niet geschikt voor drinkwater zonder KIWA keur.
Er bestaan wel kraantjes met rode handgreep en KIWA keur om de verwarring wat groter te maken
Het gaat om de eventuele afgifte van metalen aan het drinkwater.
Gezien de rest van het prutswerk hier kan ik me niet voorstellen dat het met die kogelkranen wel goed gegaan is, dus daarom even de aanname met waarschuwing:
Dergelijke kogelkranen met rode (vlinder) hendels zijn over het algemeen NIET TOEGESTAAN om te gebruiken in drinkwaterinstallaties!
Een professionele installateur hoort deze dus al helemaal niet te gebruiken in drinkwaterleidingen. Die zijn alleen voor CV leidingen bedoeld.
De afgifte van metalen die Speedy-Andre noemt zou een van de redenen kunnen zijn, maar meestal gaat het hier echter om Legionella bacteriegroei wat in deze kranen kan optreden.
Check daarom óók eerst of er een drinkwater-keurmerk op de kranen staat:
KIWA is in NLD verplicht voor dergelijke installaties, maar DVGW zou ook al acceptabel zijn (de Duitse tegenhanger van KIWA).
Als die er niet op staan, dan mag je aannemen dat deze kranen dus niet toegestaan zijn. Nog meer prutswerk dus.
(kogel)kranen met drinkwaterkeurmerk hebben meestal een blauwe of groene hendel of vleugel.
(dan zijn ze beter te herkennen)
Hoe zit het dan met die legionellagroei?
Uit een random beschrijving van een wél goedgekeurde kogelkraankraan op internet:
Ik heb er eens ergens een animatiefilmpje over gezien op Youtube, over de werking van dat extra boorgat, maar kan ik nu natuurlijk niet meer vinden."Door een extra boring in de kogel wordt de voorkomen dat zich rond de kogel stilstaand water kan ophopen met daarbij het risico op bacteriegroei."
EDIT: Filmpje teruggevonden:
YouTube: Ball valves for drinking water and anti legionnaire's disease
[Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 17-01-2023 17:29]
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!