Toon posts:

Daikin perfera 3.5kw of toch een 5kw?

Pagina: 1
Acties:

• Mcnabster
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-01 08:04
Hallo iedereen,

Ik ben een leek op gebeid van airco's vandaar ik graag hier wat informatie had verkregen.

Wij wonen in een halfopen bebouwing in de kempen in België.

Het betreft een woning van 1968 die helemaal gerenoveerd wordt. Onze aandacht is eerst uitgegaan naar isoleren en we hadden nu graag een single split airco geïnstalleerd in de woonkamer om te kunnen koelen in de zomer en om in de winter te verwarmen.

De airco zal als hoofdverwarming dienen. De bedoeling is dus om de gasketel niet tot nauwelijks meer te gebruiken. Op de bovenverdieping zakt de temperatuur bij temperaturen rond het vriespunt ook nooit onder de 15 graden zonder daar te verwarmen.

Het betreft een woonkamer + open keuken van 36 vierkante meter met twee grote ramen van bijna 4 vierkante meter waarvan 1 zich in het zuiden bevindt. We hebben wel rolluiken en deze gaan bij hele warme temperaturen ook gewoon toe.

De woning is vrij goed geïsoleerd:

- driedubbele beglazing
- 20cm pir platen in het dak (plat dak)
- 7cm eps parels in de spouwmuur
- 10cm xps op de buitengevel (afgewerkt met crepi).

Onze voorkeur gaat uit naar een daikin prefera, maar we twijfelen over het vermogen tussen een 3.5 of 5kw unit.

De meeste installateurs die hier al geweest zijn raden een 5kw unit aan, maar ik vraag me dus af of we met een 3.5 kw niet alreeds ruim voldoende hebben? De 3.5 kw is toch weer een stuk zuiniger en goedkoper in aankoop.

Ik vraag me ook af of er tussen beide units een groot verschil zitten tussen minimaal vermogen dat ze kunnen warmen aangezien ik dat toch ook een belangrijk gegeven vind.

Jullie mening wordt zeker geapprecieerd!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Hier een 5kw MHI op 70m2 (isolatie een stukje minder als bij jouw) en vrijstaand. Ik had liever een 3.5kw gehad. De 5kw houd het met gemak warm ook op standje 2 terwijl het een week lang vroor. Ik liet hem ook niet altijd 24/7 draaien.

Koelt hier ong naar 12/13 graden af boven als ik weinig/niet stook.

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Wat is het gasverbruik nu ongeveer (op jaarbasis)? Of wat was het voor de renovatie, en wat verandert de renovatie aan de isolatie?

• Mcnabster
Schranz89 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:34:
Hier een 5kw MHI op 70m2 (isolatie een stukje minder als bij jouw) en vrijstaand. Ik had liever een 3.5kw gehad. De 5kw houd het met gemak warm ook op standje 2 terwijl het een week lang vroor. Ik liet hem ook niet altijd 24/7 draaien.

Koelt hier ong naar 12/13 graden af boven als ik weinig/niet stook.
Misschien een domme vraag, maar hoeveel standen heb je op zo'n airco? Kwestie dat ik wat kan inschatten op hoeveel % van zijn vol vermogen doe bij jou dan draait :)

• Mcnabster
Wilke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:37:
Wat is het gasverbruik nu ongeveer (op jaarbasis)? Of wat was het voor de renovatie, en wat verandert de renovatie aan de isolatie?
Het gasverbruik nu kan ik moeilijk zeggen aangezien pas dit jaar de spouwmuur geïsoleerd is en het dak extra eïsoleerd is met 10cm pir plaat waardoor we nu in totaal een 18cm pir in het dak hebben steken.

De isolatie in het dak (pir) komt overeen met een 36cm glaswol isolatie (om u een idee te geven).

In de spouwmuur zit nu 7cm eps parels en in mei dit jaar komt men de voorgevel nog extra isoleren met 10cm xps die afgewerkt wordt met crepi.

Vorig jaar toen we enkel driedubbele beglazing hadden verbruikten we 650 kuub gas per jaar. Ik werkte toen omwille van corona fulltime thuis wat ook een impact heeft, maar het was ook een vrij zachte winter. Toen was de spouwmuur en het dak dus nog niet extra geïsoleerd.

Het verbruik kan dus met de gedane en komende wijzigingen aan de isolatie dus enkel nog zakken.

[Voor 7% gewijzigd door Mcnabster op 15-01-2023 13:57]

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 17:23
Er is een middenoplossing de perfera 4.2. Net wat meer vermogen dan de 3.5. Als het echt koud wordt voldoet die echt beter.

• Wilke
middelburg schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:08:
Er is een middenoplossing de perfera 4.2. Net wat meer vermogen dan de 3.5. Als het echt koud wordt voldoet die echt beter.
Die heeft idd dezelfde (grotere) buitenunit als de 5 kW. Het klopt dat die wat minder snel dichtvriest. Maakt wel wat meer herrie, heb ik me laten vertellen.

Als je voor de laatste ronde aan isolatie-maatregelen al op slechts 650 m3 gas zat, zou je het met 3,5 in principe wel moeten redden. Ook qua genoemd oppervlak matcht dat wel. Meestal is het dan wel het best deze 24/7 te laten lopen zodra de temperatuur overdag onder de 10 graden zit. Hij houdt het wel op temperatuur, ook als het buiten vriest, maar ff van 15 opwarmen naar 20 terwijl het buiten vriest, dan zit je wel met een defrost-festijn en snel gaat dat dan niet.

Wil je een beetje vermogen over hebben dan is 4,2 of 5 kW inderdaad ook echt geen raar voorstel. Dus tja, dat is een keuze.

Hier een Perfera 3,5 op een woonkamer/keuken van 45 m2. De isolatie uit 1992 is R=2,5 (10 cm steenwol rondom), ruiten HR++. In 2022 geen gas verbruikt voor verwarmen. Ons gasverbruik was voorheen vergelijkbaar, orde 600-800 m3. Jouw isolatie is beter, dus, het is mogelijk. Maar, ik zeg er bij, dat wij er wel een beetje een sport van maken.

Wil je gegarandeerd comfort vs. elke mogelijke kWh besparen, dan is het advies van de installateur wel de veilige (niet over de top) optie.

[Voor 8% gewijzigd door Wilke op 15-01-2023 14:25]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je je al eens ingelezen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen?

Dit onderwerp komt er vaak voorbij. Samengevat: installateurs spelen algemeen op veilig door te overdimensioneren. Bij vriesweer en een slechte COP kan een grotere unit beter aan de warmtevraag voldoen.

In ons klimaat heb je het dan wellicht typisch over 1 tot 2 weken per jaar en meer dan 95% van de tijd heb je alleen maar nadelen van de extra (over)capaciteit. Meer stroomverbruik, geluid en kans op pendelen omdat de minimale warmtecapaciteit hoger is. Over pendelen bestaat wel nog behoorlijk wat misverstand. Het is niet zo erg voor de levensduur als wat je vaak leest.

Als je een te kleine unit neemt bestaat de kans dat je je woonruimte niet op volledige temperatuur (zeg 18g ipv 22) komt en dat het langer duurt om op te warmen. Dit kan je compenseren door (wellicht maar enkele dagen per jaar) 24x7 te verwarmen.

Op basis van jouw situatie zou ik eerder voor een 3.5 kW of 4.2 kW unit gaan. Geen 5 kW omdat voor mezelf de nadelen van een grotere unit niet opwegen tegen de voordelen.

Dat is een persoonlijke keuze. Hoe sta je zelf tegen deze tradeoff?

[Voor 9% gewijzigd door sloth op 15-01-2023 14:50]

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 17:23
Je kan alle data vinden in het "Technical Databook RXM-R".
Ff googlen dan vind je zo een pdf.
De 3.5 is in mijn chalet van 28m net te licht nij vorst. Bij temperaturen onder 0 loopt de verwarmingscapaciteit snel terug. Thuis een 4.2 voor 50m, een wereld van verschil. Iets meer geluid doch veel meer vermogen.

• Mcnabster
sloth schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:46:
Heb je je al eens ingelezen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen?

Dit onderwerp komt er vaak voorbij. Samengevat: installateurs spelen algemeen op veilig door te overdimensioneren. Bij vriesweer en een slechte COP kan een grotere unit beter aan de warmtevraag voldoen.

In ons klimaat heb je het dan wellicht typisch over 1 tot 2 weken per jaar en meer dan 95% van de tijd heb je alleen maar nadelen van de extra (over)capaciteit. Meer stroomverbruik, geluid en kans op pendelen omdat de minimale warmtecapaciteit hoger is. Over pendelen bestaat wel nog behoorlijk wat misverstand. Het is niet zo erg voor de levensduur als wat je vaak leest.

Als je een te kleine unit neemt bestaat de kans dat je je woonruimte niet op volledige temperatuur (zeg 18g ipv 22) komt en dat het langer duurt om op te warmen. Dit kan je compenseren door (wellicht maar enkele dagen per jaar) 24x7 te verwarmen.

Op basis van jouw situatie zou ik eerder voor een 3.5 kW of 4.2 kW unit gaan. Geen 5 kW omdat voor mezelf de nadelen van een grotere unit niet opwegen tegen de voordelen.

Ik heb inderdaad het topic zo goed als volledig doorlezen, maar ik merk dat er zowel voorstanders zijn van een lager vermogen (minder pendelen) als voorstanders van een hoger vermogen (minder defrost).
Aangezien ik 0,0 ervaring heb met airco's heb ik dus geen idee wat mijn voorkeur zou zijn. We hebben momenteel even wat radiatoren laten wegnemen ivm het plaatsen van een schuifraam aan de tuinzijde in de woonkamer en verwarmen nu de woonkamer met slechts 1 radiator waardoor het wel even duurt voor de ruimte op temperatuur is. Aangenaam is dit ook niet als je anders gewoon bent dus misschien moet ik dan best voor de gulden middenweg gaan en een 4.2 kiezen.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 16:28
1 radiator over en toch nog de ruimte op temperatuur krijgen? Wat is het vermogen van die radiator, dan heb je een idee of je het met de 3,5 kW kunt redden.

• Mcnabster
Geim schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:10:
1 radiator over en toch nog de ruimte op temperatuur krijgen? Wat is het vermogen van die radiator, dan heb je een idee of je het met de 3,5 kW kunt redden.
Geen idee feitelijk. Die radiator hing hier al voor we de woning kochten.

Maar om je een idee te geven: we hebben nu net 2 uurtjes een elektrisch vuurtje van 1500 watt op gezet en de temperatuur is in die tijd hier in de woonkamer van 18 naar 20.5 gestegen. De buitentemperatuur is momenteel 6.5 graden

• Mcnabster

Bedankt om je persoonlijke bevindingen mee te geven.

We hebben nog steeds een gasketel (nieuw van 2020) en radiatoren in elke kamer dus bijverwarmen met gas zou gedurende die enkele dagen dat het te koud is niet echt een probleem vormen.

De reden dat ik een 3.5 overweeg is inderdaad de hogere scop waarde, minder geluid en lagere aankoopprijs. In mijn ogen wegen de nadelen dus niet op tegen de voordelen, echter wil ik natuurlijk ook niet met een onderbemeten unit opgezadeld zitten, maar als een 3.5kw 90 tot 95% van de tijd voldoende is, dan lijkt me dat een no brainer om voor die uitvoering te kiezen.

• Wilke

Exact dit, en ik heb die keuze dus ook zo gemaakt. Als je echt geen CV meer hebt, kan het dus idd zijn dat die ene keer dat het -10 is in een jaar, je er even een COP=1 kacheltje van €25 naast moet zetten. Dus ja, vind je dat acceptabel?

• Mcnabster
Wilke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Exact dit, en ik heb die keuze dus ook zo gemaakt. Als je echt geen CV meer hebt, kan het dus idd zijn dat die ene keer dat het -10 is in een jaar, je er even een COP=1 kacheltje van €25 naast moet zetten. Dus ja, vind je dat acceptabel?
Dat vind ik zeker acceptabel...we hebben in 2020 nog maar net een nieuwe hr gasketel gezet met slimme modulerende thermostaat dus die mag zeker nog nuttig zijn om af en toe boven te verwarmen en bij extreme temperaturen bij te verwarmen.

Op dit ogenblik verwarmen we de woonkamer met een elekrisch vuurtje van 1500 watt. Hier staat een thermostaat op en ik schat dat die elke 45min een 10min gaat warmen. De temperatuur blijft mooi op 20 graden in huis. Buiten is het momenteel 5 graden. Mag ik daaruit besluiten dat een 3.5kw ruimschoots voldoende zal zijn?

• Wilke
Nou, het is momenteel wel erg warm buiten, maar met wat ik hierboven lees zou ik zelf wel voor de 3,5 durven gaan ja.

• Mcnabster
Wilke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:54:
Nou, het is momenteel wel erg warm buiten, maar met wat ik hierboven lees zou ik zelf wel voor de 3,5 durven gaan ja.
Het is is 5 graden buiten, dat vind ik niet bepaald erg warm, maar dat is voor discussie vatbaar natuurlijk :)

Ik denk dat de winters waarbij het echt negatieve temperaturen zijn zeldzamer zullen worden met de tijd. Ik ga nog eens een warmteverliesberekening proberen maken om me nog wat verder te overtuigen (of net niet).

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met de 3.5kw hoor ik het graag.

• Mcnabster
De kogel is door de kerk. We hebben het zekere voor het onzekere genomen en zijn voor een daikin perfera 4.2kw gegaan.

Momenteel is het 1 graad buiten en we stoken de woonkamer hier van 36vierkante meter toch nog warm tot 20.5 graden met 1 elektrisch vuurtje van 1500 watt dus de perfera zal wel koudere temperaturen ook aankunnen.

Ik vond het wel frappant dat de installateur vertelde dat met deze temperaturen het goedkoper is om te verwarmen met gas.

Volgens mij zou de perfera met dit weer bij ons makkelijk kunnen moduleren op 400-500 watt wat een verbruik oplevert van 17u tot 22u van 2.5kwh. Kostprijs daarvan 1 euro. Voor de kamer op temperatuur te krijgen zal die wel even iets meer verbruiken, maar dat lijkt me verwaarloosbaar of vergis ik mij?

• Wilke
Mcnabster schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:19:
Ik vond het wel frappant dat de installateur vertelde dat met deze temperaturen het goedkoper is om te verwarmen met gas.
Je vergist je niet. Het zou leuk zijn als installateurs de datasheets van de door hun verkochte producten eens zouden openslaan.

Google term: technical data book daikin rxm

Hier stukje voor de jouwe:

Dus, buiten 0 binnen 20: stroomverbruik 1,16 kW, verplaatste warmte 3,7 kW, dus COP=3,7/1,16=3,2

Een fatsoenlijk afgestelde CV haalt 8 kW warmte uit 1 m3 gas (in de praktijk vaak slechter).

In elk geval, waar een CV 1 m3 stookt verbruikt de airco bij deze temp dus 2,5 kWh om net zoveel warmte binnen te krijgen (2,5 x 3,2=8)

Nu kunnen met de huidige situatie je energieprijzen inderdaad krankzinnige dingen doen, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die meer betalen voor 2,5 kWh stroom dan voor 1 m3 gas. Even de NL prijsplafondprijzen: 1 m3 gas €1,45, stroom 2,5x€0,40=€1. Wint de airco nog op zijn sokken dus. (Mits je onder het plafond blijft.)

Let wel dat we gemiddeld over de hele dag 0 graden eigenlijk al zelden halen: in december een keer 2 weken, laatste 2 dagen zaten er dicht bij, maar dat is dus ook wel zo'n beetje hoe koud het tegenwoordig nog lijkt te worden.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hang er 2 op aan weerszijden van de ruimte. dus 2x 2.5kW.

nooit 1 grote ophangen in grote ruimtes, het is veel beter om een duo split te gebruiken voor woonkamers.

en groter wil niet zeggen beter.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 23:53]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Mcnabster
Wilke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:40:
[...]

Je vergist je niet. Het zou leuk zijn als installateurs de datasheets van de door hun verkochte producten eens zouden openslaan.

Google term: technical data book daikin rxm

Hier stukje voor de jouwe:

[Afbeelding]

Dus, buiten 0 binnen 20: stroomverbruik 1,16 kW, verplaatste warmte 3,7 kW, dus COP=3,7/1,16=3,2

Een fatsoenlijk afgestelde CV haalt 8 kW warmte uit 1 m3 gas (in de praktijk vaak slechter).

In elk geval, waar een CV 1 m3 stookt verbruikt de airco bij deze temp dus 2,5 kWh om net zoveel warmte binnen te krijgen (2,5 x 3,2=8)

Nu kunnen met de huidige situatie je energieprijzen inderdaad krankzinnige dingen doen, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die meer betalen voor 2,5 kWh stroom dan voor 1 m3 gas. Even de NL prijsplafondprijzen: 1 m3 gas €1,45, stroom 2,5x€0,40=€1. Wint de airco nog op zijn sokken dus. (Mits je onder het plafond blijft.)

Let wel dat we gemiddeld over de hele dag 0 graden eigenlijk al zelden halen: in december een keer 2 weken, laatste 2 dagen zaten er dicht bij, maar dat is dus ook wel zo'n beetje hoe koud het tegenwoordig nog lijkt te worden.
Bedankt voor je antwoord Wilke, dit is heel interessante informatie!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee