Toon posts:

Daikin perfera 3.5kw of toch een 5kw?

Pagina: 1
Acties:

• Mcnabster
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-01 08:04
Hallo iedereen,

Ik ben een leek op gebeid van airco's vandaar ik graag hier wat informatie had verkregen.

Wij wonen in een halfopen bebouwing in de kempen in België.

Het betreft een woning van 1968 die helemaal gerenoveerd wordt. Onze aandacht is eerst uitgegaan naar isoleren en we hadden nu graag een single split airco geïnstalleerd in de woonkamer om te kunnen koelen in de zomer en om in de winter te verwarmen.

De airco zal als hoofdverwarming dienen. De bedoeling is dus om de gasketel niet tot nauwelijks meer te gebruiken. Op de bovenverdieping zakt de temperatuur bij temperaturen rond het vriespunt ook nooit onder de 15 graden zonder daar te verwarmen.

Het betreft een woonkamer + open keuken van 36 vierkante meter met twee grote ramen van bijna 4 vierkante meter waarvan 1 zich in het zuiden bevindt. We hebben wel rolluiken en deze gaan bij hele warme temperaturen ook gewoon toe.

De woning is vrij goed geïsoleerd:

- driedubbele beglazing
- 20cm pir platen in het dak (plat dak)
- 7cm eps parels in de spouwmuur
- 10cm xps op de buitengevel (afgewerkt met crepi).

Onze voorkeur gaat uit naar een daikin prefera, maar we twijfelen over het vermogen tussen een 3.5 of 5kw unit.

De meeste installateurs die hier al geweest zijn raden een 5kw unit aan, maar ik vraag me dus af of we met een 3.5 kw niet alreeds ruim voldoende hebben? De 3.5 kw is toch weer een stuk zuiniger en goedkoper in aankoop.

Ik vraag me ook af of er tussen beide units een groot verschil zitten tussen minimaal vermogen dat ze kunnen warmen aangezien ik dat toch ook een belangrijk gegeven vind.

Jullie mening wordt zeker geapprecieerd!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online