Zelf zonnepanelen aansluiten in de meterkast.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 15:45
Hallo,

Ik ben van plan om zelf mijn zonnepanelen te monteren en aan te sluiten. Ik heb zelf al het 1 en ander uitgezocht. Zo kwam ik op het forum oa dit topic tegen: Aansluiten zonnepanelen op 3 fase in meterkast

Dit zijn de foto's van mijn huidige meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWWcKQdfHuNC10g3oYJzU5MMOzI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JCdKCgjW0iq6suUcGyF4IpWv.gif?f=fotoalbum_large[/URL]

Ik heb bij de 40A aardlekschakelaar rechtsboven nog een tweetal vrije slots vrij op de dinrail. Op die aardlekschakelaar is droger aangesloten en hal van de woonkamer. Ik zag op internet dat ik maximaal 5750 watt op 40A mag hebben. Mijn huidige droger is 2200 watt.

Ik wil zelf zonnepanelen aansluiten van een totaal wattage van 4000. In mijn berekening zou ik dit dus niet kunnen aansluiten op de huidige aardlekschakelaar?.

Er is te weinig ruimte in mijn huidige meterkast op er nog aardlekschakelaar erbij te plaatsen.

Ik zou dus aparte kast moeten maken om de zonnepanelen aan te sluiten. Nu wil ik vanaf de hoofdschakelaar een aftakking maken naar de nieuwe meterkast voor de zonnepanelen. Ik zag dat de huidige aardlekschakelaar vast zitten op deze dinrail. Nu wil ik met de juiste kabeldikte vanaf deze rail een aansluiting maken naar mijn nieuwe meterkast voor de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXaUnbnFbf9tIeEdGNHPDTtlqwQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bWOScB3dXmxfzHumTygKIhil.gif?f=fotoalbum_large

Nu lijkt het dat de hoofdschakelaar en de 3 aardlekschakelaars vast zitten aan het verdeelblokje van 4. Er lijkt dat er geen ruimte meer is om er nog een aardlekschakelaar aan te verbinden. Wanneer ik hem zou verbinden aan de overige verdeelblokjes heeft hij geen verbinding met het net lijkt mij?

Of mag ik er bij de hoofdschakelaar er een extra kabel bij in plaatsen. Zoals op dit fimpje? YouTube: ZONNEPANEEL in de METERKAST aansluiten! Hoe moet dat? | Vraag van Va...

[ Voor 7% gewijzigd door Arend1987 op 14-01-2023 14:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:42
Welke omvormer ga je gebruiken?
Komt de kabel van de PV langs de locatie van de droger? Zo ja, dan zou je daar gebruik kunnen maken van een PV verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Wie heeft die kast gebouwd? Waarom zou je de 3 aardlekschakelaars maar aan 1 pool van een 4 polige hoofdschakelaar hangen.

Dat had netjes verdeeld moeten worden met de 3 fasen aan de onderzijde doorverbonden. Dan was de kast zonder aanpassingen geschikt geweest voor 3 fase… nu zou er het nodige opnieuw bedraad moeten worden… dat is op zich niet zo erg, vrij eenvoudig. Het plaatsen van de doorverbindkam kun je alleen niet zelf stroomloos als je smeltzekeringen hebt als hoofdbeveiliging….
Bij overgang naar 3x25A wil je de kookgroep overigens niet op 1 fase…

Nu terug naar de vragen: PV heft eventueel verbruik van andere dingen in je huis op. Je kunt dus probleemloos die 4kW aansluiten.

Je kunt 2 verdeel blokjes doorverbinden, maar de rare bouw wordt er niet beter op.

Wat je op 1 fase wel zou moeten doen is maximaal stroom beveiliging. ABB heeft daar een mooi document voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:17:
Wie heeft die kast gebouwd? Waarom zou je de 3 aardlekschakelaars maar aan 1 pool van een 4 polige hoofdschakelaar hangen.

Dat had netjes verdeeld moeten worden met de 3 fasen aan de onderzijde doorverbonden. Dan was de kast zonder aanpassingen geschikt geweest voor 3 fase… nu zou er het nodige opnieuw bedraad moeten worden… dat is op zich niet zo erg, vrij eenvoudig. Het plaatsen van de doorverbindkam kun je alleen niet zelf stroomloos als je smeltzekeringen hebt als hoofdbeveiliging….
Bij overgang naar 3x25A wil je de kookgroep overigens niet op 1 fase…

Nu terug naar de vragen: PV heft eventueel verbruik van andere dingen in je huis op. Je kunt dus probleemloos die 4kW aansluiten.

Je kunt 2 verdeel blokjes doorverbinden, maar de rare bouw wordt er niet beter op.

Wat je op 1 fase wel zou moeten doen is maximaal stroom beveiliging. ABB heeft daar een mooi document voor.
Dit is 2 jaar geleden gedaan door een elektricien. Ja dat vind ik ook vreemd. Want het lijkt alsof het een 3fase hoofdschakelaar is. Hoe zou ik die 2 verdeelblokjes dan door kunnen verbinden? Door er een extra draad bij het huidige verdeelblokje bij te plaatsen en deze weer op een andere verdeelblokje aan te sluiten? Mag dat dan 2 draden in 1 aansluiting van het verdeelblokje?

Of mag ik er bij de hoofdschakelaar ook een extra draad in plaatsen zoals op dit filmpje?

YouTube: ZONNEPANEEL in de METERKAST aansluiten! Hoe moet dat? | Vraag van Va...

[ Voor 6% gewijzigd door Arend1987 op 14-01-2023 14:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:17:
Wie heeft die kast gebouwd? Waarom zou je de 3 aardlekschakelaars maar aan 1 pool van een 4 polige hoofdschak
Is dit niet gewoon een 1 fase aansluiting en een meterkast die voorbereid is op 3 fase?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Uszka schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:17:
Welke omvormer ga je gebruiken?
Komt de kabel van de PV langs de locatie van de droger? Zo ja, dan zou je daar gebruik kunnen maken van een PV verdeler.
Ik wil micro omvormers gebruiken. De kabel van de pv komt niet langs de locatie van de droger. Ik heb een bungalow met alleen een begane grond. Ik an de kabel dus vanaf het dak gelijk na de meterkast brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
JvS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Is dit niet gewoon een 1 fase aansluiting en een meterkast die voorbereid is op 3 fase?
Ja dat denk ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
Wat @Ronald bedoeld is dat als de electricien onder de hoofdschakelaar de 3 fases door verbonden had, je zonder bedrading te vervangen in de kast naar de 3x 25A over had kunnen stappen. Als je nu overstapt moet je 2 aardlekschakelaars omhangen naar een andere fase.

Maar bungalow en Enphase? Zoveel schaduw op het dak?

[ Voor 9% gewijzigd door Oilman op 14-01-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even wat commentaar na lezen van je topicstart:

1 "Ik heb panelen met een wattage van 4000W". Het gaat niet om je paneelvermogen maar om je omvormervermogen
2 Daarnaast lijkt je het vermogen van een verbruiker met het vermogen van een opwekker op te tellen. Dat is ook niet correct.
3 als laatste wil je je zonnepanelen nooit met verbruikers achter 1 aardlekschakelaar hebben. Anders kan je nooit aardlek detecteren als je panelen je power opwekken en je verbruikers het doodleuk op je douchekraan zetten. Levensgevaarlijk.

Zo moet een meterkast zitten in de meest ideale wereld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-oXAMTvKfEpUZ9n119yOriwfnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMcFdCrq4ijgymrp7O5tbpp8.png?f=fotoalbum_large

Die roze omcirkelde 40A automaat is iets wat niemand doet. Maar die voorkomt dat je 40A uit je hoofdaanslutiing krijgt en ook nog eens 16-20A uit je panelen. Daar kan een 40A aardlekschakelaar niet tegen maar hij klikt ook niet uit. (Dan moet je verbruik wel heeeeeeeeeeeeeeel extreem aan het gebruiken zijn 40A is 9kW, maar die extra 40A automaat voorkomt dus dat er meer dan 40A door een aardlekschakelaar kan lopen).

Extra heb je dus nodig:
16A of 20A aardlekautomaat voor je zonnepanelen

En eventueel als je 100% netjes wilt zijn:
40A automaat (de roze omcirkelde)

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 14-01-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Oilman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:34:
Wat @Ronald bedoeld is dat als de electricien onder de hoofdschakelaar de 3 fases door verbonden had, je zonder bedrading te vervangen in de kast naar de 3x 25A over had kunnen stappen. Als je nu overstapt moet je 2 aardlekschakelaars omhangen naar een andere fase.

Maar bungalow en Enphase? Zoveel schaduw op het dak?
Ok bedankt voor de informatie. Nee heb bijna geen schaduw op mijn dak. Alleen gaat volgens mijn informatie een omvormer ongeveer 10 jaar mee. En een micro-omvormer een stuk langer. Voordeel is ook dat ik geen hoogspanning over mijn dak heb lopen. Dit ivm evt brandgevaar etc. De kosten zijn ook niet heel veel hoger met de micro-omvormers. Vandaar mijn keuze! Of heb jij daar andere ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
JvS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:34:
Even wat commentaar na lezen van je topicstart:

1 "Ik heb panelen met een wattage van 4000W". Het gaat niet om je paneelvermogen maar om je omvormervermogen
2 Daarnaast lijkt je het vermogen van een verbruiker met het vermogen van een opwekker op te tellen. Dat is ook niet correct.
3 als laatste wil je je zonnepanelen nooit met verbruikers achter 1 aardlekschakelaar hebben. Anders kan je nooit aardlek detecteren als je panelen je power opwekken en je verbruikers het doodleuk op je douchekraan zetten. Levensgevaarlijk.

Zo moet een meterkast zitten in de meest ideale wereld:

[Afbeelding]

Die roze omcirkelde 40A automaat is iets wat niemand doet. Maar die voorkomt dat je 40A uit je hoofdaanslutiing krijgt en ook nog eens 16-20A uit je panelen. Daar kan een 40A aardlekschakelaar niet tegen maar hij klikt ook niet uit. (Dan moet je verbruik wel heeeeeeeeeeeeeeel extreem aan het gebruiken zijn 40A is 9kW, maar die extra 40A automaat voorkomt dus dat er meer dan 40A door een aardlekschakelaar kan lopen).

Extra heb je dus nodig:
16A of 20A aardlekautomaat voor je zonnepanelen

En eventueel als je 100% netjes wilt zijn:
40A automaat (de roze omcirkelde)
Bedankt voor je reactie. Ik dacht inderdaad dat je het verbruik vermogen en het vermogen van de opwekker bij elkaar op moest tellen. Dit is dus niet zo bedankt.

Als ik je verhaal goed begrijp kan ik een 40A automaat op mijn huidige dinrail klikken daar de zonnepanelen op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:13
Zie ik bij bijvoorbeeld bij de kookgroep het koper gewoon ontbloot zitten? Als in: te ver gestript of niet diep genoeg erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
Enphase is erg duur en geeft qua opbrengst alleen echt voordeel als je veel verschillende dakvlakken hebt of erg veel last hebt van schaduw (zodanig dat een string omvormer niet op wilt starten).

Ik zie niet in waarom een micro-omvormer langer mee zou gaan dan een string omvormer, gezond boeren verstand zegt eerder dat het andersom zal zijn. De micro-omvormer hangt immers achter het paneel, waar het in de zomer goed warm wordt, terwijl een string omvormer in een stuk gunstigere omstandigheden (minder warm en minder variatie) hangt. Enphase geeft lang garantie, maar zeker op het moment dat arbeid daar niet meer in zit heb je daar relatief weinig aan.

Een kapotte string omvormer vervangen is misschien 30 minuten werk, bij een kapotte micro-omvormer moet er iemand het dak op en tikt de tijd lekker door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
@JvS het is een enkelfase aansluiting en een waardeloos voorbereidde 3 fase kast.

@Arend1987 2 jaar terug? Die elektricien mag zijn werk even netjes komen maken wat mij betreft… dit is niet op het niveau wat bij deze keuze van componenten hoort.

Nee geen 2 draden onder 1 klem. Mag zelden. Zelden nodig. 1 draad los. 1 brug tussen de 2, bestaande draad in nu aangesloten blok.
Let op: eindhulzen verplicht bij litze draad.

Maar als je stroomloos kan werken via elektricien met zegel recht, of automaten als hoofdbeveiliging zou ik het gewoon goed in orde brengen.

Kosten aspect micro’s is minder van belang bij zelf doen: de garantie is zelf te verzorgen. Al hoeft een centrale omvormer niet na 10 jaar dood te gaan. Er zit bij een aantal zelfs meer garantie op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arend1987 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht inderdaad dat je het verbruik vermogen en het vermogen van de opwekker bij elkaar op moest tellen. Dit is dus niet zo bedankt.

Als ik je verhaal goed begrijp kan ik een 40A automaat op mijn huidige dinrail klikken daar de zonnepanelen op aansluiten?
Nee, je sluit een 16A of 20A aardlekautomaat aan en sluit dar je panelen op aan

Eventueel extra sluit je een 40A automaat aan (de roze omcirkelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
JvS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Nee, je sluit een 16A of 20A aardlekautomaat aan en sluit dar je panelen op aan

Eventueel extra sluit je een 40A automaat aan (de roze omcirkelde).
1.
Oké maar die 20A aardlekautomaat kan wel op de huidige dinrial worden geklikt? Ik heb daar namelijk nog plek voor rechts bovenin.

2. Of moet vanaf het verdeelblok onder in mijn meterkast zie foto 2 start topic. Een kabel trekken na een nieuwe 40a automaat? Zo ja hoe doe ik dit dan aangezien ik geen dubbele kabels in 1 aansluiting mag doen? Of moet ik dit dan doorlussen zodat ik op die verdeelblokken die nog open zijn onder in mijn meterkast ook een fase en een nul verbinding krijg?

Hoor graag welke optie je bedoeld. Want uit je verhaal blijkt dat beiden opties zouden kunnen. Al is optie 2 beter en veiliger. Mijn vraag is hoe regel ik optie 2?

[ Voor 13% gewijzigd door Arend1987 op 14-01-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Ronald schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:02:
@JvS het is een enkelfase aansluiting en een waardeloos voorbereidde 3 fase kast.

@Arend1987 2 jaar terug? Die elektricien mag zijn werk even netjes komen maken wat mij betreft… dit is niet op het niveau wat bij deze keuze van componenten hoort.

Nee geen 2 draden onder 1 klem. Mag zelden. Zelden nodig. 1 draad los. 1 brug tussen de 2, bestaande draad in nu aangesloten blok.

Maar als je stroomloos kan werken via elektricien met zegel recht, of automaten als hoofdbeveiliging zou ik het gewoon goed in orde brengen.

Kosten aspect micro’s is minder van belang bij zelf doen: de garantie is zelf te verzorgen. Al hoeft een centrale omvormer niet na 10 jaar dood te gaan. Er zit bij een aantal zelfs meer garantie op.
Bedankt voor het meedenken.

Wat zou ik de de elektricien mee kunnen geven wat hij anders had moeten doen in voorbereiden of 3 fase?

Dit is denk ik het antwoord op mijn vorige vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar je hem klikt maakt niet uit, als de bekabeling maar goed loopt en veilig is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43

Vliegvlug

Flight Simple

Arend1987 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:55:

Ik heb bij de 40A aardlekschakelaar rechtsboven nog een tweetal vrije slots vrij op de dinrail.
Dat is maar 1 unit breedte die je rechtsboven over hebt, ik vermoed dat je aan twee denkt omdat er 2 contacten van de kamrails uitsteken, die trouwens ook niet afgedekt zijn met een kapje. Niet aanraakveilig dus!

Onderin heb je ook nog 1 positie over want van beide rijen in je groepenkast zijn er nu 11 gevuld.
Waar gaat die zwarte draad met gele adereindhuls in de onderste aardlekschakelaar heen?

(er ontbreekt trouwens een schroefje in het tweede verdeelblokje)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 14-01-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Dat is maar 1 unit breedte die je rechtsboven over hebt, ik vermoed dat je aan twee denkt omdat er 2 contacten van de kamrails uitsteken, die trouwens ook niet afgedekt zijn met een kapje. Niet aanraakveilig dus!

Onderin heb je ook nog 1 positie over want van beide rijen in je groepenkast zijn er nu 11 gevuld.

[...]

Waar gaat die zwarte draad met gele adereindhuls in de onderste aardlekschakelaar heen?

(er ontbreekt trouwens een schroefje in het tweede verdeelblokje)
Er zit een beschermkap overheen die doorzichtig is. Er zit naast die aardlekschakelaar een (reserve) groep dat staat ook op indeling van de meterkast. Dus ik heb er 2 aan de rechterkant. 1 met aardlek 1 met beschermkap.

Het zwarte draad gaat volgens mij naar de kookgroep toe. Dat moet ik morgen even nakijken. Dit is een inductie plaat van volgens mij 7200watt max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Arend1987 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Er zit een beschermkap overheen die doorzichtig is.
Dat is goed te horen!
Was niet zichtbaar vanwege de doorzichtigheid en de scherpte van de foto.
Er zit naast die aardlekschakelaar een (reserve) groep dat staat ook op indeling van de meterkast. Dus ik heb er 2 aan de rechterkant. 1 met aardlek 1 met beschermkap.
Oké, je hebt op de bovenste rij dus nog 2 posities vrij als ik je goed begrijp, de lege plek en die middelste automaat die nu niet in gebruik is en eruit kan.
Het zwarte draad gaat volgens mij naar de kookgroep toe. Dat moet ik morgen even nakijken. Dit is een inductie plaat van volgens mij 7200watt max.
Dat zal het moeten zijn ja, ik zie nu dat de kamrails in de onderste foto stopt na de eerste drie groepen, dus dan zal die draad voor de kookgroep zijn inderdaad.

Qua aansluiten van je zonnepanelen kan je wel uit met 16A als je met 4000W je totale Wp van de panelen bedoelt.

Een aardlekautomaat plaatsen is het makkelijks maar je moet wel rekening houden met de gecombineerde invoeding richten je aardlekschakelaars zoals hierboven al gezegd is.
Zie voor de details: ABB KENNISDOCUMENT - Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen

Zolang je nog op 1 fase zit is dat risico groter dan wanneer je op 3 fasen zit want je zal nu een 35A of 40A hoofdzekering hebben en dan zit je met 16A invoeding erbij ruim boven de 40A die jouw componenten aan kunnen.
Met 3x25A kom je op 41A dus dat waarschijnlijk is nog in de marge in de praktijk.

Bij string omvormer ben je met een aardlekautomaat wel klaar (afgezien van een eventuele extra automaat voor 40A beperking) maar voor micro-omvormers komt er dacht ik wel meer apparatuur bij kijken in je groepenkast, zoals een envoy en relay bij Enphase maar daar ben ik verder niet bekend mee.

Om ruimte te besparen zou je een 1 unit brede spanningsonafhankelijke aardelekautomaat van de Siemens 5SV1 serie kunnen gebruiken.
Model 5SV1316-6KK16 (RCBO compact 1P+N 6 kA type A 30 mA B16) is te koop bij Sander Vunderink voor €43,55

Of anders een los kastje naast je huidige groepenkast kan natuurlijk ook of een tweede kast ernaast als dat nog past na het verplaatsen van de pvc buizen links.

Bij een string omvormer moet je ook kijken of je niet gelijk naar een 3 fase omvormer wilt maar dan kan je die nu nog niet gebruiken en het omzetten naar 3 fasen kan tegenwoordig zomaar maanden duren, bij Liander bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt2Eq0ft9Id0Emrfdq8fxObs1Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWC3IyQIAdqfp65d9ADzaKe9.png?f=user_large

Ik kwam deze afbeelding nog tegen op tweakers. Dit is van een 3 fase meterkast.

Ik begrijp uit de verhalen dat het de veiligste optie is om in de rail onderin de meterkast een brug te maken zodat het andere blok ook van een nul en een fase word voorzien. Vanaf dat blok een nul en een fase en aardedraad te trekken naar mijn meterkast voor mijn zonnepanelen.

Zo kan ik in de nieuwe meterkast voor de zonnepanelen een 40a hoofdschakelaar zetten en een 40a aardlek. Die kan ik dan weer koppelen aan een aardlek en mijn emfase en en q-rails zoals op de afbeelding. @Ronald @Vliegvlug

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze kast heeft naar mijn idee waanzinnig veel elementen waar ik niet direct het nut van zie :
- hoofdschakelaar EN automaat in de uitbreidingskast?
- 300mA Aardlekschakelaar in de eerste EN 30mA aardel in de 2e meterkast voor zonnepanelen?

Ik zou me wat minder richten op overnemen van tekeningen en technische oplossen maar meer richten op het begrijpen van functionele doelen van de meterkast. Als je die doelen niet begrijpt, is het best wel een risico om er aanpassingen aan te doen.

De twee doelen die ik adviseer:
- Beveilig je zonnepanelen voor overspanning en aardlek met een aardlekautomaat
- Beveilig je de aardlekschakelaars van je huis voor de potentieel grotere hoeveelheid stroom van de hoofdaansluiting en zonnepanelen samen met een 40A automaat (de roze omcirkelde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Arend1987 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:31:
[Afbeelding]

Ik kwam deze afbeelding nog tegen op tweakers. Dit is van een 3 fase meterkast.
Dit plaatje is voor de situatie dat je een uitbreidingskast ergens verder weg van je meterkast plaatst en niet er strak naast, vandaar ook de c20 aardlekautomaat naar die onderverdeler en de ‘hoofdschakelaar’ in dat kastje.
Bovendien is in deze situatie niet voorzien in een 40A remautomaat in de groepenkast omdat het een 3-fase invoeding van de pv betreft die onder de 40A totale invoeding blijft.

Is me dus niet duidelijk wat je met dit plaatje precies wilt zeggen?
  • Wil je nu een kast voor de zonnepanelen verder weg maken of een tweede kast/kastje in je huidige meterkast erbij zetten?
  • En ga je nu toch wachten op omzetting naar 3-fasen en je zonnepanelen op 3-fasen aansluiten? Want dan is de 40A remautomaat sowieso niet nodig.
Ik begrijp uit de verhalen dat het de veiligste optie is om in de rail onderin de meterkast een brug te maken zodat het andere blok ook van een nul en een fase word voorzien. Vanaf dat blok een nul en een fase en aardedraad te trekken naar mijn meterkast voor mijn zonnepanelen.
Is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, de verdeelblokjes onderin een groepenkast?
Bij mij heb ik die juist niet gebruikt om de aansluiting naar de direct ernaast geplaatste uitbreidingskast te maken hoewel ik ze wel had meebesteld.
Ik heb vanaf mijn hoofdschakelaar in plaats daarvan dubbele draden gebruikt.
Deze kabelboom.

De ene kant voedt een van de aardlekschakelaars in de linker en de andere in de rechter. Vanaf die ALSen verder met kamrails, erg clean en had ik die verdeelblokjes niet nodig.
Had ik ze wel gebruikt dan was het enkel voor een 1-op-1 doorverbinding geweest en dus zinloos. En had ik de kamrails niet gebruikt dan had ik ze wel nodig gehad maar ook veel meer draad gehad wat meer werk is en er een stuk minder netjes uitziet.
Zo kan ik in de nieuwe meterkast voor de zonnepanelen een 40a hoofdschakelaar zetten en een 40a aardlek. Die kan ik dan weer koppelen aan een aardlek en mijn emfase en en q-rails zoals op de afbeelding. @Ronald @Vliegvlug
Voor een kast verder weg is een hoofdschakelaar wel nodig, direct naast de bestaande kast niet en die extra aardlek ook niet.
En ipv een losse ALS zou ik een aardlekautomaat nemen wanneer je toch op 1 fase je PV wilt aansluiten waar ik de indruk van krijg.
Want zo duur zijn die dingen ook weer niet en als je het in een beperkt kastje wilt houden neemt dat minder ruimte in, zeker als al die benodigde micro-omvormer componenten er nog bij moeten.

Vergeet bij 1-fase PV de 40A remautomaat in de hoofdgroepenkast niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
Vliegvlug schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Dit plaatje is voor de situatie dat je een uitbreidingskast ergens verder weg van je meterkast plaatst en niet er strak naast, vandaar ook de c20 aardlekautomaat naar die onderverdeler en de ‘hoofdschakelaar’ in dat kastje.
Bovendien is in deze situatie niet voorzien in een 40A remautomaat in de groepenkast omdat het een 3-fase invoeding van de pv betreft die onder de 40A totale invoeding blijft.

Is me dus niet duidelijk wat je met dit plaatje precies wilt zeggen?
  • Wil je nu een kast voor de zonnepanelen verder weg maken of een tweede kast/kastje in je huidige meterkast erbij zetten?
  • En ga je nu toch wachten op omzetting naar 3-fasen en je zonnepanelen op 3-fasen aansluiten? Want dan is de 40A remautomaat sowieso niet nodig.
[...]

Is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, de verdeelblokjes onderin een groepenkast?
Bij mij heb ik die juist niet gebruikt om de aansluiting naar de direct ernaast geplaatste uitbreidingskast te maken hoewel ik ze wel had meebesteld.
Ik heb vanaf mijn hoofdschakelaar in plaats daarvan dubbele draden gebruikt.
Deze kabelboom.

De ene kant voedt een van de aardlekschakelaars in de linker en de andere in de rechter. Vanaf die ALSen verder met kamrails, erg clean en had ik die verdeelblokjes niet nodig.
Had ik ze wel gebruikt dan was het enkel voor een 1-op-1 doorverbinding geweest en dus zinloos. En had ik de kamrails niet gebruikt dan had ik ze wel nodig gehad maar ook veel meer draad gehad wat meer werk is en er een stuk minder netjes uitziet.

[...]

Voor een kast verder weg is een hoofdschakelaar wel nodig, direct naast de bestaande kast niet en die extra aardlek ook niet.
En ipv een losse ALS zou ik een aardlekautomaat nemen wanneer je toch op 1 fase je PV wilt aansluiten waar ik de indruk van krijg.
Want zo duur zijn die dingen ook weer niet en als je het in een beperkt kastje wilt houden neemt dat minder ruimte in, zeker als al die benodigde micro-omvormer componenten er nog bij moeten.

Vergeet bij 1-fase PV de 40A remautomaat in de hoofdgroepenkast niet!
Ik wil een meterkastje naast mijn huidige meterkast maken voor de installatie van de zonnepanelen. Ik wil bij een 1 fase meterkast blijven. Ik heb zelf de kennis niet om dit om te zetten.

Bedankt voor deze link kabelboom. Wist niet dat er zoiets bestond.

Vanaf die vertakking kan ik dan een remautomaat plaatsen in de hoofdgroepenkast. Die kan ik dan weer door verbinden met meterkast van mijn zonnepanelen als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend1987
JvS schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:07:
Deze kast heeft naar mijn idee waanzinnig veel elementen waar ik niet direct het nut van zie :
- hoofdschakelaar EN automaat in de uitbreidingskast?
- 300mA Aardlekschakelaar in de eerste EN 30mA aardel in de 2e meterkast voor zonnepanelen?

Ik zou me wat minder richten op overnemen van tekeningen en technische oplossen maar meer richten op het begrijpen van functionele doelen van de meterkast. Als je die doelen niet begrijpt, is het best wel een risico om er aanpassingen aan te doen.

De twee doelen die ik adviseer:
- Beveilig je zonnepanelen voor overspanning en aardlek met een aardlekautomaat
- Beveilig je de aardlekschakelaars van je huis voor de potentieel grotere hoeveelheid stroom van de hoofdaansluiting en zonnepanelen samen met een 40A automaat (de roze omcirkelde)
Oke bedankt. Ik snap dat ik mij moet richten op de functionele doelen van de onderdelen van de meterkast. Dit probeer ik ook te leren. Ik snap dat daar een risico aan zit. Vandaar dat ik hier vragen stel hoe ik dit het beste aan kan sluiten.

Vorige jaar ook een bus omgebouwd als camper met zonnepanelen een 230 volt circuit met meterkastje en een 12 volt circuit. Je bent nooit te oud om te leren toch.. 8)

Bedankt voor je adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Arend1987 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:55:

Ik heb zelf de kennis niet om dit om te zetten.
Volgens mij zeg je het zelf ook al. En blijkt ook uit je vragen. Het lijkt me verstandig om iemand hiervoor in te schakelen.

Je hebt nu voldoende kennis om de juiste vragen te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 15-01-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Arend1987 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Ik wil een meterkastje naast mijn huidige meterkast maken voor de installatie van de zonnepanelen. Ik wil bij een 1 fase meterkast blijven. Ik heb zelf de kennis niet om dit om te zetten.

Bedankt voor deze link kabelboom. Wist niet dat er zoiets bestond.

Vanaf die vertakking kan ik dan een remautomaat plaatsen in de hoofdgroepenkast. Die kan ik dan weer door verbinden met meterkast van mijn zonnepanelen als ik het goed begrijp.
Zoals je hun nu zegt komt het op mij over dat je de route hoofdschakelaar —> remautomaat —> pv kastje voorstelt en dat is niet de bedoeling, die moet aan de andere kant van de remautomaat worden aangesloten.
Bekijk het ABB document en de tekening van @JvS nog eens goed zou ik zeggen mocht je dat inderdaad bedoelt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 13:52
Mijn huis is voor zien van een 1 fase meterkast met 5000 watt aan zonnepanelen aangesloten op een Solax x1 boost 5.0 omvormer. Ik wil mijn garage dak ook voorzien van 4000 watt aan zonnepanelen. Daarnaast komt er een 3-fase aansluiting voor een laadpaal bij de garage. Binnenkort wordt mijn meterkast omgebouwd van 1-fase 40amp naar een 3*25amp aansluiting.
De zonnepanelen op garage (4000watt) wil ik aansluiten aan een hybride omvormer van Solax en eventueel later uitbreiden met een batterij . Dat kan een 1 fase of 3 fase omvormer zijn. Wat is een wijze keuze?
Pagina: 1