Aansluiten zonnepanelen op 3 fase in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo community leden.

Ik ga 13 panelen (405 WP per stuk) aansluiten met een micro-omvormer IQ7A.
Aangezien ik het dak te klein heb voor alle panelen moet ik het opsplitsen en komen er 7 op het schuine dak en de andere 6 op de dak van de garage (plat dak).
Dit ligt ook nogal ver uit elkaar (meter of 10 dus ik kan niet alles aan elkaar knopen, dit worden 2 YMVK kabels.
Er komen panelen op van 405 WP maar de IQ7A topt dit af naar max. 366 WP, in totaal dus max. 4758 WP.

Ik heb al een krachtgroep omdat ik een lasapparaat in de schuur heb etc.
Tevens is de meterkast tjokvol dus moet ik een PV uitbreidingskast ergens anders plaatsen (kan niet meer in de meterkast).
Ik heb de 8 groepen die er al waren verder niet aangesloten getekend.
Ik zal eerst de situatie van de meterkast tonen zoals die nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBsazFY8_7ssR0NwdA8w8IijFXw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Do0JvXtkBBm0GJCIKHvcIu5W.png?f=user_large

Nu wil ik dus buiten de meterkast een PV uitbreidingskast plaatsen maar ben niet zeker of het wel op deze manier mag.
In de nieuwe kast wil ik beginnen met een aardlek (krachtgroep) zoals ik die ook heb in de bestaande situatie maar die komt dan op de hoofdschakelaar te zitten (2 aardleks achter elkaar mag niet).
Verder worden de 7 panelen en de 6 panelen apart aangesloten zodat ik deze kan verdelen over 2 fases.
Ik heb overigens de aardekabel niet getekend maar die hoort er ook in omdat het frame waar de panelen op liggen ook geaard moeten worden, dus die draad gaat ook mee.

Tevens komt er een Q-Releais (3-fase) omdat die schijnbaar verplicht is, zie nieuwe beoogde situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcP4DKX_c4Ld5vHid521qfw3d58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3iawATEGSXzrd6HYTJel9mL3.png?f=fotoalbum_large

Nu is de vragen die ik heb het volgende:

1) mag ik dit op deze manier aansluiten?
2) ik heb nu 3 losse automaten gepakt (eentje wordt niet gebruikt dus zou ik ook weg kunnen laten) maar mag dit ook weer een krachtgroep automaat zijjn (wel een B-variant)?
3) hoe sluit ik de enphase Envoy-S aan want die heeft ook 3 fases, moet ik hiervoor nog een krachtgroep automaat daarvoor plaatsen?
4) indien punt 3 aan de orde is, moet deze dan ook zijn eigen aardlek hebben?
5) Is het verstandiger om een aardlek-automaat te gebruiken? Scheelt ook weer ruimte.

Kortom, ik ben nog niet helemaal eruit hoe ik dit netjes moet aansluiten (lees veilig).
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:38
Waar komt deze PV-kast te hangen? Direct naast de huidige groepenkast?
Als het verder is moet de kabel hiernaar toe ook afgezekerd worden en moet een hoofdschakelaar in de (dan) onderverdeler geplaatst worden.

Het lijkt mij beter om twee 1 fase aardlekautomaten te gebruiken i.p.v. een 3 fase aardlekschakelaar en losse installatieautomaten. Sinds 2015 mag dat ook niet meer.

De Envoy-S is een gateway. Die heeft toch geen afgaande kabels? Dan gewoon de goedkoopste B6, B10 of B16 kracht installatieautomaat plaatsen. Aardlek is niet nodig voor stuurstroom in een groepenkast.

Wat is de hoofdzekering? Gewoon 3x25 neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Alternatief gezien dat Q-relais. Waarschijnlijk zit er monitoring op die problemen geeft bij missen van de 3e fase.
Gewoon een B16 300ma krachtaardlekautomaat. Daar kan dan alles op.

[ Voor 22% gewijzigd door Ricko1 op 20-08-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Afgezien van het punt van @Ricko1 (dat de kabel tussen de meterkast en PV-verdeelkast oof afgezekerd moet zijn) mag dit wel, maar als je toch al alles in 3-fasen uitvoert, kun je dan niet beter ook 3-fasen Q-kabels gebruiken? Dan wordt alles netjes over de fasen verdeeld en belast je niet slechts 2 fasen met de PV-opbrengst.

De Envoy kun je gewoon aansluiten achter de reeds bestaande aardlek en automaten (die ik inderdaad ook zou combineren tot een 3-fasen alamat), hij heeft slechts 1 fase nodig. Daarvoor hoeft niet een aparte groep worden aangelegd. De Q-relay werkt als fasekoppelaar waardoor de Envoy met z'n 1-fase aansluiting, toch de informatie van de micro's op alle fasen kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Bedankt voor jullie info.

Deze PV kast past niet meer in de meterkast dus komt in een ruimte ernaast. Ik zou het in de meterkast kunnen doen maar dan komt het op een zijpaneel en dan wordt alles echt krap qua afmetingen en hinder van de bestaande meterkast. Dus ik begrijp dat ik hier dus ook een hoofdschakelaar moet toepassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT8KXgNSXsk5aDDTTZlPmmBo1eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQATIPkEMJwdaDsH7grriw5O.png?f=fotoalbum_large
Ik heb nu ook de Envoy erin getekend maar is deze maar 1 fase nodig? Zo ja hoe krijgt hij dan van de andere fase ook de gegevens? (en kan ik dan daar ook een 1 fase alamat in zetten?).
De Q relais heeft wel een ingebouwde fase koppelaar maar daar heeft de Envoy toch niets aan?

Is deze nieuwe voorstelling nu wel correct of moet ik nog andere dingen aanpassen?

PS: ik zou een 3 fase Q-kabel kunnen gebruken maar die zijn behoorlijk duurder dan een 1 fase en ik moet eigenlijk de fases (de bestaande 3 dus) eigenlijk ook wat beter verdelen maar er is sowieso 1 fase waar niet veel aan hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door UnitVision op 21-08-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Ik weet niet of je de enphase componenten correct getekend hebt, die details heb ik geen ervaring mee.

Ik zou wel de kabel naar de onderverdeler afzekeren met een alamat, mag met een 16A/300mA. Aardlekschakelaars mogen wel na elkaar, maar zijn moeilijk selectief te houden. Geen technisch probleem, alleen een praktisch probleem omdat ze op 2 plaatsen zullen triggeren bij een probleem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:17
UnitVision schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:04:
Bedankt voor jullie info.

Deze PV kast past niet meer in de meterkast dus komt in een ruimte ernaast. Ik zou het in de meterkast kunnen doen maar dan komt het op een zijpaneel en dan wordt alles echt krap qua afmetingen en hinder van de bestaande meterkast. Dus ik begrijp dat ik hier dus ook een hoofdschakelaar moet toepassen.
[Afbeelding]
Ik heb nu ook de Envoy erin getekend maar is deze maar 1 fase nodig? Zo ja hoe krijgt hij dan van de andere fase ook de gegevens? (en kan ik dan daar ook een 1 fase alamat in zetten?).
De Q relais heeft wel een ingebouwde fase koppelaar maar daar heeft de Envoy toch niets aan?

Is deze nieuwe voorstelling nu wel correct of moet ik nog andere dingen aanpassen?

PS: ik zou een 3 fase Q-kabel kunnen gebruken maar die zijn behoorlijk duurder dan een 1 fase en ik moet eigenlijk de fases (de bestaande 3 dus) eigenlijk ook wat beter verdelen maar er is sowieso 1 fase waar niet veel aan hangt.
De Envoy is maar nodig inderdaad voor 1 fase. Via de Q-relay haalt deze de gegevens van de andere fase.

Ik zou wel een 1 fase installatieautomaat gebruiken voor de envoy en geen 3 fase. Nergens voor nodig.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
BigEagle schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

De Envoy is maar nodig inderdaad voor 1 fase. Via de Q-relay haalt deze de gegevens van de andere fase.

Ik zou wel een 1 fase installatieautomaat gebruiken voor de envoy en geen 3 fase. Nergens voor nodig.
Dus indien ik de 3 fase alamat die ik getekend heb voor de Envoy vervang door een 1 fase dan klopt het schema verder?
Ondanks dat de Envoy voor de Q-relay is gemonteerd (de Q-relay heeft wel een ingebouwde fase koppelaar)?
Ronald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:46:
Ik weet niet of je de enphase componenten correct getekend hebt, die details heb ik geen ervaring mee.

Ik zou wel de kabel naar de onderverdeler afzekeren met een alamat, mag met een 16A/300mA. Aardlekschakelaars mogen wel na elkaar, maar zijn moeilijk selectief te houden. Geen technisch probleem, alleen een praktisch probleem omdat ze op 2 plaatsen zullen triggeren bij een probleem.
De Enphase zoals ik die hier getekend heb (schamtisch en alleen de kabel) is een 1 fase Q-kabel en die heeft 2 aderen (de massa moet dus apart)
Ik weet niet of een 300 mA wel zo verstandig is omdat de kans dan juist heel groot is dat die in de bestaande meterkast ook meegaat in geval van problemen.

Indien het verder dus allemaal klopt kan ik eindelijk het gehele systeem gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
UnitVision schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Dus indien ik de 3 fase alamat die ik getekend heb voor de Envoy vervang door een 1 fase dan klopt het schema verder?
Ondanks dat de Envoy voor de Q-relay is gemonteerd (de Q-relay heeft wel een ingebouwde fase koppelaar)?
Ja, de 3 fase alamat vervangen voor een 1 fase. Je mag dit trouwens niet zo aansluiten: er moet een aardlek komen in de hoofdgroepenkast voor de kabel naar de 2de groepenkast. Deze is anders niet beveiligd. De moet dan wel rekening houden met de selectiviteit. Kun je geen foto plaatsen van je hoofdmeterkast?

De envoy hoort ook voor de Q-relay te zitten. De Q-replay heeft inderdaad een fase koppelaar. Je kunt ook ervoor zorgen dat de Q-relay alleen L1 en L2 'pakt' door de Test knop ingedrukt te houden. Ik had eerst ook alleen L1 en L2 in gebruik en pas 1 jaar later de laatste panelen neergelegd voor L3. Ik heb bij andere ook al diverse installaties gedaan met Enphase. Ook met ruim 25 meter kabel tussen de meterkast en de Envoy IQ's.

Extra tip: ik weet niet of je dit zelf gaat doen maar zorg ervoor dat je geen 2,5mm2 draad gebruikt om in je meterkast alles te bedraden. Gebruik liever 4 of zelfs 6mm2. Maak gebruik van soepel draad met adereindhulzen (en duo adereindhulzen voor als je gaat doorlussen). Dit vanwege de stromen die heen en weer gaan lopen tussen de diverse onderdelen in beide groepenkasten.

[ Voor 35% gewijzigd door BigEagle op 21-08-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
@BigEagle meterkast minimaal 6mm2, period. het moet 40A aankunnen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
het is maar mijn 5ct.
het zijn maar 13 panelen en dan kom ik op +/-5300Wp uit, of te wel niet groot.
en als de 2 stringen dan genoeg verschil in richting of hoek hebben, dan is een 16A 1 fase omvormer ook goed.

voorbeeld van mijn dak met een 6430Wp op een 4000W omvormer (op een 16A groep. ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
(oke mijn set heeft wel heel extreem richtingen. ;) )

(en je kunt ook vaak gewoon 30% meer Wp op een omvormer hebben zonder echt veel verlies.
maar dat doe je ook op een IQ7a zo als je al weet topt die af op 365VA. ;)
dus ook zonder verschil in hoek of richting doe je met een 16A groepje het zelfde, maar dan wel zonder de problemen en extra kosten.)

dus misschien een overweging om gewoon simpeler een 16A 1 fase omvormer te gebruiken?
en 10m, dat is in mijn ogen niet veel, dat kan gemak met een DC kabel. :?

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 21-08-2022 15:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Ronald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:16:
@BigEagle meterkast minimaal 6mm2, period. het moet 40A aankunnen
Klopt, je hebt gelijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:45
Enkele uitgangspunten die ik je adviseer mee te nemen in je ontwerp:

- Alamat omvormers: 4 polig, B16 30mA. Bij Enphase geen noodzaak voor 300mA. Enphase schrijft zelfs 30 voor.

- Envoy achter dezelfde alamat op 1 vd 3 fase. Communicatie wordt in de qrelais gekoppelt over alle fases.
Enphase schrijft eigenlijk een aparte automaat voor, voor de Envoy. Echter wordt deze in praktijk zelden gedaan vanwege de kosten en gebrek aan noodzaak. Alleen bij de metered versie is deze noodzakelijk bij de in bedrijfstelling.

- In de meterkast 6mm2 flexibel toepassen, uiteraard met adereindhulsen

- Diameter van de YMVK kabels naar de omvormers hangt af van de lengte vd kabel.
Mijn suggestie / keuze zou zijn om 5 aderige kabel te gebruiken en daarmee alle omvormers netjes te verdelen over drie fases. Hoogstwaarschijnlijk voldoet 2.5mm2 dan en is de meerprijs gering.
Je huidige verdeling is niet fout, maar aangezien je qrelais en alamat al 3 fasig zijn, zet je tegen een kleine meerprijs de puntjes op de i.

- Hangt je PV kast niet in de meterkast, maar erbuiten, dan moet je de kabel er naar toe voorbeveiligen in de hoofdmeterkast. Hoe dit te doen hangt af van een aantal (situatie afhankelijke) zaken. Een C20 300mA alamat voldoet in veel gevallen.

- Eén (goedkoper) alternatief is om de aardlekautomaat voor de omvormers (B16, 30mA) in je hoofdmeterkast te plaatsen en in de tweede kast de hoofdschakelaar, het qrelais en daarbij de Envoy. Zo is de benodigde ruimte in de hoofdmeterkast beperkt en spaar je een alamat (a 120 EUR) uit.

- Sluit bij voorkeur de Envoy op internet aan middels een kabel.

- Aarde voor je onderconstructie haal je uit de lasdoos bij de omvormers (waar de ymvk over gaat op de Q kabel). Bestel een wartel mee met kleine doorgang voor deze (dunnere) aardekabel.

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Bedankt voor de response en de uitleg, daar heb ik heel veel aan.

Ik heb ook ff een foto van mijn huidige meterkast erbij gedaan zodat te zien is dat deze ook helemaal vol is dus dat geeft nog een uitdaging voor de aardlek die volgens jullie verplicht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_20GiR-lbG5XqFflM1bNkVn7NzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObGuc31VGgUFI7PIMJBJktgP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook ff nog de tekening erbij gevoegd met wat nummers erbij zodat ik beter kan refereren wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx2_IBdcsE2eSQtS4O-HiGM8ubk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrdzR2cKuqbmue0tQY4Ez3vv.png?f=fotoalbum_large
Skubba schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:16:

- Alamat omvormers: 4 polig, B16 30mA. Bij Enphase geen noodzaak voor 300mA. Enphase schrijft zelfs 30 voor.
Ik neem aan dat hiermee alamat nr. 3 bedoeld wordt?

- Envoy achter dezelfde alamat op 1 vd 3 fase. Communicatie wordt in de qrelais gekoppelt over alle fases.
Enphase schrijft eigenlijk een aparte automaat voor, voor de Envoy. Echter wordt deze in praktijk zelden gedaan vanwege de kosten en gebrek aan noodzaak. Alleen bij de metered versie is deze noodzakelijk bij de in bedrijfstelling.
Wordt hiermee bedoeld dat alamat nr. 4 eruit kan en dat ik de Envoy op alamat nr. 3 (bovenzijde) mag aansluiten (dus samen met de micro-omvormers)? Dus op 1 van de fases?

- In de meterkast 6mm2 flexibel toepassen, uiteraard met adereindhulsen
Waarom eigenlijk 6 mm2 flexibel? Is dit zodat dit samen onder 1 klem kan bij bv. een massive 4 mm2?
Het gaat me niet op de diameter maar waarom de flexibele kabel.
- Diameter van de YMVK kabels naar de omvormers hangt af van de lengte vd kabel.
Mijn suggestie / keuze zou zijn om 5 aderige kabel te gebruiken en daarmee alle omvormers netjes te verdelen over drie fases. Hoogstwaarschijnlijk voldoet 2.5mm2 dan en is de meerprijs gering.
Je huidige verdeling is niet fout, maar aangezien je qrelais en alamat al 3 fasig zijn, zet je tegen een kleine meerprijs de puntjes op de i.
Wordt hiermee bedoeld om niet zelf de fases te verdelen maar een 3-fase Q-kabel te gebruiken bij de micro-omvormers?
Deze zijn wel fors duurder dan de 1 fase Q-kabel.

[/quote]

- Hangt je PV kast niet in de meterkast, maar erbuiten, dan moet je de kabel er naar toe voorbeveiligen in de hoofdmeterkast. Hoe dit te doen hangt af van een aantal (situatie afhankelijke) zaken. Een C20 300mA alamat voldoet in veel gevallen.

- Eén (goedkoper) alternatief is om de aardlekautomaat voor de omvormers (B16, 30mA) in je hoofdmeterkast te plaatsen en in de tweede kast de hoofdschakelaar, het qrelais en daarbij de Envoy. Zo is de benodigde ruimte in de hoofdmeterkast beperkt en spaar je een alamat (a 120 EUR) uit.
Dit wordt wel een uitdaging (zoals al meerdere keren eerder ook gezegd is). Zie hiervoor ook de foto van mijn huidige meterkast. Ik heb geen ruimte om daar iets bij in te knopen.
Zou ik daarvoor ook de kabel niet vanaf de hoofdschakelaar (zie nr. 1) af te takken naar de PV verdeler maar boven aardlek nr. 2?
Ik voldoe dan wel aan de eis dat de PV kast in de hoofdmeter is gezekerd.
Nadeel is dan wel dat wanneer er in de PV kast ingegrepen wordt ik mijn hele krachtgroep kwijt ben.

Ik ben heel blij met jullie adviezen en ik ben er nu bijna (denk ik) dankzij jullie maar ik wil toch graag zeker weten dat ik goed zit mijn wat ik denk wat jullie bedoelen, vandaar dus nog deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45

Theo

moederbord

De basisregel binnen een installatie is dat je elke kabel in je woning achter een aardlek hebt willen zitten, tenzij het niet kan/mag, en dat alle kabels afgezekerd moeten zijn. Je kabel die van de meterkast naar je PVkast wil je dus idealiter met een ALS beveiligen. (behalve als de extra meterkast echt naast de huidige komt te hangen), maar zul je zeker moeten beveiligen tegen een overstroom.

Je kabel tussen de meterkast en PV kast is momenteel niet beschermd tegen overstroom en lekstroom. Wanneer er iets fout gaat (schep in de grond op de verkeerde plek) dan klapt misschien je hoofdzekering eruit, en/of is je familie uitgenodigd voor een uitvaart een paar dagen later...

Elke kabel die de meterkast verlaat moet daarom bescherm zijn tegen overstroom en lekstroom. Voor lekstroom kun je een uitzondering maken voor specifieke toepassingen, maar voor overstroom is er geen uitzondering. Geen overstroombescherming? Dan ook geen kabel!

Ik zou daarom zeker de kabel naar je PVkastje aansluiten achter je PL56-C16 automaat in je meterkast. Dán is de kabel beschermd tegen over en lekstroom.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Theo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:09:
Ik zou daarom zeker de kabel naar je PVkastje aansluiten achter je PL56-C16 automaat in je meterkast. Dán is de kabel beschermd tegen over en lekstroom.
Dat is alleen van toepassing als deze pv-kast in de schuur komt te hangen en er dan een aparte automaat voor het lasapparaat in de pv-kast komt.

Volgens mij is de bedoeling dat deze pv-kast (naam beetje ongelukkig gekozen) binnen 1 of 2 meter van de huidige groepenkast komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ricko1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Dat is alleen van toepassing als deze pv-kast in de schuur komt te hangen en er dan een aparte automaat voor het lasapparaat in de pv-kast komt.

Volgens mij is de bedoeling dat deze pv-kast (naam beetje ongelukkig gekozen) binnen 1 of 2 meter van de huidige groepenkast komt.
De PV kast (of hoe dit dan ook heet) komt aan de andere kant van de muur te hangen als de meterkast dus wel vlakbij maar wel een andere ruimte (afstand hooguit 1 meter).
Theo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:09:
Dit lijkt mij vreemd door de kabel vanuit de meterkast achter een krachtautomaat te zetten dan dan binnen de PV kast (uitbreidingskast) dan weer met een hoofdschakelaar en alamat (dus wederom een automaat) te beginnen.
Ik heb geen ruimte meer in de meterkast om nog iets erbij te plakken dus kan ik dan niet vanaf nr. 2 (dus na de aardlek) naar de uitbreidingskast gaan?
En dan weer zoals ik op het plaatje heb getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Aardlek is het probleem niet. Kortsluiting risico wel. Als je die kabel niet beschermd klappen de hoofdzekeringen bij een probleem.
Ik zou zeggen binnen 1 meter van de huidige groepenkast is dat een nihil risico (6mm2 is genoeg voor 40A hoofdzekeringen) Daar boor je toch niet doorheen?

Nu je de afstand bevestigd hebt zeg ik gebruik dit schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx2_IBdcsE2eSQtS4O-HiGM8ubk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrdzR2cKuqbmue0tQY4Ez3vv.png?f=fotoalbum_large

Laat nummer 4 vervallen en sluit die Enphase Envoy-S bij nummer 3 aan (en de 3e fase ook op het Q-relais aansluiten. Hoeft afgaand niet gebruikt te worden)

Voor de puristen onder ons: Het is misschien niet 100% volgens de norm maar wel veilig. Ik heb genoeg situaties gezien die echt gevaarlijk zijn en brand kunnen veroorzaken bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ricko1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:03:
Aardlek is het probleem niet. Kortsluiting risico wel. Als je die kabel niet beschermd klappen de hoofdzekeringen bij een probleem.
Ik zou zeggen binnen 1 meter van de huidige groepenkast is dat een nihil risico (6mm2 is genoeg voor 40A hoofdzekeringen) Daar boor je toch niet doorheen?
Bedoel je hiermee dat het dan beter is om wel de kabel vanaf de krachtautomaat PLS6 - C16 /4 af te takken naar de PV uitbreidingskast?
Ricko1 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:03:
Voor de puristen onder ons: Het is misschien niet 100% volgens de norm maar wel veilig. Ik heb genoeg situaties gezien die echt gevaarlijk zijn en brand kunnen veroorzaken bij normaal gebruik.
Wat mankeert er dan aan dat het niet volgens de norm is?

Ik probeer het wel zo goed mogelijk op te zetten en zeker zo veilig mogelijk.

In principe wordt de kabel naar de uitbreiding niet heel veel langer dan wanneer hij wel in de meterkast zou passen.

Ik ga nog kijken of ik voor een 3 fase Q-kabel ga of dat ik het zelf over 2 fases ga verdelen. Het hangt er een beetje vanaf of ik genoeg verbruikers heb op alle 3 de fases. Voor nu zijn 2 fases wel goed gebruikt maar de 3e fase (nog) niet.

Ik zal als ik alle info heb nog even een nieuw schema gaan maken en hier plaatsen.
Hopelijk heeft een ander die hetzelfde probleem heeft als ik er dan ook wat aan.
Voor nu ben ik erg blij met al jullie info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Kun je de 3x16 automaat in de hoofdkast niet vervangen door een 3x16/30mA aardlekautomaat?
Dan kan die krachtaardlek eruit en heb je plek voor een extra 3x20/300mA aardlekautomaat als voorbeveiliging voor die kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
UnitVision schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:58:
[...]
Wat mankeert er dan aan dat het niet volgens de norm is?
De kabel die uit de meterkast naar de PV kast gaat is niet beveiligd (je hoofdzekeringen mag je niet rekenen als beveiliging).

Als de kabel in de meterkast zou blijven in een kastje ernaast mag het wel zo, maar bij jou gaat hij de kast uit. Dan hoort hij beveiligd te zijn.
Als ik het me goed herinner, met uitzondering van een kabel die:
- max 3 meter lang is
- binnen dezelfde ruimte blijft
- brandveilig geplaatst zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
timberleek schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:25:
Kun je de 3x16 automaat in de hoofdkast niet vervangen door een 3x16/30mA aardlekautomaat?
Dan kan die krachtaardlek eruit en heb je plek voor een extra 3x20/300mA aardlekautomaat als voorbeveiliging voor die kabel
Dat is een goed plan en ga ik naar kijken.
Ik ga dan gelijk ook een nieuwe tekening maken want ik geloof dat alles nu wel duidelijk is.
IK zal dan ook deze tekening hier posten voor iedereen die er misschien dan ook iets aan heeft en met dezelfde vragen/issues zat als ik gezeten heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Dit wordt de situatie zoals ik die in gedachten heb, afgaande op alle voorgaande info die ik van jullie heb mogen ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH11I77osL9wn_1V-97lHPRZcqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8abhHJUf46Bnd7M0fmU8ToFr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in de uitbreidingkast niet gekozen voor een alamat maar de krachtaardlek en automaat her te gebruiken (bestaande meterkast situatie) in de uitbreidingskast.
In de bestaande meterkast komt dan een nieuwe alamat voor de krachtgroep en een nieuwe alamat die naar de uitbreidingskast gaat.
Hiermee is alles goed afgezekerd volgens mij (tenminste las ik jullie info goed heb begrepen).

Is dit de situatie zoals bedoeld wordt?

Ik heb nog wel 2 vragen die intussen gerezen zijn.
1) waarom een flexibele 6 mm2 kabel naar de uitbreidingskast toe en niet een met een massieve kern?

2) Op het platte dak komen 6 panelen. 2 rijen van 3.
Ik probeer uiteraard alle panelen aan 1 Q-kabel te monteren maar indien ik vanwege plaatsing niet uitkom
met een langere Q-kabel voor de panelen (dus die overloopt van 1 rij naar de andere rij), mag ik dan de
fases en de nul van elke rij panelen aan elkaar knopen en dan met 1 ymvk kabel naar de
uitbreidingskast? Dit betekent dus 2 Q-kabels waar elk 3 panelen aan zitten.

Ik dank jullie hartelijk voor alle info die ik heb mogen ontvangen.
Ik hoop dat andere lezers die met hetzelfde probleem zitten ook iets hebben aan deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piposlox
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09-2022
De Envoy S moet achter een eigen groep zitten en mag conform NEN1010 niet toegevoegd worden aan de krachtstroom groep waar de pv panelen (micro-omvormers) achter zitten.
Zie onderstaande link voor een duidelijke installatie voorschriften coform NEN1010. Blz. 22 is voor 3 fases icm Envoy S. (Uiteraard mogen de automaten ook voorzien zijn van een geïntegreerde aardlek)
https://cdn.webshopapp.co...dleiding-voor-enphase.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvM2023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Hallo,
Ik vind dit stukje van het plaatje wel interessant.
Ik wil een vergelijkbare schakeling maken met als doel om bewust bepaalde panelen/dakdelen uit te kunnen zetten.
Ik heb dus eerst een 3F aardlekautomaat - en dan 35m lengte 5x4mm2 kabel naar de 3 automaten. en ná de automaten door het q-relais - als dit uberhaupt kan. misschien moeten de automaten ná q-relais om te voorkomen dat bij verlies van 1F het hele q-relais uitgaat?
Maar het voelt raar om de N zowel bij ingang en uitgang van de automaten te koppelen. Kan dat wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ZvSDyyEFBvhPmb00oJbsb-sHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ChtVP20a8CqVFixdzmXoU855.png?f=user_large
Pagina: 1