Er zitten zoveel tinten grijs en nuances aan dit verhaal. Je kan eigenlijk niet roepen; Prive is beter of zakelijke lease is beter. Het is van zoveel factoren afhankelijk.
Vooropgesteld; Ik zou graag een lease-auto hebben. Ik heb hem jaren gehad en dat was echt wel fijn. Maar ik heb ook wel een beetje een gekleurd beeld. Ik had een (voor toen) redelijk uitgeruste auto (C4 Cactus Business Plus) met een cataloguswaarde van 23k (wat koop je daar tegenwoordig nog voor??) tegen 14% bijtelling. En ik kreeg nog 200 bruto terug van mijn mobiliteitsbudget. Achteraf gezien ga ik nooit van mijn leven meer goedkoper rijden.
Ik had van de week een gesprek met een maat van me. Ik heb geen idee wat hij verdient, maar ik verwacht dat dat in de range van 50-70k zit. Die gaat in 2023 een Skoda Enyaq geleverd krijgen, volledig elektrisch. Een letterlijke uitspraak "Ik zou echt niet zonder lease-auto willen".. Het ging ook over een uitje op 150 km wat ik recentelijk gedaan had met mijn eigen auto en navenante brandstofkosten.. Ik heb het idee dat hij niet precies weet wat die auto hem kost.
Als ik via
https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop kijk wat zo'n ding gaat kosten (bijtelling en "verlies" heffingskorting) bij een inkomen van 60k is dat 371 euro.. Ik verdien zelf nog een stuk meer, bij mij zou het 419 euro zijn. Tel daarbij op dat ik nog zo'n 160 euro netto aan reiskostenvergoeding krijg is dat 579 netto wat ik aan een auto kan besteden tov de Enyaq. Overigens is dat ongeveer wat ik nu aan mijn auto uitgeef (alles meegerekend) dus het is ook weer niet zo dat lease heel veel voordeliger is.
Alsnog zou ik er persoonlijk wel voor kiezen;
1) Nieuw vs 3-5 jaar oud (mijn auto wordt dit jaar 5 en ik moet er nog wel even mee, gekocht bij anderhalf jaar oud)
2) Voorspelbare kosten (ik heb onverhaalbare schade gehad (500 euro) en ben de dans ontsprongen met een defecte versnellingsbak (2500 euro) die uiteindelijk niet defect bleek (lek bakolie reservoir)))
3) Brandstofkosten zijn onvoorspelbaar bij prive
4) Restwaarde is onvoorspelbaar bij prive
5) We maken nu veel kms met de trein omdat dat vaak goedkoper is dan met de auto (kortingsabbo en geen zuinige auto). Met lease zouden we weer meer de auto (gratis) kiezen wat weer kosten bespaart. Niet beter voor het milieu overigens.
Factoren die een beslissing beinvloeden
1) Hoe vast zit je aan je lease-auto (is het een gouden kooi?)
2) Eigen bijdrage wel/niet
3) Aantal prive kilometer wat je maakt en mag maken
4) Eigen risico wel/niet
5) Heb je een mobiliteitsbudget en houd je daarvan over
6) Is er een verlies van salaris als je voor lease kiest?
Ik zou altijd gewoon een berekening maken. Dat heb ik sowieso de laatste jaren een paar keer voor de gein gedaan. In de afgelopen jaren (met de lage bijtellingspercentages) was het echt een no-brainer. Maar nu de bijtellingspercentages weer omhoog gaan en die belachelijke 4% verdwijnt kruipt het toch weer wel naar elkaar toe.
DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Uitzonderingen zijn er altijd maar ik werk in de IT en het aantal consultants van 27 dat in een Tesla van 50-70k rondrijdt is echt lachwekkend. Ik weet precies wat die jongens verdienen en die autos staan in geen verhouding. Ook in mijn vriendenkring mensen die 50k per jaar verdienen maar in een splinternieuwe Skoda Enyaq van 70k rijden.
Als ik dan de vraag stel waarom ze daarvoor kiezen en niet voor een goede gebruikte auto van 15k zodat ze hun maandelijks inkomen zoals in het voorbeeld bovenstaand kunnen laten groeien tot een behoorlijk bedrag dan krijg je het antwoord "ja we hebben niet zomaar 15k liggen voor een gebruikte auto"
Mijn probleem is niet zozeer met lease autos van de zaak, maar veel meer met het rijden van autos van de zaak die men prive met geen mogelijkheid zou kunnen rijden. Het is een manier van ver boven je stand leven die extreem genormaliseerd is.
En tel daarbij op dat veel mensen geen idee hebben wat ze op tafel laten liggen, en geen idee hebben van de werkelijke kosten.
Zo groot is dat verschil nou ook weer niet.. Een beetje auto van 15k kost je ook gewoon 400-500 in de maand (als je alle kosten eerlijk meerekent).
Als je "winst" wil maken door die Enyaq te laten staan zul je naar een nog oudere auto moeten gaan en hopen dat geluk hebt met de kosten...
Mobiliteit is gewoon duur.. Zeker nu werkgevers elektrisch gaan verplichten...
lonehitman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:55:
Veel mensen geven hier aan dat 500 per maand veel geld is om een auto te leasen via het werk. Het klopt dat dit best wat kost maar veelal zit er dan ook een tankpas bij van de zaak. Met de brandstofkosten van tegenwoordig (ook ev) dan kan dat dan al snel uit.
Private lease is natuurlijk een ander verhaal.
Dit moet je uiteraard gewoon meerekenen in het verhaal.
Ik heb recentelijk voor iemand anders de berekening gemaakt. Daar heb ik de calculator van Autoweek en ANWB gebruikt. Kwam erop neer dat hij in de zakelijke lease 341 euro netto per maand kwijt zou zijn en als hij de auto prive zou kopen (maar dan een occassion van 5 jaar oud) deze 392 in de maand zou kosten. Ging om een simpele benzine-auto van 35k btw (of een occassion van 20k)... Bij hem zou wel of niet kiezen voor lease niet resulteren een in hoger/lager salaris.. Ik heb wel de reiskostenvergoeding meegerekend (uiteraard), dat zit al in die 392...
Ik ben uitgegaan van 7k zakelijke kilometers (en navenante reiskostenvergoeding) en 8k prive kilometers... Als je meer prive-kilometers maakt wordt het voordeel van zakelijke lease nog groter uiteraard.. Daar heb ik zelf ook wel morele problemen mee trouwens, ik vind dat de bijtelling in staffels zou moeten werken...
.
Kurkentrekker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:06:
En dat heeft dan weer als gevolg dat mensen wél een EV gaan leasen voor hun zakelijke kilometers, en er dan privé een benzine of diesel naast moeten zetten omdat de bijtelling anders niet te betalen is. Eigenlijk best bizar dat dit zo uitpakt, je hebt als beleidsmaker liever dat er minder auto’s zijn, en dat die EV’s maximaal benut worden.
Ik ben, zonder het doorgerekend te hebben, voorstander van een hele lage bijtelling op goedkope EV’s, en juist een hele hoge op de duurdere. Dat zou werknemers dan moeten stimuleren om van hun werkgevers te verlangen dat er goedkopere auto’s worden geleased, waar ook daadwerkelijk in gereden wordt, in plaats van dat iedereen maar een Tesla moet en er dan een tweede fossiele auto naast moet houden.
Het moet heel gek lopen wil dat rendabel zijn. Op die privé auto krijg je dan ook geen reiskostenvergoeding, dus de kosten moet je geheel zelf dragen.
Een beetje auto kost al 400 euro als je alles netjes meerekent, zoals je in mijn voorbeeld ziet heb je daar ook gewoon de Enyaq voor (om en nabij)...
Er is al een opslag in bijtelling voor EV boven de 30k
Kurkentrekker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:57:
[...]
Die is volgens mij niet helemaal zuiver, want de afbouw van heffingskorting lijkt daar nog niet in meegenomen. Ga er maar van uit dat je nu ruim boven de 500 netto zit voor zo’n auto. Je hebt helemaal gelijk dat niet alle werkgevers het totale leasebedrag, wat op ongeveer 1200 euro zit, willen uitbetalen,
maar een groot deel zal dat wel doen, en dan is er natuurlijk een iets lager bedrag wat ze echt aan je kunnen overmaken vanwege inhoudingen, werkgeverslasten, en natuurlijk belasting.
..
Wij hebben hier in het bedrijf niet eens een mobiliteitsbudget. Je hebt wel of geen lease-auto, afhankelijk van de schaal. Als ik nog 2 schalen stijg mag ik automatisch een lease-auto. Dat doet niks met mijn salaris en als ik ervanaf zie krijg ik niet extra salaris.
[
Voor 46% gewijzigd door
FreakNL op 18-01-2023 09:39
]