Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto39
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste forumleden,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende? Ik mag een leaseauto kiezen en de bijtelling (dus de persoonlijke kosten) worden aan de hand van het gekozen belastingschijf automatisch berekend. Welke belastingschijf moet ik kiezen, uitgaande van een jaarlijkse bruto inkomen van 68.000 euro? Nu klinkt het misschien raar omdat het best wel duidelijk zou moeten zijn dat ik 37.692 t/m 73.031 moet kiezen. Maar is 49,54% niet erg veel? Als ik een Tesla model 3 wil kiezen, betaal ik minimaal 448 euro zonder opties. Is dit een bug van de website of klopt het gewoon?

Tevens had ik gisteren in het nieuws gelezen dat de Tesla 7000 euro goedkoper is geworden. Als ik nu bestel via deze website, betaal ik dan ook minder of gaan ze dan uit van 51.900 euro terwijl het 44.900 zou moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9aIHVKPadDSJoOWqE58XBU01RQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/de6yrdbIfj85GXN9LLz9ZBz4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmhV3YNpBqECtRSkuvZS5seOPvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Fm4euOL3WxDobZFaFGU8RX7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door naruto39 op 14-01-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:09
Je moet erop rekenen dat je met de bijtelling in ca 4,5 jaar de totale waarde van de auto op moet tellen bij je inkomen, en daarvan dan dus ongeveer de helft aan belasting moet betalen. Bij een auto van €50.000 betaal je dus ca €25.000 netto bijtelling in 4,5 jaar. Dat komt neer op zo’n €462 per maand, dus die berekening is helemaal niet vreemd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:13
Ja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden 😜

Een leaseauto is verkapt loon, dus wordt belast. Het is nog steeds voordeliger dan een vergelijkbare auto prive rijden, maar zeker niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 13:45

Secsytime

Automagisch

Klopt inderdaad. Maar dus alleen als je hem ook prive wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naruto39 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:54:
Beste forumleden,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende? Ik mag een leaseauto kiezen en de bijtelling (dus de persoonlijke kosten) worden aan de hand van het gekozen belastingschijf automatisch berekend. Welke belastingschijf moet ik kiezen, uitgaande van een jaarlijkse bruto inkomen van 68.000 euro? Nu klinkt het misschien raar omdat het best wel duidelijk zou moeten zijn dat ik 37.692 t/m 73.031 moet kiezen. Maar is 49,54% niet erg veel?
Vanwege het motto van onze politiek over het belastingsysteem: "Leuker kan het niet, gecompliceerder wel", kloppen die percentages door inkomensafhankelijke kortingen. Zie bijvoorbeeld: assje in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Het zal iets verschoven zijn dit jaar, en ik verwacht dat het lagere tarief bij hogere inkomens iets eerder begint dan volgens die tabel (berekenhet.nl komt uit op ergens bij de €116k per jaar), maar het klopt in zijn algemeenheid iig wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 22:21
Op diverse websites kan je de bijtelling berekenen. Je moet namelijk ook rekening houden dan je arbeidskorting en inkomensafhankelijke algemene heffingskorting afneemt door de verhoging van inkomsten en dit beïnvloedt weer negatief je netto inkomen. Bij een Tesla van 51.900 euro met een bruto inkomen van 68.000 euro bedraagt de bijtelling 842 euro. Dit resulteert in een netto bijdrage van 364 euro aan bijtelling en 80 euro minder arbeidskorting / heffingskorting, totaal 444 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto39
  • Laatst online: 16-12-2024
*knip* offtopic. Alle reacties op deze post zijn dus ook verwijderd. Maatschappelijke discussies mogen in AWM

[ Voor 160% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 16-05 13:10
Je kan ook op websites zoals Berekenhet of andere websites je exacte salaris, bijtelling en eventueel eigen bijdrage invullen en weet je direct wat het gaat kosten.

Auto's zijn duur, zeker in NL. Goedkoop rijden zit er al een tijdje niet meer in :-). Wil je goedkoper dan je Tesla, kijk dan eens naar een ID3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Fedde schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:51:
Je kan ook op websites zoals Berekenhet of andere websites je exacte salaris, bijtelling en eventueel eigen bijdrage invullen en weet je direct wat het gaat kosten.

Auto's zijn duur, zeker in NL. Goedkoop rijden zit er al een tijdje niet meer in :-). Wil je goedkoper dan je Tesla, kijk dan eens naar een ID3.
Ik denk dat je de prijs van de ID3 maar eens moet opzoeken.

Ook rekening houden met 18 maanden levertijd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 16-05 13:10
RocketKoen schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Ik denk dat je de prijs van de ID3 maar eens moet opzoeken.
Nevermind inderdaad, dan zou ik ook naar een Model 3 kijken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:40
Fedde schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:51:

Prijzen van auto's zijn gewoon absurd snel gestegen, de model 3 is eigenlijk een "koopje". Zelfs non-EVs gaan al snel richting 40k en die profiteren niet van de lagere bijtelling.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 14-01-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-05 23:35

TMC

Dit klopt gewoon. Wat had je anders verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Fedde schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Nevermind inderdaad, dan zou ik ook naar een Model 3 kijken.....
Gappig genoeg is de ID.4 goedkoper :-D

offtopic:
En het is maar net waar je naar op zoek bent. Een dinkytoy met leuke software of een degelijke auto.

Ik heb ze beiden gereden. De ID.4 is een behoorlijk veel stevigere auto, de Model 3 is leuk als je de lampen aan wilt sturen met je home automation. Persoonlijk ben ik van de degelijke autos.

*knip* discussie over de keuze van een leaseauto kan in MOB

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:55
Valt me nog mee, ik kon recent ook een leaseauto uitzoeken (zelfde portal trouwens) en kon een tesla model 3 vanaf €495 p maand rijden :p.

Lang leve de eigen bijdrage bovenop de hoge bijtelling op EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Homeland schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:41:
Met 68k inkomen een auto van 52k willen rijden hakt er nu eenmaal wat harder in, je kan ook een goedkopere auto kiezen natuurlijk.
Ja, ik verbaas me erover dat mensen die niet zomaar een jaarsalaris cash voor een auto zouden neertellen, op een of andere manier verwachten dat diezelfde auto ineens betaalbaar wordt als je het financiert met een lening, en ook nog eens het onderhoud verzekert.

Met een inkomen van 68k zou ik (net zoals de meeste Nederlanders) naar een tweedehandsje van 7-10 jaar oud kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Ja, ik verbaas me erover dat mensen die niet zomaar een jaarsalaris cash voor een auto zouden neertellen, op een of andere manier verwachten dat diezelfde auto ineens betaalbaar wordt als je het financiert met een lening, en ook nog eens het onderhoud verzekert.

Met een inkomen van 68k zou ik (net zoals de meeste Nederlanders) naar een tweedehandsje van 7-10 jaar oud kijken.
Klopt, want je betaalt niet alleen die 500 euro netto aan bijtelling, maar je werkgever betaalt ook nog zo’n 1200 euro. Als hij dat aan jou als salaris zou uitbetalen, en je daar dus de helft van overhoudt, dan kost zo’n auto je dus meer dan 1000 euro netto per maand. Iedereen mag het zelf weten, maar ik vind dat veel geld op een inkomen van 68k per jaar, dan kun je mijns inziens beter een auto van een jaar of 5 oud gaan rijden, die je dan ook nog eens zelf bezit, tegen de helft van de kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Leasen is verschrikkelijk duur. Je betaalt niet alleen de bijtelling maar laat ook gewoon geld op tafel liggen dat je ook gewoon als salaris uitbetaald zou kunnen krijgen.

Leasen is een manier om een auto te rijden die je eigenlijk niet kunt betalen. Leuk om te pronken als je daar gevoelig voor bent maar in werkelijkheid is het armoede. Reken maar dat zon auto je ongeveer 1000 per maand netto kost.

Stel nu he, dat je daarvan 500 euro uitgeeft aan een eigen auto en 500 euro per maand investeert in een conservatief indexfonds dan heb je na 30 jaar tussen de €286.000 (gemiddeld 3% rendement) en €570.000 (gemiddeld 7% rendement) aan vermogen opgebouwd.

Met een lease auto zeg je dus feitelijk dat je een dikke auto nu die je niet kunt betalen, liever hebt dan dat vermogen over 30 jaar.

Dat is een keus die je vrijelijk kunt maken maar ik vraag me altijd enorm af of mensen zich bewust zijn van dit soort cijfers.

Ik heb daarom dus ook geen leaseauto en ik heb met mijn werkgever onderhandeld dat het leasebedrag bruto wordt uitbetaald.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35

Yucon

*broem*

DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:16:
Leasen is verschrikkelijk duur. Je betaalt niet alleen de bijtelling maar laat ook gewoon geld op tafel liggen dat je ook gewoon als salaris uitbetaald zou kunnen krijgen.

Leasen is een manier om een auto te rijden die je eigenlijk niet kunt betalen. Leuk om te pronken als je daar gevoelig voor bent maar in werkelijkheid is het armoede. Reken maar dat zon auto je ongeveer 1000 per maand netto kost.

Stel nu he, dat je daarvan 500 euro uitgeeft aan een eigen auto en 500 euro per maand investeert in een conservatief indexfonds dan heb je na 30 jaar tussen de €286.000 (gemiddeld 3% rendement) en €570.000 (gemiddeld 7% rendement) aan vermogen opgebouwd.

Met een lease auto zeg je dus feitelijk dat je een dikke auto nu die je niet kunt betalen, liever hebt dan dat vermogen over 30 jaar.

Dat is een keus die je vrijelijk kunt maken maar ik vraag me altijd enorm af of mensen zich bewust zijn van dit soort cijfers.

Ik heb daarom dus ook geen leaseauto en ik heb met mijn werkgever onderhandeld dat het leasebedrag bruto wordt uitbetaald
Ik vraag me ook af of mensen die dit soort calvinistische en absolute statements neerzetten zich ervan bewust zijn dat zo'n auto van 500 euro voor veel mensen geen realistische optie is. Om diverse redenen, en het platte patsen-naar-de-buren is maar een van de vele. En bepaald niet de beste.. dat ben ik dan wel weer met je eens. Maar er zijn ook een stuk rationelere redenen en die mensen zet je nu toch behoorlijk lullig weg.

Beslissingen nemen op basis van feiten vind ik een heel goed idee. Maar iets van nuance ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Yucon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Ik vraag me ook af of mensen die dit soort calvinistische en absolute statements neerzetten zich ervan bewust zijn dat zo'n auto van 500 euro voor veel mensen geen realistische optie is. Om diverse redenen, en het platte patsen-naar-de-buren is maar een van de vele. En bepaald niet de beste.. dat ben ik dan wel weer met je eens. Maar er zijn ook een stuk rationelere redenen en die mensen zet je nu toch behoorlijk lullig weg.

Beslissingen nemen op basis van feiten vind ik een heel goed idee. Maar iets van nuance ook.
Oh dit is verre van calvinistisch of een absoluut statement. Ik haat calvinisme of zielig gedoe over mensen die meer hebben dan een ander maar laten we wel zijn. Met een jaarinkomen van 68k kun je geen auto van 51k betalen. Dat is ook de reden dat hij 'm niet prive rijdt maar wel oren heeft naar zon aanbod van de werkgever.

En waarom is een auto van 500 per maand niet te doen? Je mag dat wat bij betreft prima uitgeven aan een persoonlijke lening, private lease of wat voor oplossing dan ook. Ik raadt m alleen aan die andere 500 euro per maand te investeren zodat hij er een bak geld aan overhoudt.

Welke keuze hij ook maakt, helemaal prima. Als hij maar weet wat hij kiest, en wat een bepaalde keuze kost en oplevert.

Verder geen waardeoordeel, calvinisme, of morele hoog paard zitterij

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35

Yucon

*broem*

DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:33:
[...]
En waarom is een auto van 500 per maand niet te doen? Je mag dat wat bij betreft prima uitgeven aan een prive lening, private lease of wat voor oplossing dan ook. Ik raadt m alleen aan die andere 500 euro per maand te investeren zodat hij er een bak geld aan overhoudt.
Omdat ik het las als een suggestie een barrel van eenmalig 500 euro te kopen. Ik zie dat je het anders bedoelde, sorry :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Yucon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Omdat ik het las als een suggestie een barrel van eenmalig 500 euro te kopen. Ik zie dat je het anders bedoelde, sorry :D
Oh ja een barrel van €500 aanschaf is ook niets mis mee als je net komt kijken en 18 bent maar wel erg spartaans op een inkomen van 1,7x modaal _O-

Nee zeker anno 2023 is een barrel van 500 niet te doen. Maar met 500 euro per maand kun je best wat fatsoenlijks rijden.

Het hoeft niet direct een auto te zijn die 1000 per maand kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 19:51
Vaak heeft je werkgever 1 leasemaatschappij welke de auto's koopt en jou werkgever leased deze dan weer.

Leasemaatschappijen bedingen vaak fikse kortingen, hierdoor wordt het leasebedrag iets lager. De fiscale waarde is vooral afhankelijk van het jaar waarin de auto op kenteken is gezet.
Daarom kopen leasemaatschappijen vaak veel gewilde auto's eind december, omdat deze een lagere fiscale waarde hebben dan auto's op kenteken gezet in januari waardoor deze aantrekkelijk zijn om te leasen.

De bijtelling gaat echter nog steeds over de fiscale waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:00

Ik heb daarom dus ook geen leaseauto en ik heb met mijn werkgever onderhandeld dat het leasebedrag bruto wordt uitbetaald.
Je rekent het wel erg ruim en scheert alle leaserijders over 1 kam.

Voor mijn baan is een auto van de zaak nodig om uberhaupt te kunnen werken. Als ik die niet prive rijd heb ik inderdaad een paar honderd euro extra netto ivm geen bijtelling maar ik krijg heus geen 500 eur extra salaris. Mijn baas moet namelijk nog steeds een auto leasen voor mijn werkzaamheden.

Die paar honderd extra netto ivm geen bijtelling gaat overigens gelijk op aan een +/- 10 jaar oude auto privé rijden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DutchManticore
rvrrr schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Je rekent het wel erg ruim en scheert alle leaserijders over 1 kam.

Voor mijn baan is een auto van de zaak nodig om uberhaupt te kunnen werken. Als ik die niet prive rijd heb ik inderdaad een paar honderd euro extra netto ivm geen bijtelling maar ik krijg heus geen 500 eur extra salaris. Mijn baas moet namelijk nog steeds een auto leasen voor mijn werkzaamheden.

Die paar honderd extra netto ivm geen bijtelling gaat overigens gelijk op aan een +/- 10 jaar oude auto privé rijden.
Uitzonderingen zijn er altijd maar ik werk in de IT en het aantal consultants van 27 dat in een Tesla van 50-70k rondrijdt is echt lachwekkend. Ik weet precies wat die jongens verdienen en die autos staan in geen verhouding. Ook in mijn vriendenkring mensen die 50k per jaar verdienen maar in een splinternieuwe Skoda Enyaq van 70k rijden.

Als ik dan de vraag stel waarom ze daarvoor kiezen en niet voor een goede gebruikte auto van 15k zodat ze hun maandelijks inkomen zoals in het voorbeeld bovenstaand kunnen laten groeien tot een behoorlijk bedrag dan krijg je het antwoord "ja we hebben niet zomaar 15k liggen voor een gebruikte auto"

Mijn probleem is niet zozeer met lease autos van de zaak, maar veel meer met het rijden van autos van de zaak die men prive met geen mogelijkheid zou kunnen rijden. Het is een manier van ver boven je stand leven die extreem genormaliseerd is.

En tel daarbij op dat veel mensen geen idee hebben wat ze op tafel laten liggen, en geen idee hebben van de werkelijke kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 15-01-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-05 23:35

TMC

DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Uitzonderingen zijn er altijd maar ik werk in de IT en het aantal consultants van 27 dat in een Tesla van 50-70k rondrijdt is echt lachwekkend. Ik weet precies wat die jongens verdienen en die autos staan in geen verhouding. Ook in mijn vriendenkring mensen die 50k per jaar verdienen maar in een splinternieuwe Skoda Enyaq van 70k rijden.

Als ik dan de vraag stel waarom ze daarvoor kiezen en niet voor een goede gebruikte auto van 15k zodat ze hun maandelijks inkomen zoals in het voorbeeld bovenstaand kunnen laten groeien tot een behoorlijk bedrag dan krijg je het antwoord "ja we hebben niet zomaar 15k liggen voor een gebruikte auto"

Mijn probleem is niet zozeer met lease autos van de zaak, maar veel meer met het rijden van autos van de zaak die men prive met geen mogelijkheid zou kunnen rijden. Het is een manier van ver boven je stand leven die extreem genormaliseerd is.

En tel daarbij op dat veel mensen geen idee hebben wat ze op tafel laten liggen, en geen idee hebben van de werkelijke kosten.
In principe volleidg eens, alleen tot niet al te lang geleden was de bijtelling 4% op elektrische auto's. Dan rijd je dus een vrij chique Model 3 voor nog geen 150 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Croga schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:25:
[...]

Gappig genoeg is de ID.4 goedkoper :-D

offtopic:
En het is maar net waar je naar op zoek bent. Een dinkytoy met leuke software of een degelijke auto.

Ik heb ze beiden gereden. De ID.4 is een behoorlijk veel stevigere auto, de Model 3 is leuk als je de lampen aan wilt sturen met je home automation. Persoonlijk ben ik van de degelijke autos.

[mbr]*knip* discussie over de keuze van een leaseauto kan in MOB[/]
Ik zou ze precies andersom indelen.

De ID.4 is een auto ontworpen door accountants, met als resultaat een VW die niet in de schaduw van een interieur van een oude Golf of Tiguan mag staan. En de MEB techniek is weinig bijzonders.

Een M3 of MY is technologisch en qua materialen echt een stuk verder. Zeker de nieuwe modellen.

Een MY is een absolute no-brainer. Alleen als je echt niet kunt leven met Musk of een hekel hebt aan het uiterlijk van een Tesla zou je een ID.x overwegen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-05 19:20
Veel mensen geven hier aan dat 500 per maand veel geld is om een auto te leasen via het werk. Het klopt dat dit best wat kost maar veelal zit er dan ook een tankpas bij van de zaak. Met de brandstofkosten van tegenwoordig (ook ev) dan kan dat dan al snel uit.

Private lease is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
TMC schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:27:
[...]
In principe volleidg eens, alleen tot niet al te lang geleden was de bijtelling 4% op elektrische auto's. Dan rijd je dus een vrij chique Model 3 voor nog geen 150 euro per maand.
Bijtelling ja.

Dan nog had je zonder moeite het leasebedrag als bruto salaris uitgekeerd gekregen. Dat moet je er natuurlijk ook nog bijtellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 19:51
DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Bijtelling ja.

Dan nog had je zonder moeite het leasebedrag als bruto salaris uitgekeerd gekregen. Dat moet je er natuurlijk ook nog bijtellen.
Niet alle werkgevers bieden de optie om een leasebedrag uit te laten betalen.

Maar we hebben ook nog een mooi topic met ervaringen van Tweakers inzake leaseautokeuze Keuze leaseauto - Deel 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51
[...]

[...]
Dat is van alle tijden. In de gouden tijd van de 14% diesels en hybrides had ik twee collega's met een clio RS van 30.000 euro en 25% bijtelling. En ik reed voor 't zelfde geld een Toyota Auris Hybrid in de de meest luxe uitvoering, voor bijna de helft van de bijtelling.

Zie ook meer en meer mensen die ervoor kiezen om alleen zakelijk te rijden in de leaseauto. Als je geen KM-vreter bent privé, dan is een hoop geld.waar je prima zelf een leuke occassion voor kan rijden.
evens had ik gisteren in het nieuws gelezen dat de Tesla 7000 euro goedkoper is geworden. Als ik nu bestel via deze website, betaal ik dan ook minder of gaan ze dan uit van 51.900 euro terwijl het 44.900 zou moeten zijn?
Gaat om bestelmoment. Als jou model voor de nieuwe lagere prijs besteld wordt, dan geldt die prijs. Oppassen geblazen dus voor voorraadmodellen. catalogusprijs blijft dus voor auto's die al besteld zijn onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:16
PROnline schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Dat is van alle tijden. In de gouden tijd van de 14% diesels en hybrides had ik twee collega's met een clio RS van 30.000 euro en 25% bijtelling. En ik reed voor 't zelfde geld een Toyota Auris Hybrid in de de meest luxe uitvoering, voor bijna de helft van de bijtelling.

Zie ook meer en meer mensen die ervoor kiezen om alleen zakelijk te rijden in de leaseauto. Als je geen KM-vreter bent privé, dan is een hoop geld.waar je prima zelf een leuke occassion voor kan rijden.
Klopt. Zeker wanneer de regel ingaat dat een leaseauto verplicht elektrisch moet zijn, terwijl de voordelige bijtelling op die categorie auto's wordt afgebouwd. Tel daarbij op dat nieuwe (elektrische) auto's steeds duurder worden.

Inmiddels is zo'n kilometerregistratie gemakkelijk bij te houden via bijv. Flitsmeister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
En dat heeft dan weer als gevolg dat mensen wél een EV gaan leasen voor hun zakelijke kilometers, en er dan privé een benzine of diesel naast moeten zetten omdat de bijtelling anders niet te betalen is. Eigenlijk best bizar dat dit zo uitpakt, je hebt als beleidsmaker liever dat er minder auto’s zijn, en dat die EV’s maximaal benut worden.

Ik ben, zonder het doorgerekend te hebben, voorstander van een hele lage bijtelling op goedkope EV’s, en juist een hele hoge op de duurdere. Dat zou werknemers dan moeten stimuleren om van hun werkgevers te verlangen dat er goedkopere auto’s worden geleased, waar ook daadwerkelijk in gereden wordt, in plaats van dat iedereen maar een Tesla moet en er dan een tweede fossiele auto naast moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
DutchManticore schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Bijtelling ja.

En van dat bruto bedrag plus de bespaarde bijtelling, moet je dus je afschrijving, onderhoud, verzekeringen, belastingen, vervangend vervoer en brandstof bekostigen.

Leasen is duur, erg duur. Maar hetzelfde kan gezegd worden voor het privé rijden van een auto. Ergo, het valt of staat met de persoonlijke situatie alsmede de individuele regeling. Vooral van belang is hoeveel kilometers er privé mogen worden gereden, want dat bepaalt wel voor hoe groot een deel dit een sigaar uit eigen doos is.

Daarnaast weet je niks over de gezinssamenstelling van de OP. Enkel het individuele salaris. Wellicht komt er in zijn huishouden 200k binnen op jaarbasis.

offtopic:
Wanneer je privé een tankje of 2 wegrijdt in de maand, kan het erg hard gaan met het geld wat je denkt te sparen door privé te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zo normaal is het niet. Van de 8 miljoen auto's in Nederland zijn maar 700k zakelijk geleasede personenauto's. En daar zitten ook nog de zakelijke auto's bij waarmee niet privé gereden mag worden.

De rest van Nederland rijdt in een auto van gemiddeld twaalf jaar oud.

De gemiddelde Nederlander rijdt echt geen lease-auto. Dat is iets voorbehouden aan de hogere regionen van management, of functies (idd de sales/consultancy, die jij al noemt) waarin je veel op pad bent.

Maar misschien moeten we deze groepen dankbaar zijn. Zij betalen immers de hoofdprijs voor de auto die jij en ik tweede- of derdehands kunnen kopen over vijftien jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

Hoeveel verdienen die jongens dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:06:
Ik ben, zonder het doorgerekend te hebben, voorstander van een hele lage bijtelling op goedkope EV’s, en juist een hele hoge op de duurdere. Dat zou werknemers dan moeten stimuleren om van hun werkgevers te verlangen dat er goedkopere auto’s worden geleased, waar ook daadwerkelijk in gereden wordt, in plaats van dat iedereen maar een Tesla moet en er dan een tweede fossiele auto naast moet houden.
Mag ik je hierop wijzen?; Donderstraaltje in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Wij hebben nu exact dat beleid (behalve dat dat uiteraard nèt voor mij problemen oplevert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Mag ik je hierop wijzen?; Donderstraaltje in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Wij hebben nu exact dat beleid (behalve dat dat uiteraard nèt voor mij problemen oplevert).
Ik begrijp je posts in dat topic niet helemaal, maar het lijkt me niet dat jullie een andere bijtelling hebben dan de rest van Nederland? Daarmee bedoel ik overigens niet dat ik geen begrip heb voor wat je zegt, maar ik kan er op basis van je laatste paar posts niet echt chocola van maken. Je werkgever wil dat je een EV gaat rijden en jij wil dat niet ivm een laadpalentekort of omdat je veel kilometers moet maken? Maar wellicht gaat dat offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Ik begrijp je posts in dat topic niet helemaal, maar het lijkt me niet dat jullie een andere bijtelling hebben dan de rest van Nederland? Daarmee bedoel ik overigens niet dat ik geen begrip heb voor wat je zegt, maar ik kan er op basis van je laatste paar posts niet echt chocola van maken. Je werkgever wil dat je een EV gaat rijden en jij wil dat niet ivm een laadpalentekort of omdat je veel kilometers moet maken? Maar wellicht gaat dat offtopic hier.
Nee het programma werkt anders, en exact zoals jij schetst. Wil je meer weten wil ik het nog wel eens in PM aan je uitleggen. Je moet mijn individuele problemen ff vergeten met dit programma; juist door nu en betaalbare EV's in de toekomst mag ik er niet eentje die past bij mijn kilometrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08
Jeroenneman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Alleen als je echt niet kunt leven met Musk of een hekel hebt aan het uiterlijk van een Tesla zou je een ID.x overwegen.
Beide hier, maar er zijn echt nog wel meer keuzes te maken hoor. ik rij voor hetzelfde bedrag een Mercedes EQA. Zelfs een vriend die privé een Model 3 heeft gekocht en een Musk fanaat is, moest toegeven dat er toch wel verschil in kwaliteit zit (niet ten gunste van de Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Nee het programma werkt anders, en exact zoals jij schetst. Wil je meer weten wil ik het nog wel eens in PM aan je uitleggen. Je moet mijn individuele problemen ff vergeten met dit programma; juist door nu en betaalbare EV's in de toekomst mag ik er niet eentje die past bij mijn kilometrage.
Maar je hebt toch geen andere bijtelling dan mijn 'voorstel' voor een betere regeling? Niemand mag daar van afwijken, en je zit gewoon aan dezelfde domme regels vast als de rest van Nederland, waardoor het dus mega ongunstig wordt gemaakt om privé een dure EV te rijden (en neem daarbij dat het nóg ongunstiger is om privé een niet EV te rijden, die zijn helemaal duur!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Anoniem: 316512 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:39:
[...]
Hoeveel verdienen die jongens dan?
50-60k bruto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

coinman63 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Beide hier, maar er zijn echt nog wel meer keuzes te maken hoor. ik rij voor hetzelfde bedrag een Mercedes EQA. Zelfs een vriend die privé een Model 3 heeft gekocht en een Musk fanaat is, moest toegeven dat er toch wel verschil in kwaliteit zit (niet ten gunste van de Tesla).
Een EQA staat niet eens op m'n radar to be fair. Mercedes is de laatste jaren nogal gaan marketen richting een specifieke klantengroep, met veel kraaltjes en opsmuk. Verschrikkelijk interieur.

Maar gelukkig is smaak persoonlijk, en zolang het maar een EV is, is dat beter dan een ICE.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08
Die plastic glimmers en kerstverlichting hoeft van mij ook niet zo, maar het rijgedrag is voorbeeldig en de hulpsystemen werken heel voorspelbaar, zonder irritant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CVTTPD2DQ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Met een inkomen van 68k (wat echt niet de meeste Nederlanders hebben) moet wel wat beters te betalen zijn dan een tweedehandsje van 7-10 jaar oud.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Maasluip schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Met een inkomen van 68k (wat echt niet de meeste Nederlanders hebben) moet wel wat beters te betalen zijn dan een tweedehandsje van 7-10 jaar oud.
Nou, in Nederland zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens, 8 miljoen auto's, dus ongeveer 1 auto per huishouden. Er zijn natuurlijk huishoudens met twee, maar daar zullen evenveel huishoudens zonder auto tegenover staan. En het mediane besteedbaar inkomen per huishouden is zo'n 36000 euro per jaar, wat lijkt op die 3000 euro pm die je overhoudt van een salaris van 68k.

Volgens mij ben je dus, puur afgaand op het salaris, best gemiddeld, en is er niets mis mee als je dan in een gemiddeld autootje rijdt. Het kan natuurlijk zijn dat je een partner hebt die als Tandarts nog eens 70k per jaar binnenharkt. Dat maakt de dingen weer anders.

Ook anders: als je dagelijks 8 uur voor je werk op de bok zit, is het heel normaal dat je heel wat meer geld uitgeeft aan comfortabel en betrouwbaar rijden. En voor dat soort situaties zis de leaseauto eigenlijk ook bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:30:
Nou, in Nederland zijn iets meer dan 8 miljoen huishoudens, 8 miljoen auto's, dus ongeveer 1 auto per huishouden. Er zijn natuurlijk huishoudens met twee, maar daar zullen evenveel huishoudens zonder auto tegenover staan. En het mediane besteedbaar inkomen per huishouden is zo'n 36000 euro per jaar, wat lijkt op die 3000 euro pm die je overhoudt van een salaris van 68k.
Nope.
Modaal salaris is 38'000 bruto per jaar in 2022. Geen idee waar jij vandaan haalt dat het besteedbare inkomen 36'000 netto zou zijn maar het CBS is het niet met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Croga schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:34:
Nope.
Modaal salaris is 38'000 bruto per jaar in 2022. Geen idee waar jij vandaan haalt dat het besteedbare inkomen 36'000 netto zou zijn maar het CBS is het niet met je eens.
Het modaal salaris geldt per persoon, het besteedbaar inkomen (*) per huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:40:
Het modaal salaris geldt per persoon, het besteedbaar inkomen (*) per huishouden.
Excuses, ik had niet goed gelezen 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:43
Tja, we doen hier allemaal alsof leaseauto's zo duur zijn, maar uiteindelijk zijn vooral auto's gewoon erg duur.

Ik lees op pagina 1 €462 per maand. Veel geld.

De voorgestelde oplossing? Occasion kopen.
Koop je een beetje behoorlijke occasion, laten we zeggen een auto van 10-15k, dan komt daar iedere maand al een verzekering, wegenbelasting en (een reservering voor) onderhoud bij kijken. Daarmee zit je heel snel over de 200 euro per maand heen.
Ga je dan ook nog een bedrag aan afschrijving reserveren, dan scheelt het helemaal niet bijzonder veel met die €462.

Maar dan zijn we er nog niet. De kosten per kilometer komen er nog overheen, en die zullen elektrisch goedkoper zijn dan benzine. Dat maakt een EV leaseauto misschien weer wat goedkoper. Onder de streep hebben we het een keer over 100 tot 300 euro, afhankelijk van de bijtelling (was 0% / 4% / 8%, tegenwoordig is dat feestje voorbij).
Tja, de een gaat daarvan uit eten, de ander wil flexen met z'n leasebak. De jaarinkomens ~60k kunnen zoiets best missen.
Reken maar dat zon auto je ongeveer 1000 per maand netto kost.
Zo'n Tesla M3 kost je eerder 1000 bruto, dat komt eerder (afhankelijk van de bijtelling) neer op pak 'm beet 600 netto ipv 1000 netto. Dat is best een aanzienlijk verschil, en maakt de cijfers hieronder toch wat anders.
Potverdikkie, dan kan je na die 30 jaar Golf, een dikke Cybertruck kopen zeg :+

Hopelijk zijn die euro's tzt net zoveel waard in koopkracht als nu...

Niet iedere werkgever geeft je de optie om het leasebedrag bruto uit te laten betalen. Net als niet iedere werkgever je de optie geeft om je brutobedrag in te ruilen voor een leaseauto :P (ondergetekende rijdt privé EV maar had graag geleased en juist mijn spaargeld dat nu in een afschrijvende auto zit, in een indexfonds gedrukt. Dat had me netto per maand een vergelijkbaar bedrag gekost maar reed ik wel in een leukere auto).
Uitzonderingen zijn er altijd maar ik werk in de IT en het aantal consultants van 27 dat in een Tesla van 50-70k rondrijdt is echt lachwekkend. Ik weet precies wat die jongens verdienen en die autos staan in geen verhouding.
Bereken je er dan ook bij dat een aanzienlijk deel van deze gasten in een 4% of 8% bijtellingsbak rijden? En wat die auto dan eigenlijk écht kost tov een privébak? Volgens mij een prima secundaire arbeidsvoorwaarde om mensen aan te trekken.
Begrijp me goed, ik ben het met je eens dat dát een bijzonder slecht argument is, en idd heel raar is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:40:
Tja, we doen hier allemaal alsof leaseauto's zo duur zijn, maar uiteindelijk zijn vooral auto's gewoon erg duur.

Ik lees op pagina 1 €462 per maand. Veel geld.
Die is volgens mij niet helemaal zuiver, want de afbouw van heffingskorting lijkt daar nog niet in meegenomen. Ga er maar van uit dat je nu ruim boven de 500 netto zit voor zo’n auto. Je hebt helemaal gelijk dat niet alle werkgevers het totale leasebedrag, wat op ongeveer 1200 euro zit, willen uitbetalen, maar een groot deel zal dat wel doen, en dan is er natuurlijk een iets lager bedrag wat ze echt aan je kunnen overmaken vanwege inhoudingen, werkgeverslasten, en natuurlijk belasting. Zeg even dat je van die 1200 euro, nog 450 netto zou kunnen maken (300 euro er af ivm allerlei lasten, en dan 50% belasting). Dan heb je het in totaal toch over 1000 euro netto die je in je zak mag steken, en waarvoor je zelf dan vervoer zult moeten regelen. Het hangt dan helemaal van de kilometers af die je moet maken of dat gunstig is, maar als je privé niet zoveel rijdt en het zakelijk ook niet al te bont maakt dan moet dat toch uit kunnen, op een manier dat je nog royaal geld overhoud? Zelfs als je exorbitant veel kilometers moet gaan maken, want dan mag je er van uitgaan dat het leasebedrag waar ik net mee rekende, ook flink zal stijgen. Stroom is immers duur, nu zo’n 75ct per kWh gemiddeld, als je meer laadt dan het prijsplafond.

Kortom, het hangt van je kilometers en van je werkgever af, maar alles lijkt er op dat leasen van een dergelijke auto momenteel veel duurder is dan het rijden van een occasion van een paar jaar oud, die je met 300 euro per maand compleet kunt financieren. (Lukt hier prima namelijk, inclusief alle kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:40:
De voorgestelde oplossing? Occasion kopen.
Koop je een beetje behoorlijke occasion, laten we zeggen een auto van 10-15k, dan komt daar iedere maand al een verzekering, wegenbelasting en (een reservering voor) onderhoud bij kijken. Daarmee zit je heel snel over de 200 euro per maand heen.
Ik zal het nog even herhalen, de gemiddelde auto in privebezit is in Nederland zo'n 12 jaar oud. En dat zijn echt niet alleen de auto's van bejaarden die eens per week een rondje rijden in de Oude Schicht.

De meeste mensen gaan dagelijks naar hun werk, doen de boodschappen, brengen de kinderen naar school, zonder leaseauto, of een "behoorlijke" occasion.

En zijn dus een paar honderd euro minder kwijt per maand dan de Tweaker die met zijn bescheiden salaris in een "behoorlijke" lease-auto of occasion denkt te moeten rijden. Wat prima is als dat je hobby is, maar in deze tijden van inflatie is het toch een hoop geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Er zitten zoveel tinten grijs en nuances aan dit verhaal. Je kan eigenlijk niet roepen; Prive is beter of zakelijke lease is beter. Het is van zoveel factoren afhankelijk.

Vooropgesteld; Ik zou graag een lease-auto hebben. Ik heb hem jaren gehad en dat was echt wel fijn. Maar ik heb ook wel een beetje een gekleurd beeld. Ik had een (voor toen) redelijk uitgeruste auto (C4 Cactus Business Plus) met een cataloguswaarde van 23k (wat koop je daar tegenwoordig nog voor??) tegen 14% bijtelling. En ik kreeg nog 200 bruto terug van mijn mobiliteitsbudget. Achteraf gezien ga ik nooit van mijn leven meer goedkoper rijden.

Ik had van de week een gesprek met een maat van me. Ik heb geen idee wat hij verdient, maar ik verwacht dat dat in de range van 50-70k zit. Die gaat in 2023 een Skoda Enyaq geleverd krijgen, volledig elektrisch. Een letterlijke uitspraak "Ik zou echt niet zonder lease-auto willen".. Het ging ook over een uitje op 150 km wat ik recentelijk gedaan had met mijn eigen auto en navenante brandstofkosten.. Ik heb het idee dat hij niet precies weet wat die auto hem kost.

Als ik via https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop kijk wat zo'n ding gaat kosten (bijtelling en "verlies" heffingskorting) bij een inkomen van 60k is dat 371 euro.. Ik verdien zelf nog een stuk meer, bij mij zou het 419 euro zijn. Tel daarbij op dat ik nog zo'n 160 euro netto aan reiskostenvergoeding krijg is dat 579 netto wat ik aan een auto kan besteden tov de Enyaq. Overigens is dat ongeveer wat ik nu aan mijn auto uitgeef (alles meegerekend) dus het is ook weer niet zo dat lease heel veel voordeliger is.

Alsnog zou ik er persoonlijk wel voor kiezen;

1) Nieuw vs 3-5 jaar oud (mijn auto wordt dit jaar 5 en ik moet er nog wel even mee, gekocht bij anderhalf jaar oud)
2) Voorspelbare kosten (ik heb onverhaalbare schade gehad (500 euro) en ben de dans ontsprongen met een defecte versnellingsbak (2500 euro) die uiteindelijk niet defect bleek (lek bakolie reservoir)))
3) Brandstofkosten zijn onvoorspelbaar bij prive
4) Restwaarde is onvoorspelbaar bij prive
5) We maken nu veel kms met de trein omdat dat vaak goedkoper is dan met de auto (kortingsabbo en geen zuinige auto). Met lease zouden we weer meer de auto (gratis) kiezen wat weer kosten bespaart. Niet beter voor het milieu overigens.

Factoren die een beslissing beinvloeden

1) Hoe vast zit je aan je lease-auto (is het een gouden kooi?)
2) Eigen bijdrage wel/niet
3) Aantal prive kilometer wat je maakt en mag maken
4) Eigen risico wel/niet
5) Heb je een mobiliteitsbudget en houd je daarvan over
6) Is er een verlies van salaris als je voor lease kiest?

Ik zou altijd gewoon een berekening maken. Dat heb ik sowieso de laatste jaren een paar keer voor de gein gedaan. In de afgelopen jaren (met de lage bijtellingspercentages) was het echt een no-brainer. Maar nu de bijtellingspercentages weer omhoog gaan en die belachelijke 4% verdwijnt kruipt het toch weer wel naar elkaar toe.
[...]

Zo groot is dat verschil nou ook weer niet.. Een beetje auto van 15k kost je ook gewoon 400-500 in de maand (als je alle kosten eerlijk meerekent).

Als je "winst" wil maken door die Enyaq te laten staan zul je naar een nog oudere auto moeten gaan en hopen dat geluk hebt met de kosten...

Mobiliteit is gewoon duur.. Zeker nu werkgevers elektrisch gaan verplichten...
lonehitman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:55:
Veel mensen geven hier aan dat 500 per maand veel geld is om een auto te leasen via het werk. Het klopt dat dit best wat kost maar veelal zit er dan ook een tankpas bij van de zaak. Met de brandstofkosten van tegenwoordig (ook ev) dan kan dat dan al snel uit.

Private lease is natuurlijk een ander verhaal.
Dit moet je uiteraard gewoon meerekenen in het verhaal.

Ik heb recentelijk voor iemand anders de berekening gemaakt. Daar heb ik de calculator van Autoweek en ANWB gebruikt. Kwam erop neer dat hij in de zakelijke lease 341 euro netto per maand kwijt zou zijn en als hij de auto prive zou kopen (maar dan een occassion van 5 jaar oud) deze 392 in de maand zou kosten. Ging om een simpele benzine-auto van 35k btw (of een occassion van 20k)... Bij hem zou wel of niet kiezen voor lease niet resulteren een in hoger/lager salaris.. Ik heb wel de reiskostenvergoeding meegerekend (uiteraard), dat zit al in die 392...

Ik ben uitgegaan van 7k zakelijke kilometers (en navenante reiskostenvergoeding) en 8k prive kilometers... Als je meer prive-kilometers maakt wordt het voordeel van zakelijke lease nog groter uiteraard.. Daar heb ik zelf ook wel morele problemen mee trouwens, ik vind dat de bijtelling in staffels zou moeten werken...
.
Kurkentrekker schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:06:
En dat heeft dan weer als gevolg dat mensen wél een EV gaan leasen voor hun zakelijke kilometers, en er dan privé een benzine of diesel naast moeten zetten omdat de bijtelling anders niet te betalen is. Eigenlijk best bizar dat dit zo uitpakt, je hebt als beleidsmaker liever dat er minder auto’s zijn, en dat die EV’s maximaal benut worden.

Het moet heel gek lopen wil dat rendabel zijn. Op die privé auto krijg je dan ook geen reiskostenvergoeding, dus de kosten moet je geheel zelf dragen.

Een beetje auto kost al 400 euro als je alles netjes meerekent, zoals je in mijn voorbeeld ziet heb je daar ook gewoon de Enyaq voor (om en nabij)...

Er is al een opslag in bijtelling voor EV boven de 30k
Kurkentrekker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Die is volgens mij niet helemaal zuiver, want de afbouw van heffingskorting lijkt daar nog niet in meegenomen. Ga er maar van uit dat je nu ruim boven de 500 netto zit voor zo’n auto. Je hebt helemaal gelijk dat niet alle werkgevers het totale leasebedrag, wat op ongeveer 1200 euro zit, willen uitbetalen, maar een groot deel zal dat wel doen, en dan is er natuurlijk een iets lager bedrag wat ze echt aan je kunnen overmaken vanwege inhoudingen, werkgeverslasten, en natuurlijk belasting.

..
Wij hebben hier in het bedrijf niet eens een mobiliteitsbudget. Je hebt wel of geen lease-auto, afhankelijk van de schaal. Als ik nog 2 schalen stijg mag ik automatisch een lease-auto. Dat doet niks met mijn salaris en als ik ervanaf zie krijg ik niet extra salaris.

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 18-01-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Cid Highwind schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:50:
[...]

En van dat bruto bedrag plus de bespaarde bijtelling, moet je dus je afschrijving, onderhoud, verzekeringen, belastingen, vervangend vervoer en brandstof bekostigen.

Leasen is duur, erg duur. Maar hetzelfde kan gezegd worden voor het privé rijden van een auto. Ergo, het valt of staat met de persoonlijke situatie alsmede de individuele regeling. Vooral van belang is hoeveel kilometers er privé mogen worden gereden, want dat bepaalt wel voor hoe groot een deel dit een sigaar uit eigen doos is.

Daarnaast weet je niks over de gezinssamenstelling van de OP. Enkel het individuele salaris. Wellicht komt er in zijn huishouden 200k binnen op jaarbasis.

offtopic:
Wanneer je privé een tankje of 2 wegrijdt in de maand, kan het erg hard gaan met het geld wat je denkt te sparen door privé te rijden
Dat dus.. En ook wel terecht met de klimaatcrisis. We hebben ons jarenlang veel te goedkoop kunnen verplaatsen.

Over je 2e opmerking; Het blijft een kwestie van berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

CVTTPD2DQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Zo normaal is het niet. Van de 8 miljoen auto's in Nederland zijn maar 700k zakelijk geleasede personenauto's. En daar zitten ook nog de zakelijke auto's bij waarmee niet privé gereden mag worden.

De gemiddelde Nederlander rijdt echt geen lease-auto. Dat is iets voorbehouden aan de hogere regionen van management, of functies (idd de sales/consultancy, die jij al noemt) waarin je veel op pad bent.

Maar misschien moeten we deze groepen dankbaar zijn. Zij betalen immers de hoofdprijs voor de auto die jij en ik tweede- of derdehands kunnen kopen over vijftien jaar.
Ik ken anders genoeg mensen met een leaseauto die niet in dat segment zitten qua functie.

Maar eerlijk is eerlijk;
Ik ken veel meer mensen zonder dan met lease-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 16:14
CVTTPD2DQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:05:
[...]

In principe praten we niet over ''leaseauto's'' maar over zakelijke auto's waar bijtelling voor wordt betaald oftewel privé worden gebruikt.
Hier kan ik zo snel geen cijfers van vinden wel dat er in totaal(2021) 1,5M+ auto's zakelijk stonden geregistreerd waarvan inderdaad 7xxk leaseauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Over duur / verstandig / goedkoop etc. kun je van alles vinden maar dat is toch puur aan diegene die de keuze maakt.
Iedereen kan op berekenhet.nl of wat voor tool dan ook bepalen of hij het waard vindt of niet.

Voor mij is het helemaal geen overweging of ik de auto wel of niet privé kan betalen en of dit in relatie staat tot het salaris, ik kies voor bijtelling vanwege diverse redenen en de grootste is denk ik het gemak dat het een zakelijk goed betreft met alle andere voordelen van dien (in dit geval praat ik dus niet over lease).

Je kunt bij alle aankopen/lasten voor andere invullen dat ze weet ik veel hoeveel geld op de plank laten liggen maar als iemand een paar honderd euro over heeft om lekkerder te zitten is dat aan diegene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
@naruto39 Ik heb overigens geen interesse in een Model 3 maar volgens mij stel jij de auto niet samen op tesla.com/nl wellicht een voorraadmodel bij een LM o.i.d.? bij Tesla vanaf 44.xxx samen te stellen wellicht is de fiscale waarde hoger maar daar kan iemand met meer kennis van de M3 vast meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
@GOskMet Fiscale waarde is altijd wat er bij de RDW geregistreerd is, dit is de auto zoals die is geleverd vanaf de fabriek incl accessoires en kan verschillen per kenteken. Dus een trekhaak af fabriek komt bij de catalogus waarde. Naderhand bij de dealer of kwikfit niet. Nieuwe wielen via de fabriek ook, andere wielen die na de tenaamstelling worden omgewisseld weer niet bijvoorbeeld

De bijtelling is dus altijd afhankelijk van de configuratie van de auto zoals deze tenaamgesteld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
GrooV schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:37:
@GOskMet Fiscale waarde is altijd wat er bij de RDW geregistreerd is, dit is de auto zoals die is geleverd vanaf de fabriek incl accessoires en kan verschillen per kenteken. Dus een trekhaak af fabriek komt bij de catalogus waarde. Naderhand bij de dealer of kwikfit niet. Nieuwe wielen via de fabriek ook, andere wielen die na de tenaamstelling worden omgewisseld weer niet bijvoorbeeld

De bijtelling is dus altijd afhankelijk van de configuratie van de auto zoals deze tenaamgesteld is
Bedankt maar dat is uiteraard duidelijk, vandaar mijn opmerking dit is geen samenstelling direct bij Tesla maar waarschijnlijk een voorraadmodel bij een LM o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
coinman63 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:57:
[...]

En ik zweer juist weer bij Kia/Hyundai EVs. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:43
Kurkentrekker schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Die is volgens mij niet helemaal zuiver, want de afbouw van heffingskorting lijkt daar nog niet in meegenomen. Ga er maar van uit dat je nu ruim boven de 500 netto zit voor zo’n auto. Je hebt helemaal gelijk dat niet alle werkgevers het totale leasebedrag, wat op ongeveer 1200 euro zit, willen uitbetalen, maar een groot deel zal dat wel doen, en dan is er natuurlijk een iets lager bedrag wat ze echt aan je kunnen overmaken vanwege inhoudingen, werkgeverslasten, en natuurlijk belasting. Zeg even dat je van die 1200 euro, nog 450 netto zou kunnen maken (300 euro er af ivm allerlei lasten, en dan 50% belasting). Dan heb je het in totaal toch over 1000 euro netto die je in je zak mag steken
Misschien moeten we het even écht goed uitrekenen. Lang leve https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html :)

Laten we uitgaan van iemand die €4.000 bruto per maand verdient, 850 leasebudget heeft en een Model 3 wil leasen. Een M3 kost namelijk geen 1200 euro, maar (incl 'brandstof') ~850 euro afhankelijk van kilometrage (25k) en voorwaarden (ik pak bijv eventjes allseason): https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Vul je dat bij Berekenhet in (4000 bruto, 44.900 fiscale waarde, bijtellingsregels 2023), dan kom je neer op €2683 netto per maand.
Zou hij z'n leasebudget laten uitbetalen, áls dat al kan voor 100%, dan krijgt 'ie dus €4.850 en dat komt op €3.446 netto uit. Het verschil zijn de werkelijke kosten.

En daarmee zitten we er eigenlijk tussenin: de auto kost netto €763 per maand.
Dus idd geen €462, maar ook weer geen €1000 :P
Bij 5k of 6k bruto kom ik op niet heel andere cijfers uit overigens.

Van die €763 zou diegene anders een auto moeten verzekeren (50-100), belasting moeten betalen (50-100), onderhoud plegen (100-150) en is er sprake van afschrijving (100-150), en dan laten we een wegenwacht ed even buiten beschouwing. Ook een occasion van de genoemde 12 jaar oud kost je onder de streep heel snel zo'n 300 euro per maand als je écht alles meerekent. Tuurlijk kan het goedkoper, maar ook prima duurder zonder dat je een exotische auto rijd - laat staan als je een tegenvaller hebt.
Maar bovenal: de bruto uitbetaalde mobiliteitsvergoeding was óók voor brandstof. Die moet werknemer nu zelf betalen. Bij 25k/jaar komt dat neer op 2083km/maand en bij pak 'm beet 1/15 zo'n 139 liter benzine à 1.80 = grofweg 250 euro.

Uiteindelijk kost de Model 3 daarmee netto grofweg 100-200 euro meer dan het rijden van een occasion. Ja, ook dat is serieus geld (zeker over 30 jaar gerekend in een saai indexfonds met compound interest natuurlijk :P) maar ik zou ook niet stellen dat ze een gigantisch vermogen wegpissen omdat ze leasen. Dat valt best mee, en dan rekenen we zelfs met 2023 bijtellingsregels en flink dure auto's.
Uitzonderingen zijn er altijd maar ik werk in de IT en het aantal consultants van 27 dat in een Tesla van 50-70k rondrijdt is echt lachwekkend.
Als die gasten met €4.000 bruto in een 2020 M3 SR rijden is hun nettoloon €2.868 met zo'n auto. Gerekend met de cijfers hierboven kost de auto netto €578 per maand inclusief 'brandstof' voor 25k km.
Die rijden die Tesla voor hetzelfde geld wat de rest van Nederland kwijt is aan hun occasion en hebben het daarmee helemaal niet slecht bekeken ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Enige wat je dan uitsluit is het stuk kilometervergoeding die men alsnog potentieel kan opvoeren. Afhankelijk van de ratio werk/prive km's kan dat nog wel wat impact hebben. Zelfs als de regeling sober is dat de mobiliteitsvergoeding daaraan verrekend wordt.

Overigens als het primaire salaris verlaagd wordt door de leaseauto en derhalve je pensioengevend salaris lager wordt wordt de kostprijs van de leaseauto nog een stukje hoger ;)

Dat de conclusie is dat een leaseauto, net zoals een priveauto, serieus geld kost lijkt me evident

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Misschien moeten we het even écht goed uitrekenen. Lang leve https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html :)

Laten we uitgaan van iemand die €4.000 bruto per maand verdient, 850 leasebudget heeft en een Model 3 wil leasen. Een M3 kost namelijk geen 1200 euro, maar (incl 'brandstof') ~850 euro afhankelijk van kilometrage (25k) en voorwaarden (ik pak bijv eventjes allseason): https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
Je pakt nu de goedkoopste Tesla. Goed, dat is ook een tesla, maar als je een beetje in het midden van de m3's gaat zitten, en je pakt een Long Range, en je gooit er nog een paar opties op, dan kom ik al heel snel (zonder me uit te sloven), op een auto van 61k fiscale waarde, en een maandbedrag van 1039,-. De brandstof is weer een ander verhaal: jij kiest voor 5 jaar leasen, met 25.000km per jaar. Dat is wel wat apart, want je gaat zo'n auto niet (mogen) rijden als je hem de hele dag voor de deur zet. Dus stel je moet zo'n 45 minuten rijden naar je werk, of je opdrachtgever. Dan zit je dus aan de ~65km per dag enkele reis: 130 km per werkdag. Dan is na 200 werkdagen per jaar, ook je kilometerbudget overschreden. Dan heb je dus niks meer over privé, dus ik zou hem minimaal op 35k per jaar afsluiten, als het niet meer is (10k prive zit je ook zo aan natuurlijk, twee keer per jaar met de auto op vakantie en je bent er al voor driekwart doorheen)

Als ik dat invul, dan kom ik dus op 1039 per maand, en 1255 inclusief brandstof. Als je slechts 4 jaar in die gouden kooi wil rijden, dan komt daar nog eens 50 euro per maand bovenop.
Vul je dat bij Berekenhet in (4000 bruto, 44.900 fiscale waarde, bijtellingsregels 2023), dan kom je neer op €2683 netto per maand.
Zou hij z'n leasebudget laten uitbetalen, áls dat al kan voor 100%, dan krijgt hij €3446 uitbetaald. Het verschil zijn de werkelijke kosten.

Ik ging uit van 4500 bruto, 62k fiscale waarde, en 1200 leasebudget (zie hierboven waarom). In dat geval scheelt het je 1095 euro netto per maand. Toch redelijk spot on met mijn natte-vinger berekening :P

Maar goed, ik ga er van uit dat we beiden begaafd genoeg zijn om aan de knopjes van de berekening te draaien zodat hij in ons voordeel uitvalt qua wie er gelijk heeft. In 'mijn' voorbeeld kost het je iets meer netto dan in dat van jou. En iedereen mag natuurlijk zelf bepalen wat hij het waard vindt, want hoe bepaal je immers objectief de waarde van het rijden in een nieuwe Tesla en het mannetje van de buurt zijn, versus een 12 jaar oude Skoda en elke maand 500 euro extra aflossen op de hypotheek?
Maar bovenal: de bruto uitbetaalde mobiliteitsvergoeding was óók voor brandstof. Die moet werknemer nu zelf betalen. Bij 25k/jaar komt dat neer op 2083km/maand en bij pak 'm beet 1/15 zo'n 139 liter benzine à 1.80 = grofweg 250 euro.
Helemaal eens, die moet je ook meerekenen. Alleen niet over het hoofd zien dat je de mobiliteitsvergoeding bruto bij het salaris telt en uitkeert, maar dat brandstof tot 21ct/km, helemaal belastingvrij vergoed mag worden. En dat is voor de werkgever even duur. Meestal zie je dan ook dat van een mobiliteitsbudget, eerst de kilometers af gaan, en daarna de rest wordt uitgekeerd als bruto salaris. In jouw voorbeeld scheelt je dat toch weer 218 euro per maand: 2083 * 21ct = 437 netto, blijft er 413 van het mobiliteitsbudget over, dus 206 euro netto. Samen is dat 437+206 is 643 euro netto wat je krijgt, versus de 425 waar je mee rekende (de helft van het 850 euro mobiliteitsbudget).

Dus wat je hieronder aangeeft, dat je M3 je 100-200 euro meer kost, dat moet eigenlijk 320-420 euro meer zijn. Ook dat is serieus geld. Ik zou het absoluut niet doen (en dichter bij mijn werk gaan wonen, en minder werken met dat salaris!)
Uiteindelijk kost de Model 3 daarmee netto grofweg 100-200 euro meer dan het rijden van een occasion. Ja, ook dat is serieus geld (zeker over 30 jaar gerekend in een saai indexfonds met compound interest natuurlijk :P) maar ik zou ook niet stellen dat ze een gigantisch vermogen wegpissen omdat ze leasen. Dat valt best mee, en dan rekenen we zelfs met 2023 bijtellingsregels en flink dure auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

We gaan er nu ook even vanuit dat het mobiliteitsbudget uitgekeerd kan worden. Dat is lang niet altijd zo..

Als ik hier morgen de keuze krijg tussen:

1) Mobiliteitsbudget van 800 euro waar ik km-vergoeding uit moet "declareren"
2) Lease-auto rijden van dit mobiliteitsbudget (for the sake of argument kost die precies 800)

Dan is de keuze ook misschien 1. Want dan ga ik 150 euro (pakweg) van die 800 netto "maken" door km-vergoeding (heb ik nu ook) en ik hou nog 650 over wat bruto-netto ongeveer 325 euro is..

Dus dan is de verhoging 325 netto. Misschien zou ik dat wel pakken.

In mijn geval zou de keuze echter zijn:

1) Blijven doen wat je nu doet (prive-auto met km-vergoeding)
2) Lease-auto

Dan wordt de berekening alweer anders...

Gezien dat mijn privé auto me +-500/550 kost met aftrek van die 150 reiskostenvergoeding ben ik met een leaseauto al spekkoper als de bijtelling onder die 500/550 blijft.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 18-01-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Napo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Enige wat je dan uitsluit is het stuk kilometervergoeding die men alsnog potentieel kan opvoeren. Afhankelijk van de ratio werk/prive km's kan dat nog wel wat impact hebben. Zelfs als de regeling sober is dat de mobiliteitsvergoeding daaraan verrekend wordt.

Overigens als het primaire salaris verlaagd wordt door de leaseauto en derhalve je pensioengevend salaris lager wordt wordt de kostprijs van de leaseauto nog een stukje hoger ;)

Dat de conclusie is dat een leaseauto, net zoals een priveauto, serieus geld kost lijkt me evident
Dat is bij mij..betaal 22ct per prive kilometer, waardoor ik 100% van de bijtelling 'opmaak'. Ik betaal 330€ p.m eigen bijdrage voor 18k prive km. Dan resteerde er pak em beet 1 a 2 tientjes brutobijteling a 50%.

Met mijn bruto salaris van 4k zou ik nooit jaarlijks 18000km in een kia E-Niro prive hebben kunnen rijden voor +/-€330 p.m.

Daarnaast kan ik hypothetisch elke week mijn auto total loss rijden zonder een centje pijn. Altijd vervangend vervoer van minimaal vergelijkbare klasse en nog wat andere kleine perks zoals onbeperkt wasstraat en kleine autogerelateerde aankopen.

Bij mij is er geen mobiliteitsbudget oid. Ik moet een dienstauto hebben, kan uit 3 modellen kiezen en ik MAG die prive gebruiken a 22ct per km en bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij bedoelt @Napo iets anders hoor…

Napo bedoelt dat je nog KMs kan declareren als je met een privé-auto rijdt en dat deze al dan niet uit het mobiliteitsbudget gaan. 9 vd 10 keer is dat ook zo, het zou wat zijn als je EN 800 mobiliteitsbudget krijgt EN daarbovenop nog eens KMs kan declareren. Het bestaat vast, maar ik heb het niet meegemaakt, bij mij ging het altijd van het budget af en het restant kreeg je bruto op je salaris erbij.

Ik begrijp uit jouw “regeling” dat je je privé-KMs betaald a 22ct en dat dat resulteert in een eigen bijdrage van 330/maand? Ik vind dat eigenlijk helemaal geen goeie regeling, sorry. Toen ik nog lease had had ik gelukkig niet met dit soort onzin te maken. Je laat je werknemers in feite voor hun eigen privé-KMs betalen terwijl dat nou juist het USP van de leaseauto als secundaire arbeidsvoorwaarde is. Als mijn WG 22 ct/km verlangt voor mijn privé-KMs mogen ze dat ding houden… het wordt dan ook een principekwestie. Of je geeft me dat ding als secundaire arbeidsvoorwaarde met alle perks van dien of je geeft hem niet. Netto is het minder dan 22ct overigens maar dan nog…

Btw, als je nou minder dan 18000 privé KMs maakt is de EB dan lager? En hoe controleren ze dit? Ik zou lekker veel KMs als zakelijk opvoeren in dit geval… Al met al een butregeling iig.

Ik heb nu geen leaseauto maar het zou in toekomst wel mogelijk kunnen worden in mijn functie. Verder heeft een directe collega (zelfde functie) hem wel als oud recht. Maar dat is dan gewoon een leaseauto met een bepaald budget (in ons geval 50k catalogusprijs, minder mag) icm in de basis 40k km/jaar zonder EB en zonder ER en ongelimiteerde privé KMs tot in het redelijke (als in, er is geen registratie). Die collega rijdt trouwens 60k/jaar omdat hij ver weg woont. Gebeurt ook niks mee verder, alleen loopt hij eerder uit contract. En het bedrijf betaalt meer natuurlijk.

[ Voor 149% gewijzigd door FreakNL op 18-01-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
Met kilometers declareren verlies je sowieso. Die 22 centen dekken nooit de kosten die je werkelijk maakt. Dus ja, technisch gezien verhoog je er je inkomen mee, maar onder de streep bloed je er op leeg en verhoogt het de factoren onderhoud / afschrijving / brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eL_Jay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Dat is bij mij..betaal 22ct per prive kilometer, waardoor ik 100% van de bijtelling 'opmaak'. Ik betaal 330€ p.m eigen bijdrage voor 18k prive km. Dan resteerde er pak em beet 1 a 2 tientjes brutobijteling a 50%.

Met mijn bruto salaris van 4k zou ik nooit jaarlijks 18000km in een kia E-Niro prive hebben kunnen rijden voor +/-€330 p.m.

Daarnaast kan ik hypothetisch elke week mijn auto total loss rijden zonder een centje pijn. Altijd vervangend vervoer van minimaal vergelijkbare klasse en nog wat andere kleine perks zoals onbeperkt wasstraat en kleine autogerelateerde aankopen.

Bij mij is er geen mobiliteitsbudget oid. Ik moet een dienstauto hebben, kan uit 3 modellen kiezen en ik MAG die prive gebruiken a 22ct per km en bijtelling.
Bijzondere constructie, normaal is de bruto netto truuk van de X cent per kilometer alleen als je geen lease auto hebt.
Voor een lease auto zit je privé verbruik namelijk al via je bijtelling verwerkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:34
Mijn leasetermijn loopt ook tegen zijn einde aan en ik sta voor de keuze om of een nieuwe leaseauto uit te kiezen of voor het mobiliteitsbudget te gaan:

Zakelijk maak ik 1 a 2 keer per week een woon-werk rit van 120 km retour
Privé daarentegen rijd ik ongeveer 2 a 3000 km per maand

Gecombineerd ben ik aan brandstof ongeveer 600 euro per maand kwijt

Financieel:

1. huidige netto bijtelling = 677 euro (catalogus waarde van 67k)

of

2. Mobiliteitsbudget netto 425 (bruto 850 euro) + 677 besparing bijtelling = 1102 euro netto per maand meer aan salaris

Voor die 1100 euro zou ik dan een auto privé moeten kopen, afschrijven, verzekering en MRB, onderhouden en brandstof zelf moeten bekostigen.
Ik rijd nu ook zoveel prive omdat alle brandstofkosten vergoedt worden. Dit zal wel flink afnemen als ik mijn eigen pinpas aan de tankstation moet trekken.

Ik neig op dit moment meer naar een nieuwe leaseauto omdat dit natuurlijk voor 1 vaste prijs een peace of mind brengt maar aan de andere kant 1100 per maand is ook een flinke smak geld. Luxe keuze maar ook een moeilijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:13
Hier bij een berekening van een eerlijke vergelijking:

Fiscale waarde 40.000 (voorbeeld)
Bijtelling 22% = 8.800
Eigen bijdrage 75/mnd = 900/jr

Inkomstenbelasting (IB) = (bijtelling min EB) x 49% = 3.871
Eigen bijdrage (EB) = 900
Totale kosten auto = IB+EB = 4.771/jaar = 398/mnd

Voor die kosten mag je (meestal) een redelijk aantal privé-km's rijden. Bij ons is redelijk ca 10.000 km. Dan kost een privé-km je dus 0,48 €/km.

In een vorige baan heb ik 6 jaar privé gereden in een 2e hands gezinsauto, die bij aankoop 4jr oud was en bij verkoop 10 jr. Van die auto heb ik alle kosten (aankoop, onderhoud, reparaties, verzekering, belasting, verkoop) bijgehouden. Die auto kostte me over de hele looptijd ca. 530/mnd (0,30€/km). Vanuit werk kreeg ik een reiskostenvergoeding (...ct voor w-w, ...ct voor zakelijke km), waarmee de kostprijs daalde naar ca. 275/mnd, over de hele looptijd. Wanneer ik dat bedrag deel door mijn privé-km's (10.000 km/jr), dan was de kostprijs van mijn privé-km ongeveer 0,33€/km.

Wanneer ik die prive-33ct/km vertaal naar nu: de aanschafprijs van een vergelijkbare auto die ik toen privé reed is ongeveer verdubbeld, en daarmee ook de afschrijvingskosten. Dan wordt die 0,33€/km ongeveer....0,48€/km.

Je kosten kunnen per situatie verschillen (verhouding zakelijk - prive, hoeveel vergoeding krijg je), maar meestal zijn de regelingen zo ontworpen dat de kosten vergelijkbaar zijn.

Wat blijft er dan over aan verschil? Mijn privé-auto was aan het eind 10 jaar oud, ik heb geluk gehad met reparatie-kosten. Omdat de inruil net iets meer dan niets was, was ik er ten opzichte van zakelijke lease op gaan verdienen wanneer ik langer door had gereden, tot het moment dat een grote reparatie zich had aangediend en hem dan naar de sloop had gebracht.

Omdat ik de doorgezakte stoel beu was, heb ik toen een nieuwe zakelijke leaseauto gekozen. Niet de duurste, maar een met redelijk vergelijkbare maandlasten.

Moraal van het verhaal: auto kost geld. Je kan sturen op die kosten door slimme keuzes te maken en wanneer je kiest tussen optie A of B, maak dan ook een complete vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

YakuzA schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Bijzondere constructie, normaal is de bruto netto truuk van de X cent per kilometer alleen als je geen lease auto hebt.
Voor een lease auto zit je privé verbruik namelijk al via je bijtelling verwerkt.
Het is niet heel bijzonder. Het is gewoon een hoge eigen bijdrage die ze verkopen alsof het voor je privekilometer is. In werkelijkheid is gewoon een karige leaseregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Cid Highwind schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:39:
Met kilometers declareren verlies je sowieso. Die 22 centen dekken nooit de kosten die je werkelijk maakt. Dus ja, technisch gezien verhoog je er je inkomen mee, maar onder de streep bloed je er op leeg en verhoogt het de factoren onderhoud / afschrijving / brandstof.
Het gaat hier niet om een kilometervergoeding maar om een eigen bijdrage bij lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Bobo221 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:25:
Mijn leasetermijn loopt ook tegen zijn einde aan en ik sta voor de keuze om of een nieuwe leaseauto uit te kiezen of voor het mobiliteitsbudget te gaan:

Zakelijk maak ik 1 a 2 keer per week een woon-werk rit van 120 km retour
Privé daarentegen rijd ik ongeveer 2 a 3000 km per maand

Gecombineerd ben ik aan brandstof ongeveer 600 euro per maand kwijt

Financieel:

1. huidige netto bijtelling = 677 euro (catalogus waarde van 67k)

of

2. Mobiliteitsbudget netto 425 (bruto 850 euro) + 677 besparing bijtelling = 1102 euro netto per maand meer aan salaris

Voor die 1100 euro zou ik dan een auto privé moeten kopen, afschrijven, verzekering en MRB, onderhouden en brandstof zelf moeten bekostigen.
Ik rijd nu ook zoveel prive omdat alle brandstofkosten vergoedt worden. Dit zal wel flink afnemen als ik mijn eigen pinpas aan de tankstation moet trekken.

Ik neig op dit moment meer naar een nieuwe leaseauto omdat dit natuurlijk voor 1 vaste prijs een peace of mind brengt maar aan de andere kant 1100 per maand is ook een flinke smak geld. Luxe keuze maar ook een moeilijke keuze.
Lease wint het zeker als je zoveel privé rijdt. Maar ik zou zelf naar iets goedkopers kijken. Zoveel geld voor zo weinig kilometers. Met een auto van 35/40k kom je ook overal. In theorie kan jouw bijtelling bijgesteld worden naar boven omdat je privé kilometers niet in verhouding staan met je zakelijke. In de praktijk ben ik dat overigens nog nooit tegengekomen. Registratie is het probleem.

Ik vind overigens wel iets van die privé kilometers. Maar de bijtelling werkt nu eenmaal jammer genoeg niet met staffels.. Maar ook daar is registratie het probleem…

Als we echter echt stappen willen maken met het milieu zullen we van die ongelimiteerde privé kilometers afmoeten.. Ik vind dat niet meer te verkopen in de huidige tijd, ook niet als het om EV gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2023 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 17:30
Ik ben zo'n eppo met een model Y. Ik vind leasen ook een stukje risicoafdekking. Een collega had trots uitgerekend dat het goedkoper was om niet te doen, en toen plofte zijn motor.
En verder ik ben vrijgezel, dus genieten mag ook best *O* Met een gezin zou je weer hele andere keuzes maken wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Al zou een privé auto volgens berekening pakweg 100 tot 150 euro goedkoper dan zakelijke lease zou ik alsnog voor zakelijke lease kiezen al is het maar om onzekerheden af te dekken.

Jouw collega reed ook niet (relatief) nieuw (anders was die geplofte motor wel garantie) dus de vergelijking is sowieso niet eerlijk.

Ik vind ook dat je lease alleen met nieuw of relatief nieuw (Max 2/3 jaar) mag vergelijken, anders gaat de vergelijking veel te mank.

Als je goedkoper uit wilt zijn zijn daar ook andere mogelijkheden voor. Bijvoorbeeld kleiner rijden of zonder opsmuk. Een collega kreeg recent als arbeidsvoorwaarde een leaseauto en koos een Dacia Spring EV. Veel gefronste wenkbrauwen. Het interesseert hem niet en is goedkoper uit dan anderen. Nu is dat wel de slechtste EV die er is dus het gaat misschien wat ver. Maar er zit ook nog wel wat tussen een Duster en Enyaq/Tesla.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Dan heb je mazzel dat je dat gelukt is. Bij veel bedrijven is dat geen optie. Daarnaast is leasen alleen maar duur als je zelf een oud barrel rijdt. Als je een auto tot 4 jaar oud rijdt ben je meer kwijt dan de bijtelling (als je eerlijk rekent, maar veel mensen rekenen de afschrijving en onverwacht onderhoud niet mee). En met een leaseauto zal het je aan je kont roesten hoe duur de brandstof of elektriciteit kost. Toen de benzineprijzen vorig jaar door het dak gingen lachte ik me rot met m'n "loonslaaf leasebak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

jip_86 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:33:
Ik ben zo'n eppo met een model Y. Ik vind leasen ook een stukje risicoafdekking. Een collega had trots uitgerekend dat het goedkoper was om niet te doen, en toen plofte zijn motor.
Dus? Die kans was klein dus ik begrijp je collega wel. Zo'n anekdote zegt natuurlijk niets, behalve dat hij pech had.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-01-2023 21:41 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 17:30
de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Dus? Die kans was klein dus ik begrijp je collega wel. Zo'n anekdote zegt natuurlijk niets, behalve dat hij pech had.
Het is slechts een anekdote maar er zijn natuurlijk tal van situaties te bedenken. Denk aan diefstal, inbraak, ongeluk, allerlei andere reparaties waar ja a la minuut een fors bedrag op tafel mag leggen wil je nog verder kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

jip_86 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:18:
[...]

Het is slechts een anekdote maar er zijn natuurlijk tal van situaties te bedenken. Denk aan diefstal, inbraak, ongeluk, allerlei andere reparaties waar ja a la minuut een fors bedrag op tafel mag leggen wil je nog verder kunnen rijden.
als dat dan direct een probleem is ben je sowieso financieel niet zo handig bezig natuurlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 15:11
Mooie discussie. Heb mezelf ook al een tijdje bezig gehouden met deze vraag.

Wat voor mij werkt is een 'goedkope' leasebak rijden van rond de 30k. Is ongeveer tussen de 250 en 300 netto bijtelling.

Hier hebben we ook nog een 15 jaar oude, zuinige auto staan. Desalniettemin ong. 20ct per km aan variabele kosten + 100 euro aan vaste kosten (verzekering, belasting, onderhoud).

Ik rijd ong. 500km privé, dus met de leasebak bespaar ik mezelf 100 euro. Dan blijft er nog maar een verschil van 50 tot 100 euro over. Voor dat bedrag laat ik me graag ontzorgen en rijd ik in een nieuwe auto. Vooral uitjes en verre familie opzoeken doen we nu meer. En voelt niet dubbel vanwege de variabele kosten.

Nu kan ik de oude auto verkopen of laten schorsen als we hem nog nodig gaan hebben.

En dit is idd scenario "ik heb hem sowieso nodig voor zakelijke reizen". Dus leasebedrag bruto uit laten betalen is geen optie. Dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 14-05 19:35
jip_86 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:33:
En verder ik ben vrijgezel, dus genieten een auto om vrouwtjes te lokken mag ook best *O* Met een gezin zou je weer hele andere keuzes maken wellicht.
;)

Een model 3 had dan ook wel gepast toch?

Wat betreft de discussie: stel nou je legt dat bedrag apart, en na 30 jaar is dat 300k euro, wat ga je dan doen? Een Porsche kopen? Meenemen je graf in? Eerder stoppen met werken is enige dat me dan een goed idee lijkt maar je kan ook redeneren dat 1 jaar langer werken (als je die leeftijd wel haalt) het wel waard is om 30 jaar lang te rijden in een nieuwe auto die je graag wil, zonder zorgen en risico's.

[ Voor 34% gewijzigd door marteltor op 23-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:16
de Peer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:14:
[...]

als dat dan direct een probleem is ben je sowieso financieel niet zo handig bezig natuurlijk.
Daar gaat het toch primair ook niet om? Gaat erom dat de rekensom dan ineens een stuk anders uitvalt ten nadele van de privéauto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
marteltor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:23:
[...]

;)

Een model 3 had dan ook wel gepast toch?

Wat betreft de discussie: stel nou je legt dat bedrag apart, en na 30 jaar is dat 300k euro, wat ga je dan doen? Een Porsche kopen? Meenemen je graf in? Eerder stoppen met werken is enige dat me dan een goed idee lijkt maar je kan ook redeneren dat 1 jaar langer werken (als je die leeftijd wel haalt) het wel waard is om 30 jaar lang te rijden in een nieuwe auto die je graag wil, zonder zorgen en risico's.
In jouw wereld verdien je met 12k per jaar beleggen, 30 jaar lang, slechts 3 ton? En met een jaar werken ook? Dan heb je een hele goede baan, en heel slecht financieel inzicht. Ik zou inderdaad de leasebak aanraden in zo’n geval 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 14-05 19:35
Kurkentrekker schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:05:
[...]

In jouw wereld verdien je met 12k per jaar beleggen, 30 jaar lang, slechts 3 ton? En met een jaar werken ook? Dan heb je een hele goede baan, en heel slecht financieel inzicht. Ik zou inderdaad de leasebak aanraden in zo’n geval 😂
Iemand hier had het over 3 ton.

Voor mij persoonlijk: als ik netto leasebedrag laat uitkeren krijg ik zo een 400 euro netto. En ik bespaar 100 euro bijtelling (4% nog). Dus 500 euro besparing.
Dan koop ik een golf 7 uit 2016 voor 12k. Dan ben ik voor verzekering+wegenbelasting zo een 80 euro kwijt. Onderhoud 50 euro. Afschrijving 100 euro. Benzine 100 euro. Dus dat maakt 330 euro.

Dus dat is 170 euro verschil, waarbij ik eigenlijk te negatief reken voor de leaseauto. Ik heb het namelijk allebei hier voor de deur :p golf nieuwe distributie + 2 achterbanden + kleine beurt = 900 euro. En ik rij met de elektrische leaseauto een stuk meer dan 100 euro aan benzine.

Anyhow, 170 euro per maand verschil, dus pakweg 2k per jaar. Over 30 jaar dus 60k. Natuurlijk kun je dat beleggen enzo dus laat het 150k zijn. Is nog steeds de helft van mijn berekende 300k. Overigens is 300k over 30 jaar gewoon een modaal salaris en die 12k die ik besteed bij aanschaf van de golf kan je als je kiest voor de leaseauto ook beleggen ;)

Edit; dit wordt natuurlijk wel ander verhaaltje bij 22% bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FreakNL schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:55:
Ik vind ook dat je lease alleen met nieuw of relatief nieuw (Max 2/3 jaar) mag vergelijken, anders gaat de vergelijking veel te mank.
Waarom? Voor veel mensen (de bovengenoemde 7,8 miljoen met een auto van gemiddeld 12 jaar oud in privebezit) is de auto gewoon een vervoersmiddel.

Auto's met bouwjaar 1997-2007 rijden gemiddeld een heel respectabele 8700km per jaar. Dat is ongeveer 50km per werkdag. Het is niet alsof die auto's niet bruikbaar zijn voor simpel woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zeg ik toch ook niet.

Maar als je de financiële lasten gaat vergelijken tussen privé en zakelijke lease kun je natuurlijk niet een auto van 10 jaar gaan vergelijken met een nieuwe auto. Die vergelijking gaat bij voorbaat mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik mis in deze discussie het aspect dat veel gezinnen twee auto's hebben het kan dan natuurlijk erg interessant zijn om de tweede auto wat groter uit te kiezen en de lease auto gewoon zakelijk te rijden.

Mocht je de lease auto vervangen voor een privé auto dan moet je er ook rekening mee houden dat je financiële (liquide) buffer hoger moet zijn om grote reparaties of vroegtijdige vervanging op te vangen.

Ik ben er zelf nog niet over uit wat ik over 2 jaar ga doen als de 4% bijteller eruit gaat. Ik neig naar electrisch zakelijk only, en dan de tweede auto upgraden (evt. huidige zakelijk over zetten naar privé), kan ik zakelijk gezien nog wat verdienen doordat ik deze met eigen stroom kan opladen. Hiermee kunnen weer wat privé kilometers afgedekt worden :)

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2023 22:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Wat nu als mensen het belangrijk vinden om te snoeven? Dat het de prijs is die zijn bereid zijn om te betalen voor een bepaald imago? Voor die mensen is het misschien een koopje? Ook kan een hoog bedrag an sich imagoverhogend zijn in bepaalde kringen.

Een leaseauto kost een boel geld. Maar als je het er voor over hebt dan is het aan het individu. De TS is geschrokken van de prijs. Dat snap ik. Dus reden te meer om goed nadenken of de voordelen wel tegen dat hoge bedrag opwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 23-01-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:47:
Ik mis in deze discussie het aspect dat veel gezinnen twee auto's hebben het kan dan natuurlijk erg interessant zijn om de tweede auto wat groter uit te kiezen en de lease auto gewoon zakelijk te rijden.

Mocht je de lease auto vervangen voor een privé auto dan moet je er ook rekening mee houden dat je financiële (liquide) buffer hoger moet zijn om grote reparaties of vroegtijdige vervanging op te vangen.

Ik ben er zelf nog niet over uit wat ik over 2 jaar ga doen als de 4% bijteller eruit gaat. Ik neig naar electrisch zakelijk only, en dan de tweede auto upgraden (evt. huidige zakelijk over zetten naar privé), kan ik zakelijk gezien nog wat verdienen doordat ik deze met eigen stroom kan opladen. Hiermee kunnen weer wat privé kilometers afgedekt worden :)
Je kan dat ook omdraaien;

De zakelijke wat groter en dan de 2e een boodschappenkarretje…

Dan kan je met die zakelijke ook gewoon op vakantie enzo….

Het blijft een rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Roenie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:57:
[...]
Wat nu als mensen het belangrijk vinden om te snoeven? Dat het de prijs is die zijn bereid zijn om te betalen voor een bepaald imago? Voor die mensen is het misschien een koopje? Ook kan een hoog bedrag an sich imagoverhogend zijn in bepaalde kringen.

Een leaseauto kost een boel geld. Maar als je het er voor over hebt dan is het aan het individu. De TS is geschrokken van de prijs. Dat snap ik. Dus reden te meer om goed nadenken of de voordelen wel tegen dat hoge bedrag opwegen.
Volgens mij waren we in dit topic toch al overeengekomen dat autorijden sowieso geld kost? Een dikke Enyaq kost je 400/maand (netto), daar rij je privé echt niet veel bijzonders voor (als je alle kosten eerlijk meerekent). Ook een auto van 8 jaar oud kost je gemiddeld 400/maand.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 24-01-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik ben begin vorig jaar overgestapt van auto van de zaak (17 jaar lang) naar een werkgever met mobiliteitsbudget.

Mijn laatste auto was een Renault Talisman (4 maanden gehad), maar daarvoor een aantal Volvo's S60 (50K catalogusprijs) gehad waarbij de bijtelling zo rond de € 500 per maand lag, daarbij de korting op toeslagen nog niet eens meegerekend. Nu krijg ik dus geld én hoef ik geen bijtelling meer te betalen. Mijn auto kan ik er volledig van bekostigen (van de vergoeding) (afschrijving naar 0 in 5 jaar, wegenbelasting, verzekering, onderhoud) en na 5 jaar heb ik een auto die dan waarschijnlijk nog tussen de € 5K en € 10K waard is. Daarbij houd ik dus de bijtelling en mijn korting op de toeslagen dus gewoon in mijn zak.
Maar... Ik moet ook eerlijk zijn, toen reed ik gewoon een écht nieuwe dikke auto, nu rijd ik een prima zo goed als nieuwe Ioniq uit 2020. Maar, dezelfde klasse is het niet.

Echter...Er zijn ook jaren geweest dat ik niet bijtelde. En dan kan je vaak al niet meer uitkomen met een privé auto die je er tegenover zet. Immers reed ik een royale auto die me letterlijk 0 kostte. Ik kon er privé uiteraard ook niet mee weg, maar als er nog een 2e auto in het gezin is kan je daar vaak wel mee uit de voeten.

Binnenkort is het boven de stand leasen ook weer voorbij, de eersten zijn hun 4% auto's alweer aan het inleveren en komen gewoon weer in een Octavia voorrijden. De Tesla liefhebbers die ze waren bleek vooral financieel gestuurd te zijn geweest, nu ze weer meer moeten gaan betalen zijn er ineens nieuwe argumenten waardoor ze toch weer voor een brandstofmotor-auto zijn gegaan.

Mocht ik nu opnieuw moeten kiezen... Dan is beide niet zonder meer een 1-2tje. Het ligt aan een geboden mobiliteitsbudget óf de te kiezen voertuigen. Daarbij, bij mijn vorige werkgever heb ik in 2017/2018/2019 25.000+ kilometer privé gereden per jaar. Daar werd niet over gemekkerd, met een privé auto had ik dat nooit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
fredkroket schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:31:
Daarbij, bij mijn vorige werkgever heb ik in 2017/2018/2019 25.000+ kilometer privé gereden per jaar. Daar werd niet over gemekkerd, met een privé auto had ik dat nooit gedaan.
Zie hier het grote probleem van de huidige leaseregeling.... het nodigt uit tot extra, onnodig, privé rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dus.. Het is een perverse prikkel die echt heel erg slecht voor het milieu is..

Tijd voor bijtelling in staffels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MJ1986 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Zie hier het grote probleem van de huidige leaseregeling.... het nodigt uit tot extra, onnodig, privé rijden.
Of andersom, alleen mensen die (onnodig) veel prive rijden hebben baat bij leasen en gaan leasen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Zoals al vele malen aangehaald in dit topic: een lease auto is duur. Voor mij persoonlijk nog steeds rendabel, aangezien ik een elektrische auto rijd uit 2021 (dus lager bijtelling tarief) waardoor ik voor € 300,- per maand een auto rijd zonder risico op extra kosten.

Mijn volgende auto zal waarschijnlijk weer privé worden omdat elektrisch rijden qua bijtelling financieel niet meer loont en ik dan met het mobiliteitsbudget beter uit ga komen.

Los daar van: ik lees hier ook een hoop afgunst. Als iemand een inkomen heeft van 60k per jaar en een lease auto rijdt van een zelfde bedrag; laat ze. Als ze het kunnen en willen betalen, prima toch? Of gaan we ook letten op hoe vaak iemand op vakantie gaat, of geld stuk slaat op een in andermans ogen nutteloze hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
bvk1983 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:39:
...Los daar van: ik lees hier ook een hoop afgunst. Als iemand een inkomen heeft van 60k per jaar en een lease auto rijdt van een zelfde bedrag; laat ze. Als ze het kunnen en willen betalen, prima toch? Of gaan we ook letten op hoe vaak iemand op vakantie gaat, of geldt stuk slaat op een in andermans ogen nutteloze hobby?
Helemaal eens. Sterker nog, zat mensen die een bepaalde auto (mede) kiezen voor het imago. En dat imago is onlosmakelijk verbonden aan een auto en de desbetreffende prijs. Dat geldt voor een Tesla, maar ook voor een Dacia. Het is maar net wat iemand over heeft voor de eigenschappen die aan een bepaalde auto zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zoals al vele malen aangehaald in dit topic: een lease auto is duur. Voor mij persoonlijk nog steeds rendabel, aangezien ik een elektrische auto rijd uit 2021 (dus lager bijtelling tarief) waardoor ik voor € 300,- per maand een auto rijd zonder risico op extra kosten.

Mijn volgende auto zal waarschijnlijk weer privé worden omdat elektrisch rijden qua bijtelling financieel niet meer loont en ik dan met het mobiliteitsbudget beter uit ga komen.

Los daar van: ik lees hier ook een hoop afgunst. Als iemand een inkomen heeft van 60k per jaar en een lease auto rijdt van een zelfde bedrag; laat ze. Als ze het kunnen en willen betalen, prima toch? Of gaan we ook letten op hoe vaak iemand op vakantie gaat, of geld stuk slaat op een in andermans ogen nutteloze hobby?
Gefixed voor je. Kijk eens wat een beetje auto kost (mag ook tweedehands). Privé mobiliteit is altijd duur.

300-400 euro voor een auto zonder zorgen, of 250 euro voor een occasion die je hopelijk zonder gebreken kunt blijven gebruiken.

Vergelijkingen met Tweakers die in hun 10 jaar oude Clio blijven rijden zijn niet zo relevant, want hoewel financieel leuk, zouden die sowieso niet voor een lease van 300-400 euro kiezen, maar voor een Dacia van 170 euro netto bijtelling. Knappe jongen die goedkoper rijdt met de huidige brandstofprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Gefixed voor je. Kijk eens wat een beetje auto kost (mag ook tweedehands). Privé mobiliteit is altijd duur.

300-400 euro voor een auto zonder zorgen, of 250 euro voor een occasion die je hopelijk zonder gebreken kunt blijven gebruiken.

Vergelijkingen met Tweakers die in hun 10 jaar oude Clio blijven rijden zijn niet zo relevant, want hoewel financieel leuk, zouden die sowieso niet voor een lease van 300-400 euro kiezen, maar voor een Dacia van 170 euro netto bijtelling. Knappe jongen die goedkoper rijdt met de huidige brandstofprijzen.
Misschien is GoT niet het juiste podium om deze vraag te stellen. Naast de tendens om te focussen op feitelijke redenen en voorbij te gaan aan emotionele argumenten om een bepaalde auto te rijden, klinkt er ook vaak een moralistische toon in door. Nou ja, zo voel ik dat in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen afgunst maar de enige reden dat deze mensen deze auto ook privé kunnen/willen rijden is omdat de bijtelling belachelijk laag is (geweest). Tel daarbij op dat we een bijtelling hebben die niet in staffels werkt en je hebt dus een auto die in potentie erg slecht voor het milieu is.

Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand met een inkomen van 60k een auto van 60k mag rijden van zijn baas. Waar ik wel moeite mee heb is dat diezelfde persoon voor bijna nop ongelimiteerde privekilometers kan maken. Dat past echt niet in deze tijd van energie- en klimaatcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb geen afgunst maar de enige reden dat deze mensen deze auto kunnen rijden is omdat de bijtelling belachelijk laag is. Tel daarbij op dat we een bijtelling hebben die niet in staffels werkt en je hebt dus een auto die in potentie erg slecht voor het milieu is.

Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand met een inkomen van 60k een auto van 60k mag rijden van zijn baas. Waar ik wel moeite mee heb is dat diezelfde persoon voor bijna nop ongelimiteerde privekilometers kan maken. Dat past echt niet in deze tijd van energie- en klimaatcrisis.
Aan de andere kant is de lage bijtelling voor elektrische auto's jarenlang gehanteerd om juist elektrisch rijden te promoten. Dan gaan mensen er ook gebruik van maken.

Maar goed, naast dat iemand zelf kiest welke auto hij-zij rijdt, kan iemand dus veel kilomters maken als de regeling dat toelaat. Dat kun je jammer vinden, maar uiteindelijk is dat ook de zaak van die persoon. Als de overheid dat niet meer wil gaat de bijtelling omhoog (of worden andere belastingmaatregelen ingevoerd). Maar dan is die elektrische auto weer minder interessant. Tja, je kunt niet beiden hebben denk ik dan.
Pagina: 1 2 Laatste