FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:42:
[...]
Ik heb geen afgunst maar de enige reden dat deze mensen deze auto ook privé kunnen/willen rijden is omdat de bijtelling belachelijk laag is (geweest). Tel daarbij op dat we een bijtelling hebben die niet in staffels werkt en je hebt dus een auto die in potentie erg slecht voor het milieu is.
Die lage bijtelling is er alleen (geweest) voor EV. Al het andere is al jarenlang 22%.
Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand met een inkomen van 60k een auto van 60k mag rijden van zijn baas. Waar ik wel moeite mee heb is dat diezelfde persoon voor bijna nop ongelimiteerde privekilometers kan maken. Dat past echt niet in deze tijd van energie- en klimaatcrisis.
Je rekent nu iemands complete CO2 footprint af op het gebruik van de zakelijke auto. Dat is nogal kort door de bocht. Iemand met een privé auto maar met jaarlijks 2 vliegvakanties en een houtgestookte kachel zou het volgens die beredenering wel goed doen. Of iemand ongelimiteerd (9 van de 10 werkgevers leggen daar over overigens beperkingen op) kilometers wel of niet maakt is niet aan jou.
Bovendien is bijtelling in essentie in het leven geroepen om het financiële voordeel van de privékms van een leaseauto te belasten. Dat moet ik verhouding staan met een privé-rijder, voor mijn part een privé EV-rijder… Die rijdt echt niet zo goedkoop als iemand met een 4%er hoor.
Wie zegt dat dat in verhouding moet staan met een privé-rijder? Het is belasting op loon in natura, nergens staat dat daar niet nog een voordeel aan mag zitten.
Waar veel mensen niet bij stil staan is dat een lease auto niet zo maar een leuk vervoer dingetje is. Na mijn laatste functie waarin ik geen lease auto had heb ik me voorgenomen om nooit meer voor een baas zo veel kilometers te maken in een privé auto. De kosten rijzen de pan uit en de km vergoeding vergoedt niet alle (verborgen) kosten. Als ik dan veel kilometers moet maken zorgt de baas ook maar voor het vervoer.
Daarnaast is het, daarom ook de bijtelling, gewoon een stuk loon. Geen lease auto zou in 9 van de 10 gevallen gewoon een hoger salaris betekenen. Dat mensen dan gebruik maken van de dat stuk verpakt salaris lijkt mij niet vreemd.
[
Voor 31% gewijzigd door
bvk1983 op 26-01-2023 07:53
]