Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Bijtelling hoeft niet omhoog, maar zou wel in staffels moeten werken.

Sterker nog, ik zie wel iets in 15% bijtelling tot 7500km privé, 20% tot 15k privé etc… (bierviltje). De vervuiler betaalt op die manier.

De technische uitvoering is echter veel te lastig.

https://www.autoweek.nl/a...-interessant-alternatief/

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:48:
Bijtelling hoeft niet omhoog, maar zou wel in staffels moeten werken.

Sterker nog, ik zie wel iets in 15% bijtelling tot 7500km privé, 20% tot 15k privé etc… (bierviltje). De vervuiler betaalt op die manier.

De technische uitvoering is echter veel te lastig.

https://www.autoweek.nl/a...-interessant-alternatief/
Alleen elektrische auto's zijn toch schoon? Dan is rijden met zo een auto beter dan dat iemand die privékilometers in een ICE doet lijkt mij :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

De energie voor een EV moet ook opgewekt. Beter geen onnodige KMs maken, ook niet met een EV. Dat is het milieustuk.

Bovendien is bijtelling in essentie in het leven geroepen om het financiële voordeel van de privékms van een leaseauto te belasten. Dat moet ik verhouding staan met een privé-rijder, voor mijn part een privé EV-rijder… Die rijdt echt niet zo goedkoop als iemand met een 4%er hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 25-01-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:59:
Daar gaat het niet om. De energie voor een EV moet ook opgewekt. Dat is het milieustuk.

Bovendien is bijtelling in essentie in het leven geroepen om het financiële voordeel van de privékms van een leaseauto te belasten. Dat moet ik verhouding staan met een privé-rijder.
Ik zou eerder zeggen dat het in verhouding moet staan met de belasting op andere emolumenten en loon in natura die de werknemer ontvangt. Van oorsprong was het immers een belasting op inkomen (loon in natura in de vorm van het ter beschikking krijgen van een auto) en niet op milieu.

Maar goed, de overheid 'gebruikt' belastingen om millievraagstukken aan te pakken. Op zich iets voor te zeggen, maar hou die bijtelling dan wel een stuk wel lager dan van een ICE (of de ICE een stuk hoger). Want die elektrische auto zou een gigantisch verschil maken in de milieudruk was het verhaal jaren geleden. iedereen aan de elektrische auto. Dan zou je verwachten dat er een flink verschil in bijtellingspercentage blijft. Dan vind ik 16% versus 22% een klein verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb geen afgunst maar de enige reden dat deze mensen deze auto ook privé kunnen/willen rijden is omdat de bijtelling belachelijk laag is (geweest). Tel daarbij op dat we een bijtelling hebben die niet in staffels werkt en je hebt dus een auto die in potentie erg slecht voor het milieu is.

Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand met een inkomen van 60k een auto van 60k mag rijden van zijn baas. Waar ik wel moeite mee heb is dat diezelfde persoon voor bijna nop ongelimiteerde privekilometers kan maken. Dat past echt niet in deze tijd van energie- en klimaatcrisis.
Toch heb ik liever dat iemand privé rond rijdt in zn zakelijke EV, dan in een prive ICE.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
FreakNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb geen afgunst maar de enige reden dat deze mensen deze auto ook privé kunnen/willen rijden is omdat de bijtelling belachelijk laag is (geweest). Tel daarbij op dat we een bijtelling hebben die niet in staffels werkt en je hebt dus een auto die in potentie erg slecht voor het milieu is.
Die lage bijtelling is er alleen (geweest) voor EV. Al het andere is al jarenlang 22%.
Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand met een inkomen van 60k een auto van 60k mag rijden van zijn baas. Waar ik wel moeite mee heb is dat diezelfde persoon voor bijna nop ongelimiteerde privekilometers kan maken. Dat past echt niet in deze tijd van energie- en klimaatcrisis.
Je rekent nu iemands complete CO2 footprint af op het gebruik van de zakelijke auto. Dat is nogal kort door de bocht. Iemand met een privé auto maar met jaarlijks 2 vliegvakanties en een houtgestookte kachel zou het volgens die beredenering wel goed doen. Of iemand ongelimiteerd (9 van de 10 werkgevers leggen daar over overigens beperkingen op) kilometers wel of niet maakt is niet aan jou.
Bovendien is bijtelling in essentie in het leven geroepen om het financiële voordeel van de privékms van een leaseauto te belasten. Dat moet ik verhouding staan met een privé-rijder, voor mijn part een privé EV-rijder… Die rijdt echt niet zo goedkoop als iemand met een 4%er hoor.
Wie zegt dat dat in verhouding moet staan met een privé-rijder? Het is belasting op loon in natura, nergens staat dat daar niet nog een voordeel aan mag zitten.

Waar veel mensen niet bij stil staan is dat een lease auto niet zo maar een leuk vervoer dingetje is. Na mijn laatste functie waarin ik geen lease auto had heb ik me voorgenomen om nooit meer voor een baas zo veel kilometers te maken in een privé auto. De kosten rijzen de pan uit en de km vergoeding vergoedt niet alle (verborgen) kosten. Als ik dan veel kilometers moet maken zorgt de baas ook maar voor het vervoer.

Daarnaast is het, daarom ook de bijtelling, gewoon een stuk loon. Geen lease auto zou in 9 van de 10 gevallen gewoon een hoger salaris betekenen. Dat mensen dan gebruik maken van de dat stuk verpakt salaris lijkt mij niet vreemd.

[ Voor 31% gewijzigd door bvk1983 op 26-01-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
bvk1983 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:48:
[...]

Die lage bijtelling is er alleen (geweest) voor EV. Al het andere is al jarenlang 22%.
Ben je nu de Mitsubishi (f)outlander vergeten? De Volvo V60 diesel plugin die bij beiden natuurlijk nooit werden opgeladen?

En ben je de stinkminidieseltjes vergeten? Die VAG monsters die voor 100k km de geest gaven en dikke zwarte roetwolken achter zich lieten? Polo Bluemotion, Seat Ibiza Econotive, Skoda Fabia etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
t14wo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Ben je nu de Mitsubishi (f)outlander vergeten? De Volvo V60 diesel plugin die bij beiden natuurlijk nooit werden opgeladen?

En ben je de stinkminidieseltjes vergeten? Die VAG monsters die voor 100k km de geest gaven en dikke zwarte roetwolken achter zich lieten? Polo Bluemotion, Seat Ibiza Econotive, Skoda Fabia etc.
Hybrid EV heeft inderdaad ook mogen profiteren. De 14% diesels dateren al weer van bijna 10 jaar terug. Als we nog langer terug gaan is er zelfs een periode geweest dat er überhaupt geen bijtelling was. Dat de plugins niet werden opgeladen is in mijn optiek overigens niet het geval geweest. Ik had heel wat (oud) collega's die maar al te graag aan de laadpaal stonden voor het extra stukje elektrisch vermogen bij accelereren.

Punt is dat het "goedkope" rijden er echt niet meer in zit tegenwoordig, zelfs niet voor EV. Ja, goedkoper dan een soortgelijke auto privé maar als iemand echt alleen naar de kosten wil kijken zal hij al snel naar een privé auto kijken.

Dat iemand dan toch de afweging maakt om te leasen, of het nu voor status is of om afgekochte zekerheid, is aan die persoon.

[ Voor 9% gewijzigd door bvk1983 op 26-01-2023 08:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste