Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:01
Wij willen graag ons vrijstaande huis uit 1987 voorzien van een lucht-water warmtepomp. Op de benedenverdieping ligt circa 110m2 vloerverwarming en boven hebben we 'normale' radiatoren (van het merk Radson Parada). Totale oppervlakte van het huis is circa 220m2 (rond de 850 m3).

Ons gasverbuik komt dit jaar denk ik op 1100 kuub uit, moet wel zeggen dat we 18 graden wel voldoende vinden en op de bovenverdieping de radiatoren heel zachtjes aan hebben. In de nacht staat alles uit en.

We hebben een installateur laten komen die bij ons een warmtepomp wil installeren van het merk Acond (Acond Pro-N 9KW) voor rond de 20.000 euro.

Als je de folder mag geloven is dit de crème de la crème van de warmtepompen "Waarom is onze warmtepomp revolutionair" ( :P ) maar een Google levert niet heel veel resultaten op. Daarom vraag ik jullie (de kenners) om advies. Hieronder een lijst met gegevens uit de folder (mij kunnen ze alles wijsmaken). Kennen jullie dit merk? Wat denken jullie van deze warmtepomp? Zijn er betere alternatieven en is de hoeveelheid KW voor onze situatie juist? Als er een goedkoper alternatief is hoor ik dat ook graag. Al geef ik liever wat meer uit als de kwaliteit beter is (maar rond de 20.000 euro is wel de grens).
  • Propaan warmtepomp - ecologisch en verwarmt tot hoge temperaturen
  • bij -22 graden buitentemperatuur nog aanvoer van 65 graden mogelijk, bij -15 verwarmt de warmtepomp nog naar 70 graden.
  • Zeer stille buitenunit - de stilste op de markt
  • RVS body voor langere levensduur
  • Levenlange ondersteuning via het internet, kostenloos
  • Hoge SCOP - maximaal besparen op energiekosten
  • A+++ warmtepomp, ook bij 55 graden aanvoer temperatuur
  • Zeer lange garantie- 5 jaar
  • Geoptimaliseerde verdamper voor betere opname warmte uit de buitenlucht
  • Mogelijkheid tot verwarmen en koelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlJ5w7uTw_TA_evQr9GOeMSkeAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL5JnOy48Kdj2DLa0SavoJU0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de links met informatie die ook in de folder staat die ik heb gekregen..

https://www.acond.nl/wp-c...ens-van-Acond-Pro-N-R.pdf

https://eco2all.nl/acond.html

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 12-01-2023 17:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:25
Hmm, dit topic is de enige hint die ik vind op google.

Maar een hoge temperatuur warmtepomp heb je niet echt nodig.
Gasverbruik zou je met een 6 kW uitkomen maar ga je compenseren voor 18 graden naar 20 dan kom je eerder in de 7 range uit.

Voor een offerte zou ik eerder denken aan rond de 14000 a 15000 in jouw situatie met een Daikin of Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En die temperaturen van 65 en 70 graden zullen sowieso wel met hulp van een COP1 element zijn?

Maar, voor die 20.000 kun je ook gewoon een full electric inclusief SWW boilervat hebben. Makkelijk zelfs. Of zit dat hier ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het merk zegt me niks. De specificaties zien er best oke uit. Ze leveren ook vrij uitgebreide prestatiegrafieken. Dat laten sommige leveranciers nog wel eens na.
Daar is dan ook wel uit de halen dat bij -10 buitentemperatuur het maximumvermogen gedaald is naar ca 5-5,5 kW. Wel iets om goed rekening mee te houden.

Maar of de prestaties dus ook gehaald worden, geen idee!

Is de offerte incl warmtapwater met een boilervat?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JRP
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 96% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
@JRP Zonder context is je reactie vrij waardeloos. Elke warmtepomp kan op een slechte manier geplaatst en gebruikt worden waarbij belachelijk hoog verbruik het gevolg is.

Dus details over afgifte systeem, historisch gasverbruik, Watertemperatuur instelling, inzet backup-verwarmer etc etc.

Ook al kan een propaanpomp 60 graden water maken... geen enkel merk doet dat zuinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 09:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er staat wel een storende fout in de datasheet; bij de tabel met de getallen van maximaal vermogen staat een kopje dat het om de COP gaat. Maar een COP van 18, daar zou niemand in moeten trappen.
Verder vergelijkbare specs als de VWL55/6, dus de "8 kW" unit liever niet gebruiken bij een warmtevraag boven de 5 kW bij -10.

@JRP gebaseerd op de eerdere topics die hier voorbij zijn gekomen is er circa 80% kans dat het hoge verbruik vooral veroorzaakt wordt door een onervaren installateur. Dat is dan -meestal- wel te verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2023 10:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 98% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JRP Heb je het al opgegeven of wil je de community ook nog een kans geven?
Bij dat laatste, dan kun je het beste een eigen topic openen met foto's van elk deel van je installatie en de instellingen/handleidingen van de thermostaat.

Om 1700 m³ te vervangen hoop ik dat je de "18 kW" R variant hebt, want die doet 9 kW.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:46:
@JRP Heb je het al opgegeven of wil je de community ook nog een kans geven?
Bij dat laatste, dan kun je het beste een eigen topic openen met foto's van elk deel van je installatie en de instellingen/handleidingen van de thermostaat.

Om 1700 m³ te vervangen hoop ik dat je de "18 kW" R variant hebt, want die doet 9 kW.
De 18kW doet 9kW, lijkt net een goochelaar :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 92% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@talkatoo ik zou gewoon een bekend merk nemen.

Warmtepomp fabrikanten:
Mitsubishi, Daikin, Nibe,

CV ketel (warmtepomp) fabrikanten:
Vaillant, Remeha

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JRP Klinkt als rondje rechtsbijstand. 60kWh per dag ruikt naar COP dichtbij 1.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 97% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Hij lijkt vrij tweakbaar - https://www.acond.nl/wp-c...ng-Acond-PRO-160_27-2.pdf - maar:
de login-interface voor het invoeren van gebruikersnaam en het wachtwoord verschijnt -
neem contact op met uw serviceafdeling voor de gegevens
Dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Volgens de datasheet zou dat apparaat helemaal geen 100kWh uit het net kunnen trekken.
Start stroom 3x5A en stabiele stroom 3x2,71A - Zelfs met de start stroom continue kom je op niet meer dan
24hx3(fase)x5Ax230V = 82kWh...

24hx3(fase)x2,71Ax230V = 45kWh...

Mag ik concluderen dat minimaal delen van de datasheet uit het fantasie hoekje komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Ronald het is door een niet al te technische vertaler uit het Tsjechisch gehaald. "Nominaal vermogen" kan werkelijk alles zijn; 'stabiele stroom' is wellicht minimumvermogen, maximale stroom is immers 3x12A.

60 kWh is afgelopen week ongeveer mijn dagverbruik thermisch geweest (elektrisch <15 kWh), mijn gasverbruik was ongeveer de helft van JRP dus JRP draait circa COP2 als zijn binnentemperatuur niet was aangepast. Maar dat is het wel, dus COP kan prima 1 zijn. Ik wacht de foto's, instellingen en metingen in het eigen topic even af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@talkatoo / @JRP Misschien hebben jullie hier nog wat aan.

Acond PRO-N:
https://www.heatpumpkeyma...c21484454a5a7a1317c7919a1

ACOND PRO-R:
https://www.heatpumpkeyma...53998a35195dd06a011421045

De eerste heeft bij zelfs bij 35°C (low temperature) al geen heel denderende SCOP, dus die A+++ kun je per definitie vergeten.

De tweede is duidelijk een stuk efficiënter. Echter de eerste warmtepomp met A+++ bij 55°C (Medium temp) moet nog uitgevonden worden.

Eens met @DutchWing dat een beproefd merk nemen (nu je nog de kans hebt) handiger is. Denk aan support, onderdelen, kennis (ook hier op dit forum)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 98% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 97% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JRP al met Tsjechië gemaild en gezegd dat je installateur ermee gestopt is en hij een niet-werkend systeem achtergelaten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRP
  • Niet online

JRP

*deleted*

[ Voor 94% gewijzigd door JRP op 13-06-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens1977
  • Laatst online: 17-03-2023
@Proton Inmiddels Acond hybride geïnstalleerd en het verbruik en de warmte zijn prima. Wij hebben flink bespaard de afgelopen 7 maanden maar wij hebben geen warmwater nodig. Ik weet dat mij is verteld om het verbruik over 12 maanden te meten maar de warmere maanden komen er nog aan. De installatie duurde lang en het was een flinke operatie maar wij zijn op kantoor blij met deze besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railroad
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 10:24
Hier de Acond ProN, met buffervat en 300 liter boilervat met tapspiraal. Woning 240 m2, beneden vloerverwarming met radiatoren, boven alleen radiatoren.
Boiler is , na een paar uitgebreide douches achter elkaar, snel weer op 60 gr., zo te zien zonder gebruik van het elektrische element. Het regelen van de temperatuur in woonkamer, en vooral badkamer op 1e verdieping, is na 2 maand nog puzzelen. De thermostaat hoger zetten kan altijd nog maar sleutelen aan de stooklijn heeft al verbetering
gebracht in het comfort. Maar hier goede support van installateur en zelfs importeur.
Stroomverbruik is nog moeilijk in te schatten, maar lijkt niet verontrustend. Met de 3200 Wp aan extra zonnepanelen is dat niet een issue de eerste jaren, hopen wel volgend jaar blind te kunnen varen op de slimme elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:58
Railroad schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:09:
Hier de Acond ProN, met buffervat en 300 liter boilervat met tapspiraal. Woning 240 m2, beneden vloerverwarming met radiatoren, boven alleen radiatoren.
Boiler is , na een paar uitgebreide douches achter elkaar, snel weer op 60 gr., zo te zien zonder gebruik van het elektrische element. Het regelen van de temperatuur in woonkamer, en vooral badkamer op 1e verdieping, is na 2 maand nog puzzelen. De thermostaat hoger zetten kan altijd nog maar sleutelen aan de stooklijn heeft al verbetering
gebracht in het comfort. Maar hier goede support van installateur en zelfs importeur.
Stroomverbruik is nog moeilijk in te schatten, maar lijkt niet verontrustend. Met de 3200 Wp aan extra zonnepanelen is dat niet een issue de eerste jaren, hopen wel volgend jaar blind te kunnen varen op de slimme elektronica.
Heb jij wat stroom grafieken ? Ben wel benieuwd naar de idle stroom van zoon ding en op welke temp heb je je thermonstaat staan?
Vooral met deze dagen staat hij 24x7 aan en wat is je verbruik?

• Acond Pro R
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-12-2023
Heb sinds maart 2022 een Acond Pro R met een buffervat van 500ltr.
Deze rechtstreeks van de importeur gekocht als een soort proef project ( een van de eerste ) en e.e.a. zelf geinstalleerd.
Werkt goed en zeer stil, echter ben over het support van de importeur niet erg te spreken .
Jaarverbruik vlgs de Kwh meter ( 380 V ) is ca 5000 Kwh waarbij de temperatuur van het vat wordt geregeld op basis van buitentemperatuur.
Cv installatie bestaat uit vloerverwarmingen, radiatoren alles apart geregeld met thermostaten en radiator- thermostaten.( 1942 was vroeger open systeem met dikke buizen).
Wat mij echter zorgen baart is het feit dat bij storing ( regeling defect of aardlek -uitschakeling) er geen circulatie over de buiten-unit plaats vindt en dus bij niet tijdig reageren ( afwezigheid) de buitenboel kan bevriezen.
Begin dit jaar tijdens vakantie in spanje het internet uitgevallen en geen melding van een storing ontvangen.
Heb eraan gedacht om het systeem met glycol te vullen ( deels ) maar erg kostbaar ( inhoud totaal ca 800 ltr).
Denk aan een alternatief om de circulatiepomp in geval van nood extern te kunnen voeden met omschakelaar en het controle signaal dan uit te schakelen ( andere 230 v groep).
Of heeft iemand een beter idee ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:43
@talkatoo Heb je er inmiddels ervaring mee, of iemand anders wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faranc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2024
Wij hebben sinds maart een Acond Pro-R warmtepomp. Maar de installateur is failliet en ik heb ernstige twijfels over de kwaliteit van de installatie. Stroomverbruik is aanzienlijk meer dan verwacht en met name de binneninstallatie (met 500l boilervat) ziet er slordig uit.

Weet iemand een goede installateur die onze installatie eens grondig kan nalopen en indien nodig goed afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 11:13
faranc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:31:
Wij hebben sinds maart een Acond Pro-R warmtepomp. Maar de installateur is failliet en ik heb ernstige twijfels over de kwaliteit van de installatie. Stroomverbruik is aanzienlijk meer dan verwacht en met name de binneninstallatie (met 500l boilervat) ziet er slordig uit.

Weet iemand een goede installateur die onze installatie eens grondig kan nalopen en indien nodig goed afstellen?
Misschien fftjes contact met de importeur opnemen. Situatie voorleggen.
Los van de geclaimde rendement, zijn de specs best wel oké. Boiler draait natuurlijk niet zulke goede rendementen (ivm hoge temperatuur) dan verwarming er vanuitgaande dat dat LTV is.
Pagina: 1