True schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:06:
@
Itali als je salarisverhoging schriftelijk verklaard is kun je bij de meeste hypotheeknemers al een hypotheek krijgen gebaseerd op de verhoging.
Persoonlijk zou ik bij ikbenfrits.nl gewoon een gesprek planning (gratis) dan kun je via hun portal wat berekeningen doen en verschillende banken vergelijken. Dan heb je waarschijnlijk in de loop van volgende week al een idee en kun je op funda wat zoekfilters maken. Of je liever bij een andere hypotheekadviseur je verder laat helpen laat ik aan jou, maar op deze manier kun je je zoektocht wat versnellen.
Wij hebben (zéér) slechte ervaringen met de partij die je noemt. We moesten werkelijk overal achteraan zitten, en dan nog gingen er zaken mis zoals het 'vergeten' aan te vragen van een bankgarantie en ons te melden dat tbv overbruggingskrediet ook een taxatie van de 'oude' woning nodig was.
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
Trouwens een edit. Die situatie schets geld voor vanaf juni dit jaar. Want dan gaan we beginnen met huizen zoeken (of niet). Ik heb namelijk een juni een riante salarisverhoging (verklaring is er al), dus daar wacht ik op. Plus we zijn bereid nog tot juni door te gaan met sparen, daarna moeten we echt beslissingen gaan maken.
Dank voor jullie reacties
Niet op wachten. Nu al gaan zoeken, bezichtigingen aanvragen, kijken etc.
Waarom wachten? Misschien komt in maart jullie "perfecte huis" wel op de markt waar nog een paar dingen aan verbouwd of verbeterd moeten worden. Dan kan je mooi in maart kopen, en dan in de tweede helft van het jaar op basis van de grote salarisverhoging de gewenste verbeteringen uitvoeren.
En komt er tussen nu en juni géén woning voorbij waar jullie jezelf wel zien wonen, dan hebben jullie dankzij de bezichtigingen die jullie gedaan hebben wél al een beter beeld wat er wel en vooral niet bij jullie past. Want wat echt goed voelt, dat merk je niet aan Funda foto's, maar aan de hand van bezichtigingen. Na een paar bezichtigingen kun je steeds beter selecteren aan de hand van een advertentie of een woning 'iets voor jullie' is.
Wij dachten begin 2021 ook dat we pas in de loop van 2022 een huis gingen kopen. Tot we toch maar vast begonnen met bezichtigingen doen. En bij de leuke huizen ook maar een bod. Twee keer overboden. Daarna een nog mooier huis kunnen bezichtigen en kopen. Dik een half jaar eerder dan we onze woningjacht zouden starten. Nog altijd blij mee, want dit huis voelt voor ons echt heel goed.
Tenzij er in jullie zoekgebied natuurlijk niets te vinden is voor jullie budget wat aan jullie wensen voldoet. Dan is nu zoeken zinloos, maar gaat dat dan echt zo significant veranderen binnen een paar maanden? En als dat niet significant gaat veranderen, dan is nu binnen het beschikbare budget zoeken juist wel weer goed om een gevoel te krijgen bij wat er wél kan.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.