.
[ Voor 100% gewijzigd door Itali op 17-10-2023 10:46 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Itali op 17-10-2023 10:46 ]
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?twowheeler schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
Wij hebben ook ons huis zonder aankoop makelaar gekocht. Misschien iets teveel voor het huis geboden, maar dat gaat niet over een mega bedrag. Uiteindelijk is het prima te doen, zeker als je al wat huizen hebt waar je bent overboden.
Festina lente
[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 05-01-2023 14:46 ]
Verwijderd
Precies dit. Een huis kopen als investering is het nu misschien niet het allerbeste moment voor, maar als het doel eigen bewoning is, helemaal in jullie situatie, dan is elk moment een goed moment om te kopen. Daarbij, schommelingen zijn een korte termijns ding. Over 10 jaar is dat huis waarschijnlijk meer waard (#geenfinancieeladviesErnemmer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:41:
Zo te lezen moet je maken dat je wegkomt daar.
Je kan een hypotheek nemen van 425k
Gebruik dat om op Funda wat te zoeken en je kan asap verhuizen.
Misschien niet de allerbeste tijd om iets te kopen, maar wachten lijkt mij in jullie geval een slechtere optie.
Het lijkt me verstandig om juist nu al Funda in de gaten te houden, zie je wat leuks staan? Ga gewoon een keer kijken, zo doe je een beetje 'ervaring' op.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
Hypotheekadviseur gaan we zeker inschakelen.
Ik denk inderdaad dat nog langer blijven niet echt een optie is. Ons leven staat echt op pauze en er is veel stress. Maar er is toch de grote angst dat we spijt gaan hebben dat we niet zijn gebleven om meer te sparen.
Trouwens een edit. Die situatie schets geld voor vanaf juni dit jaar. Want dan gaan we beginnen met huizen zoeken (of niet). Ik heb namelijk een juni een riante salarisverhoging (verklaring is er al), dus daar wacht ik op. Plus we zijn bereid nog tot juni door te gaan met sparen, daarna moeten we echt beslissingen gaan maken.
Dank voor jullie reacties
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
[ Voor 5% gewijzigd door BernardV op 05-01-2023 15:07 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
De afgelopen aantal jaar ging de woningmarkt redelijk de lucht in. Was redelijk verdubbeld in de afgelopen jaren. Op dit moment gaan de prijzen iets omlaag, maar de vraag naar huizen blijft gigantisch hoog, dus zal een woning niet snel veel waarde verliezen.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:05:
@Yaay
Mijn angst daarbij is wel dat 'na een aantal jaar' ons eerste huisje dan niet zoveel waard meer is. Ik vraag me af in hoeverre dat nadelig is als we willen verhuizen.
En daarnaast zakt en stijgt het huis waar je daarna naartoe wilt verhuizen daarna ook mee in prijs.Groentjuh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:13:
[...]
De afgelopen aantal jaar ging de woningmarkt redelijk de lucht in. Was redelijk verdubbeld in de afgelopen jaren. Op dit moment gaan de prijzen iets omlaag, maar de vraag naar huizen blijft gigantisch hoog, dus zal een woning niet snel veel waarde verliezen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Precies dit. Ik zie en hoor vaak om me heen dan mensen uitgaan van maximale hypotheek. Waar wij altijd bekeken wat we wilden/konden uitgeven aan woonlasten en daarop vanuit maandbedrag terug gerekend hebben naar koopsom en alles wat er bij kwam kijken.Edwin88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:43:
ik zou zeker gewoon eens langs bij een aankoopmakelaar; en verder gewoon lekker funda browsen tot je wat tegenkomt.
Er is altijd wel een reden om een koop uit te stellen; maar als je financiele situatie het toelaat is een koop nooit onverstandig. Je weet simpelweg toch niet wat de markt doet.
Woongenot is heel belangrijk!
Verder heb ik zelf ooit een huis gekocht die _ver_ onder onze max hypotheek zat, en dat is sindsdien alleen maar 'verbeterd'. Onze maandlasten zijn dus relatief laag en zo kunnen we elk jaar flink geld reserveren voor vakantie en andere spaardoelen; bedenk dus goed of je wel een hoge hypotheek wilt.
Vorig jaar als starter met minder inkomsten en spaargeld dan jullie een huis gekocht samen met mijn vrouw.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
Ik ben benieuwd wat voor ons de beste plan van aanpak is om ergens ná juni 2023 binnen een jaar tijd een fatsoenlijk huis te kopen na erg lang uitgesteld te hebben.
Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:
Situatie vanaf Juni 2023:
Salaris 1: €38.500
Salaris 2: €49.200
Spaargeld: €50.000
waarvan:
- €5000 opzij gezet voor makelaar
- €5000 opzij gezet KK
- €10.000 opzij gezet voor inboedel
- €10.000 opzij gezet voor buffer
- €20.000 opzij gezet voor eigen inleg
We sparen dan per maand in totaal:
€2500+
Fix die shit terwijl je rustig de tijd neemt voor een andere woning.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies...
. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.
--> Wat zouden jullie in onze situatie doen/kunnen aanraden?
Dit. 10k voor inboedel en 5k voor een aankoopmakelaar, beetje scheef. Stop die euro's lekker in je inboedel. Als het na een tijd nog steeds niet is gelukt kan je altijd nog voor een aankoopmakelaar gaan.Lawwie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:49:
Het zal aan mij liggen, maar waarom 5k voor een makelaar? Huizen kun je toch ook prima zelf bezichtigen. Vooral in deze tijd waar het alweer voor mijn gevoel een beetje bekoeld is.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Dit was met de huizenmarkt van 7 jaar geleden een realistisch scenario. Tegenwoordig is het vrijwel onmogelijk om met één salaris je eerste huis te kopen. Met enkel het hoogste salaris van de TS kan een hypotheek van ongeveer 2 ton verkregen worden. In Zuid-Holland, kom je er met 2 ton niet als je meer dan een twee-kamer appartement wilt.MagicTempest schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:47:
Ik zou altijd adviseren tegen maximaal lenen. Ook als je weet dat je salaris binnenkort omhoog zal gaan. De toekomst laat zich slecht voorspellen en je weet niet wat er allemaal nog meer kan gebeuren.
Zelf heb ik 7 jaar geleden de keuze gemaakt om niet maximaal te lenen. De hypotheek die ik toen met mijn vrouw afsloot was op enkel mijn salaris gebaseerd. Mijn salaris zou de komende jaren zeker nog stijgen en mijn vrouw werkte op dat moment ook part-time en had meer kunnen gaan werken. Beide dus redelijk vergelijkbaar met jouw situatie.
Mijn salaris is inderdaad sindsdien flink gestegen, maar mijn vrouw kwam anderhalf jaar na het afsluiten van de hypotheek in een depressie terecht waardoor ze helemaal geen inkomsten meer had. Hadden wij toen maximaal geleend hadden we op dat moment het huis moeten verkopen, wat nog grotere problemen had opgeleverd.
Een paar jaar later werd duidelijk dat ze van me wilde scheiden. Ondertussen is ze dus mijn ex vrouw en heb ik haar ook nog eens uit moeten kopen. Ook daar geldt weer dat had de hypotheek maximaal op twee salarissen gezeten ik haar niet zomaar uit had kunnen kopen en dus ook het huis weer had moeten verkopen. Nu kon ik gelukkig nog net aan een nieuwe hypotheek nemen op het huis (met inachtneming van de alimentatie).
Bijkomend voordeel als je een lagere hypotheek hebt is dat je meer kunt sparen en meer kan gebruiken voor leuke dingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Revaes op 05-01-2023 17:48 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ze zijn onder de 35 en de woningwaarde is lager dan 440k, dan is er 0 overdrachtsbelasting.The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
Goede aankoopmakelaar zoeken. Die kost je geen 5k. Mocht je omgeving Tilburg of Den Bosch zitten weet ik nog wel een goede. Bovendien is een deel aftrekbaar van de belasting. Maar dat kan je hypotheek adviseur je ook vertellen
Verder: kijk of je onder NHG grens kunt blijven. Lastig in de huidige markt, maar niet onmogelijk. Verder denk ik dat je de kosten koper wat laag inwchat. 2% overdrachtsbelasting and then some voor een huis van 400k is wel even iets meer dan je begrote 5k. Denk eerder het dubbele. En die mag je tegenwoordig niet meer meefinancieren.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Wacht, echt waar? Moet ik toch even aan mijn hypotheek adviseur vragen.The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
Goede aankoopmakelaar zoeken. Die kost je geen 5k. Mocht je omgeving Tilburg of Den Bosch zitten weet ik nog wel een goede. Bovendien is een deel aftrekbaar van de belasting. Maar dat kan je hypotheek adviseur je ook vertellen
Of het is een vast bedrag, of met courtage. Voor aankoopmakelaar zei die van mij dat 1% een beetje normaal is (in mijn regio, verschilt misschien per regio). Dus 440k zou 4400 euro zijn, zit je iets onder je 5k. Met vast bedrag zal het misschien lager kunnen zijn (tussen 3-4k?).Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
Als mijn schatting 5k Makelaar te hoog zit is dat alleen maar mooi!
Kosten makelaar? Welke kosten? Toen ik 7 jaar geleden een huis kocht heb ik de makelaar niks betaald volgens mij, dat is alleen als je een huis te koop zet via een makelaar en ik neem aan dat je huidige woning niet jullie eigendom is? Ik heb zelf nu ook een offerte liggen van 3k voor het adverteren en foto's maken etc. Kosten koper heb je uiteraard wel, dat was bij mij 7 jaar geleden iets van 2k, daar komt nog kosten notaris en hypotheekadvies bij, maar dat zijn geen duizenden euro's.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
waarvan:
- €5000 opzij gezet KK
Een aankoopmakelaar is niet belastingaftrekbaar.The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
Verder: kijk of je onder NHG grens kunt blijven. Lastig in de huidige markt, maar niet onmogelijk. Verder denk ik dat je de kosten koper wat laag inwchat. 2% overdrachtsbelasting and then some voor een huis van 400k is wel even iets meer dan je begrote 5k. Denk eerder het dubbele. En die mag je tegenwoordig niet meer meefinancieren.
Ik zeg ook niet dat je een klushuis moet kopen waar van alles aan gebeuren moet. Maar het huis meteen eigen maken met een vers laagje verf of een fris behang zonder gaten (van schilderijen, kapstok, tegeltjes met hippe spreuken, wandlampen etc.) is toch echt wel heel prettig. Ik zou daar ook wat geld voor apart houden.Itali schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:44:
@FastFred
Wij hadden eerst ook het plan om een wat minder modern huis te kopen, die verder wel aan alle eisen voldoet, en dan zelf met spaargeld te moderniseren.
Maar dat plan hebben we nu opzij gezet vanwege de extreme inflatie en hoge kostten voor materiaal. Ik denk dat we nu goedkoper uit zijn om meteen een geschikt huis te kopen dan een ongeschikt huis kopen en zelf gaan verbouwen. Heb in meerdere forums en artikelen al gelezen dat verbouwen nu erg duur is en je met een klushuis altijd duurder uit gaat komen.
Daarnaast zijn wij geen klussers en kennen we ook helaas geen klussers. Dus dat word hem niet.
[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 06-01-2023 16:04 ]
FastFred schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Ik zeg ook niet dat je een klushuis moet kopen waar van alles aan gebeuren moet. Maar het huis meteen eigen maken met een vers laagje verf of een fris behang zonder gaten (van schilderijen, kapstok, tegeltjes met hippe spreuken, wandlampen etc.) is toch echt wel heel prettig. Ik zou daar ook wat geld voor apart houden.
Ik heb aan mijn 2-slaapkamer appartement ook niks hoeven klussen 7 jaar geleden. Alleen alle binnen verfwerk en behang moest opnieuw, zonder arbeidsloon was dat ruim 3000 euro.
Wij waren 2.5k kwijt voor een aankoop makelaar in die omgeving in 2021. En dat was volgens mij niet de goedkoopste.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
@Falcon
Regio Zoetermeer, Denhaag, Rotterdam, Vlaardingen en omstreken.
Als mensen tips hebben voor hypotheekadviseurs en Makelaars hoor ik dat graag!
@The Eagle
We zijn ons ervan bewust dat als we boven de 440k uitkomen we 2% overdrachtsbelasting moeten betalen. Dus hier hopen we onder te blijven. Mocht het toch zo zijn dat we hoog uit komen, dan komt er natuurlijk +/-10k bij KK bovenop.
No signature required.
Glasvezelbehang in 4 ruimtes. Verder de muren en plafond in alle ruimtes, deur- en raamkozijnen en alle binnendeuren, de vaste trap naar 2e slaapkamer, plinten boven en onder in alle ruimtes, dat is best veel verf.True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:07:
[...]
offtopic:
Haha 3000€ voor verven en behang? Wat voor behang heb je gebruikt verguld? Wij hebben afgelopen najaar 150m2 / 280m3 m.u.v. de plafonds (en de betegelde wanden c.q. toilet, badkamer) helemaal geverfd (één of twee lagen voorstrijk en twee lagen verf). Daarvoor hebben we gekozen voor Sikkens Alphacryl Pure Mat SF en Sikkens Alpha Aquafix zeker niet de goedkoopste verf en voorstrijk. 20 liter voorstrijk, 10 liter verf op kleur en 20 liter verf in wit kostte zo'n 800€.
Ik zou absoluut geld opzij houden om te kunnen klussen want er komt altijd meer bij kijken ook in een op-verven-na-instap-klaar-huis, maar met 1000€ kun je een normaal woonhuis prima volledig sausen met kwaliteitsproducten.
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 06-01-2023 16:20 ]
Maar dat moet geen probleem zijn. In het hele land zijn woningen met Label A of B te koop binnen het budget van TS. In bijna alle regio's zelfs ruim onder dat budget.VIP Advies schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:19:
Als ik TS zo hoor, dan is het niet alleen belangrijk om onder de 100% LTI te blijven, maar ook alle bijkomende woninglasten mee te nemen in het geheel en daarop de keuze te baseren.
Voorbeeld 1
Woningwaarde & Hypotheeksom: €400.000,-
NHG 10jr rente: 4%
Hypothecaire maandlasten: €1890,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1400,-
Gas&Elektra: €400,-
Totaal netto: €1800,-
Voorbeeld 2
Woningwaarde & Hypotheeksom: €435.000,-
10jr rente zonder NHG: 4,5%
Hypothecaire maandlasten: €2180,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1550,-
Gas&Elektra: €250,-
Totaal netto: €1800,-
Moraal van het verhaal; Let ook goed op wat het energielabel doet met de maandlasten. Goedkopere woning betekent niet direct goedkoper wonen.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer zaken waar een Hypotheekadviseur op let, maar wellicht dat dit in ieder geval in jullie situatie kan helpen bij de oriëntatie
Precies! Bedoeling is dan ook om mee te geven; laat de Financieel-/Hypotheek Adviseur het totale plaatje goed in kaart brengen en ga niet te veel af op wat reaguurders inbrengen.icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:32:
[...]
Maar dat moet geen probleem zijn. In het hele land zijn woningen met Label A of B te koop binnen het budget van TS. In bijna alle regio's zelfs ruim onder dat budget.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Een rol behang van Elitis kost gewoon minimaal € 175 per rol. Prijzen gaan gewoon tot € 300 per rol.True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:07:
[...]
[ot]Haha 3000€ voor verven en behang? Wat voor behang heb je gebruikt verguld?
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2023 09:48 ]
Waar je vervolgens toch al snel minimaal 10 jaar elke dag tegenaan kijk. 3650 dagen (fuck schrikkeljaren) en 3000 euro. Is toch minder dan een euro per dag.964C2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:26:
[...]
Een rol behang van Elitis kost gewoon minimaal € 175 per rol. Prijzen gaan gewoon tot € 300 per rol.
Dus niet moeilijk om dat geld uit te geven voor een wat exclusiever behangetje
@ItaliRamon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:07:
Wachten tot juni slaat nergens op. Maak gewoon maandag die afspraak met de hypotheekadviseur en begin vanavond nog lekker met rondkijken op funda, hoe kom je er andere achter wat je wil en wat de mogelijkheden zijn?
[ Voor 35% gewijzigd door 964C2 op 07-01-2023 07:59 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?twowheeler schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
Wij hebben ook ons huis zonder aankoop makelaar gekocht. Misschien iets teveel voor het huis geboden, maar dat gaat niet over een mega bedrag. Uiteindelijk is het prima te doen, zeker als je al wat huizen hebt waar je bent overboden.
Festina lente
Volgens mij wel, maar wij hebben in zomer 2022 gekocht. Op een gegeven moment wil je ook gewoon zekerheid dat je het gekocht hebt, mits je wat ruimte overhoudt in je budget natuurlijk.Honesty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:23:
[...]
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?
Aankoopmakelaar kost je 3K dacht ik.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
@Falcon
Ons huis in Zoetermeer gaat volgende week de verkoop in. Voorzien van alle gemakken, brandschoon en zelfs met twee linkerhanden kom je er wel uit en in. Er hoeft niet veel te gebeuren. Overdracht in Juni is een optieItali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
@Falcon
Kostte bij mij de helft in de randstad. Dus dat hoeft echt niet zo duur te zijn.
I have stability. The ability to stab.
[ Voor 9% gewijzigd door icall5s op 08-01-2023 21:13 ]
Wij hebben (zéér) slechte ervaringen met de partij die je noemt. We moesten werkelijk overal achteraan zitten, en dan nog gingen er zaken mis zoals het 'vergeten' aan te vragen van een bankgarantie en ons te melden dat tbv overbruggingskrediet ook een taxatie van de 'oude' woning nodig was.True schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:06:
@Itali als je salarisverhoging schriftelijk verklaard is kun je bij de meeste hypotheeknemers al een hypotheek krijgen gebaseerd op de verhoging.
Persoonlijk zou ik bij ikbenfrits.nl gewoon een gesprek planning (gratis) dan kun je via hun portal wat berekeningen doen en verschillende banken vergelijken. Dan heb je waarschijnlijk in de loop van volgende week al een idee en kun je op funda wat zoekfilters maken. Of je liever bij een andere hypotheekadviseur je verder laat helpen laat ik aan jou, maar op deze manier kun je je zoektocht wat versnellen.
Niet op wachten. Nu al gaan zoeken, bezichtigingen aanvragen, kijken etc.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
Trouwens een edit. Die situatie schets geld voor vanaf juni dit jaar. Want dan gaan we beginnen met huizen zoeken (of niet). Ik heb namelijk een juni een riante salarisverhoging (verklaring is er al), dus daar wacht ik op. Plus we zijn bereid nog tot juni door te gaan met sparen, daarna moeten we echt beslissingen gaan maken.
Dank voor jullie reacties
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb er ook een ervaring mee dat ik ze niet zal aanraden, maar hun online calculator en formulieren hiervoor zijn wel echt ideaal. Dat is waar ik op doel. Het introgesprek dan heb je een beetje een idee en wat vragen waar je wat mee kan én toegang tot die calculator waar je naar hartenlust verschillende scenarios kunt invullen. Met de kennis van nu zou ik een lokale hypotheekadviseur zoeken die ook een degelijke online portal heeft.Ivow85 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:19:
[...]
Wij hebben (zéér) slechte ervaringen met de partij die je noemt. We moesten werkelijk overal achteraan zitten, en dan nog gingen er zaken mis zoals het 'vergeten' aan te vragen van een bankgarantie en ons te melden dat tbv overbruggingskrediet ook een taxatie van de 'oude' woning nodig was.
Staar je niet blind op dat label.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:19:
Tevens is een goedkoop 'huis' duurkoop, een energielabel G huis gaat ons per maand meer kostten aan energie dan een A huis die een wat hogere hypotheek heeft.
Als we een woning kopen, moet het voldoen aan bepaalde minimale eisen. Een woonhuis, energielabel A/B/C, de juiste locatie en we zitten al aan minimaal 4 ton hier.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Doet me denken aan Herman Finkers , verkoopt u ook kussentjes. Ja we hebben ze wel maar we verkopen ze niet.K van k schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:16:
[..]
Nu een huis uit het jaar 2000 en heel blij mee, geen houten vloeren,vloer beneden zat ook dik isolatie onder dus mooi vloerverwarming ingefrased vorig jaar.
[..]
Bouw zelf ook huizen (in 4 dagen gebouwd)maar dan kant en klaar uit fabriek, is wel hout prefab maar gaat zeker meer dan 100 jaar mee, vol panelen,op elke verdieping airco/verwarming
[ Voor 61% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2023 22:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
welke goede aankoopmakelaar in Den Bosch ken je? Wij zijn ook op zoekThe Eagle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Jij hebt omgerekend op dat jaarsalaris zo'n 3k netto zij heeft 2.5k netto ongeveer.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
Ik ben benieuwd wat voor ons de beste plan van aanpak is om ergens ná juni 2023 binnen een jaar tijd een fatsoenlijk huis te kopen na erg lang uitgesteld te hebben.
Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:
waarvan:
- €5000 opzij gezet KK
€2500+
- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.
Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.
Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?
Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?
Alvast bedankt vd reacties.
PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.
Be nice, You Assholes :)
Je situatie is inderdaad complex en ik begrijp je verlangen om te verhuizen en je levenskwaliteit te verbeteren. Gezien je huidige financiële situatie ben je al in een goede positie om een huis te kopen. Met je spaargeld en inkomsten denk ik dat je een mooi huis kunt vinden in Zuid-Holland.Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
waarvan:
- €5000 opzij gezet KK
€2500+
- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.
Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.
Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?
Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?
Alvast bedankt vd reacties.
PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 01-05-2023 13:03 ]
Het risico bij verkoop blijft natuurlijk ook dat je alleen met behoorlijk verlies kan verkopen. In een stijgende markt is die kans niet zo groot, maar het accepteren van de risico's is niet alleen het huis verkopen als het nodig is, maar eventueel ook: het huis verkopen als het nodig is, en vervolgens schulden aflossen.Revaes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:46:
Daarnaast zijn aan maximaal lenen zoals MagicTempest schreef wel een aantal risico's verbonden. Als je die wilt accepteren (lees: huis verkopen als het nodig is) kan het prima.
...
Als je die posts ook ziet...Inverted_World schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:24:
TS is al 5 maanden niet online geweest jongens..
De jeugd van tegenwoordigXFlame schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Als je die posts ook ziet...
https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/1898818
Alleen maar vragen stellen over eigen situatie, geen enkele hulp aan anderen bieden, en wanneer er genoeg reacties zijn gegeven, geen feedback achterlaten over de gemaakte keuze.
Bah
Is dit nog steeds het geval? Ik ben het nog niet tegengekomen en vraag ne af waar je dit dan kan vinden?Honesty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:23:
[...]
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?
[ Voor 10% gewijzigd door Itali op 04-06-2023 19:42 ]
Bedankt voor je reactie! Nieuwbouw is nu alleen echt peperduur en voldoet meestal niet aan onze wensen en omdat je voor je geld simpelweg minder krijgt.FRANQ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:45:
Na 5 maanden heeft @Itali ofwel een huis, of 12500 euro extra spaargeld.
Beide is lekker denk ik.
Als ik @Itali was zou ik op nieuwbouw projecten inschrijven.
huis is dan vrij op naam (geen kk) en alles is nieuw en naar eigen smaak in te richten.
(huizen worden casco zonder keuken en optioneel met badkamer opgeleverd)
Grootste voordeel is dat het aan de huidige normen voldoet qua energiegebruik.
Tijdens de bouw kan je dan ook lekker doorsparen voor de meubels.
Super, gefeliciteerd! Zou je wat meer kunnen uitleggen over de situatie met de woz waarde? Ligt de vraagprijs meestal niet altijd vér boven de woz waarde of snap ik hier iets niet helemaal?danielsondepina schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:55:
Hi Itali,
Vorige maand na twee en half jaar wachten eindelijk gekocht!
Now is the moment! go for it,
we hebben netjes de vraagprijs betaald omdat deze al onder de woz waarde lag.
succes !!
Bedankt Hellboy. We hebben nu dus inderdaad ons limiet hier bereikt. Er is recentelijk nog iets groots stukgegaan wat is gebeurt toen we op vakantie waren. Shoonouders hebben dat schijnbaar gedaan, maar zijn niet bereid om het te repareren vanwege een heel lullig excuus. Zonder op details in te gaan, het slaat nu gewoon echt nergens op om nog langer te blijven aangezien we gewoon 'kunnen kopen' (bedankt voor dat inzicht tweakers!) Nu nog even hoe en wat en hopen dat het allemaal gaat lukken.HellBoy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:26:
[...]
Je situatie is inderdaad complex en ik begrijp je verlangen om te verhuizen en je levenskwaliteit te verbeteren. Gezien je huidige financiële situatie ben je al in een goede positie om een huis te kopen. Met je spaargeld en inkomsten denk ik dat je een mooi huis kunt vinden in Zuid-Holland.
Aangezien je mentale gezondheid lijdt, zou ik aanraden om het proces van het zoeken en kopen van een woning zo snel mogelijk te starten. In plaats van te wachten op het perfecte moment op de huizenmarkt, probeer je te concentreren op het vinden van een huis dat geschikt is voor jou en je gezin. Vergeet niet om advies in te winnen bij een onafhankelijke hypotheekadviseur en een makelaar om te weten welke mogelijkheden voor jou beschikbaar zijn.
Jammer dat je zo beoordelend bent dat je gaat neuzen in mijn 3 oudere posts op een internetforum en daarop gebaseerd een soort beeld probeert te vormen over mij als persoon.XFlame schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
[...]
Als je die posts ook ziet...
https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/1898818
Alleen maar vragen stellen over eigen situatie, geen enkele hulp aan anderen bieden, en wanneer er genoeg reacties zijn gegeven, geen feedback achterlaten over de gemaakte keuze.
Bah
Ik ben dat niet helemaal met je eens.Itali schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Bedankt voor je reactie! Nieuwbouw is nu alleen echt peperduur en voldoet meestal niet aan onze wensen en omdat je voor je geld simpelweg minder krijgt.
Perceeloppervlakte (eigenlijk; tuin grootte) is nou net een van onze voornaamste wensenFRANQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:17:
[...]
Ik ben dat niet helemaal met je eens.
Ja het grondoppervlak is vaak kleiner vanwege dure grond.
Maar daar is ook wel het enige (buiten sfeer/smaak/jaren30) pluspunt voor bestaande bouw wel geweest.
Nieuwbouw heeft als voordeel dat de isolatie helemaal up to date is. En ook de verwarming installatie anno nu met grondwarmtebron en vloerverwarming.
Wil je een ouder huis (tot en met jaren 90) naar de huidige maatstaven qua energieverbruik ombouwen dan kan je toch wel minimaal 60-100k verbouwen.
Bestaande bouw heeft meer sfeer, de wijk is af. En bomen zijn dan volgroeid en dergelijke.
Grootste voordeel van nieuwbouw is dat de waarde bijna gegarandeerd stijgt.
Vrienden van mij hebben zo hele grote stappen kunnen maken door in 10 jaar tijd 3 nieuwbouw huizen te hebben gekocht. Vanuit een appartement naar een grote tweekapper.
Ik moest even teruglezen wat ik ook alweer geschreven had, even geleden enzoItali schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:53:
@D_Jeff Jazeker! De update is dat er niks gebeurt is. Maar we hebben nu wel ons spaardoel en salarisdoel behaalt dus gaan nu dus serieus zoeken.
[...]
Dat is inderdaad heel handig om te weten, wist zelf niet dat dat mogelijk was. Toch lijkt me het heel moeilijk om te bepalen wat je bod word. Ik wil natuurlijk niet teveel betalen, maar tis ook niet leuk om er later achter te komen dat het winnende bod maar iets hoger zat dan jouw bod en je genoeg spaargeld had om daarover heen te gaan. Lijkt soms net een spelletje. Als ik t goed begrijp mag je maar 1x een bod doen?D_Jeff schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:57:
@Itali
Je mag momenteel ook weer vragen hoeveel bezichtigingen er totaal gepland staan voor een huis. Bij 5 of minder zou ik nog een uurtje extra nadenken of je wil overbieden.
Allicht afhankelijk van je regio. Hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug / Veluwe) is onderhandeling weer gewoon de norm.D_Jeff schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:50:
@Itali als je "bij inschrijving" tegenkomt, mag je maar 1x een bod doen.
Mocht je het geluk hebben dat het niet vermeld is EN de makelaar stuurt het ook niet mee met de bijbehorende info, dan is je eerste bod de opening voor onderhandelingen. Voor 2017 zeer gebruikelijk, momenteel zeer zeldzaam
If you can see, look. If you can look, observe
Dat is niet helemaal waar. Als je een nieuwbouw BENG woning hebt met water/water warmtepomp, dan ben je onder de streep goedkoper uit dan een oude woning verduurzamen met dezelfde opties. Bij nieuwbouw heb je ook te maken met een nieuwe opkomende wijk en heb je te maken met andere mensen die hetzelfde avontuur aangaan zoals jij. Een nieuwbouwwoning is ook veel meer gewilt. Ik zal nieuwbouwwoningen zeker niet afschrijven.Itali schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Bedankt voor je reactie! Nieuwbouw is nu alleen echt peperduur en voldoet meestal niet aan onze wensen en omdat je voor je geld simpelweg minder krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 05-06-2023 21:03 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq