Toon posts:

Als koppel (starter) huis kopen 2023??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Itali
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 12:47
Ik ben benieuwd wat voor ons de beste plan van aanpak is om ergens ná juni 2023 binnen een jaar tijd een fatsoenlijk huis te kopen na erg lang uitgesteld te hebben.

Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:

Situatie vanaf Juni 2023:
Salaris 1: €38.500
Salaris 2: €49.200

Spaargeld: €50.000
waarvan:
- €5000 opzij gezet voor makelaar
- €5000 opzij gezet KK
- €10.000 opzij gezet voor inboedel
- €10.000 opzij gezet voor buffer
- €20.000 opzij gezet voor eigen inleg

We sparen dan per maand in totaal:
€2500+

- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.

--> Wat zouden jullie in onze situatie doen/kunnen aanraden?

Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.

Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?

Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?

Alvast bedankt vd reacties.

PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.

Beste antwoord (via Itali op 08-01-2023 14:12)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Honesty

kattenneus!

twowheeler schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
Wij hebben ook ons huis zonder aankoop makelaar gekocht. Misschien iets teveel voor het huis geboden, maar dat gaat niet over een mega bedrag. Uiteindelijk is het prima te doen, zeker als je al wat huizen hebt waar je bent overboden.
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?

festina lente

Alle reacties

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:05
Ik zou gewoon bij meerdere hypotheek adviseurs langsgaan. eerste gesprekken zijn meestal gratis.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te lezen moet je maken dat je wegkomt daar.

Je kan een hypotheek nemen van 425k
Gebruik dat om op Funda wat te zoeken en je kan asap verhuizen.
https://www.funda.nl/kaar...1398694,4.515168906396472

Misschien niet de allerbeste tijd om iets te kopen, maar wachten lijkt mij in jullie geval een slechtere optie.

[Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 05-01-2023 14:46]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op basis van jullie salarissen kun je zo'n 400k financieren. Dan nog 20k eigen inbreng en je weet aardig waar je aan toe bent.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 13:04
ik zou zeker gewoon eens langs bij een aankoopmakelaar; en verder gewoon lekker funda browsen tot je wat tegenkomt.

Er is altijd wel een reden om een koop uit te stellen; maar als je financiele situatie het toelaat is een koop nooit onverstandig. Je weet simpelweg toch niet wat de markt doet.

Woongenot is heel belangrijk!

Verder heb ik zelf ooit een huis gekocht die _ver_ onder onze max hypotheek zat, en dat is sindsdien alleen maar 'verbeterd'. Onze maandlasten zijn dus relatief laag en zo kunnen we elk jaar flink geld reserveren voor vakantie en andere spaardoelen; bedenk dus goed of je wel een hoge hypotheek wilt.

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:41
Ernemmer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:41:
Zo te lezen moet je maken dat je wegkomt daar.

Je kan een hypotheek nemen van 425k
Gebruik dat om op Funda wat te zoeken en je kan asap verhuizen.

Misschien niet de allerbeste tijd om iets te kopen, maar wachten lijkt mij in jullie geval een slechtere optie.
Precies dit. Een huis kopen als investering is het nu misschien niet het allerbeste moment voor, maar als het doel eigen bewoning is, helemaal in jullie situatie, dan is elk moment een goed moment om te kopen. Daarbij, schommelingen zijn een korte termijns ding. Over 10 jaar is dat huis waarschijnlijk meer waard (#geenfinancieeladvies :P ), maar ook al zou het niets meer waard zijn geworden in 10 jaar, dan heb je ook 10 jaar geen huur betaald als je het zou verkopen.

• Itali
Hypotheekadviseur gaan we zeker inschakelen.

Ik denk inderdaad dat nog langer blijven niet echt een optie is. Ons leven staat echt op pauze en er is veel stress. Maar er is toch de grote angst dat we spijt gaan hebben dat we niet zijn gebleven om meer te sparen.

Trouwens een edit. Die situatie schets geld voor vanaf juni dit jaar. Want dan gaan we beginnen met huizen zoeken (of niet). Ik heb namelijk een juni een riante salarisverhoging (verklaring is er al), dus daar wacht ik op. Plus we zijn bereid nog tot juni door te gaan met sparen, daarna moeten we echt beslissingen gaan maken.

Dank voor jullie reacties

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:46
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:
Hypotheekadviseur gaan we zeker inschakelen.

Ik denk inderdaad dat nog langer blijven niet echt een optie is. Ons leven staat echt op pauze en er is veel stress. Maar er is toch de grote angst dat we spijt gaan hebben dat we niet zijn gebleven om meer te sparen.

Trouwens een edit. Die situatie schets geld voor vanaf juni dit jaar. Want dan gaan we beginnen met huizen zoeken (of niet). Ik heb namelijk een juni een riante salarisverhoging (verklaring is er al), dus daar wacht ik op. Plus we zijn bereid nog tot juni door te gaan met sparen, daarna moeten we echt beslissingen gaan maken.

Het lijkt me verstandig om juist nu al Funda in de gaten te houden, zie je wat leuks staan? Ga gewoon een keer kijken, zo doe je een beetje 'ervaring' op.

Verder zou ik wel adviseren om goed te bedenken of je wel maximaal wilt lenen, kijk goed naar de maandlasten die daarmee komen en of dat lasten zijn die je komende 30 jaar kunt/wilt dragen.

Verder loop je de kans dat als je in deze tijd een huis koopt de waarde iets zakt en mogelijk (een beetje) onder water komt te staan, is dat erg? Zolang je in het huis kunt blijven wonen denk ik van niet, om die reden zou je juist ook kunnen besluiten om iets te kopen wat gemakkelijk binnen je budget past, een overstap naar een andere woning over een aantal jaar kan natuurlijk altijd.
Probeer ook alvast voor jezelf te accepteren dat een woning minder waard kan worden, uiteindelijk is het kwijtraken van stress veel meer waard dan geld.

• Itali
@Edwin88

Makes sense.

Het blijft moeilijk omdat we jaren geleden doelen voor ogen hadden qua huis. Toendertijd waren dat relatief gezien hele minimale eisen, maar tegenwoordig zijn diezelfde eisen relatief 'hoog' en gaan we, zelfs als we maximaal lenen, niet het huis kunnen kopen dat we voor ogen hadden. Maarja, dat is natuurlijk voor iedereen zo.

Hetgeen is wel dat dit ons echt tegenhoud om een huis te kopen... "Als we nou nog een jaartje volhouden met onze nieuwe salarissen en maximaal sparen en verder bijna niks uitgeven dan hebben we 30.000 euro meer en kunnen we misschien een huis kopen met een iets grotere tuin." Maar dit is dus echt een cycle waar je in vastzit en niet makkelijk uitkomt... We zijn zo extreem geworden in het sparen dat we niks leuks meer doen voor onszelf. Combineer dit met waar we wonen en onze schoonouders en we voelen ons redelijk kut.

Ik denk idd dat we moeten toegeven en gewoon dit jaar nog moeten gaan kopen.

• Itali
@Yaay
Goed punt Yaay.

We zouden in principe nu al kunnen kopen, niet maximaal lenen en dan na een aantal jaar verhuizen naar iets dat wel aan onze eisen voldoet.

Mijn angst daarbij is wel dat 'na een aantal jaar' ons eerste huisje dan niet zoveel waard meer is. Ik vraag me af in hoeverre dat nadelig is als we willen verhuizen.

Het liefst koop ik nu een huis dat minimaal voldoet aan onze eisen en waar we de komende 10 a 15 jaar zoet mee zijn. Maar dat betekend waarschijnlijk wel maximaal lenen.

Voordeel is wel dat we allebei nog hard groeien in onze carrière en dat een van ons parttine werkt en dus meer uren kan maken mocht dat nodig zijn.

Ik neig dus zelf om toch maximaal te lenen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Itali als je salarisverhoging schriftelijk verklaard is kun je bij de meeste hypotheeknemers al een hypotheek krijgen gebaseerd op de verhoging.

Persoonlijk zou ik bij ikbenfrits.nl gewoon een gesprek planning (gratis) dan kun je via hun portal wat berekeningen doen en verschillende banken vergelijken. Dan heb je waarschijnlijk in de loop van volgende week al een idee en kun je op funda wat zoekfilters maken. Of je liever bij een andere hypotheekadviseur je verder laat helpen laat ik aan jou, maar op deze manier kun je je zoektocht wat versnellen.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:27
@Itali Als die salarisverhoging zeker is zou je nu al langs een hypotheekadviseur kunnen gaan en eventueel al een "hypotheek" kunnen afsluiten. Stel dat je dan in april of mei een leuke woning ziet kun je een bod doen en zorg je dat de overdracht in juni is.

//EDIT: @True was sneller

[Voor 5% gewijzigd door BernardV op 05-01-2023 15:07]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Je woond jaren lang gratis en je ergerd je er aan dat het vies is... het zal wel aan mij liggen, maar waarom denk je dat een ander huis vanzelf schoon gaat worden?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16
Als je wel tot juni wacht kan je ook overwegen om met wat relatief simpele ingrepen je huidige situatie te verbeteren.
Bijvoorbeeld schoonmaken, sauzen, wat mooi nieuwe vloerkleden (makkelijk me te verhuizen), docuhe fiksen en kapotte tegels en voegen vervangen in de badkamer etc. Als dat stress verlagend werkt is het best lekker.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:55
Wat ik zou doen zou overigens wel afhankelijk zijn van de omgeving waar je in woont. In Utrecht koop je niets voor 4 ton helaas, dus dan zou ik nog even op mijn tanden bijten en extra sparen.

Wat je ook zou kunnen doen (maar dan heb je nog wel even geduld nodig) is je inschrijven voor nieuwbouw. Je kunt dan in de tijd die je nog gratis woont nog sparen voor je keuken, badkamer, etc. Ideale situatie, want dan krijg je zoveel mogelijk waar voor je geld vermoedelijk.

Nadeel is wel dat ook hier in deze tijden 4 ton helaas niet veel is om te zoeken naar nieuwbouw projecten.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 16:31
Hebben jullie BKR registraties lopen die van invloed kunnen zijn op je leencapaciteit? Zo ja, werk daar dan snel aan om die af te lossen/af te melden. Een BKR toets is meestal het eerste dat een adviseur doet om je situatie in beeld te krijgen.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:05:
@Yaay
Mijn angst daarbij is wel dat 'na een aantal jaar' ons eerste huisje dan niet zoveel waard meer is. Ik vraag me af in hoeverre dat nadelig is als we willen verhuizen.
De afgelopen aantal jaar ging de woningmarkt redelijk de lucht in. Was redelijk verdubbeld in de afgelopen jaren. Op dit moment gaan de prijzen iets omlaag, maar de vraag naar huizen blijft gigantisch hoog, dus zal een woning niet snel veel waarde verliezen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Groentjuh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:13:
[...]

De afgelopen aantal jaar ging de woningmarkt redelijk de lucht in. Was redelijk verdubbeld in de afgelopen jaren. Op dit moment gaan de prijzen iets omlaag, maar de vraag naar huizen blijft gigantisch hoog, dus zal een woning niet snel veel waarde verliezen.
En daarnaast zakt en stijgt het huis waar je daarna naartoe wilt verhuizen daarna ook mee in prijs.
Overwaarde heb je past effectief iets aan als je je koophuis gaat verlaten en gaat huren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Waarom wachten met kijken? Maak gewoon een afspraak met een adviseur en kijk wat je nu kunt krijgen. Je kunt beter nu voor minder een huis kopen dan straks met je max een huis kopen.
Wij hebben een huis gekocht in de makkelijke tijd en zaten aan ons max. Ondertussen zijn we daar wel uit en staat de hypotheek ook vol op aflossen. We kunnen sparen en leven zeg maar, maar het heeft in de begintijd echt wel jaren veel stress opgeleverd.
Kijk gewoon voor rond die 4 ton en dan heb je straks nog extra geld om te sparen of leuke dingen te doen. Scheelt ook stress.
Daarnaast als je nu kijkt, kun je ook eerder uit je huidige stress situatie. Dat is ook lekker.

Als je ook straks pas begint met kijken, ben je ook al weer gauw een jaar verder.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 19:45

MagicTempest

Fly pig!

Ik zou altijd adviseren tegen maximaal lenen. Ook als je weet dat je salaris binnenkort omhoog zal gaan. De toekomst laat zich slecht voorspellen en je weet niet wat er allemaal nog meer kan gebeuren.

Zelf heb ik 7 jaar geleden de keuze gemaakt om niet maximaal te lenen. De hypotheek die ik toen met mijn vrouw afsloot was op enkel mijn salaris gebaseerd. Mijn salaris zou de komende jaren zeker nog stijgen en mijn vrouw werkte op dat moment ook part-time en had meer kunnen gaan werken. Beide dus redelijk vergelijkbaar met jouw situatie.

Mijn salaris is inderdaad sindsdien flink gestegen, maar mijn vrouw kwam anderhalf jaar na het afsluiten van de hypotheek in een depressie terecht waardoor ze helemaal geen inkomsten meer had. Hadden wij toen maximaal geleend hadden we op dat moment het huis moeten verkopen, wat nog grotere problemen had opgeleverd.

Een paar jaar later werd duidelijk dat ze van me wilde scheiden. Ondertussen is ze dus mijn ex vrouw en heb ik haar ook nog eens uit moeten kopen. Ook daar geldt weer dat had de hypotheek maximaal op twee salarissen gezeten ik haar niet zomaar uit had kunnen kopen en dus ook het huis weer had moeten verkopen. Nu kon ik gelukkig nog net aan een nieuwe hypotheek nemen op het huis (met inachtneming van de alimentatie).

Bijkomend voordeel als je een lagere hypotheek hebt is dat je meer kunt sparen en meer kan gebruiken voor leuke dingen.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 16:01

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Het zal aan mij liggen, maar waarom 5k voor een makelaar? Huizen kun je toch ook prima zelf bezichtigen. Vooral in deze tijd waar het alweer voor mijn gevoel een beetje bekoeld is.

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54
Edwin88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:43:
ik zou zeker gewoon eens langs bij een aankoopmakelaar; en verder gewoon lekker funda browsen tot je wat tegenkomt.

Er is altijd wel een reden om een koop uit te stellen; maar als je financiele situatie het toelaat is een koop nooit onverstandig. Je weet simpelweg toch niet wat de markt doet.

Woongenot is heel belangrijk!

Verder heb ik zelf ooit een huis gekocht die _ver_ onder onze max hypotheek zat, en dat is sindsdien alleen maar 'verbeterd'. Onze maandlasten zijn dus relatief laag en zo kunnen we elk jaar flink geld reserveren voor vakantie en andere spaardoelen; bedenk dus goed of je wel een hoge hypotheek wilt.
Precies dit. Ik zie en hoor vaak om me heen dan mensen uitgaan van maximale hypotheek. Waar wij altijd bekeken wat we wilden/konden uitgeven aan woonlasten en daarop vanuit maandbedrag terug gerekend hebben naar koopsom en alles wat er bij kwam kijken.

UIteindelijk hadden we best wel wat meer "risico" kunnen nemen, aangezien het inkomen nog behoorlijk is gegroeid, maar de groei maakt nu dat we meer leuke dingen kunnen doen in plaats van "minder" moeilijk rondkomen.

Succes met jullie keuze.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:29
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
Ik ben benieuwd wat voor ons de beste plan van aanpak is om ergens ná juni 2023 binnen een jaar tijd een fatsoenlijk huis te kopen na erg lang uitgesteld te hebben.

Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:

waarvan:
- €5000 opzij gezet KK

€2500+
Vorig jaar als starter met minder inkomsten en spaargeld dan jullie een huis gekocht samen met mijn vrouw.
Geen aankoopmakelaar genomen. Uiteindelijk moet je ook een factor hebben genaamd geluk. Wij kwamen het huis op ons pad doordat het in stille verkoop stond en een verkoopmakelaar waarbij we huizen hadden gekeken ons hierover tipte.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies...

. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.

Fix die shit terwijl je rustig de tijd neemt voor een andere woning.

Voor een paar k en wat zweet heb je de verdieping schoon en functioneel.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:14
Lawwie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:49:
Het zal aan mij liggen, maar waarom 5k voor een makelaar? Huizen kun je toch ook prima zelf bezichtigen. Vooral in deze tijd waar het alweer voor mijn gevoel een beetje bekoeld is.
Dit. 10k voor inboedel en 5k voor een aankoopmakelaar, beetje scheef. Stop die euro's lekker in je inboedel. Als het na een tijd nog steeds niet is gelukt kan je altijd nog voor een aankoopmakelaar gaan.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:09
Hebben jullie tussentijds ook toen gekeken naar een nieuwbouwwoning?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoals velen al hebben gezegd, ga zsm naar een hypotheekadviseur en daarna eventueel naar aan aankoopmakelaar.

Gewoon zo snel mogelijk het proces in, niet gaan wachten.
Het kan ook nog een half jaar duren voordat er wat leuks en geschikts voorbij komt.

Je hoeft ook niet altijd het eerste huis te kopen die je vind. Maar zorg er voor dat je alles op een rijtje heb (hypotheek enzo) en start met zoeken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 13:04
Overigens zou ik zelf de eigen inleg niet al te hoog doen; je kan altijd nog als de eventuele 'verbouwing' en de eerste fase achter de rug is nog extra aflossen. Je mag vaak flink extra aflossen elk jaar dus dan kan je die 20k er alsnog in pompen.

Maar zo hou je wel nog wat geld achter de hand voor eventueel een verbouwing of andere onvoorziene kosten die je gaat krijgen.

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:29
MagicTempest schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:47:
Ik zou altijd adviseren tegen maximaal lenen. Ook als je weet dat je salaris binnenkort omhoog zal gaan. De toekomst laat zich slecht voorspellen en je weet niet wat er allemaal nog meer kan gebeuren.

Zelf heb ik 7 jaar geleden de keuze gemaakt om niet maximaal te lenen. De hypotheek die ik toen met mijn vrouw afsloot was op enkel mijn salaris gebaseerd. Mijn salaris zou de komende jaren zeker nog stijgen en mijn vrouw werkte op dat moment ook part-time en had meer kunnen gaan werken. Beide dus redelijk vergelijkbaar met jouw situatie.

Mijn salaris is inderdaad sindsdien flink gestegen, maar mijn vrouw kwam anderhalf jaar na het afsluiten van de hypotheek in een depressie terecht waardoor ze helemaal geen inkomsten meer had. Hadden wij toen maximaal geleend hadden we op dat moment het huis moeten verkopen, wat nog grotere problemen had opgeleverd.

Een paar jaar later werd duidelijk dat ze van me wilde scheiden. Ondertussen is ze dus mijn ex vrouw en heb ik haar ook nog eens uit moeten kopen. Ook daar geldt weer dat had de hypotheek maximaal op twee salarissen gezeten ik haar niet zomaar uit had kunnen kopen en dus ook het huis weer had moeten verkopen. Nu kon ik gelukkig nog net aan een nieuwe hypotheek nemen op het huis (met inachtneming van de alimentatie).

Bijkomend voordeel als je een lagere hypotheek hebt is dat je meer kunt sparen en meer kan gebruiken voor leuke dingen.
Dit was met de huizenmarkt van 7 jaar geleden een realistisch scenario. Tegenwoordig is het vrijwel onmogelijk om met één salaris je eerste huis te kopen. Met enkel het hoogste salaris van de TS kan een hypotheek van ongeveer 2 ton verkregen worden. In Zuid-Holland, kom je er met 2 ton niet als je meer dan een twee-kamer appartement wilt.

Natuurlijk valt er altijd iets te zeggen tegen maximaal lenen, zeker om financieel weerbaarder te zijn bij tegenslagen of een gezinsuitbreiding. Dit zijn overwegingen die de TS en zijn/haar partner moeten maken.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:17
"wachten tot de huizenmarkt beter word" dan kan je wachten tot je een ons weegt.

De huizenprijzen zijn al jaren gekoppeld aan de maximale leencapaciteit en niet op wat een huis "waard" is en dat zal de komende tijd ook niet veranderen met de huidige schaarste op de woningmarkt

Als de huizenprijzen dalen dan is dat omdat de rente aan het stijgen is en vice versa.

Ik zou dat zoeken dan ook niet uitstellen maar gewoon al beginnen te kijken, je zit (nog) niet op een schopstoel zo te horen, dus dat is juist een goeie tijd om te zoeken.

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:47
Daarnaast zijn aan maximaal lenen zoals MagicTempest schreef wel een aantal risico's verbonden. Als je die wilt accepteren (lees: huis verkopen als het nodig is) kan het prima.
Ik heb zelf spijt gehad dat ik in 2014 erg risicomijdend was, toen meer lenen (zeker met het oog dat we beiden snel veel meer zouden verdienen) had ons vorig jaar fors meer winst opgeleverd.

Mijn nieuwe insteek is dan ook om zoveel te lenen als dat je wilt betalen per maand en het is mijn inziens prima om ook toekomstige stijgingen van loon mee te nemen in je redenatie. Je moet alleen wel bereid zijn te handelen als het nodig is, maar door bv een 6-12mnd buffer aan te houden kan je veel ellende en stress voorkomen.

Ik zou als ik jullie was vooral beslissen obv van je wens om zsm te verhuizen. Ookal spaar je fors met €2500/maand, het duurt erg lang voordat in een hogere categorie kan gaan shoppen (3 jaar als je richting de 500k wilt). Omdat de huizenmarkt onvoorspelbaar is zou ik obv de langjarige trends altijd uitgaan van een stijging, niet van een significante daling.

edit: Daarnaast, ga vast huizen bezichtigen, hierdoor krijg je ook meer gevoel voor wat je mooi vind en wat niet, vooral de afmetingen geven in het echt meer gevoel dan via Funda.

[Voor 7% gewijzigd door Revaes op 05-01-2023 17:48]

• Itali
Ik ga niet op iedereen reageren, maar bedankt voor de reacties! Ik heb nu best wat stof om over na te denken.

Wij willen het liefst natuurlijk niet maximaal lenen, jaren geleden waren onze plannen heel anders en wilde wel echt ruim ruim onder onze max zitten. Ik ben zelf extreem voorzichtig met mijn geld. Maar door de huidige situatie worden we toch in een hoekje gedreven. Er zit niet veel anders op. We gaan namelijk niet van een gratis appartement (hoe naar het hier ook is) naar een iets beter appartement wat ons honderden euro's per maand gaat kostten en een enorme investering word. Tevens is een goedkoop 'huis' duurkoop, een energielabel G huis gaat ons per maand meer kostten aan energie dan een A huis die een wat hogere hypotheek heeft.

Als we een woning kopen, moet het voldoen aan bepaalde minimale eisen. Een woonhuis, energielabel A/B/C, de juiste locatie en we zitten al aan minimaal 4 ton hier.

Ik zie een aantal comments die zich bekommeren over de hygiene/staat van ons huidige plek. Dat is niet persee het topic van mijn post, maargoed: Wij mogen niks aan het huis veranderen, het is niet van ons. Zelfs de spullen die hier worden neergezet, mogen wij niet opruimen. Een vies huis is niet alleen door viezigheid die je zelf maakt, maar ook door achterstallig onderhoud waardoor schoon maken/schoon houden niet realistisch is zonder ook wat te klussen. Denk aan stof, een niet afgemaakte keuken waardoor alles in kiertjes en gaatjes terecht komt, een badkamer vol met spullen, open structuren wat veel vet/stof vangt, vieze stenen muren en behang etc. Wij maken zoals ieder mens gewoon schoon, maar toch is het huis vies vanwege de staat wat echt meer vergt dan een dagje schoonmaken. Het moet opgeknapt worden en daar hebben wij geen zeggenschap in. We hebben het vanuit onze kant zo gezellig en opgeruimt mogelijk gemaakt, maar we kunnen en mogen maar 'zoveel'.

Nee we hebben geen BKR, gelukkig!

5k voor Makelaar is omdat we starters zijn op een hele nadelige markt. Vandaar dat we hierbij hulp willen inschakelen om zo de kans te verkleinen dat we een blunder gaan maken wat ons meer dan 5k gaat kostten. Maar voel je vrij om tips te geven over hoe we het beste ons spaargeld kunnen verdelen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een bouwtechnische keuring heb je al voor 329 euro als je lid bent van de VEH. Een aankoopmakelaar kreeg vroeger nog wel deuren open die gesloten waren, maar intussen is de markt volgens mij zo bekoeld dat alle deuren wijd open staan :+

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Itali Welke regio hebben we het eigenlijk over?

"You never come second by putting other people first"

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede aankoopmakelaar zoeken. Die kost je geen 5k. Mocht je omgeving Tilburg of Den Bosch zitten weet ik nog wel een goede. Bovendien is een deel aftrekbaar van de belasting. Maar dat kan je hypotheek adviseur je ook vertellen ;)

Verder: kijk of je onder NHG grens kunt blijven. Lastig in de huidige markt, maar niet onmogelijk. Verder denk ik dat je de kosten koper wat laag inwchat. 2% overdrachtsbelasting and then some voor een huis van 400k is wel even iets meer dan je begrote 5k. Denk eerder het dubbele. En die mag je tegenwoordig niet meer meefinancieren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
The Eagle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
Goede aankoopmakelaar zoeken. Die kost je geen 5k. Mocht je omgeving Tilburg of Den Bosch zitten weet ik nog wel een goede. Bovendien is een deel aftrekbaar van de belasting. Maar dat kan je hypotheek adviseur je ook vertellen ;)

Verder: kijk of je onder NHG grens kunt blijven. Lastig in de huidige markt, maar niet onmogelijk. Verder denk ik dat je de kosten koper wat laag inwchat. 2% overdrachtsbelasting and then some voor een huis van 400k is wel even iets meer dan je begrote 5k. Denk eerder het dubbele. En die mag je tegenwoordig niet meer meefinancieren.
Ze zijn onder de 35 en de woningwaarde is lager dan 440k, dan is er 0 overdrachtsbelasting.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:28
Niet helemaal dezelfde situatie maar wel enigszins vergelijkbaar: wij zijn afgelopen jaar ook min of meer tegen wil en dank de markt opgegaan met een vergelijkbaar budget (iets meer spaargeld meegebracht). In ons geval omdat we een zoontje hebben die dit voorjaar vier wordt en we voor hij naar school gaat een plek wilden waar we konden settelen voor minstens 10-15 jaar. Wij huurden in de vrije sector in Utrecht, dus veel geld kwijt aan huur en vrijwel geen fatsoenlijk aanbod qua koophuizen in die prijsklasse in de stad zelf. We zijn dan ook buiten Utrecht terechtgekomen maar in de buurt, in een leuke provinciestad in een fijn huis waar weinig aan moest gebeuren en met een laag energieverbruik.

We hebben er haast bij gemaakt omdat de rente op dat moment als een raket de lucht in ging maar verkopers ook nog dachten dat ze de hoofdprijs konden krijgen. Dus met mijn partner duidelijk besproken dat we voor iets gingen waar we lang naar tevredenheid konden zitten, accepterend dat we hoogstwaarschijnlijk een tijdje 'virtueel' onder water zouden komen te staan. Ik ben ook voorzichtig met geld, niet extreem maar zeker wel berekenend. Nog geen moment spijt gehad van de stap, ondanks dat we waarschijnlijk precies op het hoogtepunt van de markt hebben gekocht. Precies zoals ik al had verwacht. Bij ons speelt dan natuurlijk wel mee dat we hetzelfde bedrag dat we nu aan hypotheek betalen eerder al aan huur kwijt waren.

Als je lekker zit waar je nu woont zou ik met 0 kosten voor je woning geen haast maken. Maar aan je omschrijving te zien is je situatie bepaald niet optimaal dus sluit ik me aan bij de adviezen hier. Stap 1 is in ieder geval een gesprek met de hypotheekadviseur. Eerste gesprek is altijd vrijblijvend en je krijgt al mooi inzicht in de kosten en mogelijkheden. Je hebt te maken met een hogere rente dan wij maar kan in tegenstelling tot ons op eigen gelegenheid rond gaan kijken. Er zijn genoeg makelaars die nu open huizendagen organiseren (volg er eens een paar op instagram) en zelf bezichtigen zonder aankoopmakelaar mee te nemen is volgens mij 'opeens' ook weer mogelijk. Zou daarbij breed beginnen, dus niet vastpinnen op een specifieke stad of buurt + huizentype maar ook opties verkennen die je misschien niet meteen 100% ziet zitten. Als je op basis daarvan een goed idee hebt van wat echt belangrijk voor je is kan je een makelaar aan het werk zetten met je eisen. Met je budget zul je hoe dan ook concessies moeten doen en dan is het fijn als je weet dat je bijvoorbeeld liever iets verder van het centrum woont in een groter huis of andersom. Of dat een gunstig gelegen tuin toch niet zo belangrijk voor je is omdat je niet graag in de zon zit.

• Itali
@Falcon
Regio Zoetermeer, Denhaag, Rotterdam, Vlaardingen en omstreken.

Als mensen tips hebben voor hypotheekadviseurs en Makelaars hoor ik dat graag!

@The Eagle
We zijn ons ervan bewust dat als we boven de 440k uitkomen we 2% overdrachtsbelasting moeten betalen. Dus hier hopen we onder te blijven. Mocht het toch zo zijn dat we hoog uit komen, dan komt er natuurlijk +/-10k bij KK bovenop.

Als mijn schatting 5k Makelaar te hoog zit is dat alleen maar mooi!

• Tessa vd Heide
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:26
Ga zo snel mogelijk daar weg; kijk nu op funda voor wat er is waar je graag wil gaan wonen. Probeer inderdaad indien mogelijk onder 405k voor NHG te blijven, of anders onder de 440k. Zelfs in die regio (als je kleinere dorpen ook meeneemt) zal dat mogelijk zijn. Ga gewoon kijken, wie weet kom je iets tegen wat je fantastisch vind.

• joke_name
  • Laatst online: 23:16
Ik heb in 2021 een huis gekocht zonder aankoop makelaar.

Dus ja, het kan gewoon als je een beetje logisch na kan denken en een bouwkundige keuring uitvoert.

Daarnaast een aankoopmakelaar ziet ook niet alles en een bouwkundige keuring ook niet.

Mijn zoektocht deed ik als volgt:

1: Registeren op funda
2: bewaarde zoekopdracht maken
3: elke ochtend even op de app kijken

ik keek dus alleen naar de huizen die in de nacht geplaatst werden.

Vervolgens pakte ik de huizen eruit die ik leuk vond en mailde voor een afspraak via funda en werd ik meestal uitgenodigd om te kijken.

Dan krijg je een informatie toegestuurd, lees die goed door en zet je vragen op papier zodat je deze kan stellen aan de makelaar.

bij elke bezichtiging leer je wat bij.
1: wat wil ik wel en niet
2: waar moet ik op letten

Daarnaast als je naar een buurt / stad gaat die je helemaal niet kent.

Loop een rondje er doorheen, spreek een voorbijganger / iemand die voor ze huis bezig is aan,
ga lunchen in de buurt.

Helpt allemaal om er een gevoel bij te krijgen of je op het juiste huis gaat bieden.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-02 15:30
Wacht, echt waar? Moet ik toch even aan mijn hypotheek adviseur vragen.
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
Of het is een vast bedrag, of met courtage. Voor aankoopmakelaar zei die van mij dat 1% een beetje normaal is (in mijn regio, verschilt misschien per regio). Dus 440k zou 4400 euro zijn, zit je iets onder je 5k. Met vast bedrag zal het misschien lager kunnen zijn (tussen 3-4k?).

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10

waarvan:
- €5000 opzij gezet KK
Kosten makelaar? Welke kosten? Toen ik 7 jaar geleden een huis kocht heb ik de makelaar niks betaald volgens mij, dat is alleen als je een huis te koop zet via een makelaar en ik neem aan dat je huidige woning niet jullie eigendom is? Ik heb zelf nu ook een offerte liggen van 3k voor het adverteren en foto's maken etc. Kosten koper heb je uiteraard wel, dat was bij mij 7 jaar geleden iets van 2k, daar komt nog kosten notaris en hypotheekadvies bij, maar dat zijn geen duizenden euro's.

Met de financiele ruimte die jullie hebben zou ik eens kijken of je wel eens spaargeld wilt gebruiken bij de aankoop, zet dat geld liever opzij voor klussen, schilderen, behangen indien nodig. Ik was destijds 13.000 euro kwijt voor een 2 slaapkamer appartement, 10.000 daarvan was inderdaad inboedel (meubels, witgoed, bed, alles nieuw gekocht), de overige 3000 euro daarvan was alleen materiaalkosten (!) voor verf, behang en behanglijm ik had mazzel met mijn vader die net gepensioneerd schilder was.

• Itali
@FastFred

Wij hadden eerst ook het plan om een wat minder modern huis te kopen, die verder wel aan alle eisen voldoet, en dan zelf met spaargeld te moderniseren.

Maar dat plan hebben we nu opzij gezet vanwege de extreme inflatie en hoge kostten voor materiaal. Ik denk dat we nu goedkoper uit zijn om meteen een geschikt huis te kopen dan een ongeschikt huis kopen en zelf gaan verbouwen. Heb in meerdere forums en artikelen al gelezen dat verbouwen nu erg duur is en je met een klushuis altijd duurder uit gaat komen.

Daarnaast zijn wij geen klussers en kennen we ook helaas geen klussers. Dus dat word hem niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Een aankoopmakelaar is niet belastingaftrekbaar.
Eventueel een makelaarskantoor die ook hypotheekadvies geeft zou een korting kunnen geven op de aankoopmakelaar en dat wegmoffelen onder het hypotheekadvies, dat tweede is wel belastingaftrekbaar.

• FastFred
Itali schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:44:
@FastFred

Wij hadden eerst ook het plan om een wat minder modern huis te kopen, die verder wel aan alle eisen voldoet, en dan zelf met spaargeld te moderniseren.

Maar dat plan hebben we nu opzij gezet vanwege de extreme inflatie en hoge kostten voor materiaal. Ik denk dat we nu goedkoper uit zijn om meteen een geschikt huis te kopen dan een ongeschikt huis kopen en zelf gaan verbouwen. Heb in meerdere forums en artikelen al gelezen dat verbouwen nu erg duur is en je met een klushuis altijd duurder uit gaat komen.

Daarnaast zijn wij geen klussers en kennen we ook helaas geen klussers. Dus dat word hem niet.
Ik zeg ook niet dat je een klushuis moet kopen waar van alles aan gebeuren moet. Maar het huis meteen eigen maken met een vers laagje verf of een fris behang zonder gaten (van schilderijen, kapstok, tegeltjes met hippe spreuken, wandlampen etc.) is toch echt wel heel prettig. Ik zou daar ook wat geld voor apart houden.

Zelf heb ik laatst een ruim en modern rijtjeshuis bekeken dat er op de foto's super uit zag. Maar de bezichtiging was anders, de vloer was in bijna alle ruimtes versleten of beschadigd, in de gang alleen al heb ik 20 gaten in het behang/muur geteld van van alles en nog wat wat daar aan de muur gemonteerd zat en in iedere ruimte zat het behang onder de vlekken.

Ik heb aan mijn 2-slaapkamer appartement ook niks hoeven klussen 7 jaar geleden. Alleen alle binnen verfwerk en behang moest opnieuw, zonder arbeidsloon was dat ruim 3000 euro. Dat is dus echt alleen materiaal voor een vriendenprijsje, het werk heb ik samen met mijn vader gedaan, een rolsteiger om de grote slaapkamer opnieuw te behangen hebben we geleend van zijn oude werkgever.

[Voor 17% gewijzigd door FastFred op 06-01-2023 16:04]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FastFred schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat je een klushuis moet kopen waar van alles aan gebeuren moet. Maar het huis meteen eigen maken met een vers laagje verf of een fris behang zonder gaten (van schilderijen, kapstok, tegeltjes met hippe spreuken, wandlampen etc.) is toch echt wel heel prettig. Ik zou daar ook wat geld voor apart houden.

Ik heb aan mijn 2-slaapkamer appartement ook niks hoeven klussen 7 jaar geleden. Alleen alle binnen verfwerk en behang moest opnieuw, zonder arbeidsloon was dat ruim 3000 euro.
offtopic:
Haha 3000€ voor verven en behang? Wat voor behang heb je gebruikt verguld? Wij hebben afgelopen najaar 150m2 / 280m3 m.u.v. de plafonds (en de betegelde wanden c.q. toilet, badkamer) helemaal geverfd (één of twee lagen voorstrijk en twee lagen verf). Daarvoor hebben we gekozen voor Sikkens Alphacryl Pure Mat SF en Sikkens Alpha Aquafix zeker niet de goedkoopste verf en voorstrijk. 20 liter voorstrijk, 10 liter verf op kleur en 20 liter verf in wit kostte zo'n 800€.

Ik zou absoluut geld opzij houden om te kunnen klussen want er komt altijd meer bij kijken ook in een op-verven-na-instap-klaar-huis, maar met 1000€ kun je een normaal woonhuis prima volledig sausen met kwaliteitsproducten.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

@Falcon

@The Eagle
We zijn ons ervan bewust dat als we boven de 440k uitkomen we 2% overdrachtsbelasting moeten betalen. Dus hier hopen we onder te blijven. Mocht het toch zo zijn dat we hoog uit komen, dan komt er natuurlijk +/-10k bij KK bovenop.

Wij waren 2.5k kwijt voor een aankoop makelaar in die omgeving in 2021. En dat was volgens mij niet de goedkoopste. :)

Stuur maar een DM voor aankoopmakelaar en hypotheek adviseur :)

No signature required.

• FastFred
True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:07:
[...]

offtopic:
Haha 3000€ voor verven en behang? Wat voor behang heb je gebruikt verguld? Wij hebben afgelopen najaar 150m2 / 280m3 m.u.v. de plafonds (en de betegelde wanden c.q. toilet, badkamer) helemaal geverfd (één of twee lagen voorstrijk en twee lagen verf). Daarvoor hebben we gekozen voor Sikkens Alphacryl Pure Mat SF en Sikkens Alpha Aquafix zeker niet de goedkoopste verf en voorstrijk. 20 liter voorstrijk, 10 liter verf op kleur en 20 liter verf in wit kostte zo'n 800€.

Ik zou absoluut geld opzij houden om te kunnen klussen want er komt altijd meer bij kijken ook in een op-verven-na-instap-klaar-huis, maar met 1000€ kun je een normaal woonhuis prima volledig sausen met kwaliteitsproducten.
Glasvezelbehang in 4 ruimtes. Verder de muren en plafond in alle ruimtes, deur- en raamkozijnen en alle binnendeuren, de vaste trap naar 2e slaapkamer, plinten boven en onder in alle ruimtes, dat is best veel verf.

Ja, 3000 euro zo'n beetje aan verf, behang, behanglijm, rolletjes, kwasten, huur stoomapparaat etc.

[Voor 3% gewijzigd door FastFred op 06-01-2023 16:20]

• VIP Advies
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 17:28

VIP Advies

Hypotheekadviseur

Als ik TS zo hoor, dan is het niet alleen belangrijk om onder de 100% LTI te blijven, maar ook alle bijkomende woninglasten mee te nemen in het geheel en daarop de keuze te baseren.

Voorbeeld 1
Woningwaarde & Hypotheeksom: €400.000,-
NHG 10jr rente: 4%
Hypothecaire maandlasten: €1890,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1400,-
Gas&Elektra: €400,-
Totaal netto: €1800,-

Voorbeeld 2
Woningwaarde & Hypotheeksom: €435.000,-
10jr rente zonder NHG: 4,5%
Hypothecaire maandlasten: €2180,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1550,-
Gas&Elektra: €250,-

Moraal van het verhaal; Let ook goed op wat het energielabel doet met de maandlasten. Goedkopere woning betekent niet direct goedkoper wonen.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer zaken waar een Hypotheekadviseur op let, maar wellicht dat dit in ieder geval in jullie situatie kan helpen bij de oriëntatie :)

• icall5s
  • Laatst online: 22:49
VIP Advies schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:19:
Als ik TS zo hoor, dan is het niet alleen belangrijk om onder de 100% LTI te blijven, maar ook alle bijkomende woninglasten mee te nemen in het geheel en daarop de keuze te baseren.

Voorbeeld 1
Woningwaarde & Hypotheeksom: €400.000,-
NHG 10jr rente: 4%
Hypothecaire maandlasten: €1890,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1400,-
Gas&Elektra: €400,-

Voorbeeld 2
Woningwaarde & Hypotheeksom: €435.000,-
10jr rente zonder NHG: 4,5%
Hypothecaire maandlasten: €2180,- bruto (volledig annuïtair) --> Netto +-€1550,-
Gas&Elektra: €250,-

Moraal van het verhaal; Let ook goed op wat het energielabel doet met de maandlasten. Goedkopere woning betekent niet direct goedkoper wonen.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer zaken waar een Hypotheekadviseur op let, maar wellicht dat dit in ieder geval in jullie situatie kan helpen bij de oriëntatie :)
Maar dat moet geen probleem zijn. In het hele land zijn woningen met Label A of B te koop binnen het budget van TS. In bijna alle regio's zelfs ruim onder dat budget.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• VIP Advies
  • Laatst online: 26-01 17:28

VIP Advies

Hypotheekadviseur

icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Maar dat moet geen probleem zijn. In het hele land zijn woningen met Label A of B te koop binnen het budget van TS. In bijna alle regio's zelfs ruim onder dat budget.
Precies! Bedoeling is dan ook om mee te geven; laat de Financieel-/Hypotheek Adviseur het totale plaatje goed in kaart brengen en ga niet te veel af op wat reaguurders inbrengen.

Heb wat reacties op dit topic doorgelezen en dan moest ik toch een paar keer (bijna) traantjes laten omdat er wat verkeerde dingen gezegd werden m.b.t. fiscale zaken die niet kloppen ;( Zo worden mensen helaas op het verkeerde been gezet.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Sowieso kopen. Het is gewoon zo veel fijner dat je zelf je huis kan inrichten en niets van doen hebt met een huisbaas, ook al betaal je niets...

Als ik de berekeningen zie in dit topic zie ik mogelijkheden zat om iets te kopen. Ik zou daarbij proberen om naar alle opties te kijken en je niet blind te staren op een 4 ton+ A-label huis met tuin. Je kan altijd de verwarming laag zetten, maar je kan een huis niet verplaatsen, dus let vooral op de locatie!

Wachten tot juni slaat nergens op. Maak gewoon maandag die afspraak met de hypotheekadviseur en begin vanavond nog lekker met rondkijken op funda, hoe kom je er andere achter wat je wil en wat de mogelijkheden zijn?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:07:
[...]

[ot]Haha 3000€ voor verven en behang? Wat voor behang heb je gebruikt verguld?
Een rol behang van Elitis kost gewoon minimaal € 175 per rol. Prijzen gaan gewoon tot € 300 per rol.
Dus niet moeilijk om dat geld uit te geven voor een wat exclusiever behangetje

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT LG65E9

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
*knip*
Op deze manier valt het onder spam en dat is niet toegestaan.

[Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 07-01-2023 09:48]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-02 15:30
964C2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:26:
[...]

Een rol behang van Elitis kost gewoon minimaal € 175 per rol. Prijzen gaan gewoon tot € 300 per rol.
Dus niet moeilijk om dat geld uit te geven voor een wat exclusiever behangetje
Waar je vervolgens toch al snel minimaal 10 jaar elke dag tegenaan kijk. 3650 dagen (fuck schrikkeljaren) en 3000 euro. Is toch minder dan een euro per dag.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ramon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:07:

Wachten tot juni slaat nergens op. Maak gewoon maandag die afspraak met de hypotheekadviseur en begin vanavond nog lekker met rondkijken op funda, hoe kom je er andere achter wat je wil en wat de mogelijkheden zijn?
@Itali
Dus niet blijven dralen, maar gaan met die banaan:
NO GUTS, NO GLORY :Y

[Voor 35% gewijzigd door 964C2 op 07-01-2023 07:59]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT LG65E9

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-02 16:45
Onze situatie is vergelijkbaar. Ongeveer hetzelfde inkomen (90k), zelfde regio (zuid-Holland), alleen iets minder spaargeld (+/-40k).

In jouw situatie zou ik zeker kopen, of althans alvast beginnen met zoeken. Het kan namelijk even duren voordat je ‘beet’ hebt. Het kan geen kwaad om alvast wat ervaring op te doen en ontdekken wat je wel en niet wil. Om je een beetje een idee te geven: wij zijn al twee jaar opzoek met talloze tegenslagen. Nu kan het natuurlijk ook zijn dat wij gewoon pech hebben, maar het kan flink tegenzitten. Eerder beginnen is dus geen overbodige luxe.

Ondertussen zou ik zeker doorsparen, hoe meer eigen inleg hoe meer kans. Er wordt namelijk nogsteeds flink overboden in deze prijsklasse (zeker in de randstad). Een goede aankoopmakelaar is een must. Die polst wat de biedingen zijn bij de verkopende partij, zodat je weet waar je aan toe bent.

Succes in ieder geval!

• twowheeler
  • Laatst online: 22:24
Wij hebben ook ons huis zonder aankoop makelaar gekocht. Misschien iets teveel voor het huis geboden, maar dat gaat niet over een mega bedrag. Uiteindelijk is het prima te doen, zeker als je al wat huizen hebt waar je bent overboden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Honesty

kattenneus!

twowheeler schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
Was het niet zo dat in 2023 het biedings logboek openbaar wordt na verkoop(althans voor alle bieders) dan kan het lonen om een feeling te krijgen voor de markt om vaak onrealistische biedingen te doen zodat je kan zien wat de norm is en wat je moet overbieden?

festina lente

• twowheeler
  • Laatst online: 22:24
Honesty schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Volgens mij wel, maar wij hebben in zomer 2022 gekocht. Op een gegeven moment wil je ook gewoon zekerheid dat je het gekocht hebt, mits je wat ruimte overhoudt in je budget natuurlijk.

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-02 17:00
@Falcon

Aankoopmakelaar kost je 3K dacht ik.
Zijn jullie gebonden aan die regio? Randstad is natuurlijk duurder dan (zeg) Drenthe. Een huis in de randstad kost nou eenmaal meer geld.

En, moeten jullie wel een huis kopen? Huren kan ook... Je stelt dat beiden nog volop carrière aan het maken zijn, dan kunnen er nog wel baanwissels aankomen in de komende 5 jaar? Met een huurhuis ben je minder gebonden aan regio en reisafstand tot je werk.
Huurhuis kan je 1000-1500 euro kosten, en dansparen jullie nog steeds zeer ruim (€1000+ in de maand!)

• MaartenLu
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-02 19:11
@Falcon

Ons huis in Zoetermeer gaat volgende week de verkoop in. Voorzien van alle gemakken, brandschoon en zelfs met twee linkerhanden kom je er wel uit en in. Er hoeft niet veel te gebeuren. Overdracht in Juni is een optie ;)

Aankoopmakelaar heb ik geen ervaring mee.
Hypotheekadviseur zal ik je pmen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
straaljager27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Aankoopmakelaar kost je 3K dacht ik.
Kostte bij mij de helft in de randstad. Dus dat hoeft echt niet zo duur te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 22:49
Aankoopmakelaar heeft uiteindelijk gewoon connecties en mogelijkheden in zijn/haar netwerk die jij niet zal hebben. Vooral nuttig in hete/competitieve markten. Je moet juist oppassen met verkoopmakelaars, omdat die louter het behang van de verkoper behartigen.

[Voor 9% gewijzigd door icall5s op 08-01-2023 21:13]

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55
True schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:06:
@Itali als je salarisverhoging schriftelijk verklaard is kun je bij de meeste hypotheeknemers al een hypotheek krijgen gebaseerd op de verhoging.

Persoonlijk zou ik bij ikbenfrits.nl gewoon een gesprek planning (gratis) dan kun je via hun portal wat berekeningen doen en verschillende banken vergelijken. Dan heb je waarschijnlijk in de loop van volgende week al een idee en kun je op funda wat zoekfilters maken. Of je liever bij een andere hypotheekadviseur je verder laat helpen laat ik aan jou, maar op deze manier kun je je zoektocht wat versnellen.
Wij hebben (zéér) slechte ervaringen met de partij die je noemt. We moesten werkelijk overal achteraan zitten, en dan nog gingen er zaken mis zoals het 'vergeten' aan te vragen van een bankgarantie en ons te melden dat tbv overbruggingskrediet ook een taxatie van de 'oude' woning nodig was.
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:46:

Niet op wachten. Nu al gaan zoeken, bezichtigingen aanvragen, kijken etc.

Waarom wachten? Misschien komt in maart jullie "perfecte huis" wel op de markt waar nog een paar dingen aan verbouwd of verbeterd moeten worden. Dan kan je mooi in maart kopen, en dan in de tweede helft van het jaar op basis van de grote salarisverhoging de gewenste verbeteringen uitvoeren.

En komt er tussen nu en juni géén woning voorbij waar jullie jezelf wel zien wonen, dan hebben jullie dankzij de bezichtigingen die jullie gedaan hebben wél al een beter beeld wat er wel en vooral niet bij jullie past. Want wat echt goed voelt, dat merk je niet aan Funda foto's, maar aan de hand van bezichtigingen. Na een paar bezichtigingen kun je steeds beter selecteren aan de hand van een advertentie of een woning 'iets voor jullie' is.

Wij dachten begin 2021 ook dat we pas in de loop van 2022 een huis gingen kopen. Tot we toch maar vast begonnen met bezichtigingen doen. En bij de leuke huizen ook maar een bod. Twee keer overboden. Daarna een nog mooier huis kunnen bezichtigen en kopen. Dik een half jaar eerder dan we onze woningjacht zouden starten. Nog altijd blij mee, want dit huis voelt voor ons echt heel goed.

Tenzij er in jullie zoekgebied natuurlijk niets te vinden is voor jullie budget wat aan jullie wensen voldoet. Dan is nu zoeken zinloos, maar gaat dat dan echt zo significant veranderen binnen een paar maanden? En als dat niet significant gaat veranderen, dan is nu binnen het beschikbare budget zoeken juist wel weer goed om een gevoel te krijgen bij wat er wél kan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:10
@Itali Ik zou je willen adviseren om woningen die je op basis van de Funda foto's het qua afwerking/inrichting net niet vindt toch alvast te gaan bezichtigen, dit heeft mij echt geholpen bij het bepalen wat ik belangrijk vind in een huis. Daarnaast kan je volgens mij met Walter Living tegenwoordig ook de prijzen van eerder verkochte huizen opvragen, dit vond ik altijd een handig richtpunt.

In de huidige markt zou ik zelf geen aankoopmakelaar meer in de arm nemen. Ik heb er 2,5 jaar lang eentje gehad (groot kantoor uit jouw regio notabene), maar moest alsnog het meeste werk zelf doen. Dit kantoor kwam totaal niet met suggesties en handelde verre van proactief.

Begin oktober heb ik daarom besloten de samenwerking te beëindigen en de afkoopsom te betalen (let daar goed op, mocht je besluiten er met een in zee te gaan). Vervolgens heb ik twee maanden later op eigen houtje voor het eerst een winnend bod uitgebracht. Daarmee heb ik ook zo'n € 1.500,- aan kosten voor de aankoopmakelaar bespaard. Deze kosten zijn overigens niet fiscaal aftrekbaar, wat hier eerder ten onrechte vermeld werd.

Zoals ik het nu lees hebben jullie als starters ook geen super uitgebreid hypotheekadvies nodig, ik zou dan ook aanraden dit bij een onafhankelijke online adviseur als https://www.ikbenfrits.nl/ te doen. Mijn hypotheekaanvraag was hier binnen een week rond :) Je zou ook zelfs nog kunnen kiezen voor execution only, maar ik weet niet hoe financieel onderlegd jullie zijn https://www.independer.nl.../afsluiten/execution-only

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ivow85 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Wij hebben (zéér) slechte ervaringen met de partij die je noemt. We moesten werkelijk overal achteraan zitten, en dan nog gingen er zaken mis zoals het 'vergeten' aan te vragen van een bankgarantie en ons te melden dat tbv overbruggingskrediet ook een taxatie van de 'oude' woning nodig was.
Ik heb er ook een ervaring mee dat ik ze niet zal aanraden, maar hun online calculator en formulieren hiervoor zijn wel echt ideaal. Dat is waar ik op doel. Het introgesprek dan heb je een beetje een idee en wat vragen waar je wat mee kan én toegang tot die calculator waar je naar hartenlust verschillende scenarios kunt invullen. Met de kennis van nu zou ik een lokale hypotheekadviseur zoeken die ook een degelijke online portal heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55
Itali schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:19:
Tevens is een goedkoop 'huis' duurkoop, een energielabel G huis gaat ons per maand meer kostten aan energie dan een A huis die een wat hogere hypotheek heeft.

Als we een woning kopen, moet het voldoen aan bepaalde minimale eisen. Een woonhuis, energielabel A/B/C, de juiste locatie en we zitten al aan minimaal 4 ton hier.
Staar je niet blind op dat label.

Als je een leuk huis op een leuke plek vind waar nog wat geïsoleerd moet worden, dan hoeft dat geen probleem te zijn als de prijs daar naar is.

Ja, je moet wel rekening houden met de energiekosten op termijn. Maar dat kan ook door zelf het huis te (laten) verduurzamen. Zaken als vloerisolatie, spouw isolatie of nieuw isolatieglas in bestaande houten kozijnen (mits in goede staat) kost de wereld niet en maakt al snel dat een huis met D- of E label stijgt naar een B-label.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-02 23:40

K van k

18x 400 wp oost-west

Mn eerste huis was eigelijk een soort startershuis, wel 3 verdiepingen, maar net betaalbaar in 2004.
Alle buren vandaar zijn allemaal al verhuisd.
Met plezier 5 jaar gewoond en met ietspietsie winst verkocht,salaris lag 5 jaar later wat hoger en ondertussen werkte mijn vrouw toen ook, dus dat kon bij het andere huis in.
Had toen nog een tophypotheek van 225000 voor het nieuwe huis in 2009.
Beide keren geen aankoopmakelaar, als je een huis leuk vind doe je een bod, of in gesprek met hun makelaar.
Zou rente kort mogelijk doen, zodra oorlog voorbij is zakt het weer, daarna lang vast zetten.
annutair en ondertussen probeer je elke maand 1000 extra af te lossen.
Nu een huis uit het jaar 2000 en heel blij mee,geen houten vloeren,vloer beneden zat ook dik isolatie onder dus mooi vloerverwarming ingefrased vorig jaar.
Huizenprijzen zullen niet veel dalen extreem tekort.
Huren-zonde van het geld, gaat ook met inflatie mee,ging dit jaar echt flink omhoog.
Je moet het zo zien 30 jaar vast voor bv 4%vast is bv 1250 bruto....huur begint in tochtig huis en waar je niets aan mag doen ook vanaf 1250 netto..

Maarrrrr bij huur gaat het elk jaar een 3 a 4 % omhoog... dus jaar erop is het 1300 bij 4% erbij.
dan word het 1352-1406-1462 enzenz dus over 30 jaar huren zit je dan zo op 2250 netto!! Bij hypotheek kon je hem pas nog vastzetten voor 1.3 voor 30 jaar, maar dat is geweest.

Ik zeg kopen,niet te lang vast zetten, huis vanaf het jaar 2000,en kijk of er zonnepanelen op mogen en gunstig op de zon ligt.,geen aankoopmakelaar, misschien even iets op een site of mp of tweaker zetten als u er over denkt om te verkopen of iemand kent die dat wil doen... even berichten. Bij ons staan huizen genoeg rondom flevoland van 225000 tot 350000, maar je zal wel met je werk zitten.

Bouw zelf ook huizen (in 4 dagen gebouwd)maar dan kant en klaar uit fabriek, is wel hout prefab maar gaat zeker meer dan 100 jaar mee, vol panelen,op elke verdieping airco/verwarming/wtw systeem/ en nog bere geïsoleerd als een echt huis, alles zit er al in keuken,douche,toilet.Nee echt leuk spul ook 3 verdiepingen.Eind van de week op de vrachtwagen en pas hadden we 28 woningen in een week gezet, gewoon een hele wijk. Geen idee wat de prijs nu is, maar pas waren ze 100.000 meen ik ex btw, en gemeente moet even stukje grond regelen voor zo n wijk.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

K van k schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:16:
[..]
Nu een huis uit het jaar 2000 en heel blij mee, geen houten vloeren,vloer beneden zat ook dik isolatie onder dus mooi vloerverwarming ingefrased vorig jaar.
[..]
Bouw zelf ook huizen (in 4 dagen gebouwd)maar dan kant en klaar uit fabriek, is wel hout prefab maar gaat zeker meer dan 100 jaar mee, vol panelen,op elke verdieping airco/verwarming
Doet me denken aan Herman Finkers , verkoopt u ook kussentjes. Ja we hebben ze wel maar we verkopen ze niet.

Overigens wel helemaal eens met je verhaal :).

[Voor 61% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2023 22:02]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:02

welke goede aankoopmakelaar in Den Bosch ken je? Wij zijn ook op zoek

• Fr33z
  • Laatst online: 06-02 12:15
het is al gezegd maar moet het toch benadrukken:

jullie situatie nu klinkt gewoon slecht dus ga daar weg. Je kunt ook echt wel iets huren voor ~1000 per maand in zoetermeer, dat kun je makkelijk betalen. Maar als je graag wilt kopen zijn dit de stappen:

1 a 2 hypotheekadviseurs inplannen voor verkennend gesprek
zoekopdracht op funda maken
elke ochtend die site checken en bellen voor afspraken op huizen die je wilt gaan zien
lekker bezichtigingen doen en als er iets tussenzit dan gewoon een bod uitbrengen (mits je groen licht hebt van die hypotheekadviseur voor dat bedrag natuurlijk).

wachten om met 10 of 20k een "beter" huis te kopen lijkt me niet nuttig. Je weet niet wat de markt doet,je situatie is klote nu en 10 of 20k is gewoon heel weinig op een huis van ~400k.

en een sidenote: gelukkig kijk je in plekken als Zoetermeer en niet Utrecht/Amsterdam want dan gaat je budget nog wat minder lang mee.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even serieus: als je mentale gezondheid/relatie er onder bezwijkt, ga huren voor anderhalf jaar.

Je kunt dan iets minder sparen (maar jullie zitten met 2500 euro per maand sparen al heel goed), en je kunt het samenwonen zonder schoonouders even ervaren.

Na anderhalf jaar heb je dan net iets meer gespaard, maar is je mentale gezondheid weer op peil, en ga je voor 450K iets leuks kopen.
Succes!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:57

3DDude

I void warranty's

waarvan:
- €5000 opzij gezet KK

€2500+

- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.

Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.

Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?

Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?

Alvast bedankt vd reacties.

PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.
Jij hebt omgerekend op dat jaarsalaris zo'n 3k netto zij heeft 2.5k netto ongeveer.
Give or take een euro. Je woont gratis. Mijn vraag zou zijn hoe kan je dan maar 2.5K sparen elke maand?
Tuurlijk je moet eten en mogelijk naar je werk o.i.d. maar ik mis dan waar die 3k / per maand precies heen gaat..

ik vraag het gewoon he, want als je nu ' met geen huiskosten' al 3k de maand lichter bent >> hoe ga je dat straks doen dan |:(

Bla Bla

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee