Ik ben benieuwd wat voor ons de beste plan van aanpak is om ergens ná juni 2023 binnen een jaar tijd een fatsoenlijk huis te kopen na erg lang uitgesteld te hebben.
Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:
Situatie vanaf Juni 2023:
Salaris 1: €38.500
Salaris 2: €49.200
Spaargeld: €50.000
waarvan:
- €5000 opzij gezet voor makelaar
- €5000 opzij gezet KK
- €10.000 opzij gezet voor inboedel
- €10.000 opzij gezet voor buffer
- €20.000 opzij gezet voor eigen inleg
We sparen dan per maand in totaal:
€2500+
- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.
--> Wat zouden jullie in onze situatie doen/kunnen aanraden?
Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.
Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?
Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?
Alvast bedankt vd reacties.
PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.
Omdat ik vrijwel niemand in mijn omgeving ken die in een vergelijkbare positie een huis heeft gekocht (klein netwerk), schets ik hier online onze situatie en plannen omdat ik benieuwd ben naar input van mensen hier die mogelijk al door iets vergelijkbaars zijn heengegaan:
Situatie vanaf Juni 2023:
Salaris 1: €38.500
Salaris 2: €49.200
Spaargeld: €50.000
waarvan:
- €5000 opzij gezet voor makelaar
- €5000 opzij gezet KK
- €10.000 opzij gezet voor inboedel
- €10.000 opzij gezet voor buffer
- €20.000 opzij gezet voor eigen inleg
We sparen dan per maand in totaal:
€2500+
- Geen kinderen
- Geen (studie)schuld/alimentatie
- Beiden tussen 20-30 jaar oud
- Beiden nog volop carrière aan het maken
- Op dit moment wonen wij geheel gratis in een verdieping boven het autobedrijf van mijn schoonfamilie waarbij zij zelf een verdieping onder ons wonen. De verdieping heeft een keuken, (kapotte) douche, slaapkamer en woonkamer. Een privilege dus voor ons om hier te wonen omdat we zoveel kunnen sparen en dat doen we dan ook. Helaas is de verdieping oud, vies, is er weinig privé, zijn er vaak issues met de schooonouders en na jaren zo gewoont te hebben staan we te popelen om weg te gaan. Het is niet heel leefbaar en onze mentale gezondheid lijd er al een lange tijd onder. De enige reden dat we blijven is duidelijk: geld besparen. We willen nu echt binnen nu en 1.5 jaar vertrekken.
--> Wat zouden jullie in onze situatie doen/kunnen aanraden?
Zo lang mogelijk blijven om te sparen en wachten tot de huizenmarkt beter is? Wetende dat onze mentale gezondheid eronder gaat lijden en we ons leven lang 'on halt' moeten houden.
Of toch wel kopen? Misschien ons spaargeld anders indelen?
Kunnen wij uberhaupt hiermee wel iets fatsoenlijks kopen (zuid holland)?
Alvast bedankt vd reacties.
PS: We gaan over een paar maanden het process startten en contact opnemen met een hypotheekadviseur en een makelaar. Maar ik wilde voor nu gewoon even informeel peilen wat andere mensen hierover hebben te zeggen.