Toon posts:

Apparaat om een batterij op te laden en te ontladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LarsJansen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-01 07:50
Hallo,

Onlangs ben ik erg enthousiast geworden over energieleveranciers als ANWB energie, waarbij de kosten per uur verschillen. Toen ik dat zag dacht ik direct aan de toepassing om een paar batterijen (LiFePo4) op te laden op momenten dat de kosten laag zijn en die energie dan terug te leveren (of te gebruiken) als de kosten hoog zijn.

Lijkt me niet iets heel vreemds, maar ik kan er online vrij weinig over vinden. Meestal betekent dit dat ik verkeerd zoek, dus vandaar mijn bericht hier.

Wat heb ik nodig om zoiets te maken? We hebben ook PV panelen, maar die wil ik eigenlijk niet betrekken in het systeem. Ik had al wel allerlei omvormers gevonden met een batterij aansluiting, maar dat wil ik dus eigenlijk juist niet.

Volgens mij zoek ik een BMS die ook kan terugleveren (en het liefst met een instelbaar vermogen). Maar dit lijkt ik niet echt te kunnen vinden...

Hebben jullie tips, zoektermen, linkjes of gewoon meer informatie? Dan hoor ik dat heel graag.

Ik weet overigens ook dat het lastig zal zijn om zo'n systeem terug te verdienen, maar het gaat me nu eerst nog even om het idee. Of het daadwerkelijk gebouwd gaat worden is een tweede vraag.

[Voor 6% gewijzigd door LarsJansen op 05-01-2023 09:25]

Alle reacties

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37
google eens op thuisaccu

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:30
Dat is inderdaad gewoon een thuisaccu, en daar wil je nu juist je zonnepanelen WEL bij betrekken.

De omvormer van je zonnepanelen kan de batterij opladen (ook via netstroom) en ook weer ontladen. Of nouja - of jou omvormer dat kan is de vraag, maar daar moet je het zoeken.

Batterijen kopen en dit systeem opzetten is echter een kostbare aangelegenheid, de terugverdientijd is discutabel.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

XelaRetak schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:25:
Dat is inderdaad gewoon een thuisaccu, en daar wil je nu juist je zonnepanelen WEL bij betrekken.

De omvormer van je zonnepanelen kan de batterij opladen (ook via netstroom) en ook weer ontladen. Of nouja - of jou omvormer dat kan is de vraag, maar daar moet je het zoeken.

Batterijen kopen en dit systeem opzetten is echter een kostbare aangelegenheid, de terugverdientijd is discutabel.
Als de kosten per uur verschillen is de stroom bijna gratis als de zonnepanelen veel leveren. Maar je kunt je zonnepanelen niet loskoppelen, dan zou je twee electriciteitsaansluitingen moeten hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zijn wel een paar enthousiastelingen die het doen. Maar het moet wel je hobby zijn.
YouTube: Mijn Thuisbatterij kan nu ook handelen met energieprijzen

• XelaRetak
Marzman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Als de kosten per uur verschillen is de stroom bijna gratis als de zonnepanelen veel leveren. Maar je kunt je zonnepanelen niet loskoppelen, dan zou je twee electriciteitsaansluitingen moeten hebben.
Daarom wil je die stroom dus juist opslaan in je batterij, en hem op de dure momenten aan het net leveren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De versie voor luie mensen: sessy.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

XelaRetak schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Daarom wil je die stroom dus juist opslaan in je batterij, en hem op de dure momenten aan het net leveren.
Nouja, als je hem bijna gratis uit de netstroom kunt halen kun je de panelen ook weglaten :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• XelaRetak
Marzman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Nouja, als je hem bijna gratis uit de netstroom kunt halen kun je de panelen ook weglaten :p
Volgens de TS liggen de panelen er al, en om ze nou van je dak af te trekken is ook weer zowat :+

• LarsJansen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-01 07:50
Bedankt voor alle reacties! Dat word zeker gewaardeerd. De reden dat ik het eigenlijk onafhankelijk van de PV panelen wil hebben is voor het overzicht. Het lijkt mij makkelijker om tegen een apparaat iets te kunnen zeggen als "laad nu op met 1500W" of "ontlaad met maximaal 2000W". Waar die energie dan vandaan komt is mij om het even (de panelen of het net).

De kosten bij ANWB energie zijn 's nachts soms €0,00 voor stroom en overdag soms €0,20. Als ik de batterij dan op kan laden in de nacht en het overdag rustig kan laten terugleveren, dan scheelt dat altijd iets.

Ik zoek dus eigenlijk een black box die met een batterij kan praten, het gedoe met laadcycli e.d. ver van mij vandaan houdt en ook nog terug kan leveren uit de batterij.

[Voor 20% gewijzigd door LarsJansen op 05-01-2023 18:57]

• ZuinigeVlerk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-01 23:01
ik dacht zelf aan een 3 kwh powerstation.. deze tijdens de dag in de auto en op mijn werk op te laden en dan het liefst ontladen terug in het net via ac.. maar hoe zou die aansluiting gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
jij wilt voor 50 cent opbrengst per dag 3x zo'n ding ompluggen, sjouwen, terugpluggen, sjouwen. ergens een keer vergeten, over de stekker struikelen etc? Op zich past het bij je username :P die aansluiting is niet makkelijk. opladen is easy maar ontladen juist niet.

@LarsJansen is dit vooral een leuke hobby of denk je er geld mee te verdienen? Want als je nu panelen hebt is het vaak niet heel interessant om met thuisaccu's te gaan klussen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09
ik heb het idee dat je zoiets zoekt als dit, maar dan zelfbouw? https://myenergi.com/libbi/

( dat is een beetje mijn droom, maar ik vind het nu nog iets te kostbaar en zelf iets bouwen met accu's en systemen die aan de netspanning hangen en grote stromen moeten kunnen schakelen vind ik te riskant)

• RocketKoen
  • Laatst online: 12:59
Zo'n oplossing is gewoon te koop. Maar reken wel op €1000 per kWh capaciteit.
Met die 20 cent prijsverschil moet je dus 5000 dagen zo'n prijsverschil hebben om de investering eruit te halen. En de geschatte levensduur van zo'n accu is ongeveer de helft daarvan.

Het is vooral aantrekkelijk als salderen straks wordt afgeschaft en je zonnepanelen hebt.

TheS4ndm4n#1919

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LarsJansen schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:53:

De kosten bij ANWB energie zijn 's nachts soms €0,00 voor stroom en overdag soms €0,20. Als ik de batterij dan op kan laden in de nacht en het overdag rustig kan laten terugleveren, dan scheelt dat altijd iets.
Wellicht om je ff uit de droom te helpen:

Dat zijn de inkooptarieven! Niet de prijs die je uiteindelijk betaalt!
(er zit grofweg zo'n 20 cent opslag op)

Op dit moment zie ik b.v. 30 cent/kWh bij de ANWB
https://enever.nl/prijzen-feeds/
terwijl de ANWB grafiek dit laat zien:

Alle info qua dynamische tarieven vind je hier:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zoekt inderdaad een thuisaccu, zoals bijvoorbeeld Sessy... Veel van die dingen zijn erg duur, dus (nog) niet echt rendabel.

Mijn idee/droom ooit wat een eenvoudiger apparaat van rond de 1000 euro met niet zo'n enorm vermogen als de meeste thuisaccu's, maar genoeg om mijn ongeveer 2kWh verbruik tussen zonsondergang en zonsopkomst zelf te leveren. Qua model een UPS die je met een stekker aansluit op het net en die bestaat uit een acculader, een accu en een omvormer. Daarnaast wat intelligentie zodat je kan laden zodra je zonnepanelen genoeg opleveren (zodra je terug begint te leveren aan het net) of in jouw geval zodra de stroom lekker goedkoop/gratis is en zodra je vraagt van het net wordt de accu aangesproken en levert de omvormer energie. Dus eigenlijk een buffertje. Ik heb dit nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:15
ZuinigeVlerk schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:11:
ik dacht zelf aan een 3 kwh powerstation.. deze tijdens de dag in de auto en op mijn werk op te laden en dan het liefst ontladen terug in het net via ac.. maar hoe zou die aansluiting gaan?
[moodkill modus]
Je weet dat dit simpelweg diefstal en/of belastingfraude is? (maar vooral het eerste)

En in de auto?

ICE efficientie is misschien een keer 35% op een goeie dag. Dynamo doet 60-80%. en dan komt het laden en ontladen van de accu er nog bij. Je mag blij zijn als er van de 9kWh die in een liter benzine zit 2 overblijft. Sta je 1,5 tot 2 liter te verstoken voor 3 kWh. Los van het financiële verhaal is het uitstoot technisch ook gewoon van de zotte natuurlijk.
[/moodkill modus]

Je eigen PV opbrengst bufferen is dan nog wat van te zeggen (al is het alsnog beperkt in de huidige Nederlandse situatie).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wolly_a schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:25:
Je zoekt inderdaad een thuisaccu, zoals bijvoorbeeld Sessy... Veel van die dingen zijn erg duur, dus (nog) niet echt rendabel.

Mijn idee/droom ooit wat een eenvoudiger apparaat van rond de 1000 euro met niet zo'n enorm vermogen als de meeste thuisaccu's, maar genoeg om mijn ongeveer 2kWh verbruik tussen zonsondergang en zonsopkomst zelf te leveren. Qua model een UPS die je met een stekker aansluit op het net en die bestaat uit een acculader, een accu en een omvormer. Daarnaast wat intelligentie zodat je kan laden zodra je zonnepanelen genoeg opleveren (zodra je terug begint te leveren aan het net) of in jouw geval zodra de stroom lekker goedkoop/gratis is en zodra je vraagt van het net wordt de accu aangesproken en levert de omvormer energie. Dus eigenlijk een buffertje. Ik heb dit nog niet voorbij zien komen.
gaat ook niet snel voorbijkomen. 1 van de grote problemen met zoiets is de regeling qua ontladen. Hoe zorg je er voor dat dat ding niet gewoon die volledige 2 kWh dumpt in het net in de buurt? Je kunt het vermogen beperken tot bijv. 200W, maar dan nog. Als dat ding 200W max. mag leveren en je eigen huis gebruikt 100W, dan gaat er toch nog mooi 100W de straat in naar de buren. Schiet dus alsnog niet echt op.

Zo'n huisaansluiting is een vloek en een zegen ;) Het grote punt is dat je dat ding niet makkelijk ff dicht kunt zetten als je zelf eilandje wilt spelen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@LarsJansen

vraag 1 hoe groot is het verschil tussen dal (min tarief laden) en max (hoogste prijs terugleveren)
vraag 2 hoeveel KWH kan je binnen een uur opslaan & ook ontladen (in theorie)

Stel dat je 20kwh met 0,40 cent verschil dan praat je over 8,- winst per cyclus(1x per dag) x 365 dagen = 2.920 euro per jaar.

Nu doe ik maar fictieve cijfers.

Maar het lijkt me veel handiger als iedereen een thuisbatterij zou hebben, waar de netbeheerder/stroom leverancier in combinatie met de bewoner (jij wilt groot en ik kleine batterij? ofzo) een onderling een afspraak heeft over de controle 70/30 van het apparaat.

leest meer dan reageert

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:12
.

[Voor 168% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2023 14:14]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:15
Het gaat niet om de in/verkoop. Het gaat om de plek waar het gebeurd.

Op werk opladen om vervolgens thuis weer te verkopen is diefstal van de werkgever.
En als het mag van de werkgever is het verkapt salaris waar geen inkomstenbelasting over wordt betaald.

Je telefoon opladen op werk zou je hier in theorie al onder kunnen rekenen, maar daar gaat in de praktijk niemand wat mee doen. Het wordt wel anders als je dagelijks een aanzienlijke hoeveelheid energie wegneemt enkel voor persoonlijk gewin.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Even focussen op de techniek:

Een server rack batterij met een Growatt hybride omvormer kan denk ik alles wat je wil:
YouTube: Building a 3000W Portable Solar Power Station, Great for Power Outages!

En dan kun je ook nog gebruiken als backup stroom als stroom er thuis uit ligt.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee