+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
volgens mij gaat dit topic over bezuinigingstips op de grootste onvermijdelijke huishoudelijke uitgaven.
[ Voor 157% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-01-2023 22:12 ]
~
M.b.t. zorgverzekering: Ik ben opzich wel tevreden met ons stelsel. Moet er niet aan denken om niet verzekerd te zijn voor zorgkosten.
Behalve de falende huisartszorg hier ben ik ook niet ontevreden maar 't wordt wel heel prijzig zo.B-lex schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:06:
M.b.t. zorgverzekering: Ik ben opzich wel tevreden met ons stelsel. Moet er niet aan denken om niet verzekerd te zijn voor zorgkosten.
Hogere andere uitgaven hebben? Van hypotheek tot energie tot auto's tot boodschappen. Vast niet wat je bedoelt, maar wat is je vraag precies?Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
Mis ik wat? Hoe doen andere mensen dat?
Collectief de kosten dragen, lage inkomens krijgen toeslag, hogere inkomsten niet.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:07:
[...]
Behalve de falende huisartszorg hier ben ik ook niet ontevreden maar 't wordt wel heel prijzig zo.
Niks aan te doen behalve tijdens het stemmen voor een nieuw kabinet.
[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 04-01-2023 22:18 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Nee. Als je voor de goedkoopste gaat ben je per persoon €125/maand kwijt (of €107 bij maximaal eigen risico). Daar kan je verder niets aan veranderen dus accepteren en doorgaan.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
En voor de rest mag je jezelf denk ik best gelukkig prijzen dat je voor de rest geen hogere kosteposten hebt.
Geven andere mensen nou minder uit ? Kan dit goedkoper?Sissors schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:08:
[...]
Hogere andere uitgaven hebben? Van hypotheek tot energie tot auto's tot boodschappen. Vast niet wat je bedoelt, maar wat is je vraag precies?
InderdaadBCC schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:14:
Hogere inkomens krijgen zelfs een “boete” middels de inkomstafhankelijke zorgbijdrage - het wordt inderdaad steeds duurder.
Zorgverzekeringswet 3283 euro
Zorgverzekering 1700
Bijna 5k aan kosten in 2022 voor de NLse zorg en gebruik er niks van.
Over paar jaar is het helemaal niet meer te betalen.
Wat zou je moeten missen? Jij weet net zo goed hoe Independer werkt als de rest van Nederland.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
We zitten net de jaarrekening te doen van ons huishouden en de zorgverzekering is inmiddels de grootste kostenpost voor het gezin net na de hypotheek.
Nou heb ik net overgesloten naar een verzekeraar die me 330 euro per jaar scheelt. Ik heb wederom kritisch naar het pakket gekeken en de goedkoopste variant basisverzekering gekozen.
Zorg is gewoon prijzig. En als je geen aanspraak kan maken op zorgtoeslag, is het pittig.
Andere vraag:
De zorgtoeslag is verhoogd tot 154 euro (!) per maand. De goedkoopste polis zit op 100 euro. Dat betekent dat als je toeslag krijgt je gewoon 600 euro per jaar winst maakt. Volgens mij zit dáar eerder ruimte. Want waarom is die zorgtoeslag met tientalle euro’s omhoog gegaan, terwijl de premie veel minder hard gestegen is?
Schijnbaar vinden we het ok dat het verschil tussen toeslaggerechtigden en mensen die er net boven zitten steeds kleiner moet worden. Het wordt steeds lastiger om het verschil in toeslagen zlef bij elkaar te werken voordat je ‘voordeel’ hebt.
Ik hoop er ook nooit gebruik van te hoeven maken, maar het is wel duidelijk dat de zorg in NL een bodemloze put is geworden.Scuderia110 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:21:
Totdat je het wel nodig hebt, ik betaal het liefst al mijn verzekeringspremies voor anderen (heb geen verzekering die bij leven uitkeert)
[ Voor 71% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-01-2023 23:33 ]
~
Hoeveel betaal jij dan nu? Want anders is het lastig te zeggen of het goedkoper kan.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Geven andere mensen nou minder uit ? Kan dit goedkoper?
dit jaar 607 euro. 4 personen basisverzekering plus een simpele aanvullende.Sissors schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:27:
[...]
Hoeveel betaal jij dan nu? Want anders is het lastig te zeggen of het goedkoper kan.
[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 04-01-2023 22:40 ]
Vraag eens aan een Amerikaan wat een zorgverzekering daar kost. Dan ben je blij dat je in NL woont.Ernemmer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:26:
[...]
Ik hoop er ook nooit gebruik van te hoeven maken, maar het is wel duidelijk dat de zorg in NL een bodemloze put is geworden.
Zorg is nu eenmaal duur. In veel landen is een groter deel "verstopt" in de belastingaanslag maar je betaalt overal. Moet het goedkoper zijn dan moet je ook kwaliteit inleveren.
Omdat de zorgtoeslag in 2023 wordt gebruikt om de koopkracht te stuwen. Naast het prijsplafond is dit één van de andere maatregelen die de regering neemt om gericht de koopkracht van mensen te ondersteunen.t14wo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:21:
[...]
Andere vraag:
De zorgtoeslag is verhoogd tot 154 euro (!) per maand. De goedkoopste polis zit op 100 euro. Dat betekent dat als je toeslag krijgt je gewoon 600 euro per jaar winst maakt. Volgens mij zit dáar eerder ruimte. Want waarom is die zorgtoeslag met tientalle euro’s omhoog gegaan, terwijl de premie veel minder hard gestegen is?
Dat de zorgtoeslag is verhoogd heeft dus (voor een deel) niet te maken met de zorgverzekeringen en zorgkosten.
Is het het juiste middel? In mijn ogen niet, maar het is nou eenmaal één van de vele knoppen waar de regering dit jaar aan draait.
Sowieso is het een misvatting dat hoogte van zorgverzekering representatief is voor de kosten van zorg.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:07:
Behalve de falende huisartszorg hier ben ik ook niet ontevreden maar 't wordt wel heel prijzig zo.
Gemiddelde zorgkosten per persoon zijn een veelvoud van de premie van de zorgverzekering. Of je die nou betaalt via zorgverzekering of andere belasting....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik neem aan dat het dan om twee partners en twee kinderen (die 18+ zijn) gaat?Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:33:
[...]
dit jaar 607 euro. 4 personen basisverzekering plus een simpele aanvullende.
Die kinderen hebben recht op zorgtoeslag. In dat geval is het vrij simpel: zij gaan zelf betalen voor de verzekering of ze gebruiken de zorgtoeslag om ergens anders in het huishouden kosten te drukken (bijv. de boodschappen).
Ik krijg eerder de sch*** van die zaken die ik alsnog zelf moet betalen maar waar ze dan een half jaar na dato mee aan komen kakken.
Eigen risico laat ik lekker op €380. Hoewel ik gewoon gezond ben, heb ik de laatste tijd toch wat van die kleine ingrepen gehad in het ziekenhuis. Dan ben ik liever toch in een keer door dat bedrag heen ipv dat ik tot €800 zelf kan bijbetalen.
[ Voor 36% gewijzigd door De_Bastaard op 04-01-2023 22:48 ]
Verder mag je in je handjes wrijven als je zorgverzekeringskosten nummer 2 kostenpost is. Denk dat veel mensen graag met je ruilen.
[ Voor 28% gewijzigd door HenkEisDS op 04-01-2023 22:50 ]
Goedkoopste optie voor 2023 zonder aanvullende pakketten, maximaal eigen risico, jaarbetaling en gebruik cashback zit rond de €100/maand.Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:33:
[...]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Belachelijk om zo misbruik te maken van toeslagen. Dit betekent gewoon dat je toeslagen niet hoeft te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.Uniciteit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:43:
[...]
Omdat de zorgtoeslag in 2023 wordt gebruikt om de koopkracht te stuwen. Naast het prijsplafond is dit één van de andere maatregelen die de regering neemt om gericht de koopkracht van mensen te ondersteunen.
Dat de zorgtoeslag is verhoogd heeft dus (voor een deel) niet te maken met de zorgverzekeringen en zorgkosten.
Is het het juiste middel? In mijn ogen niet, maar het is nou eenmaal één van de vele knoppen waar de regering dit jaar aan draait.
Naast de +10% minimumloon en de verhoging van de andere toeslagen gaat een minima er gewoon honderden euro’s op vooruit. Denk dat veel mensen met een (veel) hoger inkomen dit niet eens in absolute zin erbij krijgen. Laat staan procentueel. Er wordt wel héel hard aan de minima kant gestimuleerd.
Welke zorgverzekeraar, welke aanvulling zit er bij? Welk Eigenrisico heb je gekozen? Vrije keus zorg of beperkte keus? Voor allemaal een aanvulling of voor enkele personen?Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Zomaar wat neerzetten heeft dus geen nut? Ja het kan goedkoper op basis van de info die je nu stuurt.
[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 04-01-2023 22:52 ]
De totale zorgkosten zijn in de afgelopen 25 jaar meer dan x3 gegaan in NL en het bbp is maar met 37% gestegen. Gaat nog wel een dingetje worden in de aankomende 25 jaar.downtime schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:36:
[...]
Vraag eens aan een Amerikaan wat een zorgverzekering daar kost. Dan ben je blij dat je in NL woont.
Zorg is nu eenmaal duur. In veel landen is een groter deel "verstopt" in de belastingaanslag maar je betaalt overal. Moet het goedkoper zijn dan moet je ook kwaliteit inleveren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84047NED
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nederlanders?onepage=true
Laat je niet gek maken waardoor je op een ander (lees: minima) gaat afgeven.t14wo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
[...]
Belachelijk om zo misbruik te maken van toeslagen. Dit betekent gewoon dat je toeslagen niet hoeft te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
Naast de +10% minimumloon en de verhoging van de andere toeslagen gaat een minima er gewoon honderden euro’s op vooruit. Denk dat veel mensen met een (veel) hoger inkomen dit niet eens in absolute zin erbij krijgen. Laat staan procentueel. Er wordt wel héel hard aan de minima kant gestimuleerd.
Iemand die bijvoorbeeld €5000 bruto verdient gaat er op jaarbasis ook zo'n €1000 netto op vooruit!
Voor wat betreft het minimumloon: je gedachte leunt nu op "waarom zij meer dan iemand met een hoger inkomen?" Aan de andere kant is het minimumloon jarenlang echt achtergebleven en was een verhoging al enkele jaren hoog nodig. Voordeel voor de rest: een hoger minimumloon zorgt ook vaak voor hogere lonen bij de middenklasse. Daarnaast stroomt extra loon bij mensen met lage inkomens vaak direct de economie in, terwijl dat bij hoge inkomens vaak niet zo is.
Er zijn dus echt wel argumenten om dit te doen.
We betalen 2x 168,45 voor de zorg op maat met basis aanvullend en tandarts. Daarnaast dus een CZ Zorg op maat met jongeren aanvullende.
Hier vergoed mijn werkgever mijn zorgverzekering en krijgen we zorgtoeslag voor de 18 jarige.
Kosten per maand zijn dus netto maar 168 euro, dat is een veel leuker gesprek dan energie.
En het werkgeversdeel vergeet je dan voor het gemak?sorted.bits schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:59:
Wij zitten bij CZ, zijn met z’n 4en, waarvan 1x 18+ dochter (andere dochter is 15).
We betalen 2x 168,45 voor de zorg op maat met basis aanvullend en tandarts. Daarnaast dus een CZ Zorg op maat met jongeren aanvullende.
Hier vergoed mijn werkgever mijn zorgverzekering en krijgen we zorgtoeslag voor de 18 jarige.
Kosten per maand zijn dus netto maar 168 euro, dat is een veel leuker gesprek dan energie.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Een grove schande! Het kan in dit land toch niet zo zijn dat mensen met een hoog inkomen er minder op vooruit gaan dan de armen!t14wo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
Denk dat veel mensen met een (veel) hoger inkomen dit niet eens in absolute zin erbij krijgen. Laat staan procentueel.
Als je denkt dat minima het zo goed hebben, wat houdt je tegen om ook bij die groep te gaan horen?t14wo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
[...]
Belachelijk om zo misbruik te maken van toeslagen. Dit betekent gewoon dat je toeslagen niet hoeft te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
Hou er wel rekening mee dat er in die 25 jaar zo'n 2,5 miljoen mensen bij zijn gekomen, en dat het aandeel ouderen in de bevolking sterk is gestegen. In 2000 waren alle babyboomers nog aan t werk (op een enkele VUTer na), nu zijn die grotendeels gepensioneerd. Over 10-20 jaar is die (buitengewoon grote) groep grotendeels overleden.Ernemmer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:54:
[...]
De totale zorgkosten zijn in de afgelopen 25 jaar meer dan x3 gegaan in NL en het bbp is maar met 37% gestegen. Gaat nog wel een dingetje worden in de aankomende 25 jaar.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84047NED
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nederlanders?onepage=true
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Dat zijn toch geen kosten die ik heb?BCC schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:06:
[...]
En het werkgeversdeel vergeet je dan voor het gemak?
Nou en? Zowel iemand met minimumloon als iemand die modaal verdient is nog gewoon de pineut door 40 jaar aan loonmatiging (akkoord van Wassenaar is in 1982 gesloten). Iemand met het minimumloon mist ongeveer €14.000 op jaarbasis door het niet indexeren van het minimumloon met de productiviteit. Iemand met een CAO gemiddeld meer dan €12.000. De roof van de eeuw, tenzij er tijdens Operatie Juliana meer geroofd is. Die toeslagen zijn peanuts, en werknemers hebben recht op nog véél meer.t14wo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door icall5s op 04-01-2023 23:48 ]
Maar chronische ziekten als diabetes type 2 zullen nog veel meer toenemen en dat veroorzaakt weer een hele rits andere welvaartsziekten.GreatDictator schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:28:
[...]
Hou er wel rekening mee dat er in die 25 jaar zo'n 2,5 miljoen mensen bij zijn gekomen, en dat het aandeel ouderen in de bevolking sterk is gestegen. In 2000 waren alle babyboomers nog aan t werk (op een enkele VUTer na), nu zijn die grotendeels gepensioneerd. Over 10-20 jaar is die (buitengewoon grote) groep grotendeels overleden.
Is je opmerking sarcastisch? Zo niet, weet ik nog wel wat rechtse landen voor je waar je kunt woneneamelink schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:20:
[...]
Een grove schande! Het kan in dit land toch niet zo zijn dat mensen met een hoog inkomen er minder op vooruit gaan dan de armen!
Als je in loondienst bent, betaal je deze ook welBCC schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:14:
Als zzper krijg je zelfs een nog een rekening voor de inkomstafhankelijke zorgbijdrage - het wordt inderdaad steeds duurder. Het werkgeversdeel is ook niet mals.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Dus er zijn ook drie of vier inkomens in het huishouden met een totaal bruto bedrag van 125.000 euro bruto op jaarbasis? Wat is dan het probleem van 150 euro zorgpremie per maand, per lid van het huishouden?Wijnands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Want als die inkomens er niet zijn, zijn je netto zorgkosten door de (fors gestegen) zorgtoeslag een stuk minder.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Jullie weten niet hoe goed jullie het hebben. In Duitsland betalen we 15,8% van ons bruto inkomen aan zorgpremie tot een maximum van €788,03 per persoon per maand. Overigens zit je met een loon van 66k per jaar al aan dat maximum. Dit is bij Techniker Krankenkasse, waar je bijna altijd bij zit als IT'er.Ernemmer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Inderdaad
Zorgverzekeringswet 3283 euro
Zorgverzekering 1700
Bijna 5k aan kosten in 2022 voor de NLse zorg en gebruik er niks van.
Over paar jaar is het helemaal niet meer te betalen.
Dit topic is gesloten.