dkdkdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:56:
Bedankt voor de info, ik ga dat andere topic ook bestuderen. Intussen dacht ik het zelfs zonder zoneklep te kunnen doen, gewoon de thermostaat het stopcontact voor de pomp laten schakelen. Geen warmtevraag in de ruimte --> pomp loopt niet --> geen werkende vloerverwarming. Misschien te simpel gedacht?
ja en nee. enerzijds ja dat kan. maar een 220 volt thermostaat kan weer niet je cv ketel schakelen. de cv ketel aan/uit is meestal 24 volt. de zonekleppen die ik bespreek hebben een aansluiting voor een kamerthermostaat (zwakstroom 24 volt) en de aansluiting voor de cv ketel is een ingebouwd relais. de thermostaat die jij hebt kan waarschijnlijk maar maximaal 24 volt schakelen en is niet voor 220 volt.
en je moet om het verhaal te volgen dus starten met een 220 volt thermostaat voor de pomp.
en daarnaast moet je dus een relais voor de cv ketel erbij knopen deze moet 220/24 volt zijn.
welke je ook op het geschakelde stopcontact moet aansluiten. dat is allemaal nog niet zo moeilijk.
beide worden dan geschakelt door de 220 volt thermostaat. als je mijn uitleg/verhaal nog kan volgen.
en je cv ketel krijgt op deze manier geen 220 volt op zijn zwakstroom aansluiting /flikker.
want er zit immers een relais voor gebouwt. je kopiert nu eigenlijk een bestaant concept.
eventueel kan je ook iets met een adapter maken. dat je bijvoorbeelt een 24 volt/24 volt 24relais maakt.
en de adapter mee laat draaien met de pomp. op hetzelfde stopcontact aansluiten dus.
zo heb je ook gelijk een aansluiting voor je cv ketel/een aansturing voor je cv ketel vanaf beneden.
maar nu de technische aspecten een pomp moet 1 x per 24 uur draaien van pomp politie.
om vastzitten te voorkomen. en hoe ga je dat er dan inbouwen als het zomers 25 graden is ?
een pompschakelaar heeft dit allemaal ingebouwd zitten. maar die werkt op basis van de aanvoersensor
heeft weer geen kamer thermostaat aansluiting. dus dat schiet gewoon nog steeds niks op.
met een zone klep en pomp schakelaar ben ik gewoon in 1 keer klaar. en hoef ik niks te knutselen.
en heb ik alle aansluitingen die ik nodig heb. en het staat ook wat professioneler naar de klant toe.
na wordt ik meestal per klus of per uur betaalt dus ik werk veel met kant en klare producten.
buiten het feit dat ik ook niet de kennis heb om een complete besturingsmodule te programmeren.
ga je zelf leggen wel graag 5 lagen pex of henco of upponor vloerverwarming en hoh 10 centimeter
en ook graag een bodem isolatie of tussen isolatie en randfolie die laatste is het belangrijk,
als je een losse vloer gaat storten anders gaan je muren zetten en dat laatste is niet echt fijn.
kan je opnieuw beginnen met het bouwen van je huis. dus dat moet je echt niet vergeten.
en een slakkenhuis patroon. ga je zelf leggen bekijk even de volgende serie over vloerverwarming.
https://www.youtube.com/r...eggen+loodgieter+den+haag
na is dit vooral of frezen van vloerverwarming. bij een op netten of noppen vloer is het net weer anders.
en moet je dus randfolie toepassen om het zetten van je muren te voorkomen. en maak je groepen niet te lang. 80 meter/90 meter maximaal. die andere rollen zijn voor in fabriekshallen bedacht. niet voor thuis.
en succes met leggen. ik vindt het altijd maar een k klus. maar goed ben blij als het er weer inlicht.
en ik mag eigenlijk niet klagen want ik krijg in tegenstelling tot de meeste mensen hier wel geld voor.
[
Voor 5% gewijzigd door
miciel op 06-01-2023 13:26
]