Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
We gaan vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond en dan wordt dit de nieuwe situatie:
  • Radiatoren op twee verdiepingen met slimme knoppen van Netatmo (Tado alternatief)
  • Vloerverwarming + 1 radiator (zonder knop zodat de CV altijd warmte kwijt kan en er geen overdruk ontstaat) in de woonkamer
  • Eén thermostaat op de eerste verdieping voor de radiatoren
  • Eén thermostaat op de begane grond voor de vloerverwarming
Beide thermostaten zijn van het type aan/uit en kunnen dus parallel geschakeld de CV aansturen.

Nu wil ik dat de thermostaat beneden ook de vloerverwarming aanstuurt. Wat is daarvoor de beste manier? Kan ik een standaard slimme knop gebruiken als 'zoneklep'? Kan ik de thermostaat ook gebruiken om de pomp aan/uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Of moet ik gaan voor een standaard systeem waarbij de thermostaatknop van de verdeler op basis van de return bepaalt of er warm water bij moet en de pomp aangeschakeld wordt door een voeler? Enige risico is dan volgens mij dat als de thermostaat in de kamer zegt dat er nog geen warmte nodig terwijl er in de kamers boven wel warmte nodig is (CV aan), de vloerverwarming wel kan gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:36
eigenlijk moet je naar een zoneklep. honywell of danfos amz 112. en daarop een thermostaat aansluiten en vanaf de zoneklep doorlussen naar je cv ketel. beide merken hebben een doorlus contact. voor cv ketel aan/uit. gebruikt dit doorlus contact.
(je kan naar mijn weten deze apparaten niet paralel bedraden. omdat dan zowel de voeding van de zoneklep en de voeding van de cv ketel door hetzelfde draadje lopen. er is dan vrij veel kans op ellende. daarom is ook het doorlus contact erin gezet. 2 thermostaten parallel zetten zoals jij in je startpost zet kan gewoon wel omdat er geen extra voeding aanwezig is. een thermostaat is een soort relais. je startpost is dus vrij goed)

eigenlijk moet je naar 2 keer een zone klep. 1 voor je radiatoren en 1 voor je vloerverwarming cirquit. er zijn meerdere personen die dit systeem hebben. moderne pomp kan gewoon 24/7 laten draaien. oudere pomp een pompschakelaar ertussen knopen. werkt op basis van of er wam water door leidingen heen loopt.

en je moet nog een bypas ventiel laten instaleren. of danfos of een goedkope. kijk maar even welke je wilt danfos advos is fijn als er echt nergens meer een radiator open staat. zit een klein gaatje in voor drukverschil op te vangen. en de goedkopere hebben dat kleine gaatje niet. reden voor het bypasventiel omdat je bij de cv ketel nu beide groepen/zones dicht kan zetten. waardoor je ketel zijn druk niet meer fatsoenlijk kwijt kan.

en daarnaast. zet er gewoon een standaard verdeler van robot in. met thermostaatkraan en extra inregel ventiel. de pro serie dus, en voldoende groepen. deze verdeler zet je schematisch gezien achter de zone klep. met het doel om overmatig opwarmen te voorkomen. bij warmte vraag opent de zone klep, en gaat je cv ketel aan. mits die zone klep is doorgelust naar je cv ketel. de thermostaatkraan voorkomt dat je vloer te heet wordt en doet verder niks. hij mengt alleen maar aanvoer en retour water. zoals het ooit bedoelt is.
ik bedoel dus deze verdeler. https://www.123installati...7_t3SgYg_ejRoCYcoQAvD_BwE dan is gelijk je vloer beveiligt tegen een te hete temperatuur. pomp heeft een maximaal beveiliging. voor als het misgaat. daarnaast mengt deze vloerverwarmingsverdeler aanvoer en retour water op basis van gemeten/ingestelde aanvoertemp.

maar inderdaad zoals je opmerkt zijn het domme dingen die geen ruimte tempetuur meten en als je dat wil fixen moet je er dus door er een zoneklep voor plaatsen. (uitzonderingen gelden bij mensen die maar 1 kamerthermostaat hebben natuurlijk zoals het systeem ooit in de vorige eeuw bedacht was)

plaatje bij het praatje/topic bij het praatje. (anders wordt het veel te lastig)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2152502
nu zijn dit radiatorverdelers. maar voor vloerwarming wordt hetzelfde verhaal.

theoretisch gezien kan je ook naar 1 zone klep. voor de vloerverwarming. omdat je boven toch allemaal thermostaatkranen hebt. hoeft daar niet persee een zoneklep voor. anderzijds 2 exact dezelfde systemen vinden de meeste mensen wel fijn om te begrijpen/volgen.

en als je nou die radiator voor het omlopen zo zet dat deze ook nog kan omlopen als de zoneklep gesloten is. oftewel de radiator moet dus voor de zone klep. dan scheelt dat weer wat technische problemen.
zet je hem achter de zoneklep. oftewel bij de vloerverwarming verdeler. ja dan moet je naar een bypass ventiel toe. deze reden hiervoor staat al eerder post. (ik blijf anders bezig met herhalen. )

om een lang verhaal kort te maken het wordt dus een combinatie van zonekleppen en een vloerverwarming verdeler met thermostaatkraan. (je zat stiekem al een beetje op het goede spoor)

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 06-01-2023 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Bedankt voor de info, ik ga dat andere topic ook bestuderen. Intussen dacht ik het zelfs zonder zoneklep te kunnen doen, gewoon de thermostaat het stopcontact voor de pomp laten schakelen. Geen warmtevraag in de ruimte --> pomp loopt niet --> geen werkende vloerverwarming. Misschien te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
En anders zou die zoneklep een standaard 'slimme radiatorkraan' kunnen zijn (met daaronder de begrenzer voor de temperatuur)?
Gaat niet werken, die kraan meet zelf de temperatuur, luistert niet naar de thermostaat.
Bij Netatmo heb je wel het relais dat communiceert met de slimme thermostaat. Ik denk dat dat relais de zoneklep moet kunnen bedienen. Dit ga ik bij hen opvragen, want de website is erg beperkt.

[ Voor 57% gewijzigd door dkdkdk op 06-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
dkdkdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:56:
Bedankt voor de info, ik ga dat andere topic ook bestuderen. Intussen dacht ik het zelfs zonder zoneklep te kunnen doen, gewoon de thermostaat het stopcontact voor de pomp laten schakelen. Geen warmtevraag in de ruimte --> pomp loopt niet --> geen werkende vloerverwarming. Misschien te simpel gedacht?
ja en nee. enerzijds ja dat kan. maar een 220 volt thermostaat kan weer niet je cv ketel schakelen. de cv ketel aan/uit is meestal 24 volt. de zonekleppen die ik bespreek hebben een aansluiting voor een kamerthermostaat (zwakstroom 24 volt) en de aansluiting voor de cv ketel is een ingebouwd relais. de thermostaat die jij hebt kan waarschijnlijk maar maximaal 24 volt schakelen en is niet voor 220 volt.

en je moet om het verhaal te volgen dus starten met een 220 volt thermostaat voor de pomp.
en daarnaast moet je dus een relais voor de cv ketel erbij knopen deze moet 220/24 volt zijn.
welke je ook op het geschakelde stopcontact moet aansluiten. dat is allemaal nog niet zo moeilijk.
beide worden dan geschakelt door de 220 volt thermostaat. als je mijn uitleg/verhaal nog kan volgen.
en je cv ketel krijgt op deze manier geen 220 volt op zijn zwakstroom aansluiting /flikker.
want er zit immers een relais voor gebouwt. je kopiert nu eigenlijk een bestaant concept.

eventueel kan je ook iets met een adapter maken. dat je bijvoorbeelt een 24 volt/24 volt 24relais maakt.
en de adapter mee laat draaien met de pomp. op hetzelfde stopcontact aansluiten dus.
zo heb je ook gelijk een aansluiting voor je cv ketel/een aansturing voor je cv ketel vanaf beneden.

maar nu de technische aspecten een pomp moet 1 x per 24 uur draaien van pomp politie. ;)
om vastzitten te voorkomen. en hoe ga je dat er dan inbouwen als het zomers 25 graden is ?
een pompschakelaar heeft dit allemaal ingebouwd zitten. maar die werkt op basis van de aanvoersensor
heeft weer geen kamer thermostaat aansluiting. dus dat schiet gewoon nog steeds niks op.
met een zone klep en pomp schakelaar ben ik gewoon in 1 keer klaar. en hoef ik niks te knutselen.
en heb ik alle aansluitingen die ik nodig heb. en het staat ook wat professioneler naar de klant toe.
na wordt ik meestal per klus of per uur betaalt dus ik werk veel met kant en klare producten.
buiten het feit dat ik ook niet de kennis heb om een complete besturingsmodule te programmeren.

ga je zelf leggen wel graag 5 lagen pex of henco of upponor vloerverwarming en hoh 10 centimeter
en ook graag een bodem isolatie of tussen isolatie en randfolie die laatste is het belangrijk,
als je een losse vloer gaat storten anders gaan je muren zetten en dat laatste is niet echt fijn.
kan je opnieuw beginnen met het bouwen van je huis. dus dat moet je echt niet vergeten.

en een slakkenhuis patroon. ga je zelf leggen bekijk even de volgende serie over vloerverwarming.
https://www.youtube.com/r...eggen+loodgieter+den+haag
na is dit vooral of frezen van vloerverwarming. bij een op netten of noppen vloer is het net weer anders.
en moet je dus randfolie toepassen om het zetten van je muren te voorkomen. en maak je groepen niet te lang. 80 meter/90 meter maximaal. die andere rollen zijn voor in fabriekshallen bedacht. niet voor thuis.
en succes met leggen. ik vindt het altijd maar een k klus. maar goed ben blij als het er weer inlicht.
en ik mag eigenlijk niet klagen want ik krijg in tegenstelling tot de meeste mensen hier wel geld voor.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 06-01-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Aanleg laten we doen, het is nu een houten vloer, wordt egaliseren, 15cm isolatie, beton (zwevend), vloerverwarming, dekvloer. De installatie wordt wat mij betreft een standaard installatie, zoiets als Verdeler, maar dan met pompschakelaar erbij. Als er dan nog een zoneklep tussen komt die aangestuurd kan worden door het relais een een bypass, dan ben ik toch klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
dkdkdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:45:
Aanleg laten we doen, het is nu een houten vloer, wordt egaliseren, 15cm isolatie, beton (zwevend), vloerverwarming, dekvloer. De installatie wordt wat mij betreft een standaard installatie, zoiets als Verdeler, maar dan met pompschakelaar erbij. Als er dan nog een zoneklep tussen komt die aangestuurd kan worden door het relais een een bypass, dan ben ik toch klaar?
eerst even een instalatie bijschrijving maken. dan pas verder kijken. (anders zijn we lang bezig)
1 je hebt een vloerverwarming verdeler. linkje is prima. toeters en bellen zijn niet verplicht.
2 de zone klep. in de aanvoer van de verdler. (thermostaatkraan moet blijven zitten)
3 ketel relais. welke zit aangesloten op de zone klep. (ja dat kan technisch gezien)
4 het singaal vanaf de zone klep naar je cv ketel. (oftelwel het interne relais van de zone kelp)

stel je benden verdieping wordt koud wat gebuert er dan. de thermostaat zegt ik heb het koud.
het ketel relais zet de zoneklep open. de zone klep zegt tegen de ketel dat ie moet gaan branden.
opzich allemaal leuk verhaal. maar als de boven verdieping warmte wil wordt het benden ook warm.
omdat je zone klep mee is genomen in de schakeling. (mocht je het nog volgen. en dat wil je niet)

dus je moet boven ook een ketel relais en eventueel een zone klep hebben voor de bovenverdieping.
je moet je huis dus gaan opdelen in 2 zones. maar dus ook leterlijk zoals je vermoedt ik al gedaan hebt.

kleine sidenote. dit werkt alleen als je 2 keer een aan uit thermostaat/ketel relais instaleert.
bij opentherm kan je dit geintje vergeten. open therm heeft maar 1 signaaltje. helaas.
wat je wel zou kunnen doen ipv zone klep een extra thermostaatkraan met grote doorlaat. (hoge kvw waarde)
en daarop een slimme knop. die verbonden is met de nemato kamer thermostaat.
(hopelijk dat dan de thermostaat is intestellen als temperatuur sensor. voor die ruimte.
thermostaatkraan in kast is zonder deze instellingen een klein beetje zinloos..)

let wel op dat de aanvoer en retour leiding voor de vleorverwarmings unit groot genoeg zijn.
liefst 26 mm. of naar 32. zodat je later makkelijker om kan naar een warmte pomp.
met 20 mm kan je dat vergeten. (gebeurt helaas nog te vaak dat ze er geen rekening ermee houden)
let op dat ze ontluchters plaatsen op de aanvoer en de retour van de verdeler. wordt vaak vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik zie het met nu zo voor me. De blauwe lijnen zijn bedraad, de gestippelde draadloos. Er moet nog een bypass is en een pompschakelaar. Deze pompschakelaar zou dan bediend worden door de zoneklep en zou ook 1x per dag geschakeld moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNtqy1DPaYezr_MzrZ-1-zr92XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kO9rVjCYHEWnVWy65rtWvYHX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
dkdkdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:18:
Ik zie het met nu zo voor me. De blauwe lijnen zijn bedraad, de gestippelde draadloos. Er moet nog een bypass is en een pompschakelaar. Deze pompschakelaar zou dan bediend worden door de zoneklep en zou ook 1x per dag geschakeld moeten worden.
[Afbeelding]
een pomp schakelaar heeft geen externe aansluting voor een thermostaat of zoneklep etc.
een pompschakelaar heeft een temperatuur sensor. die tyrap je op de aanvoerleiding.
als er warm water voorbij komt geeft deze de opdracht aan de pomp om te gaan draaien.
misschien moet je hem wel schrappen omdat starten en stoppen juist voor problemen zorgt.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1843779

ik hoop dat je 'hooft/benden' thermostaat in staat is om zowel de zoneklep en de cv ketel aan te sturen.
en anders moet je een draadje trekken vanuit je zoneklep naar boven/naar je cv ketel.
(leg alvast een buisje in je vloer. van 3/4 slagvast pvc. voor eventuele latere ellende)
(van de zoneklep naar de ketel. en van de ketel naar de thermostaat of in een serie.)
(ik krijg als het moet heus wel 2 signaalkabels in een buisje. en jij ook dat is erg dun spul)

de danfoss amz is technisch wel sterker is een kogelkraan/ de honnywell. soort drieweg/tweeweg klep.
verder goed paint skil en een duidelijke tekening. ik hoop dat het allemaal lukt en werkt.
ik zit helaas niet in netamo. ik doe meer met honnywell of tado. maar das heel ander spul.
(vraag voor de grap eens wat zij adviseren in deze kwestie ik denk dat het wel zullen weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik heb het bij Netatmo gevraagd, hopelijk komen ze snel met een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel92
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:05
dkdkdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:21:
Ik heb het bij Netatmo gevraagd, hopelijk komen ze snel met een antwoord
Heb je al antwoord gehad van Netatmo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Nee, nooit. En vanwege verhuizing ga ik er ook niet meer achteraan.
Pagina: 1