Stadswarmte sluipverbruik en druppelen (twee vragen in één)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 16:24
Over twee zaken van mijn stadswarmte-installatie (Eneco, regio Ypenburg, 2010-bouwjaren) kan ik geen duidelijkheid vinden op internet. Zie de bijgesloten foto voor mijn type AGH-installatie.

- Het inlaatventiel druppelt, en ik denk best vaak gezien de kalkaanslag op de leiding eronder. Waar komt dit door en is het de bedoeling? Wat ik kan vinden over die dingen, is dat je ze doorgaans aansluit op iets. Bij ons komt hij op niks uit en druppelt hij dus zachtjes op de grond (en in een schaaltje als test afgelopen dag). Hoort het druppelen, en zo niet, wat moet ik doen?
- Daarnaast is mijn sluipverbruik (ik let er nu beter op omdat ik mijn waardes met vorig jaar wil vergelijken na waterzijdig inregelen) 0,01GJ per nacht. Is dit normaal? Het gaat dan om ongeveer 8 uur later. Ik lees wel dat sommige warme-installaties een warmhoud-functie hebben. Is dat bij mijn type ook zo? Het gaat om bijna niks. Maar als het niet klopt, klopt het niet. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLt7-tO6ATtezbh6QbjrigFTIBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZsAOL2f0fzXe39dhsoCFNkM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ap3nr0ts op 03-01-2023 20:01)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:05
Het is warm daar dus alles verdampt en dus continue vochtig.
Of het heel veel kwaad kan betwijfel ik, maar het is ook nergens goed voor, gewoon dat water opvangen en af en toe weggooien zou ik doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het druppelen van een inlaatcombinatie is by design; als koud water warm wordt, neemt het meer ruimte in en om te voorkomen dat de druk te hoog oploopt voert hij wat water af.
Het gaat als het goed is om kleine hoeveelheden per dag (past in een kopje, want je hebt geen boiler).
Wel slordig dat het niet netjes afgevoerd wordt.

Over sluipverbruik kan ik je niet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2023 19:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Proton_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:01:
Het druppelen van een inlaatcombinatie is by design; als koud water warm wordt, neemt het meer ruimte in en om te voorkomen dat de druk te hoog oploopt voert hij wat water af.
Het gaat als het goed is om kleine hoeveelheden per dag (past in een kopje, want je hebt geen boiler).
Wel slordig dat het niet netjes afgevoerd wordt.

Over sluipverbruik kan ik je niet helpen.
Thanks! Daarom verwarde het me inderdaad. Het zit nergens op aangesloten. Ik merk dat warm kraanwater uit de buis links ervan komt. Drinkwater komt uit een andere meter vanuit de grond voor zover ik kan zien. Wat die buis überhaupt voor nut heeft, snap ik dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Toen mijn oude warmtewisselaar zo lekte, werd hij binnen een week gratis vervangen door eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
MSXBas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:12:
Toen mijn oude warmtewisselaar zo lekte, werd hij binnen een week gratis vervangen door eneco.
Lekte hij echt of ook alleen uit inlaatventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij is dat de inlaat combinatie die koud water invoert om te verwarmen naar warm kraanwater.
@Proton_ vertelde het nut er al van.

Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van het sluipverbruik, er zit een kleine boiler in die warm gehouden wordt, zodat je snel warm water uit de kraan krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:22:
Volgens mij is dat de inlaat combinatie die koud water invoert om te verwarmen naar warm kraanwater.
@Proton_ vertelde het nut er al van.

Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van het sluipverbruik, er zit een kleine boiler in die warm gehouden wordt, zodat je snel warm water uit de kraan krijgt.
LOGISCH. Haha. Ik bedacht me steeds: waarom komt er koud water uit de grond en via de installatie? Het is veel logischer dat dat vanuit de waterleiding komt inderdaad, gezien stadswarmte-water veel zuurder en niet te drinken is. Als het druppelen normaal is, mooi. Dan is het dus gewoon slordig aangesloten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja hij hoort boven een afvoer te hangen, maar die is waarschijnlijk niet beschikbaar daar dus heeft de monteur het maar gewoon weg gelaten.
Bij onze cv ketel zit er ook een en ook een overstort beveiliging die beiden geen afvoer hadden.
Dat heb ik toen bij de oplevering alsnog laten maken en de cv monteur mopperde maar dat hij het overbodig vond, maar dat is het uiteraard niet.
Het lekt niet veel water maar de hele boel wordt daar vochtig en alles gaat roesten als je het gewoon laat lopen.

Zou er een bakje onderzetten en af en toe leeggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Geruststellend en fijn verhaal, thanks. ;) Als Eneco even kan bevestigen dat ik inderdaad een warmhoud-functie heb, ga ik nu hopelijk genieten van mijn waterzijdige inregeling en besparing, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:33:
Ja hij hoort boven een afvoer te hangen, maar die is waarschijnlijk niet beschikbaar daar dus heeft de monteur het maar gewoon weg gelaten.
Bij onze cv ketel zit er ook een en ook een overstort beveiliging die beiden geen afvoer hadden.
Dat heb ik toen bij de oplevering alsnog laten maken en de cv monteur mopperde maar dat hij het overbodig vond, maar dat is het uiteraard niet.
Het lekt niet veel water maar de hele boel wordt daar vochtig en alles gaat roesten als je het gewoon laat lopen.

Zou er een bakje onderzetten en af en toe leeggooien.
dan had je geen VHR ketel hoop ik. Omdat mijn riool lek was, met emmers moeten werken.
1 emmer in de week van 10L. Noem dat een beetje.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is stadsverwarming en als het zoveel zou zijn had hij dat ondertussen wel gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat druppelen is inderdaad normaal. Bij mijn afleverset zit er wel een buisje aan, wat gewoon richting de kruipruimte wordt afgevoerd.

Sluipverbruik klopt ook. Je warmtewisselaar wordt warmgehouden. In mijn geval is het 4MJ (0,004GJ) per dag aan sluipverbruik (in de zomermaanden).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Aiolos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:47:
Dat druppelen is inderdaad normaal. Bij mijn afleverset zit er wel een buisje aan, wat gewoon richting de kruipruimte wordt afgevoerd.

Sluipverbruik klopt ook. Je warmtewisselaar wordt warmgehouden. In mijn geval is het 4MJ (0,004GJ) per dag aan sluipverbruik (in de zomermaanden).
Dat kan best kloppen dan, als de mijne nu al 3 nachten 0,01GJ na een nacht van 8 uur is. Thanks!

Het enige wat ik nog me nog afvraag, is of die corrosie in de afvoerleiding van warm kwaad kan. Dat koper zit dus wel onder de groen en kalkaanslag. Verstandig om dat schoon te maken en hoe? Of lekker laten als het niet lekt? Niks doen is altijd het makkelijkst. :+

@Dapdodo @Ben(V) Het is inderdaad vochtig, geen waterpaleis. Het lijkt meer op condens dan een plas als ik er niks onder heb qua bakje.

[ Voor 8% gewijzigd door ap3nr0ts op 03-01-2023 19:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Of het heel veel kwaad kan betwijfel ik, maar het is ook nergens goed voor, gewoon dat water opvangen en af en toe weggooien zou ik doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:51:
... 0,01GJ na een nacht van 8 uur ...
0,01 GJ × 24 / 8 × 365 = 10,95 GJ / jaar
1 GJ kost € 47,38

Dus je bent al € 518,81 per jaar kwijt aan dit "sluipverbruik".

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:57:
Doen we dat. :) Corrosie niet erg dus?

@Juup 0,001. Sorry, haha. Ik had al gerekend dat het met dit tempo qua kosten te overzien is, maar ik ben iets te perfectionistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Je kunt proberen of je met een buisje of slangetje richting de kruipruimte kan, dan ben je het water uit je meterkast kwijt.
Het gaat al jaren goed, maar is toch wat slordig, zeker als het rechtstreeks op een buis druppelt

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ap3nr0ts schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Lekte hij echt of ook alleen uit inlaatventiel?
geen idee, was een ander model aflever-set. Maar blijkbaar teveel corrosie/lekkage en werd snel vervangen.

@Aiolos Volgens mij hoort de meterkast aan de onderzijde dicht te zijn, anders heb je een lek in je isolatieschil? In mijn oude huis waren alle gaten onder de aflever-set in ieder geval afgedicht.

[ Voor 16% gewijzigd door MSXBas op 04-01-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
MSXBas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:57:
[...]

geen idee, was een ander model aflever-set. Maar blijkbaar teveel corrosie/lekkage en werd snel vervangen.

@Aiolos Volgens mij hoort de meterkast aan de onderzijde dicht te zijn, anders heb je een lek in je isolatieschil? In mijn oude huis waren alle gaten onder de aflever-set in ieder geval afgedicht.
Ja, uiteraard graag dicht, maar met een zwanehals waar water in staat is het ook dicht ;)
(ik zou er ook niet speciaal een gat voor in de vloer boren (al is het maar vanwege het risico van leiding doorboren), maar als er stiekem toch nog ergens een gaatje is, dan kun je daar natuurlijk een slangetje doorduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Aiolos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Ja, uiteraard graag dicht, maar met een zwanehals waar water in staat is het ook dicht ;)
(ik zou er ook niet speciaal een gat voor in de vloer boren (al is het maar vanwege het risico van leiding doorboren), maar als er stiekem toch nog ergens een gaatje is, dan kun je daar natuurlijk een slangetje doorduwen.
Ik heb nog nooit een plasje gezien. Ik heb deze week geen tijd en nog een pvc buis liggen voor een ander klusje. Ik heb als luie tussenoplossing even bedacht dat ik daar een stuk van afsnijd, over die inlaatklep doe, zodat het wel naar de grond loopt op een plek die niks anders nat maakt. Netjes afgewerkt is het al een jaar niet (woon hier nu ongeveer een jaar), en het heeft nog nooit blank gestaan. Ik zat al te kijken voor gaten, maar die zijn er helaas niet, en ik weet niet waar het water dan terecht gaat komen. Misschien over elektra-zooi?

PS Nu even 2 dagen een bakje eronder, zodat ik weet of het inderdaad maximaal dat kopje is. Vanochtend na douchen was het hoogstens een vrij kleine soeplepel.

[ Voor 7% gewijzigd door ap3nr0ts op 04-01-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Ik heb nog nooit een plasje gezien. Ik heb deze week geen tijd en nog een pvc buis liggen voor een ander klusje. Ik heb als luie tussenoplossing even bedacht dat ik daar een stuk van afsnijd, over die inlaatklep doe, zodat het wel naar de grond loopt op een plek die niks anders nat maakt. Netjes afgewerkt is het al een jaar niet (woon hier nu ongeveer een jaar), en het heeft nog nooit blank gestaan. Ik zat al te kijken voor gaten, maar die zijn er helaas niet, en ik weet niet waar het water dan terecht gaat komen. Misschien over elektra-zooi?
Prima oplossing.
(door de vloer zou het in je kruipruimte terechtkomen (als je die hebt), op klei/zand/.., of in je kelder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Ik vond dit topic op de search, en heb denk ik een vergelijkbare vraag/probleem.

Ook hier een AGH unit via Eneco stadsverarming. Ik heb (dacht ik) de vloerverwarming dichtgezet middels de 2 groene hendels (aan- en afvoer). Toch krijg ik elke maand een bericht dat ik 0,23 GJ heb verbruikt (á € 10,03). Toch jammer.

Warm water loopt trouwens via Evides, dus dit is puur warmte.

Hoort dit?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
SeatRider schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:02:
Ik vond dit topic op de search, en heb denk ik een vergelijkbare vraag/probleem.

Ook hier een AGH unit via Eneco stadsverarming. Ik heb (dacht ik) de vloerverwarming dichtgezet middels de 2 groene hendels (aan- en afvoer). Toch krijg ik elke maand een bericht dat ik 0,23 GJ heb verbruikt (á € 10,03). Toch jammer.

Warm water loopt trouwens via Evides, dus dit is puur warmte.

Hoort dit?
Ik zou gaan klagen, 120 euro per jaar heb je mobiel abbo voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@SeatRider goed dat je dit topic gevonden hebt, welke oorzaken van je voorganger heb je al uitgesloten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Proton_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:37:
@SeatRider goed dat je dit topic gevonden hebt, welke oorzaken van je voorganger heb je al uitgesloten?
Ik heb geen lekkage, maar er werd gesuggereerd dat een bepaald sluipverbruik normaal is. Daar zoek ik bevestiging voor.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1