Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup
ziet er strak uit. welke kaart gebruik je voor de agenda?sheane schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:20:
Hier een blik op de iPad/mobiele interface. Zitten nog een paar styling elementen in die ik nog moet aanpakken, maar de rest is best goed werkend nu.
Als ik in onder System Hardware kijk kan ik zulke devices niet terug vinden. Ook geen `/dev/ttyACMx`.
Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup
Waar draai je HA op?Andre-85 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:27:
@RudolfR
Als ik in onder System Hardware kijk kan ik zulke devices niet terug vinden. Ook geen `/dev/ttyACMx`.
who put a "stop payment" on my reality check
Ik ben van HAOS 17.2 naar 17.3 gegaan en mijn USB-Stick-Zigbee-Zwave/Aeotec_Z-stick_10_Pro (Zigbee deel via Zigbee2MQTT), geeft de foutmelding dat /dev/ttyUSB0 al in gebruik is.Andre-85 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:18:
Na een Home Assistent Operating System update van 15.x naar 17.3 wordt mijn Conbee II stick niet meer herkend. Als ik deCONZ probeer te starten krijg ik:code:Een reboot fixte het helaas ook niet. Iemand een idee wat dit kan zijn?
1Device '/dev/ttyACM0' does not exist in deCONZ (core_deconz).
/dev/ttyUSB0 staat gespecificeerd bij de configuratie van de Zigbee2MQTT App (Add-on).
Ik draai Home Assistent (HA) op een een x86 mini-pc met alleen HAOS.
Ik heb onder HA hardware gekeken en dat klopt , daar staat na de HAOS 17.3 update:
- /dev/ttyUSB0 is nu gekoppeld aan mijn P1 Slimme meter (USB-kant)
- /dev/ttyUSB1 is nu gekoppeld aan mijn USB-Stick-Zigbee-Zwave/Aeotec_Z-stick_10_Pro
Ik heb bij de configuratie van Zigbee2MQTT /dev/ttyUSB0 verandert in /dev/ttyUSB1 , de App gestart en alles loopt weer prima. Dus wat @RudolfR hier post als oorzaak/oplossing werkt voor mij op mijn X86 mini- PC met alleen HAOS. Het kan zijn dat op andere hardware of op X86 met HA onder bijv. Proxmox of VM het net weer anders werkt ( het waarom @DaRk PoIsOn naar je hardware/setup van HA vraagt).
In mijn review van de Aeotec_Z-stick_10_Pro staat dit "probleem nieuwe versie HAOS" ook beschreven. Zie foto 7 en 8 (achteraan scherp uit te vergroten). Aldaar in de review reactie van @Raymond Deen wordt de oplossing "gebruik Alias" aangegeven (met een link naar de uitleg). Ik ben nog "te lui" geweest om het eens uit te zoeken en hierop aan te passen, Zie review:
Aeotec Z-Stick 10 Pro (Zigbee 3.0 & Z-wave-LR) review door Antonio di
Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.
Misschien goed om aan te vullen: dit probleem wordt niet veroorzaakt door een update van HAOS, maar simpelweg door je machine te rebooten. De ene keer is usb-device X sneller met initialiseren en praten met je OS, de andere keer usb-device Y, etc. En op volgorde van wie het eerst is krijgen ze een nummer toegekend.Antonio di schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 02:39:
Ik heb onder HA hardware gekeken en dat klopt , daar staat na de HAOS 17.3 update:
- /dev/ttyUSB0 is nu gekoppeld aan mijn P1 Slimme meter (USB-kant)
- /dev/ttyUSB1 is nu gekoppeld aan mijn USB-Stick-Zigbee-Zwave/Aeotec_Z-stick_10_Pro
Ik heb bij de configuratie van Zigbee2MQTT /dev/ttyUSB0 verandert in /dev/ttyUSB1 , de App gestart en alles loopt weer prima.
Ook heeft dit niet specifiek met je z-wave stick of HAOS te maken, dit speelt bij elk usb-device en Linux.
De kans is nu nog net zo groot aanwezig dat de boel weer kapot gaat bij je als je nu reboot, ook al update je nu HAOS niet.
De enige juiste manier om dit te voorkomen is "serial-by-id" te gebruiken. De manier die je nu toepast werkt alleen betrouwbaar als je maar 1 usb-device hebt
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 07-05-2026 07:12 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Gisteravond even de software van PowerWalker op mijn laptop geïnstalleerd en de UPS daaraan gehangen. Het blijkt dat de UPS zegt zo'n 37-40 reserve te hebben. Ik heb een 12V 10 Ah, dus 120 Wh, batterij en bij mij draait alles bij elkaar ook zo'n 30-32 W. Het lijkt erop dat de batterij dus al redelijk gedegradeerd is. Eens even opzoeken van wanneer die is en anders maar preventief vervangen.HuismAndré schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:20:
[...]
Grote probleem bij zo'n XX% optie lijkt me het feit dat je dan met meerdere merken moet gaan overleggen hoe je dat definieert en implementeert. En wie verantwoordelijk is als blijkt dat de UPS toch afgeschakeld is ondanks de 'ik zit nog op xx procent' melding.
Je kunt ook kijken welke belasting je aan de UPS hangt. In mijn geval is dat een redelijk constante 30W (Glasvezelmodem/router, switches, Watermeter, Pi-2 en NAS) zodat de 84Wh accu in m'n UPS het een dikke 2 uur vol zou houden (in nieuwstaat). Accu wordt elke 4 jaar preventief vervangen. Met enige buffer zou ik dus veilig 1 uur in kunnen stellen (en dan op ca. 50% uitkomen). Ik heb dan ook geen idee waarom ik deze (nog steeds) op 5 minuten heb staan. Zojuist daarom maar op 60 minuten gezet.
Inderdaad, op de Synology staat al ingesteld dat die automatisch moet afsluiten bij lage batterijlading.
@Ben(V) Dank voor de tip. Via de software van PowerWalker even een selftest gedaan, dat blijkt 10 seconden op batterij draaien te zijn. Die kan ik daar trouwens wel dagelijks/wekelijks/maandelijks instellen, maar laat ik dan maar even voor wat het is.
@Hmmbob Ik denk dat je gelijk hebt met over-engineeren. Ik laat het maar gewoon zoals het is dan.
Dank allen voor het meedenken
Nou wilde ik net ff checken of ik dat ook zo had ingesteld, gezien er 2 USB BT sticks zijn, een Conbee II en een ZBT-2. In Z2M kan ik nergens het pad naar de Conbee II vindenGizz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:06:
De enige juiste manier om dit te voorkomen is "serial-by-id" te gebruiken. De manier die je nu toepast werkt alleen betrouwbaar als je maar 1 usb-device hebt
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kun je vinden met het commando:Raven schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:16:
[...]
Nou wilde ik net ff checken of ik dat ook zo had ingesteld, gezien er 2 USB BT sticks zijn, een Conbee II en een ZBT-2. In Z2M kan ik nergens het pad naar de Conbee II vindenzowel in webinterface als yaml-config niet.
ls -al /dev/serial/by-id
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Jammer, dat waren functies die ik in gebruik had. Die zijn nu verwijderd zonder alternatief.CHANGES TO EXISTING TRIGGERS AND CONDITIONS
As some of the very first, we’ve added purpose-specific triggers and conditions for Person entities and Device Tracker entities separately. More recently, we’ve decided we want to go for a more ergonomic cross-domain approach. Those the triggers entered_home and left_home as also the conditions is_home and is_not_home got removed from the Person and Device Tracker. They will get successor in one of the upcoming releases.tekst die je wilt quoten
Dan maar weer eromheen prutsen.
Be small, act BIG.
Ik bedoelde in de config van Z2M
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij mij vind ik het in de GUI terug onder settings > serial > port:Raven schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:16:
[...]
In Z2M kan ik nergens het pad naar de Conbee II vindenzowel in webinterface als yaml-config niet.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hmm, dat wordt maar een keer aanpassen. Bij OTBR staat het wel met /dev/serial/by-id.
Oscar Wilde
Daar staat in mijn geval het stukje:
1
2
3
4
| serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_23_93_27_C9-if00-port0 adapter: zstack |
Oscar Wilde
Dus ofwel wordt dit veroorzaakt doordat die USB devices al bij een heel oude versie van Z2M waren geïnstalleerd ofwel Z2M doet het verkeerd.
In het laatste geval zou je beter een issue ervoor op github kunnen aanmaken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Z2M doet niks verkeerd. Je moet zelf het pad opgeven. Hoogstens dat de Z2M app iets verkeerd doet. Maar ik vermoed dat HAOS met de ingebakken device discovery "dat" regelt. App die zegt "ik kan evt iets doen met USB apparaten net deze vendor + model combinaties" en HAOS die bij eerste keer inpluggen / toevoegen app aangeeft "hier is het apparaat pad waar je iets mee kon".Ben(V) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:43:
Weet niet hoe dat bij Z2M zit maar ZHA gebruikt standaard "serial-by-id".
Dus ofwel wordt dit veroorzaakt doordat die USB devices al bij een heel oude versie van Z2M waren geïnstalleerd ofwel Z2M doet het verkeerd.
In het laatste geval zou je beter een issue ervoor op github kunnen aanmaken.
Hierdoor wijzigt zo'n device nooit bij een reboot.
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 07-05-2026 11:58 ]
Oscar Wilde
Core 2026.5.0
Supervisor 2026.04.2
Operating System 17.3
Frontend 20260429.3
Maar vandaag doet mijn tibber integratie het vaker niet dan wel, herstarten van HA helpt even maar dan na verloop van tijd "niet beschikbaar" Ligt het aan de update of heeft men bij Tibber ook ergens aan zitten sleutelen?
Heb je al in de issue lijst gekeken: https://github.com/home-assistant/core/issues/169995BB-One schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:05:
Gisteren update gedraaid naar:
Core 2026.5.0
Supervisor 2026.04.2
Operating System 17.3
Frontend 20260429.3
Maar vandaag doet mijn tibber integratie het vaker niet dan wel, herstarten van HA helpt even maar dan na verloop van tijd "niet beschikbaar" Ligt het aan de update of heeft men bij Tibber ook ergens aan zitten sleutelen?
De oplossing komt eraan.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Je kan ook deze integratie pakken. Werkt altijd goed. https://jpawlowski.github.io/hass.tibber_prices/user/BB-One schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:05:
Gisteren update gedraaid
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Op mijn dashboard heb ik ingesteld via Waze dat ie mijn reistijd berekend naar mijn werk.
Hier in veranderd ook het icoontje qua kleur.
De live kaart heb ik ingesteld dat ie gelijk de route van werk naar huis opent voor eventuele alternatieve routers.
Nu wil ik graag ook nog iets met flitsers doen alleen is er geen integratie voor Flitsmeister en Waze Travel Time ondersteund het niet.
De integratie van Rijkswaterstaat ondersteund alleen A wegen.
Jullie misschien nog een idee om Flitsers toe te voegen in HA?
Of is RPI5 daar te licht voor?
Wil het gebruiken voor het opslaan van een password kluis
[ Voor 17% gewijzigd door Evertt op 08-05-2026 07:02 ]
Geen hulp voor je helaas maar wel interesse:NICKS_AAN schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:53:
[Afbeelding]
Op mijn dashboard heb ik ingesteld via Waze dat ie mijn reistijd berekend naar mijn werk.
Hier in veranderd ook het icoontje qua kleur.
De live kaart heb ik ingesteld dat ie gelijk de route van werk naar huis opent voor eventuele alternatieve routers.
Nu wil ik graag ook nog iets met flitsers doen alleen is er geen integratie voor Flitsmeister en Waze Travel Time ondersteund het niet.
De integratie van Rijkswaterstaat ondersteund alleen A wegen.
Jullie misschien nog een idee om Flitsers toe te voegen in HA?
- Welk Rijkswaterstaat integratie bedoel je?
- Hoe heb je die "Enige drukte" toevoeging gekregen? De Waze travel time bij mij geeft alleen de duur weer. Of is het een template-tekst op basis van gemiddelde duur?
Nextcloud is best zware server software, zeker als je het alleen voor dit wilt inzetten. Is Vaultwarden niet een betere optie? Daar zijn gewoon HA OS Apps voor en is niet zo zwaar.Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:27:
Kan ik Home Assistant met de rpi5 nextcloud erop zetten zodat deze ook te benaderen is vanuit buiten huis. Zodat deze een server wordt. Ik zie alleen dat je next cloud op HA kan maar niet dat je een eigen server kan draaien.
Of is RPI5 daar te licht voor?
Wil het gebruiken voor het opslaan van een password kluis
Gebruik het zelf niet, omdat ik Proton Pass gebruik.
Bedankt.BiG-GuY schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Nextcloud is best zware server software, zeker als je het alleen voor dit wilt inzetten. Is Vaultwarden niet een betere optie? Daar zijn gewoon HA OS Apps voor en is niet zo zwaar.
Gebruik het zelf niet, omdat ik Proton Pass gebruik.
Dan toch kijken om HA met nextcloud te draaien op de synology ds225+ en daar Nextcloud op draaien.
Alleen ik vindt zonde van de energie dat zo apparaat 24 uur moet draaien en daar is een RPI5 veel zuiniger mee.
Als de NAS toch al draait is het geen probleem.Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Bedankt.
Dan toch kijken om HA met nextcloud te draaien op de synology ds225+ en daar Nextcloud op draaien.
Alleen ik vindt zonde van de energie dat zo apparaat 24 uur moet draaien en daar is een RPI5 veel zuiniger mee.
Als het alleen om password manager gaat kun je ook zoiets als GitHub - qaz741wsd856/warden-worker: A Bitwarden-compatible server for Cloudflare Workers · GitHub doen.
Ik heb geen idee waaar het vandaan komt. 127.0.0.1 is local host. En mijn HA draait in een VM. Heeft iemand enig idee?Logger: homeassistant.components.http.ban
Source: components/http/ban.py:140
Integration: HTTP (documentation, issues)
First occurred: 03:41:12 (2 occurrences)
Last logged: 04:10:31
Login attempt or request with invalid authentication from localhost (127.0.0.1). Requested URL: '/api/events'. (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/123.0.0.0 Safari/537.36)
Login attempt or request with invalid authentication from localhost (127.0.0.1). Requested URL: '/api/events'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:125.0) Gecko/20100101 Firefox/125.0)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Die woonkamer heb je echt 'clean' gemaakt! Hoe heb je dat aangepakt?FRJohan95 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:50:
Ik lees hier regelmatig mee in de Home Assistant topics, maar ik post eigenlijk nooit iets. Toch dacht ik nu: laat ik mijn setup ook eens delen.
Ik heb geprobeerd het vooral rustig en bruikbaar te houden. Dus geen dashboard vol met honderd sensoren, maar grote knoppen, donkere glassmorphism-stijl en vooral dingen die we hier dagelijks gebruiken.
Het home screen staat eigenlijk het meest open en start automatisch op door middel van een PIR sensor zodra je langsloop. eigenlijk staat daar alles op wat ik snel wil zien of bedienen: weer, afval, energieverbruik, verlichting, woningmodus, reistijd, wasmachine/droger meldingen en wat snelle acties. Sommige kaarten verschijnen alleen als ze nodig zijn (denk aan wasmachine, droger en post etc), zodat het scherm niet constant onnodig vol staat.
[Afbeelding]
Wat ik nu heb:Energie dashboard, met live verbruik, goedkoopste prijzen per uur, totale kosten en met verschillende views kosten historie, weekoverzichten en maandoverzichten.
- Home screen als centraal overzicht voor dagelijks gebruik
- navigatiebar
- afvalkaarten die rood oplichten als er morgen iets aan de weg moet
- wasmachine/droger meldingen die alleen verschijnen als ze nodig zijn
- live energieverbruik en monitoring van de kosten etc
- de plattegrond van het huis, waarop je direct ziet welke lampen en apparaten aan staan. Als er bijvoorbeeld een lamp aan staat, licht die op de plattegrond ook visueel op
- deurbelcamera en gesorteerde opnames
- tv-scenes, hier kan ik zelf een scene kiezen met wat voor genre film ik kijk en daar passen de lampen zich op aan
- reistijd naar werk
- postmelding voor de brievenbus
- en me plantensensor zodat ik weet wanneer die dorst heeft
[Afbeelding]
De 3d view van men woonkamer, waar de lampen ook visueel aan en uit gaan en zodra het donker word de woonkamer ook een donkere weergave krijgt.
[Afbeelding]
Op men telefoon een soort van launcher dashboard gemaakt die als default opent en waar ik snel kan navigeren waar ik naar toe wil. Dit met de grote rode "afwezig" knop alles kan afsluiten in 1 keer als ik de deur uit ga of juist binnen kom. deze knop is dynamisch en veranderd naar de situatie.
[Afbeelding][Afbeelding]
we zijn nog steeds bezig met het uitbreiden het houdt niet op met de mogelijkheden.
Zoals BiG-GuY in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" schreef, kijk even naar vaultwarden😉Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Bedankt.
Beetje off-topic maar waarom Nexcloud als Synology zelf een eigen cloud heeft: Drive Server?Evertt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Bedankt.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Thanks!GilbertvH schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Die woonkamer heb je echt 'clean' gemaakt! Hoe heb je dat aangepakt?
In Home Assistant leg ik die over elkaar heen met een picture-elements kaart. Als een lamp aan gaat verdwijnt de donkere overlay.
Met de kanttekening dat niet alle systemen serial-by-id ondersteunen. Synology NAS systemen niet in ieder geval. Gelukkig verplaatst een USB device nooit uit zichzelf (dus zolang je alle stekkers in dezelfde gaten laat zitten geeft dit geen probleem).Ben(V) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:03:
In ZHA laat hij bij het toevoegen de "ttyusb" devices zien (net als bij Z2M) die je dan kiest en dan voegt hij het zelf toe met een "serial-by-id" die hij dan zelf opzoekt.
Hierdoor wijzigt zo'n device nooit bij een reboot.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb een Matter server draaien op HA.
Ik heb 3 Sonoff matter apparaten daarop draaien.
Ik heb een IKEA MYGGSPRAY bewegingssensor gekocht, maar die laat zich niet toevoegen
Ik krijg steeds de boodschap dat die een Thread borderrouter nodig heeft.
Ik gebruik de Sonoff Max Zigbee/Thread PoE dongle
Waarom doen die van Sonoff het wel en die van Ikea niet?
Synology draait op Linux dus dat wordt echt wel ondersteund, want dat is standaard Linux.HuismAndré schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:22:
[...]
Met de kanttekening dat niet alle systemen serial-by-id ondersteunen. Synology NAS systemen niet in ieder geval. Gelukkig verplaatst een USB device nooit uit zichzelf (dus zolang je alle stekkers in dezelfde gaten laat zitten geeft dit geen probleem).
Anders zelf even een persistent id toevoegen.
Hier kun je lezen hoe dat moet.
https://wiki.domoticz.com/PersistentUSBDevices
Het probleem zit er vermoedelijk in dat je op Synology ofwel in een docker draait ofwel alleen HA core hebt.
Als ik even snel door het assortiment van Sonoff blader zie ik alleen Matter devices op basis van wifi. Zijn die van jou dat ook? Als dat zo is zegt het feit dat die wel werken in HA natuurlijk niet dat Thread (want dat is het radioprotocol van die IKEA sensoren) ook hoort te werken.PCan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:54:
Ik begrijp iets niet.
Ik heb een Matter server draaien op HA.
Ik heb 3 Sonoff matter apparaten daarop draaien.
Ik heb een IKEA MYGGSPRAY bewegingssensor gekocht, maar die laat zich niet toevoegen
Ik krijg steeds de boodschap dat die een Thread borderrouter nodig heeft.
Ik gebruik de Sonoff Max Zigbee/Thread PoE dongle
Waarom doen die van Sonoff het wel en die van Ikea niet?
Om Thread te laten werken heb je wel meer in HA nodig dan een Matter-server en een stick.
Zie ook het lijstje dat @Septillion plaatste en mijn reactie daarop: Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Daarnaast heb je natuurlijk de juiste firmware op je stick nodig zodat hij als OTBR kan fungeren.
edit (nu achter de pc en wat makkelijker copy-pasten
- OpenThread Border Router app
- OpenThread Border Router integration
- Thread integration
- Matter app
- Matter integration
[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 08-05-2026 16:57 ]
Ben(V) schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:03:
[...]
Synology draait op Linux dus dat wordt echt wel ondersteund, want dat is standaard Linux.
Anders zelf even een persistent id toevoegen.
Hier kun je lezen hoe dat moet.
https://wiki.domoticz.com/PersistentUSBDevices
Het probleem zit er vermoedelijk in dat je op Synology ofwel in een docker draait ofwel alleen HA core hebt.
Maar gelukkig is het bij mij nooit nodig geweest (nooit een USB wissel meegemaakt in al die jaren en tegenwoordig zit er alleen nog maar een UPS op de USB aangesloten (Zigbee sticks gaan via ser2net)). Maar serial by id wordt standaard dus niet ondersteund (zul je zelf een udev ruleset aan moeten maken).
https://community.home-assistant.io/t/ha-on-synology-using-docker-with-zha-integration-and-conbee2-usb-stick/340838
André Huisman (www.new-line.nl)
Waar ik overigens ook weinig van begrijp.
Begrijp ik goed dat de Sonoff max is geconfigureerd voor Matter over WiFi
Dat ik bijvoorbeeld mijn oude Sonoff dongle moet flashen met Thread firmware, om die naast de Max te gebruiken als border router?
Wat bedoel je met dat?PCan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:32:
@Gizz OK, maar waarom zegt hij dan dat ik dat op mijn mobiel moet doen in de Companion app?
De HA-companion app gebruik je om de sensor die je wil koppelen van alle benodigde informatie te voorzien zodat hij weet hoe hij met je Openthread-borderrouter moet verbinden en hij laat aan de betreffende apps/integrations in HA weten dat ze zich klaar moeten maken voor een nieuw apparaat dat gaat verbinden.
Als je geen Thread-netwerk met borderrouter hebt is het logisch dat de companion app zegt dat je iets mist?
Dat was mijn vraag aan jou. Toen ik door het assortiment van Sonoff bladerde zag ik alleen maar Matter apparaten op basis van wifi. Maar ik heb niet élk product in hun assortiment gechecktBegrijp ik goed dat de Sonoff max is geconfigureerd voor Matter over WiFi
edit: verkeerd gelezen, dacht dat je het over je Matter Sonoff devices had die al gekoppeld zijn. Nee, je Max is niet geconfigureerd voor Matter over wifi. Wifi heb je al in huis door je wifi-router, daar heb je geen extra stick voor nodig. Trek die Max maar eens uit je HA-machine, dan zullen die Sonoff apparaten die via Matter over wifi gekoppeld zijn gewoon blijven werken.
Je Max is Zigbee óf Thread. Afhankelijk van de firmware.
Waar wilde je die Max voor toepassen? Als dat Zigbee is, dan heb je inderdaad een andere stick nodig voor Thread. Want hij kan óf een Zigbee-coördinator zijn, of een OpenThread-borderrouter. Niet beide tegelijk.Dat ik bijvoorbeeld mijn oude Sonoff dongle moet flashen met Thread firmware, om die naast de Max te gebruiken als border router?
Als je die Max juist hebt gekocht om als OpenThread-borderrouter te gebruiken moet je die natuurlijk daarvoor gebruiken, niet je oude Sonoff dongle.
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 08-05-2026 18:05 ]
De Rijkswaterstaat integratie die ik dacht gevonden te hebben werkt dus niet... Gemini AI kwam vrij overtuigend over maar doordat er alleen A-wegen mogelijk zouden zijn heb ik het niet eens getest. Dat wilde ik nu wel doen maar kwam er dus achter dat het een dode link was.Koepert schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:50:
[...]
Geen hulp voor je helaas maar wel interesse:
- Welk Rijkswaterstaat integratie bedoel je?
- Hoe heb je die "Enige drukte" toevoeging gekregen? De Waze travel time bij mij geeft alleen de duur weer. Of is het een template-tekst op basis van gemiddelde duur?
Waze heb ik zo ingesteld (ook met AI yaml editor) dat het icoontje groen, geel of rood kleurt, op basis van reistijd. Daarbij gewoon een tekst erbij laten zetten. Dus die "enige drukte" is globaal gezien dat ik er wat langer over doe dan normaal, ofwel vanwege drukte, ofwel vanwege omleidingen.
marnie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Beetje off-topic maar waarom Nexcloud als Synology zelf een eigen cloud heeft: Drive Server?
Omdat je later misschien een ander merk NAS wilt?
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 09-05-2026 03:46 ]
Koop al mijn ads!
Zoals je op de afbeelding kunt zien was ik al een aardig eind op weg
Ik heb de Sonoff MAX geflashed naar de EFR32MG24 Thread RCP mode modus
Maar na deze recensies gelezen te hebben zakt de moed in mijn schoenen en ga ik ws voor een Zigbee sensor. MYGGSPRAY draadloze bewegingssensor, smart - IKEA Ik zoek een sensor om mijn aanrecht verlichting aan en vertraagd uit te schakelen. Nog een aanrader?
Ik wil mijn poging wel af maken, al was het maar omdat ik die uitdaging niet kan laten.
Moet ik die Zigbee max stoppen met negeren? Welke url voor toevoegen Thread integratie?
[ Voor 3% gewijzigd door PCan op 09-05-2026 10:38 ]
Uiteindelijk ben ik overgestapt op Homey Pro, maar achteraf spijt van, want het kan iets heel simpels gewoon NIET, maar dat kreeg ik in Homeassistant ook niet voor elkaar. Plugwise kon het wel, maar dat is niet meer supported en mijn stekkers beginnen 1 voor 1 te falen waardoor mijn netwerkcontroller nu ook defect is.
In Plugwise had ik heel simpel apparaten ingesteld (op naam), dus ook 5 PV installaties. Als er een stekker of meter stuk ging, pakte ik een nieuwe en ging het meten gewoon door op hetzelfde device. Ik heb hierdoor vele jaren aan historie en kan van elke dag, week, maand, jaar en elk willekeurig tijdstip terugzien wat er is opgewekt. Ook kon je de gehele groep samenvatten en de totalen makkelijk inzien.
Plugwise ziet het device en met meetapparaat als aparte dingen waardoor je ook makkelijk een defecte meter kan wisselen.
Homey is duur en is me slecht bevallen, die kan dit gewoon niet. Je kan wel virtuele devices aanmaken, maar zodra je wisselt van fysiek device ben je de informatie alsnog kwijt, want het hangt gewoon aan elkaar. Ook kan je niet rapporteren. Ook iets basaals als een dagelijkse backup maken gaat niet, daar moet je voor betalen. Als ik stroomopwek wil zien van vorig jaar in Homey kan dat helemaal niet. Ik kan alleen maar een ribbelgrafiekje zien zonder informatie. Een Dashboard is een verzameling grafiekjes en meer niet. Gewoon waardeloos voor wat ik er mee wil doen.
Aangezien Home Assistant intussen de universele standaard lijkt te zijn geworden, wil ik dat toch nog een kans geven. Ik wil een paar dingen vooropgesteld.
Mijn zonnepanelenopwek meten, onafhankelijk van het fysieke apparaat. Bij vervangen moet het kunnen'doorlopen'.
- De opwek samenvatten, dus de 5 installaties bij elkaar optellen.
- Opwek en verbruiksinformatie goed inzichtelijk, op uur, dag, week, jaar etc, maar ook specifieke dagen kunnen terugzoeken.
- Verlichting van Innr (Zigbee) schakelen met events, zoals bewegingsmelder, knop etc.
- Interface waarin zonnestroom, verbruik van apparaten en de P1 meter netjes inzichtelijk te krijgen is.
Ik ben wel IT'er, maar geen programmeur, ik houd niet van het geknutsel met code of dingen zelf te moeten maken in mijn vrije tijd, dingen aanpassen is prima, maar ik wil beginnen met iets dat gewoon wérkt en van daaruit kan je altijd nog knutselen.
Is Home Assistant iets voor mij? Ik heb ook andere systemen gezien zoals HomeWizard, maar dat vind ik echt te gesloten en kan lang niet alles wat ik er van vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 09-05-2026 13:25 ]
Volgens mij zit alles wat je wil standaard in Home Assistant.Fairy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:52:Volgens mij vraag ik dan op zich niet zo veel
- De opwek samenvatten, dus de 5 installaties bij elkaar optellen.
- Opwek en verbruiksinformatie goed inzichtelijk, op uur, dag, week, jaar etc, maar ook specifieke dagen kunnen terugzoeken.
- Verlichting van Innr (Zigbee) schakelen met events, zoals bewegingsmelder, knop etc.
- Interface waarin zonnestroom, verbruik van apparaten en de P1 meter netjes inzichtelijk te krijgen is.
En statistieken door laten lopen kan door het oude apparaat te verwijderen en het nieuwe apparaat dezelfde naam te geven. Of eigenlijk, de naam van de sensoren gelijk te houden. Statistieken blijven dan behouden.
Verder leesvoer: https://www.home-assistant.io/docs/energy/
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2026 14:16 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik gebruik al jaren HomeWizard Energy en Home Assistant. Heb mijn Energiedata in zowel HomeWizard als Home Assistant. De koppeling met HA werkt volledig via lokale API.
Heb nog geen defecte P1 of kWh meter van ze sinds eerste installatie in 2021, dus weet niet precies wat er mogelijk is binnen HomeWizard voor een HW swap met behoud van data.
Heb enkel een defecte Energy Socket gehad, doordat die specifieke geen belangrijke data had, heb ik de defecte toen verwijderd en de vervanger toegevoegd met dezelfde naam. Voor HA werkte dit, met behoud van data. Was nog binnen garantie, dus HomeWizard had een nieuwe opgestuurd ter vervanging.
Wat ik zo snel zie is dat een custom component? Kun je eigenlijk dus maar één persoon voor aanwijzen als schuldige, en dat is de gebruiker die HA update zonder te controleren of zijn custom components daarna nog werken.GeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:55:
De boel ge-update en het is weer eens zover. Ramses integratie werkt niet meer. Breaking changes waarschijnlijk “zucht”. Meer mensen met Ramses hier toevallig ?
(Nee, ik controleer het ook niet. Maar ik heb ook zelden tot nooit issues. Alleen de SolarEdge modbus custom component heeft een tijdje regelmatig issues gehad met HA updates, maar dat is misschien ook alweer een jaar geleden).
Het enige alternatief is dus na een werkende config nooit meer updatenRobertMe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:10:
[...]
Wat ik zo snel zie is dat een custom component? Kun je eigenlijk dus maar één persoon voor aanwijzen als schuldige, en dat is de gebruiker die HA update zonder te controleren of zijn custom components daarna nog werken.
(Nee, ik controleer het ook niet. Maar ik heb ook zelden tot nooit issues. Alleen de SolarEdge modbus custom component heeft een tijdje regelmatig issues gehad met HA updates, maar dat is misschien ook alweer een jaar geleden).
Totdat een leverancier van je devices hun API wijzigt en de oude uit de lucht haalt. Dan zul je moeten updaten en dan wil je niet door jaren aan changes moeten ploeterenGeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:28:
[...]
Het enige alternatief is dus na een werkende config nooit meer updaten.
Dat is jou interpretatieGeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:28:
[...]
Je kunt ook even wachten met updaten, zeker als je weet dat deze custom component vaker stuk gaat. En in de tussentijd opletten of er een nieuwe versie van de component uit komt / of anderen melden dat die werkt.
Of zoals sommigen doen: alleen naar de x.y.4 release van HA updaten. Aan het eind van de maand dus. Grootste kans dat custom components tegen die tijd compatibel zijn (uiteraard dan wel vooraf de updates van de components doen).
Ik draai het op een Raspberry Pi 4
Misschien een hele domme vraag, maar waar zou ik die device ids moeten vinden?Gizz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:06:
[...]
Misschien goed om aan te vullen: dit probleem wordt niet veroorzaakt door een update van HAOS, maar simpelweg door je machine te rebooten. De ene keer is usb-device X sneller met initialiseren en praten met je OS, de andere keer usb-device Y, etc. En op volgorde van wie het eerst is krijgen ze een nummer toegekend.
Ook heeft dit niet specifiek met je z-wave stick of HAOS te maken, dit speelt bij elk usb-device en Linux.
De kans is nu nog net zo groot aanwezig dat de boel weer kapot gaat bij je als je nu reboot, ook al update je nu HAOS niet.
Als ik in de HA user interface naar terminal dan kom ik in een shell die core-ssh heet. Is dat de goede plek? Ik heb daar geen /dev/serial device en lsusb geeft ook geen enkel device.
Lorem
Settings > System > Hardware > System hardware en dan even filteren op tty om ze snel te vinden.Andre-85 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:44:
Misschien een hele domme vraag, maar waar zou ik die device ids moeten vinden?
Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit:
:strip_exif()/f/image/7eVBQGjS7yUBaLjBZnDcM59v.png?f=user_large)
Als je op zo'n regel klikt krijg je een pop-up waarin je makkelijk de /dev/serial/by-id/ kunt selecteren en kopiëren.
De enige optie is een backup / image / snapshot maken vóór je de update doet én de update pas aan het einde vd maand doen zodat developers de tijd hebben om problemen op te lossen.GeeMoney schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:28:
[...]
Mede daarom draai ik HAOS op proxmox 😉
[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 09-05-2026 20:59 ]
Ik heb hem inmiddels weer aan de praat.edwin2021 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:58:
[...]
De enige optie is een backup / image / snapshot maken vóór je de update doet én de update pas aan het einde vd maand doen zodat developers de tijd hebben om problemen op te lossen.
Mede daarom draai ik HAOS op proxmox 😉
Het probleem is dat zaken binnen HA gewoon veelvuldig stuk gaan (wie zijn schuld het is boeit niet). Push dan ook die updates niet zo met die notificaties. Nu was het weer een component die ontbrak wat in een nieuwere HAOS blijkbaar weer zit en waar ramses weer gebruik van ging maken. Dus 1 van de twee updaten zegt krak. Dit keer had ik HAOS geüpdatet omdat mijn ramses nou net zo lekker stabiel was
Homey en Fibaro zijn ook niet heilig maar dat is in mijn 10 jaar op 1 hand te tellen.
Genoeg geklaagd, hij doet het weer
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2026 21:04 ]
Ik zit eraan te denken om Home Assistant Voice Preview Edition aan te schaffen, echter wil ik wel weten of mijn idee waarvoor ik het wil gebruiken wel mogelijk is en hoe ik dit in homeassistent kan verwerken.
Mijn wens is dat ik tegen de assistent kan zeggen "Hey xxx, film tijd" dat ik dan een wedervraag krijg "Via welke strreamdienst wil je film gaan kijken". Vervolgens kan ik aangeven "nlziet, disney etc". Waarna Home assistent dan mijn tv en nvidia shield pro aan doet en de app van de streamingdienst start. Vervolgens krijg iek de vraag of ik de lampen wil in stellen op film modes (zodat de lampen automatisch gaan dimmen als de film start, en weer helderder gaan op moment van pauze of stoppen film).
Is bovenstaande wel mogelijk om te maken?
Ja, dit kan met HA, maar ik heb zoiets zelf nooit gemaaktJboy1991 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:39:
Tweakers,
Ik zit eraan te denken om Home Assistant Voice Preview Edition aan te schaffen, echter wil ik wel weten of mijn idee waarvoor ik het wil gebruiken wel mogelijk is en hoe ik dit in homeassistent kan verwerken.
Mijn wens is dat ik tegen de assistent kan zeggen "Hey xxx, film tijd" dat ik dan een wedervraag krijg "Via welke strreamdienst wil je film gaan kijken". Vervolgens kan ik aangeven "nlziet, disney etc". Waarna Home assistent dan mijn tv en nvidia shield pro aan doet en de app van de streamingdienst start. Vervolgens krijg iek de vraag of ik de lampen wil in stellen op film modes (zodat de lampen automatisch gaan dimmen als de film start, en weer helderder gaan op moment van pauze of stoppen film).
Top dat het weer werkt, wat was de oplossing?Jboy1991 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:39:
Tweakers,
Vwb updates. Ik negeer de notificatie tot zeg maar de 25e en dan ga ik kijken. Btw, een normale user ziet de update notificaties niet eens, dat kan ook een oplossing zijn. Inloggen via normale user en pas eind vd maand even als admin.
Verkeerde beantwoord?edwin2021 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:46:
[...]
Top dat het weer werkt, wat was de oplossing?
Vwb updates. Ik negeer de notificatie tot zeg maar de 25e en dan ga ik kijken. Btw, een normale user ziet de update notificaties niet eens, dat kan ook een oplossing zijn. Inloggen via normale user en pas eind vd maand even als admin.
Helaas is het contact met de Sangean WFR-27C recentelijk verloren. Ik kan de radio nog prima op zijn (DHCP) IP-adres bereiken, maar HA is het contact kwijt. Ik kan via de integratie van Frontier Silicon ook geen nieuwe radio toevoegen, HA ziet de radio dus niet op een ander adres of als nieuwe entiteit.
Wat kan hier aan de hand zijn?
:strip_exif()/f/image/WSXZeSUUo7mMmJpvVpZ2MGub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rGyikWZu4VMgE6iwmxvMJAix.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je hebt de Sangean waarschijnlijk al eens herstart, toch? En dan bedoel ik compleet stroomloos maken.Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:32:
Ik heb hier twee radio’s met Frontier Silicon aan boord. Beide prima aan te sturen vanuit HA.
Helaas is het contact met de Sangean WFR-27C recentelijk verloren. Ik kan de radio nog prima op zijn (DHCP) IP-adres bereiken, maar HA is het contact kwijt. Ik kan via de integratie van Frontier Silicon ook geen nieuwe radio toevoegen, HA ziet de radio dus niet op een ander adres of als nieuwe entiteit.
Wat kan hier aan de hand zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik meen mij te herinneren dat er een firmware update was die voor mij een tijdje geleden datzelfde probleem opgelost heeft. Maar ik kan mij vergissen.
Hoe is de wifi bereik van het apparaat? Er staat mij ook iets bij van een mDNS die goed moet kunnen werken voor dit apparaat. Mogelijk wil je daar eens naar kijken.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Nee, niet echt helemaal stroomloos. Er zitten namelijk ook (oplaadbare) batterijen in. Dat vind ik het mooie van die radio. Die worden altijd bijgehouden.InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
Je hebt de Sangean waarschijnlijk al eens herstart, toch? En dan bedoel ik compleet stroomloos maken.
Die zal ik er eens uithalen en zo de radio écht stroomloos maken.
Auto update staat ingesteld. En nu nog even nagekeken: de laatste versie zit erin.Ik meen mij te herinneren dat er een firmware update was die voor mij een tijdje geleden datzelfde probleem opgelost heeft. Maar ik kan mij vergissen.
Daar had ik fikse problemen mee, maar die zijn nu sinds kort over.Hoe is de wifi bereik van het apparaat? Er staat mij ook iets bij van een mDNS die goed moet kunnen werken voor dit apparaat. Mogelijk wil je daar eens naar kijken.
Ik vraag me nu af of die verbetering samenvalt met de onbereikbaarheid voor HA. Zou dat aan de firmware update kunnen liggen, @InjecTioN?
<John O`Mill>
Thanks!Gizz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:38:
[...]
Settings > System > Hardware > System hardware en dan even filteren op tty om ze snel te vinden.
Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit:
[Afbeelding]
Als je op zo'n regel klikt krijg je een pop-up waarin je makkelijk de /dev/serial/by-id/ kunt selecteren en kopiëren.
Helaas lijkt er dan toch wat anders aan de hand te zijn. Ik heb uberhaupt geen tty devices in de lijst...
Iemand nog tips om dit verder te debuggen?
Lorem
Zou kunnen, want DHCP, maar zou HA dan niet een nieuwe radio moeten vinden met dit nieuwe IP-adres?
Nee, hij blijkt op een fixed IP-adres te zitten!
[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 10-05-2026 09:43 ]
<John O`Mill>
Dat heb ik nu net gedaan. Opstarten gaat daarna prima, maar dan krijg ik hetzelfde probleem als wat ik al veel langer heb: de radio verbind prima met de WiFi (zie foto) en ik kan er ook gewoon verbinding mee maken als ik met de browser naar het IP-adres ga, maar hij laat de ‘gewone’ internetradiostations niet horen. Op de een of andere manier heeft-ie moeite met het verbinding maken met de zenders.InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
Je hebt de Sangean waarschijnlijk al eens herstart, toch? En dan bedoel ik compleet stroomloos maken.
En HA kan nu nog steeds geen verbinding maken met de radio…
<John O`Mill>
Het is een variabele die in de situatie gewijzigd is, maar ik zie dat niet direct als oorzaak. Eerder als een bijkomend feit. De Wifi problemen die je aanhaalt hebben simpelweg een ander effect na de update.Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Nee, niet echt helemaal stroomloos. Er zitten namelijk ook (oplaadbare) batterijen in. Dat vind ik het mooie van die radio. Die worden altijd bijgehouden.
Die zal ik er eens uithalen en zo de radio écht stroomloos maken.
[...]
Auto update staat ingesteld. En nu nog even nagekeken: de laatste versie zit erin.
[...]
Daar had ik fikse problemen mee, maar die zijn nu sinds kort over.
Ik vraag me nu af of die verbetering samenvalt met de onbereikbaarheid voor HA. Zou dat aan de firmware update kunnen liggen, @InjecTioN?
Ik zou je wifi problemen volledig op proberen te lossen. Zet de radio bijvoorbeeld eens in de buurt van de, of bij een andere, wifi access point, om te zien of de problemen aanhouden.Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Dat heb ik nu net gedaan. Opstarten gaat daarna prima, maar dan krijg ik hetzelfde probleem als wat ik al veel langer heb: de radio verbind prima met de WiFi (zie foto) en ik kan er ook gewoon verbinding mee maken als ik met de browser naar het IP-adres ga, maar hij laat de ‘gewone’ internetradiostations niet horen. Op de een of andere manier heeft-ie moeite met het verbinding maken met de zenders.
[Afbeelding]
Wat ik bij een maatje heb gezien: die heeft een netwerk met dubbele NAT ivm een TP-Link DECO set, die automatisch een dubbele NAT opzet. Wanneer het ene apparaat in het wifi-netwerk hangt van de TP-Link apparaten (dus bijvoorbeeld een 192.168.68.0/24 IP-adres), en HA bijvoorbeeld direct op de router (met bijvoorbeeld een 192.168.1.0/24 IP-adres), dan kunnen ze elkaar moeilijk zien op het netwerk. Maar dan verwacht ik ook problemen met de wifi verbinding naar buiten.
Zou je dat eens kunnen onderzoeken? Mogelijk zal je vraag dan echter verplaatst moeten worden naar Netwerken
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Je gebruikt HA op een Raspberry Pi 4. Doe je dat via een Docker container of heb je HAOS erop staan?Andre-85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Thanks!
Helaas lijkt er dan toch wat anders aan de hand te zijn. Ik heb uberhaupt geen tty devices in de lijst...
Iemand nog tips om dit verder te debuggen?
Als je dat onder Docker draait, zul je de apparaten onder het OS van de Pi moeten identificeren. Je kan dat via de command line doen met
1
| ls -l /dev/serial/* |
iemand anders hier ook last van?
Ik gebruik HAOS. De Conbee stick lijkt niet gevonden te worden sinds de update van HAOS 15.x naar 17.3.InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:40:
[...]
Je gebruikt HA op een Raspberry Pi 4. Doe je dat via een Docker container of heb je HAOS erop staan?
Als je dat onder Docker draait, zul je de apparaten onder het OS van de Pi moeten identificeren. Je kan dat via de command line doen metcode:Ik ben benieuwd wat de output is.
1 ls -l /dev/serial/*
Lorem
Heb net toevallig haos ge-update, dus ook volledig geherstartSeptillion schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:17:
@TheMystery Hier nergens last van. Al eens een volle restart gedaan?
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: - platform: statistics name: "Usage Last Hour" entity_id: sensor.your_sensor state_characteristic: change max_age: minutes: 60 |
Iemand een suggestie voor mij?
Heb je 1 netwerk thuis, of heb je dingen verspreid over meerdere netwerken? In het geval van meerdere netwerken: zit HA in een ander netwerk dan de radio? Zit de radio in hetzelfde netwerk als dat jouw PC/laptop/mobiel/ander device zit?Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Dat heb ik nu net gedaan. Opstarten gaat daarna prima, maar dan krijg ik hetzelfde probleem als wat ik al veel langer heb: de radio verbind prima met de WiFi (zie foto) en ik kan er ook gewoon verbinding mee maken als ik met de browser naar het IP-adres ga, maar hij laat de ‘gewone’ internetradiostations niet horen. Op de een of andere manier heeft-ie moeite met het verbinding maken met de zenders.
[Afbeelding]
Het gekke is dat ik naar mijn idee helemaal geen wifiprobleem heb. De webpagina op die radio kan ik namelijk probleemloos bereiken op z’n IP-adres.InjecTioN schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Het is een variabele die in de situatie gewijzigd is, maar ik zie dat niet direct als oorzaak. Eerder als een bijkomend feit. De Wifi problemen die je aanhaalt hebben simpelweg een ander effect na de update.
[...]
Ik zou je wifi problemen volledig op proberen te lossen. Zet de radio bijvoorbeeld eens in de buurt van de, of bij een andere, wifi access point, om te zien of de problemen aanhouden.
Vandaar mijn vraag hier: wat kan er aan de hand zijn dat die HA-integratie van Frontier Siliconde radio niet kan vinden?
<John O`Mill>
Alles zit op één netwerk en zonder onderverdeling in welke zin ook.tagican schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:22:
Heb je 1 netwerk thuis, of heb je dingen verspreid over meerdere netwerken? In het geval van meerdere netwerken: zit HA in een ander netwerk dan de radio? Zit de radio in hetzelfde netwerk als dat jouw PC/laptop/mobiel/ander device zit?
Het WiFi-deel lijkt dus niet het probleem. Daarom snap ik niet dat HA geen (logische) verbinding met de radio kan maken.
<John O`Mill>
Dit edwin2021 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" al gedaan?Hippe Lip schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Het gekke is dat ik naar mijn idee helemaal geen wifiprobleem heb. De webpagina op die radio kan ik namelijk probleemloos bereiken op z’n IP-adres.
Vandaar mijn vraag hier: wat kan er aan de hand zijn dat die HA-integratie van Frontier Siliconde radio niet kan vinden?
[Afbeelding]
En dan bedoel ik echt alle netwerk verbondenspullen op ieuw opstarten geen enkel apparaat uitgezonderd.
[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 10-05-2026 17:47 ]
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.