Toon posts:

Discrete videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
nieuws: 'Markt voor discrete gpu’s is in een jaar tijd 42 procent gekrompen'
@JayStout

Het was ook al een aantal keren in de comments genoemd, bestaat de betekenis van "discreet" als "losstaand" in het Nederlands eigenlijk wel, net als discrete in het Engels?

Op mij komt "discrete videokaart" over als eentje die niet opvalt, bijvoorbeeld stil is, of een saai design heeft.

Ik vond dit wel een interessant eerder topic uit 2019 waar het ook in genoemd wordt: Anglicismes zijn hier

Er zijn een aantal topics te vinden van artikelen die uiteindelijk veranderd zijn. Maar toch als je zoekt in Nieuws zijn er een hoop artikelen met "discrete videokaart" of "discrete gpu" die niet aangepast zijn. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat soort topics dus altijd one-off zijn: enkel het artikel aanpassen, maar niet het beleid/de lexicon.

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-01 12:48
In het engels is de alledaagse betekenis van het woord "discrete" ook "onopvallend, in staat geheimen te bewaren".

Discrete als jargon zoals het hier gebruikt wordt komt uit de wiskunde. De betekenis die discrete in het Engels in de wiskunde heeft, heeft discreet in het Nederlands in de wiskunde ook.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nog een derde betekenis, in de context van elektronica, is dat er geen geïntegreerde schakelingen (chips) worden gebruikt maar losse transistoren.

[Voor 67% gewijzigd door TBTL op 02-01-2023 16:36]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

ZinloosGeweldig schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:18:
In het engels is de alledaagse betekenis van het woord "discrete" ook "onopvallend, in staat geheimen te bewaren".
TBTL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:31:
Nog een derde betekenis, in de context van elektronica, is dat er geen geïntegreerde schakelingen (chips) in worden gebruikt maar losse transistoren.
Dat is incorrect !
Er zijn in het engels 2 verschillende woorden.

Discreet betekent iets van onopvallend
Discrete betekent gescheiden

Probleem is dat google die op een of andere manier vaak als vervoeging van elkaar ziet,
Dus ik vermoed dat daar een gedeelte van de verwarring zit ?
Ik vond discreet in het nederlands gebruiken voor een gpu ook zeer discutabel.

[Voor 31% gewijzigd door heuveltje op 02-01-2023 16:58]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-01 12:48
heuveltje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:38:
[...]

[...]

Dat is incorrect !
Er zijn in het engels 2 verschillende woorden.

Discreet betekent iets van onopvallend
Discrete betekent gescheiden
Wauw, dat was me nog nooit opgevallen, bedankt voor de correctie. Zo te zien verder wel dezelfde oorsprong, alleen hebben twee afzonderlijke betekenissen ooit verschillende spellingen gekregen.

Maar in Nederland gebruiken we gewoon 1 woord voor die twee afzonderlijke betekenissen. Iemand die een geheim kan bewaren is discreet, en een element uit een discrete verzameling is ook discreet.

• Tijs Hofmans
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:20

Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator
TIL dat discreet ook 'losstaand' kan betekenen, maar het is in deze context inderdaad wel wat verwarrend. Ik maak er alsnog losstaand van. Dank voor de wijze les op deze eerste dag van het jaar :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48
Tijs Hofmans schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:01:
TIL dat discreet ook 'losstaand' kan betekenen, maar het is in deze context inderdaad wel wat verwarrend. Ik maak er alsnog losstaand van. Dank voor de wijze les op deze eerste dag van het jaar :)
Nu ben ik wel benieuwd waar jij dacht dat 'discrete GPU' voor stond, als het niet 'losstaande GPU' was? :)

The devil is in the details.

• Tijs Hofmans

Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator
Hahn schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd waar jij dacht dat 'discrete GPU' voor stond, als het niet 'losstaande GPU' was? :)
Ik dacht dat het gewoon een lelijk anglicisme was!

• Rainbow
  • Niet online
Tijs Hofmans schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:01:
Ah, blij dat we je wat hebben kunnen leren. :D

Hoe zit het bij dit soort dingetjes eigenlijk met toekomstige artikelen, worden dit soort aanpassingen gedeeld met de rest van de redactie zodat anderen ook op de hoogte zijn van zulke termen, definities, etc?

• Tijs Hofmans

Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator
Rainbow schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Ah, blij dat we je wat hebben kunnen leren. :D

Hoe zit het bij dit soort dingetjes eigenlijk met toekomstige artikelen, worden dit soort aanpassingen gedeeld met de rest van de redactie zodat anderen ook op de hoogte zijn van zulke termen, definities, etc?
We hebben verschillende manieren om dit soort dingen officieel te delen, maar eerlijk, vaak gaan we ook een beetje uit van discussies die we eerder hebben gehad. Dat is bij dergelijke anglicismes vaker het geval.

Voor harde afspraken hebben we op Slack een kanaal waarin we afspraken met redacteuren delen, bijvoorbeeld over de manier waarop we beeldresoluties voortaan schrijven (nav deze eerdere discussie op GR). Bij taaltechnische discussies houden de eindredacteuren een woordenlijst en een schrijfwijzer bij. Die kunnen we dan raadplegen bij discussies of twijfel, nieuwe schrijvers lezen die vooraf goed, en we gaan daar zelf ook regelmatig doorheen. Maar het verschilt altijd een beetje per discussie wat we ermee doen, soms is het gewoon goed onthouden :)

• Rainbow
  • Niet online
Tijs Hofmans schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:04:
[...]

We hebben verschillende manieren om dit soort dingen officieel te delen, maar eerlijk, vaak gaan we ook een beetje uit van discussies die we eerder hebben gehad. Dat is bij dergelijke anglicismes vaker het geval.

Voor harde afspraken hebben we op Slack een kanaal waarin we afspraken met redacteuren delen, bijvoorbeeld over de manier waarop we beeldresoluties voortaan schrijven (nav deze eerdere discussie op GR). Bij taaltechnische discussies houden de eindredacteuren een woordenlijst en een schrijfwijzer bij. Die kunnen we dan raadplegen bij discussies of twijfel, nieuwe schrijvers lezen die vooraf goed, en we gaan daar zelf ook regelmatig doorheen. Maar het verschilt altijd een beetje per discussie wat we ermee doen, soms is het gewoon goed onthouden :)
Bedankt! Leuk om wat meer te horen over "achter de schermen". :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee