Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Tis nog niet duidelijk naar mijn mening of de gpu wel zo slecht presteerd.
Het is me niet duidelijk wat de kaart in games doet.

Plus de Ts heeft een 90hz monitor 3440x1440p.
Dat houd ook veel performance tegen die 90hz.
TS heb je wel eens gekeken zonder frame limit wat die doet met vsync uit.

Wat zijn de fps die je krijgt in elke games, dus lows and highs

Ik bewijfel echt sterk of er wel zoveel mis is met het systeem.In die zin dat er wat rma moet.
Als ik die 3d mark score zie dan is dat niet lager als wat een 4080 bv hoort te doen.
Ik heb vsync en framelimits sinds het testen uitgelaten. De resultaten uit de originele post zijn hierop dus van toepassing.

De GPU scoort zoals het hoort in 3DMark. Dat gezegd vind ik het wel vreemd dat het met DLSS in Cyberupnk slechts tussen 60 en 80 procent gebruikt. Ik haal telkens Cyberpunk aan omdat ik die het meest heb getest.

De resultaten in Hitman waren wat vreemd. Ik heb net even getest. Met RT en DLSS aan ging het gebruik wanneer ik naar een gebied met veel reflecties (van een parkeerplek naar een feest bij een gebouw met veel glas) keek van tussen de 80 en 95% naar 65% en de framerate van 90 naar 45. Ging ik een paar stappen naar een ander gebied schoot het terug omhoog. RT uit en dezelfde situatie volgend gaat de framerate van 170-190 en 65% gebruik op de parkeerplek naar 75 fps en 40% gebruik kijkend naar het feest. CPU cores/threads liggen tussen de 25 en 50%.
EDIT: Met DLSS aan is het gebruik van de GPU op de parkeerplaats 95-100%. Uitkijkend over het feest 55%. DLSS uit respectievelijk 95-100% en 80%.

[ Voor 4% gewijzigd door WandererOfDis op 01-01-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:06:
Dus geen fps drops,gewoon stabiele fps?

Dat is namelijk wel een indicatie of er niet wat loopt te throttelen
Afhankelijk van de situatie gaat de framerate omlaag, echter blijft het in die situatie wel redelijk stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:42
WandererOfDis schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb vsync en framelimits sinds het testen uitgelaten. De resultaten uit de originele post zijn hierop dus van toepassing.

De GPU scoort zoals het hoort in 3DMark. Dat gezegd vind ik het wel vreemd dat het met DLSS in Cyberupnk slechts tussen 60 en 80 procent gebruikt. Ik haal telkens Cyberpunk aan omdat ik die het meest heb getest.

De resultaten in Hitman waren wat vreemd. Ik heb net even getest. Met RT en DLSS aan ging het gebruik wanneer ik naar een gebied met veel reflecties (van een parkeerplek naar een feest bij een gebouw met veel glas) keek van tussen de 80 en 95% naar 65% en de framerate van 90 naar 45. Ging ik een paar stappen naar een ander gebied schoot het terug omhoog. RT uit en dezelfde situatie volgend gaat de framerate van 170-190 en 65% gebruik op de parkeerplek naar 75 fps en 40% gebruik kijkend naar het feest. CPU cores/threads liggen tussen de 25 en 50%.
Staat Raytracing dan aan of uit bij Cyberpunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Staat Raytracing dan aan of uit bij Cyberpunk
Aan. Aan of uit lijkt voor mij niet echt een verschil in framerate te geven in dat spel.

Nog even een edit voor Hitman:
Met DLSS aan is het gebruik van de GPU op de parkeerplaats 95-100%. Uitkijkend over het feest 55%. DLSS uit respectievelijk 95-100% en 80%. In beide RT aan. Bij het feest een framerate van 32 native, 42 DLSS.

[ Voor 32% gewijzigd door WandererOfDis op 01-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Raakt de koeler die rij condensatoren?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
haarbal schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:43:
Raakt de koeler die rij condensatoren?
Sorry, ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Het koperen oppervlak van de koeler is groter dan de CPU. Gezien de uitsparingen van de CPU heb ik de koelpasta op de CPU gesmeerd met een spateltje in plaats van hoe ik het eerder deed (de erwt methode).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

WandererOfDis schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Zou je misschien onze resultaten willen vergelijken?
https://www.3dmark.com/spy/34210438

Wanneer je zegt dat je alle fps netjes haalt, zou je hier wat voorbeelden van willen geven?
https://www.3dmark.com/compare/spy/33933078/spy/34210438

Zelfde moederbord (bios 0821)
Ook een AIO (DeepCool LS520)
Kwa CPU settings in het bios gewoon default
Geheugen (KF556C36BBEK2-32) iets strakker afgesteld.

[ Voor 1% gewijzigd door EaS op 01-01-2023 22:59 . Reden: Juiste compare url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
EaS schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:55:
[...]

https://www.3dmark.com/compare/spy/34215861/spy/34210438

Interessant, bedankt. Je hebt een hogere klok, 8 graden koeler en bijna 11% sneller in de CPU test. Dat lijkt mij buiten de marges te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
EaS schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:55:
[...]

https://www.3dmark.com/compare/spy/33933078/spy/34210438

Hoe hoog is de vcore van die van jou onder load?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
WandererOfDis schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Sorry, ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Het koperen oppervlak van de koeler is groter dan de CPU. Gezien de uitsparingen van de CPU heb ik de koelpasta op de CPU gesmeerd met een spateltje in plaats van hoe ik het eerder deed (de erwt methode).
Ik bedoel meer dat als hij naast de cpu nog een ander onderdeel op het moederbord raakt zit hij misschien scheef op de cpu.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WandererOfDis
haarbal schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Ik bedoel meer dat als hij naast de cpu nog een ander onderdeel op het moederbord raakt zit hij misschien scheef op de cpu.
Ah, op die manier. Nee, het zit allemaal netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
nvm

[ Voor 112% gewijzigd door freaky35 op 01-01-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS

EaS

freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Hoe hoog is de vcore van die van jou onder load?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WJPJS7j.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:20:
Ik zou gaan voor een z790 bord,omdat sneller geheugen beter compatible is met een z790 bord:

DDR4 memory is up to 3200 MT/s and DDR5 is up to 4800 MT/s, but the Z790 chipset enables DDR5 memory transfer speed up to 5600 MT/s.

Zeker bij ddr5 is dit wel van belang omdat het moederbord dat mede bepaald,
Oh serieus? Ik wist niet dat daar een cap op stond, in ieder geval niet zo'n lage.

Ik kijk even in hwinfo en daarin staat de maximale clock voor mijn geheugen op 2800 MHz. In taakbeheer 5600 MHz. Taakbeheer zal het dubbele rekenen omdat ik er twee heb, maar dan zijn ze per stuk dus 2800? In ieder geval, volgens taakbeheer zit het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
ik had verkeerde gepost sorrie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS

EaS

Ik zie:
  • Lagere vcore? (dit toch een screenshot tijdens stress CPU?)
  • Hogere kloksnelheid (lijkt mij tijdens een single threaded run?)
  • lagere score
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3AIs6GF.jpeg

Als je 2x CPU-Z opent, 1 tabblad op stress-cpu (draaiende) en het ander op CPU, wat is je voltage dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
EaS schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:42:
[...]

Ik zie:
  • Lagere vcore? (dit toch een screenshot tijdens stress CPU?)
  • Hogere kloksnelheid (lijkt mij tijdens een single threaded run?)
  • lagere score
Als je 2x CPU-Z opent, 1 tabblad op stress-cpu (draaiende) en het ander op CPU, wat is je voltage dan?
Handig, twee naast elkaar. Dan krijg ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aVhPQQgguQBxqehXEPLCHfSc0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxLLHO1OukQOoxuXbOcfeVqe.png?f=fotoalbum_large

(nieuwe afbeelding met Chrome en een aantal achtergrond apps uit)

[ Voor 15% gewijzigd door WandererOfDis op 01-01-2023 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Dit zal dan toch temp gerelateerd zijn,aangezien die van @EaS een stuk koeler blijft en zeer waarschijnlijk daardoor beter de boost clock kan vast houden en dus ook hoger scoort daardoor.

Wel interresant zo om het zo bij elkaar te hebben.
Echter is het de koeler of de cpu waar het aan ligt,dat is wat er in mij opkomt.

Zeker omdat dit blijkbaar dezelfde moederborden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:59:
Dit zal dan toch temp gerelateerd zijn,aangezien die van @EaS een stuk koeler blijft en zeer waarschijnlijk daardoor beter de boost clock kan vast houden en dus ook scoort daardoor.

Wel interresant zo om het zo bij elkaar te hebben.
Echter is het de koeler of de cpu waar het aan ligt,dat is wat er in mij opkomt.

Zeker omdat dit blijkbaar dezelfde moederborden zijn?
Volgens NZXT ligt de temperatuur tijdens de test op 95 graden, precies waarop de limiet ligt. Dat zal dus inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS

EaS

WandererOfDis schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:53:
[...]

Handig, twee naast elkaar. Dan krijg ik het volgende:

[Afbeelding]
  • Identiek moederbord
  • Identieke processor
  • geheugen niet zo idioot veel verschillend (DDR5-6000-32-36-36)
  • vergelijkbare koeling
De scores zijn wel degelijk anders, maar niet dusdanig dat dat het volgende verklaard:
Volgende, Red Dead Redemption 2. In de tweakers review een minimum van 82 fps en een gemiddelde van 103 fps op 4K ultra, op 1440p 125 en 160 respectievelijk. In de benchmark krijg ik tussen de 30 en 40 als minimum zonder DLSS. De settings maken hier wel duidelijk verschil, alsook DLSS. Hoe kan er zo'n verschil zitten tussen mijn framerate en wat in de review genoemd wordt? De rest van hun gebruikte systeem is sneller, ja, maar zo'n verschil zou het ook weer niet moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
EaS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:11:
[...]
  • Identiek moederbord
  • Identieke processor
  • vergelijkbare koeling
De scores zijn wel degelijk anders, maar niet dusdanig dat dat het volgende verklaard:

[...]
Geheugen maakt zeker wel wat uit,ook timings er van.
Echter de temp dat zorgt wel voor een groter verschil.
Zeker als die throttled kan dat voor dips ect dan krijg je daar zeker last van in game.

Wat ook opvalt is dat bij jou de vcore bv hoger is met die cpu z stresstest met een lagere temp. :?
Is het de koeler die geen goed contact maakt bv of de pomp die niet voluit gaat
Is het de cpu zelf.

Het blijft wel een apart probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
EaS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:11:
[...]
  • Identiek moederbord
  • Identieke processor
  • vergelijkbare koeling

[...]
Weet iemand wat voor settings ze precies gebruiken? Er staat ultra bij, maar wat betekent dat. Zetten ze enkel de settings op ultra of gaan ook de sliders omhoog? MSAA? Kijken ze bij advanced settings of laten ze die op default?

Ter vergelijking, op 2560x1440 in RDR2:
Tweakers Ultra: 125,8 minimum, 160,8 gemiddeld
Bij mij, alles op ultra en volledig opengedraaid: 27,1 minimum, 55,8 gemiddeld.
Bij mij, advanced settings op default en enkel de settings die letterlijk een Ultra als optie hebben: 16,4 minimum (was even één frame), 137 gemiddeld.

Dat is nogal een verschil en doet mij twijfelen aan hoe zij het hebben getest.

EDIT: Gezien zij het testen met een i9-13900, zeer snel geheugen en zo te zien in een open systeem zou dat het verschil van 23 fps kunnen veroorzaken. Maar dan enkel wanneer ze het op de meest makkelijke Ultra settings draaien, sliders hebben laten staan, geen FXAA of MSAA en de advanced settings op default.

[ Voor 13% gewijzigd door WandererOfDis op 02-01-2023 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:37:
[...]

Geheugen maakt zeker wel wat uit,ook timings er van.
Echter de temp dat zorgt wel voor een groter verschil.
Zeker als die throttled kan dat voor dips ect dan krijg je daar zeker last van in game.

Wat ook opvalt is dat bij jou de vcore bv hoger is met die cpu z stresstest met een lagere temp. :?
Is het de koeler die geen goed contact maakt bv of de pomp die niet voluit gaat
Is het de cpu zelf.

Het blijft wel een apart probleem.
We gaan er vanuit dat @EaS een lagere temp heeft, dat weten we echter niet zeker. Ik heb de CPU opnieuw geplaatst en dat heeft geen verschil gemaakt, de temps liggen misschien zelfs wat hoger (wellicht wat teveel koelpasta). Ik heb de fancurves van de pomp wel aangepast, maar gezien hoe snel de temperatuur omhoog schiet en de fans dan zo'n 2600rpm behalen lijkt me dat niet iets waar veel mis mee is.

Dat gezegd hebbende, in typische games zie je geen CPU gebruik zoals in stress tests. En toch zijn er daar wel problemen. Neemt niet weg dat er op het moment bij hoog gebruik throttling plaatsvindt. Het lijkt mij (als leek) dat dit bij de CPU ligt en niet bij de koeler. Misschien toch AMD bellen, al sta ik tijdens zulke gesprekken vaak wat met mijn mond vol tanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Heb je als eens geswitcht tussen Vulcan en direct x 12 in Red Redemption?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:57:
Heb je als eens geswitcht tussen Vulcan en direct x 12 in Red Redemption?
Ja. Net als de review zei resulteerde dit in een directe crash. Ik heb het via een settings bestandje terug moeten zetten op Vulcan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
WandererOfDis schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:50:
[...]

We gaan er vanuit dat @EaS een lagere temp heeft, dat weten we echter niet zeker. Ik heb de CPU opnieuw geplaatst en dat heeft geen verschil gemaakt, de temps liggen misschien zelfs wat hoger (wellicht wat teveel koelpasta). Ik heb de fancurves van de pomp wel aangepast, maar gezien hoe snel de temperatuur omhoog schiet en de fans dan zo'n 2600rpm behalen lijkt me dat niet iets waar veel mis mee is.

Dat gezegd hebbende, in typische games zie je geen CPU gebruik zoals in stress tests. En toch zijn er daar wel problemen. Neemt niet weg dat er op het moment bij hoog gebruik throttling plaatsvindt. Het lijkt mij (als leek) dat dit bij de CPU ligt en niet bij de koeler. Misschien toch AMD bellen, al sta ik tijdens zulke gesprekken vaak wat met mijn mond vol tanden.
Wat gebeurt er als je de pomp voluit zet. De snelheid daarvan kan zeker invloed hebben hoe snel de cpu in temp stijgt namelijk.

Die moet voluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:58:
[...]

Wat gebeurt er als je de pomp voluit zet. De snelheid daarvan kan zeker invloed hebben hoe snel de cpu in temp stijgt namelijk.

Die moet voluit
Dit is mijn eerste AIO. Bedoel je met pomp gewoon de fans?
EDIT: Laat maar, ik zie het al.

EDIT 2: Met de pomp fixed op 100% (is dat hoe je een AIO behoort te draaien?) schiet de temperatuur nog steeds direct naar 95 graden bij de CPU-Z stress test. De resultaten daarvan zijn hetzelfde.

[ Voor 25% gewijzigd door WandererOfDis op 02-01-2023 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Fans helpen ook, als die erg laag staan qua rpm, als de cpu full loaded gaat,dan kan de radiator ook minder makkelijk de hitte kwijt.

Het is afstrepen wat het zou kunnen zijn,dat is wat je kan doen vandaar

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 02-01-2023 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:05:
Fans helpen ook, als die erg laag staan qua rpm, als de cpu full loaded gaat,dan kan de radiator ook minder makkelijk de hitte kwijt.

Het is afstrepen wat het zou kunnen zijn,dat is wat je kan doen vandaar
Ze staan redelijk laag voor idle maar gaan naargelang de temperatuur naar de max. Het is inderdaad afstrepen hoor, ik snap het. Ik waardeer je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
Default BIOS, 95 graden (throttle limiet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiRNFp1sET9kkz_Mu_z1cSwRK8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gOeMt7uuI4r7XWVLgCq7bvbY.png?f=fotoalbum_large

PPT 95, TDC 480, EDC 640, Thermal throttle limit 90, Curve optimizer -20. 75 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiI6SdAoGKc39swVaTHi-AtIy5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/277qnakeNw48giVr8jFvY63j.png?f=fotoalbum_large

In Time Spy ging de max van 98 naar 75 graden met een prestatieverlies van net een paar honderd punten. Wel vreemd, in CPU-Z en Time Spy was de max dus 75 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door WandererOfDis op 02-01-2023 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Puur uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er qua performance als je de geluidskaart uit het systeem haalt? Heeft dit enig effect?

Daarnaast zou je de onderstaande settings kunnen proberen in Cyberpunk en hier de resultaten van kunnen posten? Dan kan ik ze vergelijken met wat benchmarks:

4K High
4K High / DLSS Quality
4K High / DLSS Quality / RT (Edit)
4K Ultra
4K Ultra / DLSS Quality
4K Ultra / DLSS Quality / RT (Edit)
1440p MAX
1440p MAX / DLSS Quality
1440p MAX / DLSS Quality / RT (Edit)
1080p MAX
1080p MAX / DLSS Quality
1080p MAX / DLSS Quality / RT (Edit)

Hou tijdens deze benchmarks ook je clocksnelheden in de gaten van je CPU en GPU en kijk of deze consistent zijn, dit kan je doen door middel van MSI Afterburner. De clock snelheden van de CPU of GPU zou ik dan ook graag willen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door KilleBladhark op 02-01-2023 10:47 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
KilleBladhark schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:31:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat gebeurt er qua performance als je de geluidskaart uit het systeem haalt? Heeft dit enig effect?

Daarnaast zou je de onderstaande settings kunnen proberen in Cyberpunk en hier de resultaten van kunnen posten? Dan kan ik ze vergelijken met wat benchmarks:

4K High
4K High / DLSS Quality
4K High / DLSS Quality / RT (Edit)
4K Ultra
4K Ultra / DLSS Quality
4K Ultra / DLSS Quality / RT (Edit)
1440p MAX
1440p MAX / DLSS Quality
1440p MAX / DLSS Quality / RT (Edit)
1080p MAX
1080p MAX / DLSS Quality
1080p MAX / DLSS Quality / RT (Edit)

Hou tijdens deze benchmarks ook je clocksnelheden in de gaten van je CPU en GPU en kijk of deze consistent zijn, dit kan je doen door middel van MSI Afterburner. De clock snelheden van de CPU of GPU zou ik dan ook graag willen zien.
Bedankt voor je reactie en het meekijken.

De clock snelheden van de CPU zijn niet als optie beschikbaar voor mij in Afterburner. Ik zal kijken of ik dit alsnog ergens kan vinden, het is me gisteren niet gelukt. EDIT: Als ik de benchmark op de achtergrond laat lopen en CPU-Z in de gaten houd, is de laagste snelheid zo'n 5265, de hoogste 5399 en zit het gemiddeld tussen de 5300 en 5350 MHz tijdens 1440p RT Ultra met DLSS Quality.
De clock snelheden van de GPU lagen tussen de 2700 en 2745MHz in 4K en vrij stabiel 2790MHz in 1440p bij de benchmarks die ik heb gedaan.
Er is nog nog een Psycho setting na Ultra voor een handvol opties. Ik weet niet of dat bedoelt wordt met Max, er is geen preset die zo heet. Ik heb die daarom op Ultra of RT Ultra presets getest. Bij Ultra wordt automatisch FSR 2.1 aangezet, dit heb ik weer uitgezet.

4K Ultra: 53 min, 84 max, 63 avg
4K Ultra / DLSS Quality: 47 min, 102 max, 70 avg
4K RT Ultra / DLSS Quality: 44 min, 72 max, 56 avg
GPU verbruik rond de max

EDIT:
4K High (99-100% GPU verbruik): 32 min, 94 max, 70 avg
4K High / DLSS Quality (55-70% GPU verbruik, 2790MHz): 49 min, 92 max, 72 avg
Er is geen RT High, dit gaat van Medium naar Ultra. Dit heb ik om die reden niet getest.

EDIT:
1440p Ultra (GPU verbruik 40-50%): 50 min, 87 max, 72 avg
1440p Ultra / DLSS Quality (GPU verbruik tussen de 40 en 55%): 22 min, 113 max, 71 avg
(Opnieuw gedraaid wegens het minimum. Nu 50 min, 103 max, 72 avg)
1440p RT Ultra / DLSS Quality (GPU verbruik 50-75%): 40 min, 101 max, 70 avg

EDIT:
1080p Ultra: 38 min, 102 max, 72 avg
1080p Ultra / DLSS Quality: 44 min, 135 max, 71 avg
1080p RT Ultra / DLSS Quality: 44 min, 91 max, 70 avg
GPU verbruik tussen de 30 en 45%, clock snelheid tussen de 2500 en 2800 MHz.

[ Voor 29% gewijzigd door WandererOfDis op 02-01-2023 19:52 . Reden: Opmaak en extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Met MAX werd er bedoelt om gewoon de hoogste setting te gebruiken die er is, dus inderdaad dan de Psycho setting.

Op zich zijn de resultaten niet heel raar en komen redelijk overheen met een aantal benchmarks die ik heb gevonden.

In de benchmarks die ik heb gevonden word heel vaak de 5800X3D gebruikt, deze is redelijk vergelijkbaar in perfomance met de 7700X. Zou jij je resultaten eens kunnen vergelijken met de onderstaande links?

(Hier wordt een I9 12900K gebruikt vgm, verwacht hier dus wat FPS difference) https://www.eurogamer.net...ig-pricing-problem?page=5

YouTube: Cyberpunk 2077 DLSS All Settings Tested and Compared! - RTX 4080

YouTube: Cyberpunk 2077 : RTX 4080 + Ryzen 7 5800X3D | 4K - 1440p - 1080p | H...

In deze benchmarks is ook te zien wat ongeveer je clock snelheden moeten zijn voor de GPU (Dit kan natuurlijk differentieren tussen verschillende aftermarket GPU's)

Helaas kan ik dit allemaal niet zelf voor je testen gezien ik niet bezit over een 4080, maar dit zou je in ieder geval een beeld moeten geven van ongeveer de perfomance die moet verwachten.

Zelf was ik nog wel benieuwd als je bijvoorbeeld de 1080P Ultra test i.p.v DLSS Quality op DLSS Perfomance zet en kijken of dit een verschil maakt in FPS.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Ik heb zelf dan een 4090 en ik heb ook red redemption 2.

Maar als ik bv alle sliders echt helemaal omhoog gooi. Dan heeft ook deze het wel zwaar hoor. Dit is op 1440p gpu gebruik gaat dan wel naar in de 90.
DLSS maakt het grote verschil hier,zet ik die aan heb ik er heel wat fps bij

Cyberpunk zal ik eens testen op alles voluit

Het zijn beide zware grafische games .

Misschien toch een paar settings terug zetten met de 4080.

Als je wilt dat ik wat voor je test dan hoor ik het wel

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WandererOfDis
freaky35 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:09:
Ik heb zelf dan een 4090 en ik heb ook red redemption 2.

Maar als ik bv alle sliders echt helemaal omhoog gooi. Dan heeft ook deze het wel zwaar hoor. Dit is op 1440p gpu gebruik gaat dan wel naar in de 90.
DLSS maakt het grote verschil hier,zet ik die aan heb ik er heel wat fps bij

Cyberpunk zal ik eens testen op alles voluit

Het zijn beide zware grafische games .

Misschien toch een paar settings terug zetten met de 4080.

Als je wilt dat ik wat voor je test dan hoor ik het wel
Dank je wel dat jij ook even getest hebt.

Ik heb een thread gestart in Geachte Redactie om achter de daadwerkelijke settings in RDR2 te komen (WandererOfDis in "4080 review komt niet overeen met mijn ervaring"). Er was iemand zo vriendelijk de inhoud van de config file te posten. Dit zijn andere settings dan ik als Ultra zou beoordelen. Mijn verwachtingen waren hierdoor, onbedoeld natuurlijk, misleid.

Wanneer ik me aan de tweakers config houd is het:
Tweakers: 125,8 minimum, 160,8 gemiddeld
Bij mij: 128 minimum, 149 gemiddeld.
Gezien de rest van hun systeem zal dat wel kloppen.

Wat mij betreft is de GPU daarom geen probleem meer. Dan de CPU kwestie. Eigenlijk heb ik, na dit alles, een beetje het idee dat het wel redelijk zal kloppen. Alleen het feit dat ik BIOS settings aan moet passen om normale temperaturen te behalen staat me niet erg aan. Ik denk AMD maar te bellen (een emailadres kan ik niet vinden) en te vragen wat zij van de temperaturen vinden. 98 graden tijdens een stresstest en korte uitschieters naar 85-90 graden tijdens normaal gebruik, dat is wel erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS

EaS

WandererOfDis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Dan de CPU kwestie. Eigenlijk heb ik, na dit alles, een beetje het idee dat het wel redelijk zal kloppen. Alleen het feit dat ik BIOS settings aan moet passen om normale temperaturen te behalen staat me niet erg aan. Ik denk AMD maar te bellen (een emailadres kan ik niet vinden) en te vragen wat zij van de temperaturen vinden. 98 graden tijdens een stresstest en korte uitschieters naar 85-90 graden tijdens normaal gebruik, dat is wel erg hoog.
Je weet dat 95°C 'by design' is toch? Zen 4 boost net zo lang door tot de 95°C (aan te passen tot een max van 115°C) bereikt is. Ongeacht de koeling. Betere koeling kan er wel voor zorgen dat de CPU het gaspedaal wat dieper kan intrappen tot dat getal bereikt is. Maar boosten blijft ie doen tot die temperatuur.

Ik zie het zelf als geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Wat betreft AMD CPU's qua temperaturen etc is het bekend dat je een beetje geluk moet hebben met je chip.

Voor een of andere reden is de productie van hun chips niet consistent waardoor het per chip verschilt hoeveel voltage ze gebruiken out of the box. De ene heeft dan bijvoorbeeld een identieke CPU, laten we zeggen dus de 7700x en bij de ene draait hij op exact dezelfde frequentie maar wordt deze 90 graden op full load en bij de andere maar 79 graden.

Helaas het enige wat je daar tegen kunt doen is hem terugsturen en hopen dat je een wat betere CPU treft of hem te undervolten met PBO2 settings. Voor het laatste zijn er genoeg tutorials te vinden met een uitleg hoe het dan ook precies werkt.

Wat betreft de hoge temperaturen zelf zoals @EaS al zegt, deze chips zijn gedesigned om op deze hoge temperaturen te werken en hebben daar absoluut geen probleem mee. Als je AMD gaat opbellen zullen ze je dit dan ook vertellen dus dat gaat denk ik weinig nut hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Waardeloos dat er zoveel verschil in zit. Je kan dus zo makkelijk op stock settings al behoorlijk verschillen hebben.
Pagina: 1 2 Laatste