Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:24
Beste mede Tweakers,

Ondanks dat ook ik blauw betaald aan energie betalen mijn ouder helemaal niets.

Situatie.

25 jaar geleden zijn ze verhuist. Energie afrekening ging als normaal en niets aan de hand bij Nuon. Een 5 jaar geleden staat er een man van Liander (netbeheerder) om de meterstand op te nemen. De stroommeter zit in huis maar hij kan de stand niet opnemen omdat de meter niet in het systeem staat. Hij vind het vreemd maar gaat weer verder naar het volgende huis. Na de afrekening te hebben bekeken wordt er al een paar maanden geen geld afgeschreven. We nemen contact op met Nuon en deze geeft aan dat we geen klant zijn. Liander bevestigd dit ook en geeft aan dat we snel een leverancier moeten zoeken. We stappen over naar Greenchoice en geven de huidige meterstand door en een felicitatie met de nieuwe woning. Ze betalen hiervoor nu 10 euro per maand en einde van het jaar krijgen de 120 euro terug..... geen gebruikskosten. In de tussentijd komt ook weer Liander de stand opnemen en ook deze geeft aan dat de meter niet in het systeem staat. We geven aan dat er iets niet klopt. Hij kan niets doen want hij komt alleen standen opnemen. Na contact op te nemen met Liander geeft deze aan om bij de energie leverancier een factuur te vragen echter zegt deze dat er geen verbruik is (het is overigens geen slimme meter).

Voor gas eigenlijk hetzelfde probleem.Deze zit een 200 meter verderop in een kast aan de weg met nog 2 meters van een 2 tal huizen. Ook Liander gebeld dat we geen factuur krijgen voor het gebruikt. Ze geven aan dat we bij Nuon zitten. We hebben destijds Nuon gebeld en die geeft aan dat we geen klant meer zijn. Ook hiervoor willen we naar Greenchoice. Echter is dit niet mogelijk omdat we nog een contract hebben bij Nuon.

Vanmiddag nog eens een 5 tal uren aan besteed en ook het storingsnummer van Liander gebeld. Echter was deze dame boos omdat dit nummer hiervoor niet bedoeld is. Bij het gewone nummer sturen ze je door naar de energie leverancier maar deze kan niets doen omdat Liander over de meterstanden gaat.

Hoe dit op te lossen? Ze zitten er hard over te denken om 2 jaar lang propaan te gaan gebruiken en de afsluiting op te zeggen om zo geen onverwacht hoog factuur te krijgen.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:12
Ik zou iig alle contact die je hebt goed documenteren en opnemen zodat je later kunt laten zien wat je eraan gedaan hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:45
Je kan de meter toch zelf uitlezen en de stand doorgeven bij Greenchoice? Aangezien het geen slimmemeter is zal het met de hand moeten, en dat kan je nog wel zelf doen. Bij Liander kunnen ze dat blijkbaar niet omdat er een fout in het systeem zit. Lijkt mij dat je alleen geen gebruik hebt als de meter goed kapot is, dan kan Liander deze vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 16:11
Volgens mij is de meter eigendom en verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Weet je zeker dat Liander je netbeheerder is en dat je niet onder een of andere wazige uitzonderingsituatie valt?
Sowieso is het raar dat de netbeheerder je naar de energiemaatschappij verwijst als er kennelijk geen officiële aansluiting is (een meter hoort bij de aansluiting). Een energiemaatschappij is immers afhankelijk van een aansluiting om energie te kunnen leveren.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik begrijp niet hoe het komt dat Liander wel voor de deur staat maar vervolgens geen meter kan vinden op dat adres. Je zou zeggen dat ze dan wel enige informatie over het adres moeten hebben. Waarom staan ze anders zomaar voor de deur?

Heb je voor de grap al eens hier gekeken? Benieuwd of je daar iets aan informatie ziet. https://www.mijnaansluiting.nl/home

[ Voor 20% gewijzigd door sOid op 30-12-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
We hadden zelf eigenlijk wel verwacht dat die afgesloten zou worden. Liander is zeker de netbeheerder omdat deze in het verleden ook gewoon langs kwam jaarlijks. Wellicht omdat het tuinderswoningen zijn met hoog / onregelmatig gebruikt. De gasmeter kunnen we niet doorgeven omdat we geen klant zijn bij Nuon en we niet naar een ander kunnen overstappen als reden dat we klant zijn bij Nuon.

Voor de stroom zouden we de stand door kunnen geven ( hier krijgen ze ook nooit een verzoek van). Maar je zou dan ook wel verwachten dat de aansluitkosten en meter kosten ook betaald moeten worden. De 2 x 190 euro zijn wel uitgekeerd overigens dus dat staat wel geregistreerd blijkbaar.

Het liefste zouden ze het opgelost willen hebben. We hebben de buren ook gevraagd of wellicht betaalde maar dit was ook niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Wat voor informatie over de aansluiting kan je opvragen via mijnaansluiting.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ook vanmiddag heb ik een account aangemaakt bij Liander voor de gasmeter. De moet dan de laatste 6 cijfers van je gasmeter invullen echter geeft die aan dat deze niet geldig is. Voor de zekerheid ook het adres van beide buren ingevuld maar is niet geldig.

Het speelt best al een hele tijd maar het is niet duidelijk bij wie we nu aan de bel moeten trekken. Liander zegt we gaan niet over de afrekening en Nuon zegt je bent geen klant (gas) en Greencoice krijgt geen standen en geeft aan contact op te nemen met Liander.
Met alle wachtrijen heeft het inmiddels ook behoorlijk wat uurtjes gekost met 0 resultaat. Wellicht iemand die bij een energiemaatschappij heeft gewerkt die weet welke handelingen je moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Willempie27 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:10:
Ook vanmiddag heb ik een account aangemaakt bij Liander voor de gasmeter. De moet dan de laatste 6 cijfers van je gasmeter invullen echter geeft die aan dat deze niet geldig is. Voor de zekerheid ook het adres van beide buren ingevuld maar is niet geldig.

Het speelt best al een hele tijd maar het is niet duidelijk bij wie we nu aan de bel moeten trekken. Liander zegt we gaan niet over de afrekening en Nuon zegt je bent geen klant (gas) en Greencoice krijgt geen standen en geeft aan contact op te nemen met Liander.
Met alle wachtrijen heeft het inmiddels ook behoorlijk wat uurtjes gekost met 0 resultaat. Wellicht iemand die bij een energiemaatschappij heeft gewerkt die weet welke handelingen je moet doen.
En wat als je bij Liander niet klaagt over de afrekening, maar simpelweg zegt dat je huis geen meter heeft? Want daar lijkt me het probleem te zitten en dat kan niet door Nuon/Greenchoice opgelost worden, dat is aan de netbeheerder.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

sOid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:06:
Ik begrijp niet hoe het komt dat Liander wel voor de deur staat maar vervolgens geen meter kan vinden op dat adres.
Simpel: Liander heeft complete regio’s, er zijn niet per huis verschillende netbeheerders in dezelfde straat (ok misschien in plaatsen als Baarle-Nassau ;)).
Dus ze lopen huis aan huis wetende dat elk huis een aansluiting van hen heeft.

Maar zeer vreemde situatie. Idd goed documenteren zodat er niet achteraf een megaclaim komt.

Misschien een brief schrijven, zodat het bij iemand op zn bureau komt ipv bij een ingehuurde callcenter medewerker die een script moet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:10:
Wat voor informatie over de aansluiting kan je opvragen via mijnaansluiting.nl?
Kijk dit is een mooie, net ingevuld om een wijziging door te voeren. Ik krijg 3 meters te zien maar die van mn ouders zit er niet bij.... Het lijkt haast wel of de meter is vervangen ( 1 meter is ook nieuwer) en nooit het nieuwe nummer is doorgegeven. Er staat bij alle 3 wel in bedrijf bij.

Bij elektra staan er meerdere aansluitingen met de huisnummer toevoeging klopt niet. In plaat van 5 C staat er 5 TC

[ Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 30-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Dus zonder leverancier blijft er waarschijnlijk gewoon geleverd worden want de netwerkbeheerder weet niet dat die meters bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:54
De naam Nuon is inmiddels overgegaan in Vattenfall. Hoe kunnen ze aangeven dan je nog bij Nuon zit?

Als je het storingsnummer van Liander belt en zegt dat je problemen hebt met de gasmeter, of gas ruikt, dan komt er een storingsmonteur langs. Misschien dat die wat sneller iets in gang kan zetten.

Tuinderswoningen? Maar de bedrijven/kassen zijn niet meer in bedrijf? Daar zit zelf geen gasmeter meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:23:
De naam Nuon is inmiddels overgegaan in Vattenfall. Hoe kunnen ze aangeven dan je nog bij Nuon zit?

Als je het storingsnummer van Liander belt en zegt dat je problemen hebt met de gasmeter, of gas ruikt, dan komt er een storingsmonteur langs. Misschien dat die wat sneller iets in gang kan zetten.

Tuinderswoningen? Maar de bedrijven/kassen zijn niet meer in bedrijf? Daar zit zelf geen gasmeter meer?
Dat was een paar jaar geleden. Toen we de man van Liander zij dat die meter er bij hem niet in stond.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Dan heb je nu een vrij concrete vraag voor Liander. "Het serienummer van de meter die in mijn meterkast hangt komt niet overeen met die van mijnaansluiting. Hoe kunnen we dit rechttrekken?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Willempie27 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:24:
[...]

Dat was een paar jaar geleden. Toen we de man van Liander zij dat die meter er bij hem niet in stond.
Een meteropnemer komt inderdaad alleen maar de standen opnemen. Dat is meestal gewoon inhuur. Een storingsmonteur werkt gewoon in dienst van Liander. Die heeft toegang tot veel meer, en kan het aan zijn werkverantwoordelijke doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Bij het gas zie ik staan voor de buren BDR en WON. Dat zal bedrijf en woning zijn ( die hebben ook een bedrijf aan huis). De andere meter is van de andere buur. Er zitten 3 meter in die kast dus 1 ontbreekt er zo te zien. Liander heeft zelf een sleutel van die Kast om te open. Wordt steeds vreemder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Dus de netbeheerder nu is Liander, en de energieleverancier is GreenChoice?

Nu heb ik GreenChoice nooit gehad als leverancier, maar als het goed is kan je na het inloggen de EAN-codes van beide energiemeters bekijken. Komen deze overeen met de meters die gebruikt worden?

Zo ja, dan is er een administratieve fout bij Liander. Waarschijnlijk zijn de meters als verouderd/ongebruikt gemarkeerd waardoor deze verder niet te gebruiken is.

Zo nee, dan heb je een bijzonder geval. Er is niet goed gegaan bij het wisselen van energieaanbieder en onjuiste EAN-codes zijn doorgegeven. Ook hiervoor moet je bij Liander zijn, omdat zij er voor moeten zorgen dat alle energieverbruikers een contract hebben.

Ik denk dat je dit het best als volgt kan aanpakken:
- Bel Liander op (administratie) en vraag welke EAN-codes op dat adres zijn geregistreerd.
Kennen ze het adres niet (meer)? -> Dan zijn de meters ook onbekend en gebruik je illegaal stroom. -> Nieuwe aansluiting aanvragen.
Komen ze overeen met jouw EAN-codes? -> Vraag waarom je die niet kunt invullen in de website van Liander zelf.
Komen ze niet overeen? -> Vergelijk die codes eens met die van de buren. Misschien zijn ooit de meters met elkaar verwisseld.

[ Voor 194% gewijzigd door Onbekend op 30-12-2022 23:33 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:24:
Dan heb je nu een vrij concrete vraag voor Liander. "Het serienummer van de meter die in mijn meterkast hangt komt niet overeen met die van mijnaansluiting. Hoe kunnen we dit rechttrekken?"
Je idd. Weet nu waar het bij de stroom niet goed gaat. Nu alleen nog het gas, daar is de hele meter pleite zo te zien. We toevallig dat er met beide wat aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zou denken dat ze moeite gaan doen om dat niet bestaande “5 TC” huisnummer te laten betalen.
Normaal schrijft de netbeheerder je aan als je geen energieleverancier hebt gekozen, in geval van een nieuwbouwwoning bijvoorbeeld.
Misschien hebben ze het te druk en is dit iets waarvoor ze kiezen om het erbij te laten zitten. Op hun begroting is het peanuts natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:57
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:32:
Je zou denken dat ze moeite gaan doen om dat niet bestaande “5 TC” huisnummer te laten betalen.
Normaal schrijft de netbeheerder je aan als je geen energieleverancier hebt gekozen, in geval van een nieuwbouwwoning bijvoorbeeld.
Maar dat gaat aan de hand van het meternummer. Zonder dat nummer zul je ook geen bericht krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:31:
[...]

Je idd. Weet nu waar het bij de stroom niet goed gaat. Nu alleen nog het gas, daar is de hele meter pleite zo te zien. We toevallig dat er met beide wat aan de hand is.
Er is blijkbaar bij de netwerk beheerder administratief iets helemaal mis gegaan met het adres wanneer beide meters niet meer bestaan in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:32:
Dat zij die vrouw van Liander destijds ook dat we snel een gas leverancier moesten zoeken. Echter toen we over wilden stappen naar Greenchoice gaven zij aan dat er al een contract bij Nuon liep. Dus dat was niet mogelijk. Ik kan me haast niet voorstellen dat er niemand voor een meter betaald terwijl ze wel blijven leveren en dat is nu juist wat ons tegen staat. We willen niet dat er iemand onterecht voor die meter betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Het zou kunnen dat het gas op die bedrijfsmeter zit, dan valt een huis erbij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Willempie27 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:31:
[...]

Het is lastig om zo te bepalen waar de gasleidingen vanuit de kast heen gaan. Bedrijf en woning hebben meestal een aparte gasmeter, als het bedrijf wordt opgedoekt wordt de gasmeter daarvan losgekoppeld.

Soms zit het woonhuis en het bedrijf echter wel op 1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Onbekend schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:30:
Dus de netbeheerder nu is Liander, en de energieleverancier is GreenChoice?

Nu heb ik GreenChoice nooit gehad als leverancier, maar als het goed is kan je na het inloggen de EAN-codes van beide energiemeters bekijken. Komen deze overeen met de meters die gebruikt worden?

Zo ja, dan is er een administratieve fout bij Liander. Waarschijnlijk zijn de meters als verouderd/ongebruikt gemarkeerd waardoor deze verder niet te gebruiken is.

Zo nee, dan heb je een bijzonder geval. Er is niet goed gegaan bij het wisselen van energieaanbieder en onjuiste EAN-codes zijn doorgegeven. Ook hiervoor moet je bij Liander zijn, omdat zij er voor moeten zorgen dat alle energieverbruikers een contract hebben.

Ik denk dat je dit het best als volgt kan aanpakken:
- Bel Liander op (administratie) en vraag welke EAN-codes op dat adres zijn geregistreerd.
Kennen ze het adres niet (meer)? -> Dan zijn de meters ook onbekend en gebruik je illegaal stroom. -> Nieuwe aansluiting aanvragen.
Komen ze overeen met jouw EAN-codes? -> Vraag waarom je die niet kunt invullen in de website van Liander zelf.
Komen ze niet overeen? -> Vergelijk die codes eens met die van de buren. Misschien zijn ooit de meters met elkaar verwisseld.
Ik ga een account aan maken bij Greenchoice voor ze. Er zijn wel slimme gasmeters geplaatst maar ze hebben zelf niet gereageerd op die oproep omdat ze de oude wilde behouden. Maar volgens mijnaansluiting.nl zouden er 3 meters moeten zitten maar die van hun staat er niet bij in de lijst maar in die kast aan de weg zitten er wel 3.

Ik ga die stappen af en kijken wat het resultaat is. Waar hij eigenlijk bang voor is dat die ineens bijvoorbeeld 7000 kuub voor 3.50 mag gaan afrekenen terwijl dit over 5 jaar is uitgespreid ( aan wie is dan nog de vraag omdat ze geen gas leverancier hebben).
Heb je ook slimme gasmeter die op afstand uit te lezen zijn zonder stroommeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Een slimme gasmeter in een kast langs de weg lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Willempie27 zover ik weet is het altijd de elektriciteitsmeter die de GPRS module heeft en de gasmeter enkel lokaal met de elektriciteitsmeter communiceert met een energiezuinig radioprotocol. Er zit immers een accu in de gasmeter die zo lang mogelijk mee moet gaan.
Maar voor dit soort opstellingen zijn er vast uitzonderingen mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Een naheffing gaat erg lastig worden wanneer er geen gasmeter is

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 30-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:02
Iets gelijks gehad ooit in een gerenoveerde woning. Jaren gas en licht betaald maar achteraf leek het EAN nummer bij de netbeheerder niet te bestaan dus al het geld terug gekregen van Greenchoice (in dit geval). Toen hebben ze de netbeheerder de administratie laten fixen en de juiste EAN laten opnemen.

Oftewel: Liander bellen, zeggen dat je ratis gas en licht hebt want hun administratie is niet in orde, en aangeven dat je graag hebt dat dat in orde wordt gemaakt. Hun probleem, mogen zij fixen. Ze hebben de meter niet dus ze weten nooit wat je verbruik is, dus geen naheffing. (Daarom kreeg ik ook alles terug). Indien ze het niet fixen: enjoy gratis energie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zoals hierboven aangegeven zijn heeft een "slimme" gasmeter een "slimme" elektriciteitsmeter nodig. Doorgaans mag er maximaal 5 meter afstand tussen die twee zitten. Dus als die kast op 200 meter afstand staat, dan is het nog gewoon een oude "domme" meter.

Maar de energiebeheerders gaan natuurlijk wel zoeken naar wat de laatst bekende meterstand was en op basis daarvan gaan ze de hoogte van een nieuwe factuur bepalen. (En dat is natuurlijk afhankelijk van de energieaanbieders die actief waren sinds de laatst bekende meterstand.) Maar als ze die betreffende meter helemaal niet terug kunnen vinden, hebben ze helemaal geen meterstand om vanaf verder te gaan rekenen. Ik heb geen idee of ze dan verder onderzoek gaan doen, of dan dan de kosten te laten zoals het is.

(Ik ga er vanuit dat bij de aankoop van de woning ook de meterstanden zijn opgeschreven of hopelijk zelfs foto's van gemaakt zijn. Zijn daar diezelfde EAN-codes daarop te vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Willempie27 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:51:
Voor gas eigenlijk hetzelfde probleem.Deze zit een 200 meter verderop in een kast aan de weg met nog 2 meters van een 2 tal huizen. Ook Liander gebeld dat we geen factuur krijgen voor het gebruikt. Ze geven aan dat we bij Nuon zitten. We hebben destijds Nuon gebeld en die geeft aan dat we geen klant meer zijn. Ook hiervoor willen we naar Greenchoice. Echter is dit niet mogelijk omdat we nog een contract hebben bij Nuon.
Weet je zeker dat de gasmeter daar in zit? Want aan de uitlaat van je gasmeter, zit de binnenleiding, eigendom van de bewoner. En dan is 200m bizar veel

Vaak staan er (kleine) groene kastjes in de tuin, waar een binnenkomende hogedrukleiding, in het kastje wordt gereduceerd naar lagedruk. Vanaf het kastje loopt dan een dienstleiding naar de woning, bedrijfspand, waar de gasmeter zit. Dat geheel, tot en met de gasmeter is eigendom van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Trichoglossus schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:13:
[...]

Weet je zeker dat de gasmeter daar in zit? Want aan de uitlaat van je gasmeter, zit de binnenleiding, eigendom van de bewoner. En dan is 200m bizar veel

Vaak staan er (kleine) groene kastjes in de tuin, waar een binnenkomende hogedrukleiding, in het kastje wordt gereduceerd naar lagedruk. Vanaf het kastje loopt dan een dienstleiding naar de woning, bedrijfspand, waar de gasmeter zit. Dat geheel, tot en met de gasmeter is eigendom van de netbeheerder.
Ja , ze wonen aan een laan die eerst eigendom was maar nu is verkocht aan de gemeente. Het is inderdaad een groene kast waar dan nr 5a 5b en 5c in zit echter heeft nr b een woning gasmeter en bedrijfsgasmeter (zelfde model en capaciteit) Naar die kast zit nog een kast met zo'n soort ding die aan je gasfles zit maar daar zit ook geen meter. Ik zal mn ouders nog eens navragen of er altijd 3 meter gezeten hebben. Voor de stroom lijkt me de oplossing best simpel omdat het daar slechts een administratie fout is qua huisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Er is nooit aan de bel getrokken ergens dan moet de gasaansluiting haast wel op die bedrijfsmeter zitten.
Dat Nuon nog steeds als leverancier staat op het adres bevestigt dat.

Of het gas gaat buiten een meter om maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 15% gewijzigd door PP_Sound op 31-12-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
PP_Sound schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:26:
Er is nooit aan de bel getrokken ergens dan moet de gasaansluiting haast wel op die bedrijfsmeter zitten.
Dat Nuon nog steeds als leverancier staat op het adres bevestigt dat.
Ja daar lijkt het wel op idd. Ik ga morgen weer even in de kast kijken bij de andere meters en kijken wat daar uit komt. Het vreemde is alleen wel dat ze in het begin wel gewoon betaalde 25 jaar gelden tot 10 jaar geleden wel gewoon betaalde. En er blijkbaar ineens iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Willempie27 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:28:
[...]

Ja daar lijkt het wel op idd. Ik ga morgen weer even in de kast kijken bij de andere meters en kijken wat daar uit komt. Het vreemde is alleen wel dat ze in het begin wel gewoon betaalde 25 jaar gelden tot 10 jaar geleden wel gewoon betaalde. En er blijkbaar ineens iets veranderd.
Je kunt nog even kijken wat er gebeurd wanneer Greenchoice opgezegd wordt, normaal gesproken moeten er dan bellen gaan rinkelen zonder nieuw contract.

10 jaar geleden is precies dat Nuon gestopt is in NL als merknaam.
https://www.energiemarktinformatie.nl/maatschappijen/nuon/

[ Voor 9% gewijzigd door PP_Sound op 31-12-2022 00:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntlasser
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:10
Op https://eancodeboek.nl kun je EAN codes vinden per adres. Daar kun je alle adressen invullen die achter die kast zitten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dus je ouders betalen al 10 jaar niet? Lekker hoor.

Ik zou een aangetekende brief + mail naar de netbeheerder doen en het daar bij laten verder. Laat ze het maar fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Puntlasser schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:43:
Op https://eancodeboek.nl kun je EAN codes vinden per adres. Daar kun je alle adressen invullen die achter die kast zitten
Ja hier staat hetzelfde als bij mijnaansluiting.nl. Het probleem is dat beide meters er niet tussen staan. En dat is dus eigenlijk ook het hele probleem volgens mij. Iemand gaf hier aan om een nieuwe aansluiting aan te vragen en dat is wellicht ook de beste optie als het op een normale manier niet opgelost kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
FreakNL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:05:
Dus je ouders betalen al 10 jaar niet? Lekker hoor.

Ik zou een aangetekende brief + mail naar de netbeheerder doen en het daar bij laten verder. Laat ze het maar fixen.
Het klinkt lekker ja, maar het is geen lekker gevoel als misschien je buurman betaald of dat je ineens een enorme afrekening krijgt.

Mocht het opgelost worden en een naheffing krijgen over welk jaar is wat verbruikt. De tarieven zijn flink gestegen dus dat kan nog een getouwtrek worden. Officieel moet je binnen 2 jaar een factuur sturen maar ja ze kunnen wel zeggen dit vorig jaar en dit jaar heb je 15000 kWh aan stroom verbruikt en 7000 kuub gas bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reken er maar op dat de buren voor je ouders betalen, de meters die wel geregistreerd staan krijgen wel een factuur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Hoe dit op te lossen? Ze zitten er hard over te denken om 2 jaar lang propaan te gaan gebruiken en de afsluiting op te zeggen om zo geen onverwacht hoog factuur te krijgen.
Waarom zou je dat doen? Je kan ook gewoon het geld dat je niet uitgeeft aan energie opzij zetten voor het geval dat je het in 1x moet betalen.
Hoef je het niet te betalen, prima, gratis energie. Moet je het alsnog betalen, heb je het geld opzij staan. Ook goed.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
tilburgs82 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:11:
[...]

Waarom zou je dat doen? Je kan ook gewoon het geld dat je niet uitgeeft aan energie opzij zetten voor het geval dat je het in 1x moet betalen.
Hoef je het niet te betalen, prima, gratis energie. Moet je het alsnog betalen, heb je het geld opzij staan. Ook goed.
Dat gebeurd op dit moment ook alleen nu voorzie ik het volgende probleem. 5 jaar terug waren de prijzen anders als nu. Dus 5 jaar geleden is er bijv 1000 kuub voor 60 cent weggezet is 600 euro. Als dat nu dit jaar berekend gaat worden is het 3000 euro. Maar ja het moet gewoon opgelost worden.

Vandaag nog even overlegd en we gaan een propaan tank aan laten leggen voor minimaal 2 jaar zodat er geen naheffing kan komen. Daarna zeggen we de aansluiting op. Voor stroom gaan we nog bellen of we alsnog een nieuwe slimme meter kunnen krijgen of een nieuwe aansluiting en wat daar de kosten van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Maar wat is dan het verschil precies?
Als de aansluiting wel goed zou werken, dan moet je toch alsnog die 3000 euro betalen? Je maandbedrag zou dan 250 euro worden. Ipv dat nu te betalen, zet je die 250 euro opzij.
Ik zie het verschil echt niet. (Tenzij je natuurlijk daardoor boven de vermogensbelasting grens of subsidiegrens zou komen natuurlijk).

Maar zoek eens uit of de eerder genoemde termijn van 2 jaar voor facturatiedatum wettelijk zo is. Anders hoef je dus alleen voor de laatste 2 jaar opzij te zetten en heb je de overige 8 jaar al gratis gehad.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 09-06 16:53

GerritGekke

Gamechanger

Ik snap niet waarom je je er zo druk over maakt. Het is een (niet) bestaande meter. Zullen ze dus ook niet zo afsluiten, want zoals ik uit je verhaal begrijp herkennen ze de meter niet.

Je hebt m.i. al meer dan voldoende inspanning verricht om dit recht te zetten.

Goede USP voor de woning, “huis zonder energierekening.“

Lekker laten rusten .. als het huis te koop komt DM mij dan even. Heb bij voorbaat al belangstelling :)
Willempie27 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:48:
[...]

Vandaag nog even overlegd en we gaan een propaan tank aan laten leggen voor minimaal 2 jaar zodat er geen naheffing kan komen. Daarna zeggen we de aansluiting op. Voor stroom gaan we nog bellen of we alsnog een nieuwe slimme meter kunnen krijgen of een nieuwe aansluiting en wat daar de kosten van zijn.
Ga je nu ook nog meer kosten maken voor alternatieve oplossingen? Dan kom je ook niet meer in aanmerking voor het energieplafond.

Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Ze komen langs en lezen de gasmeter uit. Dan zien ze een verschil met x jaar geleden. Wie zegt wanneer dat gas verbruikt is? Jij verwijst naar de allergoedkoopste periode die je kan vinden en einde discussie. Er gaat niks boven die oude domme meters.

[ Voor 49% gewijzigd door GerritGekke op 31-12-2022 13:09 ]

 Karma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17
GerritGekke schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:05:
Ik snap niet waarom je je er zo druk over maakt. Het is een (niet) bestaande meter. Zullen ze dus ook niet zo afsluiten, want zoals ik uit je verhaal begrijp herkennen ze de meter niet.

Je hebt m.i. al meer dan voldoende inspanning verricht om dit recht te zetten.

Goede USP voor de woning, “huis zonder energierekening.“

Lekker laten rusten .. als het huis te koop komt DM mij dan even. Heb bij voorbaat al belangstelling :)
Het zal ook eerder zijn dat iemand anders nu hiervoor opdraait, waarschijnlijk zijn dat de buren.
Is dat iets wat je zou willen, daar kan ik niet over oordelen.

Als ik de topic starter zo in kan schatten (en zijn ouders) dan is dit ook niet wat zij willen en ze willen het al jaren op een nette en goede manier opgelost hebben en dat is juist wat niet lukt om diverse redenen.
Wil je daar dan misbruik van maken en vooral als het via de buren loopt wil je je buren blijven misbruiken?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Als de buren volgend jaar een gasrekening krijgen met een veel lager verbruik dan weet je genoeg.
Er zit ergens een gasmeter (tussen), anders is de druk op de apparaten in huis veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18

kevinr1

Dude?

Na contact op te nemen met Liander geeft deze aan om bij de energie leverancier een factuur te vragen echter zegt deze dat er geen verbruik is (het is overigens geen slimme meter).
Oh, toch niet?

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Met de buurman hebben we eerder wel een gesprek gehad of hij het gas van ons betaalde. Deze gaf aan het niet te betalen voor zover hij wist. Hij was wel erg geïrriteerd dat wij niks betaalde en hij wel.

- Stroom wordt nu gewoon niet afgerekend omdat er geen meter geregistreerd staat en dat betalen de buren zeker niet.
- Gas zou nog mogelijk zijn al liggen de leidingen wel apart natuurlijk dus dan zou de buurman voor de verkeerde meter betalen. Ik ga eens uitzoeken door de kachel aan te zetten welke meter dan gaat lopen. Het is nu ook wat warmer waardoor het makkelijker te zien is.
- Bij Greenchoice controleren welk meter nummer daar geregistreerd staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 31-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Trichoglossus
Of de kraan op de gasmeter dichtzetten als er iemand onder de douche staat. Dan hoor je vanzelf bij welke woning die meter hoort :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Ad de Jong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:08:
[...]

Het zal ook eerder zijn dat iemand anders nu hiervoor opdraait, waarschijnlijk zijn dat de buren.
Is dat iets wat je zou willen, daar kan ik niet over oordelen.
..

Wil je daar dan misbruik van maken en vooral als het via de buren loopt wil je je buren blijven misbruiken?
Stel dat de buren nu de rekening zouden betalen, dan hebben zij ook een probleem met de energieleverancier. Want ze verbruiken X maar betalen dan waarschijnlijk X+Y, dan kan niet en is nu denk ik ook niet aan de hand want dan waren die buren allang verhuisd.

Wie heeft het hier over misbruik maken van? Dat zal hier m.i. niet aan de orde zijn. M.i. is er in het verleden met de aansluiting ergens iets verkeerd geregistreerd o.i.d.

En wees eerlijk, we weten tegenwoordig allemaal hoe het gaat. " Computer says no" .. alles wordt conform het voorgeschreven protocol doorlopen, dit probleem staat daar niet op dus wordt ook niet opgelost. Liander en de energieleverancier lekker met dit probleem laten zitten.

Als de ouders zelf ook nog een beetje vermogen hebben dan kan je dit " risico" prima nemen. Leg desnoods een deel opzij, verder niks doen.
Willempie27 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:13:
Met de buurman hebben we eerder wel een gesprek gehad of hij het gas van ons betaalde. Deze gaf aan het niet te betalen voor zover hij wist. Hij was wel erg geïrriteerd dat wij niks betaalde en hij wel.
Verder ook niet aan de grote klok hangen. Je krijgt er alleen maar scheve gezichten van .. anderen willen ook wel graag niks betalen :)

[ Voor 15% gewijzigd door GerritGekke op 31-12-2022 13:19 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PP_Sound schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:35:
[...]

10 jaar geleden is precies dat Nuon gestopt is in NL als merknaam.
https://www.energiemarktinformatie.nl/maatschappijen/nuon/
Wat een onzin, waar staat dat in dat bericht?

Ter info: Ik heb nog mails van Nuon uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Sinds 2009 is Nuon onderdeel van Vattenfall. Nuon is een energieleverancier die elektriciteit en gas levert aan zowel de zakelijke als particuliere markt. Wil je weten of Nuon bij je past? Hieronder vind je meer informatie over energieleverancier Nuon.

Voor klanten zal de naam Nuon niet direct verdwijnen. Daarom zijn Nuon en Vattenfall sinds oktober 2018 naast elkaar te zien, totdat ze volledig overgaan op de naam Vattenfall.

Let op: inmiddels is de merknaam van Nuon officieel gewijzigd naar Vattenfall.

https://www.pricewise.nl/energieleverancier/nuon/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Heb je alle relevante correspondentie op schrift?

Als het alleen maar telefoontjes of gesprekken zijn geweest en is het niet mogelijk om achteraf aan te tonen wat er is verteld, dan hebben je ouders een vrij zwakke bewijspositie. Leggen ze het gebruik wel op een of andere manier vast?

Betalingsverplichtingen uit overeenkomsten verjaren na 5 jaar (art. 3:307 BW), maar de levering van energie zoals jij het beschrijft wordt gezien als koop en betalingsverplichtingen voor de levering van dergelijke energie verjaren dus al na twee jaar (art. 7:5 lid 5 BW in relatie tot art. 7:28 BW). Je ouders zijn daarom hooguit twee jaar aan geschatte kosten kwijt als de energie niet via de buren wordt geleverd (en dus de buren geen vordering op je ouders hebben) en het energiebedrijf alsnog kosten wil rekenen. Maar dat kan nog steeds wel veel geld zijn uiteraard.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou/jullie. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of de ACM via hun consumentenportaal ConsuWijzer.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Aanvulling op mijn vorige comment: in theorie beroept een energiebedrijf zich op een onverschuldigde betaling in energie en rechtsvorderingen daaruit verjaren pas na vijf jaar (art. 3:309 BW), maar voor de ongevraagde levering van energie zijn consumenten in de regel ook geen kosten verschuldigd gezien art. 7:7 lid 2 BW. Zelfs niet bij stilzitten, hoewel jullie het energiebedrijf en de netbeheerder duidelijk hebben gewezen op deze situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je bewijs hebt dat je meerdere malen aan de bel hebt getrokken zou ik voor twee jaar energie opzij zetten en er voor de rest niets meer aan doen. Het kost je veel tijd en ze verwijzen alleen maar naar elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Roenie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:47:
Als je bewijs hebt dat je meerdere malen aan de bel hebt getrokken zou ik voor twee jaar energie opzij zetten en er voor de rest niets meer aan doen. Het kost je veel tijd en ze verwijzen alleen maar naar elkaar.
Dit is nou exact wat ik dacht. Hou wel meterstanden bij (foto met krant en dan naar jezelf mailen, dan heb je bewijs dat de foto van die dag is). Een eventuele schatting kan hoger uitvallen en dan kan je daar nog tegen verweren.

Je hebt meerdere malen aan de bel getrokken, ook nul energieverbruik moet opvallen. Beschouw alles wat verder dan 2 jaar terug is als schenking (verjaring). Je hebt je best gedaan, verder lekker niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ok dan gaan we het inderdaad vastleggen, dat hebben ze niet gedaan. We hebben ook alleen telefonisch contact gehad van de week en een aantal jaren geleden.
Maar eerst gaan we uitzoeken of de meter van ons is of daar wellicht verwarring over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Mooi geschreven @Real. Volgens mij @Willempie27 kan je beter een x bedrag reserveren voor het mogelijke risico dat je ooit iets moet betalen of een zaak krijgt. (Persoonlijk acht ik die zeer klein om dat de bedrijven liggen te slapen) & computer says no!
Andere tips die hier gegeven worden zou ik ook opvolgen, zoals het vastleggen van de communicatie/ correspondentie. Ook de datums waarop je telefonisch contact hebt gehad zelf noteren.

Succes! En als het huis ooit te koop komt vooral even DMetje doen hè ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GerritGekke op 31-12-2022 15:13 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik krijg de indruk dat jullie goed je best hebben gedaan om te betalen, maar dat het gewoon niet lukt. Als dat inderdaad het geval is dan zou ik je pogingen documenteren (zodat je later niet verweten kan worden met opzet te hebben ontdoken), wat geld opzij zetten voor als je uiteindelijk wel moet betalen en dan het vooral laten.

Het is niet de bedoeling dat mensen de boel oplichten, maar als je ondanks uren aan belletjes e.d. het simpelweg niet voor elkaar krijgt dan zou ik er wel klaar mee zijn. Je verantwoordelijkheid houdt ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mocht er een afrekening over twee jaar komen zorg dan dat de verdeling over de jaren wordt berekend d.m.v. graaddagen (de buitentemperatuur) dan is de verdeling het eerlijkst. En natuurlijk nooit akkoord gaan met een afrekening waarbij alleen het laatste (hoge) tarief wordt gebruikt!

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

In deze zaak is het echt belangrijk dat je de correspondentie vastlegt! Dus geen telefoontjes meer, maar uitsluitend mail/brief verkeer.
En voor de rest? Je hebt meer dan genoeg gedaan nu om dit op te lossen. Allemaal verloren uren.
Leg dus alles vast, en als ze ooit komen zeuren dan kun je alle bewijzen overleggen. En dan nog moeten ze precies gaan uitzoeken wat je verbruikt hebt, en wat je moet betalen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Je zou dan wel met de buren moeten afspreken of zij even alle gasverbruik in huis kunnen stopzetten om helemaal zeker te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
Het is ook maar zeer de vraag wie er gerechtigd is om een eventuele naheffing te versturen. De netbeheerder mag consumenten geen geld in rekening brengen en er is geen contract met een leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Lapa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:52:
Het is ook maar zeer de vraag wie er gerechtigd is om een eventuele naheffing te versturen. De netbeheerder mag consumenten geen geld in rekening brengen en er is geen contract met een leverancier.
Dat klopt niet. Als je geen energieleverancier hebt, brengt de netbeheerder gewoon kosten in rekening:
https://service.liander.n...oor_niet_betaalde_energie

Voor de TS begin ik een vermoeden te krijgen dat de energiemeters tussenmeters zijn, en dat ergens anders de hoofdmeters te vinden zijn die wel bij de netbeheerder bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Onbekend schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:12:
[...]
Voor de TS begin ik een vermoeden te krijgen dat de energiemeters tussenmeters zijn, en dat ergens anders de hoofdmeters te vinden zijn die wel bij de netbeheerder bekend zijn.
Vraagje aan TS: Heb je een foto van de meterkast ? Of als je die niet wilt/kunt plaatsen, hoe is de indeling ? Zit er onder de meter een zwarte/doorzichtige kast, die verzegeld is en is de meter verzegeld ? Indien nee: Dan is het waarschijnlijk een tussenmeter.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik overzie nog niet wat de gehele situatie is ter plekke met de informatie die er is, maar wat ik wel begrijp is dat het een woning bij een bedrijf is geweest. Het is niet ongebruikelijk als bedrijf een tussenmeter te plaatsen bij onderhuurders e.d. Zodat ze door kunnen factureren. De meter staat dan inderdaad niet in het systeem van de netbeheerder, maar de meter van het bedrijfspand wel. Zie bijv. dit: https://www.fudura.nl/meetdiensten/meetdienst-tussenmeter
https://www.sandervunderink.nl/gas-tussenmeter

[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 31-12-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
mrdemc schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:19:
Ik overzie nog niet wat de gehele situatie is ter plekke met de informatie die er is, maar wat ik wel begrijp is dat het een woning bij een bedrijf is geweest. Het is niet ongebruikelijk als bedrijf een tussenmeter te plaatsen bij onderhuurders e.d. Zodat ze door kunnen factureren. De meter staat dan inderdaad niet in het systeem van de netbeheerder, maar de meter van het bedrijfspand wel. Zie bijv. dit: https://www.fudura.nl/meetdiensten/meetdienst-tussenmeter
https://www.sandervunderink.nl/gas-tussenmeter
Wel vreemd als ze 20 jaar lang wel betaald hebben en de laatste 5 niet. ook de meteropnemer zou dan niet aan de deur komen lijkt me. Dus zal geen tussenmeter zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:07
Een ouderwetse "0 op de meter" woning....

Ik volg het graag, maar dit is precies waar kopers van nieuwbouw op hopen, maar vaak niet krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Toerq schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:19:
[...]

Wel vreemd als ze 20 jaar lang wel betaald hebben en de laatste 5 niet. ook de meteropnemer zou dan niet aan de deur komen lijkt me. Dus zal geen tussenmeter zijn.
Als er dan iemand van Liander langs komt om de standen op te nemen kan die ook meteen aangeven dat het een tussenmeter betreft. Wat dus blijkbaar niet het geval is. Anders was dat allang naar boven gekomen lijkt mij.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Het is zeker geen tussen meter. De kast eronder is ook gewoon verzegeld.
Ik heb wel EAN codes van de meters gevonden echter staan er geen EAN codes op de gasmeter zelf. Wel een 7 cijferige nummer maar deze komen niet overeen met de EAN codes die geregistreerd staan.

- Na een gesprek met mn ouders hing er vroeger wel een grote zware gasmeter, die hangt er niet meer. Deze was van de buurman met zijn bedrijf. Hij doet dit min of meer nog steeds maar heeft geen zware aansluiting meer nodig. Op de buurman staan wel 2 gasmeters geregistreerd van klasse G4. Nu kan het zijn dat hun meter op de naam van de buren staat. Of onze meter is helemaal verdwenen. Theoretisch gezien staat er op hun adres geen meter geregistreerd.

Ook hebben m'n ouders wel besloten het nu helemaal uit te gaan zoeken en gewoon te gaan betalen voor zover dit mogelijk is.

Volgens mij lezen ze bij Liander gewoon wat er op de site staat als je belt. Ik zie daar het blok meteropname klopt niet.

Heeft u een slimme meter > Nee
Komen de meterstanden op de nota/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter? > Nee

Mogelijke verklaring:
De meteropnemer komt bij u langs of uw energieleverancier vraagt u ieder jaar om de meterstanden door te geven. Doet u dit niet, wordt er een schatting gemaakt van uw meterstanden. Deze schatting kan hoger uitvallen dan uw werkelijk verbruik.

Neem hierover contact op met uw energieleverancier.

Dit is precies wat ze over de telefoon zeggen. Daarna kan je nog doorklikken en kan je de meter opnieuw laten keuren waar hoge kosten aan kosten aan verbonden zit en ook het probleem niet is.

[ Voor 31% gewijzigd door Willempie27 op 02-01-2023 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laat ze maar een meter komen keuren die niet bekend is. Dat gaat vast spaaklopen in de administratie. Het balletje moet toch een keer gaan rollen, of het kwartje moet gaan vallen, bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Als je het perse anders wil kan je een slimme meter aanvragen ter vervanging. Ik kan mij voorstellen dat dit niet mogelijk is, want volgens de geleerden zit er nu niks (in ieder geval niet geregistreerd).

Misschien kan je dan op het adres een nieuwe aansluiting aanvragen a la nieuwbouw. Houdt rekening met lange wachttijden.

 Karma

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je hebt dus wel een meter voor elektra en gas, echter omdat ze niet in de computer staan krijg je geen factuur? Wauw..... En je gaat er achter aan omdat je graag toch wil gaan betalen? Dubbel wauw... En je wil nog doorgaan nadat je bot hebt gevangen na dat je het hebt aangekaart bij alle partijen die er over gaan. Drie dubbel wauw.

Leg gewoon elk jaar op 31-12/1-1 de meter standen vast d.m.v. een foto (en schrijf het op). Reken ongeveer uit wat je verbruik had gekost, en zet dat op een spaar rekening. En verder wacht je af.....

En hoe lang hebben je ouders dit al, 25 jaar, 5 jaar? Kan je het verbruik in het verleden nog terug halen? Om hoeveel kuub en kwh gaat het wat niet is betaald?

Dus niet nul op de meter, maar 0 op de rekening, lekker....

Als je er echt wat aan wil doen, stuur dan een brief en laat de partijen schriftelijkr eageren. Normaal is een beller sneller, echter niet als het buiten de scripts van de calldesk valt......

[ Voor 13% gewijzigd door jeanj op 02-01-2023 10:08 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:52
Ik heb een vergelijkbaar verhaal een paar jaar geleden ook gehoord.
Het blijkt dat als je meter niet in "de systemen" voorkomt dat het dan ook praktisch onmogelijk is om die er alsnog in te krijgen.

Alle contacten documenteren en een kleine buffer houden en verder er vooral van genieten zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Maar wat zei de netbeheerder toen je belde met de melding dat je meters niet juist geregistreerd zijn en de EAN's niet kloppen?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Laatst online: 19:28
Als je via helpdesk en dergelijke niet verder komt, en je wilt het wél echt uit zoeken, dan zou ik een mailtje sturen naar klachten@alliander.com.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
Doe mij even een PM. Ik werk binnen het alliander bedrijf.
Als je mij even de volledige adresgegevens stuurt kan ik via het intranet wel een oproep plaatsen zodat ik aan de juiste persoon de gegevens door kan geven en er contact word opgenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 02-01-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Inmiddels is vastgesteld welke meter van ons is en die zit er nog. Echter staat deze niet bij onze woning geregistreerd voor zover ik kan zien. Waar ze bang voor zijn is dat er een rekening komt a 20.000 euro van de afgelopen 10 jaar. Ook hebben ze geen gasleverancier dus vraag me ook af welk tarief ze rekenen want er is geen contract.

Ik zal ze voorstellen om weer over te stappen en de huidige standen door te geven met gas en elektra om weer een soort van 0 lijn te creëren en na een maandje of 2 aangeven dat het niet klopt om het vervolgens uit te laten zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:00:
Inmiddels is vastgesteld welke meter van ons is en die zit er nog. Echter staat deze niet bij onze woning geregistreerd voor zover ik kan zien. Waar ze bang voor zijn is dat er een rekening komt a 20.000 euro van de afgelopen 10 jaar. Ook hebben ze geen gasleverancier dus vraag me ook af welk tarief ze rekenen want er is geen contract....
Als je ouders al jaren niets voor hun energie hebben betaald, snappen zij toch wel dat dit een keer op kan houden en de rekening een keer komt? Het geld dat je ouders tot nu toe niet hebben hoeven te betalen voor de 'gratis' energie' hebben zij hopelijk niet uitgegeven. Of hebben zij in ieder geval het 'risico' van betaling hebben ingecalculeerd Dus waarom zo bang zijn voor de rekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:01
Roenie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Als je ouders al jaren niets voor hun energie hebben betaald, snappen zij toch wel dat dit een keer op kan houden en de rekening een keer komt? Het geld dat je ouders tot nu toe niet hebben hoeven te betalen voor de 'gratis' energie' hebben zij hopelijk niet uitgegeven. Of hebben zij in ieder geval het 'risico' van betaling hebben ingecalculeerd Dus waarom zo bang zijn voor de rekening?
In een ideale wereld leven is een fantastische gedachte, helaas leven we daar niet in en zijn mensen niet perfect, dus als die ouders bang zijn dat de rekening een keer komt (woorden van OP), dan zullen zij hiervoor vast geen of weinig geld apart hebben gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Roenie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Opzicht niet bang voor de rekening van het gebruikt maar meer omdat er maar max 2 jaar terug in de tijd gegaan mag worden qua berekening. De engergieleverancier zal natuurlijk gaan zeggen dat alles in de laatste 2 jaar is gebruikt tegen de huidige tarieven.
Maar zoals gezegd we gaan proberen om over te stappen en kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46
Willempie27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:00:
Inmiddels is vastgesteld welke meter van ons is en die zit er nog. Echter staat deze niet bij onze woning geregistreerd voor zover ik kan zien. Waar ze bang voor zijn is dat er een rekening komt a 20.000 euro van de afgelopen 10 jaar. Ook hebben ze geen gasleverancier dus vraag me ook af welk tarief ze rekenen want er is geen contract.

Ik zal ze voorstellen om weer over te stappen en de huidige standen door te geven met gas en elektra om weer een soort van 0 lijn te creëren en na een maandje of 2 aangeven dat het niet klopt om het vervolgens uit te laten zoeken.
Je wil dat alles geregeld wordt? Dus, heb je @ybos al een berichtje gestuurd? Die lijkt jullie te kunnen helpen...

Maar misschien kun je ook wat duidelijker zijn: wie heeft vastgesteld welke meter van jullie is? En hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
markisoke schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:21:
[...]

In een ideale wereld leven is een fantastische gedachte, helaas leven we daar niet in en zijn mensen niet perfect, dus als die ouders bang zijn dat de rekening een keer komt (woorden van OP), dan zullen zij hiervoor vast geen of weinig geld apart hebben gelegd.
Die wereld is wellicht niet ideaal. Echter, uiteindelijk is het niet slim om dat geld zomaar uit te geven en dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor dat gevoel. Dat was de strekking van mijn posting.
Willempie27 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Opzicht niet bang voor de rekening van het gebruikt maar meer omdat er maar max 2 jaar terug in de tijd gegaan mag worden qua berekening. De engergieleverancier zal natuurlijk gaan zeggen dat alles in de laatste 2 jaar is gebruikt tegen de huidige tarieven.
Maar zoals gezegd we gaan proberen om over te stappen en kijken wat daar uit komt.
Ik neem aan dat zij dat met de graaddagen van de afgelopen jaren zullen doen ;)

Daarnaast: dat zij dat in rekening brengen wil niet zeggen dat dit ook de uiteindelijke uitkomst is natuurlijk. Je ouders hebben ook iets te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 03-01-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Willempie27 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:01:
- Na een gesprek met mn ouders hing er vroeger wel een grote zware gasmeter, die hangt er niet meer. Deze was van de buurman met zijn bedrijf. Hij doet dit min of meer nog steeds maar heeft geen zware aansluiting meer nodig. Op de buurman staan wel 2 gasmeters geregistreerd van klasse G4. Nu kan het zijn dat hun meter op de naam van de buren staat. Of onze meter is helemaal verdwenen. Theoretisch gezien staat er op hun adres geen meter geregistreerd.
Er is dus een gasmeter vervangen, is dat toevallig rond dezelfde periode dat de factuur ineens op nul is gaan staan?

Leg echt alles vast, doe het liefst alles per mail of aangetekende brieven. En als je belt, noteer de namen van mensen die je gesproken hebt, het tijdstip waarop je gebeld hebt! Kan niet vaak genoeg gezegd worden. Dat voorkomt later gezeik, een naheffing op basis van verwacht/gemiddeld verbruik voor een vergelijkbaar huishouden ofzo.

En met het geld dat je nu niet aan energie kwijt bent: verduurzamen in plaats van op propaan gaan stoken 8)7

Toen ik 7 jaar geleden op mezelf ging wonen dacht ik ook nog "ach, dat energiecontract regel ik nog wel een keer, eerst maar eens klussen en dan zien we wel", maar dan krijg je gewoon een brief in de bus dat je nu toch echt een contract moet regelen anders sluiten ze je gewoon af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
barrymossel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Je wil dat alles geregeld wordt? Dus, heb je @ybos al een berichtje gestuurd? Die lijkt jullie te kunnen helpen...

Maar misschien kun je ook wat duidelijker zijn: wie heeft vastgesteld welke meter van jullie is? En hoe?
Er is contact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:38
Hier ook een vergelijkbare situatie bij een kennis van mij,

Deze heeft in 2005 een nieuwe woning gebouwd en de bouwmeter is toen vervangen voor nieuwe meter [verzegeld en geplaats door enexis] . Sindsdien nooit meer een rekening ontvangen.
Het gaat in dit geval alleen om de stroomrekening [er staat nu ca 11000kw op de teller.

@ ybos
heb jij enig idee hou hiermee omgegaan word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Arnaud1980 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:15:
Hier ook een vergelijkbare situatie bij een kennis van mij,

Deze heeft in 2005 een nieuwe woning gebouwd en de bouwmeter is toen vervangen voor nieuwe meter [verzegeld en geplaats door enexis] . Sindsdien nooit meer een rekening ontvangen.
Het gaat in dit geval alleen om de stroomrekening [er staat nu ca 11000kw op de teller.

@ ybos
heb jij enig idee hou hiermee omgegaan word?
Hij zei dat het op de hoop gaat van de net verliezen. Maar ik twijfel daar aan. Overigens stuurt de netbeheerder geen factuur van energie verbruik dat doet de energie leverancier voor zover ik begrepen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
Willempie27 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Overigens stuurt de netbeheerder geen factuur van energie verbruik dat doet de energie leverancier voor zover ik begrepen heb
Ik heb wel eens een factuur van Stedin gekregen gespecificeerd met kWh en m³ standen omdat er voor een langere periode geen energieleverancier actief was op het adres.

Heb toen bezwaar kunnen indienen omdat ik in die periode daar niet woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Thomasvt Maar dat was omdat er een meter op jouw adres geregistreerd stond, dan kan men dat doen. In dit geval weet Liander niet eens dat er een meter is, dus kan die controle op leverancier er ook niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:29:
In dit geval weet Liander niet eens dat er een meter is, dus kan die controle op leverancier er ook niet zijn.
Jawel. Uit de TS:
Een 5 jaar geleden staat er een man van Liander (netbeheerder) om de meterstand op te nemen. De stroommeter zit in huis maar hij kan de stand niet opnemen omdat de meter niet in het systeem staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 20:21

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik vind dit wel een mooie voor het programma Radar. Kan Fons Hendriks eens op visite bij de netbeheerder

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:29

Aganim

I have a cunning plan..

Rico schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:23:
Ik vind dit wel een mooie voor het programma Radar. Kan Fons Hendriks eens op visite bij de netbeheerder
Ook wel leuk, een keer de omgekeerde wereld.

Wat is uw probleem?
Ik betaal al jaren niet voor stroom en gas, maar wil dit wel graag. Het lijkt er echter op dat de netbeheerder en leveranciers mijn geld niet willen! Krijgen jullie ze zover dat ik eindelijk mag betalen? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nog een update, we hebben ons aangemeld bij een leverancier voor gas. Ben benieuwd wat daar uit komt.
Ze hebben geen online account om inzicht te krijgen in stroom, daarvoor moet er telefonisch contact opgenomen worden en het schijnt nogal druk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-05 04:58
Misschien een gekke gedachte, maar je zou bij Liander de slimme energiemeter kunnen aanvragen als alles nog niet lekker opgelost wordt. Dan moet er toch wel iemand komen die het een en ander administratief recht gaat zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
FlyingPineapple schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 05:07:
Misschien een gekke gedachte, maar je zou bij Liander de slimme energiemeter kunnen aanvragen als alles nog niet lekker opgelost wordt. Dan moet er toch wel iemand komen die het een en ander administratief recht gaat zetten..
Dat was precies ook mijn gedachte, dan beginnen ze waarschijnlijk weer op 0.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Willempie27
Nou inmiddels te horen gekregen dat er geen meter in het systeem staat bij de energie leverancier. We hebben nu handmatig het meternummer doorgegeven en kijken of dat lukt. Indien dit niet lukt gaan we Liander inlichten dat deze meter op ons adres gezet moet worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:45

LankHoar

Langharig tuig

Willempie27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:10:
Nou inmiddels te horen gekregen dat er geen meter in het systeem staat bij de energie leverancier. We hebben nu handmatig het meternummer doorgegeven en kijken of dat lukt. Indien dit niet lukt gaan we Liander inlichten dat deze meter op ons adres gezet moet worden.
Enerzijds prijs ik je/jullie voor het doorzetten hiervan, en anderzijds vind ik het best dom. Het is enkel nadelig voor je ouders, en als je goed gedocumenteerd hebt van je pogingen om dit te verbeteren, dan lijkt het me tijd om het er bij te laten. Dan voldoe je imo prima aan je inspanningsplicht, en is het prima te rechtvaarden.

Je hebt zo ongeveer met een uithangbord bij de energiemaatschappijen gelopen waarop staat "Ik wil graag betalen!!" en dat werd genegeerd, dan zou het voor mij wel klaar zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 19-01-2023 09:21 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:23
Ik zou, mocht er een naheffing komen, datzelfde geld van die rekening eerder gebruiken voor juridische hulp, dan die rekening te betalen.

Je/Jullie hebben er ondertussen echt alles aan gedaan om het juiste te doen. Dus netbeheerder/energiemaatschappij kan jullie nooit betichten van moedwillig iets niet correct te doen. Dan zijn hun aan zet. Als zij dat niet doen en dan uiteindelijk toch een dikke rekening sturen, zou ik dat geld liever aan een goede advocaat besteden (of rechtsbijstand) dan die rekening te betalen.
'Voor wat, hoort wat.' En jullie hebben meermaals eea doorgegeven. En nog meer gedaan. En echt dingen geprobeerd om het op te lossen, dan ligt de bal niet meer bij jullie. Dus willen de andere dan een naheffing betaald krijgen, mogen zij ook at doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 23:24
Brief opstellen wat het probleem is en dat jullie er alles aan willen doen. Aangeven wat de situatie is en binnen een redelijke termijn antwoord verwachten. Jullie hoeven het werk niet te doen van anderen, en als zij hun werk niet goed doen kan dat niet later op jullie worden verhaald. Er zit een grens aan inzet die van je ouders verwacht mag worden.

Rechtsbijstand inschakelen en checken dat eea waterdicht is en vervolgens jaren genieten van een energierekening die nihil is. Ik ken legio van dit gevallen die pas in een later stadium worden opgemerkt, en een rechter zal er niet in meegaan als een bedrijf nalatig is geweest. Enorme financiële meevallers op die manier. Maar wel aantonen dat je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt. Anders komt er een forse aanslag aan en dat is onwenselijk.

In dergelijke gevallen zal een bedrijf met een maatschappelijke functie zeker gespreid betalen mogelijk maken.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Pagina: 1 2 Laatste