Ok, ik heb een uitdaging :
Ik wou toch een trekschakelaar vervangen door een draadloze schakelaar en een inbouwschakelaar ?
Ik heb ze liggen (KAKU) en ff aangesloten en gekoppeld, klaar om te plaatsten.
Ik maak de strekschakelaar los en wat scherts mijn verbazing : 1 Blauwe en 1 zwarte draad ! (Nee, de aarde is niet aangesloten)
Ofwel de meest simpele schakelaar met enkel onderbreking die dus uit het plafond uit een grijze kabel komt:
Nu zit er redelijk dichtbij een soort van lasdoos, dus met alle hoop dat ik daar dan de ontbrekende bruine draad enzo. van deze schakeling ga vinden, maak ik die open en vind dit :
:strip_exif()/f/image/0l9oiwRpINiHTZzgwj2EvIH7.jpg?f=fotoalbum_large)
En nee, dat is dus van het electrische kacheltje wat aan de muur hang.
Even afgezien van dat dit imho redelijk in elkaar 'geprutst' is. (mja, huis uit '59 en elke bewoner heeft wat gedaan..)
Kan ik nu mijn plan nog uitvoeren ?
Volgens de handleiding moet ik zowel de bruine/zwarte als de blauwe draad doorknippen die naar de lamp loopt. En zorgt de Fase en Nul voor de voeding van de schakelaar.
In dit geval heb ik dus eigenlijk geen Nul en de Fase komt via de lamp.
Ik kan netjes de Nul en Fase uit die lasdoos pakken en meteen netjes met lasdopen werken, maar dan zit ik imho nog steeds met een Fasedraad van de lamp die óók onder spanning staat... maar zonder die draad heb ik geen circuit.
Wil ik bij de 'echte' lasdoos en de aansluiting van de verlichting komen dan zal er een flink stuk plafond uit moeten, waar ik ook niet op zit te wachten. OTOH, heb ik het idee dat de huidige aansluiting ook niet helemaal nen 1010 is...