Er bestaat hier nogal eens de (mis-) conceptie dat bij alle bedrijven het geld tegen de plinten klotst. Vandaar dat veel mensen denken dat bedrijven dit wel 'even' kunnen voorschieten.emnich schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:55:
[...]
Ja dat is sowieso een probleem maar prima in te schatten. In hun argumentatie doen ze alsof dit allemaal vreselijk onzeker is en dát klopt niet. Maar dat ze werkkapitaal missen klopt wel degelijk. Dat ze daarvoor een aanbetaling willen hebben is ook helemaal niet raar.
Alleen dat het onzeker is wanneer ze het terugkrijgen is niet waar.
Maar dat is dus duidelijk niet het geval. Niet bij bedrijven waar het niet zo lekker draait, maar paradoxaal genoeg nog minder bij bedrijven die het wel druk hebben.
Ik herken de situatie bij mijn eigen bedrijf, en bij mijn klanten, volledig in dit verhaal. Met name het punt dat werken niet kunnen beginnen omdat zeg 20% van het materiaal er door leverproblemen nog niet is. Ondertussen staat 80% van de materialen voorgefinancierd op de plank te verstoffen. Heb je ook nog vaak dat de nog niet geleverde materialen tussen nu en de uiteindelijke leverdatum (meermalen) in prijs stijgen. En je niet zeker weet of je dat door kunt berekenen.
Als daar dan ook nog eens bij komt dat je maandenlang 21% van je brutomarge mag gaan voorfinancieren kan ik je garanderen dat er meer (installatie-) bedrijven zijn dit dat niet dan die dat wel kunnen betalen.
Desalniettemin zou ik als consument nooit een aanbetaling doen. De oorzaak van alle problemen is (zoals wel vaker) weer een veel te lakse en onkundige overheid die op het laatst mogelijke moment ingrijpende besluiten waarvan ze de reikwijdte niet kennen neemt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel